• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ilmalämpöpumput eli ILPit

Jos rahalla on jotain merkitystä, niin miksi sitä toimivaa pumppua vaihtamaan. Ajaa loppuun ja ihmettelee sen jälkeen mitä markkinoilta löytyy.

Tuo Toshiba taisi kuitenkin olla aikansa parhaita lajissaan. Etäkäytön saa hiluilla siihenkin ja saattaa kysyjällä sellainen jo ollakkin.
Vähän kummallista väkisin puolustelua vanhan ja tehottomaksi jo todetun laitteen puolesta. Kyllä tässä on jo (järkevän tason) loppuun ajaminen tapahtunut, jos ei vehje jaksa lämmittää edes pikkupakkasilla. Eikä ole välttämättä koskaan erityisen hyvin jaksanutkaan. Kuten tässä on jo useampaan kertaan tullut mainittua, niin nykyvehkeet ovat oleellisesti edellä tehoiltaan ja hyötysuhteeltaan 10-15v pömpeleihin verrattuna.
 
Juu, jos laite on hankittu 2005 on sitä käytetty lähes 19 vuotta jo. Eikä tuo "ajaa loppuun" ole ehkä ihan 100% paras neuvo jos sieltä tulee lehmän henkäys noin nolla / pari pakkasastetta lämmöillä jo. Se on sitten kallis alkaa uuteen vaihtamaan kiireellä kun vanha hajonnut eikä välttämättä saa laatua tilalle kun on pakko ottaa se ensimmäinen mitä vaan saa kämpän jäähtyessä.
 
Vähän kummallista väkisin puolustelua vanhan ja tehottomaksi jo todetun laitteen puolesta. Kyllä tässä on jo (järkevän tason) loppuun ajaminen tapahtunut, jos ei vehje jaksa lämmittää edes pikkupakkasilla. Eikä ole välttämättä koskaan erityisen hyvin jaksanutkaan. Kuten tässä on jo useampaan kertaan tullut mainittua, niin nykyvehkeet ovat oleellisesti edellä tehoiltaan ja hyötysuhteeltaan 10-15v pömpeleihin verrattuna.

Väkisin puolustelua. Minkä ihmeen takia pitäisi puolustaa, jotain vanhaa tuntemattoman ihmisen ilmalämpöpumppua. Se oli realismia. Tietojen mukaan pumppu on kunnossa. Nyky pumput eivät ole oleellisesti edellä 10-15v vanhoja pumppuja.


Juu, jos laite on hankittu 2005 on sitä käytetty lähes 19 vuotta jo. Eikä tuo "ajaa loppuun" ole ehkä ihan 100% paras neuvo jos sieltä tulee lehmän henkäys noin nolla / pari pakkasastetta lämmöillä jo.

Oli 12 vuotias ja jos 56C puhallus on lehmän henkäys, niin minkälainen lohikäärmeen
puhallus tulee nykyisistä pumpuista?
 
Väkisin puolustelua. Minkä ihmeen takia pitäisi puolustaa, jotain vanhaa tuntemattoman ihmisen ilmalämpöpumppua. Se oli realismia. Tietojen mukaan pumppu on kunnossa. Nyky pumput eivät ole oleellisesti edellä 10-15v vanhoja pumppuja.
Oli 12 vuotias ja jos 56C puhallus on lehmän henkäys, niin minkälainen lohikäärmeen
puhallus tulee nykyisistä pumpuista?
No ei kyllä tule pumpusta 56C puhallusta, näyttäköön hänen infrapunamittari mitä tahansa.
Nykypumput on noita 15 vuotta vanhoja ilppejä lähes puolet parempia hyötysuhteeltaan. Etenkin jos pakkasta on enemmän kuin -10C niin erot alkaa syntymään. Nykyaikaiset pumput käyttävät huomattavasti vähemmän ottotehoa parin asteen pakkasella kuin vanhat pumput.
 
No ei kyllä tule pumpusta 56C puhallusta, näyttäköön hänen infrapunamittari mitä tahansa.
Nykypumput on noita 15 vuotta vanhoja ilppejä lähes puolet parempia hyötysuhteeltaan. Etenkin jos pakkasta on enemmän kuin -10C niin erot alkaa syntymään. Nykyaikaiset pumput käyttävät huomattavasti vähemmän ottotehoa parin asteen pakkasella kuin vanhat pumput.
Ei hyötysuhteella ole mitään tekemistä sen kanssa miten lämmintä ilmaa ilppi puhaltaa.
 
Tietojen mukaan pumppu on kunnossa.
Lähtötilanne on, ettei tämä ko. pumppu jaksa kunnolla lämmittää edes 4 asteen pikkupakkasella. Ei siis ole "kunnossa".
Nyky pumput eivät ole oleellisesti edellä 10-15v vanhoja pumppuja.
Se, että toistelet tätä mielipidettäsi ilman perusteluja ei muuta asiaa. Laitteet ovat faktuaalisesti kehittyneet monella osa-alueella (mm. lämmitysteho, hyötysuhde, sulatus, äänitaso, toiminot, käyttömukavuus). 15v ikäinen vehje on jo auttamatta vanhaa teknologiaa, ja muutenkin käyttöikänsä ehtoopuolella. Toki sellain voisi edelleen "ajaa asiansa", mutta tässä tapauksessahan näin ei ole, kun ei lämpöä enää tuota kunnolla. Tuskin tuo Toshiba noin tehotun aikanaan uutena on kuitenkaan ollut.
 
Mulla on 2009 Mitsun FD25 lämmittämässä omakotitaloa. Viime vuonna koitin selvitellä, että kannattaako ostaa uusi. Lämpöpumppufoorumilla tuntui olevan konsensus, että rahan takia ei toimivaa kannata vaihtaa. Ominaisuudet ja käyttömukavuus sitten eri asia. Toisen käden tietoa, mutta peräisin kuitenkin alan foorumilta.
 
Ei hyötysuhteella ole mitään tekemistä sen kanssa miten lämmintä ilmaa ilppi puhaltaa.
No tottakai sillä on, vaikken sitä tarkoittanutkaan. Jos vanha laite imuroi vaikka 1000W ja pyyntinä 22C ja laite esim. puhaltaa 32C asteista ilmaa. Uudempi malli ottaa 800W ja samalla pyynnillä puhaltaa 36C ilmaa niin onhan se hyötysuhde aivan eri. Sun ei tarvi pitää uutta laitetta yhtä kovalla puhalluksella jne.
 
Mulla on 2009 Mitsun FD25 lämmittämässä omakotitaloa. Viime vuonna koitin selvitellä, että kannattaako ostaa uusi. Lämpöpumppufoorumilla tuntui olevan konsensus, että rahan takia ei toimivaa kannata vaihtaa. Ominaisuudet ja käyttömukavuus sitten eri asia. Toisen käden tietoa, mutta peräisin kuitenkin alan foorumilta.
Ei tietenkään kannata uusia mikäli laite toimii ja tuottaa lämpöä. Tässä tapauksessa jota nyt on käsitelty niin aloittajalla on ongelmaa ettei laite tuota lämpöä kun ulkona -4C. Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun mittariin lävähtää -14C. Ja vaikka tuo vanha pumppu tuottaisikin lämpöä vielä niin vanha pumppu on tulossa tiensä päähän. Nyt se kannattaa uusia eikä sitte ku talvella on -20C ja se pumppu sanoo itsensä irti.
 
Ei tietenkään kannata uusia mikäli laite toimii ja tuottaa lämpöä. Tässä tapauksessa jota nyt on käsitelty niin aloittajalla on ongelmaa ettei laite tuota lämpöä kun ulkona -4C. Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun mittariin lävähtää -14C. Ja vaikka tuo vanha pumppu tuottaisikin lämpöä vielä niin vanha pumppu on tulossa tiensä päähän. Nyt se kannattaa uusia eikä sitte ku talvella on -20C ja se pumppu sanoo itsensä irti.

Sieltähän tuli se reilu 50-astetta pihalle, kun @Geven oli pumpun puhallusilmaa mittaillut isolla lämpötilapyynnillä. Tuo on se testi, jota lämpöpumppufoorumilla suositellaan ja mikäli ulospuhallettava ilma on yli 50-astetta, niin silloin vikaa ei heidän mukaansa ainakaan lämmöntuottokyvyssä ole. Kaiken järjen mukaan isommalla pyynnillä ja puhalluksella alkaa kysyän mökki lämmetä. Alkuperäisestä viestistä sai sen kuvan, että nyt oli ensi kertaa testattu ilppiä ainoana lämmönlähteenä eli ensimmäinen veikkaus tosiaan sille, että pyynti ja puhallus liian pienellä. Mikä muuten on se ikä, kun ILP kannattaa varmuuden vuoksi uusia pelkästään sillä perusteella, että joutuu ilpin hajottua kytkemään vaihtoehtoisen lämmitysmuodon päälle tai isommille tehoille?
 
Lähtötilanne on, ettei tämä ko. pumppu jaksa kunnolla lämmittää edes 4 asteen pikkupakkasella. Ei siis ole "kunnossa".

Ok.

Näin se varmaankin. Pörssiähköilijänä oli lämmitykset pois, niin onhan tuossa paljon massaa lämmitettävänä. Kävin katsomassa tuon tilan lämpötilakäyrää, niin kyllä tuo toimii kuten pitääkin. Ulkoyksikön sulatukset näkyy hyvin noina pudoituksina.
1700675315020.png
 
No tottakai sillä on, vaikken sitä tarkoittanutkaan. Jos vanha laite imuroi vaikka 1000W ja pyyntinä 22C ja laite esim. puhaltaa 32C asteista ilmaa. Uudempi malli ottaa 800W ja samalla pyynnillä puhaltaa 36C ilmaa niin onhan se hyötysuhde aivan eri. Sun ei tarvi pitää uutta laitetta yhtä kovalla puhalluksella jne.
Huonommalla hyötysuhteella voidaan puhaltaa yhtä lämmintä ilmaa, se vaan vie enemmän energiaa.
 
Itsellä ei ole näkynyt tuota Gevenin laittamaa lämpötilakäyrää... Tuon perusteella pumppu kyllä toimii ihan normaalisti.

Edit: Tuli tässä mieleen että jos Geven on käsipelillä kokeillut sitä puhallusilmaa niin mikäli sulatus on ollut juuri tuloillaan niin sillon sieltä ei enää ole tullut yhtä lämmintä ilmaa mitä heti sulatuksen jälkeen.
Kannattaa kuitenkin seurata sitä tilannetta..
 
Mikä muuten on se ikä, kun ILP kannattaa varmuuden vuoksi uusia pelkästään sillä perusteella, että joutuu ilpin hajottua kytkemään vaihtoehtoisen lämmitysmuodon päälle tai isommille tehoille?

Ei kai ole olemassa mitään tiettyä ikää sinänsä? Jos laite toimii ja käyttäjä on tyytyväinen niin sitten vaan jatkaa käyttöä.
Esim. nopeasti katsoen vuonna 2022 kirjoitteli yhdellä foorumilla henkilö että:
"
Hei
Carrier 012 38YL-12B/ AHX305H, käyttöönotto 12.12.1996, luovuttaa vanhimman laitteen statuksen.

15.3 2022 laite purettiin ja korvattiin Mitsubishi Electric RW35VGHZ-SC laitteella. Vanha Carrier purettiin käytössä olevana laitteena. Lämmitti asentajien tuloon asti, jotka kuoletti laitteen ja veivät lämpöpumppujen hautausmaalle.
"

Mutta jos pitäisi arvioida sanoisin että harvempi enää 100% toimii päälle 20 vuoden ikäisenä vaikka laite näköjään voi toimia ainakin sen 25+ vuotta...
 
Kai joku 12-15v on aika tavallinen elinikä. Joku kestää ongelmitta maailman tappiin, joku toinen ei ilon päivää näytä ja muut siltä väliltä.

Voisi kai sanoa karkeasti, että suunnilleen saman verran ja samalla hajonnalla kuin koira :)
 
Meillä vaihtui mökillä vuoden alussa Mitsubishit vuodelta 2008 (GE25 ja FV25) uusiin, eli yltivät 15 vuoden teini-ikään. Sanoisin, että kyllä ihan kiitettävän arvosanan antaisin tuollekkin.
 
Vanhoissa koneissa suurin ongelma on se, että jossain -15..-20C paikkeilla ne joko sammuvat tai muuttuvat suorasähkölämmityksiksi. Muutenhan ne toimii siinä missä uudemmatkin jos vaan kylmäaineet on tallessa, varmasti huonommalla hyötysuhteella, mutta takaisinmaksuaika vaihdon hintaan peilaten on kyllä aika pitkä.
 
7 vuotta vanha mitsu fd25 lähti kaatopaikalle ja tilalle tuli saman firman ft35. Lämmittää paljon tehokkaammin kuin tuo vanha, eikä pidä (ainakaan vielä) sitä ärsyttävää naksumista, mitä tuo vanha piti. Sulatus äänet melko kovia.
 
Se koneen pihaltaman ilman lämpötila ei kyllä kerro mitään siitä onko laite tai sen hyötysuhde hyvä vai ei, mutta tietysti siitä huomaa jos laite ei toimi.

Vanhoissa koneissa suurin ongelma on se, että jossain -15..-20C paikkeilla ne joko sammuvat tai muuttuvat suorasähkölämmityksiksi. Muutenhan ne toimii siinä missä uudemmatkin jos vaan kylmäaineet on tallessa, varmasti huonommalla hyötysuhteella, mutta takaisinmaksuaika vaihdon hintaan peilaten on kyllä aika pitkä.
Ei tuollaista yleistystä oikein voi tehdä. On edelleen laitteita joilla ei alle -15°C lämpötilassa tee mitään, ja 20 vuotta sitten oli jo laitteita jotka jaksoivat vielä hyvin -30°C.

Tosin suorasähkölämmitykseksi ILP ei muutu koskaan, se on lämpöpumppu, ja äärimmäisessä tilanteessa se käyttää lämmön pumppaamiseen enemmän sähköä kuin mitä se tuottaa lämpöenergiaa. Koneiden pitäisi osata sammua ennen tuota, mutta ei välttämättä, varsinkaan vanha kone josta hieman ajan saatossa kylmäainetta karussa.
 
Se koneen pihaltaman ilman lämpötila ei kyllä kerro mitään siitä onko laite tai sen hyötysuhde hyvä vai ei, mutta tietysti siitä huomaa jos laite ei toimi.


Ei tuollaista yleistystä oikein voi tehdä. On edelleen laitteita joilla ei alle -15°C lämpötilassa tee mitään, ja 20 vuotta sitten oli jo laitteita jotka jaksoivat vielä hyvin -30°C.

Tosin suorasähkölämmitykseksi ILP ei muutu koskaan, se on lämpöpumppu, ja äärimmäisessä tilanteessa se käyttää lämmön pumppaamiseen enemmän sähköä kuin mitä se tuottaa lämpöenergiaa. Koneiden pitäisi osata sammua ennen tuota, mutta ei välttämättä, varsinkaan vanha kone josta hieman ajan saatossa kylmäainetta karussa.
No, onhan ton uuden scop parempi kuin vanhan. Tuntui että samoilla asetuksilla tuntui tota lämpö riittävän erilailla. Tosin toi fd oli keväällä täytetty ja menetti syksyllä viilennystehonsa. Mun kokemuksilla noi täytöt on ihan huuhaata, jostain se aine on karannut ja pumppu joutuu uusilla aineilla kovemmille. Ei ne aineet ehjästä pumpusta karkaa, menee vain täyttöön kuluneet rahat hukaan,uuta vaan tilalle.
 
Ainoa vuotopaikka mikä on helposti korjattavissa, on se täyttö-kolmitieventtiilin tiiviste. Kerran lyhyen asentajanuran aikana näin sellasen. Messinkikorkin kun avasi niiin TSIUHHH vaan kuului, eli vuoto oli selvä. Uusi tiiviste/sielu sinne, ja täyttö niin se tuli kuntoon. Jos ei tietoa mistä vuotanut niin -> uutta konetta.
Ton pystyy itsekin testaamaan, koska sijaitsee siinä koneen ulkopuolella, ei pitäisi tapahtua mitään kun "tulpan" siitä päästä löysää, jos tiiviste on ehjä.
 
Mulla kaatui tikkaat kylmäaineputken päälle, niin että vuosi liitoksesta. Tuo oli ihan helposti korjattava.

No, onhan ton uuden scop parempi kuin vanhan. Tuntui että samoilla asetuksilla tuntui tota lämpö riittävän erilailla. Tosin toi fd oli keväällä täytetty ja menetti syksyllä viilennystehonsa. Mun kokemuksilla noi täytöt on ihan huuhaata, jostain se aine on karannut ja pumppu joutuu uusilla aineilla kovemmille. Ei ne aineet ehjästä pumpusta karkaa, menee vain täyttöön kuluneet rahat hukaan,uuta vaan tilalle.
Siis ihan yleisellä tasolla tarkoitin, hyvä vanha pumppu on parempi kuin huono uusi.

Ja jos kylmäaine on hävinnyt kaikki, niin siellä on vuoto, eikä se korjaannu lisäämällä ainetta. Tarkoitin sitä sellaista pientä vajausta joka noissa usein on jos kone on saanut olla yli 10v täysin rauhassa, tuo näkyy lähinnä vain heikentyneenä hyötysuhteena ja pakkasen kiristyessä lämpö loppuu
 
Vaihdettiin boschin 6100 mitsun ln35, on kyllä ihan eri maailmasta tuo mitsu. En suosittele tuota boschia kenellekkään, hirveitä ongelmia kokoajan. Varsinkin 4-tie venttiilin kanssa.
 
Neljä kuukautta vanha gree amber 35 lähti takaisin tukkurille ja tilalle tuli mitsun ft25.
Green ongelmana järkyttävä painesykäys sulatuksella( riitävän kova herättäämään, vaikka sisäyksikkö oli parin huoneen päässä..) , kun ulkoilma alle nollan. Koneeseen vaihdettiin piirikortti ja kun sekään ei auttanut, purettiin kauppa ja tilalle tuo aiemmin mainittu mitsu.
 
Mulla tuossa mideassa se sulatussykli myös alkaa kolauksella ja kovalla tuhauksella, mutta ei nuo tuollaiset äänet sillälailla häiritse, että niille tekisi jotain. Jokin jatkuva kitinä tms olisi eri asia.

Jos olisin tuon pumpun ostanut törkyhinnalla ja kalliilla asennuksella, niin valituskynnys olisi varmasti hieman toinen.
 
Onko tälläisestä skenaariossa kokemusta :
pidän ilppiä ajastimella päällä 6h jonka jälkeen 18h sammuksissa sitten taas uudelleen päälle. tätä 24/7. Onko tästä todistetusti haittaa ? mm. daikin varoittaa että hajottaa pumpun. onko myyntimiesten häpötystä ?
 
Onko tälläisestä skenaariossa kokemusta :
pidän ilppiä ajastimella päällä 6h jonka jälkeen 18h sammuksissa sitten taas uudelleen päälle. tätä 24/7. Onko tästä todistetusti haittaa ? mm. daikin varoittaa että hajottaa pumpun. onko myyntimiesten häpötystä ?
Onko tuo ajastus ILPin sähkön syötössä, vai koneen omassa ohjelmassa?

Se täydestä laukasta sähkön poistaminen vaikuttaa aika väkivaltaiselta rysähdykseltä, joka voi kyllä jatkuvasti toistuessaan hajottaa jotain.

Jotkut ILPit on niin tyhmiä etteivät tajua kytkeä kompuran öljylämmitintä päälle ennen kompuraa, joka ei varmastikaan ole koneelle nautinnollista pakkasilla.
 
Tässä Gree:ssä on wifi ja appilla ohjailen. Eli hallittu sammutus ja käynnistys.
 
Tässä Gree:ssä on wifi ja appilla ohjailen. Eli hallittu sammutus ja käynnistys.

Miten olisi jos lyöt sen vain puhallukselle silloin, kun ei ole tarve varsinaiselle käytölle?
Sähkönkulutus on toki luokkaa 10-20W, mutta silloin ei pitäisi ihmetellä kovia pakkasia ja kompuraa.
 
haluan sammuttaa laitteen yöksi kun ei ole täysin äänetön vaikka puhallus minimissä. Pitää tutkia voinko sammuttaa puhalluksen kokonaan sammuttamatta laitetta.
 
Tässä Gree:ssä on wifi ja appilla ohjailen. Eli hallittu sammutus ja käynnistys.
Tuskin tuo siloin tuosta sammutuksesa välittää.

Tietysti voit tutkia miten se pakkasaamuna käynnistyy. Eli lähteekö kompura hurraamaam heti kun komentaa käyniin, vai osaako se esilämmittää sen. Tosin onhan mahdollista että siinä on se lämmitysvastus päällä kokoajan, kun kone on sähkössä.
 
Mikä on tällä hetkellä se "testivoittaja" pieneen mökkiin tai asuntoon ja lämmityskäyttöön? Mitsubishi vai Panasonic? Pitääkö kovin monesta eri mallista osata valita?
 
haluan sammuttaa laitteen yöksi kun ei ole täysin äänetön vaikka puhallus minimissä. Pitää tutkia voinko sammuttaa puhalluksen kokonaan sammuttamatta laitetta.

Minulla on Home Assistantissa automaatio joka sammuttaa juurikin Gree-ILPin (kuten painaisin kaukosäätimestä OFF) kun yläkerran lämpötila saavuttaa x astetta, ja laittaa takaisin päälle (kuten painaisin kaukosäätimestä ON - HEAT) kun lämpötila laskee X astetta. Totesin Green oman lämpötila-anturin sanovan mitä sattuu enkä saa sitä paikkansa pitäväksi millään, joten tuolla pääsen lämmityksen kanssa parempaan tarkkuuteen.

Testattu 19 pakkasasteessa lähtevän vielä moitteetta päälle, hetken joutuu keräilemään itseään eli lämmittämään. Tosin tuossa omassahan on operatiivinen lämpötila ohjekirjan mukaan -15 asti...
 
Tilasin Ultimatemarketista Gree 09- ilpin ja asensin tietysti itse. Samalla lailla kun monta kertaa aiemminkin.

Laitteessa on kuitenkin mystillinen vika; Vehje toimii hyvin jopa 2 viikkoa, mutta yhtäkkiä ilp onkin puskenut yläkerran aulan jopa yli 30- asteiseksi. Uudelleen käynnistys auttaa, ja laite on taas pitkään rauhallinen. Osaisiko joku auttaa mistä vikaa etsiä?

Ultimatemarkettiin on varmaankin turha ottaa yhteyttä..
 
Tilasin Ultimatemarketista Gree 09- ilpin ja asensin tietysti itse. Samalla lailla kun monta kertaa aiemminkin.

Laitteessa on kuitenkin mystillinen vika; Vehje toimii hyvin jopa 2 viikkoa, mutta yhtäkkiä ilp onkin puskenut yläkerran aulan jopa yli 30- asteiseksi. Uudelleen käynnistys auttaa, ja laite on taas pitkään rauhallinen. Osaisiko joku auttaa mistä vikaa etsiä?

Ultimatemarkettiin on varmaankin turha ottaa yhteyttä..

varmaan ilmanlämpöanturista
 
Taitaa olla tuo Mitsubishin RW25:

Minkälaista sijoituspaikkaa sisäyksikölle sitten kannattaa katsoa? Pitääkö kukaan eteiskäytävän päässä, tuulikaapin oven yläpuolella, jos käytävä 3,2 metrin jälkeen aukeaa (toispuoleisesti) olohuoneeksi? Käytävässä on matalia kalusteita koko matkalla. Onko iso häviö siitä, jos putket menevät kylmän ulkovaraston läpi noin 1,5 metriä?

Asentaako kukaan olohuoneen tai ruokahuoneen ikkunan päälle, jos karmin ja kattolistan välissä on 35 cm, vai ihan suosiolla ikkunan viereen? Ikkunan kohdalla katon ja seinän kulmassa olevan valaisimen voinee siirtää, mutta verhot taitavat näyttää hölmöltä jos tanko on karmin tasalla yksikön alapuolella. Jos siihen edes saa laittaa verhoja. Tai ehkä mainoksista ja esitteistä näkisi, millä tavoin sisäyksiköitä on sijoiteltu.

Muokkaus: No mutta stupido minä. Voihan putket vetää sisällä vaikka mihin, eikä ruuhkainen ulkoseinä ainoa vaihtoehto ole.

Mutta pitääkö putkien tulla sisäyksikköön aina seinän läpi, vai voivatko ne koukata siihen seinän pintaa pitkin sivulta? Vai riippuuko laitteesta?
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaista sijoituspaikkaa sisäyksikölle sitten kannattaa katsoa? Pitääkö kukaan eteiskäytävän päässä, tuulikaapin oven yläpuolella, jos käytävä 3,2 metrin jälkeen aukeaa (toispuoleisesti) olohuoneeksi? Käytävässä on matalia kalusteita koko matkalla. Onko iso häviö siitä, jos putket menevät kylmän ulkovaraston läpi noin 1,5 metriä?

Asentaako kukaan olohuoneen tai ruokahuoneen ikkunan päälle, jos karmin ja kattolistan välissä on 35 cm, vai ihan suosiolla ikkunan viereen? Ikkunan kohdalla katon ja seinän kulmassa olevan valaisimen voinee siirtää, mutta verhot taitavat näyttää hölmöltä jos tanko on karmin tasalla yksikön alapuolella. Jos siihen edes saa laittaa verhoja. Tai ehkä mainoksista ja esitteistä näkisi, millä tavoin sisäyksiköitä on sijoiteltu.

Muokkaus: No mutta stupido minä. Voihan putket vetää sisällä vaikka mihin, eikä ruuhkainen ulkoseinä ainoa vaihtoehto ole.

Mutta pitääkö putkien tulla sisäyksikköön aina seinän läpi, vai voivatko ne koukata siihen seinän pintaa pitkin sivulta? Vai riippuuko laitteesta?

Ks. Sisäyksikön paras paikka

Kondenssivedelle tarvii sisäyksiköstä järjestää veden poistoputki jäähdytyskäyttöä varten. Joko ulos suoraan tai sitten viemäriin sisällä. Voi sen veden pumpata lisälaitteilla vaikka "ylämäkeen".
 
Mutta pitääkö putkien tulla sisäyksikköön aina seinän läpi, vai voivatko ne koukata siihen seinän pintaa pitkin sivulta? Vai riippuuko laitteesta?



Voivat, kyllä taitaa olla lähes joka laitteessa mahdollisuus laittaa tulemaan sivusta ulos.

Ja se häviö kulkiessaan jonkun ulkovaraston läpi on ihan olematon., varsinkin kun yleisesti käytetään lämpöeristettyjä kupariputkia.



Sisäyksikön paikka ja asennus (miel. avaraan paikkaan)
* etäisyys katosta väh 15cm
* etäisyys lattiasta n. 230cm
* tilaa oikealla ja vasemmalla väh 5cm
* tilaa ilman ulostulon kohdalla vähintään 30cm
* Mahdollisimman kauaksi vetoisista ikkunoista, lämpöpattereista ja tulisijoista
 
Viimeksi muokattu:
Älä laita ainakaan keittiöön ellei ole pakko. Keittiössä kuitenkin leijailee rasvaa ja puhallat ne rasvat muuten pitkin kämppää. Keittiössä on myös lämmin kun käytät liettä tai uunia niin ilp ei toimi yhtä tehokkaasti kuin toisessa paikassa.
Mitä pidemmän matkan ilp pystyy puhaltamaan "suoraa eteenpäin" sen paremmin ilma levittyy ympäri asuntoa.
 
No sitä minäkin, mutta vaikka käyttää kaukosäätimen "I feel"- toimintoa, niin ongelma ei poistu. Eli olen mielestäni eliminoinut mahdollisen lämpöanturivian.

Kerro jos koskaan keksit tähän ratkaisua - itse en ole keksinyt. Green pumpulla samaa ongelmaa eli olipa sitten I feel käytössä tai ei, niin tuntuu että joko
a) laite lämmittää asunnon liian kuumaksi vrt. tavoitelämpötila
b) ilppi ei hyrähdä käyntiin ennen kuin kämppä on 18-asteinen

Itse ratkaisin tämän tosiaan Home Assistantin automaatioratkaisulla joka tarkastelee ulkoisia sensoreita ja sammuttelee/käynnistää koneen niiden perusteella. Ei ihan herkullisin tilanne vaan mieluummin olisin antanut pumpun hoitaa tuon puolen itse mutta en kyllä saa pelittämään sitä.
 
Kerro jos koskaan keksit tähän ratkaisua - itse en ole keksinyt. Green pumpulla samaa ongelmaa eli olipa sitten I feel käytössä tai ei, niin tuntuu että joko
a) laite lämmittää asunnon liian kuumaksi vrt. tavoitelämpötila
b) ilppi ei hyrähdä käyntiin ennen kuin kämppä on 18-asteinen

Itse ratkaisin tämän tosiaan Home Assistantin automaatioratkaisulla joka tarkastelee ulkoisia sensoreita ja sammuttelee/käynnistää koneen niiden perusteella. Ei ihan herkullisin tilanne vaan mieluummin olisin antanut pumpun hoitaa tuon puolen itse mutta en kyllä saa pelittämään sitä.
En siis ole yksin ongelman kanssa. Internet tiesi ongelmasta hämmästyttävän vähän. Mitä kaikkea olet yrittänyt tehdä?
 
Eteisen ulko-oven tai tuulikaapin oven päällinen on oiva paikka, jos siitä pääsee puhkumaan avara(mpa)an tilaan kuten olkkariin. Saa hieman viileämpää imuilmaa siinä eikä äänet/ilmavirta häiritse.

Valmistajien ilmoittamat minimietäisyydet ympäröiviin rakenteisiin vaihtelevat. Esim. Toshiballa ja Daikinilla on sisäyksikön ylle jääväksi minimiksi ilmoitettu vain 40mm. Mitsulla enemmän.
 
En siis ole yksin ongelman kanssa. Internet tiesi ongelmasta hämmästyttävän vähän. Mitä kaikkea olet yrittänyt tehdä?

Päivittänyt firmiksen, resetoinut pömpelin ja kokeillut säädellä eri asetuksia niin health moden, tuuletusnopeuden ja juurikin ton ifeelin avulla mutta en oikein ole päässyt puusta pitkälle.

Tällä hetkellä oletan, että toi Gree ei jostain syystä aina päivitä oikein lämpötilasensorin lukemaa itse laitteeseen: Eli ILPin "current temp" jää jostain syystä laahaamaan epätavallisen alas, jolloin laite puhaltaa ilmaa enemmän kuin on tarpeen eli ei saavuta "target temp" arvoa: sitten kun laite päivittää sen oikeaksi menee pömpeli lepotilaan ja käy vastavuoroisesti niin, että current temp on jotain 24 pitkän aikaa kun target olisi 21 ja huone pääsee sinne 19 asteeseen ennen kuin arvot päivittyy oikeaksi. Toisinaan tämä tosiaan vaatii ton sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen.

Eli jonkinlaiseen sensoriongelmaan tää viittaisi mutta en oikein pääse kärryille mistä kiikastaa kun sama ilmiö toistuu sekä iFeel toiminnossa että ilman sitä.

Esimerkkinä: ifeel päällä, kaukosäädin paikassa jossa toinen, paikkansa pitävä sensori näyttäisi lämpötilaksi 20.4. On täysin mahdotonta et tossa paikassa olisi 18 astetta eli iFeel antaa täysin sekavia lukemia. Sekavuus ei poistu vaikka iFeelin kytkisi pois päältä.

Kuvassa nykyinen lämpötila on Green ilmoittama nykyinen lämpötila = ifeel lämpötila ja Tavoite on 21 eli ILP puhaltaa ilmaa tonne asti.
1701330582981.png


Tilanne on de fakto tämä:

1701330653760.png
 
Green kaukosäädin toimii i feel tilassa lämpömittarina.

"Painamalla tätä painiketta kerran käyttöön otetaan I FEEL -toiminto ja näyttöön ilmestyy toiminnon merkki . Kun tämä toiminto on käynnistetty, kaukosäädin mittaa jatkuvasti huoneenlämpötilaa ja lähettää lämpötilan sisäyksikölle 10 minuutin välein. Kun painiketta painetaan uudelleen, toiminto poistuu käytöstä. Kun I FEEL - toiminto käynnistetään, täytyy kaukosäädin jättää paikkaan, josta sen lähettämä signaali välittyy sisäyksikköön."

Eli jos sulla on se kaukosäädin esim. "liian" lähellä ja siinä onkin tarpeeksi lämpöä, ei huoneessa ole välttämättä tarpeeksi lämmintä jne. Itellä ei ole Green pumppua mutta en muutenkaan käytä noita i feel tms. hommeleita näiden toimintahäiriöiden vuoksi. Laitan 21-22 pyynniksi ja manuaalisesti puhalluksen. Ja hyvin toimii. Noilla laitteiden energiansäästö kikkailuilla kun ei saa sitä mitä haluaa. Se jos säästät jonkun watin siellä täällä on ihan turhaa mutta lämmitys ei toimi oikein niin se pistää ketuttamaan.
 
Päivittänyt firmiksen, resetoinut pömpelin ja kokeillut säädellä eri asetuksia niin health moden, tuuletusnopeuden ja juurikin ton ifeelin avulla mutta en oikein ole päässyt puusta pitkälle.

Tällä hetkellä oletan, että toi Gree ei jostain syystä aina päivitä oikein lämpötilasensorin lukemaa itse laitteeseen: Eli ILPin "current temp" jää jostain syystä laahaamaan epätavallisen alas, jolloin laite puhaltaa ilmaa enemmän kuin on tarpeen eli ei saavuta "target temp" arvoa: sitten kun laite päivittää sen oikeaksi menee pömpeli lepotilaan ja käy vastavuoroisesti niin, että current temp on jotain 24 pitkän aikaa kun target olisi 21 ja huone pääsee sinne 19 asteeseen ennen kuin arvot päivittyy oikeaksi. Toisinaan tämä tosiaan vaatii ton sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen.

Eli jonkinlaiseen sensoriongelmaan tää viittaisi mutta en oikein pääse kärryille mistä kiikastaa kun sama ilmiö toistuu sekä iFeel toiminnossa että ilman sitä.

Esimerkkinä: ifeel päällä, kaukosäädin paikassa jossa toinen, paikkansa pitävä sensori näyttäisi lämpötilaksi 20.4. On täysin mahdotonta et tossa paikassa olisi 18 astetta eli iFeel antaa täysin sekavia lukemia. Sekavuus ei poistu vaikka iFeelin kytkisi pois päältä.

Kuvassa nykyinen lämpötila on Green ilmoittama nykyinen lämpötila = ifeel lämpötila ja Tavoite on 21 eli ILP puhaltaa ilmaa tonne asti.
1701330582981.png


Tilanne on de fakto tämä:

1701330653760.png
Olet näköjään perehtynyt ongelmaan ihan tosissaan. Tuskin oma järkeilyni tuon parempaa lopputulosta voi saavuttaa. Oletko yrittänyt kysyä apua valmistajalta tai myyjältä/asentajalta?
 
Olet näköjään perehtynyt ongelmaan ihan tosissaan. Tuskin oma järkeilyni tuon parempaa lopputulosta voi saavuttaa. Oletko yrittänyt kysyä apua valmistajalta tai myyjältä/asentajalta?

Toi on edellisen omistajan hankkima, niin en sitten ole sen enempää lähtenyt selvittelemään vaan lykkäsin tosiaan siihen Home Assistantin avulla automaatiot joilla se aukeaa/sulkeutuu kun parin eri sensorin keskilämmöt on x astetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom