Juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu Aloitettu
Katselin eilistä 17 kilsan lenkkiä niin 5.30-5.40 vauhdilla oli kadenssi 164 ja sitten lopussa kun juoksin pari kilsaa vähän ripeämmin (3.30-4.20/km) nousikin jo sitten 184. Keskimääräinen askelpituus vähän reilun metrin.

Mä en kyllä näe mitään järkeä yrittää väkisin nostaa kadenssia hitaissa vauhdeissa. Vauhdin noustessa kadenssi nousee luonnollisesti. Ja esim. Fitzgeraldin 80/20 running kirjassa mainitaan että monesti se luonnollinen kadenssi on juoksijalle taloudellisin ja on aivan älytöntä pyrkiä väkisin ammattijuoksijoiden maagiseen 180 tahtiin joillain 7 minuutin kilsoilla.

Huipuillakin kadenssissa on aika paljon yksilökohtaista vaihtelua, eikä se 180 ole mikään maaginen juoksutekniikan huipentuma. Tästä oli juoksutekniikkavalmentaja Fredrik Zillenillä hyvä video youtubessa.

Itellä on 7-7,5 min/km vauhdeilla kadenssi 175, 6 min/km 180 yms., mutta ei siinä ole mitään treenattua, kun olen lapsesta asti juossut kipittäen.

15 vuotta juossut ja nyt kuulen ensimmäistä kertaa sanan kadenssi sen yhteydessä. Tai sitten se on mennyt vain toisesta korvasta ulos. Ihan kuin omassa apissäkin olisi ollut mainittuna? En vain ole edes tajunnut, mitä se tarkoittaa.
Mitä siis tarkalleen ottaen? Onko sillä jotain väliä?

15 vuotta juossut ja nyt kuulen ensimmäistä kertaa sanan kadenssi sen yhteydessä. Tai sitten se on mennyt vain toisesta korvasta ulos. Ihan kuin omassa apissäkin olisi ollut mainittuna? En vain ole edes tajunnut, mitä se tarkoittaa.
Mitä siis tarkalleen ottaen? Onko sillä jotain väliä?
Askeltiheys minuutissa, ei sinänsä mitään merkitystä.

Askeltiheys minuutissa, ei sinänsä mitään merkitystä.
No sinänsä merkitystä jos on selkeästi liian harva ja "harpotaan" liian pitkiä askelia joka kuluttaa voimia turhaan. Tai liian tiheä, jolloin kipitetään ja juoksu ei suuntaa tarpeeksi eteenpäin. Samoin juoksuasento on melko varmasti perseellään jos on noista jompi kumpi. Mutta kuten sanottu, aika hyvin se luontaisesti osuu ihan ok ja jos omaksi ilokseen lenkkeilee niin ei kai siinä nyt tarvitse kaikkea pyrkiä maksimoimaan, kunhan nyt on sellaisessa kuosissa juoksu ettei sen takia loukkaantumis riskit nouse selkeästi ylöspäin.

Mä en kyllä näe mitään järkeä yrittää väkisin nostaa kadenssia hitaissa vauhdeissa. Vauhdin noustessa kadenssi nousee luonnollisesti. Ja esim. Fitzgeraldin 80/20 running kirjassa mainitaan että monesti se luonnollinen kadenssi on juoksijalle taloudellisin ja on aivan älytöntä pyrkiä väkisin ammattijuoksijoiden maagiseen 180 tahtiin joillain 7 minuutin kilsoilla.
Joo tää on kyllä tosi! En mä minkään järjen mukaan pysty juoksemaan kovalla kadenssilla jotain etanan 7-8min/km vol2 lenkkiä :D Luovutaan siis tästä typerästä ajatuksesta suosiolla. Sen sijaan reippaampi 150-170 sykealueen juoksu tuntuu ihan eri tavalla paremmalta tiukemmalla kadenssilla! :)

kävin kesällä ostaa hoka juoksukengät ja en voi suositella. Ekat kolme lenkkiä oli iha ok, mutta sen jälkee alkoi tulee jalkakipuja, ei ees pystyny koko lenkkiä juoksee.
Niissä on tosi paksunpohja ja mun jaloille ihab liian pehmeet pohjat, jalka ei ole yhtään tukevasti kengän sisällä

kävin kesällä ostaa hoka juoksukengät ja en voi suositella. Ekat kolme lenkkiä oli iha ok, mutta sen jälkee alkoi tulee jalkakipuja, ei ees pystyny koko lenkkiä juoksee.
Niissä on tosi paksunpohja ja mun jaloille ihab liian pehmeet pohjat, jalka ei ole yhtään tukevasti kengän sisällä

Samanlaiset mietteet Hokan Speedgoat vitosista. Alkuun tuntui hyvältä, mutta jalat alkoivat kipeytyä kun niitä käytti. Arvelin itsekin että nuo on aivan liian pehmeäpohjaiset mulle.

Samanlaiset mietteet Hokan Speedgoat vitosista. Alkuun tuntui hyvältä, mutta jalat alkoivat kipeytyä kun niitä käytti. Arvelin itsekin että nuo on aivan liian pehmeäpohjaiset mulle.

Kai noi on vähän yksilöllisiä juttuja, mut mulla kans kun testailin Hokalta paria eri mallia, niin tuntui kuin olis koittanut astua ilmapallon päälle. Sama oli kyllä Asicsillakin siinä kaikkein vaimennetuimmassa Nimbuksessa. Cumulus sitten taas olikin jo ihan hyvä.

Hokan kengistä ei kokemusta, kun ei ollut kokoja loppukesän aikana uusia kenkiä etsiessä. Nuo Asicsin Nimbukset on tosi pehmeät ja hieman jännitti niilä lähtä kokeilemaan, mutta kun sai hyvällä hinnalla, niin tuli hommattua. Tulee varmaan käytettyä pidemmillä lenkeillä ja maratoneilla(puolikasta vasta juossut, mutta tähtään useampaan maratoniin). Ongelmia ei ole ollut ja ihan hyvin toimii minun "vauhdikkaammallakin" treenillä.

Taitaa kaikki valmistajat olla nyt tuossa max stack junassa ja peruskengissä (150 hintaluokassa) alkaa olemaan se +40mm pehmennystä takana.
Eri fyllisekotuksilla sitten vähän eri pehmeyksiä, mutta mitä nyt noita tuubi arvosteluja olen lukenut juoksijoilta niin pehmeämpään suuntaan ollaan menossa.
Vakautta on sitten haettu leveämmällä pohjalla ja esim. teipeillä, toiset onnistuneet paremmin, toiset vähemmän paremmin.
Monesti hiilikuitu tai joku vastaava (nylon jne.) plate aika usein myös mukana lisäämässä kenkään palautetta.
Itselle kun on jo vanhempi herrasmies pehmeys on ihan ok kun ei nuo nivelet jne. ole enää nuoren orhin tasolla ja pehmeys on yksi tekijä millä voi vähän kompensoida.
Ja koska paino on alle 70 niin se auttaa siinä että kenkä ei ole niin epävakaa kuin vaikkapa jollain joka painaa 90kg.
Vetokengät ja lyhyempien lenkkien kengät sitten vähän napakammat ja selkeästi kevyemmät.
Niken Zoom fly 6 on seuraava kenkä minkä ostan keväällä kun alkaa lumet lähtemään ja pääsee asfaltille juoksemaan.
Se on saanut niin kovasti kehuja että pakkohan sitä on kokeilla kun hinta kuitenkin on 160 tienoilla.

Hakusessa valo juoksuun. Onko otsalamput tässä ainoa järkevä? Lenkit etelän rannikkoalueella. Tämä pimeän aika siis tarjoaa kaikkea lumesta paljaaseen asfalttiin. Tiet pääasiassa valaistuja, mutta aina sitä vauhdissa saa tarkkana olla. Toiveita,

- kevyt
- tukeva kiinnitys, ei heilu tai hölsky ylimääräisiä
- edes jonkin asteen vedenpitävyys
- paloaika 1-2h kohtuullisella valoteholla
- lataus usb-c

Suosituksia kuunnellen.

Hakusessa valo juoksuun. Onko otsalamput tässä ainoa järkevä? Lenkit etelän rannikkoalueella. Tämä pimeän aika siis tarjoaa kaikkea lumesta paljaaseen asfalttiin. Tiet pääasiassa valaistuja, mutta aina sitä vauhdissa saa tarkkana olla. Toiveita,

- kevyt
- lataus usb-c

Suosituksia kuunnellen.
Itse olen tykästynyt wurkkos lamppuihin.
Tämä otsalamppuna ja pysyy hyvin pipon päällä. Akkua en tilannut vaan otin jostain suomalaisesta akkukaupasta.
Tuolta löytyy lamppuja myös pienemmällä akulla, mutta nuo 18650 akut on niin yleisiä että löytyy joka paikasta.

- kevyt
- lataus usb-c

Suosituksia kuunnellen.

Itse käytän pimeään vuodenaikaan aina otsalamppua kun yleensä matkalla ainakin pätkä valaisematonta tietä ja muutenkin turvallisuuden takia liikenteessä. Toki näille itsellä käyttöä muutenkin kun tykkään käydä pimeään aikaan metsässä lenkillä.

Tällaisen Olightin kävin kotiuttamassa viime viikolla XXL:stä, oli silloin tarjouksessa noin kolmella kympillä ja ollut ihan pätevä vehje, tosin valokeila vois olla vähän leveämpi omaan makuun, tässä on aika kirkas hotspot ja vähemmän valoa sivuille, makuasioita kylläkin. Mukavan kevyt eikä häiritse menoa.

Mulla on yksi vanhempi Silvakin saman tyyppisenä mallina, mutta siinä akkupaketti vähän liian ulkoneva niin tuntuu että "pomppii" takana ja micro-usb latausliitin on vähän ankea. Silvassa kylläkin kaksi lediä, toinen leveä ja toinen kapea niin siitä saa kyllä mukavan valon eteensä.

Tuntumaltaan paras mitä tähän mennessä olen kokeillut on ollut Olight H1 Nova, mutta tuosta pitää akku aina ruuvata irti latausta varten niin on vähän hankala jatkuvassa käytössä, saman jos sais usb-c latauksella niin olis hyvä peli. 19650 akullista lamppua en tykkää lenkillä pitää koska liian painava omaan makuun, yksi sellainen löytyy Armytekin tekemänä. Pienemmällä 18350 akulla oleva Armytek tuntuu myös vähän etupainoiselta omaan makuun vaikka onkin isoakkuista sisarustaan kevyempi, siksi etsinyt sitten näitä joissa on akkupaketti takana ja edessä vain lamppu...

- kevyt
- lataus usb-c

Suosituksia kuunnellen.
Viime talvena tutkin samaa asiaa ja tämä jäi mieleen yhtenä vaihtoehtona. En oo ostanu kun niin vähän käyttöä

Nyt tuli Sarvan nastalenkkarit postissa, sain 100 eurolla black fridayn aikoihin (alkup. hinta 180e). Enpä ole koskaan tuollaisilla juossut. Saako noilla siis juosta ihan asvaltilla talvisin jos pinnassa on vaikka sohjojäätä yms. miten esim hiekoitettu jäinen asvaltti? Vai onko nuo pääasiassa johonkin poluille jossa on lunta, jäätä, sohjoa ja mahdollisesti vielä vettä seassa?

Nyt tuli Sarvan nastalenkkarit postissa, sain 100 eurolla black fridayn aikoihin (alkup. hinta 180e). Enpä ole koskaan tuollaisilla juossut. Saako noilla siis juosta ihan asvaltilla talvisin jos pinnassa on vaikka sohjojäätä yms. miten esim hiekoitettu jäinen asvaltti? Vai onko nuo pääasiassa johonkin poluille jossa on lunta, jäätä, sohjoa ja mahdollisesti vielä vettä seassa?

Nastalenkkareita on monenlaisia, toiset on polkujuoksukenkiä ja toiset sitten kadulle suunniteltuja. Koska nastakengät on kuitenkin aina suunniteltu talvikäyttöön on niissä yleensä vähän raffimpi pohja joka tapauksessa. Mettäkengät ei ole parhaimmillaan asfaltilla, eikä katulenkkarit metsässä, mutta molemmilla on mahdollista tehdä kumpaakin tietyissä rajoissa. Kelien ja märän suhteen vaikuttaa myös se, onko kenkä vedenpitävä, ”vettähylkivä” vai jotain muuta.

Mulla on elämässäni ollu kahdet nastalenkkarit, ensimmäiset oli Icebugit jotka oli selkeästi kadulle tarkoitettu ja nykyään Salomonin Spikecrossit jotka taas on mettäkengät. Kyllä noilla salomoneillakin menee asfaltilla mutta ei se traktorinrengaskuvio ihan mahtava ole kovalla alustalla. Sitten jos on kunnolla lunta maassa niin menee kivasti mutta paljas asfaltti on vähän ankea niillä. Metsässä ne on taas sitten ihan parhautta talvelaa.

Itse tykkään myös talvella käyttää gaitereita jos on enemmän lunta maassa, ei mene irtolumi kenkään. Metsäpoluilla ne on melkolailla pakolliset talvella. Tollaset Inov8:in vehkeet on olleet ihan pätevät. Niiden omissa kengissä on paikat valmiina kiimnikkeille, mutta menee muihinkin kenkiin noiden kumilenkkien avulla

Pari talvea on ollut käytössä tuollaiset Sarvat. Ekan talven juoksin pelkästään Sarvoilla ja viime talvena vaihtelin nastattoman maasturin ja noiden välillä kelistä riippuen. Jäätikkäälle ja lumiselle asfaltillekin nasta tuo ihan eri lailla pitoa.

Ekana talvena mä juoksin noilla nastoilla ihan joka kelissä, oli sitten lunta, vettä, sohjoa tai paljasta asfalttia. Ihan hyvin niillä pärjäsi, toki ne on aika raa'at jaloille. Varmaan kun noissa on hieman kovempi pohja kuin normaalisti jotta nastat pysyy paikallaan. Alkuun kesti hetki totutella jalkoja tuohon kenkään.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 507
Jäsenet
74 631
Uusin jäsen
Kuazzimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom