Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mietteitä tuosta Microsoft Skills for Jobs kyberturvan mikrotutkinnosta? Kiinnostaisi, mutta työkkärissä tyrmäsivät tuon, sanoivat että ei edistä työllistymistä.
Kyverturvan alalla on valtava pula osaajista. En osaa sanoa tuosta koulutuksesta ja siitä pätevöittääkö se johonkin, mutta veikkaan tädin plevan väärässä.
Ehkä jopa kysyisin heiltä tarkennusta, että ajattelevatko ettei tietoturvassa ole mahdollisuuksia työllistää, vai että Microsoftin työllistymistä edistävät koulutukset eivät edistä työllistymistä?
Toi on jotain mitä käy kyberturvallisuuden työntekijät kursseina työpaikalla. En sanoisi että suoraan tuolla pääset mihinkään töihin jos ei muuta osaamista löydy taustalta alalle.
No varmaankin nämät koodausbootcampit tai sitten Sarasten ja vastaavien työllistävät rekrykoulutukset koulun penkille menemisen lisäksi. Noi kaksi ensimmäistä varmaan nopeampi tie kuin 3-4 vuoden tutkinto.Mutta tässä alanvaihtoa miettinyt IT puolelle ja brainstormannu itsekseni mikä ois paras tie alalle ja mistä voisi edes aloittaa.
Jonkin verran eroa on, tradenomista päätyy helposti vähän hallinnollisempiin/bisnestä lähempänä oleviin hommiin, kun taas inssipuolelta pääsee helpommin teknisempiin hommiin. On vähän itsestä kiinni, että kummasta tykkäät, näin karkeasti otettuna jos oot sosiaalinen ja bisneksestä tykkäävä tyyppi niin trade-puoli on varmasti hyvä ja kiva, mutta jos tykkäät enemmän teknisestä puolesta ja itsenäisemmästä työskentelystä niin inssipuoli on parempi. Itse tykkään inssihommista enemmän, ja esim. etätyöt onnistuvat teknisemmällä puolella paremminItse hain nyt keväällä opiskelemaan monimuotona Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi ja IT-tradenomiksi. Alkaa nyt vaikuttamaan siltä, että insinöörin osalta jäädään varasijalle mutta tradenomiksi olisi jo hyväksytty. Olen yrittänyt pohtia hyväksynkö tuon tradenomi paikan vai pitäisikö hakea vuoden päästä uudelleen insinööriksi. Onko io-techin porukalla kokemuksia kuinka paljon vaikutusta näiden koulutusten välillä on työllistymisen kannalta IT-alalla?
Itse hain nyt keväällä opiskelemaan monimuotona Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi ja IT-tradenomiksi. Alkaa nyt vaikuttamaan siltä, että insinöörin osalta jäädään varasijalle mutta tradenomiksi olisi jo hyväksytty. Olen yrittänyt pohtia hyväksynkö tuon tradenomi paikan vai pitäisikö hakea vuoden päästä uudelleen insinööriksi. Onko io-techin porukalla kokemuksia kuinka paljon vaikutusta näiden koulutusten välillä on työllistymisen kannalta IT-alalla?
Ainakin yksi minun tuttu opiskelee parhaillaan IT-tradenomiksi ja ihan hyvin on ollut Reactia, Wordpressia ja backend juttuja opinnoissa. En itse näe juurikaan eroa omiin inssiopintoihin. Inssipuolella itsellä oli koodaushommien rinnalla kaikenlaista aiheeseen kuulumatontakin teknistä tauhkaa. Kirjoittelin esseitä esim. aurinkopaneeleista tai tutkien toiminnasta.Kiitoksia hyvistä ja kattavista vastauksista. Sen olen huomannut, että monessa IT-alan työpaikkailmoituksessa vaatimuksena on tuo korkeakoulutus mutta ei eriyteltynä sen tarkemmin täytyykö juuri olla esim. insinööri. Etätöitä mieluusti tekisin jatkossakin kun on jo siihen kerennyt tottua. Sosiaalinen olen ja kaupallinen puoli kiinnostaa mutta tässä kun on tehnyt jo useamman vuoden teknistä aspa hommaa, niin välillä kaipaisi että saisi ihan yksinään tehdä jotakin tai ei tarvisi 8 tuntia päivässä jutella asiakkaiden kanssa vaan vähempikin riittäisi.
Itsellä ei vielä täyttä varmuutta ole mitä haluaisin IT-alalla tehdä ja toivoinkin että se selviäisi sitten paremmin, kun pääsee opiskelemaan. Toistaiseksi ohjelmointi ja tietoturva asiat kiinnostaisi ajatuksen tasolla mutta sekin selviäisi varmasti paremmin siellä koulussa. Pythonia on tullut hieman opeteltua mutta ei sen suuremmin.
Ainakin yksi minun tuttu opiskelee parhaillaan IT-tradenomiksi ja ihan hyvin on ollut Reactia, Wordpressia ja backend juttuja opinnoissa. En itse näe juurikaan eroa omiin inssiopintoihin. Inssipuolella itsellä oli koodaushommien rinnalla kaikenlaista aiheeseen kuulumatontakin teknistä tauhkaa. Kirjoittelin esseitä esim. aurinkopaneeleista tai tutkien toiminnasta.
Sanoisin että aktiivisesti koodaava IT-tradenomi voi olla työnantajalle jopa houkuttelevampi esim. softahommissa, sillä sosiaaliset taidot ovat todella arvostettuja ihan devaajaksikin ryhtyessä (ollaan mukana asiakaspalavereissa ja hyvä olisi osata joskus tuoda esiin mielipiteitäkin tuppisuuna istumisen sijaan). Kaupallisella taustalla/ymmärryksellä tuntuu olevan myös kysyntää.
Oma kiinnostus toki siis edellä, eli mitä haluat tulevaisuudessa ruveta tekemään.
Mukava kuulla, että suurinpiirtein vastaavanlaisia opintoja löytyy koulutuksien väliltä ainakin koodauksesta. Lukenut aiemmin niin paljon vähättelyä tradenomin osalta interwebsistä, että ensimmäisenä iski ajatus kannattaako lähteä sitä edes opiskelemaan mutta näiden vastausten perusteella kuulostaa lupaavalta ja ehkä jopa enemmän itselle sopivalta sitten kuitenkin.
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;
Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.
Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.
Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;
Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.
Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.
Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
No ensinnäkin (potentiaalisen) työnantajan kuuluisi kertoa selvityksen tulos sinulle, mutta voit myös pyytää sen SUPO:n kirjaamosta.
Mutta mielenkiintoinen tuo tieto, että turvallisuusselvityksen tulos pitäisi kertoa kohteelle. Itselle näitä on tehty kohta 20 vuotta, mutta olen tainnut kerran saada tuon tiedon. Ilmeisesti kaikki työnantajat tuota eivät tiedä tai noudata.
No ensinnäkin (potentiaalisen) työnantajan kuuluisi kertoa selvityksen tulos sinulle, mutta voit myös pyytää sen SUPO:n kirjaamosta. Ilman sitä, että itse olet allekirjoittanut ne turvallisuusselvityslomakkeet, ei sellaista voida sinulle myöskään tehdä.
Toiseksi, rikkeen/rikoksen/muun asian pitäisi olla jollakin tavalla merkittävä haettavaa työtä silmälläpitäen, jotta SUPO siitä edes ilmoittaa työnantajalle mitään. Vaikea kuvitella että yksittäinen lievä rattijuopumus yli viiden vuoden takaa olisi kovinkaan monessa työssä ilmoitettava asia.
Jotain kokemusta löytyy vaikken virallisesti rekryäkään, mutta erilaisista turseleista on kyllä kokemusta kymmenittäin. Kerran jopa tein tursel hakemuksen itsestäni ja sain vastauksen myös suoraan itselleni.Jeps, ei tuota pyydetty eikä tehty kun en päässyt tarpeeksi pitkälle haussa, mutta tulevaisuutta ajatellen.
Kyllähän tuon maallikkona ajattelisi, ettei pitäisi koodaushommissa vaikuttaa kun näemmä taksiluvatkin saisi viiden vuoden kuluttua..
Sikäli viheliäinen "koeponnistettava" että yleensä nämä taidetaan tehdä vasta sopparien allekirjoituksen jälkeen, ja tuloksetkin tulla vasta kun entisestä työpaikasta on jo irtisanouduttu. Ei oikein kehtaisi haastatteluissakaan ensimmäisenä ilmoittaa että tällainen juttu löytyySillä ajattelin jos täällä olisi rekryäviä osapuolia, että onko tullut vastaan ja olisiko este työnantajalle vaikka Supo asiasta raportoisikin.
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Kannattaa tarttua, siellä on erinomainen työkulttuuri ja onnelliset työntekijät. Oikein kovasti painat niskalimassa duunia, niin saatat päästä mukaan kaikkeen kivakivaan, kuten tämmöiseen:Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Mitenhän hemmetissä ne on saanu porukkaa laittamaan naamansa tohon Tiedon videoon..
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Aivan, tuollai ymmärrän paljon paremmin. Minä tosiaan luulin, että tuo on julkaistu ihan tarkoituksella jonkinlaisena tunnettuus- tai imagomarkkinointina, jolloin tuosta jää vähän, en oikein tiedä edes millainen, fiilis. Hyväksikäytetty voi olla aika lähellä (vaikka oonkin firmaan nähden täysin ulkopuolinen)Mä ymmärsin niin, että sen piti olla sisäinen video, joka vahingossa päätyi julkiseksi YouTuben unlisted-jaon kautta. (Saa korjata jos muistan väärin.) Eli tekijät eivät varmaan tienneet päätyvänsä viraaliksi. Firman sisällähän tuo on voinut tuntua ihan harmittomalta jutulta. Ei kai siinä mitään. Mutta julkisuudessa näyttää tietenkin vähän erilaiselta kun ihmiset ajattelevat että se oli tietoisesti julkaistu esittelemään yhtiötä.
Sama rekrypaja koitti keväällä houkutella tiedolle ja saivat houkuteltua haastatteluun asti. Juttelin rekrytoivan esimiehen kanssa vajaan tunnin verran ja juttelun päätteeksi tarjosivat senior software architech -roolia, mutta projektista ei oikein kertonut mitään. Sen verran avasi että olisi ollut konsultointia. Hylkäsin tarjouksen, jotenkin jäi sellainen olo että epätoivoisesti yritettiin haalia porukkaa. Olisko sitten porukka kävellyt projektista ulos tai jotain vastaavaa. Myöskään luottamusta ei herättänyt tuo jatkuva yt-neuvottelujen kanssa otsikoissa olo ja se että tieto suunnittelee ko. yksikön myyntiä tai eriyttämistä omaksi pajakseen.Mitenhän hemmetissä ne on saanu porukkaa laittamaan naamansa tohon Tiedon videoon.. Markkinoinnissa tuo on tietty ollu pinnalla, että käytetään työntekijöiden naamoja ja että työntekijät itessään tekisivät firman markkinointia postailemalla somekanaviin, jakamalla päivityksiä ja niin edelleen, mutta tuo video on jotenkin niin skeidaa, että haluisin kuulla, miten tohon on päädytty..
Mullekin tullut Tiedon (tai siis Jefferson Frankin yhteydenottoja) ja vaikkei ensi käden tietoa olekaan firman oloista, niin hälytyskellot soi sen verran voimakkaasti, että torppasin het alkuunsa.
Tieto taisi julkaista joskus 1,5-2v takaperin että he tähtäävät jatkossa pilvitaloksi. Uskoisin että vanhaa legacy porukkaa potkitaan pihalla sitä mukaan kun ympäristöt siirtyy pilveen ja vanha on-premise tekniikka kuolee pois.Tiedolla on YT:t käynnissä käytännössä jatkuvasti eri puolilla firmaa. Viimeisimmät päättyi juuri tänään: Tietoevry irtisanoo enintään 85 henkeä
Itse tuli siirryttyä pienempiin firmoihin tuon jälkeen, eikä ole kyllä kaduttanut. Ja oli kyllä mukava irtisanoutuminen, kun siihen löytyi valmis ja sujuva prosessi.![]()
Neljän eri työpaikan kokemuksella sanoisin että minimit mitä on talon puolesta tarjottu oman maun mukaisena on: näppis, hiiri, puhelin, kuulokkeet ja näyttö (yhdessä tosin puhelinvalikoima oli rajattu).IT alan ammattilaisena sanosin etta ainakin nappaimisto ja hiiri ovat henkilokohtaisia tyokaluja eli ne ostetaan itse aina. Se etta firma osallistuu niihin on sitten vain bonusta. Vanhemmiten mennyt nakokin niin huonoksi etta alkaa olemaan naytto myoskin henkilohtainen varuste. Olen verrannut kirvesmiehen vasaraan ja tyokaluvyohon, ei niitakaan firmat yleensa osta.
IT alan ammattilaisena sanosin etta ainakin nappaimisto ja hiiri ovat henkilokohtaisia tyokaluja eli ne ostetaan itse aina. Se etta firma osallistuu niihin on sitten vain bonusta. Vanhemmiten mennyt nakokin niin huonoksi etta alkaa olemaan naytto myoskin henkilohtainen varuste. Olen verrannut kirvesmiehen vasaraan ja tyokaluvyohon, ei niitakaan firmat yleensa osta.
Siis tottakai tyonantaja ne tarjoaa mutta kylla itseaan kunnioittava koodari kayttaa omien mieltymyksiensa mukaisia. Vertaukseni timpuriin oli paska jos miettii kulujen kannalta. Yritin sanoa etta kasityolaisen kasityokalut tulee olla henkilohtaisia.Itse taas sanoisin, että näppis ja hiiri sisältyvät ihan vakiovarusteisiin mitä kuuluu tulla työnantajan puolesta jossain muodossa. Tuollainen hinnat alkaen näppis & hiiri paketti ei edes maksa käytännössä mitään. Paremmissa paikoissa voi sitten saada tuollaisen sijaan itse valita mieluisat. Ennemmin aiheuttaisi kummastusta, jos työnantaja ei noita tarjoaisi pyydettäessä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.