- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 3 677
Tai Ignis.Suzuki swift.
![ATK :comp: :comp:](/styles/hymiot/comp.gif)
e: ei muuten taivu budjettiin uusikoriset....
Tai Ignis.Suzuki swift.
Polo kasvoi korimallin päivityksessä suuremmaksi vuosimallista 2018 lähtien. Fabia päivittyi samalle pohjalle vasta vuosimallissa 2021.Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
Oma ehdotukseni olisi Rellun Clio Tce 90 moottorilla. Esimerkiksi annettuna vaikkapa https://www.nettiauto.com/renault/clio/14395316Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Eikös tuo n13 ole yhtä upea moottori kuin thp? En suosittele.
Toyotaa ja Hondaa lukuunottamatta kaikki pikkukoneet ovat heikkoja. Parempi tuokin on kuin monen mallin 1.0i pikkuturbotEikös tuo n13 ole yhtä upea moottori kuin thp? En suosittele.
https://classic-m.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/14330847?vifAdCount=1&vifNav=Y Tinkitinki?Budjettina vaikka alle 20te autot, vanhasta saa ilmeisesti 8000-9000e nopealla vilkaisulla. Farkku automaatilla jatkossakin hakusessa.
Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
En mä siltä kantilta saitä ajatellutkaan. Pääasiassa mitä ongelmia tuollaisesta seisomisesta voisi olla. Ei tuolle seisomiselle annettu muuta syytä kuin että omistajalla ei ole ollu tarvetta ajella enemmän. Ajelin itsekin vanhalla autolla tosiaan todella vähän. Joinain vuosina juuri tuon 2tkm/vuosi eikä se aiheuttanut ongelmia. Se auto oli kyllä täysin arvoton ja päätyi romuttamolle kun siitä luovuin niin ei paljoa kiinnostanut sen kunto.No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
Huoltoonhan se pitäisi samantien viedä, olin tosin niin ajatellut tehdä muutenkin oli kyseessä mikä tahansa auto. 6500e haluaisivat.7 vuotta vanhat öljyt kuulostaa rohkealta peliltä. Paljonko on pyyntiä?
Onko muuta kuin jarrut mikä kannattaa tarkistaa? Akku varmastikkaan ei myös ole tykännyt tuosta seisomisesta.Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
En ostaisi, 7 vuotta vanhat öljyt kuitenkin koneessa. Autot muutenkin tykkää että niillä ajetaan.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
Näitä löytyy vaikka kuinka paljonPieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Hyvä huomio, mulla oli rajana 2019 ja pointtina ei siis ollut että juurikin tuo minun linkkaamani yksilö, vaan lähinnä yleisesti että nelos koppaa saa edullisesti ja niitä on paljon.Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
Suunnilleen samat moottorithan niissä on. Mulla oli nämä mallit jossain vaiheessa mukana omassa harkinnassa, mutta vähän säikyin kun jossain arvostelussa hiukan moitittiin Fabia combin takajousituksen joustovaroja. Ostin sitten Scalan. Pidempi akseliväli tuo vakautta ajoon. En ole kyllä itse koeajanut tuota Fabia Combia.Nyt en osaa päättää.
Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm
Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.
Eri kokoluokan autojahan nuo on. Scala on isompi, hiljaisempi, sisältää uudempaa tekniikkaa ja muutenkin laadukkaampi olemukseltaan. Fabia tuntui aika karulta, kun itse ajoin. Esimerkiksi kattovalot ovat samat kuin 97-vuoden Passatissa. Osui heti silmään.Nyt en osaa päättää.
Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm
Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Jari308
27.01.2015 12:55
Ajoin 2005-mallisella Citroen C5:lla kilometrit 172000-285000 reilun kuuden vuoden aikana. Bensaa kului tuona aikana 15 200 eur edestä. Huoltoihin ja korjauksiin meni n. 9500 eur. Vakuutukset ja verot arvioin ulkomuistista. Muut kulut ovat olleet kirjattuna tarkkaan tankkaus.com-palvelussa.
Lainaan Tuksun tekemää mallia laskelmaani:
Bensa 14,62 snt/km
Huolto + renkaat 9,1 snt/km
Vakuutukset + verot 5,2 snt/km
Arvonalennus 9,6 snt/km
Yhteensä 38,52 snt/km
Omistusaikana ei sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutama ylimääräinen korjaustarve oli. Kalleimpana jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) onneksi tehtaan piikkiin.
Vaihdoin auton 2014 maaliskuussa. Lisäkuluja oli tulossa. Seuraava jakopääremmin vaihtoaika lähellä. Molemmat, sekä kesä- että talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Em. asiat jäivät seuraavan omistajan huoleksi. Auto oli ostohetkellä paljon ajettu, mutta halpa kokoisekseen ja alle kolmen vuoden ikäinen. Niinpä pääomakulut olivat kohtuulliset. Auto maksoi 13000 ja vaihdossa nimellinen hyvitys 3500.
Suurehkoista huoltokuluista huolimatta olin autoon tyytyväinen. Tunsin saavani rahoilleni vastinetta. Kyyti oli koko ajan edustusautomaisen mukavaa. Varustelu runsas. Kori oli loistavassa kunnossa, ei ruostetta missään. Ranskisten oletetut sähköviat pysyivät poissa. Vaihdoin saman merkkiseen, mutta tällä kertaa uuteen autoon. Huoltokulut pysyvät nyt ainakin muutaman vuoden kurissa. Huolenpitosopimus 35,- eur/kk. Pääomakulut sitten taas...![]()
Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?
Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.
Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa, että jos joku haluaa esimerkiksi valkoisen auton niin paskanruskea ei ole silloin vaihtoehto.Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.