Juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nastalenkkarit oli kovaa kamaa kirjaimellisesti, koko talvi tuntui täysin turhalta mutta viime viikolla oli jo niin sulaa että pääsin juoksemaan normi lenkkareilla ja kyllä oli kivaa! Jaksoin vetää viime keskiviikkona tosi reippaan 10km ja sunnuntaina juoksin pidemmäs mitä olen koskaan juossut - 22km! Tuntui vielä että olisin voinut jatkaa kauankin ellei sukat olisi olleet litimärät ja jalat rakoilla :D No huumasta on tylysti palattu jo maan pinnalle. Keskiviikkona eli eilen juoksin kevyen 20min matolla ja tänään lähdin 1h z2 juoksulle mutta jalat ei vaan kestäneet, helvetilliset penikkakivut ja jopa jalkapohjan lihas tuntui kipeältä niin jäi juoksut 40 minsaan...

No, olen itselleni armollinen sillä sunnuntaina paukkui kirkkaasti omat enkat niin tämä viikko menee palauttavien juoksujen kera. Mun olisi kyllä täysin mahdotonta noudattaa minkäänlaista oikeaa juoksuohjelmaa sillä jalkojen kunto on täysin tähtien asennosta kiinni. Mä en koskaan pysty varmaan vetämään 4x viikossa juoksuohjelmaa missä viikko loppuu juurikin esim. pitkään juoksuun. Miten vitussa mä voisin vetää esim ti, to, pe, su ohjelmaa jos pitkä lenkki voi paskoa päiväkausiksi. Toivottavasti joskus sitä olisi normaalissa kunnossa ja voisi tehdä tälläisiä.
On jo matkoilla mittaa. Kyllähän nuo vaivat varmasti tuskastuttaa ja hidastaa kehitystä, mutta malttia pitää olla että ei paikat rikkoudu pidemmäksi aikaa. Minulla nyt säännöllistä juoksu treeniä takana kaksi vuotta ja toissa lauantain pitkä kevyt lenkki 6:30min/km vauhdilla 21km tuntui seuraavana päivänä hyvinkin voimakkaasti jaloissa. Seuraan Garminin juoksuvalmennusta, mukaillen omaan makuun ja siellä kyllä alussa tuodaan paljon esille juuri sitä kärsivällisyyttä, eli vaikka tulee hyvä fiilis vetää uusia ennätyksiä, niin suurin osa kehityksestä tapahtuu keveillä matalan sykkeen lenkeillä. Itse olen moneen kertaan tuskaillut sitä hidasta vauhtia, mutta nyt alkaa huomaamaan että vauhtia tulee ja kehitystä tapahtuu.

Tsemppiä ja malttia treeneihin

On jo matkoilla mittaa. Kyllähän nuo vaivat varmasti tuskastuttaa ja hidastaa kehitystä, mutta malttia pitää olla että ei paikat rikkoudu pidemmäksi aikaa. Minulla nyt säännöllistä juoksu treeniä takana kaksi vuotta ja toissa lauantain pitkä kevyt lenkki 6:30min/km vauhdilla 21km tuntui seuraavana päivänä hyvinkin voimakkaasti jaloissa. Seuraan Garminin juoksuvalmennusta, mukaillen omaan makuun ja siellä kyllä alussa tuodaan paljon esille juuri sitä kärsivällisyyttä, eli vaikka tulee hyvä fiilis vetää uusia ennätyksiä, niin suurin osa kehityksestä tapahtuu keveillä matalan sykkeen lenkeillä. Itse olen moneen kertaan tuskaillut sitä hidasta vauhtia, mutta nyt alkaa huomaamaan että vauhtia tulee ja kehitystä tapahtuu.

Tsemppiä ja malttia treeneihin
Erittäin hyvä ohje tuo maltillisen vauhdin/sykkeen pitäminen, itse kun noudattanut samaa, aina ei vaan meinaa malttaa ;)

Minulla on toinen päälaji 4-5x viikossa, mutta yrittänyt silti juosta kerran viikossa (sen lisäksi). Palautumisen ja unen kanssa haasteita kun jo 40+. Kerran kk juossut pidemmän max. 21km lenkin ja muut sitten 5-10km väliltä. Tämä talvi oli ensimmäinen kun juoksin läpi talven, muuten tullut harrastettua 10v kesäisin hölkkäilyä. Huomasin pitäväni enemmän talvijuoksusta, mitä hurjempi keli sen palkitsevampaa 😅

Olisiko palstalaisilla vinkkiä, onko kokopitkä syksyllä realistinen jos vain kerran viikossa juoksee ja nyt pääsee puolikkaan ihan ok koko matkan juosten? Ymmärsin, että harjoituslenkit kannattaisi pitää max. 25km, pidemmistä enemmän haittaa kuin hyötyä? Ottaen huomioon palautumisen tarpeen vs. treenimäärä.

Parit flunssat oli alkuvuodesta ja pari alle viikon taukoa tuli, muuten oli ihan hyvä eka vuosineljännes. Grindausta enimmäkseen ja palauttelut pitkinä kävelyinä. Nyt kevyempi viikko ja nyt kun on hiekat putsattu asfaltilta ja vähän lämpenee niin laatua mukaan juoksuihin.

IMG_20250401_000329.jpg

IMG_20250401_000256.jpg

Alkuvuosi on lähtenyt hyvin käyntiin, hieman edellä tavoitteesta, eli tällä tahdilla tulee 1600km vuoteen 1200km sijasta. Oulussa kadut on vielä täynnä soraa, mutta onneksi voi jo ilman nastoja juosta. Tällä hetkellä vauhtia hidastaa rintakehän vamma, joka tuli koripallossa viime viikon maanantaina. Luultavasti vain lihasrevähdys, mutta onhan tuo kylkiluun murtumakin mahdollinen. Rintakehän laajentuminen kovassa hengityksessä sattuu ja selkeästi kipeytyy rasituksesta, muuten hengittäessä ei vaivaa. Yläkropan lihaskuntoa ei myöskään pysty tekemään tällä hetkellä.
1743577161748.png

Erittäin hyvä ohje tuo maltillisen vauhdin/sykkeen pitäminen, itse kun noudattanut samaa, aina ei vaan meinaa malttaa ;)

Minulla on toinen päälaji 4-5x viikossa, mutta yrittänyt silti juosta kerran viikossa (sen lisäksi). Palautumisen ja unen kanssa haasteita kun jo 40+. Kerran kk juossut pidemmän max. 21km lenkin ja muut sitten 5-10km väliltä. Tämä talvi oli ensimmäinen kun juoksin läpi talven, muuten tullut harrastettua 10v kesäisin hölkkäilyä. Huomasin pitäväni enemmän talvijuoksusta, mitä hurjempi keli sen palkitsevampaa 😅

Olisiko palstalaisilla vinkkiä, onko kokopitkä syksyllä realistinen jos vain kerran viikossa juoksee ja nyt pääsee puolikkaan ihan ok koko matkan juosten? Ymmärsin, että harjoituslenkit kannattaisi pitää max. 25km, pidemmistä enemmän haittaa kuin hyötyä? Ottaen huomioon palautumisen tarpeen vs. treenimäärä.
Harrastelijana sanoisin että hyvin onnistut syksyllä maratonissa, kun juoksu ei ole uutta ja selvästi muuten aktiivinen liikkuja. Moni aloittaa maratonille harjoittelun todella paljon huonommasta tilanteesta ja lyhyemmällä valmistautumisella.

Tarpeeksi kevyenä kun pitää pitkät harjoitukset, niin ei ne luulisi haitallisia olevan. Itse ajattelin kelien lämmetessä käydä semmoisen 30km lenkin tekemässä, jotta näkee miten kroppa reagoi energian pitkäkestoiseen kulutukseen(Nyt olen siis keväällä menossa vasta puolimaratonille).

Juu kyllä noita 30+ km lenkkejäkin on hyvä tehdä että kroppa tottuu ja oppii pitkiin suorituksiin jos maratonin meinaa juosta, se seinä tulee yllättäen vastaan aika nopeasti vaikka tuntuisi ihan hyvältä ennen sitä. Nesteet ja geelit vaan mukaan. Välillä voi vaikka kävellä palan matkaa jos tuntuu työläältä. Tämä siis jos on vain tarkoitus juosta maraton ilman tiettyä tavoite aikaa. Jos vaikka tähtää 4h alitukseen jne. niin sitten pitää jo pitkilläkin olla variaatiota.

Nyt oli ekaa kertaa puolikkaalla geelit mukana, auttoi kummasti jaksamisessa. Itsellä tämä on sivulaji ja itsensä haastamista, joten koko matkan tavoite lähinnä selviytyä ja hyvä jos pystyisi ainakin 90%+ matkasta juoksemaan - mielellään koko.

Pitää hommata joku tiivis liivi nesteille, vielä en ole kantanut vettä mukana, kaikki hölskyvä ärsyttää yli kaiken. Suosituksia? Samoin jalkaterät alkaa pitkällä lenkillä puutua, sekin pitää jotenkin ratkaista et olisi nautinnollisempaa. Kengät/nauhat/tekniikka?

Statistiikka

Viestiketjuista
273 432
Jäsenet
77 026
Uusin jäsen
$amiiiiii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom