- Liittynyt
- 18.08.2021
- Viestejä
- 2 952
Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Käsittääkseni ainoastaan kiinteissä asennuksissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.
Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.
Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.
Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?
Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Siis tuossa k-raudan vanhassa esitteessä lukee, että 11v Panasonic olisi sopii "25-120 m3 tiloihin". Mutta ei se voi kuutioita olla, vaan neliöitä. Voi olla aika pienitehoinen tuo kumminkin.Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.
Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.
Edit:
Sulakkeet 5 kpl | Hyvä katkaisukyky | Ifö | Jula
Hidas ylivirran alueella ja nopea oikosulkuvirtojen alueella. Hyvä katkaisukyky, hyvä erottelukyky, alhainen tehohäviö.www.jula.fi
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.
Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
Halvin minkä saat asennettuna.Mikäs on paras viilentävä ILP hintatehosuhteeltaan 100m2 kämppään?
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?Halvin minkä saat asennettuna.
Näin tekee. Kuitenkin teoriaa vastaan sotii se, että D-sulakkeet ovat Saksasta ja yli 100 vuotta vanha juttu, ja aika usein taitaa olla niin ettei 13A ole paperilla ollenkaan ok ruikuliasennuksille jotka just ja just riittävät 10A, jos nyt edes on aikanaan mitään mitattu. Fiksaatio nimenomaan D II 10 ja 16 ampeerin kokoihin - isompia on myös paljon käytössä, myös DII 20 ja 25 sekä tietysti D III - on äkkinäisen arvaukseni perusteella suomijuttu. 13 ampeerin sulake on kai jossain muualla aika normaali. Norjassa?Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
Tuskin tuo kovin väärin on. Tehoa ei jäähdytyskäyttöön tarvita kovinkaan paljon. Kun energiankulutus on melko pieni, ei edes energiataloudellisuudessa kaivata sitä viimeistä siivua. Mitä filttereillä tekee? Ehkä yleinen laatuvaikutelma ja kestävyys sekä ulkonäkö menevät edelle. Sekä tietenkin mahdollisesti käyttöliittymä ja liitettävyys, vaikka ne eivät juuri hankintahetkellä kiinnostaisi yhtään.äh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä?
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?
Tuota saisi vieläkin ilmeisesti vieläkin 999€ hintaan plus asennus 700€. Ei ole kyllä pelkästään viilentävä pumppu.Mikäs on paras viilentävä ILP hintatehosuhteeltaan 100m2 kämppään?
Pelkästään viilentävää Panasonicia saisi 900€ plus asennus hintaan. Eli siis esim K-Raudassa käymällä tai laittamalla netistä tarjouspyyntöä, niin pumpun hinnasta saa vielä jotain alennusta.Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?
Takkahuoneeseen miettinyt ilmalämpöpumppua. Kummalle seinälle kannattaa asentaa teidän mielestä?
Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).Oikea reuna. Yläreunan seinällä on vaarana, että lämpö jää takkahuoneeseen ja pumppu käy katkoa kun lämmitystarvetta ei havaita. Tuossa toisessa paikassa lämpöä saadaan paremmin myös ylös ja tehoja irti.
Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35.
Tuli juurikin siihen paikalle. Mitsun ft25 tuli sisäyksikön koon takia. Sai oven yläpuolelle.Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).
Esim Toshiba Premium+ 25 saisi ainakin jatkuvasti puhaltamaan (hyvä takkatoiminto).
Vai joko on saatu asennettua?
Täältä luin että uusissa Toshiba Premium+ 25 malleissa ei ole enää sulatusbukia. Eli ohjelmisto on jo päivitetty toimivaan.Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?
Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?
Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
(Kaikissa?) Toshiba merkkisissä tuo kannattaa huomioida!Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?
Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?
Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
No ainakaan vanhemmat Mitsut eivät kursailleetkaan sulatusten kanssa... Itse en ole kellottanut FH25:n kerrallaan varmaan viitisen minuuttia kestävien sulatuksia tiheyttä mutta eikös täälläkin puhuta että sykli pyörähtää suurinpiirtein 40min välein.Vakiokunnossa pohjavastus oli aina pakkasilla päällä, sulatettiin tai ei.
Maakunnissa saat sesongin ulkopuolella 700€ lähtien asennuksen, vaikka et edes hankkisi pumppua asentajalta. Mutta kuten eräälle kävi täällä niin riski takuun osalla on melkoinen kun jos menee rikki niin omalla kustannuksella saa ottaa irti ja asentaa uudestaan. Jos otat molemmat samalta niin luulisi menevän asentajan piikkiin. Eli halpa tai käytetty pumppu on riski kun asennuksen hinta edustaa jopa puolta kokonaisuudesta.Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?
Näin tekevät.No ainakaan vanhemmat Mitsut eivät kursailleetkaan sulatusten kanssa... Itse en ole kellottanut FH25:n kerrallaan varmaan viitisen minuuttia kestävien sulatuksia tiheyttä mutta eikös täälläkin puhuta että sykli pyörähtää suurinpiirtein 40min välein.
Pitää olla myös toissijainen lämmönlähde koska kylmillä keleillä ILPpien lämmön tuotto romahtaa. Pari sähköpatteria tai lattialämmitykset esimerkiksi. En ite uskaltaisi lämmitystä jättää vain ILPin varaan.Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000
Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
Vuokratalolla on vanhan Mitsun rinnalla toisessa päässä taloa Mitsu RW35, jolla ikää vähän yli 1 vuosi. 155 neliötä talossa (4 makuuhuonetta). Hinta oli noin 2450€.Uusi pumppu pitäis hommaa kun mitsu fd25 lakkas toimimasta. Mitsu RW35 tai Daikin perfera 40 välillä oon pallotellu. Vailea noita vertailla. Daikinin S ja A sisäyksiköillä, ei näytä vissii olevan eroja kuin kaksialue tunnustus vai puhallus.
Molemmat on laadukkaita pumppuja. Perfera 40 sisäyksikkö on iso, varmasti isompi kuin fd25:ssä. Eikö perfera 30 riitä? Varmasti tehokkaampi kuin vanha fd25. RW35:ssa on ollut teho-ongelmaa kovemmilla pakkasilla mutta tänä vuonna maahantuojan mukaan tuohon tuli korjaus, asia jää nähtäväksi kunhan talvi todella tulee.Uusi pumppu pitäis hommaa kun mitsu fd25 lakkas toimimasta. Mitsu RW35 tai Daikin perfera 40 välillä oon pallotellu. Vailea noita vertailla. Daikinin S ja A sisäyksiköillä, ei näytä vissii olevan eroja kuin kaksialue tunnustus vai puhallus.
Jäisikö öljylämmitys lämmittämään (pelkästään) käyttövettä? Olis hätävaralle siitä lämmönlähde taloon.Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000
Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
Perfera 30 N olisi tavallaan hieman äänekkäämmällä sisäyksiköllä (samalla puhallusteholla). Verrattuna 40 N.Molemmat on laadukkaita pumppuja. Perfera 40 sisäyksikkö on iso, varmasti isompi kuin fd25:ssä. Eikö perfera 30 riitä? Varmasti tehokkaampi kuin vanha fd25. RW35:ssa on ollut teho-ongelmaa kovemmilla pakkasilla mutta tänä vuonna maahantuojan mukaan tuohon tuli korjaus, asia jää nähtäväksi kunhan talvi todella tulee.
Mitä toi tarveohjaus 95% tarkottaa?Onko sulla N-sarjaa myös? Siinä käkyy kulutettu sähkö ja lämpöteho. Jos on aikaisempaa sarjaa, niin niissä ei ilmeisesti ole, eli pelkkä kulutettu vain.
----
Lämpöpumput sivustolta luin, että tarveohjaus 95% vähentää "ryntäilyä" sulatuksen jälkeen. Laitoin siis taas tarveohjauksen päälle. Luulisin, että manuaalinen asetus toimii ainakin varmemmin, kuin automaattinen asetus.
Tuon tarveohjauksen saa joko päälle tai pois päältä. Pois päältä on normaali tila, eli Daikin säätelee miminimi ja maksimitehoa itse.Mitä toi tarveohjaus 95% tarkottaa?
Mikä Tarveohjaus
Kyseessä on rintamamiestalo. Öljylämmitys jäisi lämmittämään kellaritiloja sekä autotallia sekä käyttövettä. Yläkerrassa on myös yksi huone rakennettu autotallin päälle. Sinne ei ILP:n lämpö ylety joten öljylämmitys lämmittäisi patteria sielläkin. Huone on kyllä tyhjillään, joten siellä pidetään vain vajaa 15 astetta lämpöä. Keskikerroksessa on myös takka jota lämmitetään säännöllisesti talvella.Jäisikö öljylämmitys lämmittämään (pelkästään) käyttövettä? Olis hätävaralle siitä lämmönlähde taloon.
4900€ tarjous on ihan hyvä. Täällä (tai siis remppatalolla, jonne muutetaan) Daikin Perfera 40 N 2440€. Eli kaksi olisi tavallaan ollut 4880€. Hyvin lähellä tuota 4900€ hintaa.
Täällä nykyisellä 1966 talolla juuri öljylämmitys. Vanhempi Mitsu LN35 ja uusi Panasonic (120 neliötä). Pelkästään käyttövesi öljyllä. Tosi vähän vie öljyä. En osaa antaa arviota, mutta kahdelta saattasi viedä hieman alle 500L vuosi öljyä.
Tuossahan on 700-1000Wh per kaksi tuntia, aamulla sit pomppaa.Tuo 1966 talo menee vuokralle ehkä jo joskus joulukuun aikana, niin sinne ei ole enää tarvetta (Panasonic ilp ja Mitsu LN35).
Shelly olisi kyllä oikein näppärä asennella
18€:
Shelly PM Mini Gen3 -virtamittari wifi-verkkoon 17,99
Shelly PM Mini Gen3 on älykäs sähkömittari, joka mullistaa tapasi seurata sähkönkulutusta ja tehdä kodistasi älykkäämpi. Olipa tavoitteenasi säästää energiaa, tehostaa kodin automatisointia tai yksinkertaisesti hallita sähkölaitteitasi paremmin, Shelly PM Mini Gen3 on täydellinen kumppani.www.verkkokauppa.com
Mutta 1981 remppatalolle voisi suunnitella Shellyä. Daikin saa olla ilman, mutta täällä olevalle vanhalle Panasonicille olisi ihan hyvä, koska ei siinä mitään Wifiä tietenkään ole. Harkintaan menee.
Vähän harmillisesti Panasonicille täytyy jostain vetää uudet sähköt. Takkahuone talon sivussa (Daikin) ja takapihan sähköpistoke, josta Panasonic ottaa sähkön on saman sulakkeen takana. Toki jos Daikin pärjäisi yksinään, saa nähdä?
Teillä kahden Daikinin sähkönkulutus yhteensä 630W vain. Täällä remppatalolla hieman suurempi. Yön sähkö 700Wh-1000Wh.
Daikin näyttää -5 astetta ulkona ja sulattelee ainakin hyvin ahkerasti nyt. On kyllä hiljainen sulatus. Ei muuten kuulisi mitään, mutta puhallin sammuu aina hetkeksi.
Varmaan riippuu leveysasteista. Yhdellä Perfera 40:llä lämpeää -75 rakennettusta talosta 150 neliötä, ainoana lämmönlähteenä nyt pari vuotta.Pitää olla myös toissijainen lämmönlähde koska kylmillä keleillä ILPpien lämmön tuotto romahtaa. Pari sähköpatteria tai lattialämmitykset esimerkiksi. En ite uskaltaisi lämmitystä jättää vain ILPin varaan.
Onks sulla sit puhallus automaatilla?Tuon tarveohjauksen saa joko päälle tai pois päältä. Pois päältä on normaali tila, eli Daikin säätelee miminimi ja maksimitehoa itse.
Tarveohjauksen saa päälle. 40%-100%. Kaikkein toimivimmaksi on testattu 95%. Tälloin pumppu ei ryntäile suurelle teholle heti sulatuksen päätyttyä (suurempi sähkönkulutuskin). Lämpötila pysyy paremmin haluttuna. 100% ei ole se pumpun maksimi teho sekään, eli kunnon pakkasilla kannattaa otta tarveohjaus kokonaan pois päältä. Että ei tule turhaan kylmä. 100% tarveohjausta ei kannata käyttää, koska silloinkin pumppu ryntäilee sulatuksen jälkeen.
Eli pieni COP parannus voi tulla 95% tarveohjauksella.
Tarveohjausta ei saa säädettyä kaukosäätimestä. Pelkästään puhelimen sovelluksesta onnistuu.
Tarveohjaukselle on myös kolmaskin tila, automaattinen. Säätelee kai automaattisesti väliltä 40-100%. Tuo ei oikein kunnolla toiminut täällä remppatalolla. Ei nostanut jostain syystä lämpöjä riittävän nopeasti. Eli täällä ainakin on 95% ollut nyt viikon verran käytössä ja hyvin tuntuu toimivan.
Jos pitäisi nostaa talon lämpöjö nopeasti ylös, niin sitten varmaan tarveohjauksen kannattaa laittaa pois päältä. Kun kaikki tehot on käytössä. Tuo Perfera 40 N on osoittautunut tehokkaaksi pumpuksi.
En tiedä löytyisikö jostain Daikinin omaa ohjetta tuohon säätöön? Ei toki oikein mitään ohjetta enää tarvitsekaan.
Puhallus on manuaalilla 5/5.Onks sulla sit puhallus automaatilla?
Taidan ittekki koittaa tota Tarveohjausta 95%
Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoisiin tiloihin on tulossa pumput?Kyselin tarjouksia öljylämmityksestä poistumisesta tai VILP rinnalle.
Tarjoukset oli noin 11000- 15000
Öljynkulutus noin 1100 vuosi.
Oon miettinyt pelkkiä ILP päivityksiä. Sain seuraavan tarjouksen. Onko hyvä:
Daikin Perfera 40N asennettuna alakertaan sekä Perfera 30N asennettuna yläkertaan, hinta asennukselle avaimet käteen periaattteella olisi 4900€ sisältäen vanhan pumpun purun sekä poisviennin.
Aikas pienet nämä tilat mihin Ilpillä lämmitystä pystyy hyödyntämään.Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoisiin tiloihin on tulossa pumput?
ILPin asentamiselle? Joo, kiinteä viilennysilmastointi on aika merkittävä lisäarvo. Asennetaanhan niitä paljon pelkästään viilennystarkoituksessa, joten molempien kausien käyttöön homma on no brainer etenkin jos oletetaan että lähtötilanteessa päälämmityksen käytössä on jokin nykyään epätoivottu energianlähde kuten suora sähkö tai öljy.Joskus on tosin muitakin perusteita kuin pelkkä kannattavuus.
Kuulostaa aivan liian järeiltä pumpuilta noihin neliöihin. Mulla tosiaan 150m2 lämpiää yhdellä Perfera 40:llä.Aikas pienet nämä tilat mihin Ilpillä lämmitystä pystyy hyödyntämään.
Keskikerros ehkä reilu 50 ja yläkerta noin 40 neliötä.