Juoksu

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Anonyymi, 28.12.2016.

  1. Frankie

    Frankie

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2019
    Leveäräpyläisille ja hyvää vaimennusta tarvitseville tyrkyttäisin Adidasta, lähinnä Solar Boostia. Boston on jo kevyempi eikä sovi kaikille. Asicsiin en sorru enää ikinä. Jalkavaivat loppuivat kuin seinään noista luovuttuani.
     
  2. Gugi^

    Gugi^

    Viestejä:
    381
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2017
    Omaan jalkaan taas Adidakset ei tuntunut käyvän yhtään kun taas Asics tuntuu käyvän hyvin ja viimeiset 6 maantiekenkää on olleet Asicsen valikoimasta, GT 2000 versio 7 nyt menossa uusimpana parin Kayanon jälkeen.
    Sitten taas maastoon ja lumelle on Salomonin Speedcrossia nastalla ja ilman.
    Sinänsä aika kontrasti noissa kun Asicset on paljon pehmustetut ja Salomonit taas on tosi kovalla pohjalla. Mutta molemmat tuntuu käyvän hyvin omaan jalkaan.

    Tuntuu tuo kenkävalinta olevan aivan jokaisella omanlaisensa.
    Hoka One Onea teki vähän mieli kokeilla mutta ei vielä uskaltanut vaihtaa merkkiä, käytin kyllä jalassa liikkeessä ja aika kivalta tuntui äkkiseltään. Oli vaan niin erilaiset Asicseen verrattuna ja oli kisaa tulossa niin piti pitäytyä vielä tutussa ja turvallisessa.
     
  3. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kyllä ollut minkäänlaista inspiraatio mennä hölkälle. Ainoastaan vaan kuntoilun takia ei viitsinyt jättää välistä.
     
    Gugi^ ja Raskolnikov tykkäävät tästä.
  4. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    954
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mitenhän sitä ennen vanhaan pärjättiin ku ei ollut montaa merkkiä ja mallia valikoimassa :cigar2:
     
  5. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nykyään kuitenkin kannattaa vilkaista tuolta ennen kuin lähtee mitään tilaamaan --> #1 Athletic Shoe Review Site
    Hyvällä merkilläkin voidaan myydä sekundaa ja toisinaan ne halvat roskat ei edes pääse tuonne vertailulistalle.

    Veikkaan, että ennen vanhaan tieto kulki harrastepiireissä, mitkä on tarpeeksi hyvät. Sitten jos on hyvä malli niin niissä vaan nousee tuo versionumero niin kuin Adidas Duramossa ja sitä näyttäisi olevan ysiin asti tähän mennessä.
     
  6. jjs

    jjs

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Tai Niken Pegasus joka menee 36:ssa :)
     
    Monologi tykkää tästä.
  7. vipe

    vipe

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla oli Pegasus-piikkarit jo joskus 80-luvun puolessa välissä, kun harrastin pikajuoksua. :D Oliskohan se sitten numero per vuosi mitä noita on tehty?
     
  8. jjs

    jjs

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Joo noin se menee. Mulla oli edelliset 31:t, keväällä ostin poistokorista viime vuotiset 35:t tilalle. Hyviä kenkiä, ja vielä kun ostaa edellisen/toissa vuoden mallia niin hintaa jää yleensä 60-80€/pari.
     
  9. Roth

    Roth

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2017
    Tuo Pegasus 35 oli myös omaan jalkaan todella hyvä kenkä, joten nyt oli hyvä ostaa poistohintaan pari. Sen perusteella, mitä kävin kokeilemassa, niin harmillisesti tuo Pegasus 36 on isompi vuosipäivitys, joka ei tuntunut jalkaani sopivalta, joten seuraavaksi on edessä uuden mallin etsintä.

    Olin todella tyytyväinen On Cloudiin, mutta kengät kestivät vain noin 300 km (kantapään kohdalta hajosi), joka oli melkoinen pettymys. Kisakengiksi Cloudit ovat todella hyvät.
     
  10. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Poistohintaan hommasin Duramo 9 ja syksyllä otan käyttöön. Duramo 6 oli yleiskäytössäkin pätevät ja hienot. Nämä ysit ei ole kovin seksikkään näköiset, mutta näyttävät hengittäviltä. Kuitenkin testeissä hitusen paremmat kuin entiset ja todennäköisesti paremmat kuin mitkä sattuu läpsyttimet.
     
  11. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pikkasen liian lämmintä hölkkään.:wtf: Hieman helpotti pikku pilvet.
     
  12. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tässä alkanut harjoittelemaan juoksua vuosien jälkeen ihan vain aerobisena harrasteena, mutta hieman fysiologisia haasteita asian kanssa.

    Tulee juoksettua pääosin kaupunkimiljöössä, eli asfalttia 95% ajasta. Peruskunto on normaali, eli happi kulkee ja perusvoimaakin sen verran mitä toimistorotta voi kuvitella tarvitsevansa. Mitat muutenkin 177cm/63kg, eli ”kuivan kesän orava”.

    Joka kerta juostessa alkaa särkemään samalle alueelle selässä, eli lapaluiden väliin / ihan vähän alapuolelle. Olen yrittänyt venytellä sitä, saada kroppaa tottumaan rasitukseen jne mutta se vain jatkaa vihoittelua. Useimmiten tämä alkaa jo ilmoittamaan itsestään 2-3km jälkeen.

    Kengät on Salomonin Speedcrossit, eli aikalailla maastokengät. Tekeekö tuo kenkä niin paljon vaikutusta, vai onko tämä jokin muu ”aloittelevan juoksijan” haasteista / ongelmista? Mukava harrastus, mutta tekee vain vaikeaa pitää edes hölkkää yllä.
     
  13. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    555
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    En millään tavalla ole asiantuntija, mutta liika jännitys ja huono juoksuryhti on aika yleisiä aloittelijoiden ongelmia vaikka olisikin joskus "aiemmassa elämässä" juossut. Kannattaa ainakin aluksi kiinnittää huomiota että ryhti on pysty, pää suorassa ja katse kohtisuoraan eteenpäin eikä alas tiehen sekä että lantio ei pääse taakse eli persus liikaa takana. Olkapäitä ja käsivarsia ei kannata jännittää liikaa vaan koittaa pitää perusryhtiä ja rentoa kiertoliikettä missä kädet ohjaa vartalon kiertoa.

    Noiden lisäksi kannattaa tutkia mitä core- ja voimaharjoituksia löytyy, jotta tukilihakset vahvistuu samalla kun juoksua lisää.
     
    shuvl tykkää tästä.
  14. Gugi^

    Gugi^

    Viestejä:
    381
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2017
    Alku on aina haastavinta mutta myös palkitsevinta kun voi kehittyä suht nopsaan.

    Itsellä on myös Speedcrossit ja ne ei omasta mielestäni sovellu asfaltille ollenkaan. Vaikka rullaa tosi hyvin niin ovat kovat ja ne pohjan nappulat kuluu hillittömän nopsaan asfaltilla.

    Kannattaa harjoittaa myös yläkroppaa niin juoksukin kulkee paremmin kun ryhti pysyy eikä selkä tai hartiat ala väsymään. Punnerruksia, leuanvetoja, vatsalihasliikkeitä ja selkälihasliikkeitä kehiin. Vaikka kevyen hölkän jälkeen tekee pienen setin noita kaikkia.
    Kannattaa juosta ”löysin hartioin” eikä jännittää liikaa, ja rinta rottingilla.
     
    shuvl ja Jamboa tykkäävät tästä.
  15. ttjm

    ttjm

    Viestejä:
    5 031
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tässä on nyt tullut noin kuukauden verran jaksettua lenkkeillä muutaman kerran viikossa. Alkaa jo vähän helpottaa alkuvaikeudet, kun heti ekalla yrityksellä iski penikat sääriin. Nyt jaksaa jo aika kivuttomasti hölkätä sen 5km. Joskus ihan lopussa alkaa tosin päkiän kohdalta hieman oudosti puutua, mutta ei se tunnu ainakaan tasapainoon vaikuttavan mitenkään.

    Aloitin tällä viikolla myös lukemaan yhtä kirjaa juoksemisen vaikutuksista aivoihin ja mielenterveyteen yms. Joitain asioita kyllä tulee esimerkiksi ajateltua vähän eri tavalla juostessa. Pitäisi vaan jotenkin muistaa nuo jutut sitten vielä juoksun jälkeen, mutta tuntuu aina unohtuvan aika nopeasti :D
     
    erihyva tykkää tästä.
  16. ttjm

    ttjm

    Viestejä:
    5 031
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Oon juossut aikalailla sellaista mahdollisimman hiljaista vauhtia tähän asti. Tänään kokeilin juosta vähän lujempaa hikilenkin ennen saunaa. Aika tuskaa oli juosta sellainen vartti.
    Olisikohan ollut jotain 2500 Cooperin vauhtia tai vähän ali.
     
    erihyva tykkää tästä.
  17. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    1 385
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Olen omille lenkeille harkinnut sanelukonetta, koska ajatus ja luovuus tosiaankin kirkkaimmillaan juostessa :cool:
     
    ttjm tykkää tästä.
  18. ttjm

    ttjm

    Viestejä:
    5 031
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pitää varmaan harkita. Puhelimeenkin taitaa saada jonkun sopivan sovelluksen.
     
  19. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    1 385
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Puhelin on liian painava pidettäväksi kädessä, ja yleensä kuuntelen musiikkia tai radiota puhelimesta. Juostessa kannattaa ilman muuta pitää kädet vapaana, juoksuvyöhon sitten puhelimet ja juomapullot jne.
     
    ttjm tykkää tästä.
  20. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    635
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Miten kannattaa valmistautua juoksukilpailuun? Kokeeneempien vinkkejä otetaan vastaan. Lauantaina pitäisi mennä juoksemaan Extreme runin kilpasarjaan (hupiukkona silti). Pitäisikö jättää joku 3-4 lepopäivää ennen kisaa, jotta jalat on varmasti parhaassa iskussa? Entä jotain hiilihydraattitankkausta?

    Hupimielellä tosiaan olen liikenteessä, mutta mielellään sitä silti valmistautuu jotenkin ettei ihan hyydy radalle. Kisamatka noissa taitaa olla luokkaa 10-13km+esteet, reittiä en ole vielä nähnyt.
     
  21. Roth

    Roth

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2017
    10-15 km tapahtumiin ei mielestäni tarvitse vetää överiä hiilaritankkausta, vaan riittää että lisää hiilihydraattia ruuassa ~2 päivän ajan ennen kisaa, mutta muuten syö perusterveellisesti. Kisapäivän aamuna kannattanee syödä hiilihydraattipainotteisesti, koska suuri määrä proteiinia ja/tai rasvaa saattaa tukkia kropan. Viimeinen ateria kannattanee syödä noin 2-3 h ennen kisaa. Jotkut syövät 4 h ennen kisaa, mutta ainakin minulle tuo on liian pitkä väli, joka edellyttäisi liian monta urheilugeeliä tapahtumapaikalla.

    Lepopäivien määrä riippuu vähän henkilöstä, mutta yleensä juoksuohjelmissa suositellaan, että edeltävänä päivänä tai 2 päivää ennen kisaa käy tekemässä kevyen juoksun ja/tai kävelyn. Omien kokemusteni perusteella 3-4 lepopäivä on liian pitkä lepo, koska tapahtumissa juoksun rullaamaan lähteminen on kestänyt pidempää.

    Jos tuo on ensimmäinen juoksutapahtumasi, niin muista mennä paikalle ajoissa. Ennemmin liian aikaiseen kuin liian täsmällisesti. Mikään ei tapa kisafiilistä enempää kuin kiireellä (juosten) asioiden hoitaminen ennen starttia.
     
    Tukkeuma tykkää tästä.
  22. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko ihan normaalia jalkapohjan sivuilla kantapään kohdilla olevat pienet violetin väriset pintasuonet?
    Ei juurikaan senttiä pidempiä kiemuroita ole. Tuntuma, että ovat lisääntyneet kun juoksun jälkeen katselin.
    Enää ei ole jalkapohjan turtumista ollut.
     
  23. baggio

    baggio

    Viestejä:
    479
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2019
    Tunnin lenkkihän ei edellytä lenkin aikana juomista edes kovilla helteillä.

    Käsissä voi pitää juomapulloja ja monista se onkin helppoa, hauskaa ja hyödyllistä. Siinä tarvitsee vain tarkoitukseen luodut juomapullon pitimet, ettei niitä tarvitse pidellä puristusotteella. Tosin onnistuu sekin todistetusti. Kerran juuri megahelteellä kannoin 0,5 limsapulloa hörppien desin kerrallaan ja hyvin sujui.

    Monipuolisempi vaihtoehto on juoksureppu jonka juomarakkotaskussa on juomarakko, jonka letku kiinnittyy kumilenkillä juoksurepun olkaimeen. Reppuun saa lisäksi sitten juoman ohella vaikka vaihtovaatteet kenkineen.

    Puhelin kulkee parhaiten käsivarsikotelossa. Voi näppäillä muovin läpi, ja uskon sanelukoneenkin nappaavan äänen siitä. Ainakin hands-free-puhelut puhelimen omalla mikillä kuuluvat vastapuolelle niin että selvää saavat.
     
    ttjm ja erihyva tykkäävät tästä.
  24. baggio

    baggio

    Viestejä:
    479
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2019
    Voisi tehdä vaikka niin että vetäisi kisavauhtisen, mutta kestoltaan selvästi lyhyemmän, vaikka puolituntisen ns. kenraaliharjoituksen tiistaina, lepäilisi keskiviikon ja torstain, perjantaina juoksisi ihan vaan lämmittelyjen jälkeen pari kilsaa rentoa semivauhdikasta juoksua, ja ennen kisaa kisapaikalla lämmittelyjen jälkeen sen verran että tämä juoksu taas löytyy ja startista lähtien kone käy kaikilla pytyillä.

    Syömisistä ja juomisista tulikin hyvät vinkit jo. Ei tarvitse tankata ruokaa, kunhan syö normaalisti, juo aamulla vähän normaalia enemmän, muttei juo enää vaikka viimeisellä tunnilla ennen starttia, että vatsalaukku olisi suht tyhjä nesteestä. Minulla syömisen kanssa varoaika on oltava neljä tuntia jos mennään kovaa. Pk-lenkille lähimetsään nyt voi lähteä vaikka lihiksen jälkeen märkäpuvussa ja räpylöissä.
     
    Tukkeuma tykkää tästä.
  25. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 634
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Riippuu vähän että kuinka paljon muuten juokset? Mutta oletettavasti et kovin paljoa kun tätä kysyt? Varmaan pitäisin muutaman päivän lepoa jos siis juoksu ei ole säännöllinen harrastus. Itse juoksen 13-23 km lenkkejä joka toinen päivä niin tuskin valmistautuisin tommoseen muuten kun että en juuri edellisenä päivänä juoksisi. Mutta parhaiten valmistautumisen tietää riittävällä harjoituksella itse kun jokaisen keho on kuitenkin yksilö. Itse esim. tykkään juosta tyhjällä vatsalla heti herättyäni ja tulee juostua monesti klo 05:00 alkaen ja syötyä aamiainen vasta lenkin jälkeen jne. Mutta tuo ei toimi minullakaan jos lenkki on iltapäivällä, silloin loppuu voimat jos ei ole mitään syönyt.
     
  26. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    635
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    En ole varsinaisesti mikään juoksijatyyppi. Yhden kympin lenkin vedin kokeilumielessä, kyllä sen hiukan alle tuntiin sain menemään. Lyhyempiä matkoja (4-7km) olen käynyt juoksemassa useimmiten. Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin, ajattelin että huomenna vedän vielä toisen kympin lenkin ja sitten torstaina ehkä joku ihan kevyt hissuttelu, jotta pysyy lihakset virkeänä. Loppuviikosta vähän enempi hiilaria lautaselle, syön yleensä aika vähän hiilihydraatteja. Ja nesteytys kuntoon jo edellisenä iltana eikä kisa-aamuna, jotta ei tarvitse kesken kisan lähteä vessaan. Katsotaan miten käy :D
     
  27. Raskolnikov

    Raskolnikov

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tsemppiä.

    Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että alle 90 minuutin suoritukset eivät vaadi minkään sortin hiilihydraattitankkausta. Itse harjoittelusta keventely hoitaa asian.
     
  28. Limainen setämies

    Limainen setämies

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2019
    Ennen lähtöä kahvia niin saa tiputettua pönttöön kilosen. Yleensäkin hiilaritankkaus lyhyemmillä matkoilla on turhaa. On vain raskas olo.
     
  29. Gugi^

    Gugi^

    Viestejä:
    381
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2017
    Vinkkejä on näemmä tullut jo melko kasa. Tosiaan johonkin alle 60-90min kestävään suoritukseen turhahkoa alkaa paljoa tankkaamaan. Pari edellistä päivää reilummalla hiilarimäärällä ehkä. Sit siihen hiilaritankkaukseenkin on aika monta eri koulukuntaa. Toiset vetää pizzaa, sipsiä, karkkia, yms. ja toiset perus makaronilootaa tai jotain lisäravinnetta. Sitten myös jokaisen kroppa, kunto ja kulutus on erilainen.

    Itse tulee tankattua maratoneille pastaruoalla pari kolme päivää ennen kisaa, sitten kisapäivänä itse sotkettua maltodekstriinijuomaa mikä on puhdasta hiilaria sotkettuna veteen ja vähän mehua makua antamaan.
    Kisoissa tullut tähän saakka luotettua huoltopisteisiin, mutta nyt on juomaliivi hommattuna mistä opetustarina alla.

    Mut aina ei mee putkeen. Kuten juuri reilu viikko sitten kun läksin elämäni ekaan 42km polkujuoksuun kuin soitellen sotaan. Noin 3h ja 35km meni loistavasti (vauhti reilusti alle 4h loppuajan), ja sitten loppui löpö tankista (pitkät huoltovälit eikä juomapulloa/geelejä mukana) jolloin meno hyytyi aivan täysin. Raahustin viimeiset kilometrit kävellen ja satunnaisia hölkkäaskelia ottaen. Maalissa aikaa 4h 19min ja kisan jälkeen vapisin seuraavan 30min penkillä yrittäen epätoivoisesti saada syötyä ja juotua energiaa takaisin kroppaan. Mutta siitä pitää vaan ottaa opiksi ja seuraavalla kerralla taas viisaampi ja paremmin valmistautunut.
     
  30. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 800
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis ennen suoritusta kannattaa vetää hiilareita niin jaksaa paremmin. Olivat tehneet testin, jossa samankuntoiset kaksoset lähtivät suoritukselle niin toinen veti vaan hiilareita(muistaakseni energiapatukka) niin jaksoi paremmin.