Juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen aina kärsinyt vatsaongelmista kisoissa ja ainut urheilujuoma mikä on sopinut omalle vatsalle, on ollut Tailwind.
Olen kisoihin vienyt omat pullot ja merkannut ne juomapaikoille.
Ei ole sen jälkeen tarvinnut puskissa tai vessoissa ravata. Tai polkukisoissa omat juomat pulloissa.

Nuo kauppojen geelit on kyllä semmoista tavaraa itselle, että meinaa oksennus lentää jo kun niitä maistaa. En vaan saa niitä millään edes alas.

Uh, vedin puolikkaalla Jolloksia jossain 15km paikkeilla kun niitä tuli ilmaisjakeluna, meni ehkä pari-kolme kilsaa että sain palan tunteen pois kurkusta :sick:

Geelejä oon testaillut, ne on menneet alas aika neutraalisti, pahallehan ne maistuu mut siitä on selvinnyt parilla vesihuikalla eikä ne oo alkaneet kurkkimaan kummastakaan päästä ulos, tosin testilenkit on olleet vain vähän vajaa parikymppisiä että siitä ei voi välttämättä hirveästi päätellä. En oikein osaa sanoa onko niistä ollut apuakaan, ehkä on, ehkä ei. Ja oon vetänyt niitä tavallaan liian vähän, n. 40min välein, kun toisaan varmaan pitäis ottaa about puolet tiheämmin.

Isompi ero on ollut sillä millainen alkutankkaus oli, viimeeksi lähdin pitkälle aamupäivällä pelkän paahtoleivän voimalla (pun int.) eikä siitä hyvä heilunut...

Miellyttävin syötävä suun ja vatsan kannalta on tähän mennessä ollut Piltin Iso Välipala (koska niitä oli valmiiksi kaapissa), maistui hyvältä ja en tiedä johtuiko siitä että noissa on vähän myös kuitua, tuntui hyvältä vatsassa. Harmi sitten ettei noiden ravintosisältö pärjää noille geeleille sun muille, en tiedä miten paljon tuollaisella pelkällä sokerisisällöllä pärjää jotain 50/50 sokeri / maltodekstriiniä vastaan. Ja geeleissä / energiajuomissa on myös suolaa mikä lasten soseista luonnollisesti puuttuu.

Uh, vedin puolikkaalla Jolloksia jossain 15km paikkeilla kun niitä tuli ilmaisjakeluna, meni ehkä pari-kolme kilsaa että sain palan tunteen pois kurkusta :sick:
Mä yrittänyt pureksia siitä sellaisia ihan pieniä palasia kerrallaan ja saanut silleen sen yhden alas vedellä huuhdeltuna, mutta kaksi palloa tuntuu kyllä todella isolta haasteelta. Myös juominen itselleni vaikeaa juostessa.

Suosituksia fyssareista pääkaupunkiseudulla? Ehkä ahdas lonkka (FAI) vaivaa, ilmaantui kun aloitin taas juoksut parin kk tauon jälkeen, vaikka otin varovaisesti.

Mä oon nyt pitkillä (yli 1,5h) lenkeillä opetellut Nutsia silmälläpitäen kantamaan puolen litran vesipulloa ja syömään Jollos-karkkeja. Nyt ostin itseasiassa myös liivin kun itse tapahtumassa on pakollisina kantamuksinakin vähintään litra nestettä, ruokaa, jotain ea-tarviketta tms. Oon noita Jolloksia koittanut ottaa pallon/~45min, mutta kokeneemmat juoksijat kertovat, että oikeampi määrä olisi ennemminkin 2kpl/45min
2kpl/45min ei ole oikein mitään. Paketti tuntiin on aika alarajalla hiilarisuositusten suhteen kahdellakin pääsee vain 84g/h. Toki helpolla lenkillä tarve pienempi kuin kisatessa.

Pitkiä lenkkejä tehdään juuri siksi, että jalat oppivat kestämään rasituksen. Aloitetaan kohtuullisesti ja kestoa kasvatetaan pikkuhiljaa lisäämällä esimerkiksi 2 km/10 min viikossa pituutta/kestoa. Toki lihaskuntoharjoittelua kannattaa tehdä siinä ohella. Eivätkä nuo mäkiharjoituksetkaan ole huono ajatus.
Mä oon muutamat viikot juossut nyt back-to-back -lenkit viikonloppuisin. Lauantaisin matka ollut 15-22km (muutama kilsa lisää/vko) ja perään sunnuntaina 10-12km. Sunnuntain lenkki on tuntunut yllättävän hyvältä väsyneillä jaloilla ja olen myös huomannut, että tuo kipuilukynnys lauantain pitkiksillä on siirtynyt muutamat kilometrit eteenpäin.

Berliini puolikkaalle pystyy jo laittamaan nimeä arvontaan vaikka huomenna vasta piti aueta :) eli jos joku tekee jo suunnitelmia ensi keväälle (04.04.2027)

Onko muita vaivannut penikkatauti? Toinen jalka kipeytyi säären etu mediaali puolelta juoksusta kaksi viikkoa sitten. Nyt kokeilin taas juoksua 3km. Ei se juoksun aikana ole kipeä mutta se Kävely takaisin kotia niin alkaa tuntua.

Mutta ei se niin paha ole kuin kaksi viikkoa sitten.

Onko muita vaivannut penikkatauti? Toinen jalka kipeytyi säären etu mediaali puolelta juoksusta kaksi viikkoa sitten. Nyt kokeilin taas juoksua 3km. Ei se juoksun aikana ole kipeä mutta se Kävely takaisin kotia niin alkaa tuntua.

On ollut, joskus enemmän, joskus vähemmän mutta vaivaa erityisesti kovalla alustalla juostessa.

Olen ottanut tavaksi lämmitellä ensin puolisen kilometriä kävellen ennen kuin alan nostamaan nopeutta, on tuntunut auttavan. Jos lähtee lämmittelemättä niin iskee hyvin varmasti. Viimeaikoina kyllä vaivannut yleensäkin vähemmän, tulee aina helposti takaisin jos jää pidempää taukoa lenkkien väliin.

Mulla ollut aina kyllä niin päin että iskee juostessa ja helpottaa kun kävelee, välillä jos vaivaa niin kävelen hetken välillä niin yleensä helppaa, sitten rauhallisesti taas nostelee tempoa kun lakkaa vaivaamasta. Tosin aina ei lähde enää juoksu uudelleen vaan pitää kävellen mennä lyhintä reittiä himaan.

Toinen mikä on joskus auttanut on ollut ottaa lyhyt sprintti väliin, en tiedä miksi auttaa mutta niin se vaan joskus tekee kun huomaa että alkaa sääressa jumittamaan. Ehkä se sprintti "irroittelee" vähän lihaksia eri asentoon sieltä ja sen takia auttaa.

Mutta tuo lämmittely on ollut se pääjuttu millä itse olen saanut penikkoja taklattua.

Mua vaivasi nuorempana säännöllisesti. Ei tohon ainakaan itselläni oikein muu auttanut kuin hampaiden pureminen. Pitkäkestoinen riesa oli pahimmillaan. Kuuma/kylmä -suihkutteluja päivittäin ja lisäksi ihan repimällä revin niitä sääriä auki. Pelasin fudista vielä tuolloin ja yleensä lämmöt + se ensimmäinen 10-30min oli yhtä helvettiä ja sen jälkeen kivut hävisivät kunnes taas matsin/treenien jälkeen lihasten jäähdyttyä palasivat.

Viimeksi muokattu:

Tuossa muuten kannattaa varoa sitä että penikkatauti ja rasitusmurtuma oireilee aika lailla samalla tavalla, mulla tuli intissä penikkatautidiagnoosi ja siitä parin kk päästä todettiin röntgenissä murtuma. En tiedä pystyykö niitä erottamaan muuten kuin kuvaamalla? :hmm:

Tuossa muuten kannattaa varoa sitä että penikkatauti ja rasitusmurtuma oireilee aika lailla samalla tavalla, mulla tuli intissä penikkatautidiagnoosi ja siitä parin kk päästä todettiin röntgenissä murtuma. En tiedä pystyykö niitä erottamaan muuten kuin kuvaamalla? :hmm:
Sama homma ja samassa paikassa.
En tiedä oliko rasitusmurtuma seuraus maihari/kumisaapasleikeistä penikkavaivojen aikana, vai kokonaan erillinen juttu, mutta kivut oli tosiaan samanlaiset. Erona muistaakseni se, että tuo murtumakipu taisi sattua kävellessäkin ja toisaalta sitten hävisivät vempalla kivuttomaksi aika nopeasti, kun penikat ainakin itselläni vaivanneet lähinnä urheillessa ja niistä kivuista voi kestää todella kauan päästä eroon.

Kovin viikko takana ja nyt olis 3 viikon kevennys ennen maratonia. Mutta vieläkin mietin et käynkö sittenkin puolikkaan juokseen. 2kpl 30km lenkkejä tuli mutta aika raskasta oli kyllä. Toki mä erittäin väsyneillä jaloilla juossut kun tullut myös pyöräiltyä paljon ja ryypättyä kun lomia ollut(palautuminen hidastunut reilusti..) Tein tänään lauantain sijasta viimesen pitkän 30km lenkin ja oli kyllä tuskaa. Eilen kyllä jengailin yli 100km et ehkä osittain sen takia mut vieläkin skeptinen miten se 30-42 väli menee. No ehkä kun jalat palautuu niin jaksaa paremmin juosta. Ehkä sitä on valmis kuitenkin. Varmaan tuo pyöräilykin pitäs jättää nyt vähemmälle seuraavien viikkojen aikana jotta jalat palautuu kunnolla.
En lähtisi nyt juoksemaan mitään tuollaisia matkoja, treenimäärät on vielä hyvä pitää 1-2vko samana mutta matalammalla teholla ja tyyliin kunnon lepoviikko ennen maraa.

Niin siis nyt on 3 viikoa kevennystä. Kovin viikko ja pisimmät lenkit on takana. Ensviikolla pitkä lenkki on siis vain 19.3km.

Mietin siis vielä että jaksanko sitä maratonia juosta ja kuinka valmis olen vai pitäskö ottaa vaan puolikas ensin ja katsoa maratonia myöhemmin. Kyllä mä varmaan sitä maratonia yritän kun se kiehtoo enemmän.

Kuvasta poiketen maraton on lauantaina, Oulussa Terwamaraton.
katso liitettä 1724736
Ehdottomasti koitat maratonia, jos pitkä lenkkikin on ollut +30km (Y)

Niin siis nyt on 3 viikoa kevennystä. Kovin viikko ja pisimmät lenkit on takana. Ensviikolla pitkä lenkki on siis vain 19.3km.

Mietin siis vielä että jaksanko sitä maratonia juosta ja kuinka valmis olen vai pitäskö ottaa vaan puolikas ensin ja katsoa maratonia myöhemmin. Kyllä mä varmaan sitä maratonia yritän kun se kiehtoo enemmän.

Kuvasta poiketen maraton on lauantaina, Oulussa Terwamaraton.
katso liitettä 1724736

Jaksat varmasti ja olet valmis. Paljon tuota vaatimattomillakin pohjilla on ensimmäinen maraton juostu.

Viimeinen 10 km tulee joka tapauksessa olemaan rankka. Hyvin se menee.

Testailin kesä-heinäkuussa muutaman kilometrin juoksulenkkejä kun painoa oli päässyt kertymään +10 ylimääräistä kiloa. Homma tuntui yllättävän hauskalta ja rupesin lomien jälkeen elokuussa hölkkäämään ihan säännöllisesti. Kilot ovat jo rapisseet pois ja juoksen tällä hetkellä pääsääntöisesti 4 x vko jaolla 2 x n. 45-60min "rento lenkki", 1x 30-40min reipas lenkki tai intervallityyppinen juoksu ja 1 x 90-120min pitkis. Tällä hetkellä tuo on kilometreiksi muutettuna käytännössä 2x10km, 1 x 6-7km ja 1 x 15-20km. Teen neljän-viiden viikon sykleissä (eli syklin loppuun kevyt viikko, jolloin 3x juoksu ja vähän lyhyempinä). Kilsoja tuli elokusssa aloittaessani 100, syyskuussa 150 ja tässä kuussa varmaan joku 170km jos terveenä pysyy. Syyskuussa hölkkäilin kokeeksi puolikkaan 2:13 aikaan. Viime viikonloppuna juoksin pitkiksellä 17,5 km 5:50/km ja samaa tasoa on tällä hetkellä nuo pk kympitkin, joten arvelisin pystyväni johonkin ~2:00 aikaan puolikkaalla/nyt.

Yllytyksestä ja hetken mielijohteesta ilmoittauduin ensi kevääksi 34km Nuts Karhunkierrokselle ja nyt trenaataankin sitten kuolemanpelosta seuraava 7kk. Mitä kaikkea tuollaiseen valmistautuessa pitäisi ottaa huomioon? Mä uskon, että vaikkapa maratonin grindaisin ensi keväänä lyllerrysvauhtia läpi kun vain säännöllisesti jaksan hölkkäillä, mutta sen verran on tullut tuntureilla ja vuorilla patikoitua, että tiedän tuon olevan aivan todella erilainen peli verrattuna tasaisessa maastossa taapertamiseen ja jo suorituksen ajallinen kesto tulee olemaan oma haasteensa.

Ikää on mittarissa jo 50v. Aiempi juoksutausta ennen tätä syksyä käytännössä 0 - toki nuorempana fudista pelanneena olen joutunut sitä jonkin verran pakosta tekemään oheistreeninä - mutta kaikki sykkeiden seurannat, systemaattisuus yms. tämän lajin harjoittelun suhteen olivat aivan uutta ja norjaa itselleni ja ovat toki sitä monella tapaa vieläkin, vaikkakin nyt perusperiaatteet vaikkapa progression yms. toteuttamisen suhteen ovat ns. universaaleja asioita ja pätevät tähän varmasti siinä kun mihin tahansa muuhukin lajiin. Mitä nyt olen lueskellut, niin tässä alkaa varmaan puolikasta pidempikestoisilla matkoilla tulemaan kuvioon ihan välttämättömänä asiana mukaan juomapullojen ja safkan kanniskelua / tankkaamista kesken suorituksen - ja varmaan pitäisi myös alkaa vetämään säännöllisesti pidempiä lenkkejä ihan vaan siksi, että saa siedätettyä itseään tuollaiseen 5-7h rääkkiin? Miten sitten pitäisi huomioida maantie/purtsi vs. polut ja rajut ylä- ja alamäet ihan perustreenissä?

Tehtävä tuli suoritetuksi! 5h tavoiteajalla lähdin lauantaina juoksemaan, mutta maltti oli alusta lähtien mukana ja tuo aikatavoite toimi lähinnä jonkinlaisena referenssinä johon olin mallaillut realistiselta ja riittävän "helpolta" tuntuvat vauhdit parille ensimmäiselle huoltovälille. Reilut 25km kaikki meni kutakuinkin suunnitelmien mukaan, mutta Konttaiselta laskeutuessa iskivät todella pahat krampit etureisiin ja niitä tuli sen jälkeen koko loppumatkan tämän tästäkin ja eteneminen muuttui todella hitaaksi kun alamäki- ja tasaisen juoksukin oli jotain hölkäntapaista lyllerrystä ja vedet oli silmissä kivusta.

Reipas vartti tuli lopulta tuosta 5h tavoitteesta jäätyä, mutta lainauksen lähtökohdat huomioiden tässä on pakko olla todella tyytyväinen omaan tekemiseen. Ei ainoastaan kisassa, vaan kaikkina menneinä kuukausina tuolta viime syksystä lähtien, joiden aikana on tullut keräiltyä 1548 juoksukilometria ja 940 kävellys/vaelluskilometriä, joilla onnistuminen pohjustettiin. Montaa treeniä ei jäänyt välistä. Tällä hetkellä olo tuntuu siltä, että on jääty junan alle, mutta tästä kun toivutaan, niin en ole vielä viimeistä sanaani näiden tapahtumien osalta sanonut. Lisää treeniä ja vielä tänä kesänäkin juostaan lappu rinnassa!

Reipas vartti tuli lopulta tuosta 5h tavoitteesta jäätyä, mutta lainauksen lähtökohdat huomioiden tässä on pakko olla todella tyytyväinen omaan tekemiseen.

Noh, mä koitin 6,5h ja viihdyin kuitenkin maisemissa melkein 7 - onneksi oli hienot maisemat :rofl:

Sinänsä ihan ok ettei tullut mitään nivelkipuja, kramppeja, vatsaongelmia tms, mutta kunto ei vaan riittänyt pitämään kovempaa tahtia. Erityisesti sillä ekalla 2/3 matkalla, se loppupätkähän on väkisinkin melko hidas.

Noh, mä koitin 6,5h ja viihdyin kuitenkin maisemissa melkein 7 - onneksi oli hienot maisemat :rofl:

Sinänsä ihan ok ettei tullut mitään nivelkipuja, kramppeja, vatsaongelmia tms, mutta kunto ei vaan riittänyt pitämään kovempaa tahtia. Erityisesti sillä ekalla 2/3 matkalla, se loppupätkähän on väkisinkin melko hidas.
Kyllähän tuo oli niin erilaista kuin mitkään treenilenkit, että aika mahdotonta oli etukäteen varautua mihinkään mitä siellä eteen tuli :D Se alkupätkäkin on silleen aika salakavala, että taisi eka kymppi polkuihin tottumattomalle olla kuitenkin aika kuormittava juurakoiden + jatkuvien rytmimuutosten yms. vuoksi, vaikka hiljakseen tuli olevinaan mentyäkin ja tuntui hyvältä. Sitten sen basecampin jälkeen baana muuttui hetkeksi hiekkatieksi ja vauhti alkoi nousemaan. Jossain 17-20km välissä tajusi, että tässähän on taidettu tovi tulla jo loivaa ylämäkeä kun niin puuskututtaa ja pian oltiinkin jo sitten aikamoisessa selvitymismoodissa. Se Konttaisen huollon jälkeinen viimeinen pätkä oli ihan mielipuolinen niin väsyneenä ja huonokuntoisilla jaloilla. Näin jälkeenpäin mietittynä aivan sairaan siisti reitti ja sen pitkin olla just tommonen, mutta lauantaina vihasin sitä paskaa viimeisen 1,5h sydämeni pohjasta :rofl:

Ens vuonna sitten pykälää pidemmälle matkalle yöjuoksua treenaamaan? :D

Kyllähän tuo oli niin erilaista kuin mitkään treenilenkit, että aika mahdotonta oli etukäteen varautua mihinkään mitä siellä eteen tuli :D Se alkupätkäkin on silleen aika salakavala, että taisi eka kymppi polkuihin tottumattomalle olla kuitenkin aika kuormittava juurakoiden + jatkuvien rytmimuutosten yms. vuoksi, vaikka hiljakseen tuli olevinaan mentyäkin ja tuntui hyvältä.

Joo, mulla kyllä ampui heti alkuun sykkeet ihan liian ylös niissä pienen karhunkierroksen mäissä. Ehkä onnistuin tankkaamaan itseni vähän turhan ähkyyn, kävin Porontimajoella pudottamassa vähän painolastia ja siitä sitten sinne Kumpuvaaralle asti kulki ihan kivasti :lol:.

Se Konttaisen huollon jälkeinen viimeinen pätkä oli ihan mielipuolinen niin väsyneenä ja huonokuntoisilla jaloilla. Näin jälkeenpäin mietittynä aivan sairaan siisti reitti ja sen pitkin olla just tommonen, mutta lauantaina vihasin sitä paskaa viimeisen 1,5h sydämeni pohjasta :rofl:

Aikaa ajatellenhan se että juoksee itsensä aika piippuun Konttaiselle mennessä on varmaan ihan oikea strategia, ellei ole ihan supermies niin se aika tehdään nimenomaan tuossa reitillä, Konttaiselta se on joka tapauksessa helvetin hidasta. Tietenkin jonkun verran jeesaa ajassa jos on polvet vielä siinä kuosissa että pystyy laskettelemaan loivemmat alamäet kovaa, mut ei niitäkään ihan loputtomasti tuossa enää ole. Pitää vaan olla siinä kunnossa että pystyy jotenkin raahaamaan itsensä sen mäkihelvetin läpi loppuun asti.

Oli kyllä aika hurjannäköistä se 166 km juoksijoiden meno siinä loppupätkillä 😬, mut toisaalta, vois lainata mestari Yodaa "When 159 km you reach, look this good you will not" 😝

Ens vuonna sitten pykälää pidemmälle matkalle yöjuoksua treenaamaan? :D

Jaa-a ;) Sunnuntaina oli porukka sitä mieltä että ei helvetissä enää ikinä ja juoksureppu lähtee nyt myyntiin, mut autossa kotimatkalla sitten eilen pohdittiinkin että mikäs se seuraava polkujuoksutapahtuma olis :D

No ehkä sitä pitäis joku perus maratoni käydä löntystelemässä ensin, jos kehtais tuolla mun tahdilla...

Kuulostaa ihan meikäläisen paluumatkalta. Olo on vieläkin kun auton alle jääneellä, mutta eilen ilmoittauduin Helsinki Trail Runin puolikkaalle. Näin nopeasti se tuuli kääntyi :D

Itselläkin tuli ensimmäinen Nuts korkattua 55km matkalla.

About kilometrit 20-40 oli ihan tuskaista selviytymistä, energiatasot nollissa, ja geelit joita yritti niellä tuli samaa tietä takaisin. Olin jo ihan varma että Konttaisen huollolle on pakko lopettaa, mutta onneksi basecampilta mukaan otettu suklaaapala alkoi toimimaan, ja joskus ennen Konttaista huomasin yhtäkkiä että olohan on taas about normaali. Etukäteen pelätty Valtavaarakin meni hymyillessä (ainakin jälkikäteen ajateltuna) ja lopussa aloin ottaan vauhtia että pääsee 10h alle. Nuo huollot oli kyllä pahoja kun joutui pysähtymään hetkeksi, iski ihan käsittämätön horkka päälle, ja joutui pakottamaan ittensä ulos sieltä teltan pöhöttimen ääreltä.

Aikaa kului enemmän kun etukäteen ajatteli, mutta olo silti tosi tyytyväinen. Juoksemaan aloin uudestaan n. 10v tauon jäljiltä vasta viime vuoden keväällä, ja tänä talvena jäi kilometrit vähän vähiin parin loukkaantumisen takia.

Tässä kun alkaa olo normalisoitumaan, ja suorituksen paskimmat osat unohtumaan, niin kyllähän se on mielessä pyörinyt että pitäiskö ensi vuodeksi vähän kasvattaa matkaa.

Juoksen 3-4 kertaa viikossa noin 15km kerralla. Toki vähän vaihtelee matkat, mutta käytännössä siis joka toinen päivä.

Nyt sitten olin kipeänä ja tuli puolentoista viikon tauko. En ole pitänyt yli 2 päivän taukoa vuosiin ja heti kun tuli tuollainen tauko niin etu ja taka reidet kipeät vielä seuraavanakin päivänä lenkin jälkeen. Nyt 2 kertaa käynyt tauon jälkeen lenkillä ja nyt eilisenkin lenkin jäljiltä reidet kipeät.

Kun juoksu ollut säännöllistä niin jalat eivät tule ollenkaan kipeiksi, mutta kylläpä tulee siis nopeasti tämä tilanne vastaan. Mistähän johtuu ja voiko asialle mitään muuta kun olla pitämättä taukoa?

Juoksen 3-4 kertaa viikossa noin 15km kerralla. Toki vähän vaihtelee matkat, mutta käytännössä siis joka toinen päivä.

Nyt sitten olin kipeänä ja tuli puolentoista viikon tauko. En ole pitänyt yli 2 päivän taukoa vuosiin ja heti kun tuli tuollainen tauko niin etu ja taka reidet kipeät vielä seuraavanakin päivänä lenkin jälkeen. Nyt 2 kertaa käynyt tauon jälkeen lenkillä ja nyt eilisenkin lenkin jäljiltä reidet kipeät.

Kun juoksu ollut säännöllistä niin jalat eivät tule ollenkaan kipeiksi, mutta kylläpä tulee siis nopeasti tämä tilanne vastaan. Mistähän johtuu ja voiko asialle mitään muuta kun olla pitämättä taukoa?

En kyllä tiedä. Luulisi menevän toisinpäin, että jalat kiittää tauosta. Ainakin itsellä menee noin. Joskus unohtuu nuo tauot ja huomaa vasta jälkeen päin, että jalat kaipasivat lepoa, edes joskus.
Sellainen 100-150km kuukaudessa juoksua, noin 13 kilsaa kerralla, kymmenen vuoden ajan, satoi tai paistoi?

Et kai nyt vaan heti lähtenyt tekemään noita about 15km lenkkejä vauhdilla millä yleensä juokset? Nyt järki käteen ja lyhennät matkaa ja ehkä lasket nopeutta hieman. Tee vaikka seuraavaksi vaan 5km lenkki ja sitten 6km jne.

Putkirullaus ja lihashuoltovasara, jolla voi käydä reidet läpi.

Tukevia lihasryhmiä kannattaa yrittää vahvistaa - pakaroita, lantiota ja lonkan koukistajaa.

Et kai nyt vaan heti lähtenyt tekemään noita about 15km lenkkejä vauhdilla millä yleensä juokset? Nyt järki käteen ja lyhennät matkaa ja ehkä lasket nopeutta hieman. Tee vaikka seuraavaksi vaan 5km lenkki ja sitten 6km jne.
En toki, mutta siis sellainen 15v olen juossut jo. Ja tosiaan kesät talvet aina se 3-4 kertaa/viikko.

Huomenna seuraava lenkki ja nyt tosin reidet jo aika ok, eli huomenna tuskin enää tuntuu. Ehkä se siitä taas menee ohi.

En kyllä tiedä. Luulisi menevän toisinpäin, että jalat kiittää tauosta. Ainakin itsellä menee noin. Joskus unohtuu nuo tauot ja huomaa vasta jälkeen päin, että jalat kaipasivat lepoa, edes joskus.
Sellainen 100-150km kuukaudessa juoksua, noin 13 kilsaa kerralla, kymmenen vuoden ajan, satoi tai paistoi?
Joo siis joskus kyllä huomaa että tauko tekee hyvää, mutta siis maks 3 päivää on ollut. Mutta tällainen puolitoista viikkoa on sitten selvästi vaan liikaa.

Vähän vielä mietteitä ekasta maratonista kun näin vajaa 2vk mennyt. Aloitin tosiaan juoksun 7-8kk sitten, viimeiset 15v en ollut tehnyt mitään muuta kuin istunut koneella. Tai itseasiassa aloitin pyöräilyn viime kesänä ja olin ehtinyt sitä muutaman kuukauden tehdä satunnaisesti ennen juoksun alkua. Kunto oli surkea silti.
Hyvä kirjoitus! Hurja veto noin nopealla aikataululla jos ei juoksupohjaa kummemmin ollut.

Sai tästä lisää motivaatiota ja nyt olenkin päättänyt että 2027 vois tsempata itsensä maratonkuntoon. Ei ole kiire niin otan mieluummin ajan kanssa rauhassa niin pysyy paikat toivon mukaan kunnossa. Enkä tiedä yhtään mihin maratoniin pitäisi mennä ja milloin sinne ilmoittautumiset aukeaa niin pitänee selvitellä tässä hiljalleen. Puolikasta voisin tänä kesänä/syksynä käydä koittamassa.

Viime syksyllä oli vielä juoksujen suhteen ihan hyvä meno, parina kolmena kuukautena parhaimmillaan n. 150 km/kk eli tuleeko siitä jotain 30-40 km/viikko. Nyt sitten sairastelujen ja muiden harrastusten takia kilometrimäärät on ollut vain joku kolmannes tuosta tai sen alle, mutta nyt taas suunta ylöspäin. Tällä hetkellä maksimissaan tuommoisia hitaita kympin lenkkejä nyt pari alla ja olo on ihan freesi näiden jälkeen.

Kannattaa treenailla energian kiskomista. Huono olo ja ns seinän vastaan tuleminen on yleensä vaan sitä, että alkaa hiilarivarastot olla aivan loppu. Ja uusien tutkimuksien perusteella ns nälkätreeneistä ei ole mitään erityistä iloa, lähinnä vaan saa palautumisajan pidemmäksi. Tuntuuhan se hölmöltä pitkälle lenkille lähtiessä tankata lötköpulloon 100g sokeria ja vettä, mutta se menee helposti 2..2,5h aikana alas. Tod näk kannattaisi varmaan laittaa 170-200g hiilaria, jotta maha tottuisi siihen mitä kisavauhdissa tarvitaan.

Ei kai nyt puhdasta sokeria, sehän imeytyy nopeasti, muttei anna pitkäkestoista energiaa. Jos ruokavalio on normaalia, niin en välttämättä lisäsokeria suosittele (enkä itse käytäkään). Itse asiassa ohjelmissa on ennen kisaa hiilaripaastoja, että keho käyttäisi myös rasvaa (pitkäkestoista energiaa).
1780934803954.png

Ei kai nyt puhdasta sokeria, sehän imeytyy nopeasti, muttei anna pitkäkestoista energiaa. Jos ruokavalio on normaalia, niin en välttämättä lisäsokeria suosittele (enkä itse käytäkään). Itse asiassa ohjelmissa on ennen kisaa hiilaripaastoja, että keho käyttäisi myös rasvaa (pitkäkestoista energiaa).
1780934803954.png
Taloussokeri toimii valtaosalla ihan siinä missä geelipakettien glukoosi/maltodekstriini ja fruktoosi. Eihän siinä ideana ole saada mitään pitkäkestoista energiaa vaan nopeasti imeytyvää koko suorituksen ajan.

Onko ohjelma tältä vuosituhannelta tai -kymmeneltä? Pitkä tasavauhtinen alle viikkoa ennen maratonia ja kahden päivän hiilaripaasto sen perään kuulostaa melkein vitsiltä nykysuosituksiin verratessa.

Onko ohjelma tältä vuosituhannelta tai -kymmeneltä? Pitkä tasavauhtinen alle viikkoa ennen maratonia ja kahden päivän hiilaripaasto sen perään kuulostaa melkein vitsiltä nykysuosituksiin verratessa.
Tuolla kaavalla Toivola on juossut tietääkseni toiseksi nopeimman kotimaisen mara-ajan 2.10.52 heti Holmenin jälkeen (ilman superkenkiä). Tosin ohjelman määrä on sovitettu ~4h juoksijalle. Jos on kilometreihin tottunut, niin 20 km rauhallinen tasavauhtinen ei ole kova suoritus viikkoa ennen.

Siinä olet oikeassa, että mm. afrikkalaiset eliittijuoksijat eivät pidä erikseen hiilaripaastoa - he eivät käytä hiilareita juuri ollenkaan harjoitellessa.

Viimeksi muokattu:
Tuolla kaavalla Toivola on juossut tietääkseni toiseksi nopeimman kotimaisen mara-ajan 2.10.52 heti Holmenin jälkeen (ilman superkenkiä).
Siinä olet oikeassa, että mm. afrikkalaiset eliittijuoksijat eivät pidä erikseen hiilaripaastoa - he eivät käytä hiilareita juuri ollenkaan harjoitellessa.
Niin siis siitä huolimatta, jos uudet tutkimukset lasketaan mukaan. Aikoinaanhan maratonilla ei juotu edes vettä, 69 tuli artikkeli joka suositteli nesteytystä suorituksen aikana. Esim. Derek Clayton on juossut tuota kovemman ilman vettä - kokeiletko samaa?

Tutkivatko uudet tutkimukset eliittijuoksijoita vai kuntoilijoita?
Enempi kai tuo liittyy niihin jotka haluavat maksimoida erittäin pitkäkestoisen juoksun/... suorituskyvyn. Treenataan pienemmällä teholla ja pidempään "low carb", totutetaan kehoa ja päätä suorittamaan rasvan varassa(karu yleistys, ei täysi totuus). Intensiteetti treeneissä sellainen, että edetään "rasvan varassa" pitkään. Kisoihin ja kisan aikana tankataan myös hiilarit, koska suorituskyky ilman hiilareita on huonompi, mennään kovempaa kuin perustreeneissä. Primal endurance kirja ihan hyvä aiheesta. En kyllä kirjan kirjoittajan hiilarivastaisuutta allekirjoita, mutta voihan sitä noinkin treenata. Kirjan esimerkit on kilpaurheilijoista. Pyritään siihen, että kisasuorituksessa käytettäisiin sekä hiilarit että rasvat mahdollisimman hyvin energiaksi ja etenemiseen. Kirja käsittelee enempi fillaroijia kuin juoksijoita, mutta sama idea pätenee kunhan suorituksen kesto on oikeasti pitkä.

Viimeksi muokattu:
Itse olen kokenut, että sokerista tulee lyhyt jojo-ilmiö, sitä saa ottaa matkalla sitten koko ajan, ettei tule noutajaa. Ilman hiilaritankkausta fiilis pysyy vakaampana ja hallittuna sekä ajatkin tykkää.
Tosin en ole koskaan ollut siinä kunnossa, että maraton taittuisi eliitin kahteen tuntiin. Mutta viileällä säällä ~30 km on joskus mennyt juomatta siihen aikaan. Kuumalla vaatii suolavettä, että pääsee sen 42,2 km alle kolmen tunnin.

Itse olen kokenut, että sokerista tulee lyhyt jojo-ilmiö, sitä saa ottaa matkalla sitten koko ajan, ettei tule noutajaa. Ilman hiilaritankkausta fiilis pysyy vakaampana ja hallittuna sekä ajatkin tykkää.
Tosin en ole koskaan ollut siinä kunnossa, että maraton taittuisi eliitin kahteen tuntiin. Mutta viileällä säällä ~30 km on joskus mennyt juomatta siihen aikaan. Kuumalla vaatii suolavettä, että pääsee sen 42,2 km alle kolmen tunnin.
Se on se seinä kun glykogeenivarastot ajettu tyhjäksi lihaksesta. Jos meinaa kovinta mahdollista aika mennä niin ennen suoritusta glykogeenivarastot pitäisi olla täysi ja kuten sanoit tankata suorituksen aikana ja olla totutettu elimistöä siirtymään varastojen huvetessa rasvan käyttöön energiana. Ei noita varmaan montaa löydy jotka esim. olympialaisissa jättäisivät hiilarit käyttämättä. Harrastelijana toki voi tehdä miten päin itselle sopii, yksilötasolla paljon eroja elimistössä ja treenitavoissa/intensiteetissä. Ongelmansa on toki suorituksenaikaisessa tankkauksessakin, kun voi olla ettei imeydy.

Mun aikaisemmin linkkaama kirja on aiheesta hyvä vaikka onkin hiilarivastaisen saarnaajan opus. Kuitenkin ihan oikeita urheilijoita valmentanut. Se oli muotia sanoa, että hiilarit jotenkin myrkyllistä&paha, mutta se lienee toisen ketjun keskustelunaihe.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 095
Jäsenet
83 949
Uusin jäsen
Cafevoir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom