En ole itse Tiedolla koskaan ollut, mutta toisessa valtavan kokoisessa it-konsulttifirmassa tuli useampi vuosi vietettyä, ja niissä on omat hyvät ja huonot puolensa.
Isoin huono puoli tietenkin siinä, että sitä on se yksi pieni ratas valtavassa koneistossa, ja jos ei projektia löydy ja laskutettavuus tippuu, niin ei se firma sinuun ole sitoutunut. Ja kun penkillä on prosentuaalisesti liikaa väkeä, niin sitä sitten karsitaan säännöllisesti yt-kierroksilla.
Toinen iso huono puoli on tietenkin tuo byrokratia. Monesti asiat ovat kankeita ja tehtävä tietyn prosessin mukaan. Parhaimmassa tapauksessa tietenkin se prosessi on ymmärrettävä ja toimiva, mutta varsinkin monikansallisissa firmoissa se on helposti sovitettu vähän muun kuin suomalaisen työkulttuurin ehdoille.
Sitten on tietenkin niitä hyviä puolia, joista yksi on omalla tavallaan juuri tuo byrokratia tai se, että melkein kaikkeen löytyy valmiit prosessit ja isossa firmassa omalla tavallaan paljon enemmän tietyntyyppisiä mahdollisuuksia kuin pienemmissä. Haluatko kokeilla miltä tuntuisi tehdä töitä toisessa maassa? Löytyy firman sisältä prosessit. Haluatko vaihtaa urasuuntaa? Löytyy prosessi ja valmiiksi mietitty koulutuspolku. Aloitatko uutta projektia? Löytyy valmiit pohjat suunnitelmille, tekkistäkkivaihtoehtoja, esimerkkiarkkitehtuureja, uhkamallinnuspohjaa, jne. Ts. joutuu paljon vähemmän selvittelemään itse ja tekemään asioita yksin, kun useimmiten nuo on mietitty ja parhaimmillaan luotu ne valmiit toimivat käytännöt. Ja sitten huonoimmillaan joutuu tappelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Yksi asia mikä kanssa kannattaa huomioida on se, että isommissa firmoissa se yhteisö ja kulttuuri saattaa vaihdella myös firman sisällä hyvin paljon. Eli jos noissa firmoissa haluaa viihtyä, niin kannattaa pyrkiä löytämään se itselle sopiva yksikkö, lokaatio, harrasteporukka, kupla, tms. ja suhtautua jossain määrin tilanteeseen siltä kannalta itsekkäästi, että pitää huolta siitä omasta laskutettavuudestaan ja arvostaan firman silmissä.
Itse tuli siirryttyä pienempiin firmoihin tuon jälkeen, eikä ole kyllä kaduttanut. Ja oli kyllä mukava irtisanoutuminen, kun siihen löytyi valmis ja sujuva prosessi.