Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenhän sitä ennen vanhaan pärjättiin ku ei ollut montaa merkkiä ja mallia valikoimassa
Tai Niken Pegasus joka menee 36:ssaSitten jos on hyvä malli niin niissä vaan nousee tuo versionumero niin kuin Adidas Duramossa ja sitä näyttäisi olevan ysiin asti tähän mennessä.
Mulla oli Pegasus-piikkarit jo joskus 80-luvun puolessa välissä, kun harrastin pikajuoksua. Oliskohan se sitten numero per vuosi mitä noita on tehty?Tai Niken Pegasus joka menee 36:ssa
Joo noin se menee. Mulla oli edelliset 31:t, keväällä ostin poistokorista viime vuotiset 35:t tilalle. Hyviä kenkiä, ja vielä kun ostaa edellisen/toissa vuoden mallia niin hintaa jää yleensä 60-80€/pari.Oliskohan se sitten numero per vuosi mitä noita on tehty?
Joka kerta juostessa alkaa särkemään samalle alueelle selässä, eli lapaluiden väliin / ihan vähän alapuolelle. Olen yrittänyt venytellä sitä, saada kroppaa tottumaan rasitukseen jne mutta se vain jatkaa vihoittelua. Useimmiten tämä alkaa jo ilmoittamaan itsestään 2-3km jälkeen.
Tässä alkanut harjoittelemaan juoksua vuosien jälkeen ihan vain aerobisena harrasteena, mutta hieman fysiologisia haasteita asian kanssa.
Tulee juoksettua pääosin kaupunkimiljöössä, eli asfalttia 95% ajasta. Peruskunto on normaali, eli happi kulkee ja perusvoimaakin sen verran mitä toimistorotta voi kuvitella tarvitsevansa. Mitat muutenkin 177cm/63kg, eli ”kuivan kesän orava”.
Joka kerta juostessa alkaa särkemään samalle alueelle selässä, eli lapaluiden väliin / ihan vähän alapuolelle. Olen yrittänyt venytellä sitä, saada kroppaa tottumaan rasitukseen jne mutta se vain jatkaa vihoittelua. Useimmiten tämä alkaa jo ilmoittamaan itsestään 2-3km jälkeen.
Kengät on Salomonin Speedcrossit, eli aikalailla maastokengät. Tekeekö tuo kenkä niin paljon vaikutusta, vai onko tämä jokin muu ”aloittelevan juoksijan” haasteista / ongelmista? Mukava harrastus, mutta tekee vain vaikeaa pitää edes hölkkää yllä.
Olen omille lenkeille harkinnut sanelukonetta, koska ajatus ja luovuus tosiaankin kirkkaimmillaan juostessaTässä on nyt tullut noin kuukauden verran jaksettua lenkkeillä muutaman kerran viikossa. Alkaa jo vähän helpottaa alkuvaikeudet, kun heti ekalla yrityksellä iski penikat sääriin. Nyt jaksaa jo aika kivuttomasti hölkätä sen 5km. Joskus ihan lopussa alkaa tosin päkiän kohdalta hieman oudosti puutua, mutta ei se tunnu ainakaan tasapainoon vaikuttavan mitenkään.
Aloitin tällä viikolla myös lukemaan yhtä kirjaa juoksemisen vaikutuksista aivoihin ja mielenterveyteen yms. Joitain asioita kyllä tulee esimerkiksi ajateltua vähän eri tavalla juostessa. Pitäisi vaan jotenkin muistaa nuo jutut sitten vielä juoksun jälkeen, mutta tuntuu aina unohtuvan aika nopeasti
Pitää varmaan harkita. Puhelimeenkin taitaa saada jonkun sopivan sovelluksen.Olen omille lenkeille harkinnut sanelukonetta, koska ajatus ja luovuus tosiaankin kirkkaimmillaan juostessa
Puhelin on liian painava pidettäväksi kädessä, ja yleensä kuuntelen musiikkia tai radiota puhelimesta. Juostessa kannattaa ilman muuta pitää kädet vapaana, juoksuvyöhon sitten puhelimet ja juomapullot jne.Pitää varmaan harkita. Puhelimeenkin taitaa saada jonkun sopivan sovelluksen.
Miten kannattaa valmistautua juoksukilpailuun? Kokeeneempien vinkkejä otetaan vastaan. Lauantaina pitäisi mennä juoksemaan Extreme runin kilpasarjaan (hupiukkona silti). Pitäisikö jättää joku 3-4 lepopäivää ennen kisaa, jotta jalat on varmasti parhaassa iskussa? Entä jotain hiilihydraattitankkausta?
Hupimielellä tosiaan olen liikenteessä, mutta mielellään sitä silti valmistautuu jotenkin ettei ihan hyydy radalle. Kisamatka noissa taitaa olla luokkaa 10-13km+esteet, reittiä en ole vielä nähnyt.
Pitää varmaan harkita. Puhelimeenkin taitaa saada jonkun sopivan sovelluksen.
Tunnin lenkkihän ei edellytä lenkin aikana juomista edes kovilla helteillä.Puhelin on liian painava pidettäväksi kädessä, ja yleensä kuuntelen musiikkia tai radiota puhelimesta. Juostessa kannattaa ilman muuta pitää kädet vapaana, juoksuvyöhon sitten puhelimet ja juomapullot jne.
Voisi tehdä vaikka niin että vetäisi kisavauhtisen, mutta kestoltaan selvästi lyhyemmän, vaikka puolituntisen ns. kenraaliharjoituksen tiistaina, lepäilisi keskiviikon ja torstain, perjantaina juoksisi ihan vaan lämmittelyjen jälkeen pari kilsaa rentoa semivauhdikasta juoksua, ja ennen kisaa kisapaikalla lämmittelyjen jälkeen sen verran että tämä juoksu taas löytyy ja startista lähtien kone käy kaikilla pytyillä.Miten kannattaa valmistautua juoksukilpailuun? Kokeeneempien vinkkejä otetaan vastaan. Lauantaina pitäisi mennä juoksemaan Extreme runin kilpasarjaan (hupiukkona silti). Pitäisikö jättää joku 3-4 lepopäivää ennen kisaa, jotta jalat on varmasti parhaassa iskussa? Entä jotain hiilihydraattitankkausta?
Riippuu vähän että kuinka paljon muuten juokset? Mutta oletettavasti et kovin paljoa kun tätä kysyt? Varmaan pitäisin muutaman päivän lepoa jos siis juoksu ei ole säännöllinen harrastus. Itse juoksen 13-23 km lenkkejä joka toinen päivä niin tuskin valmistautuisin tommoseen muuten kun että en juuri edellisenä päivänä juoksisi. Mutta parhaiten valmistautumisen tietää riittävällä harjoituksella itse kun jokaisen keho on kuitenkin yksilö. Itse esim. tykkään juosta tyhjällä vatsalla heti herättyäni ja tulee juostua monesti klo 05:00 alkaen ja syötyä aamiainen vasta lenkin jälkeen jne. Mutta tuo ei toimi minullakaan jos lenkki on iltapäivällä, silloin loppuu voimat jos ei ole mitään syönyt.Miten kannattaa valmistautua juoksukilpailuun? Kokeeneempien vinkkejä otetaan vastaan. Lauantaina pitäisi mennä juoksemaan Extreme runin kilpasarjaan (hupiukkona silti). Pitäisikö jättää joku 3-4 lepopäivää ennen kisaa, jotta jalat on varmasti parhaassa iskussa? Entä jotain hiilihydraattitankkausta?
Hupimielellä tosiaan olen liikenteessä, mutta mielellään sitä silti valmistautuu jotenkin ettei ihan hyydy radalle. Kisamatka noissa taitaa olla luokkaa 10-13km+esteet, reittiä en ole vielä nähnyt.
En ole varsinaisesti mikään juoksijatyyppi. Yhden kympin lenkin vedin kokeilumielessä, kyllä sen hiukan alle tuntiin sain menemään. Lyhyempiä matkoja (4-7km) olen käynyt juoksemassa useimmiten. Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin, ajattelin että huomenna vedän vielä toisen kympin lenkin ja sitten torstaina ehkä joku ihan kevyt hissuttelu, jotta pysyy lihakset virkeänä. Loppuviikosta vähän enempi hiilaria lautaselle, syön yleensä aika vähän hiilihydraatteja. Ja nesteytys kuntoon jo edellisenä iltana eikä kisa-aamuna, jotta ei tarvitse kesken kisan lähteä vessaan. Katsotaan miten käy
En ole varsinaisesti mikään juoksijatyyppi. Yhden kympin lenkin vedin kokeilumielessä, kyllä sen hiukan alle tuntiin sain menemään. Lyhyempiä matkoja (4-7km) olen käynyt juoksemassa useimmiten. Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin, ajattelin että huomenna vedän vielä toisen kympin lenkin ja sitten torstaina ehkä joku ihan kevyt hissuttelu, jotta pysyy lihakset virkeänä. Loppuviikosta vähän enempi hiilaria lautaselle, syön yleensä aika vähän hiilihydraatteja. Ja nesteytys kuntoon jo edellisenä iltana eikä kisa-aamuna, jotta ei tarvitse kesken kisan lähteä vessaan. Katsotaan miten käy
Onko hyviä vinkkejä millä saisi estettyä ns. brain freezen nenän sivuonteloissa viileällä kelillä?
Juoksu ja fillarointi on pakko keskeyttää lyhyeen kun rupeaa poskiontelossa ja silmän takana tuntumaan hyvinkin jäätävältä. Tämä tulee siis siinä vaiheessa kun rupeaa hengittämään normaalia raskaammin.
Ohut balaclava, joka jättää vain silmät näkyviin. Ohuista voi hengittää läpi, pakkasella vesihöyry vähän jäätyy siihen ulkopinnalle, mutta ei se haittaa. Joku tämäntyyppinenOnko hyviä vinkkejä millä saisi estettyä ns. brain freezen nenän sivuonteloissa viileällä kelillä?
Juoksu ja fillarointi on pakko keskeyttää lyhyeen kun rupeaa poskiontelossa ja silmän takana tuntumaan hyvinkin jäätävältä. Tämä tulee siis siinä vaiheessa kun rupeaa hengittämään normaalia raskaammin.
Näköjään on myös naamamaskeja, mulla ei ole kokemusta tuollaisistaOnko hyviä vinkkejä millä saisi estettyä ns. brain freezen nenän sivuonteloissa viileällä kelillä?
Juoksuohjelma | Smart Coaching | Polar SuomiTestissä oli Trainingpeaks jossa sai määritellä tavoitteen. Esimerkiksi tavoitteena maraton aikaan 3h 17.7.2020.
Tämä on kuitenkin maksullinen palvelu ja aivan selkeästi ammattilaisille tarkoitettu valmennuksien yms osalta.
Onkohan mitäön vastaavaa mutta ilmaista olemassa? En siis tarvitse mitään nettivalmentajia, riittää kun lähtötason perusteella minulle generoidaan harjoitusohjelma juoksutavoitteen saavuttamiseksi.
Ei tämä nyt kovin pakollinen työkalu minulle ole, mutta olisi hauska seurata edistystä ja tavoitteen saavuttamista.
Jos sinulla on nyt kaikki lenkit suurin piirtein samanlaisia, niin suosittelen yhden pitkän lenkin juoksemista per viikko, vaikka nopeudella 6.5/km, joka tapauksessa normivauhtia hitaammin. Nykykunnossasi onnistunee 18-20km. Nostaa kuntoa tehokkaimmin. Kroppa ja jalat on kyllä jo valmiit noiden juostujen lenkkiesi ansiosta.
Tossa omaa juoksua elokuun lopusta jolloin ostin uuden sykemittarin jolla sai datat talteen.
Muutamia viikon pausseja on välissä pikku sairasteluiden takia (kuumetta ja flunssaa), muuten on saanut pidettyä ihan ok rytmin yllä.
Hiihtokautta odotellessa.
12.5 kilsaa on nyt lenkin pituus, tämän kuun vielä sitä, sitten nostetaan 15 kilsaan ja katotaan mitä jalat ja kroppa sanoo. Jos tekee tiukkaa niin sitten kerta viikossa se 15 että alkaa tottumaan.
Nyt kuitenkin tuo 12.5 menee suht helposti siihen 1h10m eli hieman alle 5.40/kilsa. Tänään tosin oli niin saatanan kova vastatuuli puolet matkasta että joutui tyytymään 5.50/kilsa. Olis joutunut alussa puskemaan
niin perkeleesti että olis ollut ihan hapoilla varmasti puolessa matkassa normaali vauhdilla.
Kuitenkin 52 vuotias äijä kohta, pitää olla realiteetit mielessä kun juoksee, ei enää pysty nuoruuden urotekoihin, pääasia että ei ihan pääse kroppa kuralle.
Mä odottelen että pääsisin taas juoksemaan nastakengillä, kun ostin viime talvena liian myöhäänSellainen keli, että juoksukengät ja sukat imi vettä kuin paavo pesusienet. Pitoa toki oli, mutta eilen tuskin.
Missäs vaiheessa yleensä porukka laittaa juoksukengät narikkaan ja aloittelee taas uudestaan ensi vuoden puolella?
Missäs vaiheessa yleensä porukka laittaa juoksukengät narikkaan ja aloittelee taas uudestaan ensi vuoden puolella?
Sellainen keli, että juoksukengät ja sukat imi vettä kuin paavo pesusienet. Pitoa toki oli, mutta eilen tuskin.
En koskaan, juoksen läpi talven Niken freeruneilla. Todella harvoin on niin liukasta ettei ollenkaan pärjäisi(juoksen Helsingissä) Lumella menee hyvin ja loskassakin pärjää kyllä.Missäs vaiheessa yleensä porukka laittaa juoksukengät narikkaan ja aloittelee taas uudestaan ensi vuoden puolella?
Jos sinulla on nyt kaikki lenkit suurin piirtein samanlaisia, niin suosittelen yhden pitkän lenkin juoksemista per viikko, vaikka nopeudella 6.5/km, joka tapauksessa normivauhtia hitaammin. Nykykunnossasi onnistunee 18-20km.