Ilmalämpöpumput eli ILPit

Kompurassahan se paino tuppaa olemaan, eikä sillä tiedolla kyllä varmaan oikeasti mitään tee.

Tietysti jos pitää vertailla samaa pumppua ”25” ja ”35” mallina, niin silloin siitä saa osviittaa, että on muutakin eroa, kuin pelkkä softa.
 
Ehkä tuo om vähän hentoisemmasta pellistä kasattu, mutta ei tuo koneen paino ole kyllä mikään järkevä tapa jaotella koneita, koska tietysti isommat koneet ovat painavampia, ja kyllä niitä isoja koneita tehdään myös etelän lämpimille markkinoille.
Joo, eihän niitä kilotavarana osteta. Tuolla 25-50 kg painon vaihtelulla on lähinnä merkitystä yksittäisissä sivuseikoissa kuten miten jäykät jouset tai vaimennuskumit on ideaalit. Vaikka siinäkin suurin ero tulee laittaako seinään vai maatelineelle.
 
Tällä hetkellä suht uusi Toshiban pumppu alakerrassa. Mietin, että kun yläkerrassa vain sähköpatterit (90m2). Onkohan taloudellisesti järkevää laittaa pumppu myös yläkertaan? Näkyy esim. NZ25yke olevan asennettuna n. 1800€. Lämmitys siis tällä hetkellä ipillä ja sähköpattereilla.
 
Tällä hetkellä suht uusi Toshiban pumppu alakerrassa. Mietin, että kun yläkerrassa vain sähköpatterit (90m2). Onkohan taloudellisesti järkevää laittaa pumppu myös yläkertaan? Näkyy esim. NZ25yke olevan asennettuna n. 1800€. Lämmitys siis tällä hetkellä ipillä ja sähköpattereilla.

Kyllä on, varsinkin jos ilmanvaihto on koneellinen jolloin ilmamassan siirtyminen yläkertaan on heikohkoa ja rappusissa tuntuu jo "kylmä" seinä. Lisäksi rappusten ahtaus vaikuttaa toki asiaan.

Itselläni asuntoon muutettaessa oli pumppu alakerrassa, sieltä ei lämpöä kuitenkaan yläkerran makuutiloihin tullut vaan niitä joutui lämmittämään pattereilla. Lisäksi kesällä alakertaa viilentäessä tuntui yläkerran lämpötila ja kosteus vain nousevan.

Asensin alakerran "35" pumpun kaveriksi "25" pumpun yläkertaan ja tämän jälkeen mennyt koko n. 200m2 asunnon lämmitys Uudellamaalla pelkästään pumpuilla + takalla. Alakerrassa ei tarvitse käyttää niin suurta puhallusta ja yläkerran lämpötila on paljon tasaisempi.

Kesällä riittää pääsääntöisesti yläkerran makuutilojen viilennys ja kosteuden poisto, alakerran pumppua harvoin edes tarvitsee käynnistää vaan sen kosteus ja tukaluus häviää "ilmaiseksi".

Lämmitys sekä viilennys toki vaatii aina ovien aukioloa.

Mitä nopeammin investoi, sitä nopeammin maksuaika rupeaa tuottamaan.
 
Tällä hetkellä suht uusi Toshiban pumppu alakerrassa. Mietin, että kun yläkerrassa vain sähköpatterit (90m2). Onkohan taloudellisesti järkevää laittaa pumppu myös yläkertaan? Näkyy esim. NZ25yke olevan asennettuna n. 1800€. Lämmitys siis tällä hetkellä ipillä ja sähköpattereilla.

Itselläni on suora sähkölämmitys ja 115 neliötä yhdessä kerroksessa, mutta hiukan T-mallinen pohjaratkaisu. Muuttaessa asennettiin pumppu tuonne T-kirjaimen yläviivan vasempaan laitaan. Myöhemmin toinen pumppu T-kirjaimen "pohjaan" (melko kuvailu vaikka itse sanonkin). Sähkönkulutus tippui 25-30%. Eli sanoisin että on järkevää
 
Laitettiin rivarinpätkään halvin mahdollinen ilmalämpöpumppu, kun ei tiedetä tarkalleen asutaanko tässä vielä kuinka kauan, mutta halutaan kuitenkin lämmityskuluja alaspäin. Merkkinä Qlima, josta en ole koskaan kuullut, ja mallina S4626.

Ei mitään ongelmia itse toiminnassa, tekee sen mitä pitääkin. Välillä tuosta kyllä kuuluu ihmeellisiä rutinaääniä, en tiedä kuluuko asiaan ainakin alussa.

Halpuus näkyy ainakin tuossa kännykkäsovelluksessa jos jossakin. Sovelluksena toimii paskaakin paskempi Tuya Smart. Näppärästi saa toki sillä säädöt tehtyä, mutta jos koittaa jotain automaatiota toteuttaa, niin sen kautta ei pysty kuin laittamaan päälle ja pois päältä pumpun, vaikka muuten manuaalisesti voi säätää lämpötilat, puhallintehot, jne.
 
Näppärästi saa toki sillä säädöt tehtyä, mutta jos koittaa jotain automaatiota toteuttaa, niin sen kautta ei pysty kuin laittamaan päälle ja pois päältä pumpun, vaikka muuten manuaalisesti voi säätää lämpötilat, puhallintehot, jne.

Panasonicin viikkoajastimella voi asettaa vaan käynnistys- ja sammumisajan ja lämpötilan, mutta puhalluksen voimakkuuta tai suuntaa ei pysty säätämään ollenkaan. Home Assistanttiin löytyy tosin integraatio, jonka kautta vois sitten säätää niin tarkasti kuin huvittaa. Outona juttuna on myös se, että Home Assistant osaa haistella pumpulta tämänhetkisen ottotehon watteina, mutta äppskistä tätä ei saa näkyviin, eikä äppsikistä myöskään saa järkevästi dataa pihalle tai mitään muutakaan.
 
Meille käytiin nyt asentamassa tuo Toshiba Seya 13 viilennyskäyttöön kaksikerroksisessa, kaukolämmitteisessä rivitalossa. Laitettiin yläkerran makuuhuoneesen oven kohdalle, että puhaltaa myös muihin makuuhuoneisiin.

2213.jpg

Pikkaisen emmin, että olisiko sittenkin pitänyt laittaa portaikon yläpäähän, että olisi voinut puhaltaa ilmaa myös alakertaan. Mutta kuulemma siinäkin voi olla ongelma, ettei yläkerta viilene tarpeeksi, kun kylmä ilma menee fysiikan lakien mukaan portaikosta alas. Makuuhuoneeseen sai ulkoyksikönkin samalle seinälle. Lisäksi helteillä ongelma on nimenomaan ollut yläkerrassa, jossa nukutaan ja johon lämpö nousee alakerrasta ja välittyy katon läpi.

Vielä ei ole kokemuksia helteistä. Sisäyksikkö on kyllä äärimmäisen hiljainen, ei todellakaan haittaa vaikka on makuuhuoneessa. Ja saahan sen ajastettua pois päältäkin, esim. että ei puhalla aamusta, jolloin ihmisen uni on herkempää. Ilmavirtauskaan ei tule suoraan sänkyyn, kun lippa on yläasennossa. Vielä on näkemättä, välittyykö tällaisesta paikasta nyt viileä ilma yhtään alakertaan. Mutta kuten totesin, yläkerran lämpö on ollut se ongelma.
 
Meille käytiin nyt asentamassa tuo Toshiba Seya 13 viilennyskäyttöön kaksikerroksisessa, kaukolämmitteisessä rivitalossa. Laitettiin yläkerran makuuhuoneesen oven kohdalle, että puhaltaa myös muihin makuuhuoneisiin.

2213.jpg

Pikkaisen emmin, että olisiko sittenkin pitänyt laittaa portaikon yläpäähän, että olisi voinut puhaltaa ilmaa myös alakertaan. Mutta kuulemma siinäkin voi olla ongelma, ettei yläkerta viilene tarpeeksi, kun kylmä ilma menee fysiikan lakien mukaan portaikosta alas. Makuuhuoneeseen sai ulkoyksikönkin samalle seinälle. Lisäksi helteillä ongelma on nimenomaan ollut yläkerrassa, jossa nukutaan ja johon lämpö nousee alakerrasta ja välittyy katon läpi.

Vielä ei ole kokemuksia helteistä. Sisäyksikkö on kyllä äärimmäisen hiljainen, ei todellakaan haittaa vaikka on makuuhuoneessa. Ja saahan sen ajastettua pois päältäkin, esim. että ei puhalla aamusta, jolloin ihmisen uni on herkempää. Ilmavirtauskaan ei tule suoraan sänkyyn, kun lippa on yläasennossa. Vielä on näkemättä, välittyykö tällaisesta paikasta nyt viileä ilma yhtään alakertaan. Mutta kuten totesin, yläkerran lämpö on ollut se ongelma.
Mulla on about samanlainen pohja ja sisäyksikkö tuli tuohon yläkerran vessan seinälle oven oikealle puolelle ylös, aulaan siis. Yhden kesän perusteella hyvin onnistunut sijainti, mutta toki tuli vähän pitkiä putkivetoja. Koko kämppä kärsi kuumuudesta, ei pelkästään yläkerta.

Sama laite itselläni, on tosiaan hiljainen.
 
Viimeksi muokattu:
Meille käytiin nyt asentamassa tuo Toshiba Seya 13 viilennyskäyttöön kaksikerroksisessa, kaukolämmitteisessä rivitalossa. Laitettiin yläkerran makuuhuoneesen oven kohdalle, että puhaltaa myös muihin makuuhuoneisiin.

2213.jpg

Pikkaisen emmin, että olisiko sittenkin pitänyt laittaa portaikon yläpäähän, että olisi voinut puhaltaa ilmaa myös alakertaan. Mutta kuulemma siinäkin voi olla ongelma, ettei yläkerta viilene tarpeeksi, kun kylmä ilma menee fysiikan lakien mukaan portaikosta alas. Makuuhuoneeseen sai ulkoyksikönkin samalle seinälle. Lisäksi helteillä ongelma on nimenomaan ollut yläkerrassa, jossa nukutaan ja johon lämpö nousee alakerrasta ja välittyy katon läpi.

Vielä ei ole kokemuksia helteistä. Sisäyksikkö on kyllä äärimmäisen hiljainen, ei todellakaan haittaa vaikka on makuuhuoneessa. Ja saahan sen ajastettua pois päältäkin, esim. että ei puhalla aamusta, jolloin ihmisen uni on herkempää. Ilmavirtauskaan ei tule suoraan sänkyyn, kun lippa on yläasennossa. Vielä on näkemättä, välittyykö tällaisesta paikasta nyt viileä ilma yhtään alakertaan. Mutta kuten totesin, yläkerran lämpö on ollut se ongelma.
Meillä on yläkerta tosi samanlaisella pohjalla ja sisäyksikkö tuli tuohon yläkerran aulan noiden kahden oviaukon yläpuolelle. Putkitukset piti tuoda toisen makuuhuoneen läpi tuossa sinunkin pohjassa näkyvässä väliseinässä, sillä meillä on parveke noiden kahden makuuhuoneen vieressä ja ulkoyksikkö tuli sinne. Laite on meille Seya 16 ja on riittänyt pitämään tämän 111 neliöisen rivarin viileänä vaikka kyseessä onkin eteläpääty.
 
Melcloud ollut offline kaksi päivää. Onko vika täällä vai yleisessä tiedossa? Kaikki mahdollinen on buutattu.
 
Melcloud antoi kirjautuessa tämmöisen ilmoituksen:
"Hyvä MELCloud-asiakas, keskiviikon 17.4. jälkeen ääniavustajan integrointi ja MELCloud-sovelluksen liitäntä eivät ole toimineet kunnolla joissakin tapauksissa. Ohjelmistotiimimme pyrkii ratkaisemaan tämän ja olemme varmoja, että palvelu palautuu pian normaaliksi. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme käyttäjiä, jotka ottivat yhteyttä ilmoittaakseen meille."
Appi toimii ainakin nyt täällä ihan normaalisti.
 
Meille asennettiin toshiba polar 25 eilen. Sisäyksikkö naputtaa puhallusnopeudesta riippuen
Oiskohan tuon PMV:n toimintoon liittyvä klikkaus. Kts. sivu 40.
13. Pulse Modulating valve (P.M.V.) control
This function controls throttle amount of the refrigerant in the refrigerating cycle. According to operating status of the air conditioner, this function also controls the open degree of valve with an expansion valve with pulse Modulation.
When starting the operation, move the valve once until it fits to the stopper. (Initialize)
* In this time, “Click” sound may be heard

Sekä sivun 97 diagnosointiohje 11-6. How to Check Simple the Main Parts.
Is positioning sound of valve (sound hitting to stopper) heard from valve when the air conditioner starts the operation after turning off power of the air conditioner once?
Tuohon kaavio kertoo, että jos Ei niin silloin Replace Coil Valve.
Eli sen pitää kuulua? (tosin vain yhdesti)
 
Viimeksi muokattu:
Oiskohan tuon PMV:n toimintoon liittyvä klikkaus. Kts. sivu 40.


Sekä sivun 97 diagnosointiohje 11-6. How to Check Simple the Main Parts.

Tuohon kaavio kertoo, että jos Ei niin silloin Replace Coil Valve.
Eli sen pitää kuulua? (tosin vain yhdesti)

tuohan naputtaa pyhallinnopeuden tahtiin, enemmän kuulostaa siltä kuin puhallin laahaisi johonkin
 
Talvella tuli resetoitua reititin ja samalla tietysti meni Mitsubishin etäsäätömahdollisuus. Oliko tuo vaikea homma laittaa kuntoon?
 
Talvella tuli resetoitua reititin ja samalla tietysti meni Mitsubishin etäsäätömahdollisuus. Oliko tuo vaikea homma laittaa kuntoon?
Ei, ota mitsun paneeli auki > sieltä se Wi-Fi kapula ulos> paina sitä nappia joku hetki et valot alkaa vilkkuu net tekstin kohdalla > paina reitittimen wps nappia
 
Ei, ota mitsun paneeli auki > sieltä se Wi-Fi kapula ulos> paina sitä nappia joku hetki et valot alkaa vilkkuu net tekstin kohdalla > paina reitittimen wps nappia

Okei, tota, asentaja tämän teki samalla viimeksi, mikä on tämä WPS-nappi reititittimessä?
 
Tutkailin Asuksen ohjekirjan ja WPS-nappi tosiaan löytyy. En vain ollut varma mitä sieltä viimeksi painettiin, olin jopa siinä uskossa että boksi vain nollattiin. Eipä se sitten ollut niin.

Mietin vielä sitä, että onko tuota järkevää kytkeä nettiin. TIetysti käyttö on kätevää koska etänä voi laittaa pumpun pöhisemään, mutta onko se tietoturvallista, tuleeko siihen päivityksiä Mitsun puolelta tai miten tuo homma toimii ylipäätään etc.
 
Mites muuten te (suorasähkökäyttäjät), jotka lämmitätte pelkästään ilp:llä - millä tavoin yleensä käytätte pumppua silloin, kun puhutaan lämmityskauden "välimuodosta", eli kun ulkolämpö tuossa kevät/syysaikaan pyörii siinä keskimärin +12-18 asteen tuntumassa? Tällöinhän esim. yöt voivat olla vielä viileitä, mutta päiväsaikaan ei lämmitykselle ole tarvetta.

Nappasetteko pumpun kokonaan jo tässä vaiheessa pois päältä (eli kämpässä ei lämmitystä oleskelutilojen/makkarien osalta päällä lainkaan), käytättekö sitä mahdollisesti ajastetusti niin, että se lämmittää vain yöaikaan tietyt tunnit, vai pidättekö silti päällä 24/7? Toki sitten kun (jos) tulee ns. oikea kesä, lämmitykselle ei ole tarvetta, mutta puhun nyt juuri tästä "välimallista"
 
@Antw

Itse laitan vaan pumpuista pyyntiä pienemmälle. Talvella pyynti on yleensä 21-22, välikaudella 18-19. En ole kovin vakuuttunut, että millään kokonaan pois laittamisella saavuttaisi niin paljon hyötyä, että kannattaisi nähdä lisävaiva lämmityksen jatkuvasta ränkkäämisestä.

Tämähän riippuu toki paljon kämpästä, että kuinka hyvin pidättää/menettää lämpöä. Tämä oma kivimöhkäle on sellainen, että keväällä pysyy aika pitkään viileänä ja tarvitsee lämmitystä, mutta sitten syksyllä vastaavasti lämmitystä ei tarvitse laittaa ollenkaan päälle ennen kuin vuorokausilämpötilat on pidempään nollan tienoilla.
 
ILP on aina päällä ympäri vuoden ja automatiikka hoitaa ohjauksen.

Omassa tapauksessani kovin tylsän vanhanaikainen, eli sisäyksiköstä erillään oleva ohjausyksikökkö hoitaa tuntikohtaisen painotuksen (viikko-ohjelma) ja sisälämpötilan anturoinnin. Sisäyksiköstä asetettu, että kun tavoitelämpötila on saavutettu, sammutetaan puhallus; tämä ei monesti onnistu, mikäli lämpötilaa yritettään anturoida sisäyksiköstä, sillä anturi tyypillisesti on tuloilmakanavassa laitteen sisällä (mittaustulokset vääristyvät).

Nykyaikaa olisi korvata tuo jollain pienellä ESP32 -mokkulalla, mutta mitäpä sitä toimivaa korjaamaan.
 
@Antw

Itse laitan vaan pumpuista pyyntiä pienemmälle. Talvella pyynti on yleensä 21-22, välikaudella 18-19. En ole kovin vakuuttunut, että millään kokonaan pois laittamisella saavuttaisi niin paljon hyötyä, että kannattaisi nähdä lisävaiva lämmityksen jatkuvasta ränkkäämisestä.
Millä asetuksella puhallus välikaudella? Jos tavoitelämpötila on täyttynyt, tuntuu vähän tarpeettomalta pyörittää ilmaa kiinteällä asetuksella, ja puhallusnopeus automaattiasennossa taas ei välttämättä anna tarpeeksi hönkää esim öisin..
 
Millä asetuksella puhallus välikaudella? Jos tavoitelämpötila on täyttynyt, tuntuu vähän tarpeettomalta pyörittää ilmaa kiinteällä asetuksella, ja puhallusnopeus automaattiasennossa taas ei välttämättä anna tarpeeksi hönkää esim öisin..

Talvella puhallus on aina 4-5, välikaudella 2-3. Itsellä Panasonicin pumput ja ne säätävät "manuaali"-asetuksellakin puhallusta itsekseen tarpeen mukaan ja tuo puhallusteho on itseasiassa vain maksimi sallittu. Eli nyt välikaudella pumput hönkii kolmosteholla silloin kun lämpöä oikeasti tarvitsee, mutta suurimmaksi osaksi pyörivät ihan minimipuhalluksella.
 
Tämä tuntuisi olevan tilanne.
Neljä päivää yhteydet poikki eikä mitään ilmoitusta missään Mitsubishiltä. Vaimolle tuli appiin tuo pieni teksti että jotain on vialla, minulle ei. Pelkkää mykkäkoulua. Ilmeisesti DNS-asetuksia säätämällä tuon saa toimimaan, mutta vaatii serverin. En tiedä mitä ovat reisilleen kusseet, mutta tekee mieli repiä koko laite seinältä ja heittää roskiin. Appi on muutenkin kuin 90-luvulta, saisi se edes toimia kun kyseessä on noinkin tärkeä kodin laite.
 
tää melcloudin alasmeno on yksi lisä syy hommata esp32 moduuli ja virittää se mitsun pumpun wifi kortin tilalle niin saa wlan ohjauksen ilman sadepilviä.
 
Noista lisätietoa:
Eli kympin ESP32 devkitC + Esphome framework ja tuo githubin kirjasto tai alimmassa linkissä mainittu "ranskalainen forkki". Tai modbus-kalikka +...
Aika paljon joudut puuhastelemaan.

Aika hyvin löytyy projekteja, joita kokeilla myös eri merkeille. Esim. tässä Toshiban Esp32. Kolvaamiseksi menee, mikä rajoittanee intoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, näköjään MELCloud pelaa taas. Eilen illalla noin kello kymmenen maissa HA integrointi on taas alkanu lukea pumppujen arvoja pilvestä.
 
Täytyy antaa negaa Boschin takuuhuollolle. Toki riippuu varmasti huoltoliikkeestä, mutta ei maahantuonti tai heidän takuukäsittely ole ainakaan asiaa edistänyt.

Mökillä Bosch Climate 9100i ja joulukuun alussa alkoi antamaa virhettä ilmanohjainten asennosta. Korjaaja pääsi paikalle viikon päästä ja sai pumpun toimimaan. Toimi vajaa pari viikkoa. Joulun aikoihin sama ongelma ja korjaajan ohjeilla pumppu takaisin toimintaan. Toimi muutaman päivän. Tuon jälkeen korjaaja käynyt kolme kertaa paikalla ja pumppu edelleen epäkunnossa. Lämmityskausi mennyt pattereiden lämmöllä.

Toisen huoltokäynnin jälkeen jo ehdotin, että miten olisi koko sisäyksikön uusinta kun ei tullut piirikortin vaihdolla kuntoon. Sen jälkeen kaksi kertaa harjoiteltu korjaamista ja pumppu edelleen epäkunnossa. Nyt ilmeisesti olisi tulossa uusi sisäyksikkö. Jos joskus tulee.

En tiedä mitä Bosch maksaa huoltoliikkeille takuukeikoilta, mutta epäilisin, että nämä menee jonon hännille. Neljä kertaa kuitenkin korjaaja ehtinyt paikalle. Jokaisella keikalla yhteensä 2h ajamista ja työaika paikan päällä. Takuuhuoltoihin on nyt käytetty siis aikaa ainakin kaksi työpäivää.

Onko muilla ollut Boschin pumpuissa ilmaohjainten kanssa ongelmaa?
 
Tuosta on ollut puhetta, että osa maahantuojista ei maksa kunnolla korjauskäynneistä yrittäjille.

Kuten tästä ketjusta voi päätellä, ei Boschin ilppien kestävyys ole erityisesti vakuuttanut. 12. ja 14. helmikuuta viestit aika karuja. Sitten myöhemmin maininta korjauksesta, jonka jälkeen toimi kuukauden. Useista käynneistä.
Ei kai tuohon voi sanoa muuta kuin, että onneksi sentään edes tulee noin usein korjaamaan. Mutta saattaa olla yhtä pysyvä ongelma löytynyt kuin eräillä tuossa ketjussa.

Tässä myös yksi ytimekäs myynninlannistamisketju:
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan ostamassa uutta taloa pirkanmaalla. Talossa on harmittavasti säästetty maalämpöpumpussa ja valittu karvalakkimalli.(f-1226/emme pääseet vaikuttamaan) kyseisessä mallissa ei ole myöskään ostettu maa-viileää. Nykyisessä asunnossa on ollut kaukolämpö sekä ilp Mitsun Ln25 viilennys varten ja viilennysteho ollut rajallinen mutta ollaan totuttu että kaameessa kuumuudessa ei tarvi nukkua tai llla kesähelteillä.

Osaatteko suositella kannattaako maalämpö kohteeseen panostaa ja ottaa lämmittävä ilppi vai riittääkö tyyliin gree bora 50 pelkällä viilennyksellä. Ja osaako joku suositella asentajaa Ylöjärven/Nokia/tamperee alueelta.

Toinen kysymys onkin se että paljonko tälläiseen projektiin kannattaa tänävuonna satsata. Tuntuu pelkkien pumppujen hinnat(bora 50) vaihelevan useita satasia jos itse ostaa netistä versus lähi asentajat. Viimeisin tarjous perusasennnuksella oli 1850€
 
Merkittävästi alle 1500€ et saa viilentävää asennettua vaikka ottaisit riskiä tilaamalla itse. 600 on yleinen asennuksen pohjahinta mitä näkyy katsellessa vaihtoehtoja. "Viilentävä" Seiya+ 13 irtoaa kyllä esim. 1650 helpolla asennettuna. Jollakin voi olla 1590, suurin osa 1750 ja loput onkin liian kalliita.

Tuossa on yksi pohdinta mlp+ilp
Sieltä eräs kommentti nostoon:
Monta kertaa ja erittäin monelle olen sanonut, Maalämpö tappaa taloudellisen investoinnin lähes jokaisesta energianparannukseen tähtäävästä hommasta.
Ok, poistoilmanvaihdon jos muuttaa lto-järjestelmäksi, niin se voi maksaa itsensä joskus vielä elinaikana itsensä takaisin.
Eli tuon ja muun ketjun perusteella voisi sanoa, että ei tarvinne kuvitella säästöjä saatavan vaan vain asumismukavuutta -> viilentävä ilp.
Lämmittävän ilpin hyöty jäisi tilanteeseen, jossa kyse ei olisi sähkökatkosta vaan mlp:n rikkoontumisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan ostamassa uutta taloa pirkanmaalla. Talossa on harmittavasti säästetty maalämpöpumpussa ja valittu karvalakkimalli.(f-1226/emme pääseet vaikuttamaan) kyseisessä mallissa ei ole myöskään ostettu maa-viileää. Nykyisessä asunnossa on ollut kaukolämpö sekä ilp Mitsun Ln25 viilennys varten ja viilennysteho ollut rajallinen mutta ollaan totuttu että kaameessa kuumuudessa ei tarvi nukkua tai llla kesähelteillä.

Osaatteko suositella kannattaako maalämpö kohteeseen panostaa ja ottaa lämmittävä ilppi vai riittääkö tyyliin gree bora 50 pelkällä viilennyksellä. Ja osaako joku suositella asentajaa Ylöjärven/Nokia/tamperee alueelta.

Toinen kysymys onkin se että paljonko tälläiseen projektiin kannattaa tänävuonna satsata. Tuntuu pelkkien pumppujen hinnat(bora 50) vaihelevan useita satasia jos itse ostaa netistä versus lähi asentajat. Viimeisin tarjous perusasennnuksella oli 1850€
Itse pumpussahan ei ole sinänsä mitään vikaa. Ihan hyvä pumppu ja saa helposti laitettua halutessaan pörssisähkövermeet.

Konvektorin putkien vetäminen ja asennus jälkikäteen taitaa olla vähän turhan kova urakka, ellei sitten ihmeen kaupalla saa sitä konvektoria ihan pumpun viereen ja putket tuotua sujuvasti jostain seinän takaa kiinni. Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun ottaa jonkun pelkästään viilentävän ILPin. Ei sitä lämmitystä käytännössä tarvitse maalämmön kanssa.
 
Merkittävästi alle 1500€ et saa viilentävää asennettua vaikka ottaisit riskiä tilaamalla itse. 600 on yleinen asennuksen pohjahinta mitä näkyy katsellessa vaihtoehtoja. "Viilentävä" Seiya+ 13 irtoaa kyllä esim. 1650 helpolla asennettuna. Jollakin voi olla 1590, suurin osa 1750 ja loput onkin liian kalliita.

Tuossa on yksi pohdinta mlp+ilp
Sieltä eräs kommentti nostoon:

Eli tuon ja muun ketjun perusteella voisi sanoa, että ei tarvinne kuvitella säästöjä saatavan vaan vain asumismukavuutta -> viilentävä ilp.
Lämmittävän ilpin hyöty jäisi tilanteeseen, jossa kyse ei olisi sähkökatkosta vaan mlp:n rikkoontumisesta.
Joo tuota rikkoutumista osa käytti perustellessaan lämmittävää pumppua. Mietin laitteiden tehoa viilennyksen osalta sillä talo on 140m²
 
Itse pumpussahan ei ole sinänsä mitään vikaa. Ihan hyvä pumppu ja saa helposti laitettua halutessaan pörssisähkövermeet.

Konvektorin putkien vetäminen ja asennus jälkikäteen taitaa olla vähän turhan kova urakka, ellei sitten ihmeen kaupalla saa sitä konvektoria ihan pumpun viereen ja putket tuotua sujuvasti jostain seinän takaa kiinni. Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun ottaa jonkun pelkästään viilentävän ILPin. Ei sitä lämmitystä käytännössä tarvitse maalämmön kanssa.

Tarkoitus tosiaan yhdistää jollain vehkeillä home assistanttiin. Jos ymmärsin oikein niinpumppua sädetään päälle ja pois jollain releellä.
 
Joo tuota rikkoutumista osa käytti perustellessaan lämmittävää pumppua. Mietin laitteiden tehoa viilennyksen osalta sillä talo on 140m²
Jos pumpusta rikkoutuu kompura, sen saa silti ajamaan sähkövastuksilla. Kiertovesipumpun laukeaminen toki sitten pysäyttää koko masiinan käytön mutta yleensä noihin saa nopeasti apua ja lämmittää sitten sen aikaa vaikka takalla.

Ei siitä lämmittävästä pumpusta toki mitään haittaa ole, jos sen saa kohtuullisella hinnan lisäyksellä.

Veikkaisin että ihan normi 25 sarjan pumpussa riittää viilennysteho mainiosti kun ei se tarve kesälläkään montaa astetta ole.
 
Osaatteko suositella kannattaako maalämpö kohteeseen panostaa ja ottaa lämmittävä ilppi vai riittääkö tyyliin gree bora 50 pelkällä viilennyksellä. Ja osaako joku suositella asentajaa Ylöjärven/Nokia/tamperee alueelta.

Itse en ottaisi lämmittävää. Sen voin sanoa että hyvin positiivinen tunne jäi HMK Talotekniikasta ( HMK Talotekniikka Oy Putkiremontti ja lämmitysjärjestelmät Pirkanmaa ) tekivät tänne maalämmön JA siinä yhteydessä noin 1200-1300€ hinnalla myös Gree Bora 35 toimitettiin & asennettiin erilliselle maatelineelle terassille (riittää hyvin noin 100m2 yhdessä kerroksessa olevaan kämppään). Kaikki työntekijät olivat syntyperäisiä Suomalaisia eikä käytetty vuokrafirmoja tekemään osaa työstä. Nyt on pari vuotta siitä kun työn tekivät.

Toki kyseessä (hieman pienempi) rivari ja samalla tekivät maalämmön joten uskallan väittää että ihan jonnekin 1200€ hintaan eivät tarjousta pelkän ilpin asennuksesta sekä toimituksesta tule tekemään.
 
Joo tuota rikkoutumista osa käytti perustellessaan lämmittävää pumppua. Mietin laitteiden tehoa viilennyksen osalta sillä talo on 140m²
Onhan tuo melkoinen ala yhden yksikön asennukseen. Kannattaa jo katsella pohjia miten saisi kulkemaan koko tönön läpi, onko esim 2. krs ja porrasta vai pelkkä iso yksikerroksinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 287
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom