Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Huomasin kennoa sulatellessa,että kiertoilmakanavassa (putkessa) oleva sulkupelti oli kiinni asennossa.
Voiko tällä olla vaikutusta,että kenno jäässä jo -15 asteen pakkasella?
Voiko/kannattaakoo sulkupeltiä avata? Ilmamäärät säädetty tuo pelti kiinni asennossa.
Koneena Ilto x100 premium.
En katsonnut ko koneen ohjeita. Tarkista niistä.

Eli talviasennossa, eli niin että poistoilma menee lämmöntalteenottokennon kautta. Jos siis käsikäyttöinen, jos automatiikan perässä, niin tarkistaa että toimii kuten suunnilteltu. Jos kyse ulkoatulevasta ilmasta, niin talvella kennon kautta , se on toki sen joka kennon jäädyttää. Jos ei ole käsikäyttöinen, vaan automatiikan perässä, niin jossain mallissa voi olla ohitus käytössä sulatuksen yhteydessä.

Joissain laitteissa on jotain kiertoilma ym kanavia, joiden idea on joko tuupataan jostain pihalle suoraan, tai kierrättää sisäilmaa. Toiminnan idea pitäisi yrittää selvittää papereista, jos ei vartavasten tehtyä ohjetta, niin näissä voi olla omaa väriä suunnittelialla vs valmistajan yleisohje.
 
En katsonnut ko koneen ohjeita. Tarkista niistä.

Eli talviasennossa, eli niin että poistoilma menee lämmöntalteenottokennon kautta. Jos siis käsikäyttöinen, jos automatiikan perässä, niin tarkistaa että toimii kuten suunnilteltu. Jos kyse ulkoatulevasta ilmasta, niin talvella kennon kautta , se on toki sen joka kennon jäädyttää. Jos ei ole käsikäyttöinen, vaan automatiikan perässä, niin jossain mallissa voi olla ohitus käytössä sulatuksen yhteydessä.

Joissain laitteissa on jotain kiertoilma ym kanavia, joiden idea on joko tuupataan jostain pihalle suoraan, tai kierrättää sisäilmaa. Toiminnan idea pitäisi yrittää selvittää papereista, jos ei vartavasten tehtyä ohjetta, niin näissä voi olla omaa väriä suunnittelialla vs valmistajan yleisohje.

Kesäpelti koneen sisällä on kyllä talviasennossa,mutta kiertoilmakanavassa (joka menee takanpäälle) on ilmanvaihtokoneen yläpuolella vielä käsikäyttöinen sulkupelti.
 
Pakota se käsin päälle muuttamalla sitä raja-arvoa?

Tuota jo aiemmassa viestissä ihmettelinkin että mitä tuo asetus tarkoittaa. Ei taida pakotus onnistua niin vaan jos joku anturi on persiillään.
Onko tietoa mitä tuo "huurtumissuojauksen toimintaraja-arvo" asetus todellisuudessa tarkoittaa? Siinä on nyt 73%. Miten tuo laite siis haistelee milloin pitäisi huurteenpoiston kytkeytyä päälle?

1704282764561.png
1704282802232.png
 
Kesäpelti koneen sisällä on kyllä talviasennossa,mutta kiertoilmakanavassa (joka menee takanpäälle) on ilmanvaihtokoneen yläpuolella vielä käsikäyttöinen sulkupelti.
Ohjeista varmaan pitäis arpoa mitenpäin se kuuluu olla. Jos siis talvella ajatus kierrättää suoraan se ilma sisälle.

Tuossa kai pointteja se onko tulipesää käytetty ja ettei siellä tule haitallisia kaasuja, ja se onko muuten tukossa kokonaan, vai puhalletaanko suoraan ulos, vai sen vaihtimen kautta. Onko samassa vivustossa/systeemissa yksi pelti vain useampi, jos siis joutuu silmämääräisesti arpomaan lokiikkaa.
 
Tuota jo aiemmassa viestissä ihmettelinkin että mitä tuo asetus tarkoittaa. Ei taida pakotus onnistua niin vaan jos joku anturi on persiillään.
Onko tietoa mitä tuo "huurtumissuojauksen toimintaraja-arvo" asetus todellisuudessa tarkoittaa? Siinä on nyt 73%. Miten tuo laite siis haistelee milloin pitäisi huurteenpoiston kytkeytyä päälle?

1704282764561.png
1704282802232.png
Ei ole tietoa, mutta olisiko tuo poistoilman hyötysuhde. Eli kun poiston hyötysuhde laskee alle ko. arvon, huurteenpoisto käynnistyy.

Näkeekö noita hetkellisiä hyötysuhteita ohjauspaneelista?
 
Tuota jo aiemmassa viestissä ihmettelinkin että mitä tuo asetus tarkoittaa. Ei taida pakotus onnistua niin vaan jos joku anturi on persiillään.
Onko tietoa mitä tuo "huurtumissuojauksen toimintaraja-arvo" asetus todellisuudessa tarkoittaa? Siinä on nyt 73%. Miten tuo laite siis haistelee milloin pitäisi huurteenpoiston kytkeytyä päälle?

1704282764561.png
1704282802232.png
Poistoilman hyötysuhde varmaan kyseessä? Laskennallinen arvo.
 
Painovoimaisessa on vähän sellaista fiilisjuttua, ilman mittaria määriä ei pysty arvioimaan.
Painovoimainen tehostuu pakkasella, eli voi pienentää, jos alunperin riittävä, pakkasella jos ja kun korvausilma tulee ulkoa niin sen reiteistä riippuu kuinkapaljon se vedon tunne lisääntyy ihan vain kylmästä korvausilmasta.

Jos sauna on kuiva, niin ehkä halutaan enemmin pesuhuoneen kautta poistaa, vs sauna. Saunassa todennäköisesti joku korvausilma kanava, josta voi sitä kylmää korvausilmaa tulla pesuhuoneeseen.

Jos jotain pienennystä teet, niin muistaa sitten availla kun pahimmat pakkaset helpottaa.

Kiitos, laitetaan nyt ensi hätään saunan venttiili kokonaan kiinni ainakin.
 
Kesäpelti koneen sisällä on kyllä talviasennossa,mutta kiertoilmakanavassa (joka menee takanpäälle) on ilmanvaihtokoneen yläpuolella vielä käsikäyttöinen sulkupelti.
Jos huone, missä takka on, on sama lämpötila kuin muuallakin, ei pellin asennolla ole väliä. Vastaavasti jos tila on viileämpi, pidä pelti kiinni. Jos lämmität takkaa niin pelti auki, jotta takan lämpö leviää koneen avulla muihin tiloihin.
 
Talossamme (75m2 rivarikolmio) on koneellinen ilmanvaihto. Säädöt 1, 2, 3 ja 4 ja rulla, jossa lämpötiloja. Sen yläpuolella lukee "Ulkolämpötila alle 10°C, max 25°C, min 10°C. Oon pitäny kesäisin muistaakseni tuossa 10(?) ja talvella 16-17. Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että sen yli ei sais laittaa. Eli ensimmäinen kysymyspatteristo: Oonko pitänyt oikein vai ihan päin honkia? Mitä nuo käytännössä tarkoittavat? Kannattaako paukkupakkasilla pitää vain 1:llä vai isommalla? Entä tuo lämpötila-asetus? Normaalisti pidän ykkösellä, paitsi saunan/suihkun jälkeen nostan 3/4 ja saatan pitää yönkin siinä, kuivuupahan nopeasti. Jos ykkösellä pitää saunomisen jälkeen, kestää todella kauan kuivua. Peilikin pysyy huurtuneena silloin pitkään.

Nyt kovilla pakkasilla (-25-30) ulko-ovien lasien alareunoihin on kertynyt jäätä. Liittyykö huonoon ilmanvaihtoon, vai onko ihan normaalia? Talo on 25 vuotta vanha, eli ei ole ikkunatkaan uudet, mutta vaikuttavat mielestäni ihan ok - kylmiltä tuntuvat, mutta niin kai se kuuluukin.

Onko ilmanvaihdossa jotain vikaa? Voinko testata/havannoida jotenkin itse, vai pitääkö hommata ammattilainen tsekkaamaan? Mitä kaikkea pitäisi sitten samalla katsoa? Tiedän, että on taloyhtiön vastuulla, mutta en ole vielä ottanut puheeksi.

Jos ykkönen on "liian heikko", kannattaako suosiolla hommata huoltoa tms., vai paahtaa 2-4 ykkösen sijaan?

Vähän epämääräistä tajunnanvirtaa kera miljoonien kysymysten, mutta jospa ymmärtäisitte. Kiitos vastauksista!
 
Talossamme (75m2 rivarikolmio) on koneellinen ilmanvaihto. Säädöt 1, 2, 3 ja 4 ja rulla, jossa lämpötiloja. Sen yläpuolella lukee "Ulkolämpötila alle 10°C, max 25°C, min 10°C. Oon pitäny kesäisin muistaakseni tuossa 10(?) ja talvella 16-17. Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että sen yli ei sais laittaa. Eli ensimmäinen kysymyspatteristo: Oonko pitänyt oikein vai ihan päin honkia? Mitä nuo käytännössä tarkoittavat? Kannattaako paukkupakkasilla pitää vain 1:llä vai isommalla? Entä tuo lämpötila-asetus? Normaalisti pidän ykkösellä, paitsi saunan/suihkun jälkeen nostan 3/4 ja saatan pitää yönkin siinä, kuivuupahan nopeasti. Jos ykkösellä pitää saunomisen jälkeen, kestää todella kauan kuivua. Peilikin pysyy huurtuneena silloin pitkään.

Nyt kovilla pakkasilla (-25-30) ulko-ovien lasien alareunoihin on kertynyt jäätä. Liittyykö huonoon ilmanvaihtoon, vai onko ihan normaalia? Talo on 25 vuotta vanha, eli ei ole ikkunatkaan uudet, mutta vaikuttavat mielestäni ihan ok - kylmiltä tuntuvat, mutta niin kai se kuuluukin.

Onko ilmanvaihdossa jotain vikaa? Voinko testata/havannoida jotenkin itse, vai pitääkö hommata ammattilainen tsekkaamaan? Mitä kaikkea pitäisi sitten samalla katsoa? Tiedän, että on taloyhtiön vastuulla, mutta en ole vielä ottanut puheeksi.

Jos ykkönen on "liian heikko", kannattaako suosiolla hommata huoltoa tms., vai paahtaa 2-4 ykkösen sijaan?

Vähän epämääräistä tajunnanvirtaa kera miljoonien kysymysten, mutta jospa ymmärtäisitte. Kiitos vastauksista!

Yleensä noissa neliasentoisissa 1 on poissaolo, 2 normaali/kotona ja 3-4 ilmanvaihdon tehostus. Saunomiset ja suihkuttelut olisi hyvä hoitaa tehostuksella ja kovilla pakkasilla 1 jos vaan tuntuu ilmanlaatu ok.
 
Talossamme (75m2 rivarikolmio) on koneellinen ilmanvaihto. Säädöt 1, 2, 3 ja 4 ja rulla, jossa lämpötiloja. Sen yläpuolella lukee "Ulkolämpötila alle 10°C, max 25°C, min 10°C. Oon pitäny kesäisin muistaakseni tuossa 10(?) ja talvella 16-17. Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että sen yli ei sais laittaa. Eli ensimmäinen kysymyspatteristo: Oonko pitänyt oikein vai ihan päin honkia? Mitä nuo käytännössä tarkoittavat? Kannattaako paukkupakkasilla pitää vain 1:llä vai isommalla? Entä tuo lämpötila-asetus? Normaalisti pidän ykkösellä, paitsi saunan/suihkun jälkeen nostan 3/4 ja saatan pitää yönkin siinä, kuivuupahan nopeasti. Jos ykkösellä pitää saunomisen jälkeen, kestää todella kauan kuivua. Peilikin pysyy huurtuneena silloin pitkään.

Nyt kovilla pakkasilla (-25-30) ulko-ovien lasien alareunoihin on kertynyt jäätä. Liittyykö huonoon ilmanvaihtoon, vai onko ihan normaalia? Talo on 25 vuotta vanha, eli ei ole ikkunatkaan uudet, mutta vaikuttavat mielestäni ihan ok - kylmiltä tuntuvat, mutta niin kai se kuuluukin.

Onko ilmanvaihdossa jotain vikaa? Voinko testata/havannoida jotenkin itse, vai pitääkö hommata ammattilainen tsekkaamaan? Mitä kaikkea pitäisi sitten samalla katsoa? Tiedän, että on taloyhtiön vastuulla, mutta en ole vielä ottanut puheeksi.

Jos ykkönen on "liian heikko", kannattaako suosiolla hommata huoltoa tms., vai paahtaa 2-4 ykkösen sijaan?

Vähän epämääräistä tajunnanvirtaa kera miljoonien kysymysten, mutta jospa ymmärtäisitte. Kiitos vastauksista!
Ykkönen monesti riittää kovimpiin pakkasiin, varsinkin jos ulko-ovesta kuljetaan välillä, monessa asunnossa tosin ykkösteho voi olla ns. poissaoloasetus, eli kokeilemalla ja havainnoimalla selviää riittääkö kovimmille pakkasille. Itsehavainnointiin muutama vinkki: Mikäli ikkunoihin kertyy kosteutta ikkunan sisimpään pintaan niin silloin ilmanvaihto ei riitä poistamaan kosteutta pois -> ilmanvaihtoa isommalle esim ruuanlaiton/saunomisen/suihkun ajaksi. Jos taas huurua/kuuraa/jäätä muodostuu uloimman lasin sisäpintaan, vallitsee talossa ylipaine joka olisi hyvä tasapainoittaa.
 
Talossamme (75m2 rivarikolmio) on koneellinen ilmanvaihto. Säädöt 1, 2, 3 ja 4 ja rulla, jossa lämpötiloja. Sen yläpuolella lukee "Ulkolämpötila alle 10°C, max 25°C, min 10°C. Oon pitäny kesäisin muistaakseni tuossa 10(?) ja talvella 16-17. Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että sen yli ei sais laittaa. Eli ensimmäinen kysymyspatteristo: Oonko pitänyt oikein vai ihan päin honkia? Mitä nuo käytännössä tarkoittavat? Kannattaako paukkupakkasilla pitää vain 1:llä vai isommalla? Entä tuo lämpötila-asetus? Normaalisti pidän ykkösellä, paitsi saunan/suihkun jälkeen nostan 3/4 ja saatan pitää yönkin siinä, kuivuupahan nopeasti. Jos ykkösellä pitää saunomisen jälkeen, kestää todella kauan kuivua. Peilikin pysyy huurtuneena silloin pitkään.
Maalikko vastaksia.
1,2,3 ja 4 viittaa "tehoon", tyypillisesti pienin, pienimmät ovat poissaolon asetuksia, joilla pyritään turvaa minimi ilmanvaihtoa ilman ns kuormaa. Isoin yleensä tehostus, ja loput sitten käyttöasetuksia. eli kolmonen varmaan se mitä käytetään kun ollaan kotona ja eletään normaalia elämää.

Mutta ne miten suunniteltu teillä niin, pitäisi etsiä jostain ne kohteen omat oheet, tai niiden puutteessa arpoa mittauspöytäkirjasta, ja arvaus että kumpaakaan ei löydy asukkaalta, eli yhtiöltä kysellä.

Lämpötila mahdollisesti tulolämpötilan asetus, eli jos ja kun ilmalla ei lämmitetä niin se asetetaan alle huonelämpötilan niin suureksi että vedontunne ei häiritse. Jos vedellä lämmitys, niin se ei niinkään energiajuttu, jos IV kone sähköpatterilla ja asunto muuten lämmitetään edullisemmalla energialla niin kustannusvaikutus. Taloyhtiö kohteessa lisäksi se miten IV ja lämmituskustannukset jaettu.

Jos ja kun lämmentalteenotto, niin yleistäen IV koneet ei talviasetuksilla jäähdytä, eli rajoita tuloilman lämpötilaa, vaan ottavat lämmöntalteenotolla kaiken minkä saavat vaikka tulolämpötila ylittäisi asetuksen.

Nyt kovilla pakkasilla (-25-30) ulko-ovien lasien alareunoihin on kertynyt jäätä. Liittyykö huonoon ilmanvaihtoon, vai onko ihan normaalia? Talo on 25 vuotta vanha, eli ei ole ikkunatkaan uudet, mutta vaikuttavat mielestäni ihan ok - kylmiltä tuntuvat, mutta niin kai se kuuluukin.
Jos lasit pakkasella kylmiä niin limankosteus tiivistyy niihin, jos ovat miinuksella niin vesi jäätyy, se pitäisiko olla huolissaan vähän riippuu.

Jos kosteutta tiivistyy pinnoilla niin tuo kyllä mieleen että ilmanvaihto on liianpienellä, pienissä asetuksissa voi olla sekin riski että painesuhteet/tasapainot ei ole kohdillaan, jos säädetty ns kolmosteholle. Eli yleisesti pitäisi pitää vähintään sillä asetukselle mille suunniteltu (suunnittelu ilmamäärät). Toki jos suunniteltu viis henkiselle urheiliaperheelle, ja käyttö muuttuu yhden hengen lukutoukka woltti talouteen , niin jälkimmäisessä tarpeet pienemmät.
 
Talossamme (75m2 rivarikolmio) on koneellinen ilmanvaihto. Säädöt 1, 2, 3 ja 4 ja rulla, jossa lämpötiloja. Sen yläpuolella lukee "Ulkolämpötila alle 10°C, max 25°C, min 10°C. Oon pitäny kesäisin muistaakseni tuossa 10(?) ja talvella 16-17. Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että sen yli ei sais laittaa. Eli ensimmäinen kysymyspatteristo: Oonko pitänyt oikein vai ihan päin honkia? Mitä nuo käytännössä tarkoittavat? Kannattaako paukkupakkasilla pitää vain 1:llä vai isommalla? Entä tuo lämpötila-asetus? Normaalisti pidän ykkösellä, paitsi saunan/suihkun jälkeen nostan 3/4 ja saatan pitää yönkin siinä, kuivuupahan nopeasti. Jos ykkösellä pitää saunomisen jälkeen, kestää todella kauan kuivua. Peilikin pysyy huurtuneena silloin pitkään.

Nyt kovilla pakkasilla (-25-30) ulko-ovien lasien alareunoihin on kertynyt jäätä. Liittyykö huonoon ilmanvaihtoon, vai onko ihan normaalia? Talo on 25 vuotta vanha, eli ei ole ikkunatkaan uudet, mutta vaikuttavat mielestäni ihan ok - kylmiltä tuntuvat, mutta niin kai se kuuluukin.

Onko ilmanvaihdossa jotain vikaa? Voinko testata/havannoida jotenkin itse, vai pitääkö hommata ammattilainen tsekkaamaan? Mitä kaikkea pitäisi sitten samalla katsoa? Tiedän, että on taloyhtiön vastuulla, mutta en ole vielä ottanut puheeksi.

Jos ykkönen on "liian heikko", kannattaako suosiolla hommata huoltoa tms., vai paahtaa 2-4 ykkösen sijaan?

Vähän epämääräistä tajunnanvirtaa kera miljoonien kysymysten, mutta jospa ymmärtäisitte. Kiitos vastauksista!

Eli sulla on tuossa varmaan puhaltimen nopeuden säätö (rulla, jossa asteikko 1-4) ja sitten jonkun lämmityspatterin lämpötilan säätö. Puhaltimen nopeuden suhteen edellä jo tulikin hyvät vinkit Pääsääntö: pakkasella voi pitää pienemmällä, mutta silloinkin pitää tietenkin huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta ja että tehostusta käytetään esim. suihkun ja saunan yhteydessä. Tuo lämmitysvastus sitten, niin sille ok asento on se 16-17 ja siinä se saa olla kesät talvet. Ei se kesällä lämmitä, jos ilma on jo tarpeeksi lämmintä muutoinkin. Tuloilman on kuitenkin syytä olla noin 3 astetta haluttua huoneilman lämpötilaa viilempää, jotta se kunnolla sekoittuu huoneessa jo olevaan ilmaan eikä jumahda suoraan katonrajaan (näin käy, jos ilma on liian lämmintä) tai tunnu kylmänä vetona (liian kylmä tuloilma). Tuossa ikkunahommassa on tosiaan olennaista katsoa, että mikä lasi huurtuu. Jos huurretta on sisäpuolella (eli voit kädellä koskea siihen), on se merkki ilmanvaihdon riittämättömyydestä. Jos taas huurre on ulkolasin sisäpinalla, niin silloin on talossa selvästi ylipaine ja niinhän ei saisi olla. Joskus uusilla energiatehokkailla ikkunoilla, missä ei ole erikoispinnoitetta käy myös niin, että ulkolasin ulkopinta (siis sieltä pihalta) huurtuu tai kuuraantuu. Se ei ole merkki mistään ongelmasta, vaan pelkästään siitä, että ikkuna on energiatehokas. Tämä ilmiö myös näkyy vain laseissa, joilla on suora yhteys taivaalle. Eli esim. terassin tai katoksen suojaan jäävälle lasille näin ei käy. Myös esim. maaston muodot ja tontin kasvillisuus ym. voivat vaikuttaa asiaan.
 
Yleensä noissa neliasentoisissa 1 on poissaolo, 2 normaali/kotona ja 3-4 ilmanvaihdon tehostus. Saunomiset ja suihkuttelut olisi hyvä hoitaa tehostuksella ja kovilla pakkasilla 1 jos vaan tuntuu ilmanlaatu ok.

Kiitos! Ykköstä on käytetty vähän turhan paljon normaalissa 24/7 elämisessä, pitää nostaa kakkoselle
 
Ykkönen monesti riittää kovimpiin pakkasiin, varsinkin jos ulko-ovesta kuljetaan välillä, monessa asunnossa tosin ykkösteho voi olla ns. poissaoloasetus, eli kokeilemalla ja havainnoimalla selviää riittääkö kovimmille pakkasille. Itsehavainnointiin muutama vinkki: Mikäli ikkunoihin kertyy kosteutta ikkunan sisimpään pintaan niin silloin ilmanvaihto ei riitä poistamaan kosteutta pois -> ilmanvaihtoa isommalle esim ruuanlaiton/saunomisen/suihkun ajaksi. Jos taas huurua/kuuraa/jäätä muodostuu uloimman lasin sisäpintaan, vallitsee talossa ylipaine joka olisi hyvä tasapainoittaa.

Kiitos vastauksesta! Joo, pitää nyt näillä paukkupakkasilla pitää ykkösellä ja sitten vaihtaa kakkoselle, paitsi poissaollessa ykköstä.

Tää on hyvä vinkki! Onneksi siis vain sisäpinnalla :)
 
Maalikko vastaksia.
1,2,3 ja 4 viittaa "tehoon", tyypillisesti pienin, pienimmät ovat poissaolon asetuksia, joilla pyritään turvaa minimi ilmanvaihtoa ilman ns kuormaa. Isoin yleensä tehostus, ja loput sitten käyttöasetuksia. eli kolmonen varmaan se mitä käytetään kun ollaan kotona ja eletään normaalia elämää.

Mutta ne miten suunniteltu teillä niin, pitäisi etsiä jostain ne kohteen omat oheet, tai niiden puutteessa arpoa mittauspöytäkirjasta, ja arvaus että kumpaakaan ei löydy asukkaalta, eli yhtiöltä kysellä.

Lämpötila mahdollisesti tulolämpötilan asetus, eli jos ja kun ilmalla ei lämmitetä niin se asetetaan alle huonelämpötilan niin suureksi että vedontunne ei häiritse. Jos vedellä lämmitys, niin se ei niinkään energiajuttu, jos IV kone sähköpatterilla ja asunto muuten lämmitetään edullisemmalla energialla niin kustannusvaikutus. Taloyhtiö kohteessa lisäksi se miten IV ja lämmituskustannukset jaettu.

Jos ja kun lämmentalteenotto, niin yleistäen IV koneet ei talviasetuksilla jäähdytä, eli rajoita tuloilman lämpötilaa, vaan ottavat lämmöntalteenotolla kaiken minkä saavat vaikka tulolämpötila ylittäisi asetuksen.


Jos lasit pakkasella kylmiä niin limankosteus tiivistyy niihin, jos ovat miinuksella niin vesi jäätyy, se pitäisiko olla huolissaan vähän riippuu.

Jos kosteutta tiivistyy pinnoilla niin tuo kyllä mieleen että ilmanvaihto on liianpienellä, pienissä asetuksissa voi olla sekin riski että painesuhteet/tasapainot ei ole kohdillaan, jos säädetty ns kolmosteholle. Eli yleisesti pitäisi pitää vähintään sillä asetukselle mille suunniteltu (suunnittelu ilmamäärät). Toki jos suunniteltu viis henkiselle urheiliaperheelle, ja käyttö muuttuu yhden hengen lukutoukka woltti talouteen , niin jälkimmäisessä tarpeet pienemmät.


Kiitos vastauksesta!

Joo, ohjeet on tallessa ja muistelisin lukeneeni niistä, että ykkönen olisi elämiseen, voin olla väärässäkin, pitäisi uusiksi lueskella. Jos näin on, niin mielestäni indikoisi siitä, että olis ehkä puhdistamisen tms. huollon tarpeessa(?) Nyt kyllä saattaa vaikuttaa sekin, että syksyllä unohdin vaihtaa koneen suodattimen, pitää keväällä vaihtaa.

Ei ole vesikiertoista lämmitystä, vaan sähköinen lattialämmitys (+ILP). Vedellä kyllä on lämmitys (varaaja) :D.
 
Kiitos vastauksesta!

Joo, ohjeet on tallessa ja muistelisin lukeneeni niistä, että ykkönen olisi elämiseen, voin olla väärässäkin, pitäisi uusiksi lueskella. Jos näin on, niin mielestäni indikoisi siitä, että olis ehkä puhdistamisen tms. huollon tarpeessa(?) Nyt kyllä saattaa vaikuttaa sekin, että syksyllä unohdin vaihtaa koneen suodattimen, pitää keväällä vaihtaa.

Ei ole vesikiertoista lämmitystä, vaan sähköinen lattialämmitys (+ILP). Vedellä kyllä on lämmitys (varaaja) :D.
Suodattimen voi vaihtaa vaikka kahdesti vuodessa. Esimerkiksi meillä vaihdetaan tällä hetkellä 3-4x vuodessa kun alueella rakennetaan vielä hyvin paljon ja rakennuspölyä jne pölisee paljon tuloilman puolelta taloa. Kustannus suodatinpaketille on luokkaa 12€/setti suodatinkeskukselta tilaten. Meillä olevan IV koneen valmistaja suosittelee vähintään 6kk välein vaihtoa suodattimille. Suodattimia voi myös imuroida varovasti, auttaa pidentämään suodattimien vaihtoväliä jos suodatinpaketit on hinnoissaan ko. laitteelle.
 
Suodattimen voi vaihtaa vaikka kahdesti vuodessa. Esimerkiksi meillä vaihdetaan tällä hetkellä 3-4x vuodessa kun alueella rakennetaan vielä hyvin paljon ja rakennuspölyä jne pölisee paljon tuloilman puolelta taloa. Kustannus suodatinpaketille on luokkaa 12€/setti suodatinkeskukselta tilaten. Meillä olevan IV koneen valmistaja suosittelee vähintään 6kk välein vaihtoa suodattimille. Suodattimia voi myös imuroida varovasti, auttaa pidentämään suodattimien vaihtoväliä jos suodatinpaketit on hinnoissaan ko. laitteelle.

Joo, sitä just tarkotin että mun käsityksen mukaan tota suositelllaan vaihettavaksi 2x (kevät ja syksy) vuodessa. En muista unohdinko vai miostinko viime keväänä, mutta täytyypä olla vastedes tarkkana, että tulee vähintään toi 2x/v vaihdettua..
 
Joo, sitä just tarkotin että mun käsityksen mukaan tota suositelllaan vaihettavaksi 2x (kevät ja syksy) vuodessa. En muista unohdinko vai miostinko viime keväänä, mutta täytyypä olla vastedes tarkkana, että tulee vähintään toi 2x/v vaihdettua..
Kannattaa ensitöiksi vaikka imuroida suodattimet, samalla näkee onko ne miten likaiset/tukossa. Jos täysin tukossa eikä imuroimallakaan irtoa ni vaihtaa nyt ja keväällä sitte toisen kerran. Se o kuitenki suodattamassa sitä ilmaa mitä hengittelet ison siivun vuorokaudesta ni kannattaa pitää suodattimet kunnossa.
 
Kannattaa ensitöiksi vaikka imuroida suodattimet, samalla näkee onko ne miten likaiset/tukossa. Jos täysin tukossa eikä imuroimallakaan irtoa ni vaihtaa nyt ja keväällä sitte toisen kerran. Se o kuitenki suodattamassa sitä ilmaa mitä hengittelet ison siivun vuorokaudesta ni kannattaa pitää suodattimet kunnossa.

Joo, eipä siinä ole tosiaan mitään syytä, miksi niiden kanssa pitäisi odotella kevääseen. Kannattaa jostain suodatinkeskukselta tai vastaavasta tilata kerralla isompi satsi, niin säästää postikulut ja on valmiina varastossa, kun vaihtotarve tulee.
 
Kannattaa ensitöiksi vaikka imuroida suodattimet, samalla näkee onko ne miten likaiset/tukossa. Jos täysin tukossa eikä imuroimallakaan irtoa ni vaihtaa nyt ja keväällä sitte toisen kerran. Se o kuitenki suodattamassa sitä ilmaa mitä hengittelet ison siivun vuorokaudesta ni kannattaa pitää suodattimet kunnossa.

Totta. Mutta eikö tuo kone pidä sammuttaa kun sitä availee ja suodattimia vaihtaa? Uskaltaako pakkasella sammutella ja uudelleenkäynnistellä?

Joo, eipä siinä ole tosiaan mitään syytä, miksi niiden kanssa pitäisi odotella kevääseen. Kannattaa jostain suodatinkeskukselta tai vastaavasta tilata kerralla isompi satsi, niin säästää postikulut ja on valmiina varastossa, kun vaihtotarve tulee.

Aivan. Tuota Valloxin suodatinta mitä tuossa käytetään, saa ihan Prismastakin. Sinällään helppo hakea. Toki halvemmaksi lienee tulisi, jos tilaisi satsin.
 
Totta. Mutta eikö tuo kone pidä sammuttaa kun sitä availee ja suodattimia vaihtaa? Uskaltaako pakkasella sammutella ja uudelleenkäynnistellä?



Aivan. Tuota Valloxin suodatinta mitä tuossa käytetään, saa ihan Prismastakin. Sinällään helppo hakea. Toki halvemmaksi lienee tulisi, jos tilaisi satsin.
Uskaltaa sammutella, itse sammutin ja pidin jopa konetta muutaman tunnin kiinni vasta kun olin unohtanut lämmitysvastuksille liian raikkaat säädöt. Kenno meni jäähän ja sitä sai muutaman tunnin sulatella ennenku uskalsi pukata takasin koneeseen ja koneen käyntiin. :)
 
Lämpimassä tilassahan se ilmanvaihtokone on, joten ihan sama sille paljonko siellä ulkona on pakkasta. Itsekin joutunut viime päivinä monet kerrat sammuttamaan, kun pitänyt kenno ottaa sulamaan. Ilmalämpöpumppuihin liittyy se rajoitus, että jos kovalla pakkasella sammuttaa, niin pitää odottaa lauhempia kelejä ennenkuin uudestaan käynnistää. Jotkut tosin viittaavat tuollekin asialle kintaalla.
 
Tuota jo aiemmassa viestissä ihmettelinkin että mitä tuo asetus tarkoittaa. Ei taida pakotus onnistua niin vaan jos joku anturi on persiillään.
Onko tietoa mitä tuo "huurtumissuojauksen toimintaraja-arvo" asetus todellisuudessa tarkoittaa? Siinä on nyt 73%. Miten tuo laite siis haistelee milloin pitäisi huurteenpoiston kytkeytyä päälle?

1704282764561.png
1704282802232.png
Aiemmassa viestissä sanoit että kone ilmoittaa tosi korkeita hyötysuhteita näytöllä. kun se hyötysuhde on alle ton 73% niin sulatusjakso menee päälle. nyt jostain syystä kone laskee liian kovia hyötysuhteita niin sulatus ei ikinä mee päälle. Sulla on mahdollista joko korottaa sitä raja-arvoa kunnes sulatukset alkaa toimimaan järkevästi tai sitten puljata antureiden asentoja niin että laskee oikein sen hyötysuhteen. nyt on varmasti niin että joku anturi on jossain metallisessa pidikkeessä niin että pidike lämmittää anturia ja kone laskee päin persettä. Minulla on Ilox 129 Plus ja hyötysuhde laskenta sai sillä tavalla kuntoon että kaikkia antureita vedettiin ulospäin metallipidikkeistään ja mittaustulokset muuttui monta astetta
 
Joo, ohjeet on tallessa ja muistelisin lukeneeni niistä, että ykkönen olisi elämiseen, voin olla väärässäkin, pitäisi uusiksi lueskella.
Tarkista tuo, jos sinulla asuntokohtainen "räätälöity" ohje, niin sen mukaan. Se todennäköisesti suunnittelian ja tai säädön mukaan laadittu. Ykkösasento asumista varten silti kuullostaa poikkeavalta, yleensä tarvitaan se poissaoloasento, missä riittää pienempi ilmamäärä, kun asunnossa ei ole "kuormitusta" ja sillä säästetään energiaa, 90 luvulla se kuitenkin jo ihan tärkeä. Tuon selitys voisi olla se että säätämällä pienin lähelle asumis mitoitustasoa niin sillä estetään asukkaita säätämästä liianpienelle.

Vanhoissa IV koneissa säätäjän säätömahdollisuudet heikommat, ja harvoin IV koneita on ylitehokkaaksi mitoitettu, ehkä jopa päinvastoin, vaikeuksia saavuttaa mitoitus määrät lopullisessa asennuksessa, tai siis tehostusvara jää niukaksi, jos enemmän tai vähemmän kiinteäportaiset tehoportaat, niin ykkösellä harvemmin saavuttaa kummoisia. (osassa koneita voi toki säätää se pienimmänkin tehon tappiin, tai liki tappiin).


Jos näin on, niin mielestäni indikoisi siitä, että olis ehkä puhdistamisen tms. huollon tarpeessa(?) Nyt kyllä saattaa vaikuttaa sekin, että syksyllä unohdin vaihtaa koneen suodattimen, pitää keväällä vaihtaa.
On ihan kone/kohde kohtaista kuinka usein suodattimia tarve vaihtaa, joillakin koneilla ok/rivitalo ympäristössä menee kesässä jo niin tukkoon että varsinkin tuloilma kaatuu. ja osassa kohteita sitä roskaa/pölyä tulee niin paljon että tarve tiheä vaikka olisikin "isot" suodattimet, isommat roskat saa imuroimalla. Suodattimissa tärkeää että ovat laitteeseen sopivat, sen kaltaiset millä säädetty, vanhoissa kohteissa enemmän pelivaraa kuin tämänpäivän. Ajan sitä takaa että jos laiteeseen on saatavilla selkeästi eri suodatusluokan suodattimia, suodattamia joiden vastus on kovasti eri.

90 luvun asunnossa on ilmanvuotoja, joten tulosuodattimen ahdistus ei kaada poistoa niin pahasti kuin tämänpäivän asunnoissa.
 
SunAir 450eMX iv-kone, 20v vanha, luukussa sähkövastusputket jälkilämmitykseen(?), peltimoottori kesä-talvipellin ohjaukseen.
Kuvassa keskellä kallellaan oleva peltimoottori työntää peltiä ylös kiinni kennoon ja samalla kennon yläpuolella isompi pelti ylöspäin pois kennosta.
* talvi: alapuolen pelti työnnetään ylös kiinni kennoon, yläpuolen pelti liikkuu ylös pois kennosta kohti koneen sivurunkoa. Ilmareitti kennoon auki.
* kesä: alapuolen pelti vedetään alas pois kennosta, yläpuolen pelti liikkuu alas kohti kennoa, Ilmareitti kennoon pienenee ja menee kiinni.

Jääkö ohituspelti noin paljon raolleen myös -25..-30 pakkasilla vai pitäisikö olla kokonaan suljettu eli työnnetty ihan ylös jotta mahdollisimman vähän ilmaa tulee kennon ohi? Vai ei ole ikinä kokonaan suljettu ylös saakka vaan ilmaa tulee ohisyöttönä+kennon läpi?

Voiko peltiä edes liikuttaa käsin kun on moottorilla toimiva?

Koneesta alkoi muutama pv sitten kuulumaan jatkuva naksutus koko ajan, myös sähkönkulutus hyppäsi ylös 25KWh/pv -> 50KWh joten ei ihan normaalia. Luukussa olevat sähkövastukset epätoivoisesti jälkilämmittää jääkylmää ilmaa....kenties.

Vaikea sanoa tuleeko naksutus kuvan ohituspeltien peltimoottorista vai koneen yläosan puhaltimista. En tiedä missä avoimen luukun sensori joka sammuttaa koneen, voisi paremmin kohdentaa naksutuksen lähde jos saisi ohitettua DIY debuggaukseen, vinkkiä?

edit1: (pelti raollaan ja moottori) Siemens GDB331.2G/SU moottorista joka työntää kennon kesäpeltejä. Vasemman reunan reikä on sivuseinän kierrätysilman moottorin ohjaama joka ohjekirjan mukaan pitääkin talvella olla auki kuten nyt on. Koneen sivukyljessä on oranssi liukunappi jota painamalla voi käsin siirtää kesäpeltiä ylös kennoon kiinni.
* moottorin sivulla oranssi nappi jolla käsin voi liikuttaa työntötankoa, ei voi kuitenkaan lukita manuaalisäätöä ilman moottorin sähkösyötön tai työntötangon mutterien irrotusta.
* sivukyljen kierrätysilman pellin moottori on samanlainen (liikuttaa takalevyssä pientä luukkua kesä=kiinni talvi=auki).
* takaseinän edessä vinottain oleva moottori on LTO kennon ohituskanavan pelti eli "kesäpelti"

edit2: (kennon ohisyötön pelti kiinni) ylipakkaset hellitti ja peltimoottori sai työnnettyä LTO ilma-ohituskanavan kiinni, IV koneen käynnistyksessä 60sec kova rutina mutta loppuu, ehkä peltimoottorin muovirattaat kulunut ja pelti ei kunnolla liiku kun kylmästä jäykät nivelet. Nyt kaikki ulkotuloilma menee LTO kennoon kun pelti nousi ylös saakka.

DSC_2310.JPGDSC_2316.JPGDSC_2318_talvi.JPG
 
Viimeksi muokattu:
SunAir 450eMX iv-kone, 20v vanha, luukussa sähkövastusputket jälkilämmitykseen(?), peltimoottori kesä-talvipellin ohjaukseen.
Kuvassa keskellä kallellaan oleva peltimoottori työntää peltiä ylös kiinni kennoon ja samalla kennon yläpuolella isompi pelti ylöspäin pois kennosta.
* talvi: alapuolen pelti työnnetään ylös kiinni kennoon, yläpuolen pelti liikkuu ylös pois kennosta kohti koneen sivurunkoa. Ilmareitti kennoon auki.
* kesä: alapuolen pelti vedetään alas pois kennosta, yläpuolen pelti liikkuu alas kohti kennoa, Ilmareitti kennoon pienenee ja menee kiinni.

Jääkö ohituspelti noin paljon raolleen myös -25..-30 pakkasilla vai pitäisikö olla kokonaan suljettu eli työnnetty ihan ylös jotta mahdollisimman vähän ilmaa tulee kennon ohi? Vai ei ole ikinä kokonaan suljettu ylös saakka vaan ilmaa tulee ohisyöttönä+kennon läpi?

Voiko peltiä edes liikuttaa käsin kun on moottorilla toimiva?
En tiedä, mutta luulis olevan vähän enemmän kiinni. Sitä peltiä voi liikutella käsin jos vapauttaa moottorista liikkeen napilla. Mutta kuvasta ei selviä millainen moottori ja missä kohtaa nappi mikä vapauttaa mekaanikan.

Koneesta alkoi muutama pv sitten kuulumaan jatkuva naksutus koko ajan, myös sähkönkulutus hyppäsi ylös 25KWh/pv -> 50KWh joten ei ihan normaalia. Luukussa olevat sähkövastukset epätoivoisesti jälkilämmittää jääkylmää ilmaa....kenties.

Vaikea sanoa tuleeko naksutus kuvan ohituspeltien peltimoottorista vai koneen yläosan puhaltimista. En tiedä missä avoimen luukun sensori joka sammuttaa koneen, voisi paremmin kohdentaa naksutuksen lähde jos saisi ohitettua DIY debuggaukseen, vinkkiä?
Naksutus tuo mieleen pelimoottorin (voi toki olla monta muutakin juttua), onko vasemmalle toinen, kuvassa näkuu vipu ja kaapeli.

Edit:
Googletuksen perusteella napsutus voi tosiaan lähteä noista peltimoottoreista. Etsi se vapautusnappi, paina pohjaa, siirrä pelti haluttuun asentoon. Tai jos haluat varmistaa, niin siirrä toiseen asentoon, ja kansi kiinni, anna hetken olla, ja avaa luukku, onko edelleen samassa asennossa (väärässä), jos on niin paina vapautus nappia, siirrä oikeaan asentoon ja tilaa korjaaja. Esitietona voi kerätä peltimoottorin tyypin ja kuvailla mitä tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta luulis olevan vähän enemmän kiinni. Sitä peltiä voi liikutella käsin jos vapauttaa moottorista liikkeen napilla. Naksutus tuo mieleen pelimoottorin (voi toki olla monta muutakin juttua), onko vasemmalle toinen, kuvassa näkuu vipu ja kaapeli.

Puhelimella zoomailin takaseinän peltimoottoria mutta ei näy tekstiä eikä nappeja, pitäisi ruuvata irti suojapelti ja tutkia tarkemmin, tai ruuvata koneen jälkeen olevan työntötangon ruuvi irti ja kokeilla käsin työntää peltiä ylöspäin.

Vasemmalla seinässä on kierrätyksen moottori jolla talvi=avaa takaseinän pienen luukun, kesä=takaseinän luukku kiinni. Se on nyt kiinni mutta toki naksutus voi tulla siitäkin. Vaikea kohdistaa ääni kun ei saa koneita päälle kun etuluukun avaa.
Sivu 6 "Koneen osat": https://www.parmair.com/wp-content/uploads/450_500-Classic-asennus-ja-kaytto-ohje.pdf
 
Puhelimella zoomailin takaseinän peltimoottoria mutta ei näy tekstiä eikä nappeja, pitäisi ruuvata irti suojapelti ja tutkia tarkemmin, tai ruuvata koneen jälkeen olevan työntötangon ruuvi irti ja kokeilla käsin työntää peltiä ylöspäin.

Vasemmalla seinässä on kierrätyksen moottori jolla talvi=avaa takaseinän pienen luukun, kesä=takaseinän luukku kiinni. Se on nyt kiinni mutta toki naksutus voi tulla siitäkin. Vaikea kohdistaa ääni kun ei saa koneita päälle kun etuluukun avaa.
Sivu 6 "Koneen osat": https://www.parmair.com/wp-content/uploads/450_500-Classic-asennus-ja-kaytto-ohje.pdf
Se toinen todennäköisesti samanlainen moottori, niin tsekkaa siitä napin paikka, ja arvo missä kohtaa takaseinässä olevassa on, siellä pellissä voi olla reikä napin kohdalla mistä pääsee painaa.

Editoin aimpaa viestiä
Edit:
Googletuksen perusteella napsutus voi tosiaan lähteä noista peltimoottoreista. Etsi se vapautusnappi, paina pohjaa, siirrä pelti haluttuun asentoon. Tai jos haluat varmistaa, niin siirrä toiseen asentoon, ja kansi kiinni, anna hetken olla, ja avaa luukku, onko edelleen samassa asennossa (väärässä), jos on niin paina vapautus nappia, siirrä oikeaan asentoon ja tilaa korjaaja. Esitietona voi kerätä peltimoottorin tyypin ja kuvailla mitä tehnyt.

Edit, tuon manuaali kuvan perusteella ei näkynyt reikää, vaan umpi suoja pelti päällä, ns moottorin päältä sitä arpoisin, jos jostain välisä voi kurkkia, jos se pelti on helppo pois ottaa, niin että jutut pysyy kasassa niin ota pois niin näkee paremmin.

Edit liitteenä pari kuvaa, Siemens, tuo pyöreä siniharmaa nappi yläreunassa keskellä, belimo tuo mustanappi vasemmassa kuvassa kaakossa reunassa joka jatkuu sivua pitkin harmaalle asti.
 

Liitteet

  • kuva_2024-01-05_194517272.png
    kuva_2024-01-05_194517272.png
    465 KB · Luettu: 16
  • kuva_2024-01-05_194554696.png
    kuva_2024-01-05_194554696.png
    112,5 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Se toinen todennäköisesti samanlainen moottori, niin tsekkaa siitä napin paikka. Siemens, tuo pyöreä siniharmaa nappi yläreunassa keskellä.
Jep sivuseinän kierrätysilman pellin ja takaseinän kesäpeltien ohjaus Siemens GDB331.2G/SU moottorilla, googlella tulee 331.2E melkein samanlainen. Keskellä iso siniharmaa nappi tai rulla jota ei ainakaan voi painaa (ei liiku tai tapahdu mitään). Ehkä sitä voisi kiertää mutta en uskaltanut testata. Koneen sivureunasta löytyi oranssi liukunappi jota painamalla sai käsin siirrettyä kesäpellin täysin ylös kiinni kennoon.
* Siirsin alapuolen kesäpellin ylös kiinni kennoon(yläpuolen pelti nousee samalla ylös kennosta irti), annoin pyöriä, hetken kuluttua naksutus jatkuu, sammutin koneen ja pelti oli palautunut osittain raolleen kuten eka kuvassa näkyi.

Laitoin alkuperäiseen viestiin kuvan Siemensin moottorista.
 
Viimeksi muokattu:
Jep sivuseinän kierrätysilman pellin ja takaseinän kesäpeltien ohjaus Siemens GDB331.2G/SU moottorilla, googlella tulee 331.2E melkein samanlainen. Keskellä iso siniharmaa nappi tai rulla jota ei ainakaan voi painaa (ei liiku tai tapahdu mitään). Ehkä sitä voisi kiertää mutta en uskaltanut testata. Koneen sivureunasta löytyi oranssi liukunappi jota painamalla sai käsin siirrettyä kesäpellin täysin ylös kiinni kennoon.
* Siirsin alapuolen kesäpellin ylös kiinni kennoon(yläpuolen pelti nousee samalla ylös kennosta irti), annoin pyöriä, hetken kuluttua naksutus jatkuu, sammutin koneen ja pelti oli palautunut osittain raolleen kuten eka kuvassa näkyi.

Laitoin alkuperäiseen viestiin kuvan Siemensin moottorista.
Tuo nappi arvonta saattoi olla minulta väärin, näytti niin kovasti sopivalta, mutta taisit löytää oikein, jos liikku ja sen jälkeen tuota vartta pysty kevyesti siirteleen ja kun napin vaputtaa niin lukittu.

Jatko edelleen mutua, jos pelti liikkuu koneen ohjauksella, niin se ilmeisesti toimii, mutta asento vähän hämää jos se käsivaralla liikkuu nätisti laidasta laitaan. Kone saattaa alussa kun kannen laittaa kiinni tehdä liikettä toiseen suntaan ja hetken päästä sitten varsinaiseen tavoite suuntaa, joten se mahku että moottori vähän toimii. Mutta jos vedät käsin toiseen laitaan, ja taasen se ajatuu tuohon asentoon, niin no.

Toimiiko se toinen moottori, jos ääni tuleekin siitä. No oli miten oli, niin jäi kuitenkin vähän epäilys ettei toimi, mutta ei varmuutta.

Edit, se mistä juttu lähti liikkeelle, niin meneekö se toinen pelti kokonaan kiinni, eli jääkö vain tuo kuvassa ollut raolleen.
 
Kone saattaa alussa kun kannen laittaa kiinni tehdä liikettä toiseen suntaan ja hetken päästä sitten varsinaiseen tavoite suuntaa, joten se mahku että moottori vähän toimii. oimiiko se toinen moottori, jos ääni tuleekin siitä.
Liikutin sivuseinän moottorin työntötangon sisään(takaseinän luukku menee kiinni, kierrätysilma). Liikutin takaseinän moottorin työntötangon sisään(kennon alapelti aukeaa kesäasentoon+yläpelti menee kiinni kennoon). Koneen etuluukku kiinni ja virrat päälle, odottelua, sammuttaa ja tarkistaa.
-> Sivuseinän moottori avasi takaseinän pellin täysin auki (talviasento eli ok). Takaseinän moottori työnsi kesäpeltiä ylös mutta ei täysin sulje kennon takana olevaa ilman ohitusreittiä (eka viestin kuvassa raolleen monta senttiä eli kylmää ilmaa pääsee kennon ohi paljon).

Koneen asetukset teho=3(normaali päiväasento, skaala 1-5), lämpötila=19(ohjekirja sanoo +18..+24 saa asettaa). Lämpötila lienee jälkilämmityksen tavoite jossa +19 tehdasasetus. En ole sitä ikinä säätänyt mutta ylipakkasilla ehkä pitäisi tehdä jotain, talo 20v vanha mutta itse muutama vuosi asunut. Ohjekirja ei kerro lämpötilasta mitä tarkalleen tekee ja vaikuttaa, olettaisin korkeampi polttaa sähkövastusta enemmän.

Jos kesäpellin olisi tarkoitus mennä LTO kennoon kokonaan kiinni(alapelti työnnetään ylös kiinni, yläpelti nousee kauas irti kennosta) kovilla pakkasilla niin ehkä peltimoottori valskaa ja jää yrittämään ikuisesti, liian kylmää ilmaa tulee kennon takaa ohi, sähkövastukset yrittää kaikkensa lämmittää IV koneen sisällä ilmaa. Ehkä. En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota mihin saakka kesäpelti liikkuu talvella.

Peltiä ei saa lukittua haluttuun asentoon koska moottori alkaa sitä liikuttamaan heti kun virrat päällä. Enkä saa konetta pyörimään etuluukun ollessa auki jotta voisi varmistaa mikä moottori naksuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
-> Sivuseinän moottori avasi takaseinän pellin täysin auki (talviasento eli ok). Takaseinän moottori työnsi kesäpeltiä ylös mutta ei täysin sulje kennon takana olevaa ilman ohitusreittiä (eka viestin kuvassa raolleen monta senttiä eli kylmää ilmaa pääsee kennon ohi paljon).
En tuosta sano juuta ja jaata, etsin tuosta kuvia, ja löysin sellaisen missä vähän raollaan, tarkoittaako se että on normaalia, vai sitä että jollain muuallakkin samanlaista vikaa.
Noin yleisellä maalikko mutulla olettaisin että se kuuluu olla kiinni, jos katsoo tuota linkkaamasi prujua, niin siinä on se on aikalailla kiinni.

Ymmärtääkseni tuo moottori ohjataan ääriasentoihin, eli siellä rajat mihin toppaa, eli koneen automatiikka ei säädä mitää osa asentoja. Jos se kuvailtu ääni jää kuulumaan, niin epäilys kohdistuu moottoriin ja nimenomaan tuohon jos toinen toimii nätisti.

En moottorin prujua kaivannut että milainen siinä on rajojen säätö, eli voisiko olla sellainen että vapaan liikkuu pidemmälle. vähän epäilen.
 
Alla IV-koneen sähkönkulutus tässä kuussa:

Screenshot_20240105_232026_Nedis SmartLife.jpg


Arvatkaas joku, että mitä tapahtui 3. ja 4. päivän välillä?
 
Sulatit lämmöntalteenotto kennon?

Bingo. Kennohan siellä oli jäässä.

Tolkuttomaksi kasvanut sähkönkulutus sai epäilyksen heräämään. Ohjauspaneelista tsekkasin, että tuloilma on 9c, jäteilma 12c ja jälkilämmityspatteri on koko ajan päällä.

Sulattelin kennon juoksevalla kuumalla vedellä ja kuivattelin takan edessä.
 
Kennohan siellä oli jäässä. Ohjauspaneelista tsekkasin, että tuloilma on 9c, jäteilma 12c ja jälkilämmityspatteri on koko ajan päällä. Sulattelin kennon juoksevalla kuumalla vedellä ja kuivattelin takan edessä.
Onko suomalaisen talon IV-laitteet normityyliin ongelmissa näin pitkillä pakkasilla niiden perussäädöillä?
Minulla tuossa ylempänä tarina, talon sähkökulutus nousi yli tuplat, IV:n sähkövastukset punaisena, peltimoottori ei työnnä kokonaan kiinni "raakailman" LTO ohivirtauskanavaa. Olettaisin pitäisi tuo pelti olla tiukasti kiinni jotta kaikki tuloilma LTO kennon läpi. Tai sitten kenno jäätynyt ja automagia teki sulatustemppuja. En tosin heti huomannut enkä jäätä eikä kosteutta ole näkynyt IV:n sisällä.

* Nyt taitaa kenties peltimoottori puoliksi rikki koska napsutusääni 30s välein ja pelti jää monta senttiä auki ja kylmä ilma tulee ohituskanavaa pitkin. Vastukset ei ole punaiset eikä edes lämpimät enää.

* Iso tuloputki ennen IV konetta 1m ilman eristepeittoa ja se kohta huurtunut pinta vaikka on talon sisällä konehuoneessa. Pitäisiköhän putken ympäri olla eristepeittoa niin pitkälle kuin mahdollista ennen IV koneeseen menoa tai ei ainakaan haittaa jos laittaisi? Mutka ylös samassa tilassa on eristepeitolla jatkuen läpivienti välikattoon.
 
Raitisilmaputki tulisi kondenssieristää solukumieristeellä (Armaflex tai vast.) koneelle asti.

Peltimoottorin (Belimo) olen itsekin kertaalleen v. 2022 joutunut 2005 Valloxiin vaihtamaan.
 
Poikkeusolot vaativat toisinaan poikkeuksellisia huoltotoimenpiteitä kuten LTO-kennon omatoimista irtikäyttämistä ja sulattelua. Minkäs teet.
 
Meneeköhän IV säätöjen osalta kuinka pahasti metsään, jos tuloilma venttiileitä menee vaihtamaan. Vanhasta mitat minkä verran auki ja käyriä vertaamalla uusi säädetään samalle käyrälle.

Joku mennyt maalaamaan vanhat venttiilit ja maalin poistaminen isompi homma, kun vaihtaminen. Tuleekohan ongelmia jos samalla vaihtaisi STQA malliseen?
 
Meneeköhän IV säätöjen osalta kuinka pahasti metsään, jos tuloilma venttiileitä menee vaihtamaan. Vanhasta mitat minkä verran auki ja käyriä vertaamalla uusi säädetään samalle käyrälle.

Joku mennyt maalaamaan vanhat venttiilit ja maalin poistaminen isompi homma, kun vaihtaminen. Tuleekohan ongelmia jos samalla vaihtaisi STQA malliseen?
Jos tiedät vain asennon, niin millainen ajatus ynnäillä eteenpäin?

Jos ajatuksesi katsoa mittauspöytäkirjasta litrat ja paine, ja sitten uudella toisenlaisella venttiilillä käyrältä asento, mikä vastaisi tuolla paineella samaa litramäärää, kuin vanhalla venttiilillä. Joku IV heppu voisi myöhemmin kommentoida onko mahkuja edes sinne päin. Mutta ajatus tasolla, sama paine, sama virtaus, niin maalikkona ajatellen kai jotain mahkuja. Mutta käyrät kuitenkin venttiilin mittaus pisteestä, niin kuinka se vastaa kanavapainetta (tuossa korvaavassa taitaa poiketa sen verran että menee vaikeaksi). Jos kuitenkin tulopoistokone, niin ei sen tarvi mennä pileen väärään suuntaan niin vahinko suuri, ja onko se mittauspöytäkirjakaan venttiiliäkohti tarkka.

Jos edes sen vaipanyli paineront saisi tsekattua.

Joku mennyt maalaamaan vanhat venttiilit ja maalin poistaminen isompi homma, kun vaihtaminen.
...
jos samalla vaihtaisi STQA malliseen?
Mitä ventiilejä siellä nyt on, Yleinen KTS , siitä lähtisi maalit helposti, mutta STQA (liite 1) tilalle, niin ilmeisesti ihan jotain muuta kuin KTS (jälkimmäinen liite).


Edit, oletko vaihtamassa kaikki venttiilit.
 

Liitteet

  • kuva_2024-01-06_225828930.png
    kuva_2024-01-06_225828930.png
    115 KB · Luettu: 6
  • kuva_2024-01-06_225956655.png
    kuva_2024-01-06_225956655.png
    210,5 KB · Luettu: 6
Jos tiedät vain asennon, niin millainen ajatus ynnäillä eteenpäin?

Jos ajatuksesi katsoa mittauspöytäkirjasta litrat ja paine, ja sitten uudella toisenlaisella venttiilillä käyrältä asento, mikä vastaisi tuolla paineella samaa litramäärää, kuin vanhalla venttiilillä. Joku IV heppu voisi myöhemmin kommentoida onko mahkuja edes sinne päin. Mutta ajatus tasolla, sama paine, sama virtaus, niin maalikkona ajatellen kai jotain mahkuja. Mutta käyrät kuitenkin venttiilin mittaus pisteestä, niin kuinka se vastaa kanavapainetta (tuossa korvaavassa taitaa poiketa sen verran että menee vaikeaksi). Jos kuitenkin tulopoistokone, niin ei sen tarvi mennä pileen väärään suuntaan niin vahinko suuri, ja onko se mittauspöytäkirjakaan venttiiliäkohti tarkka.

Jos edes sen vaipanyli paineront saisi tsekattua.


Mitä ventiilejä siellä nyt on, Yleinen KTS , siitä lähtisi maalit helposti, mutta STQA (liite 1) tilalle, niin ilmeisesti ihan jotain muuta kuin KTS (jälkimmäinen liite).


Edit, oletko vaihtamassa kaikki venttiilit.

Paria venttiiliä vaihtamassa. Vanhat EH-muovin valmisteita, luokkaa 20v vanhoja maalattu tehostevärillä eikä tuntunut maali irtoavan.

Vanhasta ajattelin katsoa monta kierrosta on avattu.


Taulukkosta katsotaan mille käyrälle säädetty. Tilalle jos vaihtaisi esimerkiksi KTS:n niin sen ohjeista katsoo minkä verran täytyy samalle käyrälle avata. Esim k=1,6 käyrälle vanhan 8 mm säätöä vastaisi KTS:n 4mm avaus.


Paine-erothan varmaan menee suoraan pieleen, kun venttiilinkin tyyppi muuttuu mutta epäilen ettei säädöt muutenkaan ole ihan täydellisessä tasapainossa vuosien jälkeen.
 
Paria venttiiliä vaihtamassa. Vanhat EH-muovin valmisteita, luokkaa 20v vanhoja maalattu tehostevärillä eikä tuntunut maali irtoavan.

Vanhasta ajattelin katsoa monta kierrosta on avattu.


Taulukkosta katsotaan mille käyrälle säädetty. Tilalle jos vaihtaisi esimerkiksi KTS:n niin sen ohjeista katsoo minkä verran täytyy samalle käyrälle avata. Esim k=1,6 käyrälle vanhan 8 mm säätöä vastaisi KTS:n 4mm avaus.


Paine-erothan varmaan menee suoraan pieleen, kun venttiilinkin tyyppi muuttuu mutta epäilen ettei säädöt muutenkaan ole ihan täydellisessä tasapainossa vuosien jälkeen.
En tiedä, mutta tuolla parilla voisi kuvitella että tuolla voisi mennä lähemmäksi kuin STQA. Jos mittaan ei pääse tähän hätään ja kiire vaihtaa, niin aistinvaraisesti yrittää arvioida että ainakin alipaineisena pysyy.
 
Onkohan talo liian alipaineinen, kun liesituuletin puskee kylmää ilmaa sisään, joissain huoneissa ovet tuntuvat paukahtavan kiinni kun vähän työntää / jos raollaan ja sulkee esim vastapäisen oven (suihku/ sauna josta kulku makkariin ) jokaikisen ikkunan vieressä tuntuu vetoa. 07 okt niben f470 koneellinen ilmanvaihto. Pari vuotta sitten kävi ilmastointiputket nuohoomassa firma ja sääti ilmanvaihdon samalla, ennen tätä ei mielestäni ollut tuota ovien paukkumista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 415
Viestejä
4 555 689
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom