Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Broilerin koipi paketti hajottaa kyllä sen muovikassin joka kerta.. Eli onko se broileri nyt kaikista perkeleellisin tuote kaupassa?
Sanotaan näin, että jos minä käytän tavallista muovikassia esimerkiksi viisi kertaa tai enemmänkin, ja jämäkämpää "kestomuovikassia" pitäisi vastaavasti käyttää satoja kertoja, niin onhan se aika meh ja jaah. Kuka jaksaa, ketä kiinnostaa.
Luulisin, että kierrätyspuuvillasta tehty kassi pärjää suhteessa ihan yhtä heikosti kuin puuvillakassikin, koska se puuvilla ei kuitenkaan kassiksi muutu ihan sormia napsauttamalla. Muovin jalostaminen lienee paljon yksinkertaisempaa.
Aika selkeästi ekologisinta on, että käytät tavallista muovipussia niin pitkään kuin se kestää, jopa kymmeniä kertoja. Tai vielä parempi, pöllit sellaisia vaikka kaupan pullonpalautuspisteen roskiksesta, niin ei tarvitse edes uutena ostaa, ha!
Niin ja tutkimusten mukaan ihmisten yleinen tapa eli muovikassin ostaminen ja sen käyttäminen roskapussina on itse asiassa varsin ekologinen tapa suhteessa vaihtoehtoihin.Kuitenkin nämä lehtiartikkelit ja muut ohjeistukset yleensä kirjoitetaan siltä olettamukselta että ihmiset toimii kuten valtaosa ihmisistä toimii, eli käyttää sitä kassia vain kerran ostoksiin ja sitten ehkä roskapussina. Veikkaan että on aika harvassa ne jotka käyttää noita "kertakäyttö" kasseja useampaan otteeseen. Lisäksi itse en heti tajua että miksi tuolloin ei vain ostaisi kestokassia kerta ne kuitenkin kestää paljon pisempään, ne on yleensä tilavampia ja helpompia pakata. Ja taitaa tulla halvemmaksikin.
Niin, ympäristöystävällisempi suhteessa uuteen puuvillakassiin, mutta tuskin minkäänlaiseen muovikassiin. Kuten sanottua niin muovin jalostaminen (ja kierrätys) lienee paljon yksinkertaisempaa kuin puuvillan.Mutta jos käytetään kierrätyspuuvillaa niin silloin nuo eivät enää vaikuta siihen jälkeen jolloin se olisi todella paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Niin ja tutkimusten mukaan ihmisten yleinen tapa eli muovikassin ostaminen ja sen käyttäminen roskapussina on itse asiassa varsin ekologinen tapa suhteessa vaihtoehtoihin.
Mun pointti oli, että jos haluaa olla erityisen ekologinen, niin kertakäyttömuovikassin käyttäminen useita kertoja "loppuun asti" on varmasti hyvin ekologista, ja sen vertaaminen jonkun kestokassin vuosikausia/vuosikymmeniä jatkuvaan käyttöön on melko akateemista eikä kovin rakentavaa. Tosin muovikassia ei edes KANNATA käyttää kovin montaa kertaa, jos joka tapauksessa tarvitsee roskapusseja!
Niin, ympäristöystävällisempi suhteessa uuteen puuvillakassiin, mutta tuskin minkäänlaiseen muovikassiin. Kuten sanottua niin muovin jalostaminen (ja kierrätys) lienee paljon yksinkertaisempaa kuin puuvillan.
Niin no, tanskalaistutkimuksen perusteella toi ei käytännössä ole kovin kannatettava idea, jos ihmiset eivät kuitenkaan sitä kestokassia käytä niin montaa sataa tai tuhatta kertaa kuin pitäisi ympäristön kannalta käyttää, ja jos ihmiset joka tapauksessa tarvitsevat roskapusseja.Mutta kuitenkin se että ajetaan ihmisiä käyttämään kestokasseja on hyvä asia, kunhan vaan pitää mielessä tuon roskapussi kohdan.
Niin no, tanskalaistutkimuksen perusteella toi ei käytännössä ole kovin kannatettava idea, jos ihmiset eivät kuitenkaan sitä kestokassia käytä niin montaa sataa tai tuhatta kertaa kuin pitäisi ympäristön kannalta käyttää, ja jos ihmiset joka tapauksessa tarvitsevat roskapusseja.
Mielestäni ihmisiä pitäisi pikemminkin kannustaa käyttämään muovikassia useita kertoja, mutta koko keskustelu on sinänsä hyvin akateemista, ja suomalaisittain tämä on täysin hukkaanheitettyä aikaa. Kehitysmaiden jäteongelmat on sitten oma keskustelunsa.
Niin, mutta kun ollaan realisteja, niin käyttävätkö ihmiset noita kasseja keskimäärin vähintään 45 kertaa?Prismasta ostettu kestokassi menee tuohon kategoriaan. Eli ainakin 45 käyttökertaa, jos käy kaupassa kahdesti viikossa niin tuo on alle puoli vuotta.
Niin, mutta kun ollaan realisteja, niin käyttävätkö ihmiset noita kasseja keskimäärin vähintään 45 kertaa?
Ja kuten sanottua, tämä on täysin akateemista pilkun asennon pohdintaa, jolla ei esimerkiksi ilmastonmuutoksen kannalta ole niin maan minkäänlaista merkitystä. Mutta iso virhe tehdään siinä, jos ihmiset alkaisi jotain kangaskasseja ostamaan vaikka kerran kuukaudessa tai paperikasseja joka päivä, ja juuri tuollaiseen toimintaanhan toi MTV:n artikkeli hieman yllyttää muovipussien demonisoinnissaan.
Naurettavin oli Lidl, joka viime vuonna ei yhtenä päivänä myynyt muovikasseja ollenkaan muka ympäristökannanottona tms. Ja sitten nosti vielä hintoja samasta syystä. Ovelaa sinänsä, tienaahan ne nyt enemmän, koska ihmiset tuskin ovat juuri vähentäneet kassien ostamista.![]()
Eiköhän tämä ole ympäristöystävällisin tapa kantaa ostokset kotiin ainakin pienemmissä talouksissa, kestokassi tarvittaessa mukaan jos on isompaa ostamista. S-ryhmä mielestäni heikensi laatua muutama vuosi sitten mutta kyllä nekin vielä kestävät useamman kauppareissun. Loppukäyttö vielä muoviroskille niin pienet reiätkään haittaa. Näin voi vihertää huomaamattomasti enemmän kuin moni ns. vihreäJos asennoituisivat niin, että pusseja on aina vähintään autossa tai vaatteiden taskuissa, niin sitten ei tarvitse uutta ostaa.![]()
sarkasmi
Ei kun veroillahan se maailma pelastuu..d) kaikille sähköauto
töpselikäyttösillä loppuu kaikki semmoinen saastuminen ja muut ikävät asiat
Eli ollaan päästy jälleen asian ytimeen ja tärkeiden pohdintojen äärelle reilulla osanotolla.
Onko johtopäätös siis että ilmastonmuutos torjutaan lopettamalla
a) kauppakassien käyttö?
b) muovikassien käyttö?
c) kestokassien käyttö?
Kyllä tuollainen tutkimus tehty on ja siitä keskustellaan esimerkiksi täällä: Ilmastotiede uusiutuu sisältä päin, osa VIFinnish study finds ‘practically no’ evidence for man-made climate change
Jaa, en löydä muualta uutista tästä. Foliohatut päähän.
Toi tutkimushan ei väittänyt, ettei ihmisen toiminnalla olisi merkitystä, vaan että sitä on luultu kertaluokkaa todellista suuremmaksi.Toivottavasti tästä aiheutuu lumipalloefekti, kun japanin ja turun yliopistot huomaavat ettei keisarilla olekaan vaatteita.
Tässä selviää hyvin miten ihmisiä on häpeilemättä ohjattu ihan vaarin.
No tämä kyllä oli sitä muminaa jos jokin.Austraalilainen toimittaja imetteli kun hastatteli tiedeukkoja että 9 asiaa tuli
nappas esakt tieto mutta ihmisen co2 touhut olivatkin muminaa.
Eiköhän sähkö- ja hybridiautojen käyttöikä ole ainakin 20v. Mistä tuon 5v keksit?huomio on bensamoottorien sanktioimisessa ja kukaan ei välitä siitä, että myös uuden teknologian pitäisi olla ekologista ja kierrätettävää muutenkin kuin sillä ehkä viiden vuoden aikajaksolla, mikä on sähkö- / hybridiauton käyttöikä.
MInua ei niin ilmastohysteria haittaa, jos sillä olisi hyödyllisiä jälkiseuraamuksia kuten "maailman" siivoaminen jätteistä. Suomi ja Eurooppa ovat erittäin siistejä mutta jossain Kiinassa kaikki dumpataan takapihalle ja myrkyt valuvat vesistöihin jne. Mutta tämä ilmastohysteria ajaa valitettavasti tavallisen hysterian tavoin käyttäytymään epäloogisesti ja tekemään hyödyttömiä ratkaisuita oman päänsisäisen paineen hellittämiseksi.
Sieltä samasta paikasta kuin sinä tuon 20+ vuotta.
Se on totta että ihan älytöntä kiristää meistä, siistimmistä ja mallioppilaspäistä tätä touhua.
No nyt takerruit siihen hybridi-sanaan, jonka vahingossa heitin viestiini mukaan ja jota käytin tasan yhden kerran. Hybridiauton vaatimukset ja rasitus akkukennoja kohtaan ovat luonnollisesti murto-osa oikean sähköauton asettamista rasitteista, koska hybriditeknologiaa käytetään harvakseltaan ja auton elektroniikka voi lataamista ja purkamista ohjata paljon valikoivammin. Sähköautossa akku on ainoa energianlähde. Priuksen vanhat NiMH-akut myös lienevät erilaisia niin ominaisuuksiltaan kuin kierrätettävyydeltäänkin nykyisiin litium-pohjaisiin akkuihin verrattuna.Mitä helvettiä sä nyt höliset? Toyotan Prius lanseerattiin 1997 ja tuolla niitä puksuttelee alkuperäisillä akuilla menemään edelleen. Senkin jälkeen kun se auto on mädäntynyt ympäriltä pois sitä akkua voidaan käyttää esim. aurinkoenergian varastointiin ja kun se ei kelpaa enää siihenkään niin siitä voidaan kierrättää yli 90% materiaaleista.
Yle sanoi:Kaikki on niin alussa, että akkumateriaaleja ei edes kierrätetä
Kun tavallisessa autossa on käytetty vielä helposti kierrätettävää rautaa ja terästä, on monien sähköauton tarvitsemien raaka-aineiden kierrätys vasta täysin alussa. Sähköautossa materiaalitarve on kaksinkertainen tavalliseen autoon verrattuna.
Vain 10 prosenttia Euroopan akuista kierrätetään tällä hetkellä. Sähköautojen akkumateriaaleja kierrättäviä laitoksia on yksi Hollannissa, eikä muita vastaavia taida vielä olla. Myös Suomi voisi siis halutessaan helposti olla akkumateriaalien kierrätyksen suurmaa.
No nyt takerruit siihen hybridi-sanaan, jonka vahingossa heitin viestiini mukaan ja jota käytin tasan yhden kerran. Hybridiauton vaatimukset ja rasitus akkukennoja kohtaan ovat luonnollisesti murto-osa oikean sähköauton asettamista rasitteista, koska hybriditeknologiaa käytetään harvakseltaan ja auton elektroniikka voi lataamista ja purkamista ohjata paljon valikoivammin. Sähköautossa akku on ainoa energianlähde. Priuksen vanhat NiMH-akut myös lienevät erilaisia niin ominaisuuksiltaan kuin kierrätettävyydeltäänkin nykyisiin litium-pohjaisiin akkuihin verrattuna.
Lähteenä käyttämäni Ylen juttu oli kyllä harvinaisen epäselvä sen suhteen, mitä sähköautoissa on vaikea kierrättää: puhuttiin niin akkujen materiaaleista, koko auton vaatimista materiaaleista kuin myös siitä, ettei akkuja vain ollenkaan välitetä kierrättää. Ainoastaan se oli selvää, että prosentit ovat huonot.
Sähköautoista ja kauppakasseista vääntäessä unohtuu eräs asia joka vaikuttaisi kiistattomasti ja itsestäänselvästi positiivisella tavalla kun yritetään vähentää saastumista ja torjua "ilmastonmuutosta": laihduttaminen. Voi olla vaikea maallikon tajuta onko sähköauto kuinka paljon parempi kuin perinteinen ja miten kauppakassikysymyksen lopullinen ratkaisu pitäisi toteuttaa, mutta simpanssikin tietää että kun kaikki muut tekijät (esim. se mitä ruokaa syödään) pysyvät samoina niin kevyempi otus syö vähemmän kuin painavampi otus ja siten ravinnon tuottaminen kyseiselle otukselle on ekologisempaa kun se on kevyempi. Lisäksi olisi suunnattomia positiivisia terveysvaikutuksia kun saataisiin ylipaino pois rasittamasta väestöä ja terveydenhuoltoa.
Toisaalta liikalihavat kuolee äkempää kuluttamasta niitä resursseja![]()
Eikös se ollut parempi olla edes syntymättä.Tämähän on vain järjestelykysymys. Mutta emme ole varmaan hysteriassa vielä ihan niin pitkällä, että kehdattaisiin keskustella missä iässä ihmisen pitää viimeistään kuolla pois kuluttamasta maapallon resursseja.![]()
Eikös se ollut parempi olla edes syntymättä.
Onko hiilidioksidimäärä koskaan aiemmin kohonnut näin nopeasti näin korkealle?
Vasta julkaistu artikkeli kertoo tiivistettynä muutamien uusien tutkimusten perusteella seuraavaa:
Nyt kun avasit tämän PAGES2K:n toimintaa (josta kiitos), niin onko sinulla antaa todisteita datan vääristelystä?
Ihan näin mielenkiinnosta mutta mikä teillä ilmastomuutoksen kieltäjillä olisi sellainen todiste joka vakuuttaisi teidät siitä että ihminen on aiheuttanut ilmastonmuutosta?
Lyhyellä aikavälillä on vaan aika vaikea tehdä mitään ennustuksia koska aikaikkuna on niin suuri. Nyt kun ennustetaan että maapallon lämpö nousee pari astetta seuraavan sadan vuoden aikana niin kukaan meistä ei täällä ole ennustuksia toteamassa.Aluksikin kyse ei ole siitä etteikö ihmisellä ole vaikutusta, vaan kuinka paljon se vaikutus on. Median ja politiikan ilmastonmuutoskeskustelu lähtee siitä että ihmisen vaikutus on ns. katastrofaalinen ja se on oikeastaan pääasiallinen asia, mitä kritisoin.
Periaatteessa minulle riittää se, että tiedettä tehdään korkealaatuisesti ja että sen pohjalta tehdyt ennusteet toteutuvat.