Ilmalämpöpumput eli ILPit

Onhan myös lattia- ja kattomalleja, jos se seinässä oleva pömpeli ei innosta. Lämmityksellä tuskin teet mitään ja sulatusvesien kanssa on kerrostalossa ongelmia.
Tällä hetkellä käytössä siirrettävä malli ja tarkoituksena olisi siirtyä seinämalliin. Joo lämmitystoiminnolla en tee mitään ja sitä ei saa edes meillä käyttää. Lähinnä vaan, jos muilta merkeiltä ei löydy pelkästään viilentäviä malleja.
 
Tärkeää olisi, että viilentäisi tehokkaasti, sisäyksikkö näyttäisi kivalta ja ei pitäisi älytöntä meteliä. WiFi olisi myös kiva.

Alustavasti katselin ilppiä Toshiba Haori Design 13, mutta hieman epäilyttää hintaan nähden lyhyt takuu ja ilmeisesti saattaa myös siristä jonkin verran. Onko jotain muita ”design” malleja muilta merkeiltä vai kannattaako suoraan vaan luopua näistä kivemman näköisistä malleista?

Periaatteessa saa myös sisältää lämmitysominaisuuden, vaikka sitä ei saisikaan käyttää.
Daikin olisi 5 vuoden takuulla. Kaksi mallia ilmeisesti olisi jollain lailla hienommalla sisäyksiköllä. Daikin on kyllä muotoilultaan erilainen kuin tuo Toshiba.
 
999€ Panasonic vaikuttaa ihan toimivalta pumpulta. Midea sitten aivan tuntematon, ei ehkä sitä "tohdi"? Onkohan se joku vielä halvempi sitten?
Midea on yksi maailman suurimmista lämpöpumppuvalmistajista, ei mikään panasonicin tapainen pieni autotallipaja...*

Midea on aika iso OEM valmistaja, niin että Midean valmistamia lämpöpumppuja myydään monen eri tuotemerkin alla. Sitä nyt en tiedä onko tuo midea mitenkään erityisen laadukas, ihan OK laitteita ne ovat, mutta esim hyötysuhdetietoa tms ei kyllä löydy mistään, tehdas itse ei tee kuin lakisääteisen minimimittauksen ja ilmoittaa sen hyödyttömän leudon ilmaston scopin.

*huumoria, on kuitenkin Panaa isompi valmistaja.
 
Daikinin Perferasta N:sta on tullut juuri facelift mali. Ei ilmeisesti löydy vielä Daikinin sivuiltakaan, kovin helposti. Tosin älyttömiä muutoksia sisäyksikköön ei ole tehty ilmeisesti.
 
Daikinin Perferasta N:sta on tullut juuri facelift mali. Ei ilmeisesti löydy vielä Daikinin sivuiltakaan, kovin helposti. Tosin älyttömiä muutoksia sisäyksikköön ei ole tehty ilmeisesti.
Tuossa uusi Perfera 40 N sisäyksikkö. Kaksi ilmanohjainta, mutta muuten taitaa olla aivan sama. Aika nopeasti tulee noita pikku muutoksia.

 
Laitoin Daikin Perfera 40 N mallille jotkut väärät ohjeet muutama päivä sitten. Olin siis käsittänyt asetuksen toiminnan väärin.

Tuossa oikeat ohjeet:

"Sisäyksikkö lämmittää aina asetusarvon yli. Ylilämmittämisellä kone pyrkii tekemään mahdollisimman pitkiä käynti jaksoja, jotta vältyttäisiin mahdollisimman paljon ns. pätkäkäyntiä. Tätä eroaluetta pystyy halutessa kyllä kaventamaan kaukosäätimellä tehtävällä parametri muutoksella. Tässä liitteenä tämä ohje, jos asiakas haluaa kaventaa tätä aluetta."
Daikin & lampopumput.info

Laitoin kokeiluun asetuksen 4. Eli maksimi pätkäkäynnin esto :)

1732008899019.png
 
Ensimmäinen 1000.5kWh lämpötehoa meni rikki. Kulutettu sähkö 209.6kWh. Noista laskettu COP olisi 4.77. Nuo siis jotain ILPin arvauksia.

Asetukset oli kyllä hieman väärin ainakin muutaman päivän, kun en ymmärtänyt tuota edellisen viestin asetusta, eli oli enemmän pätkäkäyntiä (asetus 0).

18.11. asennettu Perfera 40 N.
Edit: Talo noin 120 neliötä, 1981.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen 1000.5kWh lämpötehoa meni rikki. Kulutettu sähkö 209.6kWh. Noista laskettu COP olisi 4.77. Nuo siis jotain ILPin arvauksia.

Asetukset oli kyllä hieman väärin ainakin muutaman päivän, kun en ymmärtänyt tuota edellisen viestin asetusta, eli oli enemmän pätkäkäyntiä (asetus 0).

18.11. asennettu Perfera 40 N.
Edit: Talo noin 120 neliötä, 1981.
Mistä nuo lämpötehot näkee? Onectasta näen vain kulutetun sähkön :hmm:
 
Mistä nuo lämpötehot näkee? Onectasta näen vain kulutetun sähkön :hmm:
Onko sulla N-sarjaa myös? Siinä käkyy kulutettu sähkö ja lämpöteho. Jos on aikaisempaa sarjaa, niin niissä ei ilmeisesti ole, eli pelkkä kulutettu vain.


----
Lämpöpumput sivustolta luin, että tarveohjaus 95% vähentää "ryntäilyä" sulatuksen jälkeen. Laitoin siis taas tarveohjauksen päälle. Luulisin, että manuaalinen asetus toimii ainakin varmemmin, kuin automaattinen asetus.
 
Onko sulla N-sarjaa myös? Siinä käkyy kulutettu sähkö ja lämpöteho. Jos on aikaisempaa sarjaa, niin niissä ei ilmeisesti ole, eli pelkkä kulutettu vain.


----
Lämpöpumput sivustolta luin, että tarveohjaus 95% vähentää "ryntäilyä" sulatuksen jälkeen. Laitoin siis taas tarveohjauksen päälle. Luulisin, että manuaalinen asetus toimii ainakin varmemmin, kuin automaattinen asetus.
Ostin Landenilta lokakuun alussa pumpun ja sisäyksikkö on mallia FTXTM40S. Nyt heillä on näköjään tuo FTXTM40A malli tuossa paketissa. Vituttaa kyllä että jäi luu käteen tässä hommassa https://www.landen.fi/lvi/daikin-pe...sUtPoAMDfujM830SzTnMl1gB-33sJa8p_LZYltzuY7IDw

Edit. Ihmettelin käyttöönotossa että miksi näyttää 3v takuuta 5v sijaan. En ole vielä jaksanut kysellä myyjältä että mikä homma. Noh selvisihän tuokin sitten…

Edit2. Daikinin sivuillakin mainostetaan vielä tuota S-päätteistä mallia vaikka myyjillä on jo A-päätteisiä. Luulin ostaneeni uusinta mallia mutta sain serriä täydellä hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin Landenilta lokakuun alussa pumpun ja sisäyksikkö on mallia FTXTM40S. Nyt heillä on näköjään tuo FTXTM40A malli tuossa paketissa. Vituttaa kyllä että jäi luu käteen tässä hommassa https://www.landen.fi/lvi/daikin-pe...sUtPoAMDfujM830SzTnMl1gB-33sJa8p_LZYltzuY7IDw

Edit. Ihmettelin käyttöönotossa että miksi näyttää 3v takuuta 5v sijaan. En ole vielä jaksanut kysellä myyjältä että mikä homma. Noh selvisihän tuokin sitten…

Edit2. Daikinin sivuillakin mainostetaan vielä tuota S-päätteistä mallia vaikka myyjillä on jo A-päätteisiä. Luulin ostaneeni uusinta mallia mutta sain serriä täydellä hinnalla.
Tuskin ne erot niin suuria on. Eikös siellä lue, että rekisteröimällä saat jatkotakuun.
 
Ostin Landenilta lokakuun alussa pumpun ja sisäyksikkö on mallia FTXTM40S. Nyt heillä on näköjään tuo FTXTM40A malli tuossa paketissa. Vituttaa kyllä että jäi luu käteen tässä hommassa https://www.landen.fi/lvi/daikin-pe...sUtPoAMDfujM830SzTnMl1gB-33sJa8p_LZYltzuY7IDw

Edit. Ihmettelin käyttöönotossa että miksi näyttää 3v takuuta 5v sijaan. En ole vielä jaksanut kysellä myyjältä että mikä homma. Noh selvisihän tuokin sitten…

Edit2. Daikinin sivuillakin mainostetaan vielä tuota S-päätteistä mallia vaikka myyjillä on jo A-päätteisiä. Luulin ostaneeni uusinta mallia mutta sain serriä täydellä hinnalla.
Remppa talolla on se 1kk vanha ja ei sekään ole tuota uusinta mallia.

5 vuoden takuu vaatii rekisteröinnin.

Screenshot_2024-11-20-07-22-02-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd~2.jpg



Edit:
Eikun taitaa sittenkin olla?
 
Ihmettelin käyttöönotossa että miksi näyttää 3v takuuta 5v sijaan. En ole vielä jaksanut kysellä myyjältä että mikä homma. Noh selvisihän tuokin sitten…

Edit2. Daikinin sivuillakin mainostetaan vielä tuota S-päätteistä mallia vaikka myyjillä on jo A-päätteisiä. Luulin ostaneeni uusinta mallia mutta sain serriä täydellä hinnalla.
Tuskin ne erot niin suuria on. Eikös siellä lue, että rekisteröimällä saat jatkotakuun.
Ei noissa varmaan mitään käytännön eroa ole? Sisäyksiköstä on lisäksi nyt tulossa uusi malli, jossa on kaksi läppää. Sitä ei vielä tuossa kuukauden vanhassa ole. En kyllä onneksi tarvitsekaan.

Onko sovellukseen talletettu huoltokumppani? Pumpun asentajan täytyy tehdä se.


Millaisia kulutuslukemia teillä on Perfera 40 N mallissa. Täällä ei ole tuotu taloon vielä kaikkia tavaroita ja lämpö on olohuoneessa vain 18.0. Se pienentää toki sähkönkulutusta jonkin verran.

Screenshot_2024-11-20-09-16-26-80_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg


Screenshot_2024-11-20-09-22-47-81_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd~2.jpg


Screenshot_2024-11-20-09-14-27-93_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Noniin, nyt puhisee talossa kolmaskin ILP kellarissa. K-raudan tarjouksesta tarttui mukaan tuo QZ25VKE. Asennuksen kanssa hintaa tuli n. 1500€, mikä oli suunnilleen 500€ enemmän kuin alunperin kellaripumppuprojektille suunnitellut. Alunperin kun piti laittaa kellariin joku ihan halpispumppu ja asentaa mahdollisimman pitkälle itse. Sitten iski kuitenkin laiskuus ja ajatus siitä, että olisi kiva saada kaikki pumput saman softan alle ja turha muutenkaan lähteä noin älyttömästi sniiduilemaan värkin kanssa, joka puhisee tuolla luultavasti sitten sen seuraavan 10-20 vuotta. Kellari siis aktiivisessa käytössä olevaa asuintilaa, jossa on lasten leikkihuone ja oma musiikkistudio. Tilan käyttöä talvisin on kuitenkin vähän rajoittanut se, että lämmitys on aiemmin hoitunut +2 kW lattialämmitysvastuksilla, joten ei ole pörssisähköilijänä vaan perse kestänyt pitää tilaa kovin lämpimänä...

Ihan mielenkiintoista kyllä päästä vertailemaan miten tuollainen pari sukupolvea vanhempi "peruspumppu" pärjää noille ennestään kämpästä löytyville uudemmille "lippulaiva" HZ25XKE pumpuille. Ulkoyksikkö on ainakin ihan saman kokoinen ja näköinenkin, mutta sisäyksikkö ehkä inasen pienempi ja muutenkin eri muotoinen. Se pääsi kyllä yllättämään, että tässä QZ:ssa ei ole ole ollenkaan automaattista sivuttaispuhalluksen säätöä, vaan sivusuuntaussiivekkeet pitää kääntää käsin. En vaan ollut tavannut speksilistaa niin tarkkaan, että olisin huomannut tuota. Toisaalta aika yhdentekevää, kun lähinnä nuo tulee säädettyä kerran ja sitten saavat olla. Eipä noiden kalliimpienkaan pumppujen sivuttaissuuntauksella oikein mitään tee vaikka ne pystyykin kakesta kääntämään, kiitos Panasonicin automaattisen sivuswingin suoraan sanottuna idioottimaisen toimintalogiikan vuoksi.

Tämä uusi pumppu tuli myös kahdesta edellisestä poiketen vähän hankalan asennuspaikkansa takia sokkelitelineelle, joten ihan mielenkiintoista seurailla sitäkin. Sovittiin asentajan kanssa, että jos tuo sokkeliteline jotenkin ärsyttävästi resonoi, niin vaihdetaan maatelineeseen. Ainakaan näin äkkiseltään kellariin tai sen yläpuolella olevaan olohuoneeseen ei kuulu mitään pörinää tai hurinaa, mutta kovemmilla pakkasillahan tuon oikeasti vasta näkee. Joku pieni katos tuohon ulkoyksikölle olisi joka tapauksessa varmaan hyvä värkätä kun ainakin tällä kelillä pääsee lunta pölisemään suoraan kennoon.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt puhisee talossa kolmaskin ILP kellarissa. K-raudan tarjouksesta tarttui mukaan tuo QZ25VKE. Asennuksen kanssa hintaa tuli n. 1500€, mikä oli suunnilleen 500€ enemmän kuin alunperin kellaripumppuprojektille suunnitellut. Alunperin kun piti laittaa kellariin joku ihan halpispumppu ja asentaa mahdollisimman pitkälle itse. Sitten iski kuitenkin laiskuus ja ajatus siitä, että olisi kiva saada kaikki pumput saman softan alle ja turha muutenkaan lähteä noin älyttömästi sniiduilemaan värkin kanssa, joka puhisee tuolla luultavasti sitten sen seuraavan 10-20 vuotta. Kellari siis aktiivisessa käytössä olevaa asuintilaa, jossa on lasten leikkihuone ja oma musiikkistudio. Tilan käyttöä talvisin on kuitenkin vähän rajoittanut se, että lämmitys on aiemmin hoitunut +2 kW lattialämmitysvastuksilla, joten ei ole pörssisähköilijänä vaan perse kestänyt pitää tilaa kovin lämpimänä...

Ihan mielenkiintoista kyllä päästä vertailemaan miten tuollainen pari sukupolvea vanhempi "peruspumppu" pärjää noille ennestään kämpästä löytyville uudemmille "lippulaiva" HZ25XKE pumpuille. Ulkoyksikkö on ainakin ihan saman kokoinen ja näköinenkin, mutta sisäyksikkö ehkä inasen pienempi ja muutenkin eri muotoinen. Se pääsi kyllä yllättämään, että tässä QZ:ssa ei ole ole ollenkaan automaattista sivuttaispuhalluksen säätöä, vaan sivusuuntaussiivekkeet pitää kääntää käsin. En vaan ollut tavannut speksilistaa niin tarkkaan, että olisin huomannut tuota. Toisaalta aika yhdentekevää, kun lähinnä nuo tulee säädettyä kerran ja sitten saavat olla. Eipä noiden kalliimpienkaan pumppujen sivuttaissuuntauksella oikein mitään tee vaikka ne pystyykin kakesta kääntämään, kiitos Panasonicin automaattisen sivuswingin suoraan sanottuna idioottimaisen toimintalogiikan vuoksi.

Tämä uusi pumppu tuli myös kahdesta edellisestä poiketen vähän hankalan asennuspaikkansa takia sokkelitelineelle, joten ihan mielenkiintoista seurailla sitäkin. Sovittiin asentajan kanssa, että jos tuo sokkeliteline jotenkin ärsyttävästi resonoi, niin vaihdetaan maatelineeseen. Ainakaan näin äkkiseltään kellariin tai sen yläpuolella olevaan olohuoneeseen ei kuulu mitään pörinää tai hurinaa, mutta kovemmilla pakkasillahan tuon oikeasti vasta näkee. Joku pieni katos tuohon ulkoyksikölle olisi joka tapauksessa varmaan hyvä värkätä kun ainakin tällä kelillä pääsee lunta pölisemään suoraan kennoon.

Nuo sivuttaissäädöt rajoittaa muutenkin aika tehokkaasti ilmankulkua sisäyksikön läpi niin paras kun antaa vaan tohottaa suoraan eteenpäin ja laittaa reilusti puhallusta.

E: Service-valikosta kannattaa katsoa, että se uusi ja parempi sulatuslogiikka on käytössä. Pitäisi olla defaulttina, mutta muistaakseni omassa qz25:ssa pari vuotta sitten se ei ollut.
 
Noniin, nyt puhisee talossa kolmaskin ILP kellarissa. K-raudan tarjouksesta tarttui mukaan tuo QZ25VKE. Asennuksen kanssa hintaa tuli n. 1500€, mikä oli suunnilleen 500€ enemmän kuin alunperin kellaripumppuprojektille suunnitellut. Alunperin kun piti laittaa kellariin joku ihan halpispumppu ja asentaa mahdollisimman pitkälle itse. Sitten iski kuitenkin laiskuus ja ajatus siitä, että olisi kiva saada kaikki pumput saman softan alle ja turha muutenkaan lähteä noin älyttömästi sniiduilemaan värkin kanssa, joka puhisee tuolla luultavasti sitten sen seuraavan 10-20 vuotta. Kellari siis aktiivisessa käytössä olevaa asuintilaa, jossa on lasten leikkihuone ja oma musiikkistudio. Tilan käyttöä talvisin on kuitenkin vähän rajoittanut se, että lämmitys on aiemmin hoitunut +2 kW lattialämmitysvastuksilla, joten ei ole pörssisähköilijänä vaan perse kestänyt pitää tilaa kovin lämpimänä...

Ihan mielenkiintoista kyllä päästä vertailemaan miten tuollainen pari sukupolvea vanhempi "peruspumppu" pärjää noille ennestään kämpästä löytyville uudemmille "lippulaiva" HZ25XKE pumpuille. Ulkoyksikkö on ainakin ihan saman kokoinen ja näköinenkin, mutta sisäyksikkö ehkä inasen pienempi ja muutenkin eri muotoinen. Se pääsi kyllä yllättämään, että tässä QZ:ssa ei ole ole ollenkaan automaattista sivuttaispuhalluksen säätöä, vaan sivusuuntaussiivekkeet pitää kääntää käsin. En vaan ollut tavannut speksilistaa niin tarkkaan, että olisin huomannut tuota. Toisaalta aika yhdentekevää, kun lähinnä nuo tulee säädettyä kerran ja sitten saavat olla. Eipä noiden kalliimpienkaan pumppujen sivuttaissuuntauksella oikein mitään tee vaikka ne pystyykin kakesta kääntämään, kiitos Panasonicin automaattisen sivuswingin suoraan sanottuna idioottimaisen toimintalogiikan vuoksi.

Tämä uusi pumppu tuli myös kahdesta edellisestä poiketen vähän hankalan asennuspaikkansa takia sokkelitelineelle, joten ihan mielenkiintoista seurailla sitäkin. Sovittiin asentajan kanssa, että jos tuo sokkeliteline jotenkin ärsyttävästi resonoi, niin vaihdetaan maatelineeseen. Ainakaan näin äkkiseltään kellariin tai sen yläpuolella olevaan olohuoneeseen ei kuulu mitään pörinää tai hurinaa, mutta kovemmilla pakkasillahan tuon oikeasti vasta näkee. Joku pieni katos tuohon ulkoyksikölle olisi joka tapauksessa varmaan hyvä värkätä kun ainakin tällä kelillä pääsee lunta pölisemään suoraan kennoon.
Samat huomioit tuosta samasta 1000€ Panasonicista. Hyvin lämmittää 1966 tehtyä taloa. Nyt on Mitsu LN35 käännetty virrat pois turvakytkimestä. Jossain vaiheessa tuo Mitsukin sitten käyttöön, jos ei lämpö riitä. Neliöitä talossa noin 120.

Asennuspaikka aika hyvä, kun on avokeittiössä ja puhaltaa kolmen makkarin suuntaan. Puhallus on automaatilla, että ei ole liian kova ääni.

Sovellus toimii hyvin. Esim Mitsusta ei oikein saa mitään järkevää kulutustietoa, koska näyttää aivan väärin ainakin täällä. Panasonicin kaukosäätimessä on jopa taustavalo, jota ei vielä tuossa mitsussa ole.

Screenshot_2024-11-20-13-53-48-66_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a.jpg
 
Samat huomioit tuosta samasta 1000€ Panasonicista. Hyvin lämmittää 1966 tehtyä taloa. Nyt on Mitsu LN35 käännetty virrat pois turvakytkimestä. Jossain vaiheessa tuo Mitsukin sitten käyttöön, jos ei lämpö riitä. Neliöitä talossa noin 120.

Asennuspaikka aika hyvä, kun on avokeittiössä ja puhaltaa kolmen makkarin suuntaan. Puhallus on automaatilla, että ei ole liian kova ääni.

Sovellus toimii hyvin. Esim Mitsusta ei oikein saa mitään järkevää kulutustietoa, koska näyttää aivan väärin ainakin täällä. Panasonicin kaukosäätimessä on jopa taustavalo, jota ei vielä tuossa mitsussa ole.

Screenshot_2024-11-20-13-53-48-66_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a.jpg

Joo, toi Comfort Cloud on ollut aika kiva ja on vielä parantunutkin tässä parin viime vuoden aikana aika roimasti. Pansun pumpuissa on myös se hyvä puoli, että ne saa integroitua varsin vaivattomasti Home Assistanttiin, jolloin niistä saa esim. tarkempaa hetkittäistä ottotehoa ym. ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?
Panasonicin asentaja taisi sanoa, että ulkoyksikön kautta syöttö. Asentaja siis porasi sisällä olevasta pistokkeesta sen sähkönsyötön ulos ja ulos tuli turvakytkin.

Voi olla että sisäyksikköön suoraan ei onnistu?


------
Daikin 40 N toimii mallikkaasti 95% tarveohjauksella. Ei ole tarvinnut tehdä mitään säätöjä useampaan päivään enää. Sitä jotain säätöä vähän muuttelin, niin 13 asteen lämpötilalla lämmittää noin 18.0-18.4 asteeseen. Eli hyvin tarkasti 18 (nyt siis 5 yli pyynnin). Puhallin täysillä ja siipi aika yläasennossa. Ei ole vielä tarvetta 21 asteen lämmölle, kun ei olla vielä muutettu.
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?
"Tilasuositus: 50–150 m²" tuossa Panasonicissa. Uskoisin että hirsimökki lämpenisi tuolla aika hyvin? On varmaan tuossa hintaluokassa oikein hyvä.
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?

Samaa pohtinut, tarve kahdelle erilliselle tilalle saada ilppi mutta tarpeeksi "pienillä" spekseillä olevaa ei ole tullut vastaan.
Tonnin hinta tässä houkuttelisi.
 
"Tilasuositus: 50–150 m²" tuossa Panasonicissa. Uskoisin että hirsimökki lämpenisi tuolla aika hyvin? On varmaan tuossa hintaluokassa oikein hyvä.

Lämpenee varmasti, huoli on ennemminkin että voiko ”ajaa tarpeeksi pienellä”
 
Lämpenee varmasti, huoli on ennemminkin että voiko ”ajaa tarpeeksi pienellä”
Usein ilpin minimi lämpöteho on 800W luokkaa. Toshiba Premium+ 25 olisi jopa 700W minimi lämpöteholla. Ja Daikin Perfera 40 N 900W minimi lämpöteholla.

Panasonicista en tuota tietoa tiedä, mutta arvelen, että noin 800W luokkaa olisi siinäkin? Ei siis pitäisi olla ongelmaa 25 neliön hirsimökissä.


--------
Kehuin jo 1000€ Panasonicia eikä vieläkään moitetta. Puoliso oli yöllä lisännyt hieman lämpöä. 25 -> 26.5.

Kova tuuli ja ulkona -7 astetta. Lisäksi 1966, 120 neliöinen talo.

Panasonicin sovelluksesta näkee hyvin tiedot. Ilpin lähellä siis 22 astetta. Hieman siis voisi olla jo lisää tehoa tai siis Mitsu LN35 voisi laittaa myös päälle auttamaan.

------
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.

Panasonic:
Screenshot_2024-11-21-07-39-50-82_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a~2.jpg
 
Shelly PM mini Gen3 sinne ilpin kytkentäkoteloon niin alkaa dataa tulla;)

IMG_4687.jpeg
Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).

Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella :)
18€:


Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.

Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?


Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.

Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.

Screenshot_2024-11-21-10-59-13-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.
Pitää muistaa, että tuo on ihan vaan offset-arvo. Pumpun logiikka on silti sama, ja edelleen joka kohteessa täytyy tietää, mikä pyyntiluku tuottaa halutun sisälämpötilan. Omalla kohdalla 23 pätkii vähän liikaa, 23.5 ajaa enimmäkseen tasaiseen, mutta ei tule liian lämmin. Jos säätäisin tuota huoltovalikon arvoa, pitäisi vaan hakea uudet offsetia vastaavat arvot.

Sanoisin enemmänkin OCD-arvoksi kun ihmiset ei pidä siitä, että kaken tai Onectan pyynti ei vastaa absoluuttista sisäilman lämpötilaa :lol:
 
Usein ilpin minimi lämpöteho on 800W luokkaa. Toshiba Premium+ 25 olisi jopa 700W minimi lämpöteholla. Ja Daikin Perfera 40 N 900W minimi lämpöteholla.

Panasonicista en tuota tietoa tiedä, mutta arvelen, että noin 800W luokkaa olisi siinäkin? Ei siis pitäisi olla ongelmaa 25 neliön hirsimökissä.


--------
Kehuin jo 1000€ Panasonicia eikä vieläkään moitetta. Puoliso oli yöllä lisännyt hieman lämpöä. 25 -> 26.5.

Kova tuuli ja ulkona -7 astetta. Lisäksi 1966, 120 neliöinen talo.

Panasonicin sovelluksesta näkee hyvin tiedot. Ilpin lähellä siis 22 astetta. Hieman siis voisi olla jo lisää tehoa tai siis Mitsu LN35 voisi laittaa myös päälle auttamaan.

------
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.

Panasonic:
Screenshot_2024-11-21-07-39-50-82_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a~2.jpg

Noh, tästä käyn tekemässä lauantaina kaupat 999€ hintaan. Jos asennuttaisi sen sitten tässä ennen kovimpia pakkasia.
 
Pitää muistaa, että tuo on ihan vaan offset-arvo. Pumpun logiikka on silti sama, ja edelleen joka kohteessa täytyy tietää, mikä pyyntiluku tuottaa halutun sisälämpötilan. Omalla kohdalla 23 pätkii vähän liikaa, 23.5 ajaa enimmäkseen tasaiseen, mutta ei tule liian lämmin. Jos säätäisin tuota huoltovalikon arvoa, pitäisi vaan hakea uudet offsetia vastaavat arvot.

Sanoisin enemmänkin OCD-arvoksi kun ihmiset ei pidä siitä, että kaken tai Onectan pyynti ei vastaa absoluuttista sisäilman lämpötilaa :lol:
Ei tosiaan taida olla huoltovalikon säädöllä oikein mitään vaikutusta :D Paitsi tuohon pumpun näyttämään lämpötilaan.

Nostin aamulla siis lämpötilaa 13->14 asteeseen, kun oli niin kylmä täällä remppaillessa. Nyt onkin hyvä 18.6 astetta olkkarissa. Pumpun pätkimisestä en itse osaa sanoa täällä mitään. Luulen että kävisi kyllä jatkuvasti? Ei ole sähkömittaria, josta asia varmistuisi. Huoneistoala 155 ja sisäneliöt 120, sekä 1981 talo.

Mahtaa olla puolisolla sitten ehkä vaikea tottua kaukosäätimen (tai sovelluksen) näyttämään lukemaan :)


Mutta tarveohjaus 95% on ollut kyllä kaikkein paras säätö. Koska Daikin ei ryntäile heti sulatuksen jälkeen "täysille". Jos laittaa 100% arvon, niin siitä ei ole hyötyä (ryntäilee). Eli matalampi voisi olla, mutta ei siitäkään mitään hyötyä nyt ainakaan.
 
Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).

Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella :)
18€:


Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.

Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?


Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.

Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.

Screenshot_2024-11-21-10-59-13-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
Jos sulla on ILP:n 16A sulakkeen takana ja siinä 2.5mm2 johdot (kuten pitäisi) se kestää virallisesti 3680W siirron.
=> Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?

Toinen mikä kiinnostaisi tietää, nyt kun sähköt hävisi yli 70000 taloudesta myrskyn takia keskisuomessa, saattas olla jollain kokemuksia.
Miten (missä ajassa) kennot jäätyivät milläkin pakkasella ja kuinka herkkiä ne ovat rikkoutumaan jäätymisen seurauksena? Onko kellään hajonnut.
 
Invertterin teho antaa jonkilaisen kuvan ja siihen päälle sulanapitokaapeli. Sisä- ja ulkoyksikön puhaltimet ottavat muutamia kymmeniä watteja.
 
Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?

Tämä kiinnostaisi myös täällä.
Pääsääntöisesti 10A sulake riittää monelle ilpille, joten maksimi 2300W. Daikinissa lukee 16A, mutta sen maksimi ottoteho on 2500W eli 10A sulake ei enää riitä, mutta käytännössä aika harvinainen tilanne, että pumpulla olisi niin paljon kuormaa ja 10A sulake ei kestäisi. Myös on vaihtoehto 13A sulake laittaa 10A sulakkeen paikalle ja tämä jopa sallittua. 1,5mm2 johdot kyllä kestää 14A ja pinta-asennuksena jopa 18A. Sulatuksessa Daikin näyttää ottavan 800-1200W. Toinen Daikin on meillä 10A sulakkeen takana ja sulake kesti viime tammikuunkin pakkaset.
Scanofficen sivuilla olevista VTT testeistä näkee eri pumppujen maksimi ottotehoja testitilanteissa.
 
Jos sulla on ILP:n 16A sulakkeen takana ja siinä 2.5mm2 johdot (kuten pitäisi) se kestää virallisesti 3680W siirron.
=> Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?
Daikin Perfera 30 N ja 40 N on ilmeisesti kaikkein suurimmalla 1300W kompressorilla.

Toshiba Premium+ 35 1050W
Toshiba Premium+ 25 900W

Mutta tuosta toisesta ilpistä, eli vanhasta Panasonicista en muista sitäkään, että onko 25 vai 35 sarjaa.

Tavallaan 16A sulakkeesta olisi vain 8A per laite, eli aika vähän. Itse epäilen, että saattaa kyllä huonolla tuurilla polttaa sulakkeen?

Tuolta löytyi helpoiten muutaman eri mallin kompressorin ilmoitettu teho.
 
Daikin Perfera 30 N ja 40 N on ilmeisesti kaikkein suurimmalla 1300W kompressorilla.

Toshiba Premium+ 35 1050W
Toshiba Premium+ 25 900W

Mutta tuosta toisesta ilpistä, eli vanhasta Panasonicista en muista sitäkään, että onko 25 vai 35 sarjaa.

Tavallaan 16A sulakkeesta olisi vain 8A per laite, eli aika vähän. Itse epäilen, että saattaa kyllä huonolla tuurilla polttaa sulakkeen?

Tuolta löytyi helpoiten muutaman eri mallin kompressorin ilmoitettu teho.
Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.


Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.

Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
 
itsellä ollu jo muutamia vuosia kaks ilppiä saman 10A sulakkeen takana.. kertaakaan oo laukonut.. ne tehot on max teoreettiset tehot, jota ei ikinä varmaan saavuta jollei jotain oikkaria..
toki jos jotain helekutinmoisia koneita ja pitää ovet auki keskellä helmikuuta ni ehkä si vois...
 
Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.
Vanhassa Panasoniciassa on melko pitkä johto talon päästä talon taakse pistorasiaan (menee räystään alla). Isän avulla varmaan saisi muutettua kytkennän niin, että Panasonic ottaisikin virran talon etupuolelta pistorariasta. Samasta olisi kyllä sähköauton lataus, mutta 1*8A varmaan riittäisi sille. Tai eihän se Sukosta enempää edes saisi olla. Voimavirta pistoketta ei tässä 1981 (remppa)talossa ole.

Olisi ainakin sitten pumput eri sulakkeilla ja vähän toimintavarmempi :)
 
itsellä ollu jo muutamia vuosia kaks ilppiä saman 10A sulakkeen takana.. kertaakaan oo laukonut.. ne tehot on max teoreettiset tehot, jota ei ikinä varmaan saavuta jollei jotain oikkaria..
toki jos jotain helekutinmoisia koneita ja pitää ovet auki keskellä helmikuuta ni ehkä si vois...
Muistaakseni Mitsu LN35 ja Mitsu RW35 ei tavallaan pitäisi toimia 10A sulakkeella. Siis yksinään. Mutta omalla vastuulla sai asentaja ne asennettua 10A sulakkeen perään.

Ei se 10A heti edes pala, eli siinä on pieni varmuusvara. Lisäksi onhan niitä 13A sulakkeitakin myynnissä.

Testasin joskus, että 13A sulakekin kesti 16A sähköauton latausta akun täyteen (tuo oli hybridiauto, eli pienellä akulla).

Edit:
Ja jos sattuu vielä jotain muutakin kuormaa pienelle sulakkeelle, niin silloin voi kyllä palaa.
 
Myös on vaihtoehto 13A sulake
Minulla on 10A sulakkeen perässä 25-luokan Samsung. Ensimmäinen lämmityskausi laitteella vasta aluillaan. En siis yhtään jännittäisi ellei samassa syötössä olisi myös 800W sähköpatteri. :whistling: Tämä on vielä kaukana pumpusta ja juuri se joka eniten tulee käyttöön samanaikaisesti. Siispä ennustelen että sulakekoon kasvattaminen voi olla tarpeen. Enkä tee ominpäin ja mittaamatta. Pohja täytynee tarvittaessa hommata sähkäriä odottaessa, ei sillä kuitenkaan ole kuin 16A vaihtoehto pakussa. Eikös 13-ampeerinen(sekä tulppa että johdonsuojakytkin) ole Suomessa verrattain harvinainen ja aliarvostettu erikoisuus?
 
Minulla on 10A sulakkeen perässä 25-luokan Samsung. Ensimmäinen lämmityskausi laitteella vasta aluillaan. En siis yhtään jännittäisi ellei samassa syötössä olisi myös 800W sähköpatteri. :whistling: Tämä on vielä kaukana pumpusta ja juuri se joka eniten tulee käyttöön samanaikaisesti. Siispä ennustelen että sulakekoon kasvattaminen voi olla tarpeen. Enkä tee ominpäin ja mittaamatta. Pohja täytynee tarvittaessa hommata sähkäriä odottaessa, ei sillä kuitenkaan ole kuin 16A vaihtoehto pakussa. Eikös 13-ampeerinen(sekä tulppa että johdonsuojakytkin) ole Suomessa verrattain harvinainen ja aliarvostettu erikoisuus?
13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.

Edit:
 
Huiput mitä nähnyt omasta LN 25 on ollut 1,2 kW eli n. 5 A. Aika vähällä ne kompurat pyörii vaikka paljon lämpöä tulee.
 
Huiput mitä nähnyt omasta LN 25 on ollut 1,2 kW eli n. 5 A. Aika vähällä ne kompurat pyörii vaikka paljon lämpöä tulee.
Mitsu LN25 näyttää olevan 600W kompressorilla.

Mitsu LN35/RW25 900W
Mitsu RW35 1200W

Eli pieniä eroja tosiaan noissa.
 
Viime talvena, tammikuun -32 °C pakkasilla Mitsun FT25 otti korkeimmillaan 1700 W, puhalluksen ollessa täysillä ja luonnollisesti pohjavastus mukana. Keskikulutus noina päivinä 1,55 kWh, pienin kulutus 1,43 kWh ja korkeimmillaan 1,66 kWh. Tuskin tuon kovemmaksi kulutus enää menee. Normaali olosuhteissa pumpun sulatus ottaa kovempia tehoja kuin itse lämmitys, ottikohan jotain 1,1 kW luokkaa tuo oma Mitsu.
 
Eilen testailin Wanhaa CS-NE9GKE Panasonicia, joka on väistymässä uuden tieltä kunnioitettavassa 17 vuoden iässä.
Pyynti 30 puhallus max powerful, Max teho piikkinä 1319W, jatkuvaa n 1200W. Sisällä n. 20, ulkona -2 ja puhalteli +45, eli vieläkin se tuntuis ihan pelittävän. 23:30 tiputin pyyntiä ja melkeen 4h oli sulatusvälikin.
1732259567794.png
 
Käytössä kiinteähintainen sähkösopimus nyt talven ajan. Eikös muutenkin kannata pitää haluttu pyyntilämpötila, että pumppu saa tehdä työtä tasaisesti halutulla pienellä teholla?

Tuntuu että Daikin (kuten muutkin) menee "sulatuskierteeseen", jolloin COP huononee, jos siis täytyy talon lämpöjä nostaa?

Nyt kun tulin aamusta remppatalolle, niin lämpätila oli jo sopiva 18.8 astetta. Sitten kun vertaa eiliseen lukemaan, niin noin 1 asteen lämpötilan nosto suurensi kulutuksen merkittävästi isommaksi. Muuten perus säädöt, mutta Daikin tarveohjaus 95%.

Eli ainakaan energian säästön kannalta esim yöpudotus ei ole yhtään järkevä? 120 neliön (4 makuuhuonetta, kokonaisala 155 neliötä) ja 1981 tehdyn talon lämpötilan nosto 1 asteella vaatii pumpulta raakasti tehoa? Kenno menee nopeasti jäähän, josta seuraa sulatus.

Screenshot_2024-11-22-09-25-31-32_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?

Syötön voi ottaa kummasta tahansa. Minulla on ihan vaan pistotulppa-asennuksella sisäpuolella. Kaksi muuta Pansua myös pistotulppa-asennuksella, mutta ulkopistorasioissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 372
Viestejä
4 548 786
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom