Ilmalämpöpumput eli ILPit

Mulla ei ole mitään mittausta pumpun sulatuksiin, mutta eilen päivällä kun oli talo tyhjänä niin huonelämpötilan pienistä muutoksista katselin että RW25 oli sulatellut tasan tunnin välein lämpötilan ollessa 0 astetta ja kosteus 100 %. Sitten kun tulee muutama aste enemmän pakkasta ja/tai ilma on ulkona kuivempaa niin pitenee pariin tai useampaan tuntiin kelistä riippuen.

123 m2 1997 rakennettu talo ja Mitsun FT25, Shellyn mukaan mennyt sellainen 222 kWh Marraskuun aikana, eli keskimäärin 7,4 kWh päivässä. Ei toki hirmuisen kylmää ole ollut, pari kylmempää päivää ollut, mutta muuten nollan tuntumassa ja välillä plussalla. Joulukuussa mennyt 93 kWh tähän mennessä.

e: Lisäilläänpä infoa sen verran, että pyyntinä taitaa olla 22 astetta ja 21 näyttää lämpömittari seinällä. 123 neliöstä voidaan vähentää kodinhoitohuone, pesuhuone/sauna, vessa ja tuulikaappi kun näissä on sähköinen lattialämmitys ja ovet kiinni lähes aina. Muissa huoneissa säteilylämmittimet katossa, mutta ei ole olleet nyt käytössä lainkaan. Varaava takka löytyy, mutta on ollut sen verran leutoa että lähinnä omaksi iloksi on kerran viikkoon pidetty valkiaa.

Viimeksi muokattu:
En suinkaan kiroa mitsun sähkönkulutusta olen jopa tyytyväinen kun vertaa mitä aiemmin meni sähköä. Tuo pumppu lämmittää kahdessa kerroksessa noin 100m². Pyynti on 21 astetta kummassakin sisäyksikössä ja jokaisessa huoneessa on noin 22°C. Viime vuonna alakertaa ei lämmittänyt muut kuin sähköpatterit ja silti siellä oli kylmä koko ajan. Marraskuun sähkönkulutus laski vuoden takaiseen 38% ja nyt joulukuussa 10 ensimmäisen päivän aikana kulutus on ollut 49% pienempi kuin vuosi sitten. Nyt on tosin ollut lämpimämpi alkutalvi kuin viime vuonna. Kaikenkaikkiaan olen tähän mennessä ollut todella tyytyväinen multi-split pumppuun.

123 m2 1997 rakennettu talo ja Mitsun FT25, Shellyn mukaan mennyt sellainen 222 kWh Marraskuun aikana, eli keskimäärin 7,4 kWh päivässä. Ei toki hirmuisen kylmää ole ollut, pari kylmempää päivää ollut, mutta muuten nollan tuntumassa ja välillä plussalla. Joulukuussa mennyt 93 kWh tähän mennessä.

e: Lisäilläänpä infoa sen verran, että pyyntinä taitaa olla 22 astetta ja 21 näyttää lämpömittari seinällä. 123 neliöstä voidaan vähentää kodinhoitohuone, pesuhuone/sauna, vessa ja tuulikaappi kun näissä on sähköinen lattialämmitys ja ovet kiinni lähes aina. Muissa huoneissa säteilylämmittimet katossa, mutta ei ole olleet nyt käytössä lainkaan. Varaava takka löytyy, mutta on ollut sen verran leutoa että lähinnä omaksi iloksi on kerran viikkoon pidetty valkiaa.

Täsmääkö noi Shellyn tiedot melcloudin kanssa?

Itselläkin toi FT25 marraskuun alussa hankittuna, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Sulatukset ainakin itsellä on melko harvassa, mutta jännityksellä odottelen kun kelit kylmenee.

Täsmääkö noi Shellyn tiedot melcloudin kanssa?

Itselläkin toi FT25 marraskuun alussa hankittuna, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Sulatukset ainakin itsellä on melko harvassa, mutta jännityksellä odottelen kun kelit kylmenee.
Tällä hetkellä ei pidä yhtään kutiaan. Melcloud näyttää 1.12-10.12 kulutukseksi 125,4 kWh ja Marraskuun kulutukseksi 61.1 kWh. Mennyt jotenkin juntturaan jossain välissä ja ei pidä enää yhtään paikkaansa. Pitäisi alkaa toimimaan paremmin jos ottaisi sähköt hetkeksi aikaa kokonaan pois pumpulta.

Melcloudin mukaan 1.1.2024-31.3.2024 kulunut 1144 kWh ja Shellyn mukaan 1060 kWh. Tammikuu 501 vs 487 kWh, Helmikuu 343 vs 330 kWh ja Maaliskuulla 300 kWh vs 245 kWh. Eli tuo saattaa pitää melko hyvin paikkaansa tai sitten ei.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom