Ilmalämpöpumput eli ILPit

Onko täällä jengillä kokemuksia tälläisestä yksiköstä: TOSHIBA 13 Haori ? Onko tämä joku ihan susi vempele?

Kuviteltiin kun tuollainen vähän kalliimman puolen vempele ostetaan niin se toimisi hyvin, mutta tuntuu että joka hemmetin päivä laite päästää uudenlaista häiritsevää ääntä ja joskus jopa lopettaa toiminnan kokonaan. Häiritsevät äänet on saatu loppumaan käyttämällä laite kiinni ja takaisin päälle, mutta tänään aamulla heräilin ja huomasin että kämppä kylmänä ja hoksasin että Haori oli vaan päättänyt että jep joo nyt ei enää pusketa lämmintä ilmaa.

Ymmärretään toki että ilmalämpöpumput päästää ääniä ja se on ihan normaalia, ja ehkä nämä 1000 erillaista vikinää vihellystä resonointia kestäisi, mutta se että laite päättää itsestään mennä jumiin saa kyllä hermot kireälle.
 
Onko täällä jengillä kokemuksia tälläisestä yksiköstä: TOSHIBA 13 Haori ? Onko tämä joku ihan susi vempele?
Tuo on tv:n sisustusohjelmien suosikkilaite. Sekä tavanomainen asentajaliikkeen laite, joka asennetaan vaikuttajille kaupallisen yhteistyön merkeissä.
Samanlainenhan se on kai muut Toshibat, paitsi että on integroitu wlan ja Haorin uniikki myyntitäky eli vaihdettava kangaspäällys sisäyksikössä.

Saattaa olla aito vika esim. invertterissä.

Tuolta HOW TO DIAGNOSE THE TROUBLE osio voi olla hyödyllinen. Lähinnä vain kohdat Judgment by Flashing LED of Indoor Unit ja Self-Diagnosis by Remote Controller (Check Code). Loput jättäisin asentajalle.

Tässä on Haori 10:n sisäyksikön purku
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on tv:n sisustusohjelmien suosikkilaite. Sekä tavanomainen asentajaliikkeen laite, joka asennetaan vaikuttajille kaupallisen yhteistyön merkeissä.
Samanlainenhan se on kai muut Toshibat, paitsi että on integroitu wlan ja Haorin uniikki myyntitäky eli vaihdettava kangaspäällys sisäyksikössä.

Saattaa olla aito vika esim. invertterissä.

Kiitos viestistäsi ja huoltomanuaalista! ja joo selvästikin joku sisustushömppä vempele, mutta uuteen kämppään kun piti saada uusi laite niin tahdottiin vähän silmälle mukavampi pömpeli.
Pitänee varmaan olla asentajaan yhteydessä kun takuutakin vielä on. :thumbsup:
 
Kiitos viestistäsi ja huoltomanuaalista! ja joo selvästikin joku sisustushömppä vempele, mutta uuteen kämppään kun piti saada uusi laite niin tahdottiin vähän silmälle mukavampi pömpeli.
Pitänee varmaan olla asentajaan yhteydessä kun takuutakin vielä on. :thumbsup:
Tästä näet miten tehdään kakella vianetsintä. Eli checkkiä kynänkärjellä, sitten rullaat läpi nuo numerot ja jos piipittää jonkun kohdalla niin se siitä.

 
Tästä näet miten tehdään kakella vianetsintä. Eli checkkiä kynänkärjellä, sitten rullaat läpi nuo numerot ja jos piipittää jonkun kohdalla niin se siitä.


Ohoh! Katohan. Hyvä kun joku tietää näistä asioista. Meillä erin näköinen kaukosäädin mutta hyvin samat napit. Pitääpä ajella läpi ja katsoa löytyykö vikaa.
Kiitos paljon!!
 
Itsellä ei ole kokemusta kun olen vasta laitetta harkitsemassa mutta eikös toi HAORI nyt ole laitteena muiden Toshiban mallien rinnalla laitteiden kärkipäätä mutta design featuret nostavat hintaa aika reippaasti suhteessa Toshiban perusmalleihin, jonka seurauksena on hinta-laatusuhteeltaan aika kaukana kärjestä. Tosin nyt näyttää kyllä ainakin LämpöYkkösen tarjouksissa hinnat olevan aika samalla viivalla muiden mallien kanssa kun joskus aiemmin noi taisi olla melkein tonnin kalliimpia kun perusmallit. Maanantaikappaleita toki tulee varmasti jokaisella valmistajalla jos käy huono tuuri tai asentaja.
 
Lämmittävät Haorit vissiin Polarin tekniikka + designit päälle.

Kuinka paljon designista haluaa maksaa, on ostajasta kiinni. Polarin tekniikka toki varsin hyvää, ei siinä.
 
Viilennystä jos vain tarvitsee niin ei yleensä tee mieli ajatella Seiyan tilalle kun hintaeroa piisaa (Seiya+ 13 3.3kW, pienempi Haori 10 2.5kW ja iso 13 3.5kW mutta sama 12k BTU kuin Seiya 13). Sitä ei 125€ erillinen wlan-kalikka + 2x vaihtoplyysit kata.
Jos LY:ltä haluaa ostaa niin toki tämänhetkisessä tilanteessa joutaa Haori 13 ostaa. Seiya 13:n normaalihinta on kuitenkin 10xx, joten se ero näyttää nyt liian hyvältä. Se oli tosiaan miltei 2 S13 yhden Haori 13 hinnalla vielä hetki sitten. Eikä näy muualla muuttuneen.
 
Viimeksi muokattu:
Toisella foorumilla huomasivat, että tässä tarjouksessa ei ole kyse Polariin perustuvasta Haorista, vaan viilentävästä/Etelä-Euroopan mallista.
Tämä on ns. "Etelä-Euroopan -malli", toiminta-alue -15C saakka. Ulkoyksikkö RAS-13J2AVSG-E1 ei ole ND-päättellä.
Tämä on 5 kg kevyempi kuin ND Haori (RAS-35J2AVSG-ND). Kompressori on pienempi single rotary (KSK89D53UFZ), 35 ND-Haorissa se on huomattavasti isompi twin rotary (DX151A1T-30N).
 
Meidän taloyhtiössä ei ole asennettu yhtään ILPpiä, eikä niiden asennuksen suhteen ole tehty päätöksiä. Kysyin jo tuossa aiemmin taloyhtiön PJ:ltä, että onko asennuksen suhteen mitään päätöksiä. Tämän jälkeen pyysin paikallista asentajaa käymään katsomassa, että miten sisä- ja ulkoyksiköt saisi asennettua, sekä miten kondenssiveden saisi johdettua.

Tuo kondenssivesi olikin vähän haastavampi homma, koska parvekkeella ei ole omaa viemäriä. Parveke on myös kokonaan lasitettu, joten vesien johtaminen syöksyputkeen tulee olemaan haastavaa. Kondenssivedelle täytyisi porata parvekkeen lasien välissä olevan alumiinirungon läpi reikä ja sitten toinen reikä syöksyputkeen. Asentaja oli sitä mieltä, ettei lähtisi tuohon porailuun, vaan keräisi kondenssivedet astiaan.

Olinkin isännöitsijään yhteydessä, jossa kävin läpi molemmat kondenssivesivaihtoehdot ja kyselin, että kummalla vaihtoehdolla edetään. Painotin samalla tuota kondenssivesien keräämistä parempana vaihtoehtona. Isännöitsijä vastasi, että asia täytyy käsitellä taloyhtiön hallituksen kokouksessa. Tähän vastasin, että voin varmaankin jo varata ajan asennukselle ja ohjeistan vain sitten asentajan asentamaan, kuten ohjeistettu. Tämä kävi myös isännöitsijälle, jotta saan asennuksen mahdollisimman nopeasti.

Nyt kuitenkin taloyhtiön hallituksella on ollut kokous ja ILPin asennukselle onkin nähty pelkkiä ongelmia. Tämän lisäksi myöskään ei ole saatu tehtyä päätöstä, miten kondenssivesi johdetaan.

Mitenköhän minun kannattaisi nyt toimia? Asennus on varattu parin viikon päähän, mutta en tiedä minne johdan kondenssiveden. Olen kyllä samalla linjalla asentajan kanssa, että paras ratkaisu olisi kerätä vedet omaan astiaan, jota sitten tyhjentelen. Joten pitäisikö minun vain asennuttaa laite? Vai onko tässä vielä jotain, mitä pitäisi huomioida? Vai olenko jo osaltani tehnyt kaiken tarvittavan.
 
Ei niistä tule kondenssia juuri mitään verrattuna edes yhteen kesäsateeseen. Kunhan on vain se kaapeloinnin osa ja seinän läpäisy kaadolla ja siitä joko astiaan tai kauemmas nurmikolle.
Lämmitettävän talvikäytössä on toki enemmän tarvetta ajatella jään tyhjentämistä, pohjavastusta jne.

Periaatteessa ensimmäisen asentajan lupa pitäisi käsitellä yhtiökokouksessa. Mutta jos hallitus erehtyy antamaan luvan niin silloin se on kai niiden vastuulla. Osakkaalle kuitenkin on erilaisia vastuita siitä, jotka pitää siirtää seuraavalle omistajalle.

Jos yhtiöjärjestyksessä määritellään rivarin takapiha osakkaan hallintaan niin silloin ei voi estää. Muuten voi, kunhan on tasapuolinen kohtelu. Kerrostalossa ei voi estää parvekeasennusta KKO:n päätöksen mukaan. Korkein oikeus linjasi, että ilmalämpöpumpun voi asentaa nyt kerrostaloon – käytännössä se ei välttämättä onnistu
 
Viimeksi muokattu:
T
Meidän taloyhtiössä ei ole asennettu yhtään ILPpiä, eikä niiden asennuksen suhteen ole tehty päätöksiä. Kysyin jo tuossa aiemmin taloyhtiön PJ:ltä, että onko asennuksen suhteen mitään päätöksiä. Tämän jälkeen pyysin paikallista asentajaa käymään katsomassa, että miten sisä- ja ulkoyksiköt saisi asennettua, sekä miten kondenssiveden saisi johdettua.

Tuo kondenssivesi olikin vähän haastavampi homma, koska parvekkeella ei ole omaa viemäriä. Parveke on myös kokonaan lasitettu, joten vesien johtaminen syöksyputkeen tulee olemaan haastavaa. Kondenssivedelle täytyisi porata parvekkeen lasien välissä olevan alumiinirungon läpi reikä ja sitten toinen reikä syöksyputkeen. Asentaja oli sitä mieltä, ettei lähtisi tuohon porailuun, vaan keräisi kondenssivedet astiaan.

Olinkin isännöitsijään yhteydessä, jossa kävin läpi molemmat kondenssivesivaihtoehdot ja kyselin, että kummalla vaihtoehdolla edetään. Painotin samalla tuota kondenssivesien keräämistä parempana vaihtoehtona. Isännöitsijä vastasi, että asia täytyy käsitellä taloyhtiön hallituksen kokouksessa. Tähän vastasin, että voin varmaankin jo varata ajan asennukselle ja ohjeistan vain sitten asentajan asentamaan, kuten ohjeistettu. Tämä kävi myös isännöitsijälle, jotta saan asennuksen mahdollisimman nopeasti.

Nyt kuitenkin taloyhtiön hallituksella on ollut kokous ja ILPin asennukselle onkin nähty pelkkiä ongelmia. Tämän lisäksi myöskään ei ole saatu tehtyä päätöstä, miten kondenssivesi johdetaan.

Mitenköhän minun kannattaisi nyt toimia? Asennus on varattu parin viikon päähän, mutta en tiedä minne johdan kondenssiveden. Olen kyllä samalla linjalla asentajan kanssa, että paras ratkaisu olisi kerätä vedet omaan astiaan, jota sitten tyhjentelen. Joten pitäisikö minun vain asennuttaa laite? Vai onko tässä vielä jotain, mitä pitäisi huomioida? Vai olenko jo osaltani tehnyt kaiken tarvittavan.
Tee muutostyöilmoitus ja lähetä se asennussuunnitelman ja vaikka laitteen esitteen kanssa hallituksen puheenjohtajalle. Älä lähetä isännöitsijälle, koska hän ei siitä päätä. Sitten jos ei mitään viikkoon kuulu niin soita perään.
 
Tuossa on yksi esimerkkivideo miten kerrostaloon lasiparvekkeelle on laitettu. Sen puolesta vielä jännä, että siinä näkyy jonkun kesken jättämä entinen asennus kun oli menossa katastrofiksi.
 
Meidän taloyhtiössä ei ole asennettu yhtään ILPpiä, eikä niiden asennuksen suhteen ole tehty päätöksiä. Kysyin jo tuossa aiemmin taloyhtiön PJ:ltä, että onko asennuksen suhteen mitään päätöksiä. Tämän jälkeen pyysin paikallista asentajaa käymään katsomassa, että miten sisä- ja ulkoyksiköt saisi asennettua, sekä miten kondenssiveden saisi johdettua.

Tuo kondenssivesi olikin vähän haastavampi homma, koska parvekkeella ei ole omaa viemäriä. Parveke on myös kokonaan lasitettu, joten vesien johtaminen syöksyputkeen tulee olemaan haastavaa. Kondenssivedelle täytyisi porata parvekkeen lasien välissä olevan alumiinirungon läpi reikä ja sitten toinen reikä syöksyputkeen. Asentaja oli sitä mieltä, ettei lähtisi tuohon porailuun, vaan keräisi kondenssivedet astiaan.

Olinkin isännöitsijään yhteydessä, jossa kävin läpi molemmat kondenssivesivaihtoehdot ja kyselin, että kummalla vaihtoehdolla edetään. Painotin samalla tuota kondenssivesien keräämistä parempana vaihtoehtona. Isännöitsijä vastasi, että asia täytyy käsitellä taloyhtiön hallituksen kokouksessa. Tähän vastasin, että voin varmaankin jo varata ajan asennukselle ja ohjeistan vain sitten asentajan asentamaan, kuten ohjeistettu. Tämä kävi myös isännöitsijälle, jotta saan asennuksen mahdollisimman nopeasti.

Nyt kuitenkin taloyhtiön hallituksella on ollut kokous ja ILPin asennukselle onkin nähty pelkkiä ongelmia. Tämän lisäksi myöskään ei ole saatu tehtyä päätöstä, miten kondenssivesi johdetaan.

Mitenköhän minun kannattaisi nyt toimia? Asennus on varattu parin viikon päähän, mutta en tiedä minne johdan kondenssiveden. Olen kyllä samalla linjalla asentajan kanssa, että paras ratkaisu olisi kerätä vedet omaan astiaan, jota sitten tyhjentelen. Joten pitäisikö minun vain asennuttaa laite? Vai onko tässä vielä jotain, mitä pitäisi huomioida? Vai olenko jo osaltani tehnyt kaiken tarvittavan.
Tuo astiakeruu on minusta aika riski ratkaisu, sillä se nojaa siihen, että joku myös varmasti tyhjentää sitä astiaa. Kunnon trooppisilla helteillä sitä kondenssivettä kertyy litrakaupalla ja astiaa pitää tyhjentää tai pahimmillaan putki on tukossa. Meidän taloyhtiön ensimmäinen ILP-asennus oli juuri tuollainen ämpärillinen ja siinä ylivuotovedet olivat jotenkin päässeet valuttamaan alakerran parvekkeen sohville ja siitä oli muodostunut pieni sota. Nykyään kaikki asennukset on johdettu parvekkeen poistovesiviemäriin.

Parveke ei muuten ole ainoa paikka johtaa vesiä vaan ne voi myös vetää sisällä viemäriin. Vähän pohjasta ja sisäyksikön paikasta riippuen tämä saattaa olla jopa parempi ratkaisu. Oman kokemuksen mukaan tämä on vain harvinaisempaa ja asennusfirmat eivät kovin mielellään lähde tekemään näitä vanhasta ja helposta kaavasta poikkeavia asennuksia.


Edit. Meidän omassa asennuksessa pohdittiin tuota viemäriin vetämistä mutta ei lopulta lähdetty siihen. Sisäyksikkö tuli talon sisäosaan ja putkivetoa tuli noin viisi metriä sisällä. Muistan et tätä puitiin tässä ketjussakin ja oli aika vaikea saada tekijöitä jotka halusivat lähteä tähän. Osa sanoi suoraan et tekevät vain helppoja asennuksia, jossa sisävetoa ei tule juuri yhtään. Meillekin sitä suosittelivat ja silti sanoivat ettei sillä tavalla asennettuna viilentäisi koko asuntoa. Onneksi ei lähdetty näihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo astiakeruu on minusta aika riski ratkaisu, sillä se nojaa siihen, että joku myös varmasti tyhjentää sitä astiaa. Kunnon trooppisilla helteillä sitä kondenssivettä kertyy litrakaupalla ja astiaa pitää tyhjentää tai pahimmillaan putki on tukossa. Meidän taloyhtiön ensimmäinen ILP-asennus oli juuri tuollainen ämpärillinen ja siinä ylivuotovedet olivat jotenkin päässeet valuttamaan alakerran parvekkeen sohville ja siitä oli muodostunut pieni sota. Nykyään kaikki asennukset on johdettu parvekkeen poistovesiviemäriin.

Parveke ei muuten ole ainoa paikka johtaa vesiä vaan ne voi myös vetää sisällä viemäriin. Vähän pohjasta ja sisäyksikön paikasta riippuen tämä saattaa olla jopa parempi ratkaisu. Oman kokemuksen mukaan tämä on vain harvinaisempaa ja asennusfirmat eivät kovin mielellään lähde tekemään näitä vanhasta ja helposta kaavasta poikkeavia asennuksia.

Meillä kondenssivedet on johdettu ämpäriin parvekkeella. Ei ole mitään viemäröintiä parvekkeella eikä myöskään pysty oikein vetämään olohuoneesta sisälle viemäriin. Kondenssia tulee reilusti hellepäivänä. Kymmenen litraakin saattaa tulla päivässä
 
Kondenssivedelle täytyisi porata parvekkeen lasien välissä olevan alumiinirungon läpi reikä ja sitten toinen reikä syöksyputkeen.
Minulla oli myös taloyhtiön ensimmäinen asennus. Kondenssivedet oli ongelma. Lopulta toinen firma porasi parvekkeen kaiteen läpi reiän ja putkitti sen vieressä kulkevaan syksyputkeen. Kondenssivesi letku kulkee sen putken sisällä. Jos on mahdollista porata alumiinirungon läpi ja siitä syksyputkeen, niin se olisi hyvä vaihtoehto. Voi olla että vaatisi samantapaisen putkituksen ja sen sisään kondenssivesiletku.
 
Tuo astiakeruu on minusta aika riski ratkaisu, sillä se nojaa siihen, että joku myös varmasti tyhjentää sitä astiaa. Kunnon trooppisilla helteillä sitä kondenssivettä kertyy litrakaupalla ja astiaa pitää tyhjentää tai pahimmillaan putki on tukossa. Meidän taloyhtiön ensimmäinen ILP-asennus oli juuri tuollainen ämpärillinen ja siinä ylivuotovedet olivat jotenkin päässeet valuttamaan alakerran parvekkeen sohville ja siitä oli muodostunut pieni sota. Nykyään kaikki asennukset on johdettu parvekkeen poistovesiviemäriin.

Parveke ei muuten ole ainoa paikka johtaa vesiä vaan ne voi myös vetää sisällä viemäriin. Vähän pohjasta ja sisäyksikön paikasta riippuen tämä saattaa olla jopa parempi ratkaisu. Oman kokemuksen mukaan tämä on vain harvinaisempaa ja asennusfirmat eivät kovin mielellään lähde tekemään näitä vanhasta ja helposta kaavasta poikkeavia asennuksia.
Tiedostan tämän kondenssiveden keruuastian tyhjennyksen olevan kyllä jossain määrin riski. Vaikka uskonkin, että itselle tämä ei tule olemaan ongelma, niin mahdollisesti jollain muulle se on. Sisälle ei myöskään ole tässä tapauksessa mahdollista johtaa vesiä. Ainoat toimivat ratkaisut on juurikin astia, tai sitten syöksyputkeen. Mutta tuo syöksyputkikin on haastava, koska se sijaitsee parvekkeen ulkoreunalla. Tämän seurauksena kondenssivesi pitäisi johtaa parvekkeen reunaa pitkin n. 3m. Sen jälkeen pitäisi porata vain 5cm paksusta alumiiniprofiilista läpi (profiilin kummallakin puolella on lasit). Ja lopuksi vielä porata reikä syöksyputkeen.

Oikeastaan se ongelma on, että miten pitäisi nyt toimia, kun päätöstä kondenssivesistä ei tehty.

EDIT: Tähän tulikin tosi paljon vastauksia, kiitos siitä! Aloin vastausten perusteella itse kallistumaan sen puoleen, että johdetaan vedet syöksyputkeen, vaikka se onkin haastavampaa ja kalliimpaa.
 
EDIT: Tähän tulikin tosi paljon vastauksia, kiitos siitä! Aloin vastausten perusteella itse kallistumaan sen puoleen, että johdetaan vedet syöksyputkeen, vaikka se onkin haastavampaa ja kalliimpaa.
Jos se ilmalämpöpumpun asennusfirma ei tuota pysty/halua tehdä (kuten minulla kävi), niin ainakin tämä Kattoturva- ja tikastuotteet sekä sadevesijärjestelmät | Sadex firma niitä tekee (katso tuotteet alta.) Kuvaile suunnitelma ilp:n asentajalle ja sano että jättää reilusti ylimääräistä kondenssivesiletkua.
 
Meillä kondenssivedet on johdettu ämpäriin parvekkeella. Ei ole mitään viemäröintiä parvekkeella eikä myöskään pysty oikein vetämään olohuoneesta sisälle viemäriin. Kondenssia tulee reilusti hellepäivänä. Kymmenen litraakin saattaa tulla päivässä

Itsellä rivitalo ja nyt on ollut ilppi viilentämässä 2022 kesästä saakka. Silloin heti alkuun kun se laitettiin kesäkuussa tuli samantien varmaan joku kaksikin 10 litran ämpärillistä muutamassa tunnissa / illan aikana mutta sen jälkeen sanoisin että ehkä kerran tai maksimissaan pari viikossa joutuu jotain 10 litran ämpäriä tyhjentämään takapihan marjapensaisiin.

Tosin minulla tuo on ns. "laita päälle kun tulee lämmin, ota pois päältä kun alkaa tulla viileä" tyyppinen ratkaisu enkä ole hienostellut ja laittanut "vain tarvittaessa" päälle kesäaikaan. Pyyntinä pitänyt jotain 23/24 mikä on ollut ihan riittävä kun ilma on pysynyt myös kuivana.
 
Ilmeisesti Panasonicin TZ25ZKE voisi olla hyvä valinta pelkkään viilennykseen? Ei ainakaan juuri halvemmalla näytä pääsevän muiden valmistajien pumpuilla ja tuohon sisältyy Wifi-ohjaus, eli hinta lienee kohdillaan (819€ K-Raudassa).
Tuo vaikuttaisi olevan TZ25WKE:n korvaava uusi malli, tosin vanhaakin on vielä myynnissä. Nanoe X -puhdistus näyttäisi olevan uutta tässä mallissa, mutta muuta eroa en äkkiseltään huomannut vanhaan.
 
Ilmeisesti Panasonicin TZ25ZKE voisi olla hyvä valinta pelkkään viilennykseen? Ei ainakaan juuri halvemmalla näytä pääsevän muiden valmistajien pumpuilla ja tuohon sisältyy Wifi-ohjaus, eli hinta lienee kohdillaan (819€ K-Raudassa).
Tuo vaikuttaisi olevan TZ25WKE:n korvaava uusi malli, tosin vanhaakin on vielä myynnissä. Nanoe X -puhdistus näyttäisi olevan uutta tässä mallissa, mutta muuta eroa en äkkiseltään huomannut vanhaan.
TZ25WKE on tässä piakkoin vihdoin tulossa, kun taloyhtiö hyväksyy muutostyöhakemuksen. Tilattu jo viime vuoden puolella, kun paikallisesta K-Raudasta sai tuolloin -20% varastopumpuista.
ILP-foorumilta löytyy toki jotain soraääniä mm. WLAN yhteydestä ja resonoinnista/metelöinnistä, mutta otanta kun on melko pieni ja voi olla ihan vain yksilö-ongelmia, niin tuskin sen erilaisempi tapaus kuin muillakaan merkeillä.
Erityisenä "plussana" Panassa tuntuu olevan toiminta jopa -15C asti lämmityskäytössä, vaikkei varsinaisesti siihen olekaan tarkoitettu. 10€ hintaerolla varmaan toki tuo uudempi kannattaa valita.

Veikolla tosin olisi myös Boschia alessa kuun loppuun asti, 3.6kW 599€ tai 5.3kW 799€:
 
TZ25WKE on tässä piakkoin vihdoin tulossa, kun taloyhtiö hyväksyy muutostyöhakemuksen. Tilattu jo viime vuoden puolella, kun paikallisesta K-Raudasta sai tuolloin -20% varastopumpuista.
ILP-foorumilta löytyy toki jotain soraääniä mm. WLAN yhteydestä ja resonoinnista/metelöinnistä, mutta otanta kun on melko pieni ja voi olla ihan vain yksilö-ongelmia, niin tuskin sen erilaisempi tapaus kuin muillakaan merkeillä.
Erityisenä "plussana" Panassa tuntuu olevan toiminta jopa -15C asti lämmityskäytössä, vaikkei varsinaisesti siihen olekaan tarkoitettu. 10€ hintaerolla varmaan toki tuo uudempi kannattaa valita.

Veikolla tosin olisi myös Boschia alessa kuun loppuun asti, 3.6kW 599€ tai 5.3kW 799€:
Saatoin tuon tarjouksen tuolloin myös bongata, mutta hankinta ei ollut vielä tarpeeksi ajankohtainen silloin itselle.

Huomasinkin nuo edulliset Boschit myös, mutta jotenkin Panasonic herättää näissä pumpuissa merkkinä enemmän luottamusta mitä foorumeita lukenut, että ehkä siitä pikkuisen enemmän kärsii maksaa.
 
Saatoin tuon tarjouksen tuolloin myös bongata, mutta hankinta ei ollut vielä tarpeeksi ajankohtainen silloin itselle.

Huomasinkin nuo edulliset Boschit myös, mutta jotenkin Panasonic herättää näissä pumpuissa merkkinä enemmän luottamusta mitä foorumeita lukenut, että ehkä siitä pikkuisen enemmän kärsii maksaa.
Nuo Boschit ovat brändättyjä. Ovat Sharpin valmistamia. Vikoja ollut normaalia enemmän, jos mahdollista niin joku muu tunnettu merkki. Esim. tuo Panasonic. Noihin räminöihin vaikuttaa paljon myös asennus ja asennuspaikka. Tässä toiselta foorumilta lisätietoa: Sharp (IVT) | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
 
Onko täällä muita Toshiba Polarin omistajia. Meillä Polar 25 ulkoyksikkö pitää max lämpötila pyynnillä lämmityksessä aivan järkyttävää ääntä.
Asentajan mielestä normaali ääni

 
Asentajan mielestä normaali ääni
Normaali Toshiban sirinä. Mahdollisesti vähän kovempi kun ao. ketjun esimerkki. Mutta kerta max pyynnillä....
 
Normaali Toshiban sirinä.

En minä tuota sirinää meinannut, se on tuttu jo toisen asunnon seiya 13 pumpusta. Lähinnä tuo kisakireä kompressorin ääni. Laitoin toshiballe yhteydenottopyyntöä ja joku firma sieltä soittelikin kuunneltuaan tuon. Ei ilmeisesti syytä huoleen.

sanoin ettei seiyan ulkoyksikkö pidä tuollaista ääntä ja vastasi että polarissa on paljon isompi kompressori ja lämmittävät pumput on muutenkin äänekkäämpiä
 
Onko täällä muita Toshiba Polarin omistajia. Meillä Polar 25 ulkoyksikkö pitää max lämpötila pyynnillä lämmityksessä aivan järkyttävää ääntä.
Asentajan mielestä normaali ääni


Ei ole Polarista kokemusta, eikä tietoa onko normaalia. Onko laite kumityynyillä telineellä?, jos on niin todennäköisesti hiukan tulisi siedettävämmäksi jousilla = (ikään kuin kellumaan). Setti maksaa jotain 50e. Pystyy itsekin vaihtamaan. Tässä yhdet: Värinänvaimenninjousi ilmalämpöpumpulle Entrade | Biottori Oy | Oulu
 
Se asennettiin suoraan kumitassujen sijaan jousille.
Valitettavasti sitten ei oikein enää voi mitään tehdä. Kyllä tuo ääni minusta aika kova ja ainakin ärsyttävä on. Näköjään laitoit kysymyksen tuolle toisellekin palstalle. Sieltä voi tulla paremmin referenssiä metelistä. Kyllä tuo sama pumppu pitäisi aika monella olla.
 
Olisi nyt tarkoitus itselläkin hommata ilppi okt-talon yläkertaa viilentämään. Vanhassa kämpässä oli Mitsun HR25 viilentämässä.
Nyt jotenkin olisi mielenkiintoa lähteä kokeilemaan Panasonicin maailmaa. Nyt pitäisi sitten arpoa, että mikä malli olisi sopivin. Puolituttu asentaja sanoi, että hänellä menee 98% vaan Mitsun ja Panan lippulaivamalleja ettei ole ihan niin perillä muista versioista.

Pääasiallinen tarkoitus on viilentäminen ja ehkä syksyisin ja loppukeväisin voisi laittaa tukemaan maalämpöä yläkerran lämmityksessä, kun hyötysuhde on hyvä.

Vähän nyt arvoskelen CZ25 tai NZ35 välillä. Ilmeisesti nuo ovat nyt niitä vähän edullisemman pään vaihtoehtoja. Kesän lämpökuormaa on paha sanoa, kun ei olla vielä yhtään kesää asuttu. Aurinko pääsee kyllä porottamaan taloon koko päivän ja musta harjakatto pistää varmana lämpöä sisään.

Onko porukalla täällä mitä Panasonicin pumppuja ja minkälaisia kokemuksia niistä?
 
Daikin, Mitsu, Pana ja Toshiba on ne ns. paremmat pumput, Gree on edullinen ja sitten on monenlaista tapauskohtaisempaa.
Panasonicia puoltaa lähinnä K-raudan tarjoukset.
Sen paremman-pään ilmanpuhdistustekniikka on nimeltään NanoeX (OH eli hydroksyyliradikaalit). Mikä on luultavasti lähellä samaa kuin vastaavien merkkien "plasmasuodatus" jne.
Tämä foorumi vilkaise läpi:
 
Viimeksi muokattu:
Olisi nyt tarkoitus itselläkin hommata ilppi okt-talon yläkertaa viilentämään. Vanhassa kämpässä oli Mitsun HR25 viilentämässä.
Nyt jotenkin olisi mielenkiintoa lähteä kokeilemaan Panasonicin maailmaa. Nyt pitäisi sitten arpoa, että mikä malli olisi sopivin. Puolituttu asentaja sanoi, että hänellä menee 98% vaan Mitsun ja Panan lippulaivamalleja ettei ole ihan niin perillä muista versioista.

Pääasiallinen tarkoitus on viilentäminen ja ehkä syksyisin ja loppukeväisin voisi laittaa tukemaan maalämpöä yläkerran lämmityksessä, kun hyötysuhde on hyvä.

Vähän nyt arvoskelen CZ25 tai NZ35 välillä. Ilmeisesti nuo ovat nyt niitä vähän edullisemman pään vaihtoehtoja. Kesän lämpökuormaa on paha sanoa, kun ei olla vielä yhtään kesää asuttu. Aurinko pääsee kyllä porottamaan taloon koko päivän ja musta harjakatto pistää varmana lämpöä sisään.

Onko porukalla täällä mitä Panasonicin pumppuja ja minkälaisia kokemuksia niistä?
Jos valintaa yhtään helpottaa, niin Bauhausissa nyt NZ25 ja NZ35 mm. tarjouksessa

ILP-foorumilta löytyy myös melko pitkä ketju jo kyseisestä mallisarjasta
 
Jos valintaa yhtään helpottaa, niin Bauhausissa nyt NZ25 ja NZ35 mm. tarjouksessa

ILP-foorumilta löytyy myös melko pitkä ketju jo kyseisestä mallisarjasta

Tuo Bauhausin NZ näyttää olevan vanhempaa mallia eli ei ole uutta YKEä.
 
Olisi nyt tarkoitus itselläkin hommata ilppi okt-talon yläkertaa viilentämään. Vanhassa kämpässä oli Mitsun HR25 viilentämässä.
Nyt jotenkin olisi mielenkiintoa lähteä kokeilemaan Panasonicin maailmaa. Nyt pitäisi sitten arpoa, että mikä malli olisi sopivin. Puolituttu asentaja sanoi, että hänellä menee 98% vaan Mitsun ja Panan lippulaivamalleja ettei ole ihan niin perillä muista versioista.

Pääasiallinen tarkoitus on viilentäminen ja ehkä syksyisin ja loppukeväisin voisi laittaa tukemaan maalämpöä yläkerran lämmityksessä, kun hyötysuhde on hyvä.

Vähän nyt arvoskelen CZ25 tai NZ35 välillä. Ilmeisesti nuo ovat nyt niitä vähän edullisemman pään vaihtoehtoja. Kesän lämpökuormaa on paha sanoa, kun ei olla vielä yhtään kesää asuttu. Aurinko pääsee kyllä porottamaan taloon koko päivän ja musta harjakatto pistää varmana lämpöä sisään.

Onko porukalla täällä mitä Panasonicin pumppuja ja minkälaisia kokemuksia niistä?
Mulla on verstaalla ollut nz35 nyt muistaakseni 3 vuotta (eli ei vielä tämä yke malli). Käyttö tosin ollut 99% lämmitystä, mutta vaikea tuosta on mitään erityistä moitittavaa keksiä. Se panasonicin cloud systeemi ei ole mikään riemuvoitto, mutta hieman kömpelön käyttöliittymän lisäksi siinä ei varsinaista vikaa ole, joskus pari vuotta sitten oli muutaman päivän jotain vikaa, sen jäleen pysynyt online.

Yleisesti ottaen pieneen tilaan tulevassa laitteessa kannattaa katsoa malli jossa teho säätyy mahdollisimman pieneksi.
 
Yleisesti ottaen pieneen tilaan tulevassa laitteessa kannattaa katsoa malli jossa teho säätyy mahdollisimman pieneksi.
^Tuo on aika oleellinen tieto varsinkin jäähdytyksessä, jossa tehoa ei tarvita niin paljon kuin lämmitettäessä. Jos ei pumppu taivu tarpeeksi pienelle, niin alkaa sahaamaan katkoa. Jos sisäyksikkö on sellaisessa paikassa, jossa se selvästi kuuluu, niin jatkuva sammutus/käynnistys on rasittavampaa kuin katkeamaton puhallus.

Edit. Sitten on sellaisia malleja jotka siirtyvät puhallukseen kun valittu lämpötila on saavutettu. Tämä tapahtuu täysin huomaamattomaksi, eikä sisäyksikkö voi koskaan mennä ns. katko puhallukselle.
 
Viimeksi muokattu:
paljonko kerrostalon ilppi asennukset on maksaneet? Meillä viime kesänä muutama naapuri teki "yhteistilauksen" ja kysyin itsekin, mitä maksaa, noin 2000€ asennettuna joku melko kallis pumppu jossa myös lämmitys.
Kun nyt esim. ultimatemarketista saa halvimmillaan 299€ viilentävää pumppua niin tuntuu vähän turhalta maksaa tollasia hintoja. Jostain näin, että timanttiporaus on reilu 1€/metri, ja tuo lienee se kallein osuus asennuksesta, niin alle tonnilla pitäisi onnistua koko homma jos menee halvimmalla pumpulla?
 
paljonko kerrostalon ilppi asennukset on maksaneet? Meillä viime kesänä muutama naapuri teki "yhteistilauksen" ja kysyin itsekin, mitä maksaa, noin 2000€ asennettuna joku melko kallis pumppu jossa myös lämmitys.
Kun nyt esim. ultimatemarketista saa halvimmillaan 299€ viilentävää pumppua niin tuntuu vähän turhalta maksaa tollasia hintoja. Jostain näin, että timanttiporaus on reilu 1€/metri, ja tuo lienee se kallein osuus asennuksesta, niin alle tonnilla pitäisi onnistua koko homma jos menee halvimmalla pumpulla?

-itse kyllä välttelisin noita "ultimaten pumppuja"... viisaammat kommentoikoon asiaa tarkemmin ja onhan noista ollut juttua palstalla aiemminkin
-mistähän sinä tuon euron / metri hinnan nappasit timanttiporaukselle?
-yleensä näkyy olevan 250 - 400 € timanttiporauksen hinta
 
paljonko kerrostalon ilppi asennukset on maksaneet? Meillä viime kesänä muutama naapuri teki "yhteistilauksen" ja kysyin itsekin, mitä maksaa, noin 2000€ asennettuna joku melko kallis pumppu jossa myös lämmitys.
Kun nyt esim. ultimatemarketista saa halvimmillaan 299€ viilentävää pumppua niin tuntuu vähän turhalta maksaa tollasia hintoja. Jostain näin, että timanttiporaus on reilu 1€/metri, ja tuo lienee se kallein osuus asennuksesta, niin alle tonnilla pitäisi onnistua koko homma jos menee halvimmalla pumpulla?
Yhteistilauksena joku merkkipumppu maksaa jotain tuon paritonnia. Yksin sitten hiukan enemmän. Tuo ultimatemarket on aika huonossa maineessa Ultimatemarket toimitusvarmuus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista ja ehkä harkitsisin jotain toista putiikkia. Taitavat olla Green pumppuja nuo halpikset. Jos on niin ihan kohtalainen merkki, mutta ainakin kerrostaloasennuksessa pitäisi tietää pumpun tarkemmat speksit, lähinnä paljonko ulkoyksikkö tuottaa melua? Kerrostaloasennus maksaa jotain 600-700€ + timattiporaus päälle jotain 250-300€.
 
Timanttiporaukselle € / cm on lähempänä oikeaa hintaa. Päälle kaluston haalaukset yms lisät.
 
Yhteistilauksena joku merkkipumppu maksaa jotain tuon paritonnia. Yksin sitten hiukan enemmän. Tuo ultimatemarket on aika huonossa maineessa Ultimatemarket toimitusvarmuus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista ja ehkä harkitsisin jotain toista putiikkia. Taitavat olla Green pumppuja nuo halpikset. Jos on niin ihan kohtalainen merkki, mutta ainakin kerrostaloasennuksessa pitäisi tietää pumpun tarkemmat speksit, lähinnä paljonko ulkoyksikkö tuottaa melua? Kerrostaloasennus maksaa jotain 600-700€ + timattiporaus päälle jotain 250-300€.
en mä tiedä onko sillä väliä mistä sen pumpun ostaa, esim. nämä green pumput on ihan ok, olen mökille ostanut ja pelannut ihan ok. Halvimmillaan näissä pääsee jos asentaa itse, aineet on sisällä ja toimii kai ne jopa ilman tyhjiöintiä, mutta parempi on, jos löytyy pumppu.
 
en mä tiedä onko sillä väliä mistä sen pumpun ostaa, esim. nämä green pumput on ihan ok, olen mökille ostanut ja pelannut ihan ok. Halvimmillaan näissä pääsee jos asentaa itse, aineet on sisällä ja toimii kai ne jopa ilman tyhjiöintiä, mutta parempi on, jos löytyy pumppu.
Nykyään pitäisi ostettaessa antaa jonkin asentajan nimi. Voihan se olla, että joku myy kuitenkin mitään kyselemättä. Ei ole kyllä hajuakaan miten tyhjiöimätön pumppu toimisi, mutta arvelen, että ei kovin hyvin.

Tuossa nippeli tietoa tyhjiöinnistä: Tyhiöinti ilmalämpöpumppu järjestelmässä | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
 
Timanttiporauksesta aika usein otetaan 200, kun se voi olla asentajasta ulkopuolinen tekijä. Olen nähnyt jopa 300 täällä Itä-Suomessa.
Ei tonnia enempää pitäisi kimppatilauksena esimerkiksi Seiya 13 maksaa ja valmista pitäisi tulla 1600€:lla (perusasennus, ei timanttiporausta). Gree Amber asennettuna alle 1500.
Kaikissa pumpuissa on lämmitys, osaa vain markkinoidaan viilentävinä. Ne voi olla silloin "etelä-euroopan" varustuksessa, mutta täydellisiä viilennyskäyttöön ja satunnaiseen nollaulkoilmaan asti lämmittämiseen. Toinen ääripää on Nordic tai Polar tms. mallit, joissa on esim. -30 asti toimintalogiikkaa sen sijaan, että priorisoisivat itsensä suojelua liikaa. Ehkä isompi ulkoyksikkö jne. Aika hakemista se oikea määrä sulatusta kuitenkin on, mikä on johtanut keskusteluun esim. sulatushuijauksesta ja joitakin turhautuneita diy-tekijöitä siirtämään anturia eri kohtaan.

Tässä Taitotalon kouluttaja kertoo testistä, jonka perusteella tyhjiöimättä jättäminen voisi lisätä kuluja noin 30% (jos lasketaan 2x lyhyen letkun mitan ilmat ja 10c muuttuisi lauhduttimen lämpötila) ja suuremman tarvittavan paineen yms. johdosta vikaantuu nopeammin.


Voihan ne omassa autotallissa jättää väliin jos ei välitä, mutta taloyhtiössä kannattanee pitää vastuuriskit ulkopuolisella asentajalla.
Mallisuorituksessa olisi digitaalisella mittarilla todettu alle 2,7 mbar tyhjiöinti + painekoe typellä. Mutta typpeä käyttää lähinnä putkimiehet, ilp-asentajat usein skippaa ja jotkut sutkit jopa olevinaan näkee tyhjiöpumpun analogisista mittareista riittävän tyhjiöinnin. Mihin niiden tarkkuus ei riitä.
Kylmälaitestandardin EN378 mukaan kylmäainelaitteiden tyhjiöintimenettelylle vaaditaan alle 270 Pa (2.7 mbar) absoluuttisen paineen vakuumitaso

Ultia en myöskään laittaisi taloyhtiöön. Autotalliin ehkä. Naapuririidat kun on niin viheliäisiä jos antaa aiheen (ja joskus antamatta aihetta).

Daikin ja Toshiba on pumppufoorumin perusteella hyviä säätymään toimimaan osittaisteholla. Osa noista halvimmista ilmeisesti ajelee jossain minimi 400w tai muuten karkealla säädöllä. Mikä voi johtaa mölyyn ja katkokäyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tonnia enempää pitäisi kimppatilauksena esimerkiksi Seiya 13 maksaa ja valmista pitäisi tulla 1600€:lla (perusasennus, ei timanttiporausta). Gree Amber asennettuna alle 1500.

Muuten oikeasti todella hyvä ja kattava artikkeli / postaus mutta nostaisin esille sen että tuo kimppatilauksen hinta riippuu sitten siihen kimppaan osallistujista. Esim. meidän taloyhtiöllämme (Pirkanmaan alueella) se kerrottiin näin:
"
Tarjous

Hinnoittelu seuraavasti:

• tilaajia 1-3kpl 1 400 €,

• tilaajia 4-7kpl 1 300 € ja

• tilaajia 7-10kpl 1 200 €

Hinta sisältää pumpun perus asennuksen, tarvikkeineen ja asennustöineen. Perusasennus pitää sisällään yhden puuläpiviennin, 5m kylmä ja sähkövetoja. Ylittävältä osalta veloitetaan seuraavasti:

• sähkö10 €/m

• kylmä 30 €/m

• Puuläpivienti 40 €

• Kiviläpivienti 150 €

Asennuksessa on työnosuus noin 40 % joka on kotitalousvähennyskelpoista, mikäli asukas on oikeutettu saamaan ko. vähennystä. Verottaja tekee loppukädessä päätöksen.

Kotitalousvähennyksen osuus riippuu tilatusta pumppumäärästä ja mahdollisista lisätöistä jotka lueteltuna yllä.

Laitetieto

GREE Bora (malli Bora 35-A/W). Laite soveltuu sekä kotien että toimistojen viilentämiseen. Laitteiston tyylikäs puhtaanvalkoinen sisäyksikkö istuu yhtä lailla niin kotiin kuin toimistoon. Hiljaista ja huomaamatonta sisäyksikköä ohjaat helppokäyttöisellä kaukosäätimellä. Bora on nimenomaan viilennykseen suunniteltu malli, jonka kehittynyt invertteritekniikka mahdollistaa hyvän energiatehokkuuden ja hiljaisen käyntiäänen.


https://www.scanvarm.fi/tuote/gree-bora-huoneilmajaahdytin/
"

Mutta juu, itsekin otaksuisin ettei joku Gree Amber (tai Bora) 35 asennettuna kimppatilauksessa saisi päälle 1500€ maksaa ellei sitten joudu todella erikoisia ratkaisuja tekemään. Tuossa hinta piti sisällään esim. maatelineen kiinnityksineen, käytönopastuksen jne. ilman mitään "extra hintaa". Taas sitten se hinta voi "elää" ja esim. Helsingissä parhaimmassa / pahimmassa sesongissa en yhtään yllättyisi jos laitetta + asennusta ei saisi alle 2200€ esim. kuumimman kuukauden aikana kun kaikki yhdessä moista tilaavat ja asentajille maksetaan extraa että tekevät 16 tunnin työpäiviä.
 
^Tuo on aika oleellinen tieto varsinkin jäähdytyksessä, jossa tehoa ei tarvita niin paljon kuin lämmitettäessä. Jos ei pumppu taivu tarpeeksi pienelle, niin alkaa sahaamaan katkoa. Jos sisäyksikkö on sellaisessa paikassa, jossa se selvästi kuuluu, niin jatkuva sammutus/käynnistys on rasittavampaa kuin katkeamaton puhallus.

Edit. Sitten on sellaisia malleja jotka siirtyvät puhallukseen kun valittu lämpötila on saavutettu. Tämä tapahtuu täysin huomaamattomaksi, eikä sisäyksikkö voi koskaan mennä ns. katko puhallukselle.
Liian tehokkaalla jäähdyttimellä on myös se ongelma että se ei välttämättä ehdi kuivattaa, josta seuraa ikävää ilman suhteellisen kosteuden nousua... En tosin osaa sanoa voiko tuo tulla invertteripumpulla ongelmaksi.
 
Jos joku miettii miten ulkoyksikön äänenpaine mitataan ja ilmoitetaan (mikä on kerrostaloasennuksissa joskus oleellista), niin suurin luku on mitattu 1 metrin päästä suoraan edestä. Kun matka äänen lähteestä kaksinkertaistuu, niin se vähenee 6dB (A). Esimerkiksi jos lähtötaso on 1 metrin päästä 51dB (A), on se 2 metrin päästä 45dB (A), 4 metrin päästä 39dB (A) jne. Nämä on mitattu jossain hiljaisessa testi tilassa eivätkä vastaa todellisuutta. Esim. parvekkeella on aina taustaääniä eikä ulkoyksikkö ole välttämättä siellä se suurin äänenlähde.
 
Jos joku miettii miten ulkoyksikön äänenpaine mitataan ja ilmoitetaan (mikä on kerrostaloasennuksissa joskus oleellista), niin suurin luku on mitattu 1 metrin päästä suoraan edestä. Kun matka äänen lähteestä kaksinkertaistuu, niin se vähenee 6dB (A). Esimerkiksi jos lähtötaso on 1 metrin päästä 51dB (A), on se 2 metrin päästä 45dB (A), 4 metrin päästä 39dB (A) jne. Nämä on mitattu jossain hiljaisessa testi tilassa eivätkä vastaa todellisuutta. Esim. parvekkeella on aina taustaääniä eikä ulkoyksikkö ole välttämättä siellä se suurin äänenlähde.

Absoluuttinen äänenpaine vaimenee kaksi kuulokynnystä (6dB) etäisyyden kaksinkertaistuessa, mielenkiintoista.
 
Onko täällä muita Toshiba Polarin omistajia. Meillä Polar 25 ulkoyksikkö pitää max lämpötila pyynnillä lämmityksessä aivan järkyttävää ääntä.
Asentajan mielestä normaali ääni


Minkä takia ylipäätään pumppua käytetään maksimipyynnillä (~30C?)
Tuo ei liene tarkoituksenmukaista missään tilanteessa, jos et oikeasti viihdy 30C kämpässä. Pyynti tulisi olla asetettu haluttuun oleskelulämpötilaan, tai aste-pari enemmän. Muussa tapauksessa tila on pumpulle liian suuri, tai ilma ei pääse leviämään riittävästi sisäyksikön sijoittelusta johtuen.
 
Minkä takia ylipäätään pumppua käytetään maksimipyynnillä (~30C?)
Tuo ei liene tarkoituksenmukaista missään tilanteessa, jos et oikeasti viihdy 30C kämpässä. Pyynti tulisi olla asetettu haluttuun oleskelulämpötilaan, tai aste-pari enemmän. Muussa tapauksessa tila on pumpulle liian suuri, tai ilma ei pääse leviämään riittävästi sisäyksikön sijoittelusta johtuen.

Ei sitä käytetäkään tietenkään tuollaisessa lämpötilassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 017
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom