• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

IT-alan työpaikat

Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Toisaalta taas suomalainen AY-mentaliteetti missä heti kellon lyötyä tasalta marssitaan ulos riippumatta tilanteesta ja viikonloppuna ei vastailla viesteihin/puheluihin vaikka olisi vuosikymennen suurin kriisi menossa, ei lennä täällä.
Nyt tulee setämiestekstiä mutta koettakaa kestää. Olihan se hiton leuhkaa parikymppisenä ekassa työpaikassa viuhauttaa thinkpad t20 esiin kavereiden kanssa kahvitellessa tai kesken biliksen, ja fixailla jotain gprs-yhteyden läpi kun oli taas yksi kriisi päällä. Ei tuntunut enää yhtään tärkeältä yrityskaupan jälkeen jossa kaikki projektit ajettiin alas ja koko apinalauma sai kenkää kolme kuukautta myöhemmin. Firmoja, esimiehiä, hyviä ja huonoja työkavereita sekä hyödyttömiä pierusoftia tulee ja menee, mutta omaa aikaasi et saa ikinä takaisin. En ole raahannut työpuhelinta mukanani yli kymmeneen vuoteen, ja oma numero on vain harvoilla ja valituilla tiedossa. Itse en ainakaan tahtoisi olla se isä joka sanoo lapsilleen että hakatkaa vaikka pleikkaa ja paistakaa itse makkaranne, isi näpyttää nyt tietokoneella.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Mielenkiintoisia firmoja, jos jokainen työntekijä on korvaamaaton asiantuntija, jonka tarvitsee olla aina tavoitettavissa ilman erillistä korvausta.
Tuohan on asiakkaan näkökulmasta aika helvetin huono diili jos käytössä on tuollainen pseudo-varallaolo joka ei kuitenkaan takaa, että kaikilla olisi työkone siinä käden ulottuvilla kun soitto tulee. Ei mua nyt henkilökohtaisesti häiritse jos joku haluaa vapaa-ajalla soittaa ja jutella jostain super kiireellisestä ongelmasta, kunhan kukaan ei oleta että menisin läppärille oikeasti tekemään jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Tuohan on asiakkaan näkökulmasta aika helvetin huono diili jos käytössä on tuollainen pseudo-varallaolo joka ei kuitenkaan takaa, että kaikilla olisi työkone siinä käden ulottuvilla kun soitto tulee.
Tervetuloa elämääni. Meillä varallaolo on juuri tuollaista, yksin vastaat kaikesta ja "saa hälyttää muita". Voi arvata kuinka moni hälytyksiin vastaa (totuus: ei kukaan) ja siinä sitten ollaan, kun kriittinen softa lopettaa toimintansa klo. 18:04 perjantaina ja kaverit jotka osaa tehdä tuolle jotain tulee maanantaina 09:32. Mut hei, halvalla myyty asiakkaalle ja hyvää tuli. Onneksi nämä hommat loppuu tällä viikolla forever. Ei saatana tällaista paskaa jaksa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Ei tulisi kyllä mieleenkään suostua mihinkään epäviralliseen varallaoloon ilman korvausta. Jos firma on mennyt tekemään 24/7 palvelusopimuksen asiakkaan kanssa mutta ei ole valmis maksamaan tekijöille siitä niin oma on mokansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Varallaolosta kannattaa kyllä sopia kunnolla. Sitten vastuut ja korvaukset tehdystä työstä on kaikilla tiedossa. Ei siinä mitään, jos fiksaa joskus asiat kuntoon vaikka keskellä yötä vaikka siitä ei ole sovittu. Joustavuus on hyvä asia. Mutta kun kyse on jostain jatkuvasta oletuksesta että töitä tehdään muulloinkin kuin työajalla, niin siitä kannattaa sopia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei tulisi kyllä mieleenkään suostua mihinkään epäviralliseen varallaoloon ilman korvausta. Jos firma on mennyt tekemään 24/7 palvelusopimuksen asiakkaan kanssa mutta ei ole valmis maksamaan tekijöille siitä niin oma on mokansa.
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Voi toki mutta sitten voi joutua myös kuuntelemaan pomojen syyllistävää ininää siitä miten ette ole joustavia ja miten liiketoiminta kärsii ja asiakkaat lähtee ja maailmanloppu tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tervetuloa elämääni. Meillä varallaolo on juuri tuollaista, yksin vastaat kaikesta ja "saa hälyttää muita". Voi arvata kuinka moni hälytyksiin vastaa (totuus: ei kukaan) ja siinä sitten ollaan, kun kriittinen softa lopettaa toimintansa klo. 18:04 perjantaina ja kaverit jotka osaa tehdä tuolle jotain tulee maanantaina 09:32. Mut hei, halvalla myyty asiakkaalle ja hyvää tuli. Onneksi nämä hommat loppuu tällä viikolla forever. Ei saatana tällaista paskaa jaksa.
Meillä menee siten, että jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat ja näillä kuumat linjat, josta saa 24/7 vastaavan kiinni paskan osuessa tuulettimeen.(esimerkiksi järjestelmät alhaalla ja itse ei saa niitä pystyyn) Nämä spesialistijampat saa ihan hyvät korvaukset näistä hätätapauksista ja ne taas laskutetaan asiakkailta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Olen itse ajatellut, että voisin varmaan kyllä tehdä jotain 24/7 päivystystä, mutta sen kyllä pitäisi sitten myös näkyä palkassa ihan tuntuvasti. Jos olisi vaikkapa juurikin jokin järjestelmäasiantuntija jonka pitää olla tavoitettavissa 24/7 vikatilanteiden varalta, niin sehän käytännössä asettaisi jo rajoitteita sille mitä voi vapaa-ajallaan tehdä. En tuon takia ainakaan itse suostuisi ilman isoa korvausta
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Jossain nyrkkipajassa tämä saattaa tarkoittaa käytännössä sitä, että näillä "epävirallisilla" sopimuksilla kierretään tessin mukaisia päivystyskorvauksia tai jotain muuta yhtä älytöntä. Jos muu tiimi suostuu tähän touhuun eli hoitelee hommat puhelimen pirahtaessa, niin siinä saa äkkiä vähemmän mukavan maineen sekä esimiesten että kollegojen kesken.

Paras toki välttää tyystin näitä firmoja.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Olen itse ajatellut, että voisin varmaan kyllä tehdä jotain 24/7 päivystystä, mutta sen kyllä pitäisi sitten myös näkyä palkassa ihan tuntuvasti. Jos olisi vaikkapa juurikin jokin järjestelmäasiantuntija jonka pitää olla tavoitettavissa 24/7 vikatilanteiden varalta, niin sehän käytännössä asettaisi jo rajoitteita sille mitä voi vapaa-ajallaan tehdä. En tuon takia ainakaan itse suostuisi ilman isoa korvausta
Itse tein ekassa työpaikassa reilun vuoden varallaoloa. Käytännössä yksi viikko kuukaudesta olin varalla ja se nosti kyllä liksaa ihan hyvin - tuolta varallaoloajalta sai 50% lisää palkkaa ja heti kun tuli puhelu niin alkoi aina vähintään 30min kestävä ylityö. Taisin yhden puhelun saada koko tuona aikana.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Meillä menee siten, että jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat ja näillä kuumat linjat, josta saa 24/7 vastaavan kiinni paskan osuessa tuulettimeen.(esimerkiksi järjestelmät alhaalla ja itse ei saa niitä pystyyn) Nämä spesialistijampat saa ihan hyvät korvaukset näistä hätätapauksista ja ne taas laskutetaan asiakkailta.
Kuulostaa oudolta. Onko nämä spesialistijampat tosiaan 365 päivää vuodessa varalla? Tuollainen kuitenkin rajoittaa huomattavan paljon, mitä voi tehdä. Ei voi päihtyä (ainakaan paljoa), et voi lähteä melomaan, elokuvissa käynti olisi mahdotonta, pyöräilyretkellä läppärilaukku mukana (?) jne. jos se hätätapaus voi tapahtua milloin vaan.

Itse teen mielelläni varallaoloa 50% korvauksella viikon kerrallaan noin parin kuukauden välein vasteajan ollessa maksimissaan 30 minuuttia (pystyy käymään ruokakaupassa yms), mutta ei tulisi mieleenkään olla jatkuvasti varalla. Meillä järjestelmät on dokumentoitu sen verran hyvin, että kuka tahansa varallaoloporukasta pystyy ne korjaamaan dokumentaatioon ja yleisosaamiseensa tukeutuen. Ei mitään kriittistä järjestelmää voi niin pyörittää, että siihen liittyvä osaaminen on vain yhden henkilön päässä, koska sille henkilölle voi tapahtua mitä tahansa. Jossain vaiheessa se tulee kostautumaan. Ja kyllä se varallaoloviikko itseäni ainakin jonkin verran stressaa — ei pysty mitenkään täysin rentoutumaan varallaolon ollessa päällä.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Kuulostaa oudolta. Onko nämä spesialistijampat tosiaan 365 päivää vuodessa varalla? Tuollainen kuitenkin rajoittaa huomattavan paljon, mitä voi tehdä.
Huomaa monikko, ei tietenkään yksi tyyppi ole 365 päivää vuodessa varalla. Meillä on kyllä hyvä dokumentaatio asioista, mutta joskus voi hommat mennä niin solmuun, että perustason päivystäjä niistä ei selviä. Riippuu ihan siitä kuinka kriittiset järjestelmät kyseessä ja onko asiakas halukas maksamaan siitä, että on 24/7 spesialisti saatavilla tarvittaessa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Huomaa monikko, ei tietenkään yksi tyyppi ole 365 päivää vuodessa varalla.
Ok, ymmärsin väärin tuosta "jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat". Ajattelin että jokaista asiakasta kohden on yksi 365 päivää vuodessa varallaoloa tekevä tyyppi.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Fyi: Meillä olisi muutama paikka auki jos jotakuta kiinnostaa.

- Muutamia paikkoja Service Deskissä
- Yksi paikka asiantuntijalle ts. Microsoft 365-migraatiot, virtuaalipalvelimet yms

Sijainti: PK-seutu/Uusimaa

Laittakaa yv:tä jos on kiinnostusta.
Töitä pukkaa siihen malliin, ettei Service Desk ehdi tehdä. :) Kiinnostuneet voivat laittaa yv:tä.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Best-effort SLA:n voi tarjota asiakkaille ihan maksullisena palveluna ja sopia korvauksista työntekijöiden kanssa. Joissain työpaikoissa on näitä ollut, tyypillisesti puhelinringillä toteutettuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Best-effort SLA:n voi tarjota asiakkaille ihan maksullisena palveluna ja sopia korvauksista työntekijöiden kanssa. Joissain työpaikoissa on näitä ollut, tyypillisesti puhelinringillä toteutettuna.
Meillä on kyllä ihan oikea on-call rota josta duunarilevelin kaverit saavat ihan normaalit korvaukset sopimusten mukaan, joka meillä on kyllä suhteessa soittojen määrään ja vakavuuteen omasta mielestä tosi hyvä korvaus.

Mutta sen lisäksi on ihan kollegoiden välinen solidaarisuuteen perustuva suullinen best effort ”sopimus”, että jos joku on kusessa, niin saa koittaa kysyä apua ei-päivystäjältä ja siitä sitten saa firman mukaisen ei-päivystäjän vastausbonuksen jos joku sellaisen ei-päivystäjän soiton kirjaa vastatuksi työajanseurantaan.

Ja luonnollisesti kukaan ei halua häiritä työkavereiden lauantai-iltoja ihan huvin vuoksi, joten ei tuota kyllä kovin usein ole käytetty.

Joskus on kerrottu uutena päivystysrinkiin tuleville, että joku seniori on anyway koko viikon himassa, että soita backupille jos et tiedä mitä tehdä.

Ollaan sisäisesti last level support B2C palvelulle ja edessä on callcenterit ja helpparit jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Hyvää keskustelua joustamisista ja varallaoloista. Itse olen aina pyrkinyt joustamaan eli koskaan ei hanskat tipu jos talo tarvii apua. Mun mielestä ihan luonnollista.. nyt kun on kone kotona ja teen etähommia niin myönnetään että joskus (oikeasti kyllä harvinaista) saatan tehdä illalla jotain jos sattuu olemaan luppoaikaa tai saan jonkun kuningasidean, mutta kyllä pidän kirjaa tekemistäni tunneista ja joko tunnit laskutan tai kerrytän saldoa. Mun mielestä parasta on että joustoa on molemmin puolin, silloin liukuvasta työajasta ja venymisestä oikeasti hyötyy molemmat osapuolet.

Ja en siis ymmärrä niitä jotka tekee jatkuvasti liikaa duunia "talon hyväksi" tai jotain muuta koska se on myös laitonta eikä juurikaan hyödytä työntekijää. Mulla on ja on ollut edellisissä työpaikoissa kavereita jotka tekee "aina" töitä eikä siitä nosta meteliä tai hae korvausta. Ei näin. Samoin toisinpäin että on kokemusta kavereista jotka on pienimmästäkin syystä saikulla (no,en tietenkään varmasti tiedä ihmisten saikkuhistoriaa), osa pyöristelee omat työajat reilumminkin kotiinpäin.. ja on myös niitä jotka tekee töitä esim 07-15, työnteko loppuu siis minuutilleen 15.00 ja se päivä on sitten siinä.
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Hyvää keskustelua joustamisista ja varallaoloista. Itse olen aina pyrkinyt joustamaan eli koskaan ei hanskat tipu jos talo tarvii apua. Mun mielestä ihan luonnollista.. nyt kun on kone kotona ja teen etähommia niin myönnetään että joskus (oikeasti kyllä harvinaista) saatan tehdä illalla jotain jos sattuu olemaan luppoaikaa tai saan jonkun kuningasidean, mutta kyllä pidän kirjaa tekemistäni tunneista ja joko tunnit laskutan tai kerrytän saldoa. Mun mielestä parasta on että joustoa on molemmin puolin, silloin liukuvasta työajasta ja venymisestä oikeasti hyötyy molemmat osapuolet.

Ja en siis ymmärrä niitä jotka tekee jatkuvasti liikaa duunia "talon hyväksi" tai jotain muuta koska se on myös laitonta eikä juurikaan hyödytä työntekijää. Mulla on ja on ollut edellisissä työpaikoissa kavereita jotka tekee "aina" töitä eikä siitä nosta meteliä tai hae korvausta. Ei näin. Samoin toisinpäin että on kokemusta kavereista jotka on pienimmästäkin syystä saikulla (no,en tietenkään varmasti tiedä ihmisten saikkuhistoriaa), osa pyöristelee omat työajat reilumminkin kotiinpäin.. ja on myös niitä jotka tekee töitä esim 07-15, työnteko loppuu siis minuutilleen 15.00 ja se päivä on sitten siinä.
On myös lievästi epäreilua käyttää 16h vuorokaudessa päivässä töihin tai niihin opetteluun, ja sitten muiden normaalien järkevien ihmisten tekemisiä peilataan sen alipalkatun tiimikaverin töihin. Tavallaan kuset muiden muroihin, jos sankaroit pitkään ilman korvauksia helvetisti ylitöitä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Ennenkin maininnut, mutta meillä oli aikaisemmin virallinen päivystys kunnon korvauksilla. Siihen aikaan siis tämä koski viimeistä linjaa joilla oli kyky ratkaista ongelmat lähes minkä vain palvelun osalta joten ei tullut erityisen kalliiksi. Devopsin myötä homma muuttui hankalammaksi kun devi-tiimit vastaa itse palveluistaan myös tuotannossa. Koska tiimit tuntevat vain omat palvelunsa, se ei skaalaannu samalla tavalla - ja jonkun uudelleenjärjestelyn yhteydessä joku sitten otti kirjaimellisesti argumentin jolla pilveä oli myyty, eli "palveluihin on rakennettu sisään korkea saatavuus".

Tästä eteenpäin oli läjä ihmisiä jotka ymmärsi jonkun pienen palan piirakkaa, ja ongelmien sattuessa toivottiin että heidät ehkä saataisiin kiinni. Käytännössä meitä "vanhoja koiria" jotka olimme aikaisemmin vastuussa kaikesta heräteltiin usein öisin vaikka oltiinkin kaikki siirrytty eteenpäin muihin tehtäviin eikä erillistä korvausta enään saanut. Homma muuttu entistä absurdimmaksi kun HR yritti rajoittaa ylitöiden tekemistä ja asetti 40-tunnin rajan jonka jälkeen tunnit eivät vaan kerry.

Mielellään ei hanskojaan pudota, mutta kun tätä oli jatkunut vuosia varoittelusta huolimatta - ja kun enää öisestä työstä ei edes saanut tunteja kerrytettyä (kun ne vaan oli täynnä) laitoin puhelimeen "do not disturbin" yöksi. Kun muutaman kerran palvelut oli alhaalla aamuun asti joku dirikka jossain joutui selittelemään ylöspäin mikä oli vikana... Ilmeisesti eivät edes yrittäneet syytellä niitä ihmisiä jotka eivät ylipäätänsä olleet noissa organisaatioissa töissä, joten ongelma ratkaistiin oikein (maksamalla kunnon korvaus jonka jälkeen löytyi paljon osaavia ihmisiä jotka mielellään päivystävät).

Siinä vaiheessa kun homma lipsuu on tosi vaikea enää kääntää kelkkaa oikeaan suuntaan. Se joka suunnittelee päivystyksen voi laskea korvaukset mukaan alusta kun homman järkevyyttä evaluoidaan, mutta kun se jo pyörii niin korvaukset onkin ihan uusi kustannus joka voi vaikuttaa merkittävästi jonkun budjettiin. Toki firmasta riippuen joku voi sitten syyttää sitä "änkyrää" siitä ettei jousta, jos sitä pelkää niin hyvä vaihtoehto on toi puhelimen laittaminen äänettömälle aina silloin kun herääminen ei maistu (tässä tapauksessa kannattaa olla kaikille selvillä että kyseessä on best effort toimintaa).
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
On myös lievästi epäreilua käyttää 16h vuorokaudessa päivässä töihin tai niihin opetteluun, ja sitten muiden normaalien järkevien ihmisten tekemisiä peilataan sen alipalkatun tiimikaverin töihin. Tavallaan kuset muiden muroihin, jos sankaroit pitkään ilman korvauksia helvetisti ylitöitä.
Kyllä mä erottaisin "opettelun" noista muista, riippuen mitä sillä sitten tarkoitetaan. Jotain asioita oppii ihan työtä tehdessä, mutta jos haluaa uusia haasteita (esim. vaihtaa työtehtäviä) niin ei niitä asioita välttämättä opi osana nykyisen työn hommia.

Mulla oli joskus esimies jonka perhe asui toisella paikkakunnalla. Se väänsi kaikki viikot 12-14 tunnin päiviä ja lähti sitten viikonlopuksi perheen luokse. Kesäsin esimies piti 3kk lomat jolla sai osan kertyneistä tunneista kulutettua. Sehän sai ihan sairaan paljon aikaiseksi ja kaikki kolleegansa ihan vittuuntuneiksi kun näyttivät laiskoilta siihen verrattuna. Jossain vaiheessa se ylennettiin ja tarjosi mulle sen vanhoja töitä, ei olisi tullut mieleenkään ottaa niitä vastaan kun siellä oikeasti oli niin paljon töitä ettei niitä pystyisi normaaleilla tunneilla tekemään - eikä kukaan ympärillä tiedostanut sitä. Käytännössä olis vaan tehnyt itsestään pellen näköiseksi jos olisi yrittänyt pitää kiinni normaaleista työajoista.
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Onko kellään kokemusta opintovapaasta? Kelpaako tuohon esim Courseran/Udacityn kurssit vai pitääkö käydä kursseja läpi avoimesta yliopistosta?
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Onko kellään kokemusta opintovapaasta? Kelpaako tuohon esim Courseran/Udacityn kurssit vai pitääkö käydä kursseja läpi avoimesta yliopistosta?
Kiinnostaisi itseäkin. Ihan vaan miettinyt että nyt on kiva duunipaikka hallussa, mutta muutama vuosi jo takana joten voisi olla mielenkiintoista ottaa vähän "sapattivuotta" niin että keskittyisi ihan muihin asioihin jonkun aikaa. Kuinka helposti yleensä työnantajat myöntyy, paljonko korvaukset on, millaisia vaatimuksia opiskelupaikalle on, kauanko sitä vapaata voi saada...tuollaisia kysymyksiä joihin varmasti löytyy netistä vastauksia mutta käännytään entin Techin puoleen.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Onko kellään kokemusta opintovapaasta? Kelpaako tuohon esim Courseran/Udacityn kurssit vai pitääkö käydä kursseja läpi avoimesta yliopistosta?
Täytyy olla julkisen valvonnan alaista koulutusta.

Aikuiskoulutustuen saamiseen on vielä erikseen muita ehtoja.
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Kiinnostaisi itseäkin. Ihan vaan miettinyt että nyt on kiva duunipaikka hallussa, mutta muutama vuosi jo takana joten voisi olla mielenkiintoista ottaa vähän "sapattivuotta" niin että keskittyisi ihan muihin asioihin jonkun aikaa. Kuinka helposti yleensä työnantajat myöntyy, paljonko korvaukset on, millaisia vaatimuksia opiskelupaikalle on, kauanko sitä vapaata voi saada...tuollaisia kysymyksiä joihin varmasti löytyy netistä vastauksia mutta käännytään entin Techin puoleen.
Sen mitä olen tässä selvitellyt niin riippuu työnantajasta että miten innokkaita ovat myöntämään, toki on raja on monta kertaa työnantaja voi estää opintovapaalle lähdön. Jos on pidempään kuin 5 päivää opintovapaalla niin hakemus pitää tehdä 45pvä aikaisemmin kuin aloittaa opiskelut, eli jos meinaa maksimi 2v olla pois niin varmaan hyvä antaa mukava ennakkoilmoitus niin työnatantaja osaa varautua. Korvauksia varten tarvitsee opintopisteitä, teknisesti voi opiskella esim ulkomailla, mutta millainen säätö tuossa on on hyvä kysymys. Ilmeisesti tukea haetaan

Jostain laskurista pongasin että esim 5ke tuloilla tukea saisi 1.9ke/kk ja 10ke tuloilla 2.8ke vaatimus on 4opintopistettä/kk.


Täytyy olla julkisen valvonnan alaista koulutusta.

Aikuiskoulutustuen saamiseen on vielä erikseen muita ehtoja.
Eli teoriassa voisi käydä kursseja avoimesta yliopistosta ja siinä sivussa sitten käy courseran kursseja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 175
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Onko täällä moni onnistunut?
Toki disclaimerina heti sanon, että jos esim. joku projekti vaatii täysipäiväisen viikon tekemistä silloin tällöin, niin voin sen tehdä.
Itse yksin pyörittelen globaalin firman suomen tytäryhtiön ICT toimintoja.

Pohdinnassa myös se, että jos vastaus on negatiivinen lyhempään työviikkoon, niin sitten haen tyyliin avoimeen yliopistoon opiskelemaan (siis oikeasti tarkoitus ei olisi edes opiskella) ja otetaan sitten opintovapaata ihan täysipäiväisesti. Saa siinä kohden työnantaja miettiä, että kumpi on parempi, teen nelipäiväistä työviikkoa vaiko se, että olen täydellisesti poissa ajan x.

Ja tuohon mainitsemaani "opiskeluun", kun kerran oikea tarkoitukseni jonkinmoista sapattia/lyhempää työviikkoa saada pidettyä, lisäkysymyksenä se, että onko minun ns. pakko opiskella opintovapaalla? Tuleeko jostain raippaa perseelle ja kovaa, esim. työnantajan suunnasta jos ei oikeasti opiskelekaan?
Tarkoitus ei olisi mitään opintotukia tai vastaavia edes hakea.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Onko täällä moni onnistunut?
Toki disclaimerina heti sanon, että jos esim. joku projekti vaatii täysipäiväisen viikon tekemistä silloin tällöin, niin voin sen tehdä.
Itse yksin pyörittelen globaalin firman suomen tytäryhtiön ICT toimintoja.

Pohdinnassa myös se, että jos vastaus on negatiivinen lyhempään työviikkoon, niin sitten haen tyyliin avoimeen yliopistoon opiskelemaan (siis oikeasti tarkoitus ei olisi edes opiskella) ja otetaan sitten opintovapaata ihan täysipäiväisesti. Saa siinä kohden työnantaja miettiä, että kumpi on parempi, teen nelipäiväistä työviikkoa vaiko se, että olen täydellisesti poissa ajan x.

Ja tuohon mainitsemaani "opiskeluun", kun kerran oikea tarkoitukseni jonkinmoista sapattia/lyhempää työviikkoa saada pidettyä, lisäkysymyksenä se, että onko minun ns. pakko opiskella opintovapaalla? Tuleeko jostain raippaa perseelle ja kovaa, esim. työnantajan suunnasta jos ei oikeasti opiskelekaan?
Tarkoitus ei olisi mitään opintotukia tai vastaavia edes hakea.
Ei suoranaisesti ole sallittua loman nostaminen opintovapaana, mutta rangaistus vaikuttaisi olevan pahimmassa tapauksessa sormen heristys.

Opintovapaalaki (273/1979):
6 §
Opintovapaan aika katsotaan palvelussuhteen perusteella määräytyviä, muita kuin lakisääteisiä, taloudellisia etuuksia määrättäessä työssäoloajan veroiseksi siltä osin kuin siitä on työehto- tai virkaehtosopimuksin sovittu. (17.12.1993/1178)
Opintovapaan perusteella määräytyvistä vuosiloma- ja eläke-etuuksista säädetään erikseen.

12 §
Opintovapaan hyväksyttävästä käyttämisestä on opetuksen tai koulutuksen järjestäjä taikka opinnäytteen vastaanottaja velvollinen antamaan opiskelijalle todistuksen sen mukaan kuin asetuksella säädetään. Työntekijän on työnantajan vaatimuksesta esitettävä tämä todistus työnantajalleen.
Jos opiskelija ilman hyväksyttävää syytä on hänelle myönnetyn opintovapaan aikana laiminlyönyt opiskelun tai koulutukseen osallistumisen siinä määrin, ettei 1 momentissa tarkoitettua todistusta voida hänelle antaa, on työnantajalla oikeus olla myöntämättä hänelle opintovapaata seuraavan kahden vuoden aikana. Lisäksi hän menettää opintovapaan aikana kertyneet 6 §:ssä tarkoitetut oikeudet.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Onko täällä moni onnistunut?
Toki disclaimerina heti sanon, että jos esim. joku projekti vaatii täysipäiväisen viikon tekemistä silloin tällöin, niin voin sen tehdä.
Itse yksin pyörittelen globaalin firman suomen tytäryhtiön ICT toimintoja.
Olen jo pariin otteeseen ehdottanut mutta koko ajan kiire ja tunteja kertyy saldoihin vähän kaikilla collegoillakin joten ei ole innostuttu asiaan... Päivittele omaa tilannettasi jos saat suoraan onnistumaan tai kiertoteitse :) onhan tuossa sekin mahdollisuus että jos 4pvä työviikko ei onnistu niin hakee muualta töitä ja lähtiessä mainitsee mikä oli syynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 175
Olen jo pariin otteeseen ehdottanut mutta koko ajan kiire ja tunteja kertyy saldoihin vähän kaikilla collegoillakin joten ei ole innostuttu asiaan... Päivittele omaa tilannettasi jos saat suoraan onnistumaan tai kiertoteitse :) onhan tuossa sekin mahdollisuus että jos 4pvä työviikko ei onnistu niin hakee muualta töitä ja lähtiessä mainitsee mikä oli syynä.
Työpaikka itsessään ihan ookoo, ainakin työympäristö ja (lähes) kaikki projektit mitä globaalitiimien kanssa värkkäillään.
Sijaintikin hyvä... Eli positiivisia juttuja on aika paljon, eli ei oikein kiinnostaisi lähteä vaihtamaankaan. Nyt vain on jotenkin vain vähän väsynyt ja jonninmoista irtiottoa kaipailisi.

Mutta joo päivitellään tilannetta, ensi viikolla olisi pomon kanssa 1to1 löpinät ennen lomien alkua niin siellä meinasin ottaa puheeksi.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Minulla oli hoitoalalla parina vuotena tapana anoa yksittäisiä lomapäiviä ma tai pe päiville, jolloin tuli useampiakin 4 päiväisiä viikkoja välillä peräkkäin. Lieköhän sama voisi toimia jollain tapaa myös IT-alalla? Toki se syö päiviä pois sieltä kesäloman pituudesta, mutta voi myös olla melko iso helpotus arkeen jos yhden viikon päivät saa ripoteltua matkan varrelle. Palkattomat toki ratkaisu myös, jos on muutenkin pidemmällä tähtäimellä tarkoitus siirtyä lyhyempään viikkoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Onko täällä moni onnistunut?
Tässä on aika paljon työpaikka-, työtehtävä- ja alakohtaisia eroja, ja paljon vaikuttaa onko laskuttava konsulttitalo vai ei. Konsulttipuolella nelipäiväisyys on aika lailla normaalia ja helppo toteuttaa. Jotkut tekevät jopa 3-päiväistä viikkoa, jos vaikka opiskelevat samalla. Nelipäiväinen devaaja on yleensä suht' helppo myydä asiakkaalle - tosin ei ihan aina onnistu. Mutta tuotetalossa voi olla isomman neuvottelun takana, että voi tiputtaa yhden päivän pois.

Joka tapauksessa asia kannattaa rohkeasti ottaa positiivisessa hengessä esille ja ehdottaa erilaisia malleja siitä, miten ne 30 tuntia jakaa. Onko aina joku päivä vapaapäivä, vai tekisitkö 5-päiväistä viikkoa lyhyemmillä tunneilla. Tai ehkä joku joustava systeemi, jossa teet yleensä 4pv, mutta tarvittaessa voit tarpeen tullen osallistua 5. päivänä kokouksiin tms. Mutta tosiaan, tosi paljon vaikuttaa se, minkälaista työtä teet.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
IT-Tukihenkilö
IT Specialist

Millaista palkkaa/urakehitystä voisi oikein olettaa näissä it-asiantuntija jne. pesteissä firmassa, joka ei ole it-alalla? Pistin Linkedinin vähän aikaa sitten pystyyn ja laittelin sinne, että töissä tulee päivittäin työskenneltyä AWS, Azure, microsoft/linux palvelimien, microsoft ad/365 yms. Niin tullut jo muutamia kutsuja haastatteluihin. Muutamia kuukausia sitten kuvittelin vielä tämän puolen IT:stä olevan jotain helpdeskejä halpatyömaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Noissa perus tukihommissa lähdöt taitaa olla 2000-3000e välillä, riippuen onko ympäristö haastava/vaatii teknistä osaamista ja alemmassa päässä haarukkaa sitten "oletko käynnistänyt koneen uudelleen" ja leasingkoneiden vaihdot pahvilaatikosta uusi valmiiksi asennettu kone ja ojennus käyttäjälle, pahvit kierrätykseen ja näkemiin.

Tuosta metson ilmoituksesta piti aika monta kertaa lukea että haetaanko siinä it-tukea vai koordinaattoria.


Jos löydät hommat jossa vaaditaan sen verran teknistä osaamista että voit itseasia sanoa ns asiantuntjaksi ja firman talous antaa myöden pitää osaajat talossa palkankorotuksilla, niin parissa vuodessa voit saada palkan 3300-3700e välillä.

Näin mitä itse tiedän it-tukea tekevien henkilöiden palkkoja.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Olen itse siis tällä hetkellä konsulttitalossa töissä ja tittelinä sysadmin. Tulee tällä hetkellä aika laaja-alaisesti tutuksi erilaisia järjestelmiä, kun monitoroidaan ja hallitaan niin monen eri asiakkaan isoja palveluita. Hyvä saada jonkinlaista osviittaa minkälaista palkkatoivetta voisi heitellä noille rekryäjille. Itseltä löytyy nyt perustason AWS:n cloud practioner ja Azuren AZ900 sertifikaatit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Noissa perus tukihommissa lähdöt taitaa olla 2000-3000e välillä, riippuen onko ympäristö haastava/vaatii teknistä osaamista ja alemmassa päässä haarukkaa sitten "oletko käynnistänyt koneen uudelleen" ja leasingkoneiden vaihdot pahvilaatikosta uusi valmiiksi asennettu kone ja ojennus käyttäjälle, pahvit kierrätykseen ja näkemiin.

Tuosta metson ilmoituksesta piti aika monta kertaa lukea että haetaanko siinä it-tukea vai koordinaattoria.


Jos löydät hommat jossa vaaditaan sen verran teknistä osaamista että voit itseasia sanoa ns asiantuntjaksi ja firman talous antaa myöden pitää osaajat talossa palkankorotuksilla, niin parissa vuodessa voit saada palkan 3300-3700e välillä.

Näin mitä itse tiedän it-tukea tekevien henkilöiden palkkoja.
Mun mielestä näistä on tosi vaikea sanoa mitään varmaa. Esim. etenemismahdollisuudet saattavat olla erinomaisetkin jos ne vähän it-jannut eivät ole kovin kovia osaajia. Toisaalta jos ne vähät jätkät sattuvat olemaan osaajia, niin oman profiilin nosto voi olla aika vaikeaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Mun mielestä näistä on tosi vaikea sanoa mitään varmaa. Esim. etenemismahdollisuudet saattavat olla erinomaisetkin jos ne vähän it-jannut eivät ole kovin kovia osaajia. Toisaalta jos ne vähät jätkät sattuvat olemaan osaajia, niin oman profiilin nosto voi olla aika vaikeaa.
Pohdiskelin, että jonkun Firman Microsoft office365, AD:n, päätelaitteiden jne. hallinnointi voisi olla ihan rentoa hommaa. Noissa työpaikailmoituksissa aika usein näitä toivotaan, kun etsitään tuota it-asiantuntijaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Jossain pienemmässä ympäristössä homma voisi olla ihan mukavaa. Juurikin jossain ei it:tä tekevässä firmassa, jossa tyydytään että on koneet, jotka toimii ja saadaan halutut sovellukset ja tietoturva on kondiksessa. Ilman että välissä on 15 hengen tietohallintotiimi lyömässä raippaa pullataikinan lailla paisuneessa ympäristössä, jossa oppimiskaari on monta vuotta.
Tätä ajattelinkin, nyt itse it-konsulttitalossa hommissa ja välillä saa painaa pää kolmantena jalkana. Täällä tosin tulee tutuksi todella laajalla skaalalla järjestelmät, niin saa CV:hen hyvää merkintää. Myöhemmin voisi olla ihan mukavaa hypätä ei IT-firmaan tekemään vähemmän kiirellistä ja stressittömämpää hommaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Noista paikoista eka kuullostaa siltä, että se IT tiimi hoitaa kaiken - työasemista verkkoon ja servereihin. Tommonen saattaa olla tilaisuus oppia uusia asioita, tarvii kuitenkin nöyryyttä kun saa palvella kaikessa.

Metson ilmoitus ei mulle aukea.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Jossain nyrkkipajassa tämä saattaa tarkoittaa käytännössä sitä, että näillä "epävirallisilla" sopimuksilla kierretään tessin mukaisia päivystyskorvauksia tai jotain muuta yhtä älytöntä. Jos muu tiimi suostuu tähän touhuun eli hoitelee hommat puhelimen pirahtaessa, niin siinä saa äkkiä vähemmän mukavan maineen sekä esimiesten että kollegojen kesken.

Paras toki välttää tyystin näitä firmoja.
Yrityksen kokoluokat on täällä Suomessa vain niin pieniä, että tämä kuvailemasi tilanne on aika arkipäivää. Sitten vielä joku pässinpää yrittäjä-omistaja lupailee ympärivuorokautista päivystystä asiakkaalle ja olettaa, että kun ollaan "yhteisessä veneessä", niin tavalliset työntekijätkin joustaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Yrityksen kokoluokat on täällä Suomessa vain niin pieniä, että tämä kuvailemasi tilanne on aika arkipäivää. Sitten vielä joku pässinpää yrittäjä-omistaja lupailee ympärivuorokautista päivystystä asiakkaalle ja olettaa, että kun ollaan "yhteisessä veneessä", niin tavalliset työntekijätkin joustaa.
Jep. Vaikea kyllä löytää yhtäkään hyvää syytä miksi mihinkään epäviralliseenkaan best effort päivystykseen kannattaisi suostua ilman korvausta. Auttaa vain ja ainoastaan työnantajaa polkemaan työntekijää, näissä usein tämmösen sosiaalisen paineen alla.

Ite yhdessä näistä 24/7 ringeistä mukana ja kyllä tosta hinnasta aika kauan keskusteltiin firman kanssa ennenkuin päästiin yhteisymmärrykseen. Puolet päivystysjengistä olisi suostunut päivystämään reippaasti pienemmilläkin summilla, mutta lopulta tapeltiin läpi soppari jossa päivystäjät saa yli tuplasti sen mitä firma alunperin tarjosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Jep. Vaikea kyllä löytää yhtäkään hyvää syytä miksi mihinkään epäviralliseenkaan best effort päivystykseen kannattaisi suostua ilman korvausta. Auttaa vain ja ainoastaan työnantajaa polkemaan työntekijää, näissä usein tämmösen sosiaalisen paineen alla.
Kuten tuossa aikaisemmin kerroin - meillä on epävirallinen best-effort työntekijöiden välisesti sovittuna. Ei työntantajan kanssa.

Me työntekijät ihan itse olemme kokeneet, että päivystys on vähemmän stressaavaa kun olemme sopineet, että tarpeen vaatiessa autamme toisiamme. Se nyt vaan on aika helppoa ampua yksi whatsapp ja kysäistä, että xyz-komponentti antaa alarmia abc, satutko tietämään, että mikä auttaa. Usein se on sen 30sec vastaus joka säästää paljon aikaa ja hermostumista päivystäjältä, jolla ei usein ole aivan täydellistä osaamista jokaisesta ison järjestelmän osasta.

Mutta ei kukaan oleta, että joku tietty jannu olisi aina saavutettavissa. Jos vastausta ei kuulu tai se on mallia "olen biitsillä, ei pysty nyt", niin on ihan selvää että virallisen päivystäjän pitää selvitä itsekseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Kuten tuossa aikaisemmin kerroin - meillä on epävirallinen best-effort työntekijöiden välisesti sovittuna. Ei työntantajan kanssa.

Me työntekijät ihan itse olemme kokeneet, että päivystys on vähemmän stressaavaa kun olemme sopineet, että tarpeen vaatiessa autamme toisiamme. Se nyt vaan on aika helppoa ampua yksi whatsapp ja kysäistä, että xyz-komponentti antaa alarmia abc, satutko tietämään, että mikä auttaa. Usein se on sen 30sec vastaus joka säästää paljon aikaa ja hermostumista päivystäjältä, jolla ei usein ole aivan täydellistä osaamista jokaisesta ison järjestelmän osasta.

Mutta ei kukaan oleta, että joku tietty jannu olisi aina saavutettavissa. Jos vastausta ei kuulu tai se on mallia "olen biitsillä, ei pysty nyt", niin on ihan selvää että virallisen päivystäjän pitää selvitä itsekseen.
Jooh, missasin tuon aiemman viestin. Tuo kuulostaa fiksulta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
467
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Omasta kokemuksesta voin sanoa esim. kriittiset tietojärjestelmät. Itse en ole ikinä päivystänyt, mutta yhdessä paikassa oli asiakkaalla lupa soittaa tuotekehityksen vetäjälle 24/7 jos jotain todella pahaa ongelmaa tulee
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Omassa edellisessä firmassa tarjottiin asiakkaalle raportointia ja päivystettiin asiakkaasta riippuen 8 /12 / 24h vuorokaudessa. Jos jotain menee rikki tai asiakas tarvitsee vastauksia kysymyksiinsä niin sitten on joku paikalla niitä antamassa. Konsulttifirmoissa aika yleistä, mutta luulisi että myös tuotetaloissa jonkun täytyisi olla päivystämässä ja antamassa tukea asiakkaalle jos jotain hajoaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 150
Omassa edellisessä firmassa tarjottiin asiakkaalle raportointia ja päivystettiin asiakkaasta riippuen 8 /12 / 24h vuorokaudessa. Jos jotain menee rikki tai asiakas tarvitsee vastauksia kysymyksiinsä niin sitten on joku paikalla niitä antamassa. Konsulttifirmoissa aika yleistä, mutta luulisi että myös tuotetaloissa jonkun täytyisi olla päivystämässä ja antamassa tukea asiakkaalle jos jotain hajoaa.
Riittävän isoissa firmoissa varsinaista päivystystä ei tarvita, kun esim meillä support toimii kolmella eri aikavyöhykkeellä, jolloin joku on jossain aina töissä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Jos se tuote on internetissä oleva palvelu, jonka pitää olla aina saatavilla, niin kyllähän siihen päivystyksen tai jonkun Follow the Sun -järjestelyn tarvitsee. Onhan tällaisia firmoja nykyään vaikka kuinka — harvaa IT-softatuotetta myydään enää hyllyllä olevassa pahvilaatikossa. Itsekin olen sellaisessa duunissa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Meillä valvotaan useamman firman nettipalveluja, joista asiakkaat maksaa, että ne ovat 24/7 pystyssä. Joku sitten on aina valvomassa, että mitään ei tapahdu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Ei valvominen varmaan estä asioita tapahtumasta, sillä vaan saadaan nopeutettua ongelmatilanteesta toipumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Ei valvominen varmaan estä asioita tapahtumasta, sillä vaan saadaan nopeutettua ongelmatilanteesta toipumista.
Yep. Ja odottamattomia ongelmiahan tulee aina ennemmin tai myöhemmin vastaan, vaikka ois mimmoset superkoodarit ollu tunkkaamas. Tarpeeks bisnesskriittinen softa ni kyl siinä on ihan kiva, että jollekin maksetaan siitä, että kiinnostaa korjata jo perjantai-iltana eikä vasta maanantai-aamuna.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom