Ilmalämpöpumput eli ILPit

Käytössä kiinteähintainen sähkösopimus nyt talven ajan. Eikös muutenkin kannata pitää haluttu pyyntilämpötila, että pumppu saa tehdä työtä tasaisesti halutulla pienellä teholla?

Tuntuu että Daikin (kuten muutkin) menee "sulatuskierteeseen", jolloin COP huononee, jos siis täytyy talon lämpöjä nostaa?

Nyt kun tulin aamusta remppatalolle, niin lämpätila oli jo sopiva 18.8 astetta. Sitten kun vertaa eiliseen lukemaan, niin noin 1 asteen lämpötilan nosto suurensi kulutuksen merkittävästi isommaksi. Muuten perus säädöt, mutta Daikin tarveohjaus 95%.

Eli ainakaan energian säästön kannalta esim yöpudotus ei ole yhtään järkevä? 120 neliön (4 makuuhuonetta, kokonaisala 155 neliötä) ja 1981 tehdyn talon lämpötilan nosto 1 asteella vaatii pumpulta raakasti tehoa? Kenno menee nopeasti jäähän, josta seuraa sulatus.

Screenshot_2024-11-22-09-25-31-32_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?

Syötön voi ottaa kummasta tahansa. Minulla on ihan vaan pistotulppa-asennuksella sisäpuolella. Kaksi muuta Pansua myös pistotulppa-asennuksella, mutta ulkopistorasioissa.
 
Meillä toinen HZ35XKE:stä kiinteänä turvakytkimellä, toinen pistotulppana. Tämä wanha pistotulppana, mutta vedän kyllä uudelle uuden johdon taululta ja turvakytkimellä.
 
Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.


Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.

Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
 
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.
Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
 
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.

Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
Siis tuossa k-raudan vanhassa esitteessä lukee, että 11v Panasonic olisi sopii "25-120 m3 tiloihin". Mutta ei se voi kuutioita olla, vaan neliöitä. Voi olla aika pienitehoinen tuo kumminkin.

Daikin lämmittäisi sitten melkein 120 neliön talon (81 neliötä). Panasonic vähän apuun ja jos ei ne riitä niin takka (+pieni puuhella). Ja pesuhuoneen sähkölattiaakin täytyy pitää päällä, kun laatatkin on muuten liian kylmät.
 
13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.

Edit:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi(E: tietenkin suurempi :poop:) kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
 
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
Näin tekee. Kuitenkin teoriaa vastaan sotii se, että D-sulakkeet ovat Saksasta ja yli 100 vuotta vanha juttu, ja aika usein taitaa olla niin ettei 13A ole paperilla ollenkaan ok ruikuliasennuksille jotka just ja just riittävät 10A, jos nyt edes on aikanaan mitään mitattu. Fiksaatio nimenomaan D II 10 ja 16 ampeerin kokoihin - isompia on myös paljon käytössä, myös DII 20 ja 25 sekä tietysti D III - on äkkinäisen arvaukseni perusteella suomijuttu. 13 ampeerin sulake on kai jossain muualla aika normaali. Norjassa?

Toki ymmärrän että tämä on ikään kuin pappajuttu eli ikivanhaa systeemiä edelleen käytetään ja se on täten puutteineen ok, vaikka uutena lanseerauksena ei enää menisi läpi monestakaan syystä. Vähän sama juttu kuin edisonkantaiset lamput.

Palatakseni aiheeseen, huomasin että ilpu on alkanut parin päivän aikana jurnuttaa sisälle kuuluvasti. Se ei kuitenkaan alkanut heti kun alettiin pyytää kilowatin sähköteholla löylyä vaan vasta edellisen lumimyrskysään aikoihin. Näyttää siis siltä, että seinätelineen kumiproput toimivat kuin toimivatkin. Tänään huomasin, että lunta oli kertynyt ulkoyksikön katolle, minkä tietysti parhaani mukaan harjasin pois. Ilmankierto näytti esteettömältä ja kenno puhtaalta mutta kyljissä oli jääroippeita. Jonkinlaista jääpuikkoa oli kertynyt siten, että sama jää osuu puslien molemmille puolille. En niitä alkanut ihmeemmin hajottamaan vaan ajattelin odottaa alkuviikon lämmintä säätä ja havainnoida. Ja juuri nyt kone käy mutta jurina on kadonnut. Tainnut jää karista pois.

Voi silti olla, että jouset olisivat vähän pidempinä ja muutenkin geometrisesti erilaisina immuunimpia tällekin efektille. En osaa vielä olla kovin huolissani, koska nythän on ollut aika vaativa sää. Lämpötila nollan lähellä ja lunta vaakatasossa parisataa milliä kerralla. Ehkä katos on kuitenkin seuraava harkittava parannus ja seinätelineen puslat vasta listan loppupäässä.

äh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä?
Tuskin tuo kovin väärin on. Tehoa ei jäähdytyskäyttöön tarvita kovinkaan paljon. Kun energiankulutus on melko pieni, ei edes energiataloudellisuudessa kaivata sitä viimeistä siivua. Mitä filttereillä tekee? Ehkä yleinen laatuvaikutelma ja kestävyys sekä ulkonäkö menevät edelle. Sekä tietenkin mahdollisesti käyttöliittymä ja liitettävyys, vaikka ne eivät juuri hankintahetkellä kiinnostaisi yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:

Lähes ei tietysti ihan.

Eli se että "asennat itse" ja saat kutakuinkin ilmaiseksi jonkun 20v käytetyn roskan torista ei ehkä vastaa sitä mitä etsit.

Mutta kysytään näin: paljonko tuosta 100m2 oikeasti on sitä viilennettävää tilaa. Esim. itselläni on teoriassa lähelle tuon tilan viilennys, käytännössä esim: välieteinen, sauna, kodinhoitohuone, pesuhuone, vaatehuone ja vessa eivät kuulu siihen => sitä viilennettävää tilaa on huomattavasti vähemmän. Itselleni riittää oikein hyvin Gree Bora 35. Juu, toki se on myös lämmittävä, mutta kun on (vastikkeeseen sisältyvä) maalämpö ja tuota ei suositella käytettäväksi olikohan nyt -5C alle olisi idiotismia lämmittää sillä.


Miksi päädyin kaikista vaihtoehdoista juuri tuohon voi herätä seuraavaksi kysymykseksi. Vastaus on: kun täällä tehtiin noin 2v sitten maalämpö remontti (yksi talvi sitten, nyt on toinen talvi menossa) tuo oli merkki mitä suosittelivat ja asensivat samalla halukkaille alkaen 1200€ - 1400€ sisältäen paitsi (tietysti) pumpun myös asennuksen sekä opastuksen ja (ainakin itselleni) maakannakkeen terassille asennettuna (ettei ole kiinni seinässä = ei pääse resonoimaan rakenteisiin). (Tuo hinnan vaihtelu riippui siitä moniko tuon tilasi, en jaksa nyt alkaa katsomaan moniko sen hankki, idea tuli kuitenkin selväksi. Erikseen taholta X tilattuna sekä asennettuna käytännössä mikä tahansa muu olisi tullut kalliimmaksi)

Se "mistä tietää" riippuu sinusta. Eli joudut kyselemään ja kilpailuttamaan. Sinua ei henkilökohtaisesti yhtään (tai otaksun, toki tuosta saat nyt hieman osviittaa) lämmitä paljonko esim. itse tuosta maksoin tai keneltä palvelun tilasin. Mutta kun kyselet useammalta tarjoajalta ajankohtaa kun ehtivät sen toimittaa + hintaa voit sitten haarukoida itse sen keneltä tilaat.
 
Mikäs on paras viilentävä ILP hintatehosuhteeltaan 100m2 kämppään?
Tuota saisi vieläkin ilmeisesti vieläkin 999€ hintaan plus asennus 700€. Ei ole kyllä pelkästään viilentävä pumppu.

100 neliön kämppään riittää mikä vaan. Esim Daikin Perfera 40 N viilentäisikin sitten jo 208 neliön omakotitalonkin.
 
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:
Pelkästään viilentävää Panasonicia saisi 900€ plus asennus hintaan. Eli siis esim K-Raudassa käymällä tai laittamalla netistä tarjouspyyntöä, niin pumpun hinnasta saa vielä jotain alennusta.


"Jäähdytyskapasiteetti 3,5kW ja tilasuositus: 40 – 120 m²."
 
Tuli muuten lasku k-raudan 999€ Panasonicista. Eli asennus kokonaisuudessaan 700€ + 111€. Varmaan sitten tuosta 700€ osuudesta saa kotitalousvähennyksen. Ei ollut laskulla selkeästi eritelty, niin laitoin vielä asentajalle siitä sähköpostia.

Suurinosa lisähinnasta tuli maatelineestä ja pieni lisä vielä tiiliseinän läpi porauksesta.

Asennustahan ei tarvitse välttämättä ottaa k-raudan kautta jos sattuu, että jostain löytyy halvempi pumpun asentaja. Tuo k-raudan asentaja kyllä ilmestyi paikalle tosi nopeasti. Varmaan hieman alle viikossa.


Daikin Perfera 40N oli remppatalolla 2440€ (sis jouset). Seinäteline tiiliseinään.

Panasonic siis 1810€ (ei jousia) maateline. Hintaeroa siis vain 630€, mutta maatelineen takia hintaa ei aivan suoraan voi verrata. Daikin aivan huikeasti tehokkaampi, että hintaero on kyllä yllättävän pieni. Daikin asentajia oli kaksi ja kotitalousvähennyksen (työn) osuudeksi oli laskettu 850€.

Daikin on kyllä muutenkin kaikilta osin hieman laadukkaampi, kuin halppis Panasonic. Eli hintaero ei tullut pelkästään tuosta suuremmasta tehosta.
 
Eiköhän Daikin myös hyydy, jos sattuu samanlaiset pakkaset, kuin viime talvena. Veikkaan kumminkin, että ei voi olla niin kylmää?

Varalla:
Panasonic ilp (tämä siis 2013)
Takka
Puuhella
(Suora sähkö)

Eikä kyllä vielä mitään käsitystä mitä 1981 talo kuluttaa. 20cm villaa seinissä ja lämpölasit. Ekotalo talopaketti.

Tuossa nykyisessä 1966 tehdyssä on ilmeisesti vain 10cm villaa seinissä. Alkuperäiset ikkunat, mutta kolmas lasi lisätty. Eli siitäkin suuret erot. Neliöissä ei taida eroa paljon olla, 120 luokkaa molemmissa.

Daikinin suurin miinus toki se, että asentajaa ei löydy mistään? Toshiba tai Mitsu E asentajia kyllä löytyy vaivatta.


Myös varmaan Toshiba Premium+ 35 ja Mitsu RW35 on hyviä. Tollanen RW35 onkin kanssa itsellä (vähän yli vuoden vanha). Toshibasta ei ole omaa kokemusta kuten D, Mitsu (3kpl), Panasonic (2kpl). Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35. Myös yksi 10kW Nibe maalämpöpumppu ja 200m lämpökaivo löytyy yhdestä. MLP olisi toki kaikilta osin kaikkein paras (paitsi hinnaltaan). Toki sekin vaatisi kaverikseen ILPin viilentämään.
 
Takkahuoneeseen miettinyt ilmalämpöpumppua. Kummalle seinälle kannattaa asentaa teidän mielestä?
Oikea reuna. Yläreunan seinällä on vaarana, että lämpö jää takkahuoneeseen ja pumppu käy katkoa kun lämmitystarvetta ei havaita. Tuossa toisessa paikassa lämpöä saadaan paremmin myös ylös ja tehoja irti.
Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).

Esim Toshiba Premium+ 25 saisi ainakin jatkuvasti puhaltamaan (hyvä takkatoiminto).

Vai joko on saatu asennettua?
 
Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35.

Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
 
Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).

Esim Toshiba Premium+ 25 saisi ainakin jatkuvasti puhaltamaan (hyvä takkatoiminto).

Vai joko on saatu asennettua?
Tuli juurikin siihen paikalle. Mitsun ft25 tuli sisäyksikön koon takia. Sai oven yläpuolelle.
 
Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
Täältä luin että uusissa Toshiba Premium+ 25 malleissa ei ole enää sulatusbukia. Eli ohjelmisto on jo päivitetty toimivaan.

Vikana siis oli se, että ulkoyksikkö jää sulatuksen jälkeen päälle kuluttamaan sähköä, mutta sisäyksikkö on pois päältä. Lämpöä ei tule siis ollenkaan.

Täällä käynyt asentajakin sanoi kanssa, että Toshiba helpompi kytkeä, koska sähköt voi kytkeä suoraan sisäyksikköönkin.

Premium+ 25 olisi hyvin pienellä 700W minimi lämpöteholla.

Hinta kyllä ratkaisee monesti. Ei niissä varmaan suuria eroja ole toimivuudeltaan, paitsi Toshibassa hyvä takkatoiminto. Toshiban hintaa vähän lisää 100€ Wifi-palikka, mutta sitähän ei ole pakko ostaa, jos kokee, että ei edes tarvitse sitä.

Edit:
Tuota testiä en ole itse lukenut, että tietäisin Toshiban ominaisuuksista. Mutta jotain käyttäjä kommenttiä olen silloin tällöin lukenut lampopumput.info:sta.
 
Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
(Kaikissa?) Toshiba merkkisissä tuo kannattaa huomioida!

Lampopumput.info :

Screenshot_2024-11-23-12-38-41-52_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Samaa ongelmaa on mm. vanhoissa mitsuissa, kuten meidän FD25. Rakensin siihen erillisen releohjauksen samalla kun lisäsin Mitsurunnerin ohjaamaan sulatuksia. Vakiokunnossa pohjavastus oli aina pakkasilla päällä, sulatettiin tai ei.

Yläkertaan tuli kesällä uusi RW25. Sen pohjavastus- ja sulatuslogiikka tuntuisivat toimivan asiallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Vakiokunnossa pohjavastus oli aina pakkasilla päällä, sulatettiin tai ei.
No ainakaan vanhemmat Mitsut eivät kursailleetkaan sulatusten kanssa... Itse en ole kellottanut FH25:n kerrallaan varmaan viitisen minuuttia kestävien sulatuksia tiheyttä mutta eikös täälläkin puhuta että sykli pyörähtää suurinpiirtein 40min välein.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:
Maakunnissa saat sesongin ulkopuolella 700€ lähtien asennuksen, vaikka et edes hankkisi pumppua asentajalta. Mutta kuten eräälle kävi täällä niin riski takuun osalla on melkoinen kun jos menee rikki niin omalla kustannuksella saa ottaa irti ja asentaa uudestaan. Jos otat molemmat samalta niin luulisi menevän asentajan piikkiin. Eli halpa tai käytetty pumppu on riski kun asennuksen hinta edustaa jopa puolta kokonaisuudesta.

Autotallin tapaiseen jotkut on valmiita ottamaan diy-riskin (ja vakuutusturvariskin) lähes ilmaisten käytettyjen kanssa. Koska jos asennuksen ostaa niin kannattaako sitä ottaa vanhaan kun uusi ei ole enää hirveä harppaus kokonaiskustannukseen nähden?
 
Viimeksi muokattu:
No ainakaan vanhemmat Mitsut eivät kursailleetkaan sulatusten kanssa... Itse en ole kellottanut FH25:n kerrallaan varmaan viitisen minuuttia kestävien sulatuksia tiheyttä mutta eikös täälläkin puhuta että sykli pyörähtää suurinpiirtein 40min välein.
Näin tekevät.
 
Jep. Ja tämä juuri on syy Mitsurunnerin käyttöön. Sulatus tehdään anturien perusteella tarvepohjaisesti, jolloin sulatuksia tulee 2h-8h välein. Joskus jopa 8h ei riitä tukkimaan kennoa, ja tällöin tehdään kelloon perustuva pakkosulatus. Ehkä voisi vielä pidentää max aikaa 10 tuntiin.

Kuvassa runnerin tila ja kenno-ulkolämpötila delta. Positiivinen delta on tukkeutunutta kennoa ja negatiivinen sulatuksia.

Screenshot_20241123_180232_Home Assistant.jpg
 
Uusi pumppu pitäis hommaa kun mitsu fd25 lakkas toimimasta. Mitsu RW35 tai Daikin perfera 40 välillä oon pallotellu. Vailea noita vertailla. Daikinin S ja A sisäyksiköillä, ei näytä vissii olevan eroja kuin kaksialue tunnustus vai puhallus.
 
Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000

Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
 
Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000

Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
Pitää olla myös toissijainen lämmönlähde koska kylmillä keleillä ILPpien lämmön tuotto romahtaa. Pari sähköpatteria tai lattialämmitykset esimerkiksi. En ite uskaltaisi lämmitystä jättää vain ILPin varaan.
 
Vilpillä lämmittäisit vettä hyvällä hyötysuhteella. Ja osalla niistä pystyy jäähdyttää kämppää kun saa tavallisen sisäyksikön.
 
Uusi pumppu pitäis hommaa kun mitsu fd25 lakkas toimimasta. Mitsu RW35 tai Daikin perfera 40 välillä oon pallotellu. Vailea noita vertailla. Daikinin S ja A sisäyksiköillä, ei näytä vissii olevan eroja kuin kaksialue tunnustus vai puhallus.
Vuokratalolla on vanhan Mitsun rinnalla toisessa päässä taloa Mitsu RW35, jolla ikää vähän yli 1 vuosi. 155 neliötä talossa (4 makuuhuonetta). Hinta oli noin 2450€.

Tänään muutetaan jo remppatalolle, 1981, 120 neliötä, 4 makuuhuonetta. Daikin Perfera 40 N. Tuo on uusinta mallia muuten, mutta vielä uudemmassa on ne kahdet läpät sisäyksikössä. Siellä myös 11 vuotta vanha Panasonic, mutta se on pois päältä. Daikin 2440€.

RW35 ja vanha Mitsu on toimineet hyvin. Samoin kyllä Daikin ja Panasonic.

Sanoisin että Daikinissa on parempi sisä- ja ulkoyksikkö, kuin Mitsu RW35. 1300W vs 1200W. daikinissa on parempi sisäyksikön puhallin. Puhallusteho on parempi kuin RW35. Daikinissa on järeämpi/painavampi ulkoyksikkö. Ulkoiselta kooltaanhan RW35 ulkoyksikkö on isompi (ei merkitystä).

Daikinin täystehomitoitus 81 neliötä. Mitsu RW35 täystehomitoitu 70 neliötä.

Daikinissa erittäin paljon parempi sovellus puhelimeen.

Samalla ilmavirtauksella Daikinin sisäyksikkö on hiljaisempi. Mutta Daikinin puhallustehoa saa tusta vielä reilusti lisättyä isommaksi. Molemmat on siis erittäin hiljaisia.

Daikinin COP lukema on noin 9-11% parempi, kuin RW35.

Daikinin kompressorin teho on 8% isompi.

Riippuu siis hinnasta myös? Jos ne olisi saman hintaisia, niin Daikin olisi parempi? Täällä Daikin oli halvempi kuin RW35 nyt asennettuna ja samoin halvempi, kuin Panasonicin joku vastaava malli. Mitsu RW35 ei ole kumminkaan ollenkaan huono valinta. Sekin on tehokas, mutta ei nyt ihan niin tehokas, kuin Perfera 40 N. Daikinissa on hieman enemmän säätöjä (esim vaikka tarveohjaus 95%, jolla saa ehkä vähän paremman hyötysuhteen). Toki kun/jos vaaditaan pumpusta täysi teho, niin tarveohjaus tulee olla silloin pois päältä.

Daikinissa on hyvä sulatus. Mutta en usko, että RW35 pumpussakaan olisi mitenkään huono sulatus. Daikiniin pitäisi saada myös sulanapitokaapelin ilmaiseksi mukaan (2024), jos haluaisi viemäröidä sulatusveden jonnekin.

Daikinissa on energian tuoton seuranta ja sähkönkulutuksen seuranta. Ainakaan tuota lämpötehoa ei ole Mitsussa (eikä varmaan muissakaan).

Toimivia siis niin Daikin kuin Mitsukin. Hyviä valintoja.
 
Uusi pumppu pitäis hommaa kun mitsu fd25 lakkas toimimasta. Mitsu RW35 tai Daikin perfera 40 välillä oon pallotellu. Vailea noita vertailla. Daikinin S ja A sisäyksiköillä, ei näytä vissii olevan eroja kuin kaksialue tunnustus vai puhallus.
Molemmat on laadukkaita pumppuja. Perfera 40 sisäyksikkö on iso, varmasti isompi kuin fd25:ssä. Eikö perfera 30 riitä? Varmasti tehokkaampi kuin vanha fd25. RW35:ssa on ollut teho-ongelmaa kovemmilla pakkasilla mutta tänä vuonna maahantuojan mukaan tuohon tuli korjaus, asia jää nähtäväksi kunhan talvi todella tulee.
 
Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000

Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
Jäisikö öljylämmitys lämmittämään (pelkästään) käyttövettä? Olis hätävaralle siitä lämmönlähde taloon.

4900€ tarjous on ihan hyvä. Täällä (tai siis remppatalolla, jonne muutetaan) Daikin Perfera 40 N 2440€. Eli kaksi olisi tavallaan ollut 4880€. Hyvin lähellä tuota 4900€ hintaa.

Täällä nykyisellä 1966 talolla juuri öljylämmitys. Vanhempi Mitsu LN35 ja uusi Panasonic (120 neliötä). Pelkästään käyttövesi öljyllä. Tosi vähän vie öljyä. En osaa antaa arviota, mutta kahdelta saattasi viedä hieman alle 500L vuosi öljyä.
 
Molemmat on laadukkaita pumppuja. Perfera 40 sisäyksikkö on iso, varmasti isompi kuin fd25:ssä. Eikö perfera 30 riitä? Varmasti tehokkaampi kuin vanha fd25. RW35:ssa on ollut teho-ongelmaa kovemmilla pakkasilla mutta tänä vuonna maahantuojan mukaan tuohon tuli korjaus, asia jää nähtäväksi kunhan talvi todella tulee.
Perfera 30 N olisi tavallaan hieman äänekkäämmällä sisäyksiköllä (samalla puhallusteholla). Verrattuna 40 N.

Perfera 40N sisäyksikkö on aika sama korkeudeltaan? Mutta leveä se on, 998mm.



Omasta mielestä Mitsu RW35 ja Daikin Perfera 30 N kilpailee tasavahvasti keskenään? Niistä on vaikea löytää "mitään" eroa?

Edit:
30 N sisäyksikön puhallin on äänekkäämpi, kuin Mitsu RW35 (sama puhallusteho).

E2:
30 N saattaa olla vähän halvempi? Itse en sen hintaa kyllä tiedä.
 
120m2 lämmitettävää, FD25 alko ottaa täydet tehot -15 pakkasella. Tuo Perfera 40 kiinnostaa just tuon hiljaisuuden takia, kun saman ilmavirran saa pienemmällä puhallus nopeudella. Hinta eroa vain 300€.
 
Onko sulla N-sarjaa myös? Siinä käkyy kulutettu sähkö ja lämpöteho. Jos on aikaisempaa sarjaa, niin niissä ei ilmeisesti ole, eli pelkkä kulutettu vain.


----
Lämpöpumput sivustolta luin, että tarveohjaus 95% vähentää "ryntäilyä" sulatuksen jälkeen. Laitoin siis taas tarveohjauksen päälle. Luulisin, että manuaalinen asetus toimii ainakin varmemmin, kuin automaattinen asetus.
Mitä toi tarveohjaus 95% tarkottaa?
Mikä Tarveohjaus😅
 
Mitä toi tarveohjaus 95% tarkottaa?
Mikä Tarveohjaus😅
Tuon tarveohjauksen saa joko päälle tai pois päältä. Pois päältä on normaali tila, eli Daikin säätelee miminimi ja maksimitehoa itse.

Tarveohjauksen saa päälle. 40%-100%. Kaikkein toimivimmaksi on testattu 95%. Tälloin pumppu ei ryntäile suurelle teholle heti sulatuksen päätyttyä (suurempi sähkönkulutuskin). Lämpötila pysyy paremmin haluttuna. 100% ei ole se pumpun maksimi teho sekään, eli kunnon pakkasilla kannattaa otta tarveohjaus kokonaan pois päältä. Että ei tule turhaan kylmä. 100% tarveohjausta ei kannata käyttää, koska silloinkin pumppu ryntäilee sulatuksen jälkeen.

Eli pieni COP parannus voi tulla 95% tarveohjauksella.

Tarveohjausta ei saa säädettyä kaukosäätimestä. Pelkästään puhelimen sovelluksesta onnistuu.

Tarveohjaukselle on myös kolmaskin tila, automaattinen. Säätelee kai automaattisesti väliltä 40-100%. Tuo ei oikein kunnolla toiminut täällä remppatalolla. Ei nostanut jostain syystä lämpöjä riittävän nopeasti. Eli täällä ainakin on 95% ollut nyt viikon verran käytössä ja hyvin tuntuu toimivan.

Jos pitäisi nostaa talon lämpöjö nopeasti ylös, niin sitten varmaan tarveohjauksen kannattaa laittaa pois päältä. Kun kaikki tehot on käytössä. Tuo Perfera 40 N on osoittautunut tehokkaaksi pumpuksi.

En tiedä löytyisikö jostain Daikinin omaa ohjetta tuohon säätöön? Ei toki oikein mitään ohjetta enää tarvitsekaan.
 
Jäisikö öljylämmitys lämmittämään (pelkästään) käyttövettä? Olis hätävaralle siitä lämmönlähde taloon.

4900€ tarjous on ihan hyvä. Täällä (tai siis remppatalolla, jonne muutetaan) Daikin Perfera 40 N 2440€. Eli kaksi olisi tavallaan ollut 4880€. Hyvin lähellä tuota 4900€ hintaa.

Täällä nykyisellä 1966 talolla juuri öljylämmitys. Vanhempi Mitsu LN35 ja uusi Panasonic (120 neliötä). Pelkästään käyttövesi öljyllä. Tosi vähän vie öljyä. En osaa antaa arviota, mutta kahdelta saattasi viedä hieman alle 500L vuosi öljyä.
Kyseessä on rintamamiestalo. Öljylämmitys jäisi lämmittämään kellaritiloja sekä autotallia sekä käyttövettä. Yläkerrassa on myös yksi huone rakennettu autotallin päälle. Sinne ei ILP:n lämpö ylety joten öljylämmitys lämmittäisi patteria sielläkin. Huone on kyllä tyhjillään, joten siellä pidetään vain vajaa 15 astetta lämpöä. Keskikerroksessa on myös takka jota lämmitetään säännöllisesti talvella.
 
Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).

Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella :)
18€:


Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.

Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?


Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.

Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.

Screenshot_2024-11-21-10-59-13-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
Tuossahan on 700-1000Wh per kaksi tuntia, aamulla sit pomppaa.
 
Pitää olla myös toissijainen lämmönlähde koska kylmillä keleillä ILPpien lämmön tuotto romahtaa. Pari sähköpatteria tai lattialämmitykset esimerkiksi. En ite uskaltaisi lämmitystä jättää vain ILPin varaan.
Varmaan riippuu leveysasteista. Yhdellä Perfera 40:llä lämpeää -75 rakennettusta talosta 150 neliötä, ainoana lämmönlähteenä nyt pari vuotta.
 
Tuon tarveohjauksen saa joko päälle tai pois päältä. Pois päältä on normaali tila, eli Daikin säätelee miminimi ja maksimitehoa itse.

Tarveohjauksen saa päälle. 40%-100%. Kaikkein toimivimmaksi on testattu 95%. Tälloin pumppu ei ryntäile suurelle teholle heti sulatuksen päätyttyä (suurempi sähkönkulutuskin). Lämpötila pysyy paremmin haluttuna. 100% ei ole se pumpun maksimi teho sekään, eli kunnon pakkasilla kannattaa otta tarveohjaus kokonaan pois päältä. Että ei tule turhaan kylmä. 100% tarveohjausta ei kannata käyttää, koska silloinkin pumppu ryntäilee sulatuksen jälkeen.

Eli pieni COP parannus voi tulla 95% tarveohjauksella.

Tarveohjausta ei saa säädettyä kaukosäätimestä. Pelkästään puhelimen sovelluksesta onnistuu.

Tarveohjaukselle on myös kolmaskin tila, automaattinen. Säätelee kai automaattisesti väliltä 40-100%. Tuo ei oikein kunnolla toiminut täällä remppatalolla. Ei nostanut jostain syystä lämpöjä riittävän nopeasti. Eli täällä ainakin on 95% ollut nyt viikon verran käytössä ja hyvin tuntuu toimivan.

Jos pitäisi nostaa talon lämpöjö nopeasti ylös, niin sitten varmaan tarveohjauksen kannattaa laittaa pois päältä. Kun kaikki tehot on käytössä. Tuo Perfera 40 N on osoittautunut tehokkaaksi pumpuksi.

En tiedä löytyisikö jostain Daikinin omaa ohjetta tuohon säätöön? Ei toki oikein mitään ohjetta enää tarvitsekaan.
Onks sulla sit puhallus automaatilla?
Taidan ittekki koittaa tota Tarveohjausta 95%
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 394
Viestejä
4 511 226
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom