Myös hieman uudempaa Mitsu RW25 hintaa voisi kysyä? Toki se on hieman isompi ulko- ja sisäyksikön osalta.Alhaalla on LN25 ja olen siihen ollut tyytyväinen, samaa yläkertaan vai olisiko jokin muu järkevämpi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Myös hieman uudempaa Mitsu RW25 hintaa voisi kysyä? Toki se on hieman isompi ulko- ja sisäyksikön osalta.Alhaalla on LN25 ja olen siihen ollut tyytyväinen, samaa yläkertaan vai olisiko jokin muu järkevämpi?
Minkä lämpöistä ilmaa porukalla tulee jäähdytyskäytössä, sain max viimennyksellä 8,5 asteista ilmaa, ei mikään kovin mairitteleva tulos?
ulkolämpötila oli 13 astetta ja sisälämpötila 21.
Minkä lämpöistä ilmaa porukalla tulee jäähdytyskäytössä, sain max viimennyksellä 8,5 asteista ilmaa, ei mikään kovin mairitteleva tulos?
ulkolämpötila oli 13 astetta ja sisälämpötila 21.
Tänään tuli vaihdettua pumppujen toiminto lämmitykseltä viilennykselle.
+23c pyynti. Puhallus 3/5. Näillä mentäneen syyskuulle asti, jolloin voi taas tehdä käännöksen viilennykseltä lämmitykselle.
Jep, tuolle pienemmälle pitäisi riittää 10A sulake.Meille olisi tulossa Daikin Perfera N 30. Käsittääkseni se pärjäilee A10 sulakkeen kanssa kum N40 vaatis A16 nallin?
Sijoitus varmaan sisäyksikön kannalta optimaalinen, mutta oletko suunnitellut miten tuosta saa putket ja kondessiveden ulos ulkoyksikölle?Kysytäänpä jälleen mielipiteitä, nyt pitäisi yläkertaan laittaa ilppiä. Enemmän viilennyskäyttöön, mutta lämmitys toki päällä myös talvella. Alhaalla on LN25 ja olen siihen ollut tyytyväinen, samaa yläkertaan vai olisiko jokin muu järkevämpi?
Mietin sijoittelua kuvassa vihreällä, molemmat makuuhuoneet pitäisi saada siis viilennettyä: toinen nukkumiseen ja toinen työhuoneena, molemmissa vietetään se ~8h vuorokaudessa.
Kysymysmerkkinä lähinnä että leviääköhän tuo viileämpi ilma lopulta noihin makuuhuoneisiin oviaukkojen kautta. Puhallusta ei saa ohjattua niin sivulle että sen saisi suoraan oviaukkoihin kohdistettua sivustalta. Sijoituskorkeus noin 2 metrissä koska 1,5 kerroksinen talo ja seinistä kattoon pienet viisteet. Arvostan jos jollain kokemusta tai näkemystä vastaavasta!
Joo toki omassa päässä ulkoyksilöllekin on paikka tuosta ns. oikalle alaviistoon kuistin viereen, välikatossa pitäis vetää seinän läpi ja siellä kuljettaa putket vielä ulkoseinään asti. Olettama on, että 10 metrin alle jäisi veto joka varmaan olisi vielä ok. Toki tästä pitää keskustella asennusfirman kanssa ja homman varmistuessa myös rakentaa tuonne hieman kulkureittejäSijoitus varmaan sisäyksikön kannalta optimaalinen, mutta oletko suunnitellut miten tuosta saa putket ja kondessiveden ulos ulkoyksikölle?
Mitsu on ihan ok pumppu. Midean ja Wilfan tiputtaisin suosilla laskuista pois. Ottaisin kuitenkin ehkäpä Mitsulta mielummin rw25 mallin. Toisena vaihtoehtona voisi olla vaikka uusi Daikinin Nepura 30. Nämä pari vaihtoehtoa on hieman kalliimpia, mutta rahalle saa varmaankin vastinetta ihan mukavasti vs nuo halvemmat. Kannattaa tutkia speksejä, jos pakkasten tuotto kiinnostaa. Midealta tai muilta halpiksilta ei tahdo speksejä yleensä löytyä, mutta premium valmistajilta kuten Mitsu, Daikin, Toshiba jne löytyy.Minulle on tarjottu Mitsubishi Electric FT25, Midea Extreme 25 sekä Wilfa Lofoten -pumppuja n. 1850-2200€ asennettuna. Mikähän olisi järkiostos etenkin kovien pakkasten hyötysuhteita ajatellen? Eri foorumeilla ja kivijalkaliikkeissä haukutaan kilvan toisten tuotteita ja ylistetään omia. En löydä ajantasaisia testejä tai vertailujakaan Pohjolan olosuhteisiin.
Arvelisin että tällä pyritään välttämään, että tohelo käyttäjä unohtaa kuivauksen päälle kun haluaisi palata normaaliin viilennykseen lämpötilaa säätäessään. Tarkkaavaiselle käyttäjälle voisi toki olla ihanteellista, että saisi moodin vaihdettuaan vielä muuttaa pyynöä.Mitsun hr35:ssä ei näemmä pysty säätämään lämpötilaa kaukosäätimestä kosteudenpoistomoodissa, onko tämä ominaisuus vaiko bugi firmiksessä, kuitenkin tuo näyttää muistavan lämpötilan joka asetettu viilennysmoodilla ja kun se saavutetaan on käytössä kosteudenpoisto tai ei, ulkoyksikkö oikeaoppisesti pysähtyy. Vaikuttaisi siis bugilta.
Mitsu on ihan ok pumppu.
Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.Pitäisi tässä kesän korvilla käydä tekemään remonttia eteiseen. Eteisen seinässä puhisee ILP:n sisäyksikkö, joka tulee ottaa pois seinästä, jotta lasikuitutapetin saa ylitasoitettua kauttaaltaan. Onko täällä kokemusta, kuinka hyvin ilppi on kytkettävissä takaisin vanhoihin kylmäaineputkiin? Onko jotain vuodon vaaraa? Luonnollisesti asennusfirma tekee irrotuksen ja takaisinkytkennän.
Kun kyselin viime keväänä ilppitarjouksia, niin kaikki "Mitsun tarjoajat" taisivat tarjoilla Electricin tuotteita. Toshiba tuli, mutta itse voisin kuvitella, että Mitsulla tarkoitetaan Suomessa juuri tuota Electriciä.Tällaiselle maallikolle on aina hiukan hankalaa kun puhutaan "Mitsusta", sillä en muista ulkoa kaikkia tuotteita. Suomessa kuitenkin myydään Mitsubishi Electric - ja Mitsubishi Heavy Industries -lämpöpumppuja, jotka ovat täysin eri vehkeitä. En sano etteikö niillä voisi olla mitään sukulaisuutta, mutta on niillä ainakin eri maahantuojat.
Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.
Hyvä tietää, että irrotus ja takaisinlaitto onnistuvat tai ainakin pitäisi onnistua hyvin.Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.
Sisäyksikön putket tulevat sivustavetona n. 70 cm matkan, eli sen puoleen sisäyksikköä ei tarvitsisi irrottaa. Tiedän jo nyt, että pääsen paljon helpommalla irrotuttamalla sisäyksikön. Näin sitä ei tarvitse ripustaa tai kannatella pitkiä aikoja, eikä sitä tarvitse varoa työn ohessa. Samalla, kun sen ottaa irti seinästä, voinen huuhdella ja putsata koneen paremmin.Kyllä vain noin. Jos putkissa on hieman varaa, niin ei välttämättä tarvitse edes kylmämiestä paikalle.. kunhan sen sisäyksikön saa sopivasti vedettyä ulos, että saa hommat taustalta tehtyä.
Rempan muihin kuluihin nähden muutama satanen ei venettä kaada. Eli kyllä se meidän tapauksessa on täysin hintansa arvoista.Juu, tottakai. Helpommalla aina pääsee irroittamalla, mutta onko se sen joidenkin satasten arvoista on se henkilökohtainen kysymys
Näin yleensä voinee olettaa, paitsi tietysti kun Heavy Industriesin tuotteiden omistajat puhuvat omasta mitsustaan.Kun kyselin viime keväänä ilppitarjouksia, niin kaikki "Mitsun tarjoajat" taisivat tarjoilla Electricin tuotteita. Toshiba tuli, mutta itse voisin kuvitella, että Mitsulla tarkoitetaan Suomessa juuri tuota Electriciä.
Rempan muihin kuluihin nähden muutama satanen ei venettä kaada. Eli kyllä se meidän tapauksessa on täysin hintansa arvoista.
Näinhän se on, mutta toisaalta isommassa rempassa suhteellinen ero on pienempi, ja kun kokonaishintaa verrataan lopputulokseen, voi suhteellinen ero olla parempi mittari kuin absoluuttinen ero.Toki, mutta pakko sanoa, että jos/kun on se isompi remppa, niin saman arvoinen se extra 500€ on kuluttajalle tonnin rempassa, kuin 20000 rempassa
(Ei mitään hajua, mitä joku firma ottaa tuosta)
Ainakin oman asennuksen tuntien ei lähtökohtaisesti pitäisi tarvita uusia osia, tai ehkä niin vähäisiä nippeleitä ettei sillä ole rahallista merkitystä. Tuollainen hommahan koostuu käytännössä työveloituksesta ja matkakulusta.Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.
Menee jo vahvasti offtopicin puolelle. Olin sanomassa samaa, kuin @Tonnin Seteli, eli ilpin irrottaminen suhteessa kokonaiskuluihin pienenee luonnollisesti isommassa remonttikustannuksessa. Tietysti ne kaikki sataset ovat pois talouden pidosta tai muista käyttörahoista.Toki, mutta pakko sanoa, että jos/kun on se isompi remppa, niin saman arvoinen se extra 500€ on kuluttajalle tonnin rempassa, kuin 20000 rempassa
(Ei mitään hajua, mitä joku firma ottaa tuosta)
Ei välttämättä. Ilmalämpöpumppuhan on asumismukavuuden ohella elinkaarikuluun vaikuttava asia, jonka säästöllä käyttökuluista voidaan perustella monenlaisia kuluja, kuten esimerkiksi ILP-investointi itsessään tai kalliin ILP:n valinta.Menee jo vahvasti offtopicin puolelle.
Pelkkään viilennykseen riittää tosiaan hyvin edullisimmankin pään laitteet.Hakusessa viilentävä pumppu. Laskin että tilaan riittäisi Gree Bora 35, jota Huoltolux tarjoaa 1200€ asennettuna. Taitaa olla aika passeli? Timanttiporausta ei hinta sisällä mutta sitä ei tarvitakaan.
Hakusessa viilentävä pumppu. Laskin että tilaan riittäisi Gree Bora 35, jota Huoltolux tarjoaa 1200€ asennettuna. Taitaa olla aika passeli? Timanttiporausta ei hinta sisällä mutta sitä ei tarvitakaan.
Etenkin seinätelineelle asentaessa on ilmeisen kriittistä käyttää oikeanlaisia puslia. Ettei ole vain kumi näön vuoksi välissä ja pultti johtaa äänen suoraan telineeseen ja seinään.EDIT: riippuen ympäristöstä suosittelen lämpimästi ulkoyksikön maatelineelle asentamista.
Täältä ohjetta. Pumpussa pitää olla wifisovitin, taisi olla LN sarjan pumpuissa vakiona.Miten Mitsubishin pumpun saa yhdistettyä wifiin.
On mulla tunnukset jo ennestään sekä kännykässä että PC:ssä.
Akustisesti järkeviä ratkaisuja lienee useita. Omassa tapauksessa siis asentaja heitti pumpun ja/tai telineen mukana tulleet kumit miljoonalaatikkoon/roskiin ja laittoi erilaiset. Tästä oli puhetta kun paikkaa ja asennustapaa valittiin ja päädyttiin seinäkiinnitykseen. Se oli tässä tapauksessa helpompaa ja maatelineen säänkestävä toteutus olisi vaatinut turhaa työtä ja tai haitannut mahdollista tulevaa pihanrakennustyötä jota ei ole tarkoitus toteuttaa ihan heti. Niissä paikallaan olevissa ei siis ole jäykkää yhteyttä ylä- ja alapään kierteiden välillä vaan kaksi koneruuvia ovat samassa kumiholkissa, yläpään kierre pääsee vähän liikkumaan ilman että alempi liikkuu mukana. Lisäksi seinäteline on hirressä eli en ole ihan varma vaikka homma toimisi tässä tapauksessa vaikka millä kiinnityksellä. Nyt ei ainakaan kuulu mitään pärinää sisällä eikä ulkona pumpun vieressä.Jouset koneen ja telineen väliin. Tekee ihmeitä.
Vaikea sanoa.. Tuskin.Mitsubishi onko paras merkki?
Täältä ohjetta. Pumpussa pitää olla wifisovitin, taisi olla LN sarjan pumpuissa vakiona.
Itse en ole saanut LN mitsua pois verkosta, vaikka olen resetoinutkin vastaanottimen. Aluksi ajatus tuntui hyvältä, mutta aivan turhaan tuo netissä onYritin toivottoman pitkään ja ei tuota paskaa vain saanut verkkoon kiinni. Mikähän tuossa nyt on.
Itse en ole saanut LN mitsua pois verkosta, vaikka olen resetoinutkin vastaanottimen. Aluksi ajatus tuntui hyvältä, mutta aivan turhaan tuo netissä on
Olen noita pari kappaletta yrittänyt laittaa verkkoon. Välillä onnistuu ja välillä ei millään. Yritä joku toinen päivä uudelleen niin saattaa mennä heittämällä.Yritin toivottoman pitkään ja ei tuota paskaa vain saanut verkkoon kiinni. Mikähän tuossa nyt on.
Olen noita pari kappaletta yrittänyt laittaa verkkoon. Välillä onnistuu ja välillä ei millään. Yritä joku toinen päivä uudelleen niin saattaa mennä heittämällä.
Yksi mahdollinen syy voi olla, jos kodin WiFi verkko on automaattinen 2.4/5GHz verkko. Itselläni ei yhdistetyssä verkossa robotti pölynimurirobotti eikä Daikinin ILP löydä verkkoa (FRITZ Box 6660). Olen ne erottanut kahdeksi erilliseksi kuitenkin samalla salasanalla olevaksi 2.4GHz ja 5GHz verkoksi. Tämä ratkaisi minulla ongelman.Yritin toivottoman pitkään ja ei tuota paskaa vain saanut verkkoon kiinni. Mikähän tuossa nyt on.
Yksi mahdollinen syy voi olla, jos kodin WiFi verkko on automaattinen 2.4/5GHz verkko. Itselläni ei yhdistetyssä verkossa robotti pölynimurirobotti eikä Daikinin ILP löydä verkkoa (FRITZ Box 6660). Olen ne erottanut kahdeksi erilliseksi kuitenkin samalla salasanalla olevaksi 2.4GHz ja 5GHz verkoksi. Tämä ratkaisi minulla ongelman.
Harvemmin sellaista on olemassa. Jos jossain tuoteryhmässä on selkeästi yksi paras merkki, on markkinatilanteessa ja toimialassa mennyt jotain kummallisella tavalla vituilleen. En näe syytä olettaa että ilpuissa olisi näin.Mitsubishi onko paras merkki?
Vuosia sitten, kun kahteen eri mallin Mitsun pumppuun laitoin Melcloudin toimimaan, niin asennuksen sai toimimaan vain Androidilla. Applen puhelin ja tietokone ei toiminut. (Saattoi olla myös niin päin että vain Applella toimi, näköjään unohtunut tekokkaasti...) Ohjeet oli epäselvät ja englanninkielinen ohje minkä linkin löysin muistaakseni lämpöpumppufoorumilta oli se millä sai toimimaan. Tärkeä kohta oli se että yhdisti puhelimen pumpun luomaan oletusverkkoon, kun ensin oli sammuttanut kaikki muut wifit joihin normaalisti yhdistää. Wifi piti laittaa erikseen päälle pumpusta, eli ei ole oletuksena päällä.Yksi mahdollinen syy voi olla, jos kodin WiFi verkko on automaattinen 2.4/5GHz verkko. Itselläni ei yhdistetyssä verkossa robotti pölynimurirobotti eikä Daikinin ILP löydä verkkoa (FRITZ Box 6660). Olen ne erottanut kahdeksi erilliseksi kuitenkin samalla salasanalla olevaksi 2.4GHz ja 5GHz verkoksi. Tämä ratkaisi minulla ongelman.
Ainakin tähän löytyy Home Assistant -integraatio, jonka toimivuudesta en mitään tiedä. Yleisesti ajatus joka laitteen tai joka valmistajan pierusovellusten rinnakkaisesta aktiivikäytöstä on vastenmielinen ja järjetön.Melcoud sovelluksena on mitä on
Mitsubishi onko paras merkki?
Tätä asiaa en tunne. Nopean haun perusteella näyttää suuromistajina olevan ihan sellaisia tahoja kuin olettaisikin japanilaisista ja länsimaisista vakuutus- ja rahalaitoksista alkaen.Electric ilmeisesti myytiin kiinalaisille