Ilmalämpöpumput eli ILPit

Samat huomioit tuosta samasta 1000€ Panasonicista. Hyvin lämmittää 1966 tehtyä taloa. Nyt on Mitsu LN35 käännetty virrat pois turvakytkimestä. Jossain vaiheessa tuo Mitsukin sitten käyttöön, jos ei lämpö riitä. Neliöitä talossa noin 120.

Asennuspaikka aika hyvä, kun on avokeittiössä ja puhaltaa kolmen makkarin suuntaan. Puhallus on automaatilla, että ei ole liian kova ääni.

Sovellus toimii hyvin. Esim Mitsusta ei oikein saa mitään järkevää kulutustietoa, koska näyttää aivan väärin ainakin täällä. Panasonicin kaukosäätimessä on jopa taustavalo, jota ei vielä tuossa mitsussa ole.

Screenshot_2024-11-20-13-53-48-66_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a.jpg

Joo, toi Comfort Cloud on ollut aika kiva ja on vielä parantunutkin tässä parin viime vuoden aikana aika roimasti. Pansun pumpuissa on myös se hyvä puoli, että ne saa integroitua varsin vaivattomasti Home Assistanttiin, jolloin niistä saa esim. tarkempaa hetkittäistä ottotehoa ym. ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?
Panasonicin asentaja taisi sanoa, että ulkoyksikön kautta syöttö. Asentaja siis porasi sisällä olevasta pistokkeesta sen sähkönsyötön ulos ja ulos tuli turvakytkin.

Voi olla että sisäyksikköön suoraan ei onnistu?


------
Daikin 40 N toimii mallikkaasti 95% tarveohjauksella. Ei ole tarvinnut tehdä mitään säätöjä useampaan päivään enää. Sitä jotain säätöä vähän muuttelin, niin 13 asteen lämpötilalla lämmittää noin 18.0-18.4 asteeseen. Eli hyvin tarkasti 18 (nyt siis 5 yli pyynnin). Puhallin täysillä ja siipi aika yläasennossa. Ei ole vielä tarvetta 21 asteen lämmölle, kun ei olla vielä muutettu.
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?
"Tilasuositus: 50–150 m²" tuossa Panasonicissa. Uskoisin että hirsimökki lämpenisi tuolla aika hyvin? On varmaan tuossa hintaluokassa oikein hyvä.
 
Olisiko tuollainen em. Panasonic se kustannustehokkain pumppu 25m2 hirsimökkiin? Kuullstaa overkillilta jos sillä lämpeää 120m2 talokin?

Samaa pohtinut, tarve kahdelle erilliselle tilalle saada ilppi mutta tarpeeksi "pienillä" spekseillä olevaa ei ole tullut vastaan.
Tonnin hinta tässä houkuttelisi.
 
"Tilasuositus: 50–150 m²" tuossa Panasonicissa. Uskoisin että hirsimökki lämpenisi tuolla aika hyvin? On varmaan tuossa hintaluokassa oikein hyvä.

Lämpenee varmasti, huoli on ennemminkin että voiko ”ajaa tarpeeksi pienellä”
 
Lämpenee varmasti, huoli on ennemminkin että voiko ”ajaa tarpeeksi pienellä”
Usein ilpin minimi lämpöteho on 800W luokkaa. Toshiba Premium+ 25 olisi jopa 700W minimi lämpöteholla. Ja Daikin Perfera 40 N 900W minimi lämpöteholla.

Panasonicista en tuota tietoa tiedä, mutta arvelen, että noin 800W luokkaa olisi siinäkin? Ei siis pitäisi olla ongelmaa 25 neliön hirsimökissä.


--------
Kehuin jo 1000€ Panasonicia eikä vieläkään moitetta. Puoliso oli yöllä lisännyt hieman lämpöä. 25 -> 26.5.

Kova tuuli ja ulkona -7 astetta. Lisäksi 1966, 120 neliöinen talo.

Panasonicin sovelluksesta näkee hyvin tiedot. Ilpin lähellä siis 22 astetta. Hieman siis voisi olla jo lisää tehoa tai siis Mitsu LN35 voisi laittaa myös päälle auttamaan.

------
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.

Panasonic:
Screenshot_2024-11-21-07-39-50-82_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a~2.jpg
 
Shelly PM mini Gen3 sinne ilpin kytkentäkoteloon niin alkaa dataa tulla;)

IMG_4687.jpeg
Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).

Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella :)
18€:


Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.

Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?


Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.

Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.

Screenshot_2024-11-21-10-59-13-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.
Pitää muistaa, että tuo on ihan vaan offset-arvo. Pumpun logiikka on silti sama, ja edelleen joka kohteessa täytyy tietää, mikä pyyntiluku tuottaa halutun sisälämpötilan. Omalla kohdalla 23 pätkii vähän liikaa, 23.5 ajaa enimmäkseen tasaiseen, mutta ei tule liian lämmin. Jos säätäisin tuota huoltovalikon arvoa, pitäisi vaan hakea uudet offsetia vastaavat arvot.

Sanoisin enemmänkin OCD-arvoksi kun ihmiset ei pidä siitä, että kaken tai Onectan pyynti ei vastaa absoluuttista sisäilman lämpötilaa :lol:
 
Usein ilpin minimi lämpöteho on 800W luokkaa. Toshiba Premium+ 25 olisi jopa 700W minimi lämpöteholla. Ja Daikin Perfera 40 N 900W minimi lämpöteholla.

Panasonicista en tuota tietoa tiedä, mutta arvelen, että noin 800W luokkaa olisi siinäkin? Ei siis pitäisi olla ongelmaa 25 neliön hirsimökissä.


--------
Kehuin jo 1000€ Panasonicia eikä vieläkään moitetta. Puoliso oli yöllä lisännyt hieman lämpöä. 25 -> 26.5.

Kova tuuli ja ulkona -7 astetta. Lisäksi 1966, 120 neliöinen talo.

Panasonicin sovelluksesta näkee hyvin tiedot. Ilpin lähellä siis 22 astetta. Hieman siis voisi olla jo lisää tehoa tai siis Mitsu LN35 voisi laittaa myös päälle auttamaan.

------
Daikin teki remppatalolla nyt sulatuksen ja lämpö laski 17.0 asteeseen (tulin talolle niin oli 17.6 astetta, ilmankosteus 37%) (tavoite talolla nyt 18 astetta). Ehkä ulkolämpötilakompensaatiota voisi vähän säätää. Nyt kaikkein miedoin säätö, kun olisi valittavissa 4 porrasta. Tai sitten johtuu muista säädöistä, kun en osaa vielä täysin käyttää Daikinia.

Panasonic:
Screenshot_2024-11-21-07-39-50-82_3b22ad4ab8c3bfb5c2336310d252ef6a~2.jpg

Noh, tästä käyn tekemässä lauantaina kaupat 999€ hintaan. Jos asennuttaisi sen sitten tässä ennen kovimpia pakkasia.
 
Pitää muistaa, että tuo on ihan vaan offset-arvo. Pumpun logiikka on silti sama, ja edelleen joka kohteessa täytyy tietää, mikä pyyntiluku tuottaa halutun sisälämpötilan. Omalla kohdalla 23 pätkii vähän liikaa, 23.5 ajaa enimmäkseen tasaiseen, mutta ei tule liian lämmin. Jos säätäisin tuota huoltovalikon arvoa, pitäisi vaan hakea uudet offsetia vastaavat arvot.

Sanoisin enemmänkin OCD-arvoksi kun ihmiset ei pidä siitä, että kaken tai Onectan pyynti ei vastaa absoluuttista sisäilman lämpötilaa :lol:
Ei tosiaan taida olla huoltovalikon säädöllä oikein mitään vaikutusta :D Paitsi tuohon pumpun näyttämään lämpötilaan.

Nostin aamulla siis lämpötilaa 13->14 asteeseen, kun oli niin kylmä täällä remppaillessa. Nyt onkin hyvä 18.6 astetta olkkarissa. Pumpun pätkimisestä en itse osaa sanoa täällä mitään. Luulen että kävisi kyllä jatkuvasti? Ei ole sähkömittaria, josta asia varmistuisi. Huoneistoala 155 ja sisäneliöt 120, sekä 1981 talo.

Mahtaa olla puolisolla sitten ehkä vaikea tottua kaukosäätimen (tai sovelluksen) näyttämään lukemaan :)


Mutta tarveohjaus 95% on ollut kyllä kaikkein paras säätö. Koska Daikin ei ryntäile heti sulatuksen jälkeen "täysille". Jos laittaa 100% arvon, niin siitä ei ole hyötyä (ryntäilee). Eli matalampi voisi olla, mutta ei siitäkään mitään hyötyä nyt ainakaan.
 
Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).

Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella :)
18€:


Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.

Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?


Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.

Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.

Screenshot_2024-11-21-10-59-13-39_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
Jos sulla on ILP:n 16A sulakkeen takana ja siinä 2.5mm2 johdot (kuten pitäisi) se kestää virallisesti 3680W siirron.
=> Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?

Toinen mikä kiinnostaisi tietää, nyt kun sähköt hävisi yli 70000 taloudesta myrskyn takia keskisuomessa, saattas olla jollain kokemuksia.
Miten (missä ajassa) kennot jäätyivät milläkin pakkasella ja kuinka herkkiä ne ovat rikkoutumaan jäätymisen seurauksena? Onko kellään hajonnut.
 
Invertterin teho antaa jonkilaisen kuvan ja siihen päälle sulanapitokaapeli. Sisä- ja ulkoyksikön puhaltimet ottavat muutamia kymmeniä watteja.
 
Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?

Tämä kiinnostaisi myös täällä.
Pääsääntöisesti 10A sulake riittää monelle ilpille, joten maksimi 2300W. Daikinissa lukee 16A, mutta sen maksimi ottoteho on 2500W eli 10A sulake ei enää riitä, mutta käytännössä aika harvinainen tilanne, että pumpulla olisi niin paljon kuormaa ja 10A sulake ei kestäisi. Myös on vaihtoehto 13A sulake laittaa 10A sulakkeen paikalle ja tämä jopa sallittua. 1,5mm2 johdot kyllä kestää 14A ja pinta-asennuksena jopa 18A. Sulatuksessa Daikin näyttää ottavan 800-1200W. Toinen Daikin on meillä 10A sulakkeen takana ja sulake kesti viime tammikuunkin pakkaset.
Scanofficen sivuilla olevista VTT testeistä näkee eri pumppujen maksimi ottotehoja testitilanteissa.
 
Jos sulla on ILP:n 16A sulakkeen takana ja siinä 2.5mm2 johdot (kuten pitäisi) se kestää virallisesti 3680W siirron.
=> Onkos kenelläkään tietoa miten paljon voi ILP:t voivat maksimissaan ottaa virtaa?
Daikin Perfera 30 N ja 40 N on ilmeisesti kaikkein suurimmalla 1300W kompressorilla.

Toshiba Premium+ 35 1050W
Toshiba Premium+ 25 900W

Mutta tuosta toisesta ilpistä, eli vanhasta Panasonicista en muista sitäkään, että onko 25 vai 35 sarjaa.

Tavallaan 16A sulakkeesta olisi vain 8A per laite, eli aika vähän. Itse epäilen, että saattaa kyllä huonolla tuurilla polttaa sulakkeen?

Tuolta löytyi helpoiten muutaman eri mallin kompressorin ilmoitettu teho.
 
Daikin Perfera 30 N ja 40 N on ilmeisesti kaikkein suurimmalla 1300W kompressorilla.

Toshiba Premium+ 35 1050W
Toshiba Premium+ 25 900W

Mutta tuosta toisesta ilpistä, eli vanhasta Panasonicista en muista sitäkään, että onko 25 vai 35 sarjaa.

Tavallaan 16A sulakkeesta olisi vain 8A per laite, eli aika vähän. Itse epäilen, että saattaa kyllä huonolla tuurilla polttaa sulakkeen?

Tuolta löytyi helpoiten muutaman eri mallin kompressorin ilmoitettu teho.
Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.


Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.

Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
 
itsellä ollu jo muutamia vuosia kaks ilppiä saman 10A sulakkeen takana.. kertaakaan oo laukonut.. ne tehot on max teoreettiset tehot, jota ei ikinä varmaan saavuta jollei jotain oikkaria..
toki jos jotain helekutinmoisia koneita ja pitää ovet auki keskellä helmikuuta ni ehkä si vois...
 
Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.
Vanhassa Panasoniciassa on melko pitkä johto talon päästä talon taakse pistorasiaan (menee räystään alla). Isän avulla varmaan saisi muutettua kytkennän niin, että Panasonic ottaisikin virran talon etupuolelta pistorariasta. Samasta olisi kyllä sähköauton lataus, mutta 1*8A varmaan riittäisi sille. Tai eihän se Sukosta enempää edes saisi olla. Voimavirta pistoketta ei tässä 1981 (remppa)talossa ole.

Olisi ainakin sitten pumput eri sulakkeilla ja vähän toimintavarmempi :)
 
itsellä ollu jo muutamia vuosia kaks ilppiä saman 10A sulakkeen takana.. kertaakaan oo laukonut.. ne tehot on max teoreettiset tehot, jota ei ikinä varmaan saavuta jollei jotain oikkaria..
toki jos jotain helekutinmoisia koneita ja pitää ovet auki keskellä helmikuuta ni ehkä si vois...
Muistaakseni Mitsu LN35 ja Mitsu RW35 ei tavallaan pitäisi toimia 10A sulakkeella. Siis yksinään. Mutta omalla vastuulla sai asentaja ne asennettua 10A sulakkeen perään.

Ei se 10A heti edes pala, eli siinä on pieni varmuusvara. Lisäksi onhan niitä 13A sulakkeitakin myynnissä.

Testasin joskus, että 13A sulakekin kesti 16A sähköauton latausta akun täyteen (tuo oli hybridiauto, eli pienellä akulla).

Edit:
Ja jos sattuu vielä jotain muutakin kuormaa pienelle sulakkeelle, niin silloin voi kyllä palaa.
 
Myös on vaihtoehto 13A sulake
Minulla on 10A sulakkeen perässä 25-luokan Samsung. Ensimmäinen lämmityskausi laitteella vasta aluillaan. En siis yhtään jännittäisi ellei samassa syötössä olisi myös 800W sähköpatteri. :whistling: Tämä on vielä kaukana pumpusta ja juuri se joka eniten tulee käyttöön samanaikaisesti. Siispä ennustelen että sulakekoon kasvattaminen voi olla tarpeen. Enkä tee ominpäin ja mittaamatta. Pohja täytynee tarvittaessa hommata sähkäriä odottaessa, ei sillä kuitenkaan ole kuin 16A vaihtoehto pakussa. Eikös 13-ampeerinen(sekä tulppa että johdonsuojakytkin) ole Suomessa verrattain harvinainen ja aliarvostettu erikoisuus?
 
Minulla on 10A sulakkeen perässä 25-luokan Samsung. Ensimmäinen lämmityskausi laitteella vasta aluillaan. En siis yhtään jännittäisi ellei samassa syötössä olisi myös 800W sähköpatteri. :whistling: Tämä on vielä kaukana pumpusta ja juuri se joka eniten tulee käyttöön samanaikaisesti. Siispä ennustelen että sulakekoon kasvattaminen voi olla tarpeen. Enkä tee ominpäin ja mittaamatta. Pohja täytynee tarvittaessa hommata sähkäriä odottaessa, ei sillä kuitenkaan ole kuin 16A vaihtoehto pakussa. Eikös 13-ampeerinen(sekä tulppa että johdonsuojakytkin) ole Suomessa verrattain harvinainen ja aliarvostettu erikoisuus?
13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.

Edit:
 
Huiput mitä nähnyt omasta LN 25 on ollut 1,2 kW eli n. 5 A. Aika vähällä ne kompurat pyörii vaikka paljon lämpöä tulee.
 
Huiput mitä nähnyt omasta LN 25 on ollut 1,2 kW eli n. 5 A. Aika vähällä ne kompurat pyörii vaikka paljon lämpöä tulee.
Mitsu LN25 näyttää olevan 600W kompressorilla.

Mitsu LN35/RW25 900W
Mitsu RW35 1200W

Eli pieniä eroja tosiaan noissa.
 
Viime talvena, tammikuun -32 °C pakkasilla Mitsun FT25 otti korkeimmillaan 1700 W, puhalluksen ollessa täysillä ja luonnollisesti pohjavastus mukana. Keskikulutus noina päivinä 1,55 kWh, pienin kulutus 1,43 kWh ja korkeimmillaan 1,66 kWh. Tuskin tuon kovemmaksi kulutus enää menee. Normaali olosuhteissa pumpun sulatus ottaa kovempia tehoja kuin itse lämmitys, ottikohan jotain 1,1 kW luokkaa tuo oma Mitsu.
 
Eilen testailin Wanhaa CS-NE9GKE Panasonicia, joka on väistymässä uuden tieltä kunnioitettavassa 17 vuoden iässä.
Pyynti 30 puhallus max powerful, Max teho piikkinä 1319W, jatkuvaa n 1200W. Sisällä n. 20, ulkona -2 ja puhalteli +45, eli vieläkin se tuntuis ihan pelittävän. 23:30 tiputin pyyntiä ja melkeen 4h oli sulatusvälikin.
1732259567794.png
 
Käytössä kiinteähintainen sähkösopimus nyt talven ajan. Eikös muutenkin kannata pitää haluttu pyyntilämpötila, että pumppu saa tehdä työtä tasaisesti halutulla pienellä teholla?

Tuntuu että Daikin (kuten muutkin) menee "sulatuskierteeseen", jolloin COP huononee, jos siis täytyy talon lämpöjä nostaa?

Nyt kun tulin aamusta remppatalolle, niin lämpätila oli jo sopiva 18.8 astetta. Sitten kun vertaa eiliseen lukemaan, niin noin 1 asteen lämpötilan nosto suurensi kulutuksen merkittävästi isommaksi. Muuten perus säädöt, mutta Daikin tarveohjaus 95%.

Eli ainakaan energian säästön kannalta esim yöpudotus ei ole yhtään järkevä? 120 neliön (4 makuuhuonetta, kokonaisala 155 neliötä) ja 1981 tehdyn talon lämpötilan nosto 1 asteella vaatii pumpulta raakasti tehoa? Kenno menee nopeasti jäähän, josta seuraa sulatus.

Screenshot_2024-11-22-09-25-31-32_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?

Syötön voi ottaa kummasta tahansa. Minulla on ihan vaan pistotulppa-asennuksella sisäpuolella. Kaksi muuta Pansua myös pistotulppa-asennuksella, mutta ulkopistorasioissa.
 
Meillä toinen HZ35XKE:stä kiinteänä turvakytkimellä, toinen pistotulppana. Tämä wanha pistotulppana, mutta vedän kyllä uudelle uuden johdon taululta ja turvakytkimellä.
 
Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.


Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.

Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
 
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.
Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
 
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.

Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
Siis tuossa k-raudan vanhassa esitteessä lukee, että 11v Panasonic olisi sopii "25-120 m3 tiloihin". Mutta ei se voi kuutioita olla, vaan neliöitä. Voi olla aika pienitehoinen tuo kumminkin.

Daikin lämmittäisi sitten melkein 120 neliön talon (81 neliötä). Panasonic vähän apuun ja jos ei ne riitä niin takka (+pieni puuhella). Ja pesuhuoneen sähkölattiaakin täytyy pitää päällä, kun laatatkin on muuten liian kylmät.
 
13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.

Edit:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi(E: tietenkin suurempi :poop:) kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
 
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
Näin tekee. Kuitenkin teoriaa vastaan sotii se, että D-sulakkeet ovat Saksasta ja yli 100 vuotta vanha juttu, ja aika usein taitaa olla niin ettei 13A ole paperilla ollenkaan ok ruikuliasennuksille jotka just ja just riittävät 10A, jos nyt edes on aikanaan mitään mitattu. Fiksaatio nimenomaan D II 10 ja 16 ampeerin kokoihin - isompia on myös paljon käytössä, myös DII 20 ja 25 sekä tietysti D III - on äkkinäisen arvaukseni perusteella suomijuttu. 13 ampeerin sulake on kai jossain muualla aika normaali. Norjassa?

Toki ymmärrän että tämä on ikään kuin pappajuttu eli ikivanhaa systeemiä edelleen käytetään ja se on täten puutteineen ok, vaikka uutena lanseerauksena ei enää menisi läpi monestakaan syystä. Vähän sama juttu kuin edisonkantaiset lamput.

Palatakseni aiheeseen, huomasin että ilpu on alkanut parin päivän aikana jurnuttaa sisälle kuuluvasti. Se ei kuitenkaan alkanut heti kun alettiin pyytää kilowatin sähköteholla löylyä vaan vasta edellisen lumimyrskysään aikoihin. Näyttää siis siltä, että seinätelineen kumiproput toimivat kuin toimivatkin. Tänään huomasin, että lunta oli kertynyt ulkoyksikön katolle, minkä tietysti parhaani mukaan harjasin pois. Ilmankierto näytti esteettömältä ja kenno puhtaalta mutta kyljissä oli jääroippeita. Jonkinlaista jääpuikkoa oli kertynyt siten, että sama jää osuu puslien molemmille puolille. En niitä alkanut ihmeemmin hajottamaan vaan ajattelin odottaa alkuviikon lämmintä säätä ja havainnoida. Ja juuri nyt kone käy mutta jurina on kadonnut. Tainnut jää karista pois.

Voi silti olla, että jouset olisivat vähän pidempinä ja muutenkin geometrisesti erilaisina immuunimpia tällekin efektille. En osaa vielä olla kovin huolissani, koska nythän on ollut aika vaativa sää. Lämpötila nollan lähellä ja lunta vaakatasossa parisataa milliä kerralla. Ehkä katos on kuitenkin seuraava harkittava parannus ja seinätelineen puslat vasta listan loppupäässä.

äh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä?
Tuskin tuo kovin väärin on. Tehoa ei jäähdytyskäyttöön tarvita kovinkaan paljon. Kun energiankulutus on melko pieni, ei edes energiataloudellisuudessa kaivata sitä viimeistä siivua. Mitä filttereillä tekee? Ehkä yleinen laatuvaikutelma ja kestävyys sekä ulkonäkö menevät edelle. Sekä tietenkin mahdollisesti käyttöliittymä ja liitettävyys, vaikka ne eivät juuri hankintahetkellä kiinnostaisi yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:

Lähes ei tietysti ihan.

Eli se että "asennat itse" ja saat kutakuinkin ilmaiseksi jonkun 20v käytetyn roskan torista ei ehkä vastaa sitä mitä etsit.

Mutta kysytään näin: paljonko tuosta 100m2 oikeasti on sitä viilennettävää tilaa. Esim. itselläni on teoriassa lähelle tuon tilan viilennys, käytännössä esim: välieteinen, sauna, kodinhoitohuone, pesuhuone, vaatehuone ja vessa eivät kuulu siihen => sitä viilennettävää tilaa on huomattavasti vähemmän. Itselleni riittää oikein hyvin Gree Bora 35. Juu, toki se on myös lämmittävä, mutta kun on (vastikkeeseen sisältyvä) maalämpö ja tuota ei suositella käytettäväksi olikohan nyt -5C alle olisi idiotismia lämmittää sillä.


Miksi päädyin kaikista vaihtoehdoista juuri tuohon voi herätä seuraavaksi kysymykseksi. Vastaus on: kun täällä tehtiin noin 2v sitten maalämpö remontti (yksi talvi sitten, nyt on toinen talvi menossa) tuo oli merkki mitä suosittelivat ja asensivat samalla halukkaille alkaen 1200€ - 1400€ sisältäen paitsi (tietysti) pumpun myös asennuksen sekä opastuksen ja (ainakin itselleni) maakannakkeen terassille asennettuna (ettei ole kiinni seinässä = ei pääse resonoimaan rakenteisiin). (Tuo hinnan vaihtelu riippui siitä moniko tuon tilasi, en jaksa nyt alkaa katsomaan moniko sen hankki, idea tuli kuitenkin selväksi. Erikseen taholta X tilattuna sekä asennettuna käytännössä mikä tahansa muu olisi tullut kalliimmaksi)

Se "mistä tietää" riippuu sinusta. Eli joudut kyselemään ja kilpailuttamaan. Sinua ei henkilökohtaisesti yhtään (tai otaksun, toki tuosta saat nyt hieman osviittaa) lämmitä paljonko esim. itse tuosta maksoin tai keneltä palvelun tilasin. Mutta kun kyselet useammalta tarjoajalta ajankohtaa kun ehtivät sen toimittaa + hintaa voit sitten haarukoida itse sen keneltä tilaat.
 
Mikäs on paras viilentävä ILP hintatehosuhteeltaan 100m2 kämppään?
Tuota saisi vieläkin ilmeisesti vieläkin 999€ hintaan plus asennus 700€. Ei ole kyllä pelkästään viilentävä pumppu.

100 neliön kämppään riittää mikä vaan. Esim Daikin Perfera 40 N viilentäisikin sitten jo 208 neliön omakotitalonkin.
 
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:
Pelkästään viilentävää Panasonicia saisi 900€ plus asennus hintaan. Eli siis esim K-Raudassa käymällä tai laittamalla netistä tarjouspyyntöä, niin pumpun hinnasta saa vielä jotain alennusta.


"Jäähdytyskapasiteetti 3,5kW ja tilasuositus: 40 – 120 m²."
 
Tuli muuten lasku k-raudan 999€ Panasonicista. Eli asennus kokonaisuudessaan 700€ + 111€. Varmaan sitten tuosta 700€ osuudesta saa kotitalousvähennyksen. Ei ollut laskulla selkeästi eritelty, niin laitoin vielä asentajalle siitä sähköpostia.

Suurinosa lisähinnasta tuli maatelineestä ja pieni lisä vielä tiiliseinän läpi porauksesta.

Asennustahan ei tarvitse välttämättä ottaa k-raudan kautta jos sattuu, että jostain löytyy halvempi pumpun asentaja. Tuo k-raudan asentaja kyllä ilmestyi paikalle tosi nopeasti. Varmaan hieman alle viikossa.


Daikin Perfera 40N oli remppatalolla 2440€ (sis jouset). Seinäteline tiiliseinään.

Panasonic siis 1810€ (ei jousia) maateline. Hintaeroa siis vain 630€, mutta maatelineen takia hintaa ei aivan suoraan voi verrata. Daikin aivan huikeasti tehokkaampi, että hintaero on kyllä yllättävän pieni. Daikin asentajia oli kaksi ja kotitalousvähennyksen (työn) osuudeksi oli laskettu 850€.

Daikin on kyllä muutenkin kaikilta osin hieman laadukkaampi, kuin halppis Panasonic. Eli hintaero ei tullut pelkästään tuosta suuremmasta tehosta.
 
Eiköhän Daikin myös hyydy, jos sattuu samanlaiset pakkaset, kuin viime talvena. Veikkaan kumminkin, että ei voi olla niin kylmää?

Varalla:
Panasonic ilp (tämä siis 2013)
Takka
Puuhella
(Suora sähkö)

Eikä kyllä vielä mitään käsitystä mitä 1981 talo kuluttaa. 20cm villaa seinissä ja lämpölasit. Ekotalo talopaketti.

Tuossa nykyisessä 1966 tehdyssä on ilmeisesti vain 10cm villaa seinissä. Alkuperäiset ikkunat, mutta kolmas lasi lisätty. Eli siitäkin suuret erot. Neliöissä ei taida eroa paljon olla, 120 luokkaa molemmissa.

Daikinin suurin miinus toki se, että asentajaa ei löydy mistään? Toshiba tai Mitsu E asentajia kyllä löytyy vaivatta.


Myös varmaan Toshiba Premium+ 35 ja Mitsu RW35 on hyviä. Tollanen RW35 onkin kanssa itsellä (vähän yli vuoden vanha). Toshibasta ei ole omaa kokemusta kuten D, Mitsu (3kpl), Panasonic (2kpl). Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35. Myös yksi 10kW Nibe maalämpöpumppu ja 200m lämpökaivo löytyy yhdestä. MLP olisi toki kaikilta osin kaikkein paras (paitsi hinnaltaan). Toki sekin vaatisi kaverikseen ILPin viilentämään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 978
Viestejä
4 769 388
Jäsenet
77 551
Uusin jäsen
Raimoo66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom