Juoksu

  • Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 993
Löytyiskö täältä kenkäsuosituksia? Olen juossut pari kesää Adidaksen Ultraboosteilla ongelmitta (vaikka nuo ei ehkä kaikkien mielstä ole edes oikeat juoksukengät). Hommasin Nike Pegasus 36 Trailit hiekkatiejuoksuihin, mutta noista kipeytyy jalat. Hakusessa siis Ultraboostien kaltaiset kengät hiekkatieläpsyttelyyn rennolla tahdilla.
Skechers Max Cushioningit näyttää melko samalta. Mä tykkään Skechersin juoksukengistä, mutta toi malli ei istunut mulle. Mutta Adidaksen Solar Boostit on aika liki Skechersin GOrun 7:aa tai Pure2:sta ominaisuuksiltaan ja istuvuudeltaan, joten voisi olla kokeilemisen arvoinen merkki. Jos on taas kapeampi räpylä, joku Hoka One One voisi toimia. Mun jalka ei niihin mene.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
51
Skechers Max Cushioningit näyttää melko samalta. Mä tykkään Skechersin juoksukengistä, mutta toi malli ei istunut mulle. Mutta Adidaksen Solar Boostit on aika liki Skechersin GOrun 7:aa tai Pure2:sta ominaisuuksiltaan ja istuvuudeltaan, joten voisi olla kokeilemisen arvoinen merkki. Jos on taas kapeampi räpylä, joku Hoka One One voisi toimia. Mun jalka ei niihin mene.
Kiitos vinkeistä. Sketchers on mulle täysin vieras valmistaja, mutta täytyy noita kokeilla jalkaan samoin kuin edellisellä sivulla mainittuja NB:itä.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
152
Viime viikolla julkistettiin uusin Pegasus 38 -malli, joka tulee tänään myyntiin Niken verkkokaupassa Nike-jäsenille. Ajattelin että näin kevään kunniaksi tuollaiset heti julkaisussa ostan, toivotaan että malli sopii edelleen omaan käyttöön!
Kiitos vinkistä!

Pegasus 35 on ollut omana treenikenkänä noin vuoden, ja juuri viime viikolla Strava alkoi varoitella, että suosituskilometrit on täynnä. Ei ollut mitään havaintoa, että mikä kenkä kiinnostaisi. Pegasus 37 kiinnosti, koska se on ilmeisesti isompi uudistus, sekä se korjasi 36:n kavennetun lestin (josta syystä kaivoin aikanaan poistomyynnistä juuri 35). Arvostelujen mukaan 38 keskittyy korjaamaan 37:n lastentauteja, joten tänään lähti Pegasus 38 tilaukseen.
 
Liittynyt
12.04.2019
Viestejä
35
Itse hommasin tuommoiset NB 1080:set asfaltille, kun pohkeet alkoi joutua tiukille ohkaisemmilla kengillä. On kyllä hyvät kevyeen lenkkeilyyn, mutta onko liian pehmeät hiekkatielle? Itsella on hiekalle NB 890:t, ne on vähän liian kovat asfaltille minun jaloille. Hyviä kenkiä molemmat ja sopii omaan jalkaan parhaiten.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Itse hommasin tuommoiset NB 1080:set asfaltille, kun pohkeet alkoi joutua tiukille ohkaisemmilla kengillä. On kyllä hyvät kevyeen lenkkeilyyn, mutta onko liian pehmeät hiekkatielle? Itsella on hiekalle NB 890:t, ne on vähän liian kovat asfaltille minun jaloille. Hyviä kenkiä molemmat ja sopii omaan jalkaan parhaiten.
Mulla oli ne vanhemman v9 FreshFoam 1080:set. Niissä on ehkä itusen vähemmän vaimennusta tai sitten omat oli vaan jo kuluneet kun testasin uusia. Kyllä niillä vanhemmilla 1080:lla juoksi kovalla hiekkatie-pohjalla ihan hyvin omasta mielestä. Poluilla kyllä liian liukkaat, mutta itse yleensä juoksen maastossa maastokengillä tai barefooteilla.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Uusille kengille olisi tarvetta ja vanhaan malliin pikaetsintä alkoi xxl:n sivuilta. Huomasimpa ettei kyseinen firma enää oikeastaan myy asicsen kenkiä, eikä kyllä juurikaan muutakaan tuotteita. Nimbukset näkyy muutenkin olevan kortilla ellei nyt muutamasta paikasta tahdo ovh hintaa maksaa. Osaisko joku vinkata paikkaa mistä tilata vai olisiko se merkin vaihto edessä?
 

FLZ

Varjo #31
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Hokalla ollut ihan ok diilit pari pv sitten alkaen, xxl:ssä Mach 4 ja kärkkäisellä Cliftonit ja Challengerit ~80€/pari.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Älkää etsikö Suomesta. Ainakaan paremman pään kenkiä ei oikein saa, eivätkä hinnatkaan ole kilpailukykyisiä. Google-hakua vaan kengän nimi + price ja rohkeasti tilaamaan, mistä päin Eurooppaa nyt halvimmalla lähtee. Saucony Endorphin Speedille tuli keväällä hintaa n. 140 € ja nyt Vaporfly Next%2 225 €. Kaveri sai edellisen mallin Alphaflyt kahteen sataan pienellä etsivätyöllä.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Juoksukenkiin tarvitsisi uudet pohjalliset. Kannattaako erikoispohjallisiin laittaa rahaa (footbalance)?
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Juoksukenkiin tarvitsisi uudet pohjalliset. Kannattaako erikoispohjallisiin laittaa rahaa (footbalance)?
Mulla on viiden vuoden ajalta toiset footbalancet menossa, kun länkisäärenä nilkat on lintassa vaikkei varsinaisessa jalkapohjassa olekaan ongelmia. Ei niistä ainakaan haittaa ole ollut, nuorna poikana ei ehtinyt viel mitään kipuja suuremmin tulemaan ilmankaan. Boostillisissa kengissä jäi se boostin "hyöty" jossain määrin saavuttamatta, koska pohjalliset on normaalia paljon jäykemmät.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Polvi poksahti kesäkuun alussa. Loppu kesäkuu ja heinäkuu meni ihan vaan levätessä ja elokuussa aloitin kävelyllä testaamisen kuinka kestää. Kävelin 160 kilsaa kuukaudessa ja nyt syyskuussa uskalsin taas alkaa pikkuvauhtia juoksemaan.
Varovasti pitää vedellä vaikka ihan ok tuntuisi nyt olevan. Pientä kipua, mutta ei sitä vihlovaa helvetinmoista kipua jota oli alussa melkein kuukausi kun vain käveli. Katotaan nyt kuinka tässä käy, toivottavasti kestää, juokseminen kuitenkin on ihan jees hommaa ja
pääsee päätä tuulettelemaan aina pariksi tunniksi ihan omiin ajatuksiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Ihan hyvin on lähteny juoksut(keltanen). 12-14 kilsan suht löysätahtista juoksua, 6.30/km. Välillä aristaa polvea, mutta ihan siedettävää kipua. Vedetään nyt rauhassa polvituen kanssa vielä tämä ja lokakuu, katotaan sitte kestääkö nostaa vauhtia siihen vähän päälle 5 minuutin/km tasolle taas.
PSX_20210914_210615.jpg
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
750
Olen jo 8kk käyny lenkillä ja alkaa homma pikku hiljaa luonnistumaan. Kunto selkeästi parantunut. Huomannut, että joku hyvä podcast kuulokkeisiin, niin se juoksu menee kuin siivillä.

Onko jotain hyviä vinkkejä näin vielä aloittelijalle. Hyvät kengät+vaatteet hommasin jo alkuun ja niillä mennään vieläkin. Jos tässä nyt lunta tulee jossain kohtaa, pitää miettiä tuohon sitten kenkiä erikseen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Olen jo 8kk käyny lenkillä ja alkaa homma pikku hiljaa luonnistumaan. Kunto selkeästi parantunut. Huomannut, että joku hyvä podcast kuulokkeisiin, niin se juoksu menee kuin siivillä.

Onko jotain hyviä vinkkejä näin vielä aloittelijalle. Hyvät kengät+vaatteet hommasin jo alkuun ja niillä mennään vieläkin. Jos tässä nyt lunta tulee jossain kohtaa, pitää miettiä tuohon sitten kenkiä erikseen.
Jos 8kk jo juossut niin ethän sinä enää mikään aloittelija ole. Tuossa ajassa kunto on varmasti noussut reippaasti, nouseehan se jo ensimmäisten viikkojen aikanakin toki myöhemmin hidastuen. Jos haluat kehittää juoksuvauhtiasi ja hapenottokykyäsi niin ainakin Garmin neuvoo juoksemaan intervalleja, älä siis sorru juoksemaan jokaista lenkkiä sillä mukavalta tuntuvalla "perusvauhdilla". Eli vaihtele vauhtitreeniä ja peruskuntolenkkiä niin, että suurin osa harjoittelusta (70-80%) pysyy pk -alueella. Vauhtiharjoitus voisi olla esim. 30-60sek pituisia kovavauhtisia sprinttejä 5-10kpl ja välissä aina muutaman minuutin sykkeen palautukset. Riippuu tietysti ihan tavoitteistasi haluatko kehitttää vauhtia vai tähtäätkö johonkin maratonille tms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Jos 8kk jo juossut niin ethän sinä enää mikään aloittelija ole. Tuossa ajassa kunto on varmasti noussut reippaasti, nouseehan se jo ensimmäisten viikkojen aikanakin toki myöhemmin hidastuen. Jos haluat kehittää juoksuvauhtiasi ja hapenottokykyäsi niin ainakin Garmin neuvoo juoksemaan intervalleja, älä siis sorru juoksemaan jokaista lenkkiä sillä mukavalta tuntuvalla "perusvauhdilla". Eli vaihtele vauhtitreeniä ja peruskuntolenkkiä niin, että suurin osa harjoittelusta (70-80%) pysyy pk -alueella. Vauhtiharjoitus voisi olla esim. 30-60sek pituisia kovavauhtisia sprinttejä 5-10kpl ja välissä aina muutaman minuutin sykkeen palautukset. Riippuu tietysti ihan tavoitteistasi haluatko kehitttää vauhtia vai tähtäätkö johonkin maratonille tms.
Juu, itekin vetelen välillä selkeästi kovempaa. Kova intervalliharjoittelu sensijaan on aika turhaa ellei kilpaile/urheile jotain lajia missä tarvitaan hyvää kuntoa (jossain fudiksessa esim. intervalliharjoittelu on ihan ok), siinä loukkaantimisriskit kasvaa aika lailla. Jos tarkoituksena on pitää yllä hyvää kuntoa niin peruslenkkiä ja välillä vähän tiukempaa vetoa väliin.
Varsinkin silloin kun heti tuntee että nyt on kevyttä menoa ja tuntuu siltä että voisi vähän vetää kovempaa.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
750
Jos 8kk jo juossut niin ethän sinä enää mikään aloittelija ole. Tuossa ajassa kunto on varmasti noussut reippaasti, nouseehan se jo ensimmäisten viikkojen aikanakin toki myöhemmin hidastuen. Jos haluat kehittää juoksuvauhtiasi ja hapenottokykyäsi niin ainakin Garmin neuvoo juoksemaan intervalleja, älä siis sorru juoksemaan jokaista lenkkiä sillä mukavalta tuntuvalla "perusvauhdilla". Eli vaihtele vauhtitreeniä ja peruskuntolenkkiä niin, että suurin osa harjoittelusta (70-80%) pysyy pk -alueella. Vauhtiharjoitus voisi olla esim. 30-60sek pituisia kovavauhtisia sprinttejä 5-10kpl ja välissä aina muutaman minuutin sykkeen palautukset. Riippuu tietysti ihan tavoitteistasi haluatko kehitttää vauhtia vai tähtäätkö johonkin maratonille tms.
Joo onhan se parantunut ja kilojakin lähtenyt kiitettävästi, lähtötaso oli kyllä heikko. Lähinnä tavoite on että ylläpidän ja parannan nykyistä kuntoa sekä pidän kilot kurissa. Olen nyt vähän lisännyt lenkkiin mm. kuntoportaita. Mietin jos koittais uusia kenkiä esim. jotain Hokan kenkiä...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Hyvin on polven kuntoutus toiminut, pystyy jo kohtuu hyvin juoksemaan joustavan tuen avulla. Puolet juoksua, puolet reipasta kävelyä (kerroista, kilometrejä tulee juoksussa 17km/kerta ja kävelystä 10km/kerta).
Lumi jos ja kun tulee niin pääsee hiihtelemäänkin.

Screenshot_20211031-192236.png
Screenshot_20211130-195132.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 898
Nyt huomannut omituisen jutun kun tuli pakkaset. En saa oikein sykettä nousemaan. (Sama kello joka mittaa on siis ollut käytössä lämpimilläkin keleillä). Äsken lenkillä kiristin vielä tahtiakin että saisi sykkeitä ylös, mutta yli 120 en juuri päässyt. Tuolla vauhdilla lämpimämmässä menee jo jossain 170 kieppeillä.

Onko muilla samaa? Onko tämä ns normaalia, vai voihan tämä tietysti olla kellostakin johtuvaa jos mittaakin väärin kun on kylmä? Mutta omat fiilikset kyllä tukee tuota matalaa sykettä kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
No tottakai se on kellosta/remmistä (jos käyttää vyötä) johtuvaa kun syke heittää 50:llä normaalista.
Itsellä pikkasen jopa nousee syke kylmällä mitä nyt olen tarkkaillut. -10 - -12 niin on 2-3 tavallista korkeampi samalla vauhdilla.
Toki tuokin nyt menee ihan normaaliin päivän vire heittelyyn tuokin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Nyt huomannut omituisen jutun kun tuli pakkaset. En saa oikein sykettä nousemaan. (Sama kello joka mittaa on siis ollut käytössä lämpimilläkin keleillä). Äsken lenkillä kiristin vielä tahtiakin että saisi sykkeitä ylös, mutta yli 120 en juuri päässyt. Tuolla vauhdilla lämpimämmässä menee jo jossain 170 kieppeillä.

Onko muilla samaa? Onko tämä ns normaalia, vai voihan tämä tietysti olla kellostakin johtuvaa jos mittaakin väärin kun on kylmä? Mutta omat fiilikset kyllä tukee tuota matalaa sykettä kanssa.
Kai sinä nyt pystyt erottamaan 120 ja 170 toisistaan ilman kelloakin. 170 alkaa olla sellainen "nojaa polviin eikä pysty puhumaan" -syke. Ja se voi olla että kun verenkierto heikkenee raajoissa pakkasessa, niin tuo rannemittaus pettää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
550
Tuli noi @akuko90 ehdottamat kuulokkeet tänään. Iskin lataukseen töiden jälkeen ja nyt istun tässä parhaillaan koneella ja tätä kommenttia kirjoitettaessa kuuntelen noiden kautta testin vuoksi radiota. Testasin myös yhdistää puhelimeen bluetoothin kautta ja myös se onnistui ilman ongelmia. Ovat todella kevyet päässä ja istuvat hyvin. Sisätiloissa juoksemista simuloitaessa tuntuvat pysyvän erittäin hyvin paikallaan. Äänenlaatua kommentoin simppelisti " aivan hyvä". Jokainen tajuaa, että nämä eivät kilpaile minkään 100-200€ nappien kanssa. Äänenlaatu on hyvässä tasapainossa 25€ hintalappu huomioiden. Tosiaan pikaisen testin perusteella hommaisin nämä juuri tuollaiseen fm-radio lenkkeilyyn mutta en jos aikoo kuunnella bluetoothin yli ja toivoo että äänenlaatu on kristallin kirkas ja virheetön.

Piru vieköön. Nyt täytyy kyllä sanoa, että suuret kiitokset vielä akuko90. Olen enemmän kuin tyytyväinen näihin ja näitä kehtaa suositella kyllä muillekin :sheadphones:
Löytyykö vielä ohjevihkosta? Millä näppäinyhdistelmällä hoitui radion skannaus ja bluetooth yhdistys? Eilen onnistuin skannaamaan kanavat tuurilla, mutta en tiedolla.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
Jos sykevyö käytössä, niin:
- Koska viimeksi vaihdettu vyö tai lähettimen paristo?
- Onko vyön kontaktipinnat kosteat? Kokeile voidella ne suolavedellä johtavuuden parantamiseksi tai vielä parempi elektrodigeeliä.

Kyllä pakkasella on normaalia, että syke on 10 yksikköä korkeampi, energiaa kuluu enemmän ja riippuen alustasta, juoksu on raskaampaa, verrattuna kesäkeleihin. Varsinkin jos nastakengillä tarpoo auraamatonta tietä, niin voi olla syke +20 vs kesävarusteet.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Löytyykö vielä ohjevihkosta? Millä näppäinyhdistelmällä hoitui radion skannaus ja bluetooth yhdistys? Eilen onnistuin skannaamaan kanavat tuurilla, mutta en tiedolla.
Hei. Ystävältäni löytyi tällaiset.
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Kävin -18 vetääs just reilu 18 kilsan lenkin. Tavallista rauhallisemmalla vauhdilla toki. Ei mikään mahdoton kylmyys kun ei tuullut yhtään.
Sykkeet oli vähän normaalia korkeammat, 5.45 kilsavauhdilla about samat kun 5.30 vauhdilla suvikeleillä. Ainut haitta on kun pitää aika paksusti laittaa
alusvaatetta niin vähän tuntuu michelin ukolta juosta, mutta kyllä se siitä kun pääsee rytmiin.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Kuinka usein vilasette sykettä juoksun aikana? Niinkuin kerran minuutissa, kerran parissa minuutissa vai ei tarkkaa aikaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Kuinka usein vilasette sykettä juoksun aikana? Niinkuin kerran minuutissa, kerran parissa minuutissa vai ei tarkkaa aikaa?
Jos tuntuu rullaavan hyvin niin vilkaisen ja jos tuntuu raskaalta niin vilkaisen, voi sitten säätää vauhtia sen mukaan, eli jos rullaa hyvin ja sykekin on alhaalla niin voi lisätä vielä vähän vauhtia ja sitten toisinpäin. Muuten ei sitä enää tule katseltua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 898
Kuinka usein vilasette sykettä juoksun aikana? Niinkuin kerran minuutissa, kerran parissa minuutissa vai ei tarkkaa aikaa?
Kello huutelee kilometrin välein vauhtia ja sykettä. Ei tule juuri katseltua siis vaan tuo riittää itselleni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 898
Niin kuulet tuon kellon omasta kaiuttimesta vai kuulokkeista?
Kellon omasta kaiuttimesta.

Saisi tuon kuulokkeisiinkin, mutta silloin pitäisi kuunnella kellon kautta musiikkiakin, mutta en ole jaksanut kelloon ladata musiikkia. Siinä kun ei siis ole nettiyhteyttä/mahdollisuuttakaan. Huawei GT2 kyseessä.

Jos kuuntelen napeilla niin olen pitänyt puhelinta taskussa, mutta en ole nyt viimeaikoina kuunnellut mitään ja tällöin myöskään ei kuulusi kelloa kovin hyvin/jos ollenkaan. Täytyisi kyllä jaksaa laittaa kelloon sopiva määrä biisejä niin voisi siitä kuunnella.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Kellon omasta kaiuttimesta.

Saisi tuon kuulokkeisiinkin, mutta silloin pitäisi kuunnella kellon kautta musiikkiakin, mutta en ole jaksanut kelloon ladata musiikkia. Siinä kun ei siis ole nettiyhteyttä/mahdollisuuttakaan. Huawei GT2 kyseessä.

Jos kuuntelen napeilla niin olen pitänyt puhelinta taskussa, mutta en ole nyt viimeaikoina kuunnellut mitään ja tällöin myöskään ei kuulusi kelloa kovin hyvin/jos ollenkaan. Täytyisi kyllä jaksaa laittaa kelloon sopiva määrä biisejä niin voisi siitä kuunnella.
Millä tavalla käytännössä tuo musiikin siirtäminen tapahtuu sinun kellon tapauksessa? Eli toimiiko esimerkiksi Spotify Premium ja joudutko liittämään kellon langallisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 898
Millä tavalla käytännössä tuo musiikin siirtäminen tapahtuu sinun kellon tapauksessa? Eli toimiiko esimerkiksi Spotify Premium ja joudutko liittämään kellon langallisesti?
Ei nyt enää liity tähän juoksu aiheeseen mitenkään, mutta huawei gt2 kelloon voi siirtää mp3 kappaleita huawei health ohjelmalla.(yhteystapa lienee bt) Ei toimi spotify.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Lauantaina iski kantapohjaan kevyttä kipuilua ja sunnuntai/maanantai akselilla "paheni entisestään". Epäilen sen olevan Plantaarifaskiitti eli kantapohjassa olevan kalvon tulehdus. Ompa kyllä ikävä vaiva (vaikka pientä näin aikuisten oikeesti), mutta puntin ohella päivittäin käynyt kävelemässä tai juoksemassa niin ne nyt jäänyt pois.

Nyt vaan annettava levätä, lämpötyynyä pidettävä ja venytettävä/hierottava jos se siitä.. Pyöräily teki hyvää kun ei suoranaisesti rasita kantapohjaa vaan venyttää niin tuntuu auttavan. Aamuisin pahin kun ns. kylmiltä lähtee kotona käppäilemään.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 993
Lauantaina iski kantapohjaan kevyttä kipuilua ja sunnuntai/maanantai akselilla "paheni entisestään". Epäilen sen olevan Plantaarifaskiitti eli kantapohjassa olevan kalvon tulehdus. Ompa kyllä ikävä vaiva (vaikka pientä näin aikuisten oikeesti), mutta puntin ohella päivittäin käynyt kävelemässä tai juoksemassa niin ne nyt jäänyt pois.

Nyt vaan annettava levätä, lämpötyynyä pidettävä ja venytettävä/hierottava jos se siitä.. Pyöräily teki hyvää kun ei suoranaisesti rasita kantapohjaa vaan venyttää niin tuntuu auttavan. Aamuisin pahin kun ns. kylmiltä lähtee kotona käppäilemään.
Suosittelen pohkeiden rullaamista. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Mulla on pitänyt vaivat tiessään. Tosin vaihdoin kyllä tossumerkkiäkin silloin, kun vaivat olivat pahimmillaan. Kaikki vaikuttaa joskus kaikkeen.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
Sykkeet oli vähän normaalia korkeammat, 5.45 kilsavauhdilla about samat kun 5.30 vauhdilla suvikeleillä.
Varmaan noin, jos puhtailla ja pitävillä teillä pääsee juoksemaan. Lumi ja liukkaus heikentää juoksutaloudellisuutta paljon enemmän. Ja liukkaus/kokkareinen tie saa vielä aikaan kaikenlaisia vaivoja jalkoihin.

^Sopimattomat tai kuluneet kengät aiheuttaa myös vaivoja. Kannattaa olla useampi kenkäpari yhtäaikaa, niin voi vertailla. Kuluneisiin kenkiin tottuu ajan myötä, niin vaihdon tarvetta ei itse huomaa. Myös tukipohjalliset voi auttaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Varmaan noin, jos puhtailla ja pitävillä teillä pääsee juoksemaan. Lumi ja liukkaus heikentää juoksutaloudellisuutta paljon enemmän. Ja liukkaus saa vielä aikaan kaikenlaisia vaivoja jalkoihin.
Juu, ei tarvi olla kun pieni uus lumi niin puurtamiseksi menee nopeasti. Liukkaus pistää varaamaan ja hipsuttelemaan kun ei ole luottoa askeleeseen, silloin on oman kokemuksen mukaan melkein turha edes juosta, hapoilla hyvin nopeesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Suosittelen pohkeiden rullaamista. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Mulla on pitänyt vaivat tiessään. Tosin vaihdoin kyllä tossumerkkiäkin silloin, kun vaivat olivat pahimmillaan. Kaikki vaikuttaa joskus kaikkeen.
Joo tänään onkin hieroja sekä kotona just rullaillut ja hierontapyssyllä rummutellut. Onhan se ihme jos mitään vaivoja ei koskaan tulisi.. Kuitenki joka päivä treenailee joko kevyemmin tai raskaammin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
417
Nyt huomannut omituisen jutun kun tuli pakkaset. En saa oikein sykettä nousemaan. (Sama kello joka mittaa on siis ollut käytössä lämpimilläkin keleillä). Äsken lenkillä kiristin vielä tahtiakin että saisi sykkeitä ylös, mutta yli 120 en juuri päässyt. Tuolla vauhdilla lämpimämmässä menee jo jossain 170 kieppeillä.

Onko muilla samaa? Onko tämä ns normaalia, vai voihan tämä tietysti olla kellostakin johtuvaa jos mittaakin väärin kun on kylmä? Mutta omat fiilikset kyllä tukee tuota matalaa sykettä kanssa.
Mulla on parin juoksutalven kokemuksen perusteella kylmä ilma hieman laskenut sykkeitä. Noin iso heitto kyllä kuulostaa mittarin virheeltä
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
201
Lauantaina iski kantapohjaan kevyttä kipuilua ja sunnuntai/maanantai akselilla "paheni entisestään". Epäilen sen olevan Plantaarifaskiitti eli kantapohjassa olevan kalvon tulehdus. Ompa kyllä ikävä vaiva (vaikka pientä näin aikuisten oikeesti), mutta puntin ohella päivittäin käynyt kävelemässä tai juoksemassa niin ne nyt jäänyt pois.

Nyt vaan annettava levätä, lämpötyynyä pidettävä ja venytettävä/hierottava jos se siitä.. Pyöräily teki hyvää kun ei suoranaisesti rasita kantapohjaa vaan venyttää niin tuntuu auttavan. Aamuisin pahin kun ns. kylmiltä lähtee kotona käppäilemään.
Mulla oli viime keväänä kanssa öisin tuota kantakipuilua. Särky oli sitä luokkaa, että ihan heräsin. Todella ikävä homma. Mulla meni pois venyttelyllä, pohkeiden rullailulla ja jalkapohjien alla pallon pyörittelyllä. Kannattaa katsoa myös Youtubesta liikkeitä noihin. Jotain päkiänousua ja hidasta palautusta tein kanssa.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
Kannattaa kokeilla liottaa jalkoja niin kuumassa vedessä, kuin jalat kestää. Mieluusti jälkeen suorituksen, koska jalat voi vähän turvota. Tuo on aina auttanut ja sitten voi venytellä tai rullata päälle mutta ei koskaan kylmille jaloille.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 993
Kannattaa kokeilla liottaa jalkoja niin kuumassa vedessä, kuin jalat kestää. Mieluusti jälkeen suorituksen, koska jalat voi vähän turvota. Tuo on aina auttanut ja sitten voi venytellä tai rullata päälle mutta ei koskaan kylmille jaloille.
Mihin tämä perustuu? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta. Minä laittaisin mieluummin koivet jääveteen treenin jälkeen palautumista avittamaan. Venyttelystä olen samaa mieltä, tosin en venyttele juuri lämpimiä koipiakaan, peruskuntoilijalle kohtuu turhaa hommaa. Asiasta kiistellään varmaan maailman tappiin asti ja laiskana venyttelijänä olen mieluummin ähräämättä, kun fiilis lihaksissa on täsmälleen sama, venytteli tai ei. Mutta jos se jotain auttaa, en tietenkään kieltämässäkään ole. Sen sijaan rullaaminen on mua auttanut, enkä ole havainnut mitään eroa lämpimänä tai kylmänä rullaamisen välillä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
^ Omaan kokemukseen. Kylmä heikentää verenkiertoa ja kangistaa lihaksia. Lämpimänä tulee vähemmän vahinkoa, varsinkin jos tekee äärivenytyksiä. Sanoisin, että peruskuntoilijalle on vielä tärkeämpi huoltaa paikkoja lämpimänä, jos se on epäsäännöllistä ja omat rajat epäselviä. Ihan lopuksi voi mennä jääveteen, jos siitä tykkää.

Jos ei tarvitse jäseniltä sen suurempaa liikkuvuutta, niin lihashuoltokin on turhaa tai sen voi tehdä kieli poskella sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 993
No on sitä pitkän patikkapäivän jälkeen menty lillumaan kuumaan onseniin ja mukavaltahan sekin tuntuu. Patikointi nyt ei vaan silleen käy kropalle.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
Olen juossut puolikkaita "kyläkisoissa" nelosen km vauhdilla ja mukana peesissä on tullut 60v sarjan juoksijoitakin. Saattaa olla, että 70v sarjassa päästään vielä vitosen vauhtiin. Siitä esimerkkiä.

Vaikka omat talvilenkit ovat olosuhteiden pakosta (auraamattomat tiet) kevyitä 6+ min/km, niin jostain ne nelosen vauhdit on löytynyt kisoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 264
Tampereella on erinomainen mahdollisuus päästä ilmaiseksi mukaan juoksututkimukseen ja valmennukseen

Mikä?

Terve juoksija -tutkimus

Kerätään tietoa siitä, mitkä tekijät altistavat aloittelevaa juoksijaa vammoille ja kivuille sekä miten aloittelevat juoksijat voivat välttää vammoja.
Osa kansainvälistä hanketta, jossa Tampereen UKK-instituutin lisäksi ovat mukana Jyväskylän yliopisto, Oslon urheilulääketieteen tutkimuslaitos ja Cagaryn yliopisto.
Tutkimuksen toiseen osaan haetaan parhaillaan mukaan osallistujia. Mukaan mahtuu reilut 200 tietyt kriteerit täyttävää juoksun harrastajaa:
  • Ikä: 18–55 vuotta.
  • Juoksu on pääliikuntamuoto
  • On harrastanut juoksua säännöllisesti viikoittain enintään kahden vuoden ajan ja haluaa osallistua UKK-instituutin juoksuharjoitteluryhmään, jossa järjestetään juoksuharjoituksia säännöllisesti ja ohjatusti 24 viikon ajan.
  • Ei ole juoksuharjoittelua estäviä perussairauksia.
  • Lisätietoja saa ja tutkimukseen voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostin osoitteeseen juoksututkimus@ukkinstituutti tai soittamalla numeroon 050 349 8726.

UKK-instituuttihan on liikunnan tutkimus- ja asiantuntijakeskus.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
Olen juossut puolikkaita "kyläkisoissa" nelosen km vauhdilla ja mukana peesissä on tullut 60v sarjan juoksijoitakin. Saattaa olla, että 70v sarjassa päästään vielä vitosen vauhtiin. Siitä esimerkkiä.
Vähän kuulostaa värikynä tuloksilta. 4 minsan km vauhdilla voitetaan helposti 55v. Finlandia maratonin puolikas. Vitosen vauhti riittää itselle ihan hyvin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
Vähän kuulostaa värikynä tuloksilta. 4 minsan km vauhdilla voitetaan helposti 55v. Finlandia maratonin puolikas. Vitosen vauhti riittää itselle ihan hyvin.
Kyllä se on totta. Viimeksi Kankaanpäässä kävi noin. Yleisestä-50v sarjaan voittajat menevät sinne 3.30. SM-tason juoksijat erikseen. Ehkä Finlandia on tosi raskas rata, en ole seurannut. Lisäksi asiaa sekoittaa, että monet juoksevat koko maratonin ja puolikkaan aikaa pitää erikseen vertailla tuloksissa.

Muok. On tuolla Finlandiassakin M55 voittajat juosseet 1.23 aikoja puolikkaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 925
4min. vauhti on se rapiat 1h24m puolikas. Tarinasi oli että sitä vetelee kuuskymppiset kyläkisoissa.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
800
No siis luen kyläkisoiksi kuntotapahtumat, jotka eivät ole rajoitettu vain lisenssijuoksijoille (ja aika harvoin eliittejä näkyykään niissä).
Esim. Vaasa maraton, on sielläkin menty kuuskymppisissä liki samaa vauhtia, jos nyt ei joka vuosi. Reittinä se on aika raskas, ainakin silloin kun se kulki E12 valtatien vierestä.

Ajatus oli se, että vanhanakin voi juosta kovaa. Sori jos sait mielikuvan, että kaikki paapat/mummot juoksee tota vauhtia. Joka sarjassa on laidasta laitaan osallistujia. Sen verran ole itse kiertänyt tapahtumia, että iän perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä nopeudesta.

Tuosta testijuoksusta kommentti, että jos 5.20 oli helppo vauhti talviolosuhteissa, niin kisavauhti voi hyvin olla 4.30 luokkaa, jos haluaa aikaa juosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
838
Löytyykö kokemuksia ja suositteluja kuntotesteistä, joissa selvitetään tarkat sykerajat? Rupesi mahdottomasti kiinnostamaan, mutta noilla on aika kovia hintaeroja. Pihlajalinnalla ja Helsingin Urheilulääkäriasemalla hinnat on 300 euron tietämillä, kun esimerkiksi R5 ja Runner's High tarjoaa testiä alle 200 eurolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 638
Viestejä
4 218 886
Jäsenet
71 086
Uusin jäsen
retroValtsu

Hinta.fi

Ylös Bottom