Meidän taloyhtiössä ei ole asennettu yhtään ILPpiä, eikä niiden asennuksen suhteen ole tehty päätöksiä. Kysyin jo tuossa aiemmin taloyhtiön PJ:ltä, että onko asennuksen suhteen mitään päätöksiä. Tämän jälkeen pyysin paikallista asentajaa käymään katsomassa, että miten sisä- ja ulkoyksiköt saisi asennettua, sekä miten kondenssiveden saisi johdettua.
Tuo kondenssivesi olikin vähän haastavampi homma, koska parvekkeella ei ole omaa viemäriä. Parveke on myös kokonaan lasitettu, joten vesien johtaminen syöksyputkeen tulee olemaan haastavaa. Kondenssivedelle täytyisi porata parvekkeen lasien välissä olevan alumiinirungon läpi reikä ja sitten toinen reikä syöksyputkeen. Asentaja oli sitä mieltä, ettei lähtisi tuohon porailuun, vaan keräisi kondenssivedet astiaan.
Olinkin isännöitsijään yhteydessä, jossa kävin läpi molemmat kondenssivesivaihtoehdot ja kyselin, että kummalla vaihtoehdolla edetään. Painotin samalla tuota kondenssivesien keräämistä parempana vaihtoehtona. Isännöitsijä vastasi, että asia täytyy käsitellä taloyhtiön hallituksen kokouksessa. Tähän vastasin, että voin varmaankin jo varata ajan asennukselle ja ohjeistan vain sitten asentajan asentamaan, kuten ohjeistettu. Tämä kävi myös isännöitsijälle, jotta saan asennuksen mahdollisimman nopeasti.
Nyt kuitenkin taloyhtiön hallituksella on ollut kokous ja ILPin asennukselle onkin nähty pelkkiä ongelmia. Tämän lisäksi myöskään ei ole saatu tehtyä päätöstä, miten kondenssivesi johdetaan.
Mitenköhän minun kannattaisi nyt toimia? Asennus on varattu parin viikon päähän, mutta en tiedä minne johdan kondenssiveden. Olen kyllä samalla linjalla asentajan kanssa, että paras ratkaisu olisi kerätä vedet omaan astiaan, jota sitten tyhjentelen. Joten pitäisikö minun vain asennuttaa laite? Vai onko tässä vielä jotain, mitä pitäisi huomioida? Vai olenko jo osaltani tehnyt kaiken tarvittavan.