Ilmalämpöpumput eli ILPit

@mantelimies Kuten toisaalla kirjoitin:


Ei ole helppo kohde, mutta onneksi asennettu PILP on luokkaa parempi kuin F470. Säästöjä ei tosiaan ole paljon tiedossa ja melkein tuon erotuksen maksaa siitä, että lämpö tulee tasaisena lattiasta ja yhden termostaatin ohjaamana.

Varsin relevantteja pointteja, kiitos! Lämpimästä lattiasta olen jonkin preemion kyllä valmis maksamaan. Säästöpotentiaalin pienuus vähän ihmetyttää - eikö tuolla setupilla pitäisi pystyä välttämään kokonaan PILPin lisävastusten käyttö, ehkä aivan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta? Meinaan jos säästöpotentiaali on alle 1000 kWh/v, ei takaisinmaksuaikaa säästöllä voi perustella. Silloin täytyy miettiä kuinka paljon on viilennyksestä valmis maksamaan.
 
Meinaan jos säästöpotentiaali on alle 1000 kWh/v, ei takaisinmaksuaikaa säästöllä voi perustella. Silloin täytyy miettiä kuinka paljon on viilennyksestä valmis maksamaan.

Itse mietin juuri tuota viilennystä ja toki, alkusijoitus (joku 1200-1400€) on ehkä hieman isompi mutta oikeasti se ero kun on viileä kämppä ja se pysyy viileänä läpi kesän vs. helposti jopa jonnekin +25C kiipeävä lämpö ja varsinkin se kosteus.

Ensimmäisenä kesänä kun sai tuon ilpin niin illan aikana sai useamman kertaa tyhjentää ulkona olevan ämpärin kun se täyttyi = kosteutta oli melkoisesti. Kovin paljoa ei tarvitse edes viilentää, joku 23-24C on ihan riittävän viileä jos ulkona on sen +28C vaikka kesäisenä päivänä niin kyllä sen eron huomaa.

Eihän tuo tule minulle koskaan maksamaan itseään, kuluttaa muutaman euron (varmaan alle 10€) kesässä mutta taas jos miettii mukavuuden kannalta ehdottoman hyvä hankinta.

Toki erikseen mutta samaan aikaan hankittu maalämpö sitten säästää mukavasti vs. entinen öljylämmitys vaikka sähköä hieman enempi taloyhtiössä kuluukin.
 
Itsellä maalämpö ja omakotitalo vm. 2012. Varaava lattialämmitys sopivalla laatalla ja käyttövesi tulee myös maalämmön kautta. IV myös talteenotolla ja maalämpöliitoksella.
Mutta se viilennys... Joo, toimii, mutta on se "tehoton". Mietin aikani konvektoria, mutta kavereiden mielipiteiden perusteella luovuin ajatuksesta. Ongelmallinen, varsinkin kahdessa kerroksessa, ja myös tehoton.
Sitten ostin ilmalämpöpumpun, jolle löytyi helposti paikka sisältä ja ulkoa. Ja aivan tajuton ero. Mulla on pelkästään viilentävä malli, Hitachi, mutta ekan kerran asennuksen jälkeen kun se löi tulille niin vitutti miksi ei ollut tajunnut aikaisemmin. Itse tykkään, elukat tykkää, ja vaikka ominaisuuksia on noin 20, käytän niistä kahta: jäähdytystä ja kosteudenpoistoa. En käytä edes oskillointia.
 
Säästöpotentiaalin pienuus vähän ihmetyttää - eikö tuolla setupilla pitäisi pystyä välttämään kokonaan PILPin lisävastusten käyttö, ehkä aivan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta? Meinaan jos säästöpotentiaali on alle 1000 kWh/v, ei takaisinmaksuaikaa säästöllä voi perustella. Silloin täytyy miettiä kuinka paljon on viilennyksestä valmis maksamaan.
Jos nyt ajatuksena olisi käyttää pumppua jäähdytykseen, pitäisi se siirtää yläkertaan. Yläkerrassa se lämmittäisi lähinnä aulaa ja mahdollisesti myös makkareita, jos ovia pidetään jatkuvasti avoinna. F750 tehot riittänee muistaakseni jopa -15c asti eli aika vähän jää päiviä, jolloin vastuksia lyödään päälle. Tuolla pakkasluvulla halvemman pään merkkipumpuilla COP alkaa jo hiipua ja ei varmaan paljon yli 2 päästä eli periaatteessa vastuskäytöstä on mahdollista leikata vain puolet pois. Tämä näin karkeana ajatuksena.

Kokemuksena okt, 94 m2, 1 krs., 2016, jossa F470 ja muutaman vuoden jälkeen asennettu ILP. Peruskulutus 500 kWh/kk ja kokonaiskulutus 11 200 kWh eli lämmitykselle jäi kokonaisarvoksi 5 200 kWh. Kerkesimme asua yhden talven ja kokonaiskulutus saatiin pudotettua karvan alle 10 000 kWh eli 1200 kWh säästettiin. Lähtökohtana tosin huonompi PILP ja avarampi tila. Pitäisin siis aivan maksimina 500 kWh säästöä vuositasolla eli esim. 75-100€ vuosittaista säästöä.
 
Hyvähän sinnekin on katsoa miltä se näyttää, itselle tulee haavasta haituvaisia että saa olla sitä harjaamassa.
Letkupesu? Painepesuri on varmaan liian kova veto? Jotain autonpesuainetta? Yleispesuainetta?
Huuhtelu, aineet sisään, vaikutus, huuhtelu? Tarvitseeko varoa jotain sähkökamppeita?
Vai suoraan soittaa jollekin ammattilaiselle, että tule puhdistamaan mun sisä- ja ulkoyksikkö?
 
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa? Esim. toi myöhemin keskustelussa mainittu pelkkään viilennykseen soveltuva Seyia+ on kuitenkin 288 korkea. Alapuolella on tietysti tilaa vaikka kuinka. Saattaa vaan olla, että siinä tulee vaimolta sanomista, koska se lienee aika ruma viritys.
Ei riitä edes 30 cm tilaa. Viilentävä on tarkoitus laittaa 2,5m korkeuteen ideaalisti sen ohjeen mukaan, joten alapuolelle voisi ehkä pl. odotettavissa oleva valitus sen pistämisestä silmään... Tuohon sivuun se ei kovin hyvin käy kun heti osuisi vastaseinään virtaus, vaikka kuinka olevinaan tähtäisi alaspäin.

Ulkoyksikkö virrat pois, auton harjalla tai muulla pehmeällä takaa ja sivusta + vettä paineilmaa tai höyryä (jos näitä niin esim. katto pois), Onhan siinä ulkoyksikössä enemmän kotelointia kestämään ulkoilman kosteutta ja kemikaalitkin voi olla kovempia emäspohjaisia (esim. 1/4, loput vettä) kuin mitä sisällä kun niistä ei voi aiheutua hengityshaittaa. Sisällä ei uskalla juuri tiskiainetta kovempaa. Sitten huuhtelua useaan kertaan jos laittoi niitä kemikaalipuhdistusaineita.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa?

Itsellä on 37cm kattoon sisäyksikön yläosasta ja noin 24cm verhotangon sisäosasta sekä noin 12cm "verhokatoksen" (2cm leveys) alastulevasta suojaosasta.

Tosin ei ne lue ohjeita kuten lakikirjaa (alaosasta on "vain" 192cm lattiaan joten eivät vaatineet katon nostamista tai jättäneet asentamatta. Mutta kyllä tuonne ylös on hyvä jäädä tilaa vielä (samaten tietysti myös alle) vaikkei sitä noin 3½ metriä oikeasti tarvita mitä ohjeiden mukaan voisi ensin ajatella (eli noin 50cm päälle ja olikohan 2½ metriä alle).
 
Kävin säätämässä Mitsu LN35 maatelineen etujalkoja alemmaksi. Oli maa näköjään routinut ja pumppu oli kallellaan. Voi olla että ei ole vieläkään aivan suorassa, mutta paljon parempi?

Pumppu on reilu 4 vuotta vanha. Voikohan se väärä asento vaikuttaa kompressorin toimintaan jotenkin?

20240405_135708.jpg


Sisäyksikköäkin saisi puhdistaa jo vähän paremmin. Nyt lähinnä vaan suodattimia olen puhdistanut.
 
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa? Esim. toi myöhemin keskustelussa mainittu pelkkään viilennykseen soveltuva Seyia+ on kuitenkin 288 korkea. Alapuolella on tietysti tilaa vaikka kuinka. Saattaa vaan olla, että siinä tulee vaimolta sanomista, koska se lienee aika ruma viritys.

Ikkunan alapuolelle jos miettii asentavansa, niin kannattaa ottaa huomioon, että lämmityksessä parhaan hyödyn saa irti kovemmalla puhalluksella. Kuinka kiva se sitten on kun sisäyksikkö puhaltaa suoraan naamaan rappusissa. Mitään muuta paikkaa ei taida vaan oikein olla jos haluaa yhdellä yksiköllä pärjätä. eipä se kaksikaan sisäyksikköä varmaan erityisen kalliiksi tule.
 
Pumppu on reilu 4 vuotta vanha. Voikohan se väärä asento vaikuttaa kompressorin toimintaan jotenkin?

Voi tietysti, pahimmillaan sanotaan että se kaatuu ja kaapelit poikki tjsp. Näet varmaan itsekin ongelman.
Mutta jos nyt vesi pääsee valumaan kuten kuuluukin eikä ulkoyksikkö sananmukaisesti kaadu "mahalleen" maahan ja kaapelit pysyvät kunnossa eikä niihin tule mitään jännitettä tms. se lienee aivan yksi ja sama vaikka muutaman asteen asento muuttuisikin "etukenoon". Toki jos taaksepäin hirmuisesti kallistuu niin teoriassa sen veden poistuminen voi estyä (varsinkin jos miettii tilannetta että ulkoyksikkö kaatuu täysin selälleen tai retkottaa toisestä kulmasta pelkästään johtojen varassa heiluen tuulessa)
 
Voi tietysti, pahimmillaan sanotaan että se kaatuu ja kaapelit poikki tjsp. Näet varmaan itsekin ongelman.
Mutta jos nyt vesi pääsee valumaan kuten kuuluukin eikä ulkoyksikkö sananmukaisesti kaadu "mahalleen" maahan ja kaapelit pysyvät kunnossa eikä niihin tule mitään jännitettä tms. se lienee aivan yksi ja sama vaikka muutaman asteen asento muuttuisikin "etukenoon". Toki jos taaksepäin hirmuisesti kallistuu niin teoriassa sen veden poistuminen voi estyä (varsinkin jos miettii tilannetta että ulkoyksikkö kaatuu täysin selälleen tai retkottaa toisestä kulmasta pelkästään johtojen varassa heiluen tuulessa)
Oli vielä tukevasti, eli ei kaatumaisillaan. Mutta silminnähden oli "aivan" väärässä asennossa. Tämä talvi oli poikkeus, kun edellisinä vuosina ei ole tarvinnut säätää.

Mutta hyvä tietää, että asennolla ei pitäisi olla suurta merkitystä pumpun toimintaan.
 
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa? Esim. toi myöhemin keskustelussa mainittu pelkkään viilennykseen soveltuva Seyia+ on kuitenkin 288 korkea.
Matalin mitä vastaan on tullut on Panasonic LZ sarja, mutta siinäkin sisäyksikkö on 24,9 senttiä ja asennusohje vaatii lisäksi yläpuolelle vähintään 3 senttiä tilaa. Nämä ovat myös lämmittävä+viilentäviä malleja.
 
Sisäyksikön sijoituspaikan valinnassa kannattaa miettiä sitä huollon helppoutta myös. Jonnekin porraskuilun yläosaan kun laittaa niin huoltamisen kerroin kasvaa sellaiseksi että ei tule huollettua.
 
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa? Esim. toi myöhemin keskustelussa mainittu pelkkään viilennykseen soveltuva Seyia+ on kuitenkin 288 korkea. Alapuolella on tietysti tilaa vaikka kuinka. Saattaa vaan olla, että siinä tulee vaimolta sanomista, koska se lienee aika ruma viritys.

1712298696763.png
Tuonne voisi mahtua sellainen kattoon asennettava pintamallinen sisäyksikkö. Joillain valmistajilla lattiayksikön voi asentaa vaihtoehtoisesti kattoon.
 
Meillä viime syksynä tuli VILPin asennuksen kylkiäisenä ILP vain jäähdytykseen.
Äsken kuitenkin kokeilin, niin kyllä tuo tuntuu lämmitysmoodissakin toimivan ja puhaltavan lämmintä ilmaa.

Näitä 200 s näyttää olevan kahta mallia, toinen pelkästään jäähdytykseen: Ilmalämpöpumppu Viessmann Vitoclima 200-S Eco 35
ja
toinen lämmitykseen ja jäähdytykseen: Ilmalämpöpumppu Viessmann Vitoclima 200-S Comfort 35

Onkohan nyt siis vahingossa asennettu tuo myös lämmittävä malli?
Alla kuvat yksiköiden kyljissä olevista tarroista
20240407_153459.jpg20240407_153730.jpg
 
Meillä viime syksynä tuli VILPin asennuksen kylkiäisenä ILP vain jäähdytykseen.
Äsken kuitenkin kokeilin, niin kyllä tuo tuntuu lämmitysmoodissakin toimivan ja puhaltavan lämmintä ilmaa.

Kyllä tuo tietysti myös lämmittää:
"

Lämmitysteho Max (kW)3,8
"
Mutta kun tulee oikeasti pakkasta se ei enää vaan toimi vaan hajoaa jos sen pitää väkisin päällä ja sillä lämmittää. Kyllä minunkin Gree Bora 35 myös lämmittää, mutta kun ulkona alkaa olla pakkasta sitä ei enää suositella käytettäväksi. Lisäksi se on ostettu vain viilennykseen.

Eli ns. etelän maissa tuolla sinunkin (sekä minun) laitteella voisi hyvin sekä viilentää että lämmittää, sanotaan jos päivät on vaikka +40C ja yöt +10C voisi noilla sekä lämmittää että viilentää siten että olisi mukava noin 24C jatkuvasti.
 
Ok, eli ei ilmeisesti haittaakaan ole, vaikka tolla näin plussakelillä vähän lämpöä nostaa?
Nytkin tollanen keli, että vaikka sisällä reilu 21c, niin rupee kolottaa. Eikä viitsis vilpin käyriä nostaa, kun hyvin pysynyt koko talven tossa 21 asteessa.
Ilp antais just lämpöä olohuoneeseen sijaintinsa takia.. Takka taas alakerrassa, niin alakerta muuttuu saunaksi, ennenku lämpö noussut ylös.
 
Kaikki viilentävät lämmittää, paitsi Toshiballa jos on tieten tahtoen tilattu asennukseen piirikortti, josta se poistettu (poiston voi kuulemma myös purkaa). Ei sitä ole tarvis tehdä kuin kerrostalossa ja jostain vainoharhaisuussyistä. Markkinoinnillista erottautumista.
Repomies toisella foorumilla kokeili etänä lämmittää Seiyalla "äärioloissa": Toshiba Seiya+ 13 etäkäyttökokemuksia

2011 arvioitiin tällaista EU:n osalta.
Split cooling only appliances (without heating function) are expected to disappear from the market. Single ducts and double ducts, today accounting for about 15% of the sales, are expected to become more popular. The most important refrigerant in the EU is R410A: it is used in 60% of the air conditioners
Vain jäähdyttämään kykenevien poistuminen osui oikeaan, mutta single tai double duct ei kuulemma kasvanut odotetusti, vaan tuli jopa 95% osuus reversible (sekä lämmitys että jäähdytys) splitille ja F-kaasujen äännöstelyn myötä siirryttiin R32:een (R410A GWP = 2088, R32 GWP = 675).
Lisään vielä tuon 95% osan linkin jos löydän sen uudestaan (edit: löytyy vain useaan kertaan "virtually all sales in 2020 reversible").
 
Viimeksi muokattu:
Ok, eli ei ilmeisesti haittaakaan ole, vaikka tolla näin plussakelillä vähän lämpöä nostaa?

Teoriassa ei, tai toki tulee sähkölaskua ja joudut katsomaan (tai suosittelen hyvin vahvasti) että pölyt on imuroitu ja ulko sekä sisäyksikkö on muutenkin silmämääräisesti kunnossa (esim. ulkoyksikkö ei ole hautautunut lumeen tai täynnä havuja tms)
 
Ok, eli ei ilmeisesti haittaakaan ole, vaikka tolla näin plussakelillä vähän lämpöä nostaa?
Nytkin tollanen keli, että vaikka sisällä reilu 21c, niin rupee kolottaa. Eikä viitsis vilpin käyriä nostaa, kun hyvin pysynyt koko talven tossa 21 asteessa.
Ilp antais just lämpöä olohuoneeseen sijaintinsa takia.. Takka taas alakerrassa, niin alakerta muuttuu saunaksi, ennenku lämpö noussut ylös.
Yleensä nuo laitteet joita suomessa myydään vain viilentävänä ovat eteläeuroopan malleja, jotka kyllä toimivat myös lämmitykseen etelässä, jossa ei ole jatkuvia pakkasia. Laitteista puuttuu yleensä pohjapellin sulatusvastukset, ja myös lämmitysteho on pakkaskeleillä yleensä aika vaatimaton, mutta kyllä niitä voi käyttää lämmittämiseenkin, kun huomioi sen että pakkasella lämmittäminen saa ulkoyksikön melko nopeasti jäähän, joka hajottaa kennon. Kun kelit ovat nollan yläpuolella, ne niitä voi käyttää ihan rahoituksetta lämmittämiseen, tosin ne tuskin ovat yhtä energiatehokkaita kuin kunnollinen nordic mallinen vilppi.
 
Teoriassa ei, tai toki tulee sähkölaskua ja joudut katsomaan (tai suosittelen hyvin vahvasti) että pölyt on imuroitu ja ulko sekä sisäyksikkö on muutenkin silmämääräisesti kunnossa (esim. ulkoyksikkö ei ole hautautunut lumeen tai täynnä havuja tms)
No kyllähän nuo asiat nyt pitää jokatapauksessa tehdä, vaikka laitetta vain viilennykseen käyttäisikin.
 
Valitettavasti tuossa rappukäytävässä ikkunan yläpuolella on vain 24cm tilaa, onkohan riittävän pientä sisäyksikköä tuohon olemassa? Esim. toi myöhemin keskustelussa mainittu pelkkään viilennykseen soveltuva Seyia+ on kuitenkin 288 korkea. Alapuolella on tietysti tilaa vaikka kuinka. Saattaa vaan olla, että siinä tulee vaimolta sanomista, koska se lienee aika ruma viritys.

1712298696763.png




Joo, eiköhän se itsekin onnistu. Lähinnä ton kanssa voisi tehdä samaa kuin sillä Synergillä, ottaa spot-hinta.fi:n apilla halvimmat X tuntia ja niillä pitää pyyntilämpötilaa esimerkiksi +24 astetta ja kalliimmilla tunneilla +20 astetta, ja laittaa PILPin huonetermostaatit vaikka +18 asteeseen. Home Assistantin integraatio pumppuihin vielä itselleni mysteeri. Helpointa olisi, jos olisi pumppu, jolle voi laittaa pyyntilämpötiloja suoraan IFTTT:llä.
Entä tuollainen kattomallin ILP?

 
Kaikki viilentävät lämmittää, paitsi Toshiballa jos on tieten tahtoen tilattu asennukseen piirikortti, josta se poistettu (poiston voi kuulemma myös purkaa). Ei sitä ole tarvis tehdä kuin kerrostalossa ja jostain vainoharhaisuussyistä. Markkinoinnillista erottautumista.
Repomies toisella foorumilla kokeili etänä lämmittää Seiyalla "äärioloissa": Toshiba Seiya+ 13 etäkäyttökokemuksia

2011 arvioitiin tällaista EU:n osalta.

Vain jäähdyttämään kykenevien poistuminen osui oikeaan, mutta single tai double duct ei kuulemma kasvanut odotetusti, vaan tuli jopa 95% osuus reversible (sekä lämmitys että jäähdytys) splitille ja F-kaasujen äännöstelyn myötä siirryttiin R32:een (R410A GWP = 2088, R32 GWP = 675).
Lisään vielä tuon 95% osan linkin jos löydän sen uudestaan (edit: löytyy vain useaan kertaan "virtually all sales in 2020 reversible").
Tuli testattua omaa "vain viilentävää" Toshiba Seya 16 -mallia ja se lähti lämmittämään. Eipä ole tullut kokeiltua näiden viiden vuoden aikana ja hyvä tietää, että tuolla voi myös lämmittää. Lähinnä sen takia, että jos vahingossa laittaa koneen automaattiasetukselle niin se saattaa alkaa lämmittämään asuntoa.
 
Sitä lämmitystä voi käyttää myös ulkokennon pesemiseen. Nollakelissä kun laittaa lämmityksen päälle, niin vetää kennon ensin kuuraan, ja kun laite sulattaa sen, niin se tavallaan pesee sen kennon siinä samalla.
 
Sitä lämmitystä voi käyttää myös ulkokennon pesemiseen. Nollakelissä kun laittaa lämmityksen päälle, niin vetää kennon ensin kuuraan, ja kun laite sulattaa sen, niin se tavallaan pesee sen kennon siinä samalla.
Tämä! Mullakin oli voikukan haituvaa ripojen välissä ja mietiskelin etttä millä saa puhtaaksi, niin juuri tällä prosedyyrillä ja sumupullosta mietoa pesuainetta kennoon.
 
Tuli testattua omaa "vain viilentävää" Toshiba Seya 16 -mallia ja se lähti lämmittämään. Eipä ole tullut kokeiltua näiden viiden vuoden aikana ja hyvä tietää, että tuolla voi myös lämmittää. Lähinnä sen takia, että jos vahingossa laittaa koneen automaattiasetukselle niin se saattaa alkaa lämmittämään asuntoa.
Hyvähän sitä on kokeilla, esim. juuri tuon pesemisen kannalta jos vaikka olisi niin helppoa likaa, että ulkoyksikön kondenssi pesisi kennon. Jäähdyttämistoiminto sinällään kuivattaa sisäilmaa. Kuivatus usein jäähdytystä hitaimmalla puhatuksella.
Toshiban iänikuinen S.clean tai self clean ei puolestaan ole mitään tekemistä itsepuhdistuksen kanssa, vaan se kuivattaa kennon pyörittämällä sitä jäähdytyksen jälkeen.
Nimi SELF CLEAN on harhaanjohtava ja ei tarkoita puhdistusta vaan kuivausta. Kuivaustoiminto kytkeytyy päälle, jos laite sammutetaan ja se on ollut vähintään 10min. käytössä joko jäähdytys- tai kuivaustoiminnolla (COOLING tai DRY).

Kuivaus kestää 2 tuntia jos laite ollut päällä alle tunnin.
Kuivaus kestää 4 tuntia jos laite ollut päällä yli tunnin.

Kuivaustoiminnossa sisäyksikön puhallin pyörii ihan pienellä nopeudella ja ilmanohjain on vähän auki. Jos haluat keskeyttää kuivaustoiminnon, niin painat POWER-nappia kaksi kertaa peräkkäin.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvähän sitä on kokeilla, esim. juuri tuon pesemisen kannalta jos vaikka olisi niin helppoa likaa, että ulkoyksikön kondenssi pesisi kennon. Jäähdyttämistoiminto sinällään kuivattaa sisäilmaa. Kuivatus usein jäähdytystä hitaimmalla puhatuksella.
Toshiban iänikuinen S.clean tai self clean ei puolestaan ole mitään tekemistä itsepuhdistuksen kanssa, vaan se kuivattaa kennon pyörittämällä sitä jäähdytyksen jälkeen.

Juuri näin. Näissä uudemmissa malleissa muuten tuo self clean eli sisäyksikön kennon kuivaus kestää vain puoli tuntia. Pisti vain silmään tuossa sinun lainauksessa, että parikymmentä vuotta sitten kuivausaika on ollut tunteja.
 
Yleensä nuo laitteet joita suomessa myydään vain viilentävänä ovat eteläeuroopan malleja, jotka kyllä toimivat myös lämmitykseen etelässä, jossa ei ole jatkuvia pakkasia. Laitteista puuttuu yleensä pohjapellin sulatusvastukset, ja myös lämmitysteho on pakkaskeleillä yleensä aika vaatimaton, mutta kyllä niitä voi käyttää lämmittämiseenkin, kun huomioi sen että pakkasella lämmittäminen saa ulkoyksikön melko nopeasti jäähän, joka hajottaa kennon. Kun kelit ovat nollan yläpuolella, ne niitä voi käyttää ihan rahoituksetta lämmittämiseen, tosin ne tuskin ovat yhtä energiatehokkaita kuin kunnollinen nordic mallinen vilppi.

Itsellä on juuri tällainen. Tyyppikilven mukaan vähintään +7 tarttis olla ulkolämpötila, jos haluaa lämmittää. Syksyllä vasta asennettu, eli en ole vielä käyttäny, mutta ajatuksena on (siis sen pääasian, eli jäähdytyksen lisäksi) käyttää kesän yksittäisinä viileämpinä (sade) päivinä lämmitykseen tarvittaessa. Kesän ajan on lattialämmitys kuitenkin pois päältä.
 
Mitenkäs sitten esimerkiksi Mitsun HR-mallisarja, ei kai sillä lämmitys onnistu ollenkaan?
Kaikki nuo käytännössä johonkin pisteeseen asti toimii, täältä löytyy tietoina:

Voidaan käyttää myös lämmitykseen keväisin ja syksyisin
Taattu toiminta lämpötila Lämmitys °C -10 – +24

 
Meillä on Toshiba seiya 13 ja ei kyllä lämmitä. Lämmityksen saa valittua mutta ei tee mitään.
 
Itsellä on juuri tällainen. Tyyppikilven mukaan vähintään +7 tarttis olla ulkolämpötila, jos haluaa lämmittää. Syksyllä vasta asennettu, eli en ole vielä käyttäny, mutta ajatuksena on (siis sen pääasian, eli jäähdytyksen lisäksi) käyttää kesän yksittäisinä viileämpinä (sade) päivinä lämmitykseen tarvittaessa. Kesän ajan on lattialämmitys kuitenkin pois päältä.
Eiköhän se ole vaan ilmoitettu se nimellislämmitysteho +7°C, eikä niin että tuo olisi mikään käyttöraja.

Käytännössä kaikistä ilpeistä on mitattu sen lämmitysteho ja COP juuri +7°C lämpötilassa.
 
Meillä on Toshiba seiya 13 ja ei kyllä lämmitä. Lämmityksen saa valittua mutta ei tee mitään.
Mielenkiintoista kun valmistajan oma engineering manual kuitenkin sanoo että se lämmittää ja sille on speksit annettu.

Ettei olisi vain suuntaventtiili(sekö se nyt oli) jumissa tai lämpötila-asetus ei anna koneen vielä lämmittää, kokeilitko laittaa maksimiin?
 
Kyllä se näköjään sittenkin alkoi lämmittämään. Kompuran käynnistymisessä meni 2,5min ja 5min kohdalla alkoi puhaltamaan.
Tämän takia se on varmaan itseltäkin jäänyt huomaamatta. Jos olen vahingossa laittanut lämmitykselle, niin se ei ole ehtinyt olla sillä asetuksella paria minuuttia kauempaa.
 
Pitäisi lähitulevaisuudessa hankkia autotalleihin pumppu pitämään peruslämpöä eli luokkaa alle 10c ja sit tarvittaessa korkeampaa toiseen näistä. Tallit on erotettu väliseinällä. Pumppu kahdella sisäyksiköllä olisi varmaan paras, onko porukalla näistä (halvat merkit) kokemusta? Oliko noi peruslämpöpumput jotain erikoiskamaa vai pääseekö peruspumpuilla noin matalaan lämpöön? Mietin myös et olisko mahdollista säästää ja mennä vain yhdellä sisäyksiköllä ja sijoittaisi sen keskelle seinää kahden tallin väliin ja rakentaisi sellaisen keinuvan ilmanohjaimen millä voisi ohjata lämmön jompaan kumpaan talliin tai molempiin. Tyyliin näin:

1712818628158.png
 
@veikkaaja Minulle tarjottiin asennukseen tuollaista vastaavaa pumppua kuin sinulla eli Viessman Vitoclima 200-S Eco. Oletko ollut tyytyväinen ja kiinnostaisi millaista meteliä laite mielestäsi tuottaa sisä- ja ulkotiloissa? Valmistaja tarjoaa vähän naftimmat speksit kuin moni muu merkki.
 
@veikkaaja Minulle tarjottiin asennukseen tuollaista vastaavaa pumppua kuin sinulla eli Viessman Vitoclima 200-S Eco. Oletko ollut tyytyväinen ja kiinnostaisi millaista meteliä laite mielestäsi tuottaa sisä- ja ulkotiloissa? Valmistaja tarjoaa vähän naftimmat speksit kuin moni muu merkki.
Vähällä käytöllä meillä ollut, eikä aikaisempaa kokemusta ole noista.. Mutta ulkoyksikkö ainakin mielestäni tosi hiljanen, sisällä meillä viilennyskäytössä ollut aina minimiteholla puhallus, jolloin on hiljanen.
 
Eiköhän se ole vaan ilmoitettu se nimellislämmitysteho +7°C, eikä niin että tuo olisi mikään käyttöraja.

Käytännössä kaikistä ilpeistä on mitattu sen lämmitysteho ja COP juuri +7°C lämpötilassa.

Täytyy tarkistaa joskus ens kuun lopus kun seuraavan kerran oon kotona. Kyseessä tuo aiemmin mainittu mitsun hr-malli, eli sulatus puuttuu. Pakkasella ei siis ainakaan voi käyttää. Ite olin järkeilly sen silleen, että tarttee hiukan plus-asteita, että kenno pysyy sulana. Sinänsä ei mitään väliä mikä on alin käyttölämpötila, kun on hankittu vain jäähdytyskäyttöön.
 
Esim. Seiya 13:n ulkoyksikkö kertoo Lämpötila-alue lämmitys : -15-24 °C teoreettiseksi alarajaksi. Vaikka se on vain 22 kg, kun yleensä ollaan 40 kg luokassa niissä, joita ei mainosteta pelkästään viilentävinä.
Vastusta ei ole ja pohja ei välttämättä ole sellainen, että se ei keräisi jäätä. Daikinilla on sellaisia malleja, joissa on kennon alla avoin pohja. Silloin se ei vaadi välttämättä vastusta, vaan vesi ehti tipahtaa niin ettei se ehdi jäätyä kiinni ulkoyksikön pohjaan.
Nuo yksittäiset kokeilut mistä kerrotaan on paikoin hyvin haastavia. Jos tuollaiselta käytännössä eteläeuroopan ilp-mallilta pyydetään nollasta kymmenisen astetta ylöspäin. Se luultavasti selviytyisi yllättävän hyvin, jos sen vain tarvitsisi ylläpitää kyseistä lämpöä tai saisi lähemmäs vuorokauden aikaa.
Mutta plussakelien satunnaiseen lämmitykseen sitä kannattaa vain ajatella. Kun on mahdollisuus ostaa kerralla tavanomainen jos on oikeasti tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. Seiya 13:n ulkoyksikkö kertoo Lämpötila-alue lämmitys : -15-24 °C teoreettiseksi alarajaksi. Vaikka se on vain 22 kg, kun yleensä ollaan 40 kg luokassa niissä, joita ei mainosteta pelkästään viilentävinä.
Mitä tuolla koneen fyysisellä painolla on asian kanssa tekemistä?

Lisäksi normaalisti tuollainen tavallinen lämmittävä ilmalämpöpumppu painaa n. 25kg.
 
Mitä tuolla koneen fyysisellä painolla on asian kanssa tekemistä?

Lisäksi normaalisti tuollainen tavallinen lämmittävä ilmalämpöpumppu painaa n. 25kg.
RAS-25N4AVPG-ND 43 kg
RAS-35N4AVPG-ND 46 kg
(Daikinin RXM-A ja RXM-R ovat maltillisempia alkaen 36 ja 32 kg:sta)
Paino kertoo suuremmasta kylmäaineen määrästä (1,1 kg noissa ja 0,54 kg Seiya 13:ssa) ja sen vaatimasta järjestelmän isommasta koosta jne.

Toshibalta on ilmeisesti tulossa Fractal Northin ilppivastine koteloinniltaan. Mallinimi Daiseikai 10. Kake näyttää samalta kuin Haorissa (kuten myös Plasma ionizer -ominaisuus, eli voi olla Haorin refresh).
 
Viimeksi muokattu:
RAS-25N4AVPG-ND 43 kg
RAS-35N4AVPG-ND 46 kg
(Daikinin RXM-A ja RXM-R ovat maltillisempia alkaen 36 ja 32 kg:sta)
Paino kertoo suuremmasta kylmäaineen määrästä (1,1 kg noissa ja 0,54 kg Seiya 13:ssa) ja sen vaatimasta järjestelmän isommasta koosta jne.

Toshibalta on ilmeisesti tulossa Fractal Northin ilppivastine koteloinniltaan. Mallinimi Daiseikai 10. Kake näyttää samalta kuin Haorissa (kuten myös Plasma ionizer -ominaisuus, eli voi olla Haorin refresh).

Mä heitin tuon painon pitkälti sormituntumalla, näköjään tuo mun 3,5kW midea extreme painaa 26,7kg, eli ihan hirveästi ei ollut metsässä. R32 kylmäainetta on saman sheetin mukaan tasan 1kg.

Ei tuo tietenkään mikään huippumalli ole, mutta kyllä se reaalimaailmassa vielä -28°C työntää lämmintä.

Ehkä tuo om vähän hentoisemmasta pellistä kasattu, mutta ei tuo koneen paino ole kyllä mikään järkevä tapa jaotella koneita, koska tietysti isommat koneet ovat painavampia, ja kyllä niitä isoja koneita tehdään myös etelän lämpimille markkinoille.
 
Kompurassahan se paino tuppaa olemaan, eikä sillä tiedolla kyllä varmaan oikeasti mitään tee.

Tietysti jos pitää vertailla samaa pumppua ”25” ja ”35” mallina, niin silloin siitä saa osviittaa, että on muutakin eroa, kuin pelkkä softa.
 
Ehkä tuo om vähän hentoisemmasta pellistä kasattu, mutta ei tuo koneen paino ole kyllä mikään järkevä tapa jaotella koneita, koska tietysti isommat koneet ovat painavampia, ja kyllä niitä isoja koneita tehdään myös etelän lämpimille markkinoille.
Joo, eihän niitä kilotavarana osteta. Tuolla 25-50 kg painon vaihtelulla on lähinnä merkitystä yksittäisissä sivuseikoissa kuten miten jäykät jouset tai vaimennuskumit on ideaalit. Vaikka siinäkin suurin ero tulee laittaako seinään vai maatelineelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 820
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom