Zigh
Tittelitön
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 074
Yleensä kyllä riittää pelkkä laakerien vaihto ja puhaltimien kunnollinen putsaus. Jos löytyy DIY-henkeä niin tulee halvaksi. Uudet puhaltimet riistohintaisia.Onko kokemusta Ilto 440 puhaltimien vaihdosta? Kannattaako n. 15 vuotta vanhaan taloon alun perin asennettuun koneeseen?
Viime vuonna muutin tähän taloon ja teetin pian muuton jälkeen IV-kanavien puhdistuksen ammattilaisella. Kanavia ei ilmeisesti oltu ikinä aiemmin putsattu. Ihan asiallinen vaikutelma jäi työstä. Kanavat putsattiin ja desinfioitiin ja ilmamäärät säädettiin mittarien avulla kohdilleen. Referenssinä oli talon rakennusajalta peräisin oleva ilmamäärien mittauspöytäkirja. Sain myös uuden pöytäkirjan, jossa ilmamäärissä pieniä eroja alkuperäisiin lukemiin.
Heppu joka tämän työn teki vähän ihmetteli jo silloin koneen pitämää ääntä ja arveli, että puhaltimien vaihto voisi olla lähivuosina ajankohtainen. Asia ei niin pahasti ole häirinnyt, mutta olen nyt itsekin alkanut kiinnittää huomiota siihen, että kone tosiaan pitää enemmän ääntä kuin esim. vanhemmilla oleva vastaava joskin hieman uudempi kone. En tiedä oliko asiaan vaikutusta sillä, että huoltomies teki uudet mittaukset nopeudella 3. En muista kyllä varmaksi, oliko taloon muuttaessa oletuksena nopeus 2 vai 3. Sen ainakin pistin merkille, että esim. olohuoneessa oleva ilmanvaihtoventtiili on nykyisin selvästi vähemmän auki kuin taloon muuttaessa. Voisiko siis olla, että venttiilit ovat nyt pienemmällä, mutta kone käy isommalla teholla?
Mietin siis, että kannattaisiko noiden puhaltimien vaihto ja voisiko se muutenkin parantaa koneen suorituskykyä? Ilma on talossa yleisesti raikas, joskin vessassa ilma on ajoittain hieman raskas. En tiedä voisiko ilmanvaihto vetää lattiakaivosta tms hajuja. Vessassa on pelkkä poistoventtiili.
Heitetään nyt vielä vähän tunnostellen tämmöinenkin kysymys, että onko tällaisen koneen päivittäminen kokonaan uuteen millään tavalla järkevä vaihtoehto vai kannattaisiko kuitenkin miettiä ennen kaikkea puhaltimien vaihtoa? Nuo puhaltimetkaan ei toki mitään ilmaisia ole ja sitten tietysti mietityttää, milloin sippaa jokin muu osa koneesta. Toki uusi kone on selvästi isompi kerta investointi, mutta voisiko pitkällä aikavälillä olla järkevä sijoitus? Tuntuu kieltämättä vähän liioittelulta, mutta kysynpä nyt ainakin näin vaihtoehtona.
Puhaltimien uusiminen varmaan vaatisi sekin ilmamäärien mittaamisen uudelleen. Onko tähän tarkoitukseen saatavilla toimivia mittareita millään järkevillä hinnoilla, jos suorittaisi toimenpiteen itse?
Toki yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla myös pelkkien puhaltimien laakereiden vaihtoehtoa. En nyt ole ihan varma, miltä kulunut laakeri kuulostaisi, mutta kone ei varsinaisesti kuulosta mitenkään hankaavalta tms.
Tuolta opiskelemaan:
Ilmanvaihtokoneiden laakerit
Tiedot näistä on pitkin ja poikin ympäri eri ketjuja. Pidetään tämä ketju pelkästään keskustelulle laakereista ja muista pyörivistä koneen osista. Editoin ensimmäiseen viestiin sitä mukaa laakereita yms jahka tietoa tulee esille enemmän. Yhdestä paikasta tiedon hakeminen on huomattavasti...
lampopumput.info