Juoksu

  • Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Juoksukengän (New Balance Fresh Foam Beacon v2) pohjaan on kivien takia tullut pari pientä reikää. Eivät ole läpi asti, mutta kiviä keräävät ikävästi. Olisiko kenelläkään täällä kokemusta, onnistuuko tuollaisten reiän alkujen paikkaaminen kotikonstein jotenkin järkevästi? Tai onnistuukohan suutareilta?
Kyllähän nyt suutari liimata osaa. About samaan tulokseen pääset varmaan ihan itsekin jollain Liquisolella reiät täyttämällä. Mitään lisävahinkoahan et voi jalkineille tuolla aiheuttaa, niin kokeilukaan ei oikeastaan maksa kuin aikaa ja liiman hankkimisen.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Kyllähän nyt suutari liimata osaa. About samaan tulokseen pääset varmaan ihan itsekin jollain Liquisolella reiät täyttämällä. Mitään lisävahinkoahan et voi jalkineille tuolla aiheuttaa, niin kokeilukaan ei oikeastaan maksa kuin aikaa ja liiman hankkimisen.
Laitoin itseasiassa äskettäin ostoslistalle Cascon RubberFixin joka on näemmä tuon LiquiSolen korvannut tuote. Jos/kun onnistuu paikkaus niin pystyypähän sitten paikkaamaan tuleviakin reikiä tarvittaessa.

Tuli kyllä uudet kengätkin kaiken varalta hommattua, New Balance FuelCore Rush v3 sisäänajettavana nyt.
 

Limainen setämies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.04.2019
Viestejä
125
Mitkähän kengät olisi parhaat NUTS Karhunkierros 166km?
Ajattelin ostaa 2 parit ja vaihtaa 80km kohdalla uudet.
Mahdollisimman pehmeät ja kevyet.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Laitoin itseasiassa äskettäin ostoslistalle Cascon RubberFixin joka on näemmä tuon LiquiSolen korvannut tuote. Jos/kun onnistuu paikkaus niin pystyypähän sitten paikkaamaan tuleviakin reikiä tarvittaessa.

Tuli kyllä uudet kengätkin kaiken varalta hommattua, New Balance FuelCore Rush v3 sisäänajettavana nyt.
Ruuttasin tuota RubberFixiä reikiin. Tasoitin, ja annoin kuivaa pari päivää. Reiät ummessa, liimaukset ovat kestäneet hyvin ainakin tuollaiset parikymmentä kilometriä mitä olen noilla nyt kirmaillut. Ei ole kertynyt lisää kiviä. Jos tuo tuubi nyt kestää kuivamatta (laitoin foliota korkin ja aukon väliin), niin tuolla korjaa vielä monet kengät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
124
Perse. Päässy taas lenkkeilyn makuun koiran kanssa. Pääasiassa vedän 6-12km kävely lenkkejä vielä, tarkoitus vaihtaa pelkkään juoksuun syssymmällä.
Nyt alkanut sääret vaivaan (penikat?), aivan jäätä polte ja jumi ja kipu kun lähtee liikkeelle.
Onko noille tehtävissä jotain, vai purenko vaan hammasta ja annan mennä?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Nyt alkanut sääret vaivaan (penikat?), aivan jäätä polte ja jumi ja kipu kun lähtee liikkeelle.
Onko noille tehtävissä jotain, vai purenko vaan hammasta ja annan mennä?
Jos on penikat, kevyt liikunta muistaakseni parempi kuin täyslepo. Mutta rasituksen puolelle ei kannata mennä, tai menee huonommaksi. Ehkä jotain kevyttä rullailua voi harkita myös.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Jos siis penikat kiusaa niin todella kevyttä menoa eteenpäin Jos alkaa kipua tulla niin hiljennät vielä entisestään.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Perse. Päässy taas lenkkeilyn makuun koiran kanssa. Pääasiassa vedän 6-12km kävely lenkkejä vielä, tarkoitus vaihtaa pelkkään juoksuun syssymmällä.
Nyt alkanut sääret vaivaan (penikat?), aivan jäätä polte ja jumi ja kipu kun lähtee liikkeelle.
Onko noille tehtävissä jotain, vai purenko vaan hammasta ja annan mennä?
Luultavasti on vaan tullut liian paljon kilometrejä liian äkisti. Ei lähde sillä millä on tullutkin, väkisin kivun kanssa lenkkeily luultavasti vaan pahentaa vaivaa. Pallolla kevyesti hierontaa, varovaista jääpalahierontaa sopii myös kokeilla kipeille kohdille. Kuten ylempänä jo todettiinkin niin todella kevyesti liikettä, silleen että saat verenkiertoa jalkoihin mutta kipua ei saa tulla.

Tuo on siitä kiusallinen vaiva, että se tuntuu tulevan just silloin kun on vähän jo jäänyt koukkuun lenkkeilyyn...
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tämä nyt osuu aika liki tämän ketjun aihetta. Tulee juostua sellaisia 30-40 minuutin lenkkejä ja nyt ollut mietinnässä, että perhana välillä olisi kiva kuunnella musiikkia lenkin aikana. Ongelmana on se, etten halua ottaa tuollaista isoa älypuhelinta lenkille mukaan joten itse kysymykseen. Osaisiko joku suositella jotain mahdollisimman pientä ja kevyttä bluetoothilla varustettua mp3 soitinta ja siihen kaveriksi hyviä bluetooth nappikuulokkeita jotka suunniteltu urheilua silmällä pitäen?

Edit: Ei tullut nyt mietittyä ihan loppuun. Joku todella pieni android halpaluuri olisi ehkä järkevämpi, että musiikin suoratoisto onnistuu kun tulee käytettyä deezeriä. Miten te muut olette selättäneet tämän ongelman vai juoksetteko luuri taskussa...?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
84
Tämä nyt osuu aika liki tämän ketjun aihetta. Tulee juostua sellaisia 30-40 minuutin lenkkejä ja nyt ollut mietinnässä, että perhana välillä olisi kiva kuunnella musiikkia lenkin aikana. Ongelmana on se, etten halua ottaa tuollaista isoa älypuhelinta lenkille mukaan joten itse kysymykseen. Osaisiko joku suositella jotain mahdollisimman pientä ja kevyttä bluetoothilla varustettua mp3 soitinta ja siihen kaveriksi hyviä bluetooth nappikuulokkeita jotka suunniteltu urheilua silmällä pitäen?

Edit: Ei tullut nyt mietittyä ihan loppuun. Joku todella pieni android halpaluuri olisi ehkä järkevämpi, että musiikin suoratoisto onnistuu kun tulee käytettyä deezeriä. Miten te muut olette selättäneet tämän ongelman vai juoksetteko luuri taskussa...?
Tästä soitinasiasta on keskusteltu aiemmin hieman tässä juoksuketjussa, linkki. Tosiaan tuo Mighty Player voisi olla hyvä vaihtoehto, jos käytössä olisi Spotify. Itse olen kovasti tykännyt tuosta iPod nanosta (valmistus lopetettu), enkä sille järkevää vastinetta ole valitettavasti löytänyt. Olen viime aikoina harkinnut hommaavani seuraavaksi Garminin Fenix 6:n, johon saisi Spotifyn musat siirrettyä suoraan offline-kuunteluun lenkille. Hinta vaan hieman heikottaa.

Bluetooth-kuulokkeita on tullut testattua liuta, enkä ole vielä mieleisiä löytänyt. Kautta linjan tuntuu ilmenevän jonkin sortin pätkimistä yhteydessä, joka saa oman verenpaineen nousuun.

Sony WF-SP800N
- Omiin korviin en ole vielä löytänyt istuvia sovitteita, lenkin kesken saa olla koko ajan korjailemassa istuvuutta. Ovat aika isokokoiset ja painavat, joka lienee suurin syypää siihen että eivät kestä juostessa korvissa kunnolla.
- Äänenlaatu näissä on kyllä omasta mielestä hyvä.
- Bluetooth-yhteys näissä ei ole vielä lenkillä kertaakaan katkennut, tosin en ole näillä vasta kun muutaman tunnin juossut.

Anker Soundcore Spirit Dot 2
- Täydellinen istuvuus omiin korviin, pysyvät paikallaan kuin olisivat liimattuna korviin.
- Äänenlaatu on omasta mielestä siinä ja tässä. Bassolla näitä mainostetaan, joka omaan kuunteluun ja mieltymyksiin sopii. Ei mitään vau-efektiä tosin.
- Ainakin oma pari on käyttökelvoton, oikea kuuloke sammuu kesken lenkin suurinpiirtein joka kerta. En ole vielä keksinyt tuon logiikkaa, että onko aikariippuvainen vai johtuuko jostakin muusta. Amazonin kommentteja lukiessa törmäsin kommenttiin että johtuisi kosteudesta. Olin yhteydessä Ankeriin Amazonin kautta, sieltä tuli jotain geneeristä takaisin. Mikään ohjeista ei ole auttanut, joten mennee takuuvaihtoon. En usko että se auttaa edes, mutta :dunno:.

Creative Outlier Air
- Omiin korviin istuu ihan hyvin, pysyvät paikallaan siinä määrin ettei tarvitse lenkin aikana usein korjailla.
- Äänenlaatu yllätti positiivisesti, vaikka ei yllä Sonyn tasolle.
- Bluetooth-yhteyden kanssa on ollut itsellä ongelmia, tuppaavat pätkimään ajoittain. Pitämällä soitin samalla puolen kehoa kuin kuuloke johon on aktiivinen yhteys korjaa ongelmaa jossain määrin.

Tronsmart Spunky Beat
- Istuu korviin hyvin, kevyinä eivät lähde paikoiltaan herkästi juostessa.
- Äänenlaatu on hintansa veroista, mutta menettelee.
- iPod nanon kanssa kuulokkeet sammuvat 5min jälkeen. Ilmeisesti kuulokkeet eivät tajua olevansa yhteydessä mihinkään, vaikka musa soi. Googlauksen perusteella vaikutti siltä että yleinen ongelma, voi olla että riippuu päätelaitteesta. Toimii omalla Android-puhelimella moitteetta.

Tiso i5
- Istuu hyvin, kevyinä kuulokkeina pysyvät hyvin paikallaan.
- Äänenlaatu on hintansa veroista, mutta menettelee.
- Pätkii päätä käännellessä. Usein esiintyy niin että toinen kuuloke hävittää yhteyden vastakappaleeseen, eli musiikki kuuluu vain toisesta kuulokkeesta. Korjaantuu päätä kääntelemällä.

Lisäksi itseltä löytyy Sonyn WF-1000XM3, joita ajoittain käytän juoksumatolla. Eivät ole suunniteltu urheiluun (ei kosteussuojausta), mutta eivät ole vielä ainakaan hajonneet. Bluetooth-yhteyden suhteen "parhaimmistoa", mutta ovat sen verran painavat etteivät kestä korvissa kovin hyvin. Ja kosteussuojauksen puuttumisen takia ei voi suositella urheiluun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Jos vielä saa käsiinsä iPod nanon 7th gen soittimen, niin siinä on oiva kaveri vaikka Jabra 65T napeille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Garmin 245 Music & Powerbeats Pro olivat combo, joka viimein toimi itselleni ilman että tarvii kantaa mukana mitään ylimääräistä. Mikään aiemmin testatuista napeista ei joko istunut mukavasti tai pysynyt korvissa.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Meikäläisen ratkaisu on tuolla edellisellä sivulla. Tulee kuunneltua a state of trancea, koska kyseinen musiikin genre ei liikuta itseä sitten yhtään. Aivan loistavaa tavaraa pitämään ajatukset muualla. Varmuuskopion ämppärinä saa netistä samana päivänä, kun lähetys on suorana tullut. Parasta on vielä, että melkein pari lenkkiä pärjää yhdellä jaksolla. Kuulun juoksiakuntaan joita ärsyttää avaintenkin kantaminen mukana niin jää todellakin isommat toistimet kotio pois taskuista pomppimasta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Tämä nyt osuu aika liki tämän ketjun aihetta. Tulee juostua sellaisia 30-40 minuutin lenkkejä ja nyt ollut mietinnässä, että perhana välillä olisi kiva kuunnella musiikkia lenkin aikana. Ongelmana on se, etten halua ottaa tuollaista isoa älypuhelinta lenkille mukaan joten itse kysymykseen. Osaisiko joku suositella jotain mahdollisimman pientä ja kevyttä bluetoothilla varustettua mp3 soitinta ja siihen kaveriksi hyviä bluetooth nappikuulokkeita jotka suunniteltu urheilua silmällä pitäen?

Edit: Ei tullut nyt mietittyä ihan loppuun. Joku todella pieni android halpaluuri olisi ehkä järkevämpi, että musiikin suoratoisto onnistuu kun tulee käytettyä deezeriä. Miten te muut olette selättäneet tämän ongelman vai juoksetteko luuri taskussa...?
Mulle ei kyllä napit sopineet juostessa, kun jokainen askel kumisi korvakäytävässä. Lisäksi over-ear mallisilla kuulee myös vähän mitä ympäristössä tapahtuu.

Tuollaisissa halppiskuulokkeissa olisi bluetoothin lisäksi muistikortti/mp3 ja FM radio. Kahdella jälkimmäisellä pääsisi eroon myös yhteyden pätkimisestä päätä kääntäessä. Tuntuu olevan yleinen ongelma, kun lähettävä laite on kiinni kehossa.


Itse olen salilla/lenkillä käyttänyt saman tyylisiä halppis over ear kuulokkeita pelkällä bluetoothilla. Ovat vaan vähän paksummat ja rumemmat, samaa hintaluokkaa Amazonista aikoinaan. Ensimmäinen pari kesti 4-5 vuotta ja toisella parilla menty taas 3+ vaikka saaneet myös paljon kosteutta hikoillessa. Akun kestokin on yllättänyt hinta huomioiden, suurempaan kokoon mahtuu enemmän kapasiteettia.

Täytyypä harkita taas uusien tilaamista, tuollaiset olisivat vähän modernimman näköiset + radio.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tänne tuli todella runsaasti asiallisia vastauksia ja viesteihin nähtiin kovasti vaivaa, erityisesti @opaads . Kiitoksia kovasti kaikille. Tosiaan tästä kävi ilmi, että ilmeisesti nuo tuollaiset napit näköjään tuppaavat pätkimään ja itse hommasin juuri ei-lenkkeilyä varten uudet napit joissa tuota vikaa että yhteys pätkii kun puhelin on taskussa. Ajattelin niiden nappien kanssa että kyseessä olisi ollut maanantaikappaleet kun vanhat eivät pätkineet. Tämänkin perusteella unohdan nyt kokonaan nuo bluetooth-napit.

Minä päädyin nyt näistä jäljelle jääneistä ehdotuksista tähän viimeisenä tulleeseen @akuko90 ehdotukseen. Keksihirviön walkmanejakin tuli mietittyä, mutta nyt lähdetään houkuttelevan hinnan ja fm-radion puolesta näillä liikkeelle.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tuli noi @akuko90 ehdottamat kuulokkeet tänään. Iskin lataukseen töiden jälkeen ja nyt istun tässä parhaillaan koneella ja tätä kommenttia kirjoitettaessa kuuntelen noiden kautta testin vuoksi radiota. Testasin myös yhdistää puhelimeen bluetoothin kautta ja myös se onnistui ilman ongelmia. Ovat todella kevyet päässä ja istuvat hyvin. Sisätiloissa juoksemista simuloitaessa tuntuvat pysyvän erittäin hyvin paikallaan. Äänenlaatua kommentoin simppelisti " aivan hyvä". Jokainen tajuaa, että nämä eivät kilpaile minkään 100-200€ nappien kanssa. Äänenlaatu on hyvässä tasapainossa 25€ hintalappu huomioiden. Tosiaan pikaisen testin perusteella hommaisin nämä juuri tuollaiseen fm-radio lenkkeilyyn mutta en jos aikoo kuunnella bluetoothin yli ja toivoo että äänenlaatu on kristallin kirkas ja virheetön.

Piru vieköön. Nyt täytyy kyllä sanoa, että suuret kiitokset vielä akuko90. Olen enemmän kuin tyytyväinen näihin ja näitä kehtaa suositella kyllä muillekin :sheadphones:
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Laitoinpa itsekkin tilaukseen, kiitos pika-arvostelusta.

Kyllähän tuollaisilla lenkillä jammailee ja hinta-treeni suhde lyömätön, jos parikin vuotta kestävät. Tuo muistikorttiliitin ei taida olla suojattu ja kuulokkeiden yläpinnalla? Siihen laittaisin ehkä suojaksi mustaa teippiä tms, täytyy tarkemmin tutkia kun saapuvat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 875
Yllättävän hyvin sitä taas jaksoi heinäkuun lomien jälkeen orientoitua lenkkeilyyn.
Loman aikana tuli juostua kerran viikossa että pysyy jonninlainen tatsi juoksussa.

Screenshot_20200830-203450.png
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Te jotka olette laktaattitestejä sun muita tehneet, niin ovatko sykerajat oleellisesti eronneet maksimisykkeestä laskettavista? Pitääkö PK2-lenkin ylipäätään tuntua siltä, ettei olisi käynyt liikkumassa lainkaan? Koronatauon jälkeen vaihdoin saleilun pitkästä aikaa lenkkeilyyn, hankin sykemittarin ja ajattelin sen avulla laittaa tekniikankin kuntoon. Entisenä sadistina urheilu ei ole ollut urheilua, jos ei ole joutunut nielemään oksennusta samalla, joten ~130bpm rajoitteet tuntuvat absurdin matalilta. Toisaalta eipä sitä oikeaa peruskuntoa tuolla menolla varmaan ole syntynytkään.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
566
Te jotka olette laktaattitestejä sun muita tehneet, niin ovatko sykerajat oleellisesti eronneet maksimisykkeestä laskettavista? Pitääkö PK2-lenkin ylipäätään tuntua siltä, ettei olisi käynyt liikkumassa lainkaan? Koronatauon jälkeen vaihdoin saleilun pitkästä aikaa lenkkeilyyn, hankin sykemittarin ja ajattelin sen avulla laittaa tekniikankin kuntoon. Entisenä sadistina urheilu ei ole ollut urheilua, jos ei ole joutunut nielemään oksennusta samalla, joten ~130bpm rajoitteet tuntuvat absurdin matalilta. Toisaalta eipä sitä oikeaa peruskuntoa tuolla menolla varmaan ole syntynytkään.
Itsellä laktaattitestin PK-alueen sykeraja on 8 lyöntiä korkeampi, kuin 0,7 * maksimisyke-kaavalla laskemalla. Testi on tosin tehty pyörällä. Ja kyllähän tuo PK-lenkki todella helpolta pitäisi tuntua. Itsellä vastaa päivästä riippuen n. 6.30-6.40min/km hölkkäystä.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
9 viikon couchTo5K suoritettu, vihasin mutta oon ylpeä itsestäni :kippis: ekalla viikolla jalat huusia apua minuutin juoksun jäljeen ja nyt meni 30min putkeen ja matkaa tuli 4.3km. En silti tunne olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa tai että oikeastaan mikään olisi muuttunut. Pitää varmaan vielä jatkaa tätä harrastusta. Onkohan jotain suosittua, täysin ohjattua (kännykkä app), ohjelmaa jolla tästä jatkaa?
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Itsellä laktaattitestin PK-alueen sykeraja on 8 lyöntiä korkeampi, kuin 0,7 * maksimisyke-kaavalla laskemalla. Testi on tosin tehty pyörällä. Ja kyllähän tuo PK-lenkki todella helpolta pitäisi tuntua. Itsellä vastaa päivästä riippuen n. 6.30-6.40min/km hölkkäystä.
Eikös sitä sanota, että pyöräillessä sykealueet ovat sen ~10 lyöntiä matalammat, koska rasitus on paljon paikallisempaa?

Mitenkäs muuten kadenssia voi nostaa? Mulla pyörii siinä +160 paikkeilla PK lenkeillä vaikka olen aika persjalkainen ja olen lueskellut noista, että voisi koittaa juosta vähän korkeammallakin kadenssilla. Kaikissa ohjeissa vaan kerrotaan, että ottaa tavoitteeksi nostaa vähän kerrallaan jne, mutta missään ei lue, että miten se tehdään. Tuntuu tosi vaikealta. Pitäisikö vaan lyhentää askelta? Nostaa polvea vähemmän? Millä ihmeen keinolla se onnistuisi?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Mitenkäs muuten kadenssia voi nostaa? Mulla pyörii siinä +160 paikkeilla PK lenkeillä vaikka olen aika persjalkainen ja olen lueskellut noista, että voisi koittaa juosta vähän korkeammallakin kadenssilla. Kaikissa ohjeissa vaan kerrotaan, että ottaa tavoitteeksi nostaa vähän kerrallaan jne, mutta missään ei lue, että miten se tehdään. Tuntuu tosi vaikealta. Pitäisikö vaan lyhentää askelta? Nostaa polvea vähemmän? Millä ihmeen keinolla se onnistuisi?
Emmä oikein tiedä, miten mä sen tein. Varmaan lyhensin askelta ja kuvittelin näyttäväni jotenkin idiootilta sen töpöttelyni kanssa. Sitten sitä lakkasi ajattelemasta ja nykyään kello väittää, että liki 180 mennään. Helpompaa se kadenssin nosto on vauhtilenkeillä. En jaksa stressata asiasta ja meen niin kuin hyvältä tuntuu.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Mitenkäs muuten kadenssia voi nostaa? Mulla pyörii siinä +160 paikkeilla PK lenkeillä vaikka olen aika persjalkainen ja olen lueskellut noista, että voisi koittaa juosta vähän korkeammallakin kadenssilla. Kaikissa ohjeissa vaan kerrotaan, että ottaa tavoitteeksi nostaa vähän kerrallaan jne, mutta missään ei lue, että miten se tehdään. Tuntuu tosi vaikealta. Pitäisikö vaan lyhentää askelta? Nostaa polvea vähemmän? Millä ihmeen keinolla se onnistuisi?
Reilut kolme vuotta olen koettanut askeltiheyttä nostaa. Itselläni auttoi juuri tuo askeleen lyhentäminen. Lisäksi aloin keskittymään lantion asentoon, helposti meinasi aina jäädä takapuoli turhan taakse ja tulla sellainen etukumara asento. Yläkroppa kohtuullisen suorana, pää pystyssä pyrin tavallaan kaatumaan lantio edellä eteenpäin. Jalat sitten kipittävät alla ja estävät tuon kaatumisen. On muuten tosi outoa koettaa selittää tätä sanallisesti. :)

Olen koettanut vaan ottaa tiheämpää askelta ja totutella siihen. Yleensä huomaan jossain kohtaa, että tempo laskee ja sitten taas korjannut sitä. Totuttelua, toistoja ja vanhasta pois oppimista.

Satunnaisista lenkeistä keskikadensseja:
2017 helmikuu: 162
2017 lokakuu: 168
2018 lokakuu: 168
2019 lokakuu: 170
2020 lokakuu: 172

Subjektiivinen kokemukseni on, että juokseminen tuntuu nyt kevyemmältä. Matalampi askeltiheys tuntuu jopa oudolta jos sellaista koettaa. En ole mikään juoksuharrastaja eikä kilometrejä tule mitenkään hirveästi, tällä hetkellä 5-15km juoksua ja 20-30km reipasta kävelyä viikkoon. Suuremmilla juoksukilometrimäärillä tuota tiheyttä olisi varmaan voinut parantaa nopeammin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Millä aineella kalvolliset kengät kannattaa suojata? Osittain tekonahkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Ei oo oikein koskaan tullut panostettua vaatetukseen mutta nyt vois hommata hyvät housut ja takki jotka hengittää hyvin, ettei olisi aina hiestä litimärkä. Minkälaista pitäs olla?

Nyt oon käyttänyt verkkareita ja tilanteen mukaan kalsarit tai kuorihousut. Takkina joku perus softshell ja alla joku pitkähihainen t paita ja tai fleece takki.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Ei oo oikein koskaan tullut panostettua vaatetukseen mutta nyt vois hommata hyvät housut ja takki jotka hengittää hyvin, ettei olisi aina hiestä litimärkä. Minkälaista pitäs olla?

Nyt oon käyttänyt verkkareita ja tilanteen mukaan kalsarit tai kuorihousut. Takkina joku perus softshell ja alla joku pitkähihainen t paita ja tai fleece takki.
Mä en käytä takkia kuin tuulta tai tihkua vastaan. Molempiin pätee sama, tuulenpitävä on myös tiettyyn rajaan asti vedenpitävä. Mun toisessa rotsissa on kevyt vuoraus, toinen on ihan kuorimallinen. Sitä ohuempaa käytän lähinnä syyskeleillä. Jos laitan talvella tuon paksumman rotsin, jätän jonkun kerroksen pois. Hengittävyys on takin kanssa sitten kevyempää kerrospukeutumista huonompi, eli tuppaa kostumaan sisäpuolelta, vaikka pitää ulkoisen kosteuden loitolla.

Talvella mulla on tyynellä säällä tyypillisesti kaksi kerrosta, ohut pitkähihainen termopaita ja sen päällä paksumpi talvikeleille tarkoitettu juoksupaita vetoketjukauluksella. Kylmemmillä keleillä saatan laittaa teknisen t-paidan alimmaiseksi. Kaikki tuota paksumpi vaatetus on turhaa. Softshellissä paistuisin, fleecestä puhumattakaan. Kävellessä nuo. Mä meinaan hikoilen tosi helposti normaalia kävelyvauhtia reippaammassa liikunnassa. Muuhun en siis satsaa erikseen sen ihmeempiä, mutta viimalta on kiva suojautua. Tuulenpitävä juoksumyssy on must. Muuten juoksussa on parempi, että lähtiessä ei ole valmiiksi lämmin. Jos on, lopussa on märkä.

Sama pätee alakertaan. Alimmaisena kelistä riippuen trikoobokserit tai Craftin sporttibokserit tuulenpitävällä etumuksella. Ja siihen päälle kelistä riippuen juoksutrikoot tai tuulenpitävät juoksuverkkarit. Tosin täytyy todeta, että mun koivet kestävät kylmää vissiin aika hyvin. Jos tykkää pitkistä lahkeista myös alimman kerroksen suhteen, niin toki omien mieltymysten ja tuntemusten mukaan pukeutuminenkin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mites nopeasti täällä on ihmiset yleensä toipuneet lievistä polven kierukkavammoista? Tuli aloitettua juoksu ensimmäistä kertaa vuosiin, lihaksia on pyöräilystä ja kävelystä mutta juoksua en ole koskaan harrastanut joten tekniikassa takuulla parantamisen varaa, Näistä syistä onnistuin tuossa ensimmäisillä lenkeillä vanhoilla lenkkareilla saamaan spurtin 180 asteen käännöksessä hiekalla jalan lipeämään alla jarruttaessa ja jalka vähän notkahti alla ja tämän lisäksi tietty perus juoksun aloituksen tärähdykset jne jne kun ei ole jalat tottuneet... Polvi ei tietenkään juoksua mahdollista mutta polte päästä treenaamaan on niin helvetillinen. Miten pitkään veikkaatte edes karkeasti joudun treenaamaan vain yläkroppaa tai vetämään jotain kevyen kevyttä pyörälenkkiä sähköpyörän kanssa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Tuli noi @akuko90 ehdottamat kuulokkeet tänään. Iskin lataukseen töiden jälkeen ja nyt istun tässä parhaillaan koneella ja tätä kommenttia kirjoitettaessa kuuntelen noiden kautta testin vuoksi radiota. Testasin myös yhdistää puhelimeen bluetoothin kautta ja myös se onnistui ilman ongelmia. Ovat todella kevyet päässä ja istuvat hyvin. Sisätiloissa juoksemista simuloitaessa tuntuvat pysyvän erittäin hyvin paikallaan. Äänenlaatua kommentoin simppelisti " aivan hyvä". Jokainen tajuaa, että nämä eivät kilpaile minkään 100-200€ nappien kanssa. Äänenlaatu on hyvässä tasapainossa 25€ hintalappu huomioiden. Tosiaan pikaisen testin perusteella hommaisin nämä juuri tuollaiseen fm-radio lenkkeilyyn mutta en jos aikoo kuunnella bluetoothin yli ja toivoo että äänenlaatu on kristallin kirkas ja virheetön.

Piru vieköön. Nyt täytyy kyllä sanoa, että suuret kiitokset vielä akuko90. Olen enemmän kuin tyytyväinen näihin ja näitä kehtaa suositella kyllä muillekin :sheadphones:
20201129_100225.jpg

Tuossa nuo vanhat ja uudet treenikuulokkeet rinnakkain. Noi uudet on kyllä istuvuudeltaan vähän paremmat. Jotain kuvaa se että laitoin ne korville pyöräilykypärän alle, mutta lähtöhuumassa en käynnistänyt. Perillä vasta huomasin, että oli ollut koko 25 km matkan lämmikkeet korvilla.

Vanhoista irtoaa toki vähän enemmän bassoa ja siten tasapainoisempi sointi. Nyt kun vanhat taas löytyivät niin molemmille tulee käyttöä.

Eniten näissä uusissa ärsyttää todella aktiivisesti varoittava "low battery" ilmoitus. Sointia riittää vielä vartiksi mutta siitä pitää ilmoittaa parin minuutin välein. Vanhat ilmoittaa kerran pari ja sitten hetken päästä sammuvat.

Radio ainakin täällä maaseudulla vähän rätisevä, mutta kyllä sieltä aina joku ok kanava löytyy.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514

Tuossa nuo vanhat ja uudet treenikuulokkeet rinnakkain. Noi uudet on kyllä istuvuudeltaan vähän paremmat. Jotain kuvaa se että laitoin ne korville pyöräilykypärän alle, mutta lähtöhuumassa en käynnistänyt. Perillä vasta huomasin, että oli ollut koko 25 km matkan lämmikkeet korvilla.

Vanhoista irtoaa toki vähän enemmän bassoa ja siten tasapainoisempi sointi. Nyt kun vanhat taas löytyivät niin molemmille tulee käyttöä.

Eniten näissä uusissa ärsyttää todella aktiivisesti varoittava "low battery" ilmoitus. Sointia riittää vielä vartiksi mutta siitä pitää ilmoittaa parin minuutin välein. Vanhat ilmoittaa kerran pari ja sitten hetken päästä sammuvat.

Radio ainakin täällä maaseudulla vähän rätisevä, mutta kyllä sieltä aina joku ok kanava löytyy.
Jep tuo low battery olisi kyllä voitu toteuttaa jotenkin muutenkin... Itsellä tuo huusi viimeksi koko 40min lenkin ajan tuota. Pitää vaan muistaa heittää aina lenkkeilyn jälkeen lataukseen tai vähintään joka toinen kerta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 875
Vuoden juoksentelun tulosta.
About 1800 kilsaa, eli 150km/kk keskimäärin. Kesällä vähemmän ja muutama vamma kuukausi joissa selkeästi alle keskiarvon.

Vuosi sitten, 5.57/km keskivauhti perus lenkillä.

ennen.png


Nyt 5.17/km vähän pidempi peruslenkki:

nyt.png


Ikää jo sen verran (kohta 53),että alku pitää aina ottaa vähän rauhallisemmin ettei kone vedä hapoille, yleensä 3 kilsan jälkeen voi alkaa rullaamaan vähän reippaammin.
Ihan mukavaahan tuo on ollut juosta nyt korona vuotena.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
425
Onko suosituksia liukkaiden kelien lenkkareiksi? Pitäisi olla ylipronaatiotuetut. Normaalisti minulla on käytössä Asicsin Gel-Kayanot ja ne ovat oikein hyvät jaloilleni. En ole harrastanut talvijuoksua aikaisemmin, joten tämä on itselleni vähän tuntematon alue.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onko suosituksia liukkaiden kelien lenkkareiksi? Pitäisi olla ylipronaatiotuetut. Normaalisti minulla on käytössä Asicsin Gel-Kayanot ja ne ovat oikein hyvät jaloilleni. En ole harrastanut talvijuoksua aikaisemmin, joten tämä on itselleni vähän tuntematon alue.
Itse kokemattomana ottaisin ehkä jotkut semi maastolenkkarit (ns hybrid mallit joissa vähän rajumpaa kuviota mutta silti omaavat vielä normi lenkkarin joustoa vs full on maastolenkkarit) ja tarvittaessa ne pirun mini mini low profile nastat koko kengän pituudelta (kumiset päälle pujotettavat oli itsellä käytössä). Jo pelkillä noilla nastoilla selvisi aikanaan airsoft peliin treenatessa rinkka, taisteluliivi molemmat täysinä+random extra paino ja perus vaelluskengillä helvetin liukkaana talvena hyvällä luottamuksella ilman että oli paikat heti paskana muualta kuin lihaksista. Joku voinee ohjailla jos on jotain mitä en tiedä tai mitä teen väärin koska olen aloittelija juoksussa. Noin kuitenkin itse lähtisin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Itse sanoisin että juoksuun nastat talveksi. Riippuu tietysti monesta tekijästä, mutta liukkailla on aina riski loukkaantua ja jos pohja liukuu pinnalla niin se rasittaa lihaksia ihan eri tavalla. Ilman kaatumistakin voi venäyttää lihaksia. Olen kyllä itsekin ilman nastoja juossut talvia ja tästä varmaan löytyy useampi koulukunta käyttääkö nastoja vai ei. Aloittelijalle ne on ainakin varmempi valinta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
Löytyisikö jostain lenkkareihin sopivia irtonastoja? Nuo ruuvattavat vaativat varmaan sentrimetrin pohjaa ja lenkkareissa materiaali menee varmaan liian pehmeäksi siinä syvyydessä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Löytyisikö jostain lenkkareihin sopivia irtonastoja? Nuo ruuvattavat vaativat varmaan sentrimetrin pohjaa ja lenkkareissa materiaali menee varmaan liian pehmeäksi siinä syvyydessä.
Itse hankin ns kuminauhoilla/lenkeillä kengän ympärille kiinnittyvät hyvin pienillä mutta kovilla nastoilla olevat aka uppoavat jäähän ilman että kenkä jää ns niiden varaan ja sallivat siis juoksun niin jäällä lumella kuin asfaltilla (nastat toki tylsyvät). Lisäksi nuo sai halutessa siirrettyä kengistä toisiin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
425
Itse sanoisin että juoksuun nastat talveksi. Riippuu tietysti monesta tekijästä, mutta liukkailla on aina riski loukkaantua ja jos pohja liukuu pinnalla niin se rasittaa lihaksia ihan eri tavalla. Ilman kaatumistakin voi venäyttää lihaksia. Olen kyllä itsekin ilman nastoja juossut talvia ja tästä varmaan löytyy useampi koulukunta käyttääkö nastoja vai ei. Aloittelijalle ne on ainakin varmempi valinta.
Kiitos, täytyy käydä jossain liikkeessä kokeilemassa noita nastallisia. Tähän mennessä on talvijuoksu onnistunut ihan peruslenkkareille, mutta keleistä riippuen välillä saa olla aika varovainen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
Itse hankin ns kuminauhoilla/lenkeillä kengän ympärille kiinnittyvät hyvin pienillä mutta kovilla nastoilla olevat aka uppoavat jäähän ilman että kenkä jää ns niiden varaan ja sallivat siis juoksun niin jäällä lumella kuin asfaltilla (nastat toki tylsyvät). Lisäksi nuo sai halutessa siirrettyä kengistä toisiin.
Prismasta löytyi "Snowfox super grip" liukuesteet, mutta tuumiskelin jos vanhoista lenkkareista saisi tuunattua nastalliset. Super gripit vaikuttavat jonkin verran askelkukseen ja päkiän kohdalle tulee painepiste. Sinällään kyllä pitävät hyvin ja ovat hintansa arvoiset.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Prismasta löytyi "Snowfox super grip" liukuesteet, mutta tuumiskelin jos vanhoista lenkkareista saisi tuunattua nastalliset. Super gripit vaikuttavat jonkin verran askelkukseen ja päkiän kohdalle tulee painepiste. Sinällään kyllä pitävät hyvin ja ovat hintansa arvoiset.
Itsellä on todella todella matalan profiilin kovametalliset nastat ja pitävät ilman että jäät ns niiden päälle seisomaan muualla kuin kovalla lattialla tms seisoessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
Löytyisikö jostain lenkkareihin sopivia irtonastoja? Nuo ruuvattavat vaativat varmaan sentrimetrin pohjaa ja lenkkareissa materiaali menee varmaan liian pehmeäksi siinä syvyydessä.
Tälläiset laitoin omiin eikä tunnu läpi, kengät La Sportiva Jackal. Riippuu toki paljon kengistä tuntuuko vai ei.

 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Joulupukki toi spikecrossit joululahjaksi ja olen kyllä tykännyt ja paljon. Pito on todella hyvä verrattuna muutaman vuoden takaisiin asicsen nastikkaisiin.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
72
Aiempiin aiheisiin liittyen.. kännykkä juoksuvyölaukkuun paidan/takin alle, heittää sen selänpuolelle ja eikun menoksi. Kuulokkeiksi mitkä tahansa bluetooth kuulokkeet mitkä pysyy vauhdissa mukana.

Mulla äänikirjat toimii musiikkia paremmin, kun muutenkin vaikeuksia malttaa pysyä järkevillä treenisykealueilla. Lisäksi iskee herkästi ajokoiramoodi päälle ja verenmaku suussa pitää saada kanssalenkkeilijöiden päänahkoja ohitusten muodossa.

Polvivaivoihin auttoi nopeasti aikoinaan fyssarin näyttämät venytykset. Liian kireet takareidet veti lumpiota vähän vinoon ilmeisesti. Puolikorkeassa polviasennossa kroppaa eteenpäin ja etujalan takareisi venyy. Samassa asennossa lantiota eteen takajalan etureiden venytykselle. Ne oli tarpeellisia täsmäaseita välttävän lihashuollon päälle.

Aurinkoisia kevätlenkkejä kaikille!
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
124
Pitkästä aikaa lenkkariostoksille, jos saisi motivoitua taas itsensä juoksulenkille. Edellinen juoksuinnostus lopahti about 4v sitten kun treenasin ensimmäiselle maratonille, mutta n. 2kk ennen tapahtumaa iski rasitusvamma ja kaikki juokseminen loppui kuin seinään.

Lenkkareina ollut jo ~10 vuotta Nike Pegasukset, jotenkin kaikin puolin olleet omaan käyttöön ja jalkaan parhaat kengät. Kerran tuona aikana hairahduin ostamaan Mizunon "paremmat" juoksukengät, mutta eivät millään tasolla sopineet omaan jalkaan pidemmässä käytössä.

Viime viikolla julkistettiin uusin Pegasus 38 -malli, joka tulee tänään myyntiin Niken verkkokaupassa Nike-jäsenille. Ajattelin että näin kevään kunniaksi tuollaiset heti julkaisussa ostan, toivotaan että malli sopii edelleen omaan käyttöön!

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
689
Itse kanssa ostin kevään kunniaksi uudet tossut, pari kertaa 16km nyt vedetty ja on kyllä hyvät.
Tarvii tosin vähän maileja alle, ihan sohvalta ei varmasti riitä vaimennus.

Tuli samat ostettua ja tyytyväinen ollut. Ennen näitä ollut kolmet parit New Balancen Zante Pursuit mallisia juoksukenkiä.Koitin vastaavia metsästää muttei mistään enään löytynyt. Zante Pursuitit oli todella kevyet juosta..
Myyjä sit suositteli ylläolevia Adidaksia. Niillä nyt käyty lenkkejä tekemässä.

Tykkään juuri siitä, ettei ole liikaa vaimennusta / tukea vaan suht löysä kenkä omaan tarkoitukseen. Saa paremman tuntuman ja juoksukin rullaa hyvin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
51
Löytyiskö täältä kenkäsuosituksia? Olen juossut pari kesää Adidaksen Ultraboosteilla ongelmitta (vaikka nuo ei ehkä kaikkien mielstä ole edes oikeat juoksukengät). Hommasin Nike Pegasus 36 Trailit hiekkatiejuoksuihin, mutta noista kipeytyy jalat. Hakusessa siis Ultraboostien kaltaiset kengät hiekkatieläpsyttelyyn rennolla tahdilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom