Jepulis, yllättäen tähänkään ei ole yksinkertaista, helppoa ja oikeaa vastausta. Samaa keskustelua (käynnistettiin ns. attribution study) käytiin ihan ilmastotieteilijöiden toimesta Kanadan kesän superhelteiden jälkeen (ne jossa Lytton paloi), sillä lopputuloksella, että kyseiset lämpötilat arvioitiin* lähes mahdottomiksi ilman ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta:Juuri kuten @Gespard jo yllä totesi: kyllä ja ei. Riippuu, mitä oikeastaan "selittämisellä" kulloinkin tarkoitetaan.
Ei yksittäisestä paikallisesta sääilmiöstä koskaan pystytä kertomaan, miksi se tapahtui juuri nyt. Oliko viiden viikon hellejakso Suomessa tänä vuonna sen ansiota, että ilmastonmuutos on lisännyt ilmiön esiintymisen todennäköisyyttä merkittävästi? Vai lasketaanko tämä helleputken esiintymiskerta siihen "normaaliin" esiintymisfrekvenssiin, joka on ollut olemassa jo ennen ilmastonmuutostakin? Ei kukaan pysty tällaisiin kysymyksiin vastaamaan.
Mutta silti voidaan tilastollisen selittämisen mielessä (ja tilastollisen luottamustason perusteet ymmärtäen) perustellusti väittää, että "ilmastonmuutos selittää" tämän vuoden(kin) helleputkea. Sen selityksen luonne vain on tilastollinen. Kun vaikkapa katsotaan tilastoa hellepäivistä v. 1959 lähtien:
Niin tietäen miten ilmastonmuutos on lämmittänyt ilmakehää ja meriä, vain typerys yhä tämän jälkeenkin ajattelisi, ettei ilmastonmuutoksella ole mitään tekemistä sen kanssa, että 14:stä![]()
pisimmästä helleputkestamittausasemien helteisimmästä vuodesta kaikki osuvat vuodesta 2010 eteenpäin.
En itse edes pidä ylläolevaa kranaattimiehen kysymystä trollina. Kyllä se tilastollinen ajattelu, johon säästä ja ilmastosta puhuttaessa joudutaan turvautumaan, on suurelle osalle ihmisistä yllättävän vieras ja vaikea asia. En muuten sanoisi näin, mutta tämän olen joutunut niin useasti toteamaan itselleni, kun käytännön työssäni olen asiantuntijana joutunut perustelemaan tieteellistä näkemystä monimutkaisista ilmiöistä ns. tavan tallaajille.
(Suoraan sanottuna, noiden kohtaamisten jälkeen aina vähän hirvittää, että demokratiassa eletään ja kaikilla on se sama yksi ääni käytettävissä...)
edit: Tuo fmi:n tilasto olikin hellepäivien kokonaismäärä, ei yhtenäiset helleputket, millä ei kuitenkaan ole kirjoituksen pointin kannalta merkitystä; korjasin kuitenkin
"Based on observations and modeling, the occurrence of a heatwave with maximum daily temperatures (TXx) as observed in the area 45–52 ºN, 119–123 ºW, was virtually impossible without human-caused climate change."
- Western North American extreme heat virtually impossible without human-caused climate change – World Weather Attribution
*Itse tutkimus on vielä preprintti, eli vertaisarvioinnissa.
Viimeksi muokattu: