Miten saisin työpaikan ohjelmointialalta? Olin oikeastaan koko nuoruuteni pois töistä psyykkisten ongelmien takia. Nyt se on aika hyvässä kunnossa, kun aloitin lääkkeet. Olen itse opiskellut ohjelmointia n. 10 vuotta ja samalla käyttänyt Linuxia, työpöydällä ja palvelimena. Osaan monia ohjelmointikieliä ja olen käyttänyt monipuolisesti eri tekniikoita. Viimeiset vuodet olen toiminut kevytyrittäjänä, mutta koska minulla ei ole juuri yhtään sosiaalisia verkostoja, en ole kyennyt saamaan tarpeeksi asiakkaita, että voisin työllistää itseni näin. Minulla ei siis ole koulutusta alalta, vain oma itse opiskelemani osaamiseni.
Olen hakenut jo moneen suomalaiseen yritykseen ilman tulosta, yhdestä muistaakseni kyseltiin jälkeenpäin. Luulin, että suomalalaiset yritykset luottaisivat osaamiseen, mutta ei vaikuta yhtään siltä, vaan luotetaan koulutukseen ja ehkä entisiin työpaikkoihin. Olen toki jo aika vanha, yli 40 vuotta. Hain yhteen ulkomaalaiseen yritykseen, Canonicaliin, Ubuntun valmistajaan, ja se on ainoa paikka, missä pääsin haastatetteluun. Pitäisikö yrittää päästä ulkomaalaisiin yrityksiin, koska he uskovat enemmän osaamiseen kuin suomalaiset yritykset?
Vai mitä kannattaisi tehdä? Osaan kyllä ohjelmoida jo näin monen vuoden jälkeen, varmasti enemmän kuin suurin osa koulun penkiltä valmistuva.