Mukava aamupähkinä techin lakimiehille
Olen täyttänyt verkossa Lumme Energian sähkösopimuksen vuosisähköstä 23.8.2023 siten, että sopimus alkaisi 2.1.2024 kun vanha määräaikainen sopimus päättyy. Vanha sopimus on edesmenneen isoäitini nimissä, sillä sain sovittua sähköyhtiön kanssa, että kunnioitan sopimuksen loppuun saakka.
Sain tästä ilmoituksen otsikolla "Pyyntösi on vastaanotettu"
Lumme Energialta vastattiin jo 10.10., asiaan liittyen:
Hei!
Kiitos tilauksestasi! Olit tekemässä sopimusta 2.1.2024 alkaen osoitteeseen xxx
Verkkoyhtiö ilmoitti että kyseessä ei ole myyjänvaihto, vaan muutto/asiakkaan vaihto. Tämä tarkoittaa sitä että sähkön siirtosopimus on tällä hetkellä eri nimellä. Varmistaisimmekin, että onhan käyttöpaikka XXX oikea? Jos on, voiko myös verkkosopimus siirtyä sinulle? Sähkönmyynti- ja siirtosopimuksen tulee olla samalla nimellä.
Olethan yhteydessä joko vastaamalla tähän viestiin tai puhelimitse p. 0800 90110 (24/7, maksuton numero), jotta sopimuksesi saadaan kuntoon.
Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu
Lumme Energia
Tämän selvitettyäni jouduin myös samalla ilmoittamaan Elenialle kyseisen käyttöpaikan omistajuuden muutoksesta. Tämä saatiin 10-16.10. välisenä aikana selvitettyä.
Sain 16.10. sähköpostiini sopimusvahvistuksen:
Kysyin Lumme Energialta, että olisiko heillä mahdollista muuttaa sopimuksen käyttöpaikkaa vielä meidän serkusten kesken omistamalle kesämökille ja samalla muuttaa oma sopimustyyppini pörssisähköön. Kun olen saanut sopimusvahvistuksen 16.10., niin käsitin, että minulla olisi mahdollisuus vielä jopa peruuttaa tämä sopimus (tai mahdollisesti siirtää?) Alla vielä yläpuolella olevan sopimusvahvistuksen mukana tulleet sopimusehdot:
Sopimusehdot
Sopimus koskee sähköenergian osuutta. Sopimukseen sovelletaan kulloinkin voimassa olevia tuote- ja myyntisopimusehtoja (SME 2014).
Ehtojen tulostettavissa olevan version löydät osoitteesta
www.lumme-energia.fi/ehdot. Ilmoitathan meille muutokset yhteystietoihin,
laskutusosoitteeseen tai käyttöpaikkaan liittyen osoitteeseen
asiakaspalvelu@lumme-energia.fi. Sähkönjakelun mahdollisista vioista ja
häiriöistä ota yhteyttä paikalliseen jakeluverkon haltijaan. Sopimuskaudella tapahtuvat mahdolliset alv-muutokset tai muiden veroluonteisten
maksujen vaikutukset viedään hintoihin sellaisenaan. Mikäli et sopimuskauden päätyttyä ole tehnyt muutoksia sähkösopimukseesi, sopimus
jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana, kulloinkin voimassa olevan perushinnaston mukaisesti.
Vain kuluttaja-asiakkaille:
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa tämä sopimus viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Sopimuksen voi perua puhelimitse,
sähköpostilla tai käyttämällä peruuttamislomaketta (löytyy sähköisenä
www.lumme-energia.fi/sopimuksen-peruutus). Jos asiakas peruuttaa
sopimuksen peruuttamislomakkeella, tulee lomake olla lähetetty ennen peruuttamisajan päättymistä. Muun kuin etäviestimen kautta tehdyillä
sopimuksilla ei ole perumisoikeutta (KSL 6 luku 13 §, 14 §, 15 §).
Jos asiakas on pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä ja käyttänyt sähköä sopimuksen alkamisen ja
peruuttamisilmoituksen tekemisen välisenä aikana, tulee käytetystä sähköstä maksaa vahvistuksen mukainen hinta.
Sopimukseen liittyvät huomautukset on hyvä tehdä heti asiakaspalveluumme, jolloin asioiden yhteinen selvittäminen on sujuvampaa. Jos asia
ei ratkea neuvottelulla, asiakas voi olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan,
www.kuluttajaneuvonta.fi. Jos sopimusta
koskevaa erimielisyyttä ei edelleenkään saada ratkaistuksi, asiakas voi olla yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan,
www.kuluttajariita.fi (KSL 2
luku 8 b §). Tiedot energiankuluttajien tarkistuslistasta löytyvät
www.energiavirasto.fi/kuluttajainfo.
Löysin tähän liittyen vielä etsimällä "kohtuullinen aika verkko ostamisessa" tämänlaisen linkin Euroopan kuluttajakeskus Suomessa sivustolta:
Jos tavaran tai palvelun toimitusaikaa ei ole sovittu, sinun tulee saada ostos ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä.
www.ecc.fi
"Jos tavaran tai palvelun toimitusaikaa ei ole sovittu, sinun tulee saada ostos ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. Tarkista toimitusaika sopimusehdoista ennen tilauksen tekemistä.
Jos tavara tai palvelu ei saavu sovittuna aikana, tee kirjallinen reklamaatio myyjälle ja ilmoita milloin viimeistään odotat toimitusta.
Jos tilattu tavara ei edelleenkään saavu määrittämäsi kohtuullisen ajan kuluessa, voit purkaa sopimuksen ja vaatia kauppahinnan palautusta."
Sain tähän kysymykseen asiakaspalvelusta vastauksen:
Hei,
kiitos yhteydenotostasi.
Kuten sinulle on jo kerrottu, tämä ei ole mahdollista. Voit toki tehdä osoitteeseen YYY määräaikaisen sopimuksen tämän hetkisillä hinnoilla, mutta XXX sopimusta sinne ei voi siirtää ja asiassa ei voi neuvotella. Tämän hetkiset sopimukset löytyvät nettisivuiltamme
Sähkösopimus ja sähkön hinta – Vertaile sopivin sopimus | Lumme Energia
Olet tehnyt sopimuksen 23.8.2023, joten perumisaika on päättynyt 6.9.2023. Perumisaika alkaa aina sopimuksen tekohetkestä alkaen ja tämä lukee myös sopimusehdoissamme. Sopimuslomakkeella on kohta "Olen lukenut sopimusehdot ja tietosuojaselosteen ja hyväksyn ne." ja ilman tämän kohdan hyväksymistä sopimuksen teko ei onnistu.
Mukavaa syksyn jatkoa!
Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu
Lumme Energia
Kysymykseni nyt siis kuuluu, että onko sopimus nyt tehty 23.8., jolloin peruutusaika on päättynyt asiakaspalvelijan mukaisesti 6.9.2023 vai onko sopimus tehty tietojen täydennyksen jäljiltä 16.10.2023, jolloin viimeinen peruutuspäivä olisi 30.10.2023?
Tässä vielä muutamia syitä, minkä takia joko vuosisähkön sopimuksen käyttöpaikan siirtäminen ei onnistuisi taikka mahdollinen sopimuksen peruuttaminen:
Kiitos yhteydenotostasi. Valitettavasti sopimusta ei voida siirtää toiseen käyttöpaikkaan kuin muuton yhteydessä, joten tämä ei ole mahdollista. Voimme kuitenkin tehdä täysin uuden sähkösopimuksen antamaasi osoitteeseen 1.2.2024 alkaen haluamallasi sähkösopimuksella.
Oikein mukavaa syksyä!
Ystävällisin terveisin,
Tämä oli se alkuperäinen syy, minkä vuoksi Lumme Energia otti minuun yhteyttä, koska eivät voineet tehdä minulle sähkösopimusta johtuen siitä, että sähkönsiirto (elenia) sekä sähkösopimus oli edesmenneen isoäitini nimissä.
---
Kiitos yhteydenotostasi.
Emme valitettavasti pysty siirtämään sopimusta toiselle henkilölle.
Mukavaa talven alkua,
Ystävällisin terveisin,
Tässä ei myöskään henkilö muutu vaan olen edelleen sähkösopimuksen omistajana, vaikka siirryttäisiin käyttöpaikasta XXX käyttöpaikkaan YYY
Voihan se olla, että ihan tyhmästä tässä vängätään ja jokainen sähköyhtiö on samanlainen, mutta ei kyllä tämän keskustelun perusteella kiinnosta maksaa pennin jeniäkään Lumme Energialle.