Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Koneellinen ilmanvaihto. Takkaa tai puuhellaa käytettäessä joutuu sammuttamaan koko ajaksi laitteet ettei savut tule sisälle. Tällöinhän korvausilma revitään mistä saadaan eli vuotavista nurkista, mutta kuinkakohan haitallista tämä on jos aina takan ajaksi on koneet sammuksissa?
 
Koneellinen ilmanvaihto. Takkaa tai puuhellaa käytettäessä joutuu sammuttamaan koko ajaksi laitteet ettei savut tule sisälle. Tällöinhän korvausilma revitään mistä saadaan eli vuotavista nurkista, mutta kuinkakohan haitallista tämä on jos aina takan ajaksi on koneet sammuksissa?

Raottaa ikkunaan polton ajaksi?
 
No sekin on vaihtoehto ja sillein olen välillä ajanutkin. Kylmällä sekin vain on vähän ikävää.

Nooo omasta mielestä pienempi paha ikkunan kautta kuin jostain muualta. Joka tapauksessa se korvausilma jostain revitään.

Yksi tapahan on rakentaa tulisijalle oma korvausilmakanava. Joka tuodaan vaikka katossa suoraan tulisijan luokse ja avataan aina käytön aikana.
 
Koneellinen ilmanvaihto. Takkaa tai puuhellaa käytettäessä joutuu sammuttamaan koko ajaksi laitteet ettei savut tule sisälle. Tällöinhän korvausilma revitään mistä saadaan eli vuotavista nurkista, mutta kuinkakohan haitallista tämä on jos aina takan ajaksi on koneet sammuksissa?
-Sieltä koneen läpi menee edelleen suora reitti ulkoilmaan vaikka se onkin kiinni.
-Se ilmanvaihtokone repii ihan samoista vuotavista nurkista korvausilmaa.
-ilmanvaihdon säätö voisi olla paikallaan.
-jos kone mahdollistaa kannattaisi asentaa "takkakytkin"
 
Koneellinen ilmanvaihto. Takkaa tai puuhellaa käytettäessä joutuu sammuttamaan koko ajaksi laitteet ettei savut tule sisälle. Tällöinhän korvausilma revitään mistä saadaan eli vuotavista nurkista, mutta kuinkakohan haitallista tämä on jos aina takan ajaksi on koneet sammuksissa?
Sama tilanne itselläni ja korvausilma takalle tulee sieltä samoista IV-kanavista vaikka kone ei olekkaan päällä. Suomessa oli pitkään voimassa virheellinen IV:n mitoitussääntö jossa poisto oli 10% suuempi kuin tulo. Nykyään tasapainoitetaan tulo/poisto tasan yhtä suuriksi. Sinulla on ehkä tuo virheellinen tasapainoitus ja siksi(KÄÄN) tulisijat ei vedä. Mitään haittaa IV-koneen sammuttamisesta ei ole, koska 10kg sekapuuta poltettaessa sieltä kanavista otetaan se 60-90m3 ilmaa 10kg puun polttamiseen, joka samalla huuhtoo asuintilat.
 
Mitään haittaa IV-koneen sammuttamisesta ei ole, koska 10kg sekapuuta poltettaessa sieltä kanavista otetaan se 60-90m3 ilmaa 10kg puun polttamiseen, joka samalla huuhtoo asuintilat.
Paitsi että pakkasilmaa iv-kanavoihin -> mahdollisia kondenssiongelmia riippuen kanavoiden sijoituksista.
Sekä se että sitä korvausilmaa imetään todennäköisesti poistokanavien kautta jotka on lähtökohtaisesti likaisia.
 
Joo, anna koneen olla päällä ja avaa ikkuna. Myös tuo ilmanvaihdon säätäminen tasapainoon olisi ihan hyvä ajatus, vaikuttaa että alipainetta on jopa reilusti.
 
Savuttaako sisälle vain sytytysvaiheessa, vai koko polton ajan? Monelle on riittänyt takkakytkin alkuun, ja sytyttyään voi laittaa taas koneen normitilaan. Tai no, takkakytkimissä on yleensä ajastin.
 
Paitsi että pakkasilmaa iv-kanavoihin -> mahdollisia kondenssiongelmia riippuen kanavoiden sijoituksista.
Sekä se että sitä korvausilmaa imetään todennäköisesti poistokanavien kautta jotka on lähtökohtaisesti likaisia.
Hyvä huomio, mutta pakkassäällä et saa kondenssia aikaiseksi tässä tapauksessa vaikka yrittäisit. Liian kuiva ilma. Jos kysyjän ongelmana on takan savutus niin kyseessä lienee varaava takka poskikanavin. Varaavaa takkaa ei ole tarkoitus kitupolttaa tuntikausia, joten kondenssia ei senkään vuoksi ehtisi muodostumaan. Mitä tulee IV-putkiston poistokanavien kautta tulevaan korvausilmaan, niin puunpoltossa poistokanavista ei tule ilmaa, koska jäteilma menee katolle ja tuloilma otetaan talon seinästä. Näiden putkien korkeusero aiheuttaa ilmanpaine-eron, joka estää katon kautta tulevan imun.

Itse aikoinaan testasin ilmavirtojen suunnat hyttyssavun avulla, enkä alkanut arvailemaan, saati availemaan ikkunoita takkaa poltettaessa. Suosittelen muillekin MUTUilijoille. Hyttyssavun sijaan käy rööki, suitsuke tai tarkoitukseen myytävä savutikku :tup:
 
Savuttaako sisälle vain sytytysvaiheessa, vai koko polton ajan? Monelle on riittänyt takkakytkin alkuun, ja sytyttyään voi laittaa taas koneen normitilaan. Tai no, takkakytkimissä on yleensä ajastin.
Vallox-juttua taas .. joo, meillä toimii saunan kanssa hyvin tuo valloxin "takkakytkin". Kytkin on asennettu seinään saunan viereen piuhoineen, mutta ei jaksettu kytkeä koneeseen kiinni. Mutta takkatoiminon saa päälle, kun painaa oliko se + ja - yhtäaikaa hetken paneelista. Sammuttaa kait poistopuhaltimen, niin tulee kämppään ylipaine 15 minuutiksi. Hyvin ehtii kiuas syttyä ja kun on (teräs)hormia joku 8-9 metriä, veto on jo sitten sellainen, että ei IV-kone pärjää, kun puhallin tulee takaisin tulille. Hirmuisella matalapaineella hiinä ja hiinä, mutta silti jaksaa savuttamatta palaa.
Paitsi että kun erehtyy laittamaan erillisen liesituulettimen (vilpe 190 joku katolla) päälle kokatessa eikä muista, että juuri sytytti kiukaan. Aivan raivo savu sisälle, 8 palovarotinta huutaa, lapset huutaa, vaimo huutaa, eläimet huutaa. Ja haisee viikko kämpässä savulle, vaikka tuuletti pakkasella läpivedolla tunnin.
(talo sen verran tiivis, että ovea ei meinaa saada auki, kun liesituuletin on päällä)
 
Hyvä huomio, mutta pakkassäällä et saa kondenssia aikaiseksi tässä tapauksessa vaikka yrittäisit. Liian kuiva ilma. Jos kysyjän ongelmana on takan savutus niin kyseessä lienee varaava takka poskikanavin. Varaavaa takkaa ei ole tarkoitus kitupolttaa tuntikausia, joten kondenssia ei senkään vuoksi ehtisi muodostumaan. Mitä tulee IV-putkiston poistokanavien kautta tulevaan korvausilmaan, niin puunpoltossa poistokanavista ei tule ilmaa, koska jäteilma menee katolle ja tuloilma otetaan talon seinästä. Näiden putkien korkeusero aiheuttaa ilmanpaine-eron, joka estää katon kautta tulevan imun.

Itse aikoinaan testasin ilmavirtojen suunnat hyttyssavun avulla, enkä alkanut arvailemaan, saati availemaan ikkunoita takkaa poltettaessa. Suosittelen muillekin MUTUilijoille. Hyttyssavun sijaan käy rööki, suitsuke tai tarkoitukseen myytävä savutikku :tup:
Hyvä huomio että kuivassa ilmassa on vähemmän vettä aiheuttamaan kondenssia, mutta se on fakta että kun tuodaan pakkasilmaa kuljettava metalliputki huoneilmaan niin se alkaa keräämään kondenssia...
Kaikkialla ei toki ole eristämättömiä iv-putkia kosketuksissa huoneilmaan.

Rakastan myös oletustasi siitä että kaikilla menee jäteilma katolle...
Ja onhan siellä tuloilman puolella kuitenkin suodattimet lisäämässä vastusta joten ei nyt lähdetä sen sinun kokemuksesi perusteella sanomaan että koneellinen ilmanvaihto toimii painovoimaisena ilman ongelmia...
 
Vallox-juttua taas .. joo, meillä toimii saunan kanssa hyvin tuo valloxin "takkakytkin". Kytkin on asennettu seinään saunan viereen piuhoineen, mutta ei jaksettu kytkeä koneeseen kiinni. Mutta takkatoiminon saa päälle, kun painaa oliko se + ja - yhtäaikaa hetken paneelista. Sammuttaa kait poistopuhaltimen, niin tulee kämppään ylipaine 15 minuutiksi. Hyvin ehtii kiuas syttyä ja kun on (teräs)hormia joku 8-9 metriä, veto on jo sitten sellainen, että ei IV-kone pärjää, kun puhallin tulee takaisin tulille. Hirmuisella matalapaineella hiinä ja hiinä, mutta silti jaksaa savuttamatta palaa.
Paitsi että kun erehtyy laittamaan erillisen liesituulettimen (vilpe 190 joku katolla) päälle kokatessa eikä muista, että juuri sytytti kiukaan. Aivan raivo savu sisälle, 8 palovarotinta huutaa, lapset huutaa, vaimo huutaa, eläimet huutaa. Ja haisee viikko kämpässä savulle, vaikka tuuletti pakkasella läpivedolla tunnin.
Itse ratkaisin tuon liesituuletin ongelman laittamalla paine-erokytkimen ohjaamaan iv-konetta, edellyttää toki että se kone tukee toimintoa..

(https://www.k-rauta.fi/tuote/paine-erokytkin-savo-pek-1/6438171913319)
 
Sama tilanne itselläni ja korvausilma takalle tulee sieltä samoista IV-kanavista vaikka kone ei olekkaan päällä. Suomessa oli pitkään voimassa virheellinen IV:n mitoitussääntö jossa poisto oli 10% suuempi kuin tulo. Nykyään tasapainoitetaan tulo/poisto tasan yhtä suuriksi. Sinulla on ehkä tuo virheellinen tasapainoitus ja siksi(KÄÄN) tulisijat ei vedä.

Virheellinen aika voimakas ilmaisu, siihen asti oli pelkkä poistoilmanvaihto. Ja aikanaan ne rakenteet ei olleet kovin tiiviitä ja oli suunniteltuja korvausilma reittejä. Tärkeää oli se että virtausten suunta oikea, alipaineisuus.

Myös muistaa että aikansa koneet ei olleet niin tarkkaan säädettäviä, niin ehkä ihan hyä että turvattiin se alipaineisuus. Tulo poisto kohteissa kuitenkin pieni verrattuna pelkkiin poistokoneisiin.

Nykyisytä tapaa että pyritään säätämään lähelle tasapainoa ei kaikki pidä myöskään riskittömänä, asunnoissa ei kuitenkaan ole mitään vaipanylimittausta (siis siltä varalta että suhde muuttuu), ja pitkässä juoksussa rakenteiden ehjänä pysyminen ole itsestään selvää. Toki ne on ihan erilaiset kuin 90 luvulla, no myös sen suhteen ettei ole niitä korvausilma reittejä.


Tulisija kysymykseen, niin nekin kehittyneet, jos aikanaan ima vedettiin usein huoneistosta, niin nykyään taitaa olla omat kanvat sitä varten.

Hyvä huomio, mutta pakkassäällä et saa kondenssia aikaiseksi tässä tapauksessa vaikka yrittäisit. Liian kuiva ilma. :tup:

Saahan jotku sen ristivirtakennon jäätyyn pikkupakkasella.

Olisko hänen lokiikka se että ilmanvaihto pois, sisällä kosteus kuormaa ja kanavia sisätiloissa. No ehkä vähän kaukaa haettu että alkaisi kondensoitumaan pintaa ja vaikka tapahtuisi että se olisi satunnaisessa käytössä ongelma. Tuollaista kai näkyy jossain pesu ja niiden yhteydessä olevissa tiloissa.
 
Hmm.. saako lyhyen selvityksen, mitä tuo siis tekee käytännössä? En tuosta k-raudan sivusta heti hoksannut.
Tekee siis käytännössä seuraavaa =
kun liesituuletin on päällä ja kun paine-ero on halutun verran niin kytkimessä naksahtaa kärjet, ja se tieto viedään iv-koneelle joka säädetään taas tekemään sen mitä halutaan.
Periaatteessa siis automaattinen takkakytkin mutta liesituulettimelle.


Itselle säädin siten että kun liesituuletin on vähintään tehoasetuksella 2/4 niin kytkin toimii jonka seurauksena iv-kone muuttaa puhallinsäädöt siten että kämppä on hieman ylipaineella.
Ja siitä taas seurasi ikään kuin automaationa se että kun lieskarin asetus 3/4 niin talon paine+-0 ja 4/4 niin pieni alipaine.
 
Tekee siis käytännössä seuraavaa =
kun liesituuletin on päällä ja kun paine-ero on halutun verran niin kytkimessä naksahtaa kärjet, ja se tieto viedään iv-koneelle joka säädetään taas tekemään sen mitä halutaan.
Periaatteessa siis automaattinen takkakytkin mutta liesituulettimelle.


Itselle säädin siten että kun liesituuletin on vähintään tehoasetuksella 2/4 niin kytkin toimii jonka seurauksena iv-kone muuttaa puhallinsäädöt siten että kämppä on hieman ylipaineella.
Ja siitä taas seurasi ikään kuin automaationa se että kun lieskarin asetus 3/4 niin talon paine+-0 ja 4/4 niin pieni alipaine.

Mistä mittasit paine-eroa ? Liesituulettimen kanavasta ?
 
Kiitos vastauksista. Ongelma siis on niin kauan kuin takassa tai puuhellassa tuli on. Aamulla oli tunnin tulet päällä ja löin niben käyntiin niin savut puski sisään.

Kai sitä täytyy ikkuna auki ajella ärsyttävä kylmä veto vain tulee keittiön läpi tällöin mutta kai se on pienempi paha.
 
Täällä taas tahallaan (tai ymmärtämättömyyttään) sekoitetaan tunnin takanlämmitys hiillosvaiheeseen ja joku kennokoneen kennon jäätyminen talvella 24/7 käytössä. Samoin IV-kanaviston jäteilmaputki on viety katolle vasta viimeiset 30 vuotta :kahvi:
 
Täälä taas tahallaan (tai ymmärtämättömyyttään) sekoitetaan tunnin takanlämmitys hiillosvaiheeseen ja joku kennokoneen kennon jäätyminen talvella 24/7 käytössä. Samoin IV-kanaviston jäteilmaputki on viety katolle vasta viimeiset 30 vuotta :kahvi:
Melkoinen takanpolttaja oot jos sen tunnissa teet...

Ja varmaan kannattaa kertoa vilpelle, climeconille, lindabille, valloxille ja pp-tuotteelle että ne tekee ihan turhaan niitä ulospuhalluslaitteitaan..:rofl:
 
Melkoinen takanpolttaja oot jos sen tunnissa teet...

Ja varmaan kannattaa kertoa vilpelle, climeconille, lindabille, valloxille ja pp-tuotteelle että ne tekee ihan turhaan niitä ulospuhalluslaitteitaan..:rofl:
Haisee vahva AMIS kun et ymmärrä kirjoitettua suomen kieltä.

1766482796645.png
 
Saahan jotku sen ristivirtakennon jäätyyn pikkupakkasella.
Tää kaipaa yleensä kombinaation ei etulämmitysvastusta+pikkupakkanen+pitkä suihku. Senkin nykyajan iv-koneet osaa sulatella joko pysäyttämällä tulopuhallinta tai ohittamalla lämmöntalteenoton ohituspellillä niin että kenno puhalletaan lämpimällä poistoilmalla sulaksi.
Kiitos vastauksista. Ongelma siis on niin kauan kuin takassa tai puuhellassa tuli on. Aamulla oli tunnin tulet päällä ja löin niben käyntiin niin savut puski sisään.

Kai sitä täytyy ikkuna auki ajella ärsyttävä kylmä veto vain tulee keittiön läpi tällöin mutta kai se on pienempi paha.
Kuulostaa siltä, että sulla on nippa nappa pieni alipaine siellä järjestelmässä tai sitten vaan ihan tasapainossa ja kylmä piippu ei vedä. Toi takkatoiminto (=tulopuhallin ohjataan suuremmalle nopeudelle ja poistopuhallin pidetään vakionopeudella=hetkellinen ylipaine) on sitä varten olemassa mm. Valloxin iv-koneissa. Sillä saa tosiaan hormin sytytyksen jälkeen niin lämpimäksi että veto riittää tai vaihtoehtoisesti oikein tiiviissä uudessa talossa koko polton ajaksi takkatoiminto niin että se iv-koneen luoma ylipaine takaa riittävän korvausilman sille takalle.

Meillä on 5 vuotta vanha talo, jossa tiiveyslukema oli jossain 0.5 paikkeilla ja pitää kans takkaa polttaessa olla käyttämättä liesituuletinta ja mielellään käyttää takkatoimintoa sytyttäessä piipun lämmittämiseksi ettei tule savut tai vähintään pieni haju sisälle.

Valloxilla on se ohjausboksi johon saa tollaisen ketjussa esitellyn paine-erokytkimen kytkettyä DI-tuloon ja Valloxin ohjauspaneelista voi sitten valita DI-tulon toiminnoksi takkatoiminto => niin kauan kuin paine-erokytkimellä havaitaan alipainetta kone käy takkatoiminnolla.

E
sammy123 sanoi:
Täällä taas tahallaan (tai ymmärtämättömyyttään) sekoitetaan tunnin takanlämmitys hiillosvaiheeseen ja joku kennokoneen kennon jäätyminen talvella 24/7 käytössä.
Totta sinänsä että se on aika harvassa sellainen olosuhde että ulkona on niin kostea pakkasilma että sillä takkatoiminnolla saadaan kenno jäähän, tietysti sitä edesauttaa se jos pidetään takkatoimintoa tällaisella ilmalla tunteja päällä. Yleensä riittää takkatoiminto puoleksi tunniksikin kerrallaan kun hormi on sen jälkeen jo niin lämmin että se vetää iv-tasapainossakin sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 846
Viestejä
5 050 782
Jäsenet
80 970
Uusin jäsen
io-bot

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom