IT-alan työpaikat

JUNIOR SOVELLUSKEHITTÄJÄ JA JUNIOR DATA ENGINEER (2 tehtävää)
Tehtävä sijoittuu Suomen Pankin palkkausjärjestelmässä vaativuusluokkaan 15 (tehtäväkohtainen palkanosa 3858 EUR/kk). Lisäksi maksetaan suoriutumiseen ja ammatinhallintaan perustuvaa palkanosaa enintään 48 % tehtäväkohtaisesta palkasta. Henkilökohtainen osa määritellään valitun henkilön kokemuksen ja osaamisen mukaan. Tyypillisesti se sijoittuu tehtävän alkuvaiheessa noin 10–20 prosenttiin.

Junior-ohjelmistokehittäjän palkka on siis 4243,80 - 4629,60 euroa /kk.
Voi olla, että tässä taloustilanteessa tuota hakee osaavammatkin. Haittapuolena tuossa on 40% läsnäolovaatimus.

Joka on ihan normi. Ja eihän tuo ole kuin 2tpv/viikko.
Ei ole millään tasolla paha.
Junioritkin voisivat olla enemmänkin ohviisilla, oppisivat sielläkin työskentelyä. Imo.
Totta, junioritasolla läsnäolosta on varmasti hyötyä. Minulle on vain helppoa huhuilla teamsin kautta, joskus yleisen kanavan kautta jos ei tiedä keneltä kysyä.

Olen jo tottunut 100% etätyöhön, jäi covidin jälkeen tavaksi. Eikä kukaan voi nykiä hihasta kuin virtuaalisesti, joten voi vastata kun on aikaa. Paitsi yksi pomo tykkää vain soittaa suoraan kyselemättä onko hyvä hetki. Itselle tuo etätyö on tärkeä asia nykyään. Jos asuisin toimiston lähellä, niin joutuisin käymään siellä kahtenä päivänä viikossa. Sikäli meilläkin otettu tuo käyttöön. Oli yksi syy, miksi muutin kauemmas.

Eikö tuossa ole palkan ja tittelin välillä epäsuhta? Silloin kun itse aloitin juniorina n. 8 vuotta sitten, palkka oli melkein puolta pienempi. Nykyinen palkkani on hieman tuossa ilmoitettua tasoa korkeammalla (enkä enää ole juniori). Tuossa vielä huomioitava lyhyempi työaika ja pidemmät lomat? Eli teoriassa mahdollista päästä suoraan koulun penkiltä ilman aiempaa työkokemusta tuollaisille palkoille. Toki käytännössä näin tuskin tapahtuu, koska hakijoita lienee paljon ja monilla jo aiempaa kokemusta. Totta kai aloituspalkat nousseet tässä 8 vuoden aikana yleisestikin mutta että melkein tuplaantuneet :think:

Eikö tuossa ole palkan ja tittelin välillä epäsuhta? Silloin kun itse aloitin juniorina n. 8 vuotta sitten, palkka oli melkein puolta pienempi. Nykyinen palkkani on hieman tuossa ilmoitettua tasoa korkeammalla (enkä enää ole juniori). Tuossa vielä huomioitava lyhyempi työaika ja pidemmät lomat? Eli teoriassa mahdollista päästä suoraan koulun penkiltä ilman aiempaa työkokemusta tuollaisille palkoille. Toki käytännössä näin tuskin tapahtuu, koska hakijoita lienee paljon ja monilla jo aiempaa kokemusta. Totta kai aloituspalkat nousseet tässä 8 vuoden aikana yleisestikin mutta että melkein tuplaantuneet :think:

Junior-ohjelmistokehittäjän palkka on siis 4243,80 - 4629,60 euroa /kk.

Tuohan taitaa olla aika tarkalleen nykyinen TEK:n alkupalkkasuositus DI:lle. Suositus on tosin ollu aina aika optimistinen, mutta onpahan jokin numero josta voi tinkiä. Ja onhan jotkut tuon saaneetkin ;)

Itse sain keväällä rekryäjältä kyselyä kiinnostuksesta erääseen senior positioon, palkkahaitari oli 4000-5000€/kk. Sanoin suoraan että ollaan niin eri tuhansissa palkan suhteen ettei kannata jatkaa :btooth:

Onko suosituksia mitä kautta kannattaisi frontendia opiskella? Minulla on jo graafisella puolella osaamista, kuten UI-suunnittelussa, mutta tuo frontendin osaaminen auttaisi varmaankin työllistymisessä.

Onko suosituksia mitä kautta kannattaisi frontendia opiskella? Minulla on jo graafisella puolella osaamista, kuten UI-suunnittelussa, mutta tuo frontendin osaaminen auttaisi varmaankin työllistymisessä.

On hyvä tutustumiskurssi Reactin ja websovellusten maailmaan.

Kokeile myös openai/anthropic/google parasta kielimallia ja koodaustyökalua. Toimii hyvin opetusvälineenä oikein käytettynä. AI avustinta käyttää niin pahassa "tee X ja tuotantoon koodia katsomatta ja ymmärtämättä" tai paremmin "selitä tämä", "mitkä vaihtoehdot X:n tekemiseen, miksi vaihtoehto 2" jne. Nopeuttaa oppimista ja tulevaisuudessa nopeuttaa tekemistä jos löydät työpaikan.

Viimeksi muokattu:

On hyvä tutustumiskurssi Reactin ja websovellusten maailmaan.
Kiitos vinkistä. Olen vasta aloittelija ja tuo vaikuttaa sellaiselta että pitäisi olla tietoa ja taitoa enemmän ennen kuin tuohon yrittää sukeltaa.

"Osallistujilta edellytetään vahvaa ohjelmointirutiinia, web-ohjelmoinnin ja tietokantojen perustuntemusta, git-versionhallintajärjestelmän peruskäytön hallintaa, kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä valmiutta omatoimiseen tiedonhakuun ja ongelmanratkaisuun."

Kiitos vinkistä. Olen vasta aloittelija ja tuo vaikuttaa sellaiselta että pitäisi olla tietoa ja taitoa enemmän ennen kuin tuohon yrittää sukeltaa.

"Osallistujilta edellytetään vahvaa ohjelmointirutiinia, web-ohjelmoinnin ja tietokantojen perustuntemusta, git-versionhallintajärjestelmän peruskäytön hallintaa, kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä valmiutta omatoimiseen tiedonhakuun ja ongelmanratkaisuun."
Toi full satck open on kyl aika rankka alottelijalle. Oon ite nähny et monet alottaa vaik The Odin Projectin freeCodeCampist tai ihan vaa HTML ja CSS perusteist. Sen jälkee voi siirtyy JavaScriptii ja Reactiin. UI-osaaminen on kyl iso plussa, se auttaa hahmottamaan lopputulosta.

Tuo on aika messevästi kirjotettu, jos osaa käyttää Googlea niin selviää varmasti. Alekseuksen mainitsema freeCodeCamp on myös hyvä, mutta se jauhaa aika kauan Hello World -tason jutuissa mihin en itse käyttäisi aikaa.

Jep, sentimentit muuttuu nopeasti. Naureskelin tässä itsekseni kun juristi kaveri just valitti miten miniä opiskelee yhteiskuntatieteitä eikä esim. lakia. Voi olla, että ensi vuonna tuohonkin suhtaudutaan aika eri tavalla.

Nyt tässä pitkän tovin pohtinut, että mitä tässä nyt kannattaisi tehdä duunin osalta. IT-lähituessa istunut nyt 2 vuotta, ja työnantaja ei ole halukas nostamaan asemaani taikka palkkaa ollenkaan. Käsilläni tykkään kumminkin tehdä asioita ja arvostan liikkuvaa työtä paljon, eli siinä mielessä lähitukihenkilön työ kyllä nappaa vaikka nykypäivänä ei ollenkaan korkeapalkkaista työtä mikä aina hieman masentaa, mutta se on vain hyväksyttävä. Harmi vaan, että kyseiset paikat muualta ovat kiven alla. Ja näin bonuksena oppimisvaikeuksia hieman ja itse asiakaspalvelu vielä kehityksessä näin neurokirjoilla olevana.

EDIT: Tämä voi olla hieman väärä paikka kysyä tähän liittyen.

Nyt tässä pitkän tovin pohtinut, että mitä tässä nyt kannattaisi tehdä duunin osalta. IT-lähituessa istunut nyt 2 vuotta, ja työnantaja ei ole halukas nostamaan asemaani taikka palkkaa ollenkaan. Käsilläni tykkään kumminkin tehdä asioita ja arvostan liikkuvaa työtä paljon, eli siinä mielessä lähitukihenkilön työ kyllä nappaa vaikka nykypäivänä ei ollenkaan korkeapalkkaista työtä mikä aina hieman masentaa, mutta se on vain hyväksyttävä. Harmi vaan, että kyseiset paikat muualta ovat kiven alla. Ja näin bonuksena oppimisvaikeuksia hieman ja itse asiakaspalvelu vielä kehityksessä näin neurokirjoilla olevana.

Vaihtoehtoisena lähestymisenä- kannattaa jatkaa saman toimenkuvan ympärillä olevien paikkojen hakemista muualta. Vaikka siinä saattaa hetki mennä aikaa niin palkan kilpailuttaminen uuden työtarjouksen puitteissa kannattaa aina. Ja kehittää puutteellisia kyvykkyyksiä siinä samalla.

Pitkä tovi ja 2 vuotta lähitukea ei ihan nyt istu yhten. Pitkä tovi ja 10 vuotta lähitukea, niin tilanne olisi toinen. Parasta mitä voit tehdä on katsella töitä muualta, katsoa miten saisit nyt heikkoja kohtia kehitettyä kuten esim. tuota asiakaspalvelua. Vaikka neurokirjolla olevilla voi olla tiettyjä haasteita sosiaalisissa tilanteissa, niin näitä voi kokeilla harjoitella hiljalleen. Altistaa itseään enemmän ja tärkeintä on ymmärtää ettei ne huonot keissit (joita tulee jokaisessa as.pal. tilanteessa) kannata ottaa henkilökohtaisesti. Lähituesta on myös hyötyä jos hakee esim. palvelin/konesalipuolelle, missä saa lykkiä uutta rautaa räkkiin tai muuta vastaavaa. Yleensä näissä on jotain koulutusvaatimuksia tai osaamisvaatimuksia, mutta tuo on hyvä pitää mielessä varsinkin jos osaa puhua ja kirjoittaa hyvää englantia.

Juu varmasti eri käsitys pitkästä tovista. Ei siinä, hyviä lisäyksiä molemmilta. Nämä auttavat todella paljon jatkoa ajatellen. Isot kiitokset.
Pikkuhiljaa olen yrittänyt parantaa omaa aspa tekemistäni, vaikka tönkköistä on edelleen. Voi olla syynä, että miksi firma ei halua siirrellä mua muualle taikka tehdä mitään palkan suhteen.

Pikkuhiljaa olen yrittänyt parantaa omaa aspa tekemistäni, vaikka tönkköistä on edelleen. Voi olla syynä, että miksi firma ei halua siirrellä mua muualle taikka tehdä mitään palkan suhteen.
Hieman offina, mutta tähän voi auttaa myös ihan pro-bono hommien tekeminen. Itse tein aikoinaan nuorempana töiden lisäksi joka toinen viikonloppu muutaman tunnin jonkinlaista digineuvontaa (se oli silloin 2000-luvun alussa joku ATK-helppi tms.), jossa ihmiset sai esim. tuoda koneensa tai läppärinsä ja pyytää apuja ilmaiseksi. Siinä tuli hiottua aika paljon erilaisten ihmisten kanssa toimimista ja näin jälkikäteen ajatellen oli loistavaa harjoitusta vaikeisiinkin tilanteisiin. Noista nyt ei yleensä saa kuin kahvin ja voileivän palkinnoksi, mutta samalla se antaa hyvin mahdollisuuksia harjoitella turvallisessa ympäristössä sosiaalisia taitoja. Nuo on yleensä aika kuratoituja ja paikalla on muitakin, eli et ole yksinäsi vaan tukea on saatavilla heti näin tarvittaessa.

Vaikea tietysti asiasta mitään tietämättä kommentoida, mutta sanoit että työnantaja ei ole halukas "nostamaan asemaa tai palkkaa", eli olet nähtävästi yrittänyt asiaa viedä eteenpäin? Toisaalta sanot että asiakaspalvelutyössä on edelleen haasteita, joka nyt kuitenkin on aika olennainen osa tuota lähituen työtä. Yleensä palkkaa nostetaan ja myös asemat paranee niiden osalta, jotka suoriutuu hyvin, ja joille on selkeä näkymä siitä että kykenee ottamaan vastaan myös uusia tehtäviä. Oletko yhtään miettinyt mikä se seuraava steppi sitten käytännössä voisi olla? Eli närästääkö vain liian pieni palkka, vai haluaisitko siirtyä johonkin muihin tehtäviin?

Neurokirjoon liittyvät asiat ovat tietysti hyvin henkilökohtaisia ja skaala valtava, ja joskus ne voivat "olla päivänselviä" kaikille, ja joskus olla hyvinkin piilossa. Onko työnantaja tietoinen näistä haasteista joita koet, ja oletko keskustellut niistä? Jos et, en osaa sanoa onko asian tuominen esiin järkevää vai ei, mutta ainakin siinä vaiheessa jos olet lähellä pistettä, jossa harkitset töiden lopettamista kokonaan, kyllä tuo kannattaa nostaa esiin viimeisenä korttina. Voihan olla että sieltä löytyy joku paremmin sinulle sopiva tehtävä, kun työnantaja myös ymmärtää paremmin mikä nykyisessä hommassa aiheuttaa hankaluutta. Toisaalta jos he ovat tietoisia jo ongelmista, voi se tietysti olla myös se syy miksi sinä et ole ykkösenä listalla, kun mietitään kuka soveltuu mihinkin hommaan.... Ajatus voi olla, että Makina tuntuu näissä hommissa olevan se hiljainen perussuorittaja ja varmaan ihan tyytyväinen, että sillä on duuni. Eikä haluta lähteä hämmentämään, jos on epävarmuuksia esim. oppimisen suhteen.

Vaikea tietysti asiasta mitään tietämättä kommentoida, mutta sanoit että työnantaja ei ole halukas "nostamaan asemaa tai palkkaa", eli olet nähtävästi yrittänyt asiaa viedä eteenpäin?
Kyllä, kehityskeskusteluissa koeajan päätyttyä olen nostanut joka kerta pöydälle, että tietoverkkoasennushommat kiinnostaa nykyisen toimenkuvan lisäksi. Kun siis tällä hetkellä toimenkuvaan kuuluu ainoastaan tietokoneisiin liittyvä lähituki.

Toisaalta sanot että asiakaspalvelutyössä on edelleen haasteita, joka nyt kuitenkin on aika olennainen osa tuota lähituen työtä. Yleensä palkkaa nostetaan ja myös asemat paranee niiden osalta, jotka suoriutuu hyvin, ja joille on selkeä näkymä siitä että kykenee ottamaan vastaan myös uusia tehtäviä. Oletko yhtään miettinyt mikä se seuraava steppi sitten käytännössä voisi olla? Eli närästääkö vain liian pieni palkka, vai haluaisitko siirtyä johonkin muihin tehtäviin?
Närästää matala palkka, erityisesti tietäen, mitä muut lähitukihenkilöt ja meidän Service Desk saa (asiasta ollaan avoimesti juteltu) ja miten firma on kohdellut minua, kun asiasta mainittu 2 vuotta sitten työhaastattelussa. Firma ei ole myöskään millään tapaa lähtenyt edistämään toivettani päästä oppimaan tietoverkkoasennuksiin liittyviä tehtäviä.

Onko työnantaja tietoinen näistä haasteista joita koet, ja oletko keskustellut niistä? Jos et, en osaa sanoa onko asian tuominen esiin järkevää vai ei, mutta ainakin siinä vaiheessa jos olet lähellä pistettä, jossa harkitset töiden lopettamista kokonaan, kyllä tuo kannattaa nostaa esiin viimeisenä korttina. Voihan olla että sieltä löytyy joku paremmin sinulle sopiva tehtävä, kun työnantaja myös ymmärtää paremmin mikä nykyisessä hommassa aiheuttaa hankaluutta. Toisaalta jos he ovat tietoisia jo ongelmista, voi se tietysti olla myös se syy miksi sinä et ole ykkösenä listalla, kun mietitään kuka soveltuu mihinkin hommaan.... Ajatus voi olla, että Makina tuntuu näissä hommissa olevan se hiljainen perussuorittaja ja varmaan ihan tyytyväinen, että sillä on duuni. Eikä haluta lähteä hämmentämään, jos on epävarmuuksia esim. oppimisen suhteen.
Asiasta on keskusteltu esihenkilöni kanssa jo pitkän aikaa, mutta eivät ole lähteneet tekemään mitään toimenpiteitä kuin vasta viikko sitten kehityskeskustelun jälkeen kun yhdeltä asiakkaalta tuli merkittävä negatiivinen palaute viime syyskuussa. Tämä palaute seulottiin asiakkaan ja esihenkilöni kanssa, ja kun minua kuultiin, niin en osannut paikantaa mitenään, missä olin tehnyt väärin, ja tämä kuuluu juurikin neurokirjolla olevien piirteisiin. Tilanteelleni ei tämän jälkeen tehty mitään, kuin nyt vasta viime kehityskeskustelussa kun nostin palkka-asian pöydälle, niin tämä negatiivinen palaute on esteenä, vaikka työnantajan mukaan kaikki muu minusta puoltaa sitä. Siksi olen hieman pettynyt tähän firmaan, kun toimenpiteitä ei aloitettu tekemään aikaisemmin. Olen myös työpsykologin kanssa käynyt juttusilla pariin otteeseen, mutta nämäkään käynnit eivät ole johtaneet mihinkään.

Tämä palaute myös särähti omiin korviin, kun tottakai yrittää tehdä parasta ja saada asiakkaat tyytyväiseksi, niin kyllä tämä kolahti omaan itseluottamukseen.

Eli siis nyt vasta on lähdetty työpsykologin ja työnantajan kanssa rakentamaan suunnitelmaa minun toimintani kehittämiseen, jotta päästäisiin tähän palkankorotukseen. Silti olen pettynyt firman toimintaan, ja olenkin hakemassa muualta vastaavanlaista työtä. Tämä koko asia on myös viety luottamusmiehelle ja on käsittelyssä nyt liiton kanssa.

Onko nykyisen esimiehen alla myös tietoverkkoasiantuntijoita? Harvemmin olen saanut esimiestäni järjestämään itselleni hommia / oppimista muiden alta koska se on häneltä pois, ja samaan aikaan ehkä tuossa tapauksessa vielä riski.

Kun aikoinani halusin nettihelpparista pois, mulle oli suhteellinen kysymysmerkki mitä kaikkea muuta työtä oli olemassa. Aloitin siis opiskelun itsenäisesti ja opettelin Linuxia, verkkoja jne. Se auttoi, koska lopulta sain puhtaasti tuurilla paikan samalta työnantajalta jossa se itseopittu tieto oli juuri tasolla että vaikutti osaavani ”edes jotakin”. Ja tuurilla oli siis osaava kollega joka sai kaksi paikkaa ja päätti mennä toiseen. Hän tiesi että kaipaan jotain ja ehdotti minua positioon…

Ihmisten kanssa kommunikointi on tärkeää useimmissa positioissa, mutta ehkä lähi-tuessa enemmän kuin muualla. Positiivisena juttuna siis sinulla varmaan kehittyy ne taidot nykyisessä työnkuvassa, tulevaisuuden kannalta pitää vain päättää onko se pidemmän päälle se polku vai joku muu.

Jos pystyt saamaan jotain hallittavia verkkolaitteita käyttöösi pystyisit varmaan opettelemaan perus konseptit suhteellisen hyvin? Esim. ChatGPT tms pystyisi luomaan opinto-ohjelman jonka avulla oppisit konseptit, ja sen jälkeen jopa hakemaan juniori positiota?

• Tykkää
Reactions: eba
Kuinkahan paljon metalla oikein on ollut kerroksia ja managereita? Isoja irtisanomisia vuosi vuoden perään missä organisaatioita litistetään? Tällä kierroksella teesina, että pienemmät itseohjautuvat tiimit kera AI:n toimivat paremmin ja tarvivat vähemmän managereita. 10%:lle työvoimasta kenkää(loppuvuodesta lisää irtisanomisia), 6000 aukiolevaa työpaikkahakemusta suljetaan ja isohko määrä porukkaa siirretään ai-projekteihin.

Tulee näistä metan irtisanomisista mieleen nokia, tosin sillä erolla meta takoo rahaa samalla kun porukkaa irtisanotaan.

"As org leaders worked on the changes, many of them incorporated AI native design principles ⁠into their new org structures. We're now at the stage where many orgs can operate with a flatter structure with smaller teams of pods/cohorts that can move faster and with more ownership."
The Facebook owner is planning to lay off 10% of its employees on Wednesday, with additional deep cuts slated to come later this year, Reuters reported previously.
New initiatives where Gale said employees were being transferred — or "drafted," as many staffers refer to it — include Applied AI Engineering (AAI) and Agent Transformation Accelerator (ATA) XFN, two teams previously announced by CTO Andrew Bosworth as part of Meta's "AI for Work" efforts.
Both are aimed at developing AI agents that can autonomously carry out tasks currently performed by ⁠human staffers.

• Tykkää
Reactions: eba
Eikö Metalla ollut yli 3000 tuotepäällikköä vielä pari vuotta sitten? Mietin kovasti miten voi olla niin monta… Ja rupesin pohtimaan tota kun meillä tehtiin vähennyksiä samoilla perusteilla, vaikka lähtötilanne oli jo niukempi kuin heidän lopputulos.

Jännä ilmiö että kun Cloudflare ilmoitti isoista irtisanomisista AI:n takia, niin sen pörssikurssi sukelsi vaikka oli tehnyt hyvän tuloksen. Ei vissiin aina sijoittajat luota että tulos paranee.

pörssikurssi sukelsi vaikka oli tehnyt hyvän tuloksen.
Jos firman PE luku on suuri niin silloin merkittävä osakkeen hinnasta muodostuu tulevaisuuden kehityksen perusteella eikä nykyisen tuloksen perusteella. Irtisanomiset olivat merkki että yhtiön tulevaisuus ei ehkä olekkaan sitä mitä odotettiin.

Eikö Metalla ollut yli 3000 tuotepäällikköä vielä pari vuotta sitten? Mietin kovasti miten voi olla niin monta… Ja rupesin pohtimaan tota kun meillä tehtiin vähennyksiä samoilla perusteilla, vaikka lähtötilanne oli jo niukempi kuin heidän lopputulos.
En tiedä miten enää tänä päivänä kun organisaatiohierarkian litistäminen jatkuneet kohta 4v. Taitaa 3 hengen podeisssa/minitiimeissä käydä niin, että myös kaikenlaiset scrumm masterit, po:t yms. katoavat pois. Jos siis oikein ymmärrän lukemaani, että tiimit ovat oikeasti itsenäisiä.

Sinällään pienet tiimit, jos toimivat niin on kyllä mun kokemuksen pohjalta ihan eriluokkaa tehokkaita kuin härpättimet missä päädytään scrummien scrummeihin yms. Toisaalta miten näkyvyys saadaan tehtyä johdolle, että tehdään oikeita asioita? Ehkä AI:n aikakautena on nopeasti projektista artifakta olemassa mitä "asiakas" käyttää ja antaa palautetta sen sijaan että viikkoja/kuukausia ollaan raporttien varassa kun "ei vielä toimi/ole tehty".

Jännä nähdä saako meta paattiansa oikaistua. Voi olla varoittava esimerkki tai sitten upea pivot. Vielä ei osaa sanoa kummin käy.

• 2022: Meta cut 11,000 jobs in November, about 13% of its workforce, as it pivoted harder into the metaverse and reacted to a tougher ad market.
  • 2023: Meta announced 10,000 more job cuts in March as part of its “year of efficiency,” bringing the total 2022–2023 reduction to about 21,000 roles.
  • 2024: Meta had smaller, ongoing cuts and reorganizations across teams like Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger, and Reality Labs rather than one huge headline layoff wave.
  • 2025: Meta announced cuts of about 5% of staff focused on low performers, which CNBC reported as roughly 3,600 employees.
  • 2026: Meta announced a new round of layoffs of about 8,000 employees, roughly 10% of the workforce, tied to its push into AI; Reuters and CNBC reported the cuts were set to begin on May 20.

En tiedä miten enää tänä päivänä kun organisaatiohierarkian litistäminen jatkuneet kohta 4v. Taitaa 3 hengen podeisssa/minitiimeissä käydä niin, että myös kaikenlaiset scrumm masterit, po:t yms. katoavat pois. Jos siis oikein ymmärrän lukemaani, että tiimit ovat oikeasti itsenäisiä.

Sinällään pienet tiimit, jos toimivat niin on kyllä mun kokemuksen pohjalta ihan eriluokkaa tehokkaita kuin härpättimet missä päädytään scrummien scrummeihin yms. Toisaalta miten näkyvyys saadaan tehtyä johdolle, että tehdään oikeita asioita? Ehkä AI:n aikakautena on nopeasti projektista artifakta olemassa mitä "asiakas" käyttää ja antaa palautetta sen sijaan että viikkoja/kuukausia ollaan raporttien varassa kun "ei vielä toimi/ole tehty".

Jännä nähdä saako meta paattiansa oikaistua. Voi olla varoittava esimerkki tai sitten upea pivot. Vielä ei osaa sanoa kummin käy.

• 2022: Meta cut 11,000 jobs in November, about 13% of its workforce, as it pivoted harder into the metaverse and reacted to a tougher ad market.
  • 2023: Meta announced 10,000 more job cuts in March as part of its “year of efficiency,” bringing the total 2022–2023 reduction to about 21,000 roles.
  • 2024: Meta had smaller, ongoing cuts and reorganizations across teams like Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger, and Reality Labs rather than one huge headline layoff wave.
  • 2025: Meta announced cuts of about 5% of staff focused on low performers, which CNBC reported as roughly 3,600 employees.
  • 2026: Meta announced a new round of layoffs of about 8,000 employees, roughly 10% of the workforce, tied to its push into AI; Reuters and CNBC reported the cuts were set to begin on May 20.
Tuo tiimien pienuus kyllä helpottaa tiimin sisäistä kommunikaatioita. Keinoäly voi auttaa, riippuu paljon siitä mitä tehdään. Itsenäiset tiimit varmaan osaa ottaa vastuuta ja kysellä muilta tiimeiltä juttuja jos on tarpeen sekä informoida johtoa. Mutta onhan tuossa tosiaan vaara, että moni tiimi tietämättä toisistaan toteuttaa saman asian (vaikka jonkun sisäisen työkalun) aiheuttaen päällekkäisyyttä. Jäljelle jäävällä johdolla on kyllä iso vastuu ymmärtää mitä alaiset tekee. Mitäs sitten jos yksi niistä sairastuu/on vanhempainvapaalla/vaihtaa työpaikkaa tms.? Ehkä joku vielä isokenkäisempi/ joku sijainen osaa hetken tutustumisen jälkeen tehdä oikeita päätöksiä, mutta jossain vaiheessa käy niin että pitäisi tietää kaupallisista asioista ja isokenkä on enempi tekninen tai toisinpäin ja homma menee väärille urille.

Mutta onhan tuossa tosiaan vaara, että moni tiimi tietämättä toisistaan toteuttaa saman asian (vaikka jonkun sisäisen työkalun) aiheuttaen päällekkäisyyttä.
No tätähän voidaan harrastaa myös isommissa tiimeissä.

Odottelen, että löytyy hyvät mallit firman sisäisen tiedon koostamiseen. Teoriassa ei pitäisi olla hirveän hankalas jo nyt luoda tiimin sisäistä koostetta, siitä kuratoitu ulkoinen kooste jne. Se ei pelkästään auttaisi välttämään päällekkäisyyksiä, vaan myös väärinkäsityksiä / turhaa toistoa jne.

No tätähän voidaan harrastaa myös isommissa tiimeissä.

Odottelen, että löytyy hyvät mallit firman sisäisen tiedon koostamiseen. Teoriassa ei pitäisi olla hirveän hankalas jo nyt luoda tiimin sisäistä koostetta, siitä kuratoitu ulkoinen kooste jne. Se ei pelkästään auttaisi välttämään päällekkäisyyksiä, vaan myös väärinkäsityksiä / turhaa toistoa jne.
Tämä automaatiohan se. Olis hirmu helppo periaatteessa käydä työkalut(jira/linear/wikit/...), slack/chatit ja PR:t läpi ja luoda reaaliaikainen kuva tilanteesta vaikka useampia kertoja päivässä. Periaatteessa vois mailitkin syöttää saman läpi kun firman omaisuutta/sallittua juttuahan se kai on samalla tapaa kuin chatitkin. Samaan varmasti pystys tunkemaan palaveritkin kun AI voi joko vetää palaverit tekstiksi mistä yhteenveto tai käy ihmisentekemät palaverimuistiot läpi.

Ainoa mitä tarvisi teroittaa työntekijöille, että pusketaan ainakin kerran päivässä työt eri työkaluihin talteen + kommentit niin AI voi kammata materiaalit läpi. AI varmasti tunteettomasti tekisi objektiivisen analyysin missä ollaan, tekeekö tiimit x,y,z jotain päällekkäistä piilosiilossa. Jää semmonen ihmismäinen asioiden silottelu ja piilottelu pois, tyly todellisuus.

Mitenköhän tuo pienien tiimien käyttäminen sitten menee "scopen" osalta. Itselle tulisi mieleen, että pienten moduulien tuottaminen voisi toimia hyvin noin hajautetusti, jos roadmapit, backlogit ja itse moduulin input/output olisi hyvin dokumentoitu, ja saatavilla juuri esim. jonkun AI -työkalun kautta tyyliin: "meidän pitää saada muutettua data muodosta A muotoon B, onko tällaista sisäistä moduulia tai työkalua, tai kenen backlogille sen voisi yrittää työntää?"

Ainakin oman kokemuksen perusteella eniten ihmisten välistä tavallaan turhaa selvittelyä menee juuri noihin asioihin (eri systeemien roadmapit ja toiminnallisuuksien aikataulut ja ylipäätään olemassaolevat toiminnallisuudet).

Kyse on ehkä lähinnä kunnollisesta määrittelystä ja dokumentoinnista, sillä esim. Atlassianin oma tekoälytyökalu osaa jo hyvin hakea Conflu + JIRA kaikkea siellä olevaa tietoa ja selittää sitä.

Näyttää paperilla pelkältä laskulta, mutta kun potkuista uutisoidaan ja palkkauksista ei, niin käytännössä Metan nettomuutos on lähellä nollaa 2021 vuoden lopusta tähän päivään saakka kun nuo viimeisimmät YT:t menee läpi.

Tällä kierroksella teesina, että pienemmät itseohjautuvat tiimit kera AI:n toimivat paremmin ja tarvivat vähemmän managereita.
Itseohjautuva tiimi on jalo idea, mutta sen näkee sitten miten tulee toimimaan. Kaikki ihmiset eivät osaa työskennellä/opiskella itseohjautuvasti, vaan menevät melkoiseen luuppiin jos kukaan ei ohjaa ja jäsentele töitä. Kouluissakin on jo tullut isoja ongelmia kasvavan itseohjautuvuuden vaatimuksen kanssa kaikilla kouluasteilla.

Ihan normaaleissa duunarihommissakin lakkautettiin teknikkokoulutus nimenomaan itseohjautuvien tiimien takia. Teknikot olivat hyvin tyypillisesti työnjohtajina. Itseohjautuvuus ei toiminut ja jouduttu palaamaan takaisin erilaisilla järjestelyillä. Sote-puolellakin lehdissä huudellaan koko ajan, kuinka kaikille johtajille ja päälliköille pitää antaa potkut. Eivät ne hoitajat keskenään sitä rulettia pysty pyörittämään.

Se vaan sitten pitää jotenkin löytää hommiin ne itseohjautuvuuteen kykenevät ja siinä loistavat henkilöt. Huteja tulee varmasti paljon. Tiimillä on käytännössä oltava joku johtaja joka tapauksessa, että homma ei mene riitelyksi ja sisäiseksi valtataisteluksi tai lokeroitumiseksi.

Viimeksi muokattu:
Mitenköhän tuo pienien tiimien käyttäminen sitten menee "scopen" osalta.
Tämä on iso kysymysmerkki. Mun mielikuvassa skooppi voi olla todella isokin jos/kun ai naputtelee koodit ja ihminen määrittelee ja verifioi. AI:n ja työkalut saa myös suorittamaan koodiarvioinnit, etsimään+poistamaan typerät virheet, copy/pastet jne. Ollaan ison muutoksen äärellä kun jostain viime joulusta etiäpäin on voinut monenlaisia asioita tehdä ilman, että ihminen kirjoittaa riviäkään koodia. Parin vuoden päästä ollaan vielä ihmeellisemmässä koodausmaailmassa.

Nämä tiimit eivät ole sellaisia kaikki pääsevät kentälle pelaamaan vaan parhaat pelaa. Eroja varmasti on senkin puolesta, että miten esim. tietoturvan kannalta kriittistä palasta tehdään, kaikki jutut eivät ole pankin login järjestelmiä tai nasan mars-raketteja, osa projekteista on.

Yhdenlainen ihan äärimmäinen esimerkki openai:lta openclaw:n tekijän 3 hengen tiimistä. Siirtyneet moodiin missä AI tekee leijonanosan koodeista, autonomisesti, AI katselmoi, AI osallistuu palavereihin jne. Noiden koodit ja pr:t open sourcea niin voi käydä katsoon esim. mimmosia koodiarviointeja AI tekee niiden repoissa
He wrote that he was trying to answer the question: "How would we build software in the future if tokens don't matter?"
bill covered 603 billion tokens across 7.6 million requests and 100 coding agents
Steinberger clarified in a follow-up post that the $1.3 million figure reflects Codex's "Fast Mode" pricing, which consumes credits at a significantly higher rate than standard execution. Disabling Fast Mode alone would reduce the raw API cost to around $300,000, he said.

Jollain tasolla AI voi myös tietoturvapuolella auttaa. Mythos on ollut iso askel AI:lla tietoturvareikien etsimiseksi. Joku superlaatuinen tietoturvaskanneri osaksi CI putkea,... maksaa, mutta hyvä.

Itseohjautuva tiimi on jalo idea, mutta sen näkee sitten miten tulee toimimaan.
Toimii, miten toimii. Luokittelen tähän luokkaan myös tiimit, joissa scrummari on valittu tiimin sisältä ja tekee myös kehityshommia kuten muutkin tiimiläiset.
Tiimi ei näe toiminnassaan ongelmaa, mutta johto näkee ongelmaksi sen että ei mennä tavoitteeseen vaan lähdetään tekemään kaarroksia, sinne sun tänne.
Itse näen haasteena kuinka liiketoimintakielen tavoitteet, muutetaan tekniseksi toteutukseksi n. kpl tiimin toimesta. Tämä ei tapahdu itseohjautuvasti, eikä pelkillä jira epic/feature/story:illa.

Itse näen haasteena kuinka liiketoimintakielen tavoitteet, muutetaan tekniseksi toteutukseksi n. kpl tiimin toimesta. Tämä ei tapahdu itseohjautuvasti, eikä pelkillä jira epic/feature/story:illa.
Äkkiseltään kuvittelisi, että on helpompi teroittaa pienelle porukalle mikä on tavoite kuin isolle porukalle. Toinen puoli, että on helpompi löytää pieni hyvä porukka versus kaikki pelaa ja toheloita seassa.

Toimii, miten toimii. Luokittelen tähän luokkaan myös tiimit, joissa scrummari on valittu tiimin sisältä ja tekee myös kehityshommia kuten muutkin tiimiläiset.
Tiimi ei näe toiminnassaan ongelmaa, mutta johto näkee ongelmaksi sen että ei mennä tavoitteeseen vaan lähdetään tekemään kaarroksia, sinne sun tänne.
Toi on just se ongelma, et itseohjautuvuus n hieno ajatus, mut käytännössä se vaatii aika paljon osaamista ja yhteistä näkemystä. Mä oon nähny et moni tiimi luulee olevansa itseohjautuva, mut sit ku pitäis tehä päätökisä, niin kukaan ei ota vastuuta. Ja toi liiketoimintakielen kääntäminen teknisiks jutuiks on kyl ihan oma taiteenlajinsa.

Joo, tottakai pienempi porukka on aina helpommin handlata. Omissa ympyröissä toimitaan myös muunkin raudan kanssa, kuin konesaliserverien, niin pitää olla monenlaista spesialistia että saadaan homma maaliin. Eikä se softareleasekaan ole vielä koko homma.

Steinberger clarified in a follow-up post that the $1.3 million figure reflects Codex's "Fast Mode" pricing, which consumes credits at a significantly higher rate than standard execution. Disabling Fast Mode alone would reduce the raw API cost to around $300,000, he said.
Onneksi hinnat (vielä) noin kovia tai saattaisi useampikin firma kokeilla miten hommat hoituu agenttiarmeijalla, pomolla mukavampi pitää kasa "halpoja" koodiapinoita jonkun halvan subin kanssa.

Onneksi hinnat (vielä) noin kovia tai saattaisi useampikin firma kokeilla miten hommat hoituu agenttiarmeijalla, pomolla mukavampi pitää kasa "halpoja" koodiapinoita jonkun halvan subin kanssa.
Veikkaan, että käy niin ettei halvat koodiapinat ainakaan piilaaksossa saa töitä. Pikemminkin käy niin, että haetaan myyttisiä 10x tyyppejä jotka tajuaa koodin ja bisneksen ja niille maksetaan helvetisti AI:n paimentamisesta. Tosin oot sitten 24/7 töissä kun AI:ta pitää tökkiä aamuisin, päivisin ja iltaisin että hommat etenee, AI ei nuku.

Haetaan pieniä dream team tyylisiä porukoita, rusinat pullasta. Joku 2v - 5v niin koodaushommat on mullistuneet kokonaan. Ei mene agenttikoodausketsuppi takaisin purkkiin eikä lopu työkaluissa kehittyminen.

Kun AI hoitaa isomman osan koodista devaajien vastuualueet laajenee. Toivon mukaan se johtaa selkeämpiin e2e kokonaisuuksiin jolloin tiimien välillä ei välttämättä ole yhtä paljon handovereita ja devaajat miettii osaltaan myös miten se kokonaisuus näkyy loppukäyttäjälle.

Veikkaan, että käy niin ettei halvat koodiapinat ainakaan piilaaksossa saa töitä. Pikemminkin käy niin, että haetaan myyttisiä 10x tyyppejä jotka tajuaa koodin ja bisneksen ja niille maksetaan helvetisti AI:n paimentamisesta.
En tiedä mitä apinalla tarkoitetaan, kenties keskiverto koodaria tässä. Voisiko siinä käydä myös niin että AI:n avulla siitä motivoituneesta keskiverto koodarista tuleekin huippukoodari?

Oli siellä Dream Teamissakin yksi college pelaaja!

Veikkaan, että käy niin ettei halvat koodiapinat ainakaan piilaaksossa saa töitä. Pikemminkin käy niin, että haetaan myyttisiä 10x tyyppejä jotka tajuaa koodin ja bisneksen ja niille maksetaan helvetisti AI:n paimentamisesta.
En suhtaudu ihan näin luottavaisesti siihen että firmat tekee sen mikä olisi loogisinta. Intiaan ulkoistamisessa ei ole ollut mitään järkeä +20v kun huomattiin että siellä vain poltettiin näpit mutta silti siitä huolimatta sinne on isot ja pienemmätkin firmat ulkoistaneet hommiansa tähän päivään saakka.

Ei kannata sortua siihen harhaluuloon että firmat ja johtajat ajattelisi rationaalisesti. Ehkä lukuunottamatta jotain Googlea ja muutamaa muuta lafkaa, firmat vain näkee AI paimentajan joka maksaa x euroa/kuukausi ja toisen AI paimentajan joka maksaa 0.8x euroa/kuukausi jne.
Tosin oot sitten 24/7 töissä kun AI:ta pitää tökkiä aamuisin, päivisin ja iltaisin että hommat etenee, AI ei nuku.
Ei kait AI mitenkään vaikuta työtunteihin. Tuntuu tässä AI-hypessä tulevan joillekin ehkä vauhtisokeutta. AI:lla ei ole itsessään mitään itseisarvoa vaan liiketoiminta on se minkä takia firma on olemassa ja AI tarvitaan palvelemaan liiketoiminnan tarpeita eikä pakotetusti takomaan 24/7 roskakoodia jolla ei tee mitään.

Ei kannata sortua siihen harhaluuloon että firmat ja johtajat ajattelisi rationaalisesti.
No näkeehän ton jo. Etukenossa irtisanotaan koska AI tehostaa, vaikka harvassa firmassa oikeasti se on realisoitunut.

Lupaus on, että yhden porukan työskentely tulee tehostumaan ja ainakin meillä on niin paljon strategista työtä, että kenen vain luulis ottavan tehostuksen hyödyt, ratkaisevan isommat ongelmat (nopeammin AI’n avulla) ja sitten vasta potkivan porukan pois. Mut ei.

Statistiikka

Viestiketjuista
315 005
Jäsenet
84 998
Uusin jäsen
Miksujeee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom