- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 703
Millä mittasit?Nyt lämpeää nopeasti tasan 90c:hen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millä mittasit?Nyt lämpeää nopeasti tasan 90c:hen
Millä mittasit?
Ostin noin 8-9 vuotta sitten Audin, josta meni etu laakeri. Vaihdoin molemmat etupäät. Pari tonnia myöhemmin meni takalaakeri ja vaihdoin taas molemmat. Ajoa noilla uskoakseni alkuperäisillä laakereillä oli noin 50tkm. Vaihdoin tilalle joka kulmaan SKF:t. Siellä ne on pyörineet 130tkm ilman ongelmia (kop kop). Eli ei nuo SKF:t nyt ihan kuraa ole ja piesseet alkuperäiset kohta kolminkertaisesti kilometreissä.Eivät ne kyllä ole, SKF:än pienten teollisuuslaakereiden laatu on tippunut onnettomalle tasolle sen jälkeen, kun tuotanto siirtyi kiinaan ja näköjään sama tapahtui myös ajoneuvolaakereille.
Sen takia olenkin siirtynyt ostamaan sekä ajoneuvoihin, että teollisuussovelluksiin pääosin NTN-SNR tai INA-FAG tuoteita, joissa hinta/laatu on paljon parempi.
Miksi se satula halkaista täytyy ?Laitoin -98 Toyota Hiluxiin uudet jarrusatulat, putket, palat ja pienosat. Parista lähimmästä liikkeestä löytyi tehdaskorjatut satulat, Elstock vasemmalle ja A.B.S oikealle. Motonetista uudet jarruputket 37cm D-TX (alkup. 34cm) itse taiteltuna. Jarrupalat olivat Boschia. Pienosat Quick Brake.
N. 90 € olivat molemmat satulat kappaleelta, jarruputki 2x 8€, jarrupalat eteen 18€, pienosat 3€.
Joskus taannoin yksi A.B.S:n satula levisi heti alkuunsa, kun yhden männän tiiviste oli ilmeisesti virheellisesti asennettu. Elstockin satulan mukana tulleet "jouset" eivät pitäneet liukutappeja kunnolla paikoillaan ja pääsivät aina niille tarkoitetusta raosta pois. Quick Braken setin "jouset" vaikuttivat ok. Jousilla tarkoitan niitä metallilankoja.
Nämä nyt toimineet jo muutama kymmenen kilometriä. Korjailen alkuperäiset varalle, jos nuo pettää. Tärkeintä oli saada tämä nopeasti ajoon. Olivat niin jumissa ja ruosteessa, 4 mäntäinen kaksiosainen satula, ja välissä vielä joku neliöprofiili o-rengas jota ei edes marmorilta saa (perustelu ilmeisesti se, ettei satulaa kuulu halkaista, koska tiiveyttä ei voi taata sen jälkeen).
Ikänsä paikoillaan olleet liukutapit antoivat joka suunnasta periksi eivätkä liikkuneet mihinkään, niin katkaisin ne ja satulanpalat erikseen sai sitten tapinpalat molemmista helpommin irti. Tämä päätös siinä vaiheessa, kun ajattelin vielä vaihtavani noihin alkuperäisiin tiivisteet jne. En olis halkaissut jos olis tiennyt noista neliöprofiili o-renkaista, koska esim. w203 mersussa on ollut ihan vaihdettavissa olevat vastaavan tyylisessä satulassa.Miksi se satula halkaista täytyy ?
Starkin 3BG Passatin takajarrusatuloiden käsijarruvaijerin linkku oli aivan eri muotoinen kuin alkuperäinen, eikä alkuperäinen vaijeri sopinut paikalleen.Oliko kenelläkään kokemusta Starkin jarrusatuloista? Vilkaisin autodocin tilausta niin ovat tyrkyttämässä tuollaista Kamotan jarrusatulan tilalle vuosituhannen vaihteessa valmistettuun vagilaiseen.
Ostin noin 8-9 vuotta sitten Audin, josta meni etu laakeri. Vaihdoin molemmat etupäät. Pari tonnia myöhemmin meni takalaakeri ja vaihdoin taas molemmat. Ajoa noilla uskoakseni alkuperäisillä laakereillä oli noin 50tkm. Vaihdoin tilalle joka kulmaan SKF:t. Siellä ne on pyörineet 130tkm ilman ongelmia (kop kop). Eli ei nuo SKF:t nyt ihan kuraa ole ja piesseet alkuperäiset kohta kolminkertaisesti kilometreissä.
Edit: en tiedä onko näissäkin liikkeellä väärennöksiä. Yhden SKF:n palautin virolaiseen liikkeeseen, kun tuli voipaperiin käärittynä ja Motonetistä ostetut oli sinetöidyssä muovissa, jonka sai vain leikkaamalla auki.
Gatesin jakohihnan palikat kannattaa jättää kauppaan.
Eihän tuo välys haittaa mitään...?
Oliko kenelläkään kokemusta Starkin jarrusatuloista? Vilkaisin autodocin tilausta niin ovat tyrkyttämässä tuollaista Kamotan jarrusatulan tilalle vuosituhannen vaihteessa valmistettuun vagilaiseen.
...jos nyt oli aito.Bosch öljynsuodatin (Made in Tunisia) oli monta milliä liian pitkä ja ei mennyt paikalleen. Valmistajankin oman speksin mukaan olisi kuulunut olla 101mm, mutta oli yli 103mm. Suodattimessa oli etsattuna sama osanumero, joka oli paketissa eli ei ollut väärä suodatin paketissa. Ilmeisesti siis kyseessä valmistusvirhe. Boschin osat menee nyt kyllä boikottiin, kun ei tuohonkaan merkkiin voi enää luottaa. Onkin vähän ihmetyttänyt, miten nämä on nykyään haussa halvimpien joukossa.
Aika rosoisen näköset on Lesjöforssin jousien päät. Melkee vois väittää jo valmiiks "katkenneeksi" jos ei olisi uudet ja tuoreessa maalissa
Täytyy melkeenpä ite pyöristää nuo.
Mitä merkitystä?
Mätänetiltä tarjottiin BMW:n kolmossarjalaiseen M54B25 mosalla Boschin suodatin. Tiivisteet tuli mukana, filsussa komeili Made in Spain ja toleranssit olivat mallia pesussa kutistuneet, sai kyllä turata paikoilleen aivan apinan raivolla, että sen sai painettua aivan suodatinkotelon pohjaan asti ja kikkareen pyöriteltyä takaisin paikoilleen.Bosch öljynsuodatin (Made in Tunisia) oli monta milliä liian pitkä ja ei mennyt paikalleen. Valmistajankin oman speksin mukaan olisi kuulunut olla 101mm, mutta oli yli 103mm. Suodattimessa oli etsattuna sama osanumero, joka oli paketissa eli ei ollut väärä suodatin paketissa. Ilmeisesti siis kyseessä valmistusvirhe. Boschin osat menee nyt kyllä boikottiin, kun ei tuohonkaan merkkiin voi enää luottaa. Onkin vähän ihmetyttänyt, miten nämä on nykyään haussa halvimpien joukossa.
E61 535d Bemarin vetarit pitäisi uusia. Niveliä ei myydä erikseen, ilmeisesti pakko ostaa koko akselit. (Alkuperäinen osanro. 33207572430)
SKF:n takavetoakselit maksavat noin 280e (linkki). Spidan (linkki) / Löbro (linkki) maksaisivat noin 550e. SKF saatavilla heti, Spidan ja Löbro kuukauden toimitusajalla.
Onko SKF:n laatu nykyisin niin huono, ettei kannata ostaa, vaikka hintaeroa olisi tuplat? Nivelen kestävyys arveluttaa kaikista eniten. Suojakumit ja rasvat olen valmis vaihtamaan vuoden taikka parin kuluttua, jos ja kun SKF:n kumi alkaa halkeilla.
Oman kokemuksen mukaan Ridexin osat olleet hintaansa nähden hyviä, esim. jarrupaloissa ei tuntunut olevan eroa verrattuna OE-laatuisiin. Tosin vasta puoli vuotta olleet käytössä, joten jos käyttöikä jää huomattavasti lyhyemmäksi niin perun puheeniUskaltaako ostaa Ridex merkkistä hydrolaakeria (siis moottorin tukikumi ford focus mk2.5:een)? Puolet halvempi kuin esim. febestin osa.
Starkin osat omalla kokemuksella huonoimpia merkkejä autodocissa, tullut jopa vanhaa osaa huonompaa uuden paketissa vaikka vanha on ollut loppu, eli siis toiminut huonommin kuin vanha.
Meyle (jarruosat, hyvä | iskarin yläpäänlaakeri, huono | lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat OK, KESTÄVIÄ!
Dolzin vesipumpussa tuli aivan yllättäen ja pyytämättä mukana pari o-rengasta, ilmeisesti termostaatille ja termarikopalle. Sinänsä jännä kun noitahan ei tarvii irrottaa/avata edes vesipumpun vaihdossa.
Oliko se itse tuote nyt hyvä vai huono?
Kokemuksia Zimmermann -merkkisistä (Zimmermann Bremsen günstig im Shop kaufen) jarrulevyistä ja jarrupaloista?
Ovatko laadukkaita?
Hyviä ovat ja tuommoiset löytyy omastakin autosta.Kokemuksia Zimmermann -merkkisistä (Zimmermann Bremsen günstig im Shop kaufen) jarrulevyistä ja jarrupaloista?
Ovatko laadukkaita?