Eidzei
Tukijäsen
Vastauksesi on kyllä ihan taattua vatitasoa.Kevyimmät malli alkaa oleen vativampaan touhuun pullonkauloja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vastauksesi on kyllä ihan taattua vatitasoa.Kevyimmät malli alkaa oleen vativampaan touhuun pullonkauloja.
Kysymys U-käyttäjille. Mikä on Ubiquitin kyvykkyys Cloud Gateway -vehkeissä (tai muissa, en ole ehkä ihan kartalla) koskien sheippausta (QoS, Smart Queue, fq_codel), kun yhteys on gigainen tai leveämpi? Pystyvätkö laitteet qossaamaan gigaista yhteyttä menettämättä merkittävästi kaistaa vaiko eikö?
Tätäkö mä kysyin?Et kysynyt tai kommentoinut mihin sitä tarvitset joten oletan ja vastaan sen mukaan. Jos 1Gbps ja yli liittymän käyttöön tarvitaan kuluttajapuolella QoS niin silloin ollaan väärissä laitteissa ja/tai sille ei oikeasti ole tarvetta ja/tai ei ehkä ymmärretä mitä sillä tehdään. Ja ei, Waveformin Bufferbloat testi ei ole se mittari.
Tätäkö mä kysyin?
Kevyemmät nuhaisia, no en varma tukevammisa, mutta ilmeisesti nekin samaa rautaa, joten en odottaisi enempää.Vastauksesi on kyllä ihan taattua vatitasoa.
Ok. Mulla on tähän mennessä tunnistunu kaikki muut ihan oikein.Se on aika villi länsi mitä siellä lukee. Oma 65" Procasterin töllö on neljän vuoden aikana näkyny ainakin neljänä eri valmistajan himmelinä. Kannattaa laittaa härveleille oma nimi niin saa paremmin selvää mitä pyörii verkossa.
Juuri tätä tarkoitin.Tunnistus ei kyllä ihan 100% ole, aika usein menee väärin. Välillä kannettavat ovat Samsungin puhelimia jne. En ole huomannut että vaikuttaisi mihinkään. Ja voihan ne pienemmässä ympäristössä nimetä vaikka käsin jos haluaa.
Vastasin täysin asiallisesti kysymykseesi.
Kun ei selvästi kiinnosta oikea vastaus QoS:n osalta ja/tai jos edellisen vastauksen luetun ymmärtämisessä oli joku ongelma niin ei jaksa enempää. Kaikki ei aina yritä vit*uilla vaan auttaa mutta antaa olla. Nimimerkkien takaa saattaa paljastua asiantuntijoita.
Ottamatta itse asiaan kantaa, mutta yleisesti kannattaa taustoittaa miksi jotain kysyy, jos haluaa saada täsmävastauksen. Mielestäni @JzC vastasi aivan asiallisesti kysymykseesi, jossa jäi tarkoitusperä arvailun varaan. Jollain muulla voi olla sama tilanne ja kysymyksestä voi olla suuri apu. Pitää muistaa, että ei täällä foorumilla voi tietää onko nimimerkin takana ammattilainen vai täysi aloittelija, jos se ei tule itse viestistä kunnolla ilmi.Kerroit, että UDM SE ei kykene. Kiitos tästä tiedosta, mutta kirjoitit myös:
"Jos 1Gbps ja yli liittymän käyttöön tarvitaan kuluttajapuolella QoS niin silloin ollaan väärissä laitteissa ja/tai sille ei oikeasti ole tarvetta ja/tai ei ehkä ymmärretä mitä sillä tehdään. Ja ei, Waveformin Bufferbloat testi ei ole se mittari."
Eli vihjaat, että en tarvitse tai on vääriä laitteita tai en ymmärrä. Todellakin otan vittuiluna, minä muuna? Sillä kyselen, että seuraavaa laitetta katselen. Ei ole kiire. Nyt mennään ER-4:lla, joka kykenee näemmä lähes samaan (edit: ellei ole parempikin, koska säätövaraa on vs. rasti ruutuun) kuin uudemmat. Yksi vaihtoehto on toteuttaa palvelin usealla NICillä tai hankkia toisen valmistajan rautaa, kuten MikroTikiä, jos ne toimivat paremmin.
Edittinä ja lisäyksenä vielä, että mikä nyt sitten on kuluttajuutta, mikä harrastuneisuutta ja mikä työtä? Kaikkea sitä tapahtuu kotonani. Ja tämä on harrastajafoorumi, jossa tosiaan nimimerkkien takana voi olla ammattilaisiakin, kuten kirjoitat. Ehkä muidenkin kuin omasi. Toisinaan kymmenet tai sadat gigat vaihtavat sijaintia, taloudessa on pelaajia ja clienttejä aika monta. Kun putki on täynnä, ei ylimääräinen latenssi ole toivottava ilmiö. Ja ei, en testaa vain mainitulla testillä, mutta se antaa nopeasti jotain kuvaa turvotuksesta, kuten monet muutkin netin välineet.
Itse aikoinani tongin saman asian tiimoilta ER-4:n päivitystä, kun ei kyennyt QoS/Queue toiminnallisuutta gigabit tasolle tarjoamaan ja Elisan kuitu alkoi kyykkäilemään ruuhka-aikoina. Siihen aikaan ei mikään Ubiquitin kuluttajalaite ainakaan tuota tarjonnut varmasti. UCG Fiber tuli vähän sen jälkeen ja taitaa tuon gigabitin pystyä hoitamaan ainakin yhteen suuntaan, jos en väärin muista, mutta isommilla nopeuksilla sitten homma ei taida toimia ja mahdollisesti jo gigabitissäkin jos full-duplexina gigabittiä käyttää. Itse hommasin sitten Mikrotikin valikoimasta laitteen, koska halusin kerralla sellaisen, joka tarvittaessa hoitaa tulevaisuudessa myös yli yhden gigabit yhteyden säädöt: CCR2116-12G-4S+ | MikroTik - onhan tuo vähän överi kotikäyttöön, mutta eipä pitäisi tarvita useampaan vuoteen päivittää. Vähän kevyempiäkin laitteita tuolta löytyy, joiden pitäisi riittää ainakin tuohon gigaseen normikäytössä, kun kaistaa eniten käyttävässä datansiirrossa ei noita pienimipiä pakettikokoja käytetä. Jos juuri tuon laitteen hommaa, niin sellainen tieto, että default tuulettimet huutavat aika pahastiKerroit, että UDM SE ei kykene. Kiitos tästä tiedosta, mutta kirjoitit myös:
"Jos 1Gbps ja yli liittymän käyttöön tarvitaan kuluttajapuolella QoS niin silloin ollaan väärissä laitteissa ja/tai sille ei oikeasti ole tarvetta ja/tai ei ehkä ymmärretä mitä sillä tehdään. Ja ei, Waveformin Bufferbloat testi ei ole se mittari."
Eli vihjaat, että en tarvitse tai on vääriä laitteita tai en ymmärrä. Todellakin otan vittuiluna, minä muuna? Sillä kyselen, että seuraavaa laitetta katselen. Ei ole kiire. Nyt mennään ER-4:lla, joka kykenee näemmä lähes samaan (edit: ellei ole parempikin, koska säätövaraa on vs. rasti ruutuun) kuin uudemmat. Yksi vaihtoehto on toteuttaa palvelin usealla NICillä tai hankkia toisen valmistajan rautaa, kuten MikroTikiä, jos ne toimivat paremmin.
Edittinä ja lisäyksenä vielä, että mikä nyt sitten on kuluttajuutta, mikä harrastuneisuutta ja mikä työtä? Kaikkea sitä tapahtuu kotonani. Ja tämä on harrastajafoorumi, jossa tosiaan nimimerkkien takana voi olla ammattilaisiakin, kuten kirjoitat. Ehkä muidenkin kuin omasi. Toisinaan kymmenet tai sadat gigat vaihtavat sijaintia, taloudessa on pelaajia ja clienttejä aika monta. Kun putki on täynnä, ei ylimääräinen latenssi ole toivottava ilmiö. Ja ei, en testaa vain mainitulla testillä, mutta se antaa nopeasti jotain kuvaa turvotuksesta, kuten monet muutkin netin välineet.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.