Onkohan tässä kuviossa jotain pielessä, tuntuu ainakin arkijärjellä epäilyttävälle
Eli lakea oy:n kohteita eli taloyhtiöitä(19kpl) haetaan konkurssiin kuntarahoituksen puolesta maksamattomien lyhennysten vuoksi.
Kohteet ilmeisesti kaikki/suurin osa "omaksi kohteita" eli maksat alussa 7% asunnon hinnasta, jonka jälkeen jos asut 20 vuotta vuokralla(vuokra sisältää lainan lyhennyksen) niin voit lunastaa asunnon itsellesi lopussa.
Itse asun yhdessä kohteessa ja muutoma kuukausi sitten oli asukaskokous, jossa käytiin taloyhtiön talous läpi eikä silloin ollut mitään rästejä eli talous kunnossa ja käsittääkseni mitään sellaista ei pitäisi olla edelleenkään.
Ilmeisesti siis lakea oy on jättänyt maksamatta taloyhtiöiden lakealle maksamat vuokrat(sis lyhennykset, vastikkeet yms) eteenpäin kuntarahoitukselle, koska on ollut taloudellisesti heikkoa itse lakea oy:llä.
Jotenkin vaan ei järkeen käy, että lakea voi "vetää välistä" taloyhtiöiden maksamat rahat ja sitten taloyhtiöt joutuu pulaan, jonka seurauksena ilmeisesti me asukkaat voidaan sitten menettää kämppä ja kaikki tähän mennessä maksetut lyhennykset, eli kymmeniä tuhansia euroja.
Vähän tulee fiilis että lakea nyt vaan koitti kikkailla "meidän" rahoilla aikaa, kun on neuvotellut jo pidempään, että joku taho ostaisi koko lafkan ja näin ollen homma taas rullaisi, mutta kun tämä ei ole vielä onnistunut niin nyt heitetään osa taloyhtiöistä junan alle
Ilmeisesti itse lakea oy:tä taas ei ole haettu konkurssiin
Linkissä pari juttua aiheesta jossa toisessa lakean johto nähdäkseni myöntää, ettei ole käyttänyt taloyhtiöiden rahoja lyhennyksiin
”Lakea ei ole pystynyt suorittamaan näiden taloyhtiöiden vastikkeita Kuntarahoitukselle hankalassa markkinatilanteessa ja siitä johtuen nämä asuntoyhtiöt ovat maksuvaikeuksissa”, Lakea Oy:n toimitusjohtaja Timo Mantila sanoo.
Lakean toimitusjohtaja: Emme ole pystyneet suorittamaan vastikkeita Kuntarahoitukselle.
www.kauppalehti.fi
Taloyhtiöt sijaitsevat Espoossa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Riihimäellä, Seinäjoella, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla.
yle.fi
Ei varmaan ihan simppeli kuvio mutta kiitos jos vähän asiaa osaa joku valottaa