IT-alan työpaikat

Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
60
CGI on konsultti/alihankinta firma niin todennäköisessi ei ole mitään "tiimiä" mihin voit tutustua ennalta koska tiimit riippuu aina siitä sen hetkisestä asiakasprojektista. Toki voi ehkä tutustua siihen kyseiseen projektitiimiin mihin päätyisi ensimmäisenä mutta se kestää vain niin kauan kun kyseinen projekti kestää.
Tämä vähän riippuu töiden luonteesta. Varsinkin jos töissä on enemmän painoa jatkuvammilla palveluilla yksittäisten projektitoimitusten sijaan, ei taida olla kovin harvinaista että pysyvämmälle tiimille voidaan antaa joukko asiakkuuksia, joiden tehtävät jaetaan tiimin kesken tms. CGIn kokoisessa puljussa löytynee kaikenlaista.
GCI:llä ei toimi nimittäin mikään muu kuin pyöröovi ulospäin ja jatkuva puolivuosittainen tuolileikki...
Näin vähän arvelinkin, pitänee harkita peruutanko suorilta koko haastattelun.
Olen sellaistakin nähnyt, että CGIltä lähtenyt kaveri on palaillut jonkun ajan kuluttua takaisin, joten tuskin ihan kaikki on hirveää kuraa. Oma kokemukseni CGIstä rajoittuu säätämisen seuraamiseen sivusta, enkä kyllä innostuisi, jos huntteri yrittäisi sinne rekrytoida. Mutta jos olisin oiekasti p*skassa työpaikassa, en ehkä jättäisi suoraan haastattelua käymättä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 623
CGI on ihan jees jos kestää YT-mentaliteettia. Vähän on hidas lafka liikkeissään ja tulostavoite on kova. Ei tarvita paljoa syitä "taloudellistuotannollisiin" vähennyksiin. Jos nykyinen työ on paska, niin sitten pois vaan sieltä ja CGI:lle. Parempi se kuitenkin on kuin antaa nykyisen työnantajan kairata jatkuvasti.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Jaa-a, en oo kyllä koskaan hahmottanut että noilla isoilla IT-palvelutaloilla CGI, Tieto, Accenture, Digia olis mitään hirveän suuria periaatteellisia eroja, samaa kakkaa aika lailla samassa paketissa. CGI ja Tieto ovat ehkä kunnostautuneet vähän Accenturea enemmän tuossa YT-ruletin pyörittämisessä, mutta kyllä se Accellakin osataan. Accenturelta puuttuu tuotepuoli kokonaan, muilla taitaa olla jotain omia softia mitä sitten myydään ylläpidolla tai ilman.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Jaa-a, en oo kyllä koskaan hahmottanut että noilla isoilla IT-palvelutaloilla CGI, Tieto, Accenture, Digia olis mitään hirveän suuria periaatteellisia eroja, samaa kakkaa aika lailla samassa paketissa. CGI ja Tieto ovat ehkä kunnostautuneet vähän Accenturea enemmän tuossa YT-ruletin pyörittämisessä, mutta kyllä se Accellakin osataan. Accenturelta puuttuu tuotepuoli kokonaan, muilla taitaa olla jotain omia softia mitä sitten myydään ylläpidolla tai ilman.
Samaa mieltä. Aikanaan lähdin firmasta kun CGI oli ostamassa kyseistä firmaa. Hetken siinä seuraili muutosta ja pienempään firmaan tottuneena oli kyllä häkellyttävää menoa. Kenties joku massiiviseen byrokratiaan tottunut sietää mutta ei helvetti.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Sano että "en ota jos ei palkka nouse".
Jos on ns. paska firma niin ne kairaa sua kuivana kakkoseen ihan just niin kauan kuin annat niiden tehdä sitä...

Jos oikeasti vituttaa mennä aamuisin töihin niin kannattaa nostaa kytkintä joka tapauksessa. Voihan sitä käydä CGI:llä katselemassa vuoden tai pari ja sitten lähteä sieltä menemään uutta kokemusta vyöllä jos ei pitkän päälle kiinnosta.
Sehän se tässä on ärsyttävää kun kunnollisessa firmassa on jo nimi sisällä, mutta työt alkaa mahdollisesti loppukesästä tai alkusyksystä, riippuen projektien aikataulusta tai lopullisesta roolituksesta. Siellä taisi olla varmaan 5 eri tehtävää tarjolla mihin soveltuisin. Mutta mites sitten jos tuosta firmasta ei kuulukkaan enää? Tai sitten jos otankin CGI:n paikan vastaan ja heti aloitettua tuleekin tuolta toisesta firmasta viestiä että tervetuloa :btooth:

Ärsyttävä tilanne, pitänee hieman pohtia asiaa viikonlopun yli.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
lopullisesta roolituksesta. Siellä taisi olla varmaan 5 eri tehtävää tarjolla mihin soveltuisin. Mutta mites sitten jos tuosta firmasta ei kuulukkaan enää? Tai sitten jos otankin CGI:n paikan vastaan ja heti aloitettua tuleekin tuolta toisesta firmasta viestiä että tervetuloa :btooth:
Vaikka se ei ehkä kaikkein reiluin temppu olekaan niin CGI:llä varmaan on koeaika. Tuo on vähän sellainen ei-ehkä-kaikkien moraaliin uppoava juttu, mutta toisaalta sen voi ajatella niin että ei CGI:lläkään varmaan paljon alahuuli väpätä jos joutuvat purkamaan työsuhteen koeajalla siksi että vaikkapa tiimi tai yksikkö johon on rekrytty sulaakin alta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
271
CGI vei Tiedolta leivän, luulisi IT-puolella riittävän hommia..

 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
CGI vei Tiedolta leivän, luulisi IT-puolella riittävän hommia..
Tiedon julkisen sektorin limppua on nakertaneet kaikki jo pitkään. Hovitoimittaja kävi laiskaksi ja ahneeksi, niinhän siinä aina tuppaa käymään. Sitten kun pikkuhiljaa noita mainframeja on sammuteltu tai paketoitu kaikennäköisillä purkkapaketeilla joksikin peräsektorin palvelimiksi mitkä pyörittää niitä paria palvelua mihin kukaan ei oo vuosiin uskaltanut koskea, niin kilpailutuksissa muut vetää nekkuun. Yksikään näistä isoista firmoista ei oikein kestä tilannetta missä aikaisemmin hyvillä katteilla ja isolla liikevaihdolla pyörinyt palvelu pitäis myydä asiakkaalle pienempänä ja halvempana, ja sitten joku muu tulee tilalle.

Mut on mulle käynyt kerran toisinpäinkin että Tieto nykäisi alta hyvällä ja ketterällä tarjouksella meidän bloattipalvelun. Siinä käy helposti köpsösti kun oot voittanut jonkun 10 vuotta parin vuoden välein kilpailutetun palvelun johonkin 15M hintaan, ja sitten tuleekin yhtäkkiä joku joka tekee fiksun tarjouksen vaikka seiskalla.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
803
Näin vähän arvelinkin, pitänee harkita peruutanko suorilta koko haastattelun.

Vituttaa vaan nykysessä työ niin helvetisti että silti kiinnostaa vaikka asuntolainat ja muut painaa päälle, juuri tuli tietoa että projektipäällikkö siirtyy muihin tehtäviin ja nekin tulee nyt mulle, palkkaan ei luonnollisesti vaikuta, joka on alle 3000€/kk.
Siis hetkinen. Toimit ilmeisesti sovelluskehittäjänä ja nyt sinulle olisi tulossa päälle myös projektinvetovastuuta palkan ollessa alle 3000 euroa? Ja työkokemustakin on jonkin verran?

En miettisi hetkeäkään työpaikan vaihtoa. CGI on iso talo ja tarjolla on jos jonkinlaista tehtävää ja projektia. Varmasti löytyy myös paskempia projekteja, mutta työnantajamielikuvaa ei kannata ehkä rakentaa yksittäisten nimettömien kommenttien varaan.
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
69
Itse ollut vuosia CGI koodarina yksi pysyvä tiimi ja oma tuote. Koodaria ei ison talon byrokratia pajonkaan haittaa. Eriasia projektipäälliköillä ja muilla pomoilla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Siis hetkinen. Toimit ilmeisesti sovelluskehittäjänä ja nyt sinulle olisi tulossa päälle myös projektinvetovastuuta palkan ollessa alle 3000 euroa? Ja työkokemustakin on jonkin verran?

En miettisi hetkeäkään työpaikan vaihtoa. CGI on iso talo ja tarjolla on jos jonkinlaista tehtävää ja projektia. Varmasti löytyy myös paskempia projekteja, mutta työnantajamielikuvaa ei kannata ehkä rakentaa yksittäisten nimettömien kommenttien varaan.
En suoranaisesti sovelluskehittäjä, työtehtävät vastaavat data engineerin tehtäviä, nykyinen nimike taas on jotain ihan muuta mikä ei aiheeseen edes liity mitenkään, ja siksi palkka on paska. Data engineeriksi minua ollaan tuonne parempaan paikkaan mahdollisesti ottamassa, kunhan projektiaikataulut selviää ja kesälomat on rullanneet alta pois.

Näistä tehtävistä kokemusta 2.5 vuotta, muuten firmassa 10 vuotta. IT alan korkeakoulu käyty töiden ohella.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 161
En suoranaisesti sovelluskehittäjä, työtehtävät vastaavat data engineerin tehtäviä, nykyinen nimike taas on jotain ihan muuta mikä ei aiheeseen edes liity mitenkään, ja siksi palkka on paska. Data engineeriksi minua ollaan tuonne parempaan paikkaan mahdollisesti ottamassa, kunhan projektiaikataulut selviää ja kesälomat on rullanneet alta pois.

Näistä tehtävistä kokemusta 2.5 vuotta, muuten firmassa 10 vuotta. IT alan korkeakoulu käyty töiden ohella.
Kyllä minä sinuna vähintäänkin kilpailuttaisin itteäni. Tietty paikkakunta (mainitsitkohan jossain) vaikuttaa, mut ite alotin junnuna Helsingissä muutama vuos sitten ~3,5ke kk-palkalla konsulttifirmassa. Ei tutkintotodistusta, vaikkakin aikani amkissa pyörin aikanaan :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Näin vähän arvelinkin, pitänee harkita peruutanko suorilta koko haastattelun.

Vituttaa vaan nykysessä työ niin helvetisti että silti kiinnostaa vaikka asuntolainat ja muut painaa päälle, juuri tuli tietoa että projektipäällikkö siirtyy muihin tehtäviin ja nekin tulee nyt mulle, palkkaan ei luonnollisesti vaikuta, joka on alle 3000€/kk.
Tämähän muuttaa tilannetta merkittävästi. Teet myös projarin hommia ja palkka alle 3000€/kk? Kyllähän tässä tapauksessa GCI-kortti kannattaa katsoa mutta katsoisin tätä jopa niin että hakisin kokoajan uutta duunia rinnalla, jos haastattelussa asiasta kysytään niin "joskus tulee veikattua väärää hevosta"...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
CGI vei Tiedolta leivän, luulisi IT-puolella riittävän hommia..

Tässähän käy kuten niissä 100 muusstakin tapauksessa, Tiedolta pois potkivat "Hansel asiakkuudesta vastaavat" suorarekrytäään CGI:lle poislukien hankalat tapaukset...
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
373
Onko ihmisillä kokemusta CGI:llä työskentelystä? Sinne voisi mahdollisesti olla tilaisuus päästä, mutta vähän mietityttää kun lukee netistä entisten työntekijöiden tarinoita, lisäksi YT neuvotteluita ollut aika tiuhaan... Nykyisessä työpaikassa en jaksaisi olla päivääkään pidempään kuin on pakko, mutta mihinkään sysipaskaan paikkaan ei tee myöskään mieli vaihtaa. Tämän lisäksi yksi toinen erittäin mielenkiintoiselta vaikuttava firma on työpanoksestani kiinnostunut, mutta sinne olisi näillä näkymin pääsemässä vasta syksyllä
Meidän firmassa ois ehkä tarvetta Azure data engineerille. Pistä yv:tä jos kiinnostaa :)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
Itsekkin hiljattain hain duunin vaihtoa ja joka paikkaan johon laittoi hakemuksen tai meni headhunterin kautta firman rekrypolulle pääsi kyllä jatkoon ekasta haastattelusta. CGI firmana ainut, joka ei saanut viestin viestiä mulle laitettua, vaikka ilmeisesti HR puoli oli kehunut CV:n maasta taivaisiin. Alko tökkimään noi kankeat rekryprosessist, soveltuvuustestit ja useat haastattelu kierrokset ja aikalailla sitten valitsi pinkan päältä sen parhaalta vaikuttavan ja siellä pitäisi pian aloitella.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
298
Ei ole suoraan kokemusta CGI:stä, mutta vähän vastaavan kokoluokan konsulttipuljussa on tullut koodarina tovi vietettyä. Noissa tosiaan kannattaa huomioida se, että isoon firmaan mahtuu monta erilaista kuplaa, ja jos kohdalle sattuu se hyvä tiimi/toimisto/lähikollegat/projekti, niin meno voi olla ihan erilaista kuin sitten jos sellaista ei satu.

Se mikä sitten isossa firmassa vaikuttaa olevan aika vakio on, että byrokratiaa riittää ja asiat voivat olla kankeita. Noissa on omat hyvät puolensakin. Todennäköisesti löytyy valmiit prosessit vähän kaikkeen, oli se sitten lisenssien tai it-vempaimien hankinta, koulutussuunnitelma tai mikä vaan. Tuo voi oikeasti olla monesti jopa ihan hyvä asia, koska usein se prosessi on kuitenkin kohtalaisesti mietitty ja hiottu sellaiseksi, että itse ei tarvitse alkaa liikaa ihmettelemään, sen kuin potkaisee prosessin käyntiin ja toivon mukaan lopputuloksena on suurin piirtein se mitä halusi. Miinuspuolena tietenkin se, että jos prosessi kusee, niin sitä on hankalampi muuttaa tai ohittaa.

Erilaisia urapolkuvaihtoehtoja löytyy todennäköisesti pikkupuljua helpommin tai vaikka mahdollisuuksia lähteä ulkomaille työskentelemään - jos sellainen sattuu kiinnostamaan.

Käänteinen puoli tuossa sitten on se, että firman tuloksen tekoonkin löytynee ne valmiit prosessit, jotka sanovat että jos kate on liian pieni, niin sitten irtisanotaan. Ja kun kausivaihtelua tulee, niin tarkoittanee säännöllisiä YT-kierroksia, ja niissä todennäköisesti merkitsee paljon enemmän se kuinka paljon jonkun pomon excelissä näytät tuovan taloon rahaa verrattuna siihen kuinka pätevä tai tärkeä tiimille/projektille oikeasti olet.

Mutta jos sietää sitä, että on rattaana isossa koneistossa, niin ei noi isot konsulttifirmat välttämättä mikään mahdottoman huono vaihtoehto ole. En tosin itse enää vaihtaisi takaisin. :D
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Se mikä sitten isossa firmassa vaikuttaa olevan aika vakio on, että byrokratiaa riittää ja asiat voivat olla kankeita. Noissa on omat hyvät puolensakin. Todennäköisesti löytyy valmiit prosessit vähän kaikkeen, oli se sitten lisenssien tai it-vempaimien hankinta, koulutussuunnitelma tai mikä vaan. Tuo voi oikeasti olla monesti jopa ihan hyvä asia, koska usein se prosessi on kuitenkin kohtalaisesti mietitty ja hiottu sellaiseksi, että itse ei tarvitse alkaa liikaa ihmettelemään, sen kuin potkaisee prosessin käyntiin ja toivon mukaan lopputuloksena on suurin piirtein se mitä halusi. Miinuspuolena tietenkin se, että jos prosessi kusee, niin sitä on hankalampi muuttaa tai ohittaa.
Samanlaiset kokemukset täällä. Parin pienemmän firman (n. 100hlö) vaihdoin 500+ henkilön firmaan. Oli vähän totuttelua alussa kun ennen oli tottunut siihen että suurinpiirtein kaikki asiat hoituu sillä että lähetät sähköpostia tai Teamsin kautta viestiä jollekin henkilölle. Nykyään kaikki jonkun tikettijärjestelmän kautta johon tarpeen mukaan esimies mukaan hyväksyntää varten jne.
Toki kun puhutaan käyttöoikeuksista eri järjestelmiin niin tuo on ainoa järkevä tapa, muuten ei voi mitenkään pysyä kärryillä kuka pääsee ja minne, varsinkin kun joku vaihtaa firmaa ja pitää disabloida tunnukset.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
126
Mitenkäs itse tekisitte? Olen vaihtamassa työpaikkaa ja lomat alkavat Heinäkuun alussa ja niitä on Elokuun loppuun asti. Syyskuussa pitäisi alkaa uusi duuni ja mietin tässä että missä vaiheessa ilmoitan irtisanoutumisesta nykyiselle työnantajalle. Ajattelin olla polttamatta siltoja niin varmaan reiluin peliliike olisi ilmoittaa heti ja laittaa irtisanoutumispäivämäärä lomien loppuun. Jos haluaisi olla mulkku niin irtisanoutuisi kesken lomien. Mietin vain tuota palkanmaksuvelvoitetta. Toki yksi mahdollisuus olisi laittaa kello juoksemaan heti ja pitää 3kk kesälomat.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Mitenkäs itse tekisitte? Olen vaihtamassa työpaikkaa ja lomat alkavat Heinäkuun alussa ja niitä on Elokuun loppuun asti. Syyskuussa pitäisi alkaa uusi duuni ja mietin tässä että missä vaiheessa ilmoitan irtisanoutumisesta nykyiselle työnantajalle. Ajattelin olla polttamatta siltoja niin varmaan reiluin peliliike olisi ilmoittaa heti ja laittaa irtisanoutumispäivämäärä lomien loppuun. Jos haluaisi olla mulkku niin irtisanoutuisi kesken lomien. Mietin vain tuota palkanmaksuvelvoitetta. Toki yksi mahdollisuus olisi laittaa kello juoksemaan heti ja pitää 3kk kesälomat.
Mulla on täsmälleen sama tilanne juoksemassa, 2kk irtisanomisaika työntekijän puolella, ja ilmoitan työnantajalle tasan tuon 2kk aikaisemmin. Yhdellä työkaverilla kävi niin, että kun teki reilusti ja ilmoitti heti että on jäämässä 3,5kk päästä pois, niin HR aloitti jonkun aivan ihme vittuilun, että esm. jo sovitut lomat pitäisi siirtää eri kohtaan jne. Mutta jos on luottoa siihen että myös työnantaja pelaa tuon reilusti niin olisihan se kiva ilmoittaa heti kun uusi paperi on allekirjoitettu niin saavat paremmin aikaa varautua.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Mitenkäs itse tekisitte? Olen vaihtamassa työpaikkaa ja lomat alkavat Heinäkuun alussa ja niitä on Elokuun loppuun asti. Syyskuussa pitäisi alkaa uusi duuni ja mietin tässä että missä vaiheessa ilmoitan irtisanoutumisesta nykyiselle työnantajalle. Ajattelin olla polttamatta siltoja niin varmaan reiluin peliliike olisi ilmoittaa heti ja laittaa irtisanoutumispäivämäärä lomien loppuun. Jos haluaisi olla mulkku niin irtisanoutuisi kesken lomien. Mietin vain tuota palkanmaksuvelvoitetta. Toki yksi mahdollisuus olisi laittaa kello juoksemaan heti ja pitää 3kk kesälomat.
Itse ilmoittaisin samantien, jos lomat on jo hyväksytty (käsittääkseni niitä ei voi enää kovin helposti perua). Työnantajalle jää ihan se normaali aika etsiä korvaajaa tilalle eikä pitäisi olla mitään siltojen polttamista.

En oikein ymmärrä tuota kysymystä palkanmaksuvelvoitteesta. Jos sä olet lomalla niin tottakai palkka maksetaan normaalisti, vaikka heti loman jälkeen työsuhde päättyisikin
 
Liittynyt
10.11.2020
Viestejä
11
Mitenkäs itse tekisitte? Olen vaihtamassa työpaikkaa ja lomat alkavat Heinäkuun alussa ja niitä on Elokuun loppuun asti. Syyskuussa pitäisi alkaa uusi duuni ja mietin tässä että missä vaiheessa ilmoitan irtisanoutumisesta nykyiselle työnantajalle. Ajattelin olla polttamatta siltoja niin varmaan reiluin peliliike olisi ilmoittaa heti ja laittaa irtisanoutumispäivämäärä lomien loppuun. Jos haluaisi olla mulkku niin irtisanoutuisi kesken lomien. Mietin vain tuota palkanmaksuvelvoitetta. Toki yksi mahdollisuus olisi laittaa kello juoksemaan heti ja pitää 3kk kesälomat.
Itsellä alkaisi elokuun paikkeilla uusi homma ja ilmoitin kyllä heti nykyiselle että vaihto tulossa. Heinäkuu oli sovittu lomaksi ja sen saanen myös pitää. Pieni firma niin mitään ei kyllä kovin virallisesti ikinä ole sovittu, mutta jos alkaisi venkoilu lomista niin sinänsä mikään ei estäisi irtisanoutumasta vaikka kesäkuun lopulla. Mutta sellaisesta nyt ei ole mitään merkkejä vaan asiat on kyllä hoidettu asiallisesti ja hyvässä hengessä. Niin kuin yllä todettiin, jos luottoa löytyy työnantajaan niin asiallista se on ilmoittaa omasta mielestäni.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
126
Itse ilmoittaisin samantien, jos lomat on jo hyväksytty (käsittääkseni niitä ei voi enää kovin helposti perua). Työnantajalle jää ihan se normaali aika etsiä korvaajaa tilalle eikä pitäisi olla mitään siltojen polttamista.

En oikein ymmärrä tuota kysymystä palkanmaksuvelvoitteesta. Jos sä olet lomalla niin tottakai palkka maksetaan normaalisti, vaikka heti loman jälkeen työsuhde päättyisikin
Joo näinhän se tosiaan on. Lähinnä ehkä mitä ajattelin kysyä tai oikeastaan ajatella ääneen oli se, että jos tuleva firma tarjoaa ensivuoden lomat niin mikä estäisi minua irtisanoutumasta nyt ja elämään kesä-elokuun tämän vuoden vielä pitämättömillä + ensivuoden muutaman päivän lomilla kun lomat pitää vanhan firman maksaa pois.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 179
Joo näinhän se tosiaan on. Lähinnä ehkä mitä ajattelin kysyä tai oikeastaan ajatella ääneen oli se, että jos tuleva firma tarjoaa ensivuoden lomat niin mikä estäisi minua irtisanoutumasta nyt ja elämään kesä-elokuun tämän vuoden vielä pitämättömillä + ensivuoden muutaman päivän lomilla kun lomat pitää vanhan firman maksaa pois.
Riippuu tietysti siitä että pidätkö mieluummin lomaa vai oletko "hommissa" loppuun saakka ja ottaa lomakertymän rahana. Todennäköisesti työnantaja haluaisi että mieluummin pidät lomaa kun olet töissä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
126
Riippuu tietysti siitä että pidätkö mieluummin lomaa vai oletko "hommissa" loppuun saakka ja ottaa lomakertymän rahana. Todennäköisesti työnantaja haluaisi että mieluummin pidät lomaa kun olet töissä.
Mielummin pitäisin pidemmän loman, itselleni ei ole niin tarkkaa saako maksimaalista korvausta ulos firmasta. Edit: Lomat on jo sovittu ennalta, otin lomarahavapaan 2vk + palkatonta 2vk + 4vk kertymää joka on jo edellisestä tilistä vähennetty.

Uskoisin että tässä tapauksessa työnantaja haluaisi että olen töissä loppuun asti, sillä meillä on suhteellisen iso resurssipula päällä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Joo näinhän se tosiaan on. Lähinnä ehkä mitä ajattelin kysyä tai oikeastaan ajatella ääneen oli se, että jos tuleva firma tarjoaa ensivuoden lomat niin mikä estäisi minua irtisanoutumasta nyt ja elämään kesä-elokuun tämän vuoden vielä pitämättömillä + ensivuoden muutaman päivän lomilla kun lomat pitää vanhan firman maksaa pois.
Käsittääkseni tälle lomakaudelle sovitut lomat saat pitää, mutta jos sinulla on seuraavalle lomakaudelle ansaittuja lomia niin työnantajan ei tarvitse niitä lomaksi antaa, koska ovat tosiaan tarkoitettu 2022 lomakaudelle. Rahana ne sitten saa ja jos haluaa lomailla niin palkattoman vapaan kautta tai jättää väliä entisen loppumisen ja uuden alkamisen väliin. Eli tuollainen ajatus että pidät tämän vuoden ja ensi vuoden lomat putkeen ei onnistu ellei työnantaja siihen suostu, ja tuskin suostuu.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
126
Käsittääkseni tälle lomakaudelle sovitut lomat saat pitää, mutta jos sinulla on seuraavalle lomakaudelle ansaittuja lomia niin työnantajan ei tarvitse niitä lomaksi antaa, koska ovat tosiaan tarkoitettu 2022 lomakaudelle. Rahana ne sitten saa ja jos haluaa lomailla niin palkattoman vapaan kautta tai jättää väliä entisen loppumisen ja uuden alkamisen väliin. Eli tuollainen ajatus että pidät tämän vuoden ja ensi vuoden lomat putkeen ei onnistu ellei työnantaja siihen suostu, ja tuskin suostuu.
Lähinnä se mitä ajattelin olisi se, että irtisanoutuisin 2vk ajalla heti (ennen kuin lomani alkavat) ja elelisin työttömänä kesälomakauden yli näillä lomista maksettavilla rahoilla + lopputilillä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Tulipa käytyä nyt kuitenkin CGI:n haastattelussa, ja oli kyllä todellinen pohjanoteeraus kaikista työhaastatteluista joissa olin käynyt. Hyvin nopeasti selvisi, että työhakemusta ei ole luettu lainkaan, pelkästään CV. Luulivat minun olevan opiskelija, vaikka olen ihan 10v ollut palkkatyössä. Lisäksi tarjosivat eri paikkaa kuin mitä olin hakenut, kaiken kukkuraksi alkaen 6kk määräajalla. Työhön olisi pitänyt tarttua 2vk päästä, vaikka irtisanomisaika nykyisestä 4vk. Myös heinäkuu olisi pitänyt olla palkattomalla vapaalla.

Myöskään tarkempaa osaamista ja kokemusta eri teknologioista ei kyselty lainkaan eikä heitä ne tuntunut kiinnostavan ollenkaan, pelkästään nämä kliseiset "mitkä ovat heikkoutesi" -kysymykset jotka kuulee jokaisessa työhaastattelussa.

Pitäkööt tunkkinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Tulipa käytyä nyt kuitenkin CGI:n haastattelussa, ja oli kyllä todellinen pohjanoteeraus kaikista työhaastatteluista joissa olin käynyt. Hyvin nopeasti selvisi, että työhakemusta ei ole luettu lainkaan, pelkästään CV. Luulivat minun olevan opiskelija, vaikka olen ihan 10v ollut palkkatyössä. Lisäksi tarjosivat eri paikkaa kuin mitä olin hakenut, kaiken kukkuraksi alkaen 6kk määräajalla. Työhön olisi pitänyt tarttua 2vk päästä, vaikka irtisanomisaika nykyisestä 4vk. Myös heinäkuu olisi pitänyt olla palkattomalla vapaalla.

Myöskään tarkempaa osaamista ja kokemusta eri teknologioista ei kyselty lainkaan eikä heitä ne tuntunut kiinnostavan ollenkaan, pelkästään nämä kliseiset "mitkä ovat heikkoutesi" -kysymykset jotka kuulee jokaisessa työhaastattelussa.

Pitäkööt tunkkinsa.
Kai sää annoit haastattelijalle palautetta tästä?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tulipa käytyä nyt kuitenkin CGI:n haastattelussa, ja oli kyllä todellinen pohjanoteeraus kaikista työhaastatteluista joissa olin käynyt. Hyvin nopeasti selvisi, että työhakemusta ei ole luettu lainkaan, pelkästään CV.
CGI:n kokoisessa lafkassa on tosiaan vaihtelua todella paljon, heikointa ainestahan noissa on nimenomaan middle-managerit. Mutta, kyllä he ottavat HR:ssä vastaan palautetta kuten sirace totesi - ja sitä myös käsitellään.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
CGI:n kokoisessa lafkassa on tosiaan vaihtelua todella paljon, heikointa ainestahan noissa on nimenomaan middle-managerit. Mutta, kyllä he ottavat HR:ssä vastaan palautetta kuten sirace totesi - ja sitä myös käsitellään.
@Tach pakko tuommoisesta on antaa palautetta.

Kuinka paljon firmat menettävät osaajia paskoilla haastatteluilla? Luulisi, että nykypäivänä firmoilla ei ole varaa perseillä rekryissä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Kuinka paljon firmat menettävät osaajia paskoilla haastatteluilla? Luulisi, että nykypäivänä firmoilla ei ole varaa perseillä rekryissä.
Alkuvuodesta tuli linkedinissä vastaan mielenkiintoinen työpaikka pienessä mutta kasvavassa firmassa. Soittelin vähän lisätietoa, kuulemma kova kiire oli rekrytä niin laitoin samana päivänä hakemuksen kun vaikutti kiinnostavalta työltä. Vieläkään en ole saanut mitään vastausta mutta luulen ettei valinta osunut tällä kertaa minuun. Ymmärrän kyllä että pienessä firmassa ei kaikki prosessit ole kunnossa mutta kyllähän tämä tarkoitti etten tuonne menisi töihin vaikka erikseen kysyttäisiin (mikä nyt on tietenkin erittäin epätodennäköistä, ei mulla sellaista osaamista ole että kotoa tultaisiin hakemaan töihin mutta näin niinkuin periaatteena)
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
Alkuvuodesta tuli linkedinissä vastaan mielenkiintoinen työpaikka pienessä mutta kasvavassa firmassa. Soittelin vähän lisätietoa, kuulemma kova kiire oli rekrytä niin laitoin samana päivänä hakemuksen kun vaikutti kiinnostavalta työltä. Vieläkään en ole saanut mitään vastausta mutta luulen ettei valinta osunut tällä kertaa minuun. Ymmärrän kyllä että pienessä firmassa ei kaikki prosessit ole kunnossa mutta kyllähän tämä tarkoitti etten tuonne menisi töihin vaikka erikseen kysyttäisiin (mikä nyt on tietenkin erittäin epätodennäköistä, ei mulla sellaista osaamista ole että kotoa tultaisiin hakemaan töihin mutta näin niinkuin periaatteena)
Ehkä jotain eroa pitää tehdä pienten ja isojen firmojen suhteen. Jotenkin vielä ymmärrän, että pienessä firmassa ei ole varauduttu hakemuksien ”tulvaan” ja ne vastaukset unohtuu. Sitten taas ”iso” firma jossa päästään jo haastatteluun ja se perseillään niin ei voi ymmärtää. Tai ymmärrän toki, mutta palautetta siitä pitää antaa, että seuraavan kerran rekry toimii.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Ehkä jotain eroa pitää tehdä pienten ja isojen firmojen suhteen. Jotenkin vielä ymmärrän, että pienessä firmassa ei ole varauduttu hakemuksien ”tulvaan” ja ne vastaukset unohtuu. Sitten taas ”iso” firma jossa päästään jo haastatteluun ja se perseillään niin ei voi ymmärtää. Tai ymmärrän toki, mutta palautetta siitä pitää antaa, että seuraavan kerran rekry toimii.
Juu, ymmärrän ihan täysin miksi jäi vastaus saamatta kun käsittääkseni tuolla ei ollut yhtään HR-tyyppiä töissä. Mutta se että hakemukseen vastataan "kiitos hakemuksestasi" ja lopuksi sitten "Ikävä kyllä ei valittu sinua" jos hommat ei etene pitäisi olla se perustaso, mikä ei vaadi yhtään HR-osaamista vaan pelkästään arkijärkeä jos on työelämässä ollut edes pari vuotta.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
Juu, ymmärrän ihan täysin miksi jäi vastaus saamatta kun käsittääkseni tuolla ei ollut yhtään HR-tyyppiä töissä. Mutta se että hakemukseen vastataan "kiitos hakemuksestasi" ja lopuksi sitten "Ikävä kyllä ei valittu sinua" jos hommat ei etene pitäisi olla se perustaso, mikä ei vaadi yhtään HR-osaamista vaan pelkästään arkijärkeä jos on työelämässä ollut edes pari vuotta.
Tästä olen samaa mieltä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Mua toisaalta myös ihmetyttävät hieman nämä työnhakijaprimadonnat jotka odottavat että kaikki on täydellistä ja kommentit ovat mallia "en edes kusisi niiden suuntaan kun kerran jättivät sähköpostiin vastaamatta".

Ja sitten myös se, että valitukset on skitsofrenisiä. Välillä valitetaan kun pikkufirmassa ei ole prosessit kunnossa ja toisaalta että isossa firmassa taas prosessit on kankeita ja eivät mahdollista asioiden fiksua tekemistä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Mua toisaalta myös ihmetyttävät hieman nämä työnhakijaprimadonnat jotka odottavat että kaikki on täydellistä ja kommentit ovat mallia "en edes kusisi niiden suuntaan kun kerran jättivät sähköpostiin vastaamatta".
Onko se primadonnana olemista jos olettaa että hakemukseen saa edes jonkinlaisen vastauksen?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei sen pitäisi, HR toiminnan pitäisi olla hieman kuin CRM. Asiakas kysyy jotain, asiakkaalle vastataan. Sen työnhakijan ei tarvitse olla sen ongelmallisempi mitä tulee prosessiin. Kyllähän se silti välillä tuntuu että HR haluaa tehdä asiasta vaikeamman kuin sen pitäisi olla ja hakijalle se on ikävää. Samoin se voi tarkoittaa että yrityksessä saattaa mennä ohi hyviäkin hakijoita, kun jos ei kyetä sanomaan ei, niin miksi prosessi toimisi yhtään paremmin kyllä vastauksen kanssa.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
Mua toisaalta myös ihmetyttävät hieman nämä työnhakijaprimadonnat jotka odottavat että kaikki on täydellistä ja kommentit ovat mallia "en edes kusisi niiden suuntaan kun kerran jättivät sähköpostiin vastaamatta".

Ja sitten myös se, että valitukset on skitsofrenisiä. Välillä valitetaan kun pikkufirmassa ei ole prosessit kunnossa ja toisaalta että isossa firmassa taas prosessit on kankeita ja eivät mahdollista asioiden fiksua tekemistä.
Ei kai työnantajan ole mitään järkeä hoitaa rekryä huonosti, oli sitten iso tai pieni lafka? Huonosti hoidettu rekry on valtava taakka ja voi olla, että se paska rekry tajutaan vasta vuosien päästä. Ihan sama mikä primadonna sinne haastatteluun tulee niin se voi silti olla parasta mitä tulee vastaan vaikka vuosiin.

Jotenkin oletan, että niiden uusien ”huipputyyppien” nappaamiseen olisi kiinnostusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Ei kai työnantajan ole mitään järkeä hoitaa rekryä huonosti, oli sitten iso tai pieni lafka? Huonosti hoidettu rekry on valtava taakka ja voi olla, että se paska rekry tajutaan vasta vuosien päästä. Ihan sama mikä primadonna sinne haastatteluun tulee niin se voi silti olla parasta mitä tulee vastaan vaikka vuosiin.

Jotenkin oletan, että niiden uusien ”huipputyyppien” nappaamiseen olisi kiinnostusta.
Ei rekryämistä tietenkään kannata tehdä huonosti, mutta minusta on todella hölmöä olettaa lähtökohtaisesti, että kaikki yritykset osaisivat sen jotenkin erityisen hyvin. Ja toisaalta minusta on myös vähän hölmöä arvioida tulevaa työympäristöä sen perusteella, että miten joku yksittäinen HR-täti sattuu oman tonttinsa hoitamaan. Toki se HR-täti tai rekrytoiva pomo toimii ainoana kontaktipintana firmaan työnhakijan näkökulmasta ja tuottaa sen ensivaikutelman, mutta aina siellä takana on paljon muutakin.

Jos nyt ei puhuta jostain kasvuraketista (mitä suurin osa firmoista ei ole), niin rekryäminen ei ole mitään ydinliiketoimintaa (vaikka ehkä pitäisi olla!), vaihtuvuus on aika vähäistä ja joku yksittäinen palkkaamisesta päättävä pikkupomo ei hoida kuin 1-2 rekryä per vuosi, jos sitäkään. Sitä mitä tehdään vähän on vaikea osata hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Ei rekryämistä tietenkään kannata tehdä huonosti, mutta minusta on todella hölmöä olettaa lähtökohtaisesti, että kaikki yritykset osaisivat sen jotenkin erityisen hyvin.
Itse olisin ihan tyytyväinen perussuoritukseen enkä odota mitään erityisen hyvää prosessia, mutta olisihan se ihan kiva saada edes joku reaktio hakemukseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
77
Alkuvuodesta tuli linkedinissä vastaan mielenkiintoinen työpaikka pienessä mutta kasvavassa firmassa. Soittelin vähän lisätietoa, kuulemma kova kiire oli rekrytä niin laitoin samana päivänä hakemuksen kun vaikutti kiinnostavalta työltä. Vieläkään en ole saanut mitään vastausta mutta luulen ettei valinta osunut tällä kertaa minuun. Ymmärrän kyllä että pienessä firmassa ei kaikki prosessit ole kunnossa mutta kyllähän tämä tarkoitti etten tuonne menisi töihin vaikka erikseen kysyttäisiin (mikä nyt on tietenkin erittäin epätodennäköistä, ei mulla sellaista osaamista ole että kotoa tultaisiin hakemaan töihin mutta näin niinkuin periaatteena)
En tiedä mikä tässä on nyt ollut aikajänne, mutta yleisesti voi sanoa että hakijoille ei kannata lähettää "valinta ei kohdistunut sinuun"-viestiä ennenkuin sen valitun rekryn kanssa on koko prosessi käyty läpi ja nimet paperissa. Vaikka siinä alussa kiireellä lähdetään rekryämään, niin prosessissa voi tulla ties mitä hidasteita eteen eikä niistä yleensä hakijoille lähetellä status-päivityksiä erikseen. Ja toki osalla jää kaikki kommunikaatio nolliin hylättyjen osalta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
En tiedä mikä tässä on nyt ollut aikajänne, mutta yleisesti voi sanoa että hakijoille ei kannata lähettää "valinta ei kohdistunut sinuun"-viestiä ennenkuin sen valitun rekryn kanssa on koko prosessi käyty läpi ja nimet paperissa. Vaikka siinä alussa kiireellä lähdetään rekryämään, niin prosessissa voi tulla ties mitä hidasteita eteen eikä niistä yleensä hakijoille lähetellä status-päivityksiä erikseen. Ja toki osalla jää kaikki kommunikaatio nolliin hylättyjen osalta.
Yleensä rekryssä on useampi karsinta että ihan hyvin pitäisi pystyä tekemään 1. Karsinta viikon sisällä rekryn deadlinesta. Hakijoitahan on jo esiesikarsittu haun ollessa auki..
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 479
Tullut nyt vähän aikaa oltua omassa ekassa it-alan työpaikassa sysadminina. Alkanut kovasti pohtimaan, jos ohjelmoinnin sijasta panostaisikin pilvipuoleen, kun työajallakin saa suorittaa näitä AWS:n, Azuren ja Google cloudin sertifikaatteja. Onkos täällä ketään tällaisella urapolulla? Itse osannut ajatella it-alaa aina vain lähinnä ohjelmointityönä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 457
Tullut nyt vähän aikaa oltua omassa ekassa IT-alan työpaikassa sysadminina. Alkanut kovasti pohtimaan, jos ohjelmoinnin sijasta panostaisikin pilvipuoleen, kun työajallakin saa suorittaa näitä AWS:n, Azuren ja Google cloudin sertifikaatteja. Onkos täällä ketään tällaisella urapolulla? Itse osannut ajatella it-alaa aina vain lähinnä ohjelmointityönä.
Tostahan sujuvasti hyppää DevOpsiin. Sen jälkeen saat valita firman mihin menet ja palkkaneuvottelutkin sujuvat aika hyvin. Toki DevOpsiin olisi hyvä olla jotakin kokemusta ohjelmointipuolelta että tulee ns. prosessit tutuiksi.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 479
Tostahan sujuvasti hyppää DevOpsiin. Sen jälkeen saat valita firman mihin menet ja palkkaneuvottelutkin sujuvat aika hyvin. Toki DevOpsiin olisi hyvä olla jotakin kokemusta ohjelmointipuolelta että tulee ns. prosessit tutuiksi.
Ajattelin vedellä maksimit näitä eri sertifikaatteja ja muita pilvikoulutuksia, kun yliopistolla noita ei opeteta. Ohjelmointia tullut tehtyä lähinnä kursseilla ja vähän vapaa-ajalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 071
Viestejä
4 295 740
Jäsenet
71 784
Uusin jäsen
Oldviking

Hinta.fi

Ylös Bottom