Kysytäänpä täältäkin mm. Ylen uutisoimasta autojen päästömanipulaatiosta:
Tieliikenteessä arvioidaan olevan kymmeniä tuhansia laittomia autoja, joiden katalysaattoria, hiukkassuodatinta tai adblue-järjestelmää on muokattu.
yle.fi
Voiko lakimuutos koskea takautuvasti myös vanhoja virityksiä vai ainoastaan lakimuutoksen jälkeen tehtyjä?
Kenellä on näyttötaakka muutoksen tekoajasta?
Pari havaintoa ajoneuvolaista
Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
1.4.2023 on tullut voimaan seuraava määritelmä (2§):
"32 a)
päästömanipulaatiolla pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjaus
järjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia;"
1.6.2024 alkaen liikennevirhemaksun voi saada (195§ 2 mom)
"Liikennevirhemaksu voidaan määrätä sen maksettavaksi, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jota on tahallaan tai huolimattomuudesta muutettu päästömanipulaatiolla siten, että se rikkoo 7 a §:n 4 momentissa säädettyä kieltoa."
7a§ 4 mom on tullut voimaan 1.4.2023:
"Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon toteutettu päästömanipulaatio on kiellettyä ajoneuvon muuttamista."
Olisinpa itse sitä mieltä, että ennen 1.4.2023 laki ei ole tuntenut päästömanipulaation käsitettä, joten mikään auton muuttaminen ennen 1.4.2023 ei ole ollut eikä siitä tule takautuvasti lain tarkouittamaa päästömanipulaatiota.