Lyhyellä aikavälillä on vaan aika vaikea tehdä mitään ennustuksia koska aikaikkuna on niin suuri. Nyt kun ennustetaan että maapallon lämpö nousee pari astetta seuraavan sadan vuoden aikana niin kukaan meistä ei täällä ole ennustuksia toteamassa.
Sen sijaan lyhyen ajan ennustukset, kuten poikkeukselliset sääolosuhteet ja luonnonilmiöt ovat kyllä lisääntyneet. Mutta sekään ei toki riitä vaikka tiedemaailman konsesus on aikalailla yhtämieltä siitä että ihminen on ilmastonmuutoksen aiheuttanut. Enkä itse kyllä näe syytä olla uskomatta mitä mua viisaammat ovat tutkineet.
Ennusteita on itse asiassa tehty jo 30 vuotta. Ne ovat kaikki olleet pahasti pielessä. Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo pohjoisnavan olla jäätön ja Manhattanin veden alla. Ilmastomallit ovat myös jatkuvasti pahasti todellisia mittauksia kuumempia ja ero tulee lähivuosina kasvamaan kun päästään mallien lätkämailan lapaan.
Ainoa mielenkiintoinen asia on se, kuinka suureksi eron ennusteiden ja todellisuuden välillä täytyy kasvaa, ennen kuin tämä hullunmylly loppuu.