Juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläni tämä myös isoimpana kysymysmerkkinä. Esim. puolikkaan juokseminen ei sinällään vielä tunnu pahalta. Hengitys kulkee ja voimia on jäljellä, mutta jalkojen kipuilu alkaa kyllä pikkuhiljaa ~1:30h juoksemisen jälkeen ja tuossa ei kuitenkaan ole vielä tampattu kuin kolmasosa siitä mikä tulee arviolta olemaan kisasuorituksen kokonaiskesto + siellä se on se +1000m nousua ja myös alamäkiä, jotka eivät ainakaan hidasta oireiden alkamista. Jalkatreenit kuntosalilla + mäkitreenit pakko ottaa ohjelmistoon, mutta ois ollu varmaan hyvä ottaa ohjelmistoon jo viime syksynä kun treenaaminen tuli aloitettua..

Juu, vähän sama homma. Tämähän vaan johtuu siitä kun me molemmat lähdettiin nollasta hyvin vähän aikaa sitten. Mitä enempi noita pitkiä lenkkejä saa tehtyä niin sitä enemmän ne jalat tosiaan tottuu niihin.

Tänään tein 24.3km pitkän lenkin lauantain sijasta kun tuli tärkeä meno sille päivälle. AIka tuskaa oli jalkojen puolesta. Hapenottokyky pystyis kyllä paljon parempaan, loppupuolella varsinkin tuntui että liian hitaasti juoksin. 5.58min/km vauhdilla ton nyt juoksin, mietin että yrittäiskö sittenkin nostaa hieman tota pace vauhtia kun tuntuu että tuo vauhti on liian helppoa. Mutta ehkä tuo kertoo just sen että sopiva vauhti sitten maratoniin. 8 ja puoli viikkoa aikaa siihen nyt.

Mun pitäs keksiä vielä joku tapa tankata. Oon ilman nestettä tai geelejä juossut kun ei jaksa mitään roudata mukana.

Mun pitäs keksiä vielä joku tapa tankata. Oon ilman nestettä tai geelejä juossut kun ei jaksa mitään roudata mukana.
Maratonia varten kannattaa tankkaamistakin harjoitella, ettei sitten kisassa mene pakki sekaisin. Kannattaa juoda vähän ylimääräistä kaksi-puolitoista tuntia ennen pitkälle lähtöä, esiimerkiksi urheilujuomaa, niin tulee vähän hiilihydraatteja samalla. Mukaan voi sitten ottaa pari nestepitoista geeliä, niin tulee niitäkin kokeiltua ja kun eivät ole liian tököttiä, niin ei tarvitse välttämättä kantaa nestettä mukana, vaikka sekin voisi olla hyvästä.

Voi tietysti tehdä sellaisen tempun, että kiertää vaikka 5 km:n lenkkiä ja piilottaa lähtöpaikalle ison tölkin nestettä ja pari geeliä ja tankkaa aina siinä ohimennessään.

Maratonia varten kannattaa tankkaamistakin harjoitella, ettei sitten kisassa mene pakki sekaisin. Kannattaa juoda vähän ylimääräistä kaksi-puolitoista tuntia ennen pitkälle lähtöä, esiimerkiksi urheilujuomaa, niin tulee vähän hiilihydraatteja samalla. Mukaan voi sitten ottaa pari nestepitoista geeliä, niin tulee niitäkin kokeiltua ja kun eivät ole liian tököttiä, niin ei tarvitse välttämättä kantaa nestettä mukana, vaikka sekin voisi olla hyvästä.

Voi tietysti tehdä sellaisen tempun, että kiertää vaikka 5 km:n lenkkiä ja piilottaa lähtöpaikalle ison tölkin nestettä ja pari geeliä ja tankkaa aina siinä ohimennessään.

Mitenhän tuo onnistuu banaanilla ja suolakurkulla? :D Noita on ainakin tarjolla kisoissa sitten(noin 10km välein), niin mietin että pitäskö niillä tankkailla sitten. Mulla on periaatteessa hyvä reitti pitkille lenkeille niin että voin asunnolla käydä nopeasti pari banaania hakeen 10km välein mut siinä tulee sitten 2-3min tauko juoksusta jota en kyllä halua. Ehkä mä geelejä sitten ostan.

Lähinnä se pakkiongelma koskee geelejä ja urheilujuomaa, jos niihin ei ole tottunut, kun keho joutuu lujille, mutta toki niitä muitakin herkkuja, joita aikoo maratonilla nauttia kannattaa kokeilla myös treeneissä. Eikä se parin minuutin tauko pitkässä juoksussa haittaa, jos sen kokee helpommaksi tavaksi. Geelejä on kuitenkin aika helppo kantaa mukanakin, neste hankalampi, vaikka onhan sitä kaikenlaisia juomareppujakin olemassa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
303 628
Jäsenet
82 378
Uusin jäsen
ccsmo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom