Ilmalämpöpumput eli ILPit

Asennus on tilattu K-Raudalta pumpun yhteydessä, jolloin K-Rauta myös lienee vastuussa myymästään.
Vetoa täällä mainittuun työntarkastukseen? Sehän on käytännössä pakko olla kirjallinen, koska mikä työntarkastus se olisi jos asentaja vain loisi ylimääräisen katseen tekemäänsä?

Vrt. mikä vastaava sisältö on erillisenä:

Täällä varmaan joku viisaampi osaa sanoa, että meneeköhän ihan oikein, kun ILP:n jälleenmyyjä meinasi laskuttaa pöytäkirjojen rustailusta (asennus vasta tulossa)?

Taloyhtiöltä tuli siis pitkä lista asioita, mitä pitää tehdä/ilmoittaa/raportoida prosessin aikana ja siellä on kohta:
"työstä tulee toimittaa taloyhtiölle ilmalämpöpumpun asennustodistus sekä sähköasennusten käyttöönottopöytäkirja"

Tuosta kun kysäisin muiden kysymysten ohella, niin tosiaan meinasivat, että pöytäkirjat olisi lisälaskutettavaa työtä, kun niitä ei kerta asennuksen tuotekuvauksessa ole eriteltynä.

Ei tarvitse mitään pöytäkirjaa mutta itse olisin ainakin ns. suoraan nauranut päin naamaa ja sanonut että jos ei tule (mieluiten ja edes sitä sähköistä) kuittia missä on eritelty sekä työ että tuote (ILP) en maksa mitään. Eli turha odottaa rahaa jos "mitään ei ole tehty". Eikä (tietysti) mitään ole tehty jos ei tule kuittia mitä vastaan sitä rahaa mangutaan.

Koska sillä kuitilla voin hakea esim. sitä kotitalousvähennystä tai esim. liittää / esittää sitä taloyhtiölle. Jos ei tule kuittia ja tekevät työn niin hyvää onnea vaan yritykselle laskuttaa jostain mistä eivät voi ns. osoittaa mitenkään (esim. laskulla) että ovat tehneet ja toimittaneet.

Luonnollisesti lasku tuli vasta töiden jälkeen, ei kait kukaan oikeasti maksa etukäteen "ehkä joskus, ehkä kuitilla tai ilman, ehkä valmiiksi tehdystä" työstä?

Ei tarvitse mitään pöytäkirjaa mutta itse olisin ainakin ns. suoraan nauranut päin naamaa ja sanonut että jos ei tule (mieluiten ja edes sitä sähköistä) kuittia missä on eritelty sekä työ että tuote (ILP) en maksa mitään. Eli turha odottaa rahaa jos "mitään ei ole tehty". Eikä (tietysti) mitään ole tehty jos ei tule kuittia mitä vastaan sitä rahaa mangutaan.

Koska sillä kuitilla voin hakea esim. sitä kotitalousvähennystä tai esim. liittää / esittää sitä taloyhtiölle. Jos ei tule kuittia ja tekevät työn niin hyvää onnea vaan yritykselle laskuttaa jostain mistä eivät voi ns. osoittaa mitenkään (esim. laskulla) että ovat tehneet ja toimittaneet.

Luonnollisesti lasku tuli vasta töiden jälkeen, ei kait kukaan oikeasti maksa etukäteen "ehkä joskus, ehkä kuitilla tai ilman, ehkä valmiiksi tehdystä" työstä?
Lasku tosiaan tulisi sitten vasta jälkikäteen, mutta kyse oli juurikin tuosta asennustodistuksesta / -pöytäkirjasta, minkä taloyhtiö haluaa ja pelkkä kuitti tilatuista tuotteista ja asennuksesta ei välttämättä heille riitä.

Mutta odotellaan mitä lisätietoja itse asennusyritykseltä tulee, mutta kyllä tuossa on vähän ainakin tarkoitus taistella nuo hintaan mukaan.

Useimmat asentajat tekevät automaattisesti ilmalämpöpumpun asennuspöytäkirjan. Jos sähkönsyöttö on toteutettu pistotulppa liitoksella, joka on jo parvekkeella, siis taloyhtiön vastuulla, ei mitään asennuspöytäkirjaa sähköjen osalta siinä tapauksessa tarvita. Nämä kannattaa asennussuunnitelmassa mainita. Taloyhtiö on lähinnä kiinnostunut miten ilp:n asennus on toteutettu.

Useimmat asentajat tekevät automaattisesti ilmalämpöpumpun asennuspöytäkirjan. Jos sähkönsyöttö on toteutettu pistotulppa liitoksella, joka on jo parvekkeella, siis taloyhtiön vastuulla, ei mitään asennuspöytäkirjaa sähköjen osalta siinä tapauksessa tarvita. Nämä kannattaa asennussuunnitelmassa mainita. Taloyhtiö on lähinnä kiinnostunut miten ilp:n asennus on toteutettu.
Jep, se asennuspöytäkirja on aika yksinkertainen dokkari, jossa on muutamia perustietoja lyhyesti. Taloyhtiötä kiinnostaa esim. miten ulkoseinän läpivienti on toteutettu, joten jos sattuu olemaan asennuksen aikana paikalla, niin siitä voi napsia itse kuvia.

Ilpin sisäyksikön puhdistushuolto on tarkoitus teettää, ilppi (Daikin) on ollut käytössä kaksi vuotta ja paskaa on tarttunut puhaltimen siivekkeisiin.
Otan puhdistuksen ilpin asentaneelta firmalta, en nyt enää muista puhdistuksen hintaa. Kalliilta se joka tapauksessa tuntui. Olin jo tilannut puhdistuksen hyvissä ajoin, mutta kun mökin vesijohdot paukkuivat, niin maksetaan ensin putki-ja remonttimiehille vesivahingon korjauksesta. Toivottavasti rahaa jää vielä ilpin puhdistukseen.
Daikinin puhdistus on helppo homma. Ropelli tulee käteen sisäyksikön vasemmalta puolelta (katseesi ilppiä kohti). Löytyy Youtubesta videokin.
Irtonainen ropelli on mukava viedä suihkuun, lähtee ihan puhtaaksi.
Daikinia ei siis kannata koskaan asentaa niin, että sisäyksikön vasemmalla sivulla ei olisi tilaa. Muuten ei saa ropellia kokonaan pois.

Viimeksi muokattu:
Daikinin puhdistus on helppo homma. Ropelli tulee käteen sisäyksikön vasemmalta puolelta (katseesi ilppiä kohti). Löytyy Youtubesta videokin.
Irtonainen ropelli on mukava viedä suihkuun, lähtee ihan puhtaaksi.
Daikinia ei siis kannata koskaan asentaa niin, että sisäyksikön vasemmalla sivulla ei olisi tilaa. Muuten ei saa ropellia kokonaan pois.
Tuon kun olisi tiennyt asennusvaiheessa. Sisäyksikkö tuli tuvan ikkunan yläpuolelle ja vasemmassa nurkassa olevan keittiökaapiston takia ei ropellin poistamiseen ole tilaa. Asentajakaan ei kiinnittänyt siihen huomiota. Vai ajatteliko, että rahantulo jatkuu, kun asiakas tilaa puhdistuksen, en tiedä.

Tämä ohje on jäähdyttävälle ilp:lle.

Jonkun verran pystyy tekemään itsekin ja ilman puhallin roottorin irrottamista.
Suodattimet pois. Tätä Puhdistusvaahto Teho Coil Cleaner Plus kaksitehoinen - K-Rauta ruiskutetaan sisäyksikön roottoriin, josta se laajenee kaikkialle sisäyksikön sisätilan vapaaseen tilaan. Sitten ulkopuolelta ruiskutetaan kennon päälle, jos mahdollista painellaan kämmenellä päältä lamellien sisään. Noin 5-10 minuutin kuluttua vaahto on muuttunut juoksevaksi nesteeksi ja se valuu irronnen lian kanssa kondenssiputken kautta pois. Jotkut tehostavat puhdistusta höyrypuhdistimella tai ruiskuttamalla reippaasti vettä roottoriin ja kennon päälle Paineruisku FXA 1,5l - K-Rauta. Itse olen käyttänyt molempia tapoja, mutta nyt muutamat viimeiset kerrat ruiskuttanut vain vettä perään. Tuo vaahto pullo riittää yhdelle sisäyksikölle kahteen puhdistuskertaan tai jos on todella likainen niin kahteen peräkkäiseen puhdistuskertaan yhdelle sisäyksikölle. Puhdistuksen jälkeen sisäyksikkö pitää laittaa puhallukselle pitkäksi ajaksi. Vaati pitkän kuivatusajan, jos on ruiskuttanut reippaasti vettä perään (huuhdellut) vaahdotuksen jälkeen. Mielellään yön yli. Joku pyyhe tai vastaava on hyvä laittaa puhdistusta tehtäessä sisäyksikön alle.

Viimeksi muokattu:
Mä en tykkää tosta Teho Foaming Coil Cleanerista en sit yhtään, sotkee liikaa, ihan liian kallista ja aikaa vievää. 80 € saa 5 l kanisterin Teho Coil Ex:ää, mistä saa >20 litraa liuosta painekannuun, pesee jotain ziljoona sisä- ja ulkoyksikköä. Ja ihan suvereeni lamellivälien pesuun yhtään jotain pikku ilmankuivainta isommissa hommissa.

Itse putsasin tällä autotallin pumpun umpipaskaisen mustuneen kennon viime kesänä ja tuli kuin uusi. Hintakin on järkevämmällä tasolla:

Tuli uusi toshiba polar 25 sisäyksikkö ja laskee puhallinnopeutta myös manuaalilla vaikka olisi 4 tai 5, toimiiko muilla samalla tavalla?

Tuli uusi toshiba polar 25 sisäyksikkö ja laskee puhallinnopeutta myös manuaalilla vaikka olisi 4 tai 5, toimiiko muilla samalla tavalla?
Ei pitäisi Toshiban laitteet vaihdella nopeutta perus manuaalitilassa, varmista ettei siellä ole sulla kuitenkaan jotain lisäasetusta päällä joka sen tekisi.

No aivan niin joo, lämmitystilassa on oletuksena "Cold draft prevention control" joka laskee puhallinnopeutta ja "Fireplace operation" ohittaa sen.

Oletin että puhuttiin viilennyskäytöstä mutta tämä oli oma virheeni, jatketaan harjoituksia.

Normaalia. Takkatila päällä ei tee tuota.

Niin se kai sitten on. Jotkut vaan ovat kertoneet ristiriitaista tietoa.

No aivan niin joo, lämmitystilassa on oletuksena "Cold draft prevention control" joka laskee puhallinnopeutta ja "Fireplace operation" ohittaa sen.
Oletin että puhuttiin viilennyskäytöstä mutta tämä oli oma virheeni, jatketaan harjoituksia.

Olen 99% varma että aiemmin seinällä roikkunut yksikkö ei himmannut puhallintehoa vaikka takkatila ei ollut käytössä…tosin saatan erehtyä / ehkä laitteella oli lämmityshommaa omasta mielestään.

Niin se kai sitten on. Jotkut vaan ovat kertoneet ristiriitaista tietoa.

Olen 99% varma että aiemmin seinällä roikkunut yksikkö ei himmannut puhallintehoa vaikka takkatila ei ollut käytössä…tosin saatan erehtyä / ehkä laitteella oli lämmityshommaa omasta mielestään.
Takkatilaa ei tarvitsisi jos puhallinnopeus ei vaihtelisi manuaalinopeudella

Näemmä autotallin vanha sotaratsu (2010), Onnlinen ilp oli napannut sulakkeen päältä. Nyt vilkuttaa vikakoodia E1, eli ei vissiin kommunikoi ulkoyksikön kanssa. Onko arvon tekkiläisillä kokemusta tällaisesta - eli kannattaako huoltoa edes ryhtyä tilaamaan? Jos ei, mikä olisi kohtuullisen edullinen pienen tilan ilppi autotallia lämmittämään?

Mitenkäs Mitsun HR25 pumpun saaminen melcloud yhteyteen onnistuu, eli mistä vietävästä löytyy tarvittavat Mac ja ID numerot? Ei kai nyt ihan oikeasti tarvitse purkaa laitteen muoviosia että nämä löytyy jonkun wifi-mokkulan kyljestä...

Mitenkäs Mitsun HR25 pumpun saaminen melcloud yhteyteen onnistuu, eli mistä vietävästä löytyy tarvittavat Mac ja ID numerot? Ei kai nyt ihan oikeasti tarvitse purkaa laitteen muoviosia että nämä löytyy jonkun wifi-mokkulan kyljestä...
Ainakin FT25:ssä piti kaivaa wifi-palikka esiin, mutta ei sen kaivamiseen tarvinnut muuta kuin avata sisäyksikön huoltoluukku ja vetää palikka ulos.

Onko sulla wi-fi versio tuosta hr25:sesta? Muistaakseen oli hr sarjaan lisävaruste tuo Wi-Fi sovitin.

Onko muilla Mitsubishin omistajilla Mecloud toiminnassa? Kuukausi takaperin lopetti toiminnan ja tästä oli lehdessäkin juttua. Nyt ei ole palautunut. Tein wifin parituksen uudestaan. Sekotinkohan lopullisesti? LN35 ja toimii kaukosäätimellä, mutta ei ota kännykällä mecloudista käskyjä vastaan.

Täällä on LN25 ja normaalisti toimii. Minulla ei tosin ollut ongelmia sillon keväämmällä kun asiasta uutisointiinkin.

Onko muilla Mitsubishin omistajilla Mecloud toiminnassa? Kuukausi takaperin lopetti toiminnan ja tästä oli lehdessäkin juttua. Nyt ei ole palautunut. Tein wifin parituksen uudestaan. Sekotinkohan lopullisesti? LN35 ja toimii kaukosäätimellä, mutta ei ota kännykällä mecloudista käskyjä vastaan.
Meillä mökillä on LN25 ja FT25 ja molemmissa toimii.

meillä LN35 toimii melcloudissa ja pienempi rw25 lakkas workkimästä pitää resettaa yhteys ja koittaa uudelleen

Minkä lämpöistä ilmaa porukalla tulee jäähdytyskäytössä, sain max viimennyksellä 8,5 asteista ilmaa, ei mikään kovin mairitteleva tulos?

ulkolämpötila oli 13 astetta ja sisälämpötila 21.

Itse käytän Mitsubishillä kuivaustoimintaa viilenykseen jossa lämpötila asetettu 22 asteeseen. Mielestäni tuo viilentää mukavammin, jos nyt oma pää ei tee sen suhteen tepposia, että luulen vain. Mielestäni vielä viilentää isommalta alueelta eikä puhalluksen täydy olla yhtä kovalla, kuin viilennystoiminnalla.

Joku muukin voisi kokeilla tätä, että huomaako itse eroa.

Tänään tuli vaihdettua pumppujen toiminto lämmitykseltä viilennykselle.

+23c pyynti. Puhallus 3/5. Näillä mentäneen syyskuulle asti, jolloin voi taas tehdä käännöksen viilennykseltä lämmitykselle.

Kysytäänpä jälleen mielipiteitä, nyt pitäisi yläkertaan laittaa ilppiä. Enemmän viilennyskäyttöön, mutta lämmitys toki päällä myös talvella. Alhaalla on LN25 ja olen siihen ollut tyytyväinen, samaa yläkertaan vai olisiko jokin muu järkevämpi?

Mietin sijoittelua kuvassa vihreällä, molemmat makuuhuoneet pitäisi saada siis viilennettyä: toinen nukkumiseen ja toinen työhuoneena, molemmissa vietetään se ~8h vuorokaudessa.

20240515_132710.jpg

Kysymysmerkkinä lähinnä että leviääköhän tuo viileämpi ilma lopulta noihin makuuhuoneisiin oviaukkojen kautta. Puhallusta ei saa ohjattua niin sivulle että sen saisi suoraan oviaukkoihin kohdistettua sivustalta. Sijoituskorkeus noin 2 metrissä koska 1,5 kerroksinen talo ja seinistä kattoon pienet viisteet. Arvostan jos jollain kokemusta tai näkemystä vastaavasta!

Kysytäänpä jälleen mielipiteitä, nyt pitäisi yläkertaan laittaa ilppiä. Enemmän viilennyskäyttöön, mutta lämmitys toki päällä myös talvella. Alhaalla on LN25 ja olen siihen ollut tyytyväinen, samaa yläkertaan vai olisiko jokin muu järkevämpi?

Mietin sijoittelua kuvassa vihreällä, molemmat makuuhuoneet pitäisi saada siis viilennettyä: toinen nukkumiseen ja toinen työhuoneena, molemmissa vietetään se ~8h vuorokaudessa.

20240515_132710.jpg

Kysymysmerkkinä lähinnä että leviääköhän tuo viileämpi ilma lopulta noihin makuuhuoneisiin oviaukkojen kautta. Puhallusta ei saa ohjattua niin sivulle että sen saisi suoraan oviaukkoihin kohdistettua sivustalta. Sijoituskorkeus noin 2 metrissä koska 1,5 kerroksinen talo ja seinistä kattoon pienet viisteet. Arvostan jos jollain kokemusta tai näkemystä vastaavasta!

Jos olet nykyiseen pumppuun ollut tyytyväinen, niin kyllähän se periaatteessa silloin aika selkeä valinta voisi olla toiseksikin pumpuksi, ainakin jos hinta ei ole esteenä. Saa sitten samaan äppiin molemmat vehkeet ja muutenkin tuttu laite. Toisaalta halvemmallakin pääsee, jos jäähdytyskäyttöä varten pääasiassa tulee. Toisaalta asennuksen kanssa hintaero ei kuitenkaan ole "hyvän" ja "halvan" pumpun välillä kuin joitakin satasia, joten laittaisin kyllä itse varmaan vaan sitten suoraan "hyvän".

Sijoituspaikka näyttä järkevältä. Ilmalämpöpumpun viilennyshän ei perustu siihen, että se pelkästään puhaltaa ilmaa, vaan siihen että se puhaltaa tilaan oikeasti viileää ilmaa, joka kyllä leviää hyvin ympäriinsä kun sitä tuutataan vaan tarpeeksi, joten uskoisin että ihan hyvin saa jäähdytettyä molemmat huoneet tuosta keskeltä.

Viimeksi muokattu:

20240515_132710.jpg

Jos tilojen ovia pidetään pääosin auki ja pumppua käytetään ns. oikein eli koko ajan päällä viilennyskauden ajan eikä renkata päälle/pois, niin taatusti viilenee koko yläkerta.

Pumpun alimitoittaminen viilennystä varten on melko hankalaa, jos viilennettäviä neliöitä ei lasketa sadoissa ja eteläpuolen seinä ei ole pelkkää isoa sälekaihditonta ikkunaa täynnä.

Minkä lämpöistä ilmaa porukalla tulee jäähdytyskäytössä, sain max viimennyksellä 8,5 asteista ilmaa, ei mikään kovin mairitteleva tulos?

Itse olen lähinnä katsonut sitä että kun ulkona on mitä on niin sisällä on pyyntinä kesäisin +24C ja yleensä noin +22-+23C mihin olen oikein tyytyväinen.
En ole edes mitannut miten "kylmää" tuolta tulisi tai saisiko kämppää viilennettyä edes talvella jonnekin +16C tjsp. Toinen tärkeä seikka mitä tuo tekee on kosteuden poisto minkä takia tuo noin +23C riittää oikein hyvin ja tuntuu viileähköltä, ei siis tarvitse viettää aikaa pelkissä shortseissa tms. ja yrittää nukkua hikilammikossa mikä tapahtuisi helposti kun sisällä alkaisi olla +25C ja enempi.

+3-asteista puhalsi joskus kun kokeilin +16 pyynnillä ja pienimmällä puhallusteholla. Mitä kovempaa puhaltaa niin luonnollisesti sitä lämpimämpää ulostuleva ilma on vaikka tavoitelämpötila olisi sama.

Tänään tuli vaihdettua pumppujen toiminto lämmitykseltä viilennykselle.

+23c pyynti. Puhallus 3/5. Näillä mentäneen syyskuulle asti, jolloin voi taas tehdä käännöksen viilennykseltä lämmitykselle.

Hei vaan!

-tässä olisi tällainen noviisi-tiedustelu ilpin (Toshiba Haori 35 Nordic) talvisen lämmityskäytön jälkeisestä siirtymisestä viilennykseen:
-pumppu ollut nyt eka talven lämmityskäytössä ja tulossa olisi nyt ensimmäinen viilennyskäyttökausi laitteelle niin onko siinä jotain seikkoja joita olisi syytä ottaa huomioon vai onko se vain laitteen normi-imuroinnit ja "vääntää" pumppu päälle viilennyskäyttöön?

Mikä pumppu kannattaisi laittaa 13v vanhan Mitsun tilalle? Tästä pitäisi vaihtaa piirikortti/ulkoyksikkö, joten lienee järjevämpää hankkia uusi.

Tarjousta olen kysellyt 138 neliöiseen sähkölämmitteiseen omakotitaloon. 2011 valmistunut, vesikiertoinen lattialämmitys sähköllä, varaava takka. Sähkönkulutus 13000kW vuodessa.

Minulle on tarjottu Mitsubishi Electric FT25, Midea Extreme 25 sekä Wilfa Lofoten -pumppuja n. 1850-2200€ asennettuna. Mikähän olisi järkiostos etenkin kovien pakkasten hyötysuhteita ajatellen? Eri foorumeilla ja kivijalkaliikkeissä haukutaan kilvan toisten tuotteita ja ylistetään omia. En löydä ajantasaisia testejä tai vertailujakaan Pohjolan olosuhteisiin.

Meille olisi tulossa Daikin Perfera N 30. Käsittääkseni se pärjäilee A10 sulakkeen kanssa kum N40 vaatis A16 nallin?

Pitkällisten pohdintojen jälkeen päädyttiin Daikiniin. Meillä keskellä taloa iso varaava takka ja ilp sijoitetaan niin että se puhaltaa takan lämpöä makuuhuoneisiin ja keittiöön päin ja kattaa aika hyvin koko talon näin. Lämmitettävää alaa vain 90m2. Takkatoiminto oli yksi valinnan syy sekä ei niin tiuha sulattelu.

Vanhassa kämpässä oli Vaillantin climair, joka oli kyllä ihan tehokas ja lämmittti mut tosi kova äninen.

20240515_132710.jpg

Sijoitus varmaan sisäyksikön kannalta optimaalinen, mutta oletko suunnitellut miten tuosta saa putket ja kondessiveden ulos ulkoyksikölle?

Sijoitus varmaan sisäyksikön kannalta optimaalinen, mutta oletko suunnitellut miten tuosta saa putket ja kondessiveden ulos ulkoyksikölle?
Joo toki omassa päässä ulkoyksilöllekin on paikka tuosta ns. oikalle alaviistoon kuistin viereen, välikatossa pitäis vetää seinän läpi ja siellä kuljettaa putket vielä ulkoseinään asti. Olettama on, että 10 metrin alle jäisi veto joka varmaan olisi vielä ok. Toki tästä pitää keskustella asennusfirman kanssa ja homman varmistuessa myös rakentaa tuonne hieman kulkureittejä

Mitsun hr35:ssä ei näemmä pysty säätämään lämpötilaa kaukosäätimestä kosteudenpoistomoodissa, onko tämä ominaisuus vaiko bugi firmiksessä, kuitenkin tuo näyttää muistavan lämpötilan joka asetettu viilennysmoodilla ja kun se saavutetaan on käytössä kosteudenpoisto tai ei, ulkoyksikkö oikeaoppisesti pysähtyy. Vaikuttaisi siis bugilta.

Minulle on tarjottu Mitsubishi Electric FT25, Midea Extreme 25 sekä Wilfa Lofoten -pumppuja n. 1850-2200€ asennettuna. Mikähän olisi järkiostos etenkin kovien pakkasten hyötysuhteita ajatellen? Eri foorumeilla ja kivijalkaliikkeissä haukutaan kilvan toisten tuotteita ja ylistetään omia. En löydä ajantasaisia testejä tai vertailujakaan Pohjolan olosuhteisiin.
Mitsu on ihan ok pumppu. Midean ja Wilfan tiputtaisin suosilla laskuista pois. Ottaisin kuitenkin ehkäpä Mitsulta mielummin rw25 mallin. Toisena vaihtoehtona voisi olla vaikka uusi Daikinin Nepura 30. Nämä pari vaihtoehtoa on hieman kalliimpia, mutta rahalle saa varmaankin vastinetta ihan mukavasti vs nuo halvemmat. Kannattaa tutkia speksejä, jos pakkasten tuotto kiinnostaa. Midealta tai muilta halpiksilta ei tahdo speksejä yleensä löytyä, mutta premium valmistajilta kuten Mitsu, Daikin, Toshiba jne löytyy.

Mitsun hr35:ssä ei näemmä pysty säätämään lämpötilaa kaukosäätimestä kosteudenpoistomoodissa, onko tämä ominaisuus vaiko bugi firmiksessä, kuitenkin tuo näyttää muistavan lämpötilan joka asetettu viilennysmoodilla ja kun se saavutetaan on käytössä kosteudenpoisto tai ei, ulkoyksikkö oikeaoppisesti pysähtyy. Vaikuttaisi siis bugilta.
Arvelisin että tällä pyritään välttämään, että tohelo käyttäjä unohtaa kuivauksen päälle kun haluaisi palata normaaliin viilennykseen lämpötilaa säätäessään. Tarkkaavaiselle käyttäjälle voisi toki olla ihanteellista, että saisi moodin vaihdettuaan vielä muuttaa pyynöä.

Mitsu on ihan ok pumppu.

Tällaiselle maallikolle on aina hiukan hankalaa kun puhutaan "Mitsusta", sillä en muista ulkoa kaikkia tuotteita. Suomessa kuitenkin myydään Mitsubishi Electric - ja Mitsubishi Heavy Industries -lämpöpumppuja, jotka ovat täysin eri vehkeitä. En sano etteikö niillä voisi olla mitään sukulaisuutta, mutta on niillä ainakin eri maahantuojat.

Pitäisi tässä kesän korvilla käydä tekemään remonttia eteiseen. Eteisen seinässä puhisee ILP:n sisäyksikkö, joka tulee ottaa pois seinästä, jotta lasikuitutapetin saa ylitasoitettua kauttaaltaan. Onko täällä kokemusta, kuinka hyvin ilppi on kytkettävissä takaisin vanhoihin kylmäaineputkiin? Onko jotain vuodon vaaraa? Luonnollisesti asennusfirma tekee irrotuksen ja takaisinkytkennän.

Pitäisi tässä kesän korvilla käydä tekemään remonttia eteiseen. Eteisen seinässä puhisee ILP:n sisäyksikkö, joka tulee ottaa pois seinästä, jotta lasikuitutapetin saa ylitasoitettua kauttaaltaan. Onko täällä kokemusta, kuinka hyvin ilppi on kytkettävissä takaisin vanhoihin kylmäaineputkiin? Onko jotain vuodon vaaraa? Luonnollisesti asennusfirma tekee irrotuksen ja takaisinkytkennän.
Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 826
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom