SunAir 450eMX iv-kone, 20v vanha, luukussa sähkövastusputket jälkilämmitykseen(?), peltimoottori kesä-talvipellin ohjaukseen.
Kuvassa keskellä kallellaan oleva peltimoottori työntää peltiä ylös kiinni kennoon ja samalla kennon yläpuolella isompi pelti ylöspäin pois kennosta.
* talvi: alapuolen pelti työnnetään ylös kiinni kennoon, yläpuolen pelti liikkuu ylös pois kennosta kohti koneen sivurunkoa. Ilmareitti kennoon auki.
* kesä: alapuolen pelti vedetään alas pois kennosta, yläpuolen pelti liikkuu alas kohti kennoa, Ilmareitti kennoon pienenee ja menee kiinni.
Jääkö ohituspelti noin paljon raolleen myös -25..-30 pakkasilla vai pitäisikö olla kokonaan suljettu eli työnnetty ihan ylös jotta mahdollisimman vähän ilmaa tulee kennon ohi? Vai ei ole ikinä kokonaan suljettu ylös saakka vaan ilmaa tulee ohisyöttönä+kennon läpi?
Voiko peltiä edes liikuttaa käsin kun on moottorilla toimiva?
Koneesta alkoi muutama pv sitten kuulumaan jatkuva naksutus koko ajan, myös sähkönkulutus hyppäsi ylös 25KWh/pv -> 50KWh joten ei ihan normaalia. Luukussa olevat sähkövastukset epätoivoisesti jälkilämmittää jääkylmää ilmaa....kenties.
Vaikea sanoa tuleeko naksutus kuvan ohituspeltien peltimoottorista vai koneen yläosan puhaltimista. En tiedä missä avoimen luukun sensori joka sammuttaa koneen, voisi paremmin kohdentaa naksutuksen lähde jos saisi ohitettua DIY debuggaukseen, vinkkiä?
edit1: (pelti raollaan ja moottori)
Siemens GDB331.2G/SU moottorista joka työntää kennon kesäpeltejä. Vasemman reunan reikä on sivuseinän kierrätysilman moottorin ohjaama joka ohjekirjan mukaan pitääkin talvella olla auki kuten nyt on. Koneen sivukyljessä on oranssi liukunappi jota painamalla voi käsin siirtää kesäpeltiä ylös kennoon kiinni.
* moottorin sivulla oranssi nappi jolla käsin voi liikuttaa työntötankoa, ei voi kuitenkaan lukita manuaalisäätöä ilman moottorin sähkösyötön tai työntötangon mutterien irrotusta.
* sivukyljen kierrätysilman pellin moottori on samanlainen (liikuttaa takalevyssä pientä luukkua
kesä=kiinni talvi=auki).
* takaseinän edessä vinottain oleva moottori on LTO kennon ohituskanavan pelti eli "kesäpelti"
edit2: (kennon ohisyötön pelti kiinni) ylipakkaset hellitti ja peltimoottori sai työnnettyä LTO ilma-ohituskanavan kiinni, IV koneen käynnistyksessä 60sec kova rutina mutta loppuu, ehkä peltimoottorin muovirattaat kulunut ja pelti ei kunnolla liiku kun kylmästä jäykät nivelet. Nyt kaikki ulkotuloilma menee LTO kennoon kun pelti nousi ylös saakka.