Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Unipoint-merkkinen puhallinmoottori kesti noin vuoden ja laakeri hirtti kiinni, sulattaen liittimen ja johtojen kuoret, muttei polttanut sulaketta. Tulipalo oli ilmeisen lähellä.
Tässä oli taas kyseessä halvin mahdollinen osa. Ei vaan kannata sitä halvinta mahdollista ostaa ellei ihan ehdoton pakko ole.
 
Eivät ne kyllä ole, SKF:än pienten teollisuuslaakereiden laatu on tippunut onnettomalle tasolle sen jälkeen, kun tuotanto siirtyi kiinaan ja näköjään sama tapahtui myös ajoneuvolaakereille.

Sen takia olenkin siirtynyt ostamaan sekä ajoneuvoihin, että teollisuussovelluksiin pääosin NTN-SNR tai INA-FAG tuoteita, joissa hinta/laatu on paljon parempi.
Ostin noin 8-9 vuotta sitten Audin, josta meni etu laakeri. Vaihdoin molemmat etupäät. Pari tonnia myöhemmin meni takalaakeri ja vaihdoin taas molemmat. Ajoa noilla uskoakseni alkuperäisillä laakereillä oli noin 50tkm. Vaihdoin tilalle joka kulmaan SKF:t. Siellä ne on pyörineet 130tkm ilman ongelmia (kop kop). Eli ei nuo SKF:t nyt ihan kuraa ole ja piesseet alkuperäiset kohta kolminkertaisesti kilometreissä.

Edit: en tiedä onko näissäkin liikkeellä väärennöksiä. Yhden SKF:n palautin virolaiseen liikkeeseen, kun tuli voipaperiin käärittynä ja Motonetistä ostetut oli sinetöidyssä muovissa, jonka sai vain leikkaamalla auki.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko kenelläkään kokemusta Starkin jarrusatuloista? Vilkaisin autodocin tilausta niin ovat tyrkyttämässä tuollaista Kamotan jarrusatulan tilalle vuosituhannen vaihteessa valmistettuun vagilaiseen.
 
Laitoin -98 Toyota Hiluxiin uudet jarrusatulat, putket, palat ja pienosat. Parista lähimmästä liikkeestä löytyi tehdaskorjatut satulat, Elstock vasemmalle ja A.B.S oikealle. Motonetista uudet jarruputket 37cm D-TX (alkup. 34cm) itse taiteltuna. Jarrupalat olivat Boschia. Pienosat Quick Brake.

N. 90 € olivat molemmat satulat kappaleelta, jarruputki 2x 8€, jarrupalat eteen 18€, pienosat 3€.

Joskus taannoin yksi A.B.S:n satula levisi heti alkuunsa, kun yhden männän tiiviste oli ilmeisesti virheellisesti asennettu. Elstockin satulan mukana tulleet "jouset" eivät pitäneet liukutappeja kunnolla paikoillaan ja pääsivät aina niille tarkoitetusta raosta pois. Quick Braken setin "jouset" vaikuttivat ok. Jousilla tarkoitan niitä metallilankoja.

Nämä nyt toimineet jo muutama kymmenen kilometriä. Korjailen alkuperäiset varalle, jos nuo pettää. Tärkeintä oli saada tämä nopeasti ajoon. Olivat niin jumissa ja ruosteessa, 4 mäntäinen kaksiosainen satula, ja välissä vielä joku neliöprofiili o-rengas jota ei edes marmorilta saa (perustelu ilmeisesti se, ettei satulaa kuulu halkaista, koska tiiveyttä ei voi taata sen jälkeen).
Miksi se satula halkaista täytyy ?
 
Noh lisätään tänne paskoja kokemuksia SKF:n tiimoilta. Heidän valmistama vetoakseli Fordissa kesti 3v/45tkm kunnes nivelet olivat niin väljänä että klappi kuului kolahtavana äänenä matkustamoon asti. Suojakumit olivat ehjät.
 
Miksi se satula halkaista täytyy ?
Ikänsä paikoillaan olleet liukutapit antoivat joka suunnasta periksi eivätkä liikkuneet mihinkään, niin katkaisin ne ja satulanpalat erikseen sai sitten tapinpalat molemmista helpommin irti. Tämä päätös siinä vaiheessa, kun ajattelin vielä vaihtavani noihin alkuperäisiin tiivisteet jne. En olis halkaissut jos olis tiennyt noista neliöprofiili o-renkaista, koska esim. w203 mersussa on ollut ihan vaihdettavissa olevat vastaavan tyylisessä satulassa.

Kuskinpuolella sitten tuosta oppineena irroitin koko vanhan satulan paloineen ja tappeineen ja uusi heti paikoilleen. Hyvin on edelleen muuten pelannut nuo tehdaskorjatut satulat.

Toki mitä nyt lueskelin, niin en kyllä löytänyt tapauksia missä satula ei olisi enää pitänyt uuden välitiivisteen kanssa, vaikka niihin ei (näin olen ymmärtänyt) siitä syystä myydä uusia. En nyt jaksanut lähteä kokeilemaan koska autoa tarvitaan asap ajoon, helpompi oli laittaa tehdaskorjatut.
 
Nissens jäähdytin vuotaa vaikka ikää on ehkä 5 vuotta ja kilometrejä joku 50 tkm. Ei voi laadulla kehua.
 
Kamokan raitisilmasuodatin oli vuoden käytössä ja vaihdoin nyt tilalle uuden eri merkkisen. Oli ns. porvarimalli kaikilla herkuilla eli aktiivihiilisuodatuksella, sienenestolla ja antibakteerisella vaikutuksella. Hinta ei päätä huimannut, jotain 10-11 euron luokkaa Autodocista tilattuna, siis jopa halvempi kuin joidenkin muiden merkkien perussuodattimet. Suodatin hoiti hommansa hyvin, mutta oli hieman erikoisen hajuinen ja tämä haju tuli myös ilmastoinnin kautta matkustamoon suurin piirtein ensimmäisen käyttökuukauden ajan.
 
Oliko kenelläkään kokemusta Starkin jarrusatuloista? Vilkaisin autodocin tilausta niin ovat tyrkyttämässä tuollaista Kamotan jarrusatulan tilalle vuosituhannen vaihteessa valmistettuun vagilaiseen.
Starkin 3BG Passatin takajarrusatuloiden käsijarruvaijerin linkku oli aivan eri muotoinen kuin alkuperäinen, eikä alkuperäinen vaijeri sopinut paikalleen.
 
Rupesin ihmettelemään miks mun 1.8T koneessa jakohihna on niin kuluneen näkönen, verrattuna tilalle tulevan moottorin hihnaan.

Febi Bilstein hihnassa on pakko olla jo uutena vähemmän selkäpuolella kumia. Laitoin vierekkäin ja tosiaan on ohuempi.
VAG OEM hihna ei ole näyttänyt kulumista selkäpuolella juuri ollenkaan, vaikka ollut moottorissa vuodesta 2011. En jaksa uskoa että moottori olisi ollut käyttämätön jo 11 vuotta.
DAYCO hihna uutena on selvästi paksumpi kuin tuo Febin hihna <10tkm ajettuna ja 3v vanhana, hampaiden kohdat näkyy läpi.
 
Ostin noin 8-9 vuotta sitten Audin, josta meni etu laakeri. Vaihdoin molemmat etupäät. Pari tonnia myöhemmin meni takalaakeri ja vaihdoin taas molemmat. Ajoa noilla uskoakseni alkuperäisillä laakereillä oli noin 50tkm. Vaihdoin tilalle joka kulmaan SKF:t. Siellä ne on pyörineet 130tkm ilman ongelmia (kop kop). Eli ei nuo SKF:t nyt ihan kuraa ole ja piesseet alkuperäiset kohta kolminkertaisesti kilometreissä.

Edit: en tiedä onko näissäkin liikkeellä väärennöksiä. Yhden SKF:n palautin virolaiseen liikkeeseen, kun tuli voipaperiin käärittynä ja Motonetistä ostetut oli sinetöidyssä muovissa, jonka sai vain leikkaamalla auki.

Olet saanut vielä kunnollisia ei kiinalaisia SKF:iä, jotka vastaavat sitä laatua, mitä SKF:ältä saattoi aiemmin odottaa.

Toisinaan käy tuuri ja SKF:ältäkin saattaa saada kelvollisen osan, mutta noin 90% on silkkaa kiina tai brasilia kuraa, pätee niin varaosiin kuin pieniin teollisuuslaakereihin, isommissa laakereissa SKF on edelleen validi toimittaja.
 
VEMO nakutusanturin paketissa oli FAE -merkkinen anturi. Mukana asennusohjeet, itse anturi vähän eroaa alkuperäisestä, mm johto hieman pidempi ja ohuempi, ei ole silikonijohto.

TOPRAN öljytikun putken istuvuus paikalleen oli aika huono. Ei ottanut selvää että milloin se on pohjassa oikealla korkeudella.

Thermotec ilmastoinnin kuivaimessa ei ollut alipainetta. Karannut tai sitten ei ole alunperinkään ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo välys haittaa mitään...?

onhan sillä vähän. tuo puolikuun muotoinen osa on liikkuva puoli siinä. Todennäkösesti tuommonen "väljä" malli saattaa toimia ihan hienosti jakopäänvaihtovälin, mutta tuleehan siinä vähän "keikkumissuunnassa" väljää tollasena, niinkun olis laakeri väljistyny.
 
Bosch öljynsuodatin (Made in Tunisia) oli monta milliä liian pitkä ja ei mennyt paikalleen. Valmistajankin oman speksin mukaan olisi kuulunut olla 101mm, mutta oli yli 103mm. Suodattimessa oli etsattuna sama osanumero, joka oli paketissa eli ei ollut väärä suodatin paketissa. Ilmeisesti siis kyseessä valmistusvirhe. Boschin osat menee nyt kyllä boikottiin, kun ei tuohonkaan merkkiin voi enää luottaa. Onkin vähän ihmetyttänyt, miten nämä on nykyään haussa halvimpien joukossa.
...jos nyt oli aito.
 
Bosch kyllä järkyttävää kuraa nykyään, etenkin sähköosat jotka ennen oli laatua. Filtterit sitä samaa mitä kaikki muutkin merkit tällä hetkellä.

Mahlen öljynsuodattimiakin tulee tiettyihin autoihin "Made in China" ja "Made in PRC" leimattuna.

Näitä hypistelemällä jo pystyy toteamaan ettei varmasti ole samaa laatua mitä ennen oli "Made in Austria" filtterit. Tätä asiaa oli muistaakseni briskoda tai bobistheoilguy -foorumeilla pohdittu ja joku kysynyt Mahleltakin ja vastaus oli että laatu ei ole muuttunut..
 
Sachs kytkinpaketti sopi täydellisesti Astra G. Elring stefat kampiakseliin ja vetoakseleihin sopi täydellisesti myös. Kaikki vaikutti laadukkaalta. Hinta oli myös sen mukainen.
 
Aika rosoisen näköset on Lesjöforssin jousien päät. Melkee vois väittää jo valmiiks "katkenneeksi" jos ei olisi uudet ja tuoreessa maalissa :D

Täytyy melkeenpä ite pyöristää nuo.
 

Liitteet

  • DSC_2305.JPG
    DSC_2305.JPG
    3,3 MB · Luettu: 208
E61 535d Bemarin vetarit pitäisi uusia. Niveliä ei myydä erikseen, ilmeisesti pakko ostaa koko akselit. (Alkuperäinen osanro. 33207572430)

SKF:n takavetoakselit maksavat noin 280e (linkki). Spidan (linkki) / Löbro (linkki) maksaisivat noin 550e. SKF saatavilla heti, Spidan ja Löbro kuukauden toimitusajalla.

Onko SKF:n laatu nykyisin niin huono, ettei kannata ostaa, vaikka hintaeroa olisi tuplat? Nivelen kestävyys arveluttaa kaikista eniten. Suojakumit ja rasvat olen valmis vaihtamaan vuoden taikka parin kuluttua, jos ja kun SKF:n kumi alkaa halkeilla.
 
Bosch öljynsuodatin (Made in Tunisia) oli monta milliä liian pitkä ja ei mennyt paikalleen. Valmistajankin oman speksin mukaan olisi kuulunut olla 101mm, mutta oli yli 103mm. Suodattimessa oli etsattuna sama osanumero, joka oli paketissa eli ei ollut väärä suodatin paketissa. Ilmeisesti siis kyseessä valmistusvirhe. Boschin osat menee nyt kyllä boikottiin, kun ei tuohonkaan merkkiin voi enää luottaa. Onkin vähän ihmetyttänyt, miten nämä on nykyään haussa halvimpien joukossa.
Mätänetiltä tarjottiin BMW:n kolmossarjalaiseen M54B25 mosalla Boschin suodatin. Tiivisteet tuli mukana, filsussa komeili Made in Spain ja toleranssit olivat mallia pesussa kutistuneet, sai kyllä turata paikoilleen aivan apinan raivolla, että sen sai painettua aivan suodatinkotelon pohjaan asti ja kikkareen pyöriteltyä takaisin paikoilleen.
 
Kokemusta MOOG nivelistä? Erityisesti alapallot, jos vielä kokeilisi tuota merkkiä.
 
Fordissa olen käyttänyt MOOGin alatukivarret ja koiranluut.
Positiiviset kokemukset, vaikka lopullinen kesto on jäänyt testaamatta, koska alatukivarsiin on prässätty puslat ja ne hajoavat joka merkillä ennen alapalloja. Mutta en ole jaksanut vaihtaa puslia, kun koko varsi maksaa pari kymppiä. Koiranluut hajotin omaa syytä myöhemmin, kun jäi kuraa nivelen kuusioavaimen koloon ja pyöristin irrotuksessa -> pallonivel pyöri mutterin mukana.

Jos jotain negatiivista niin tukivarsissa ja koiranluissa oli ohut pinnoite ja ne ruostuvat jo vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin raitisilmasuodattimen ja huomasin vanhaa (Blue Print) hävittäessä että siinä on myös mersun logo ja varaosanumero :btooth:
42D5D01F-113C-4160-9E82-302892AAB5A6.jpeg
 
E61 535d Bemarin vetarit pitäisi uusia. Niveliä ei myydä erikseen, ilmeisesti pakko ostaa koko akselit. (Alkuperäinen osanro. 33207572430)

SKF:n takavetoakselit maksavat noin 280e (linkki). Spidan (linkki) / Löbro (linkki) maksaisivat noin 550e. SKF saatavilla heti, Spidan ja Löbro kuukauden toimitusajalla.

Onko SKF:n laatu nykyisin niin huono, ettei kannata ostaa, vaikka hintaeroa olisi tuplat? Nivelen kestävyys arveluttaa kaikista eniten. Suojakumit ja rasvat olen valmis vaihtamaan vuoden taikka parin kuluttua, jos ja kun SKF:n kumi alkaa halkeilla.

Jos autoa on tarkoitus pitää, niin jättäisin SKF:t kauppaan. Ikävää, ettei tähänkään merkkiin voi enää luottaa.
 
Uskaltaako ostaa Ridex merkkistä hydrolaakeria (siis moottorin tukikumi ford focus mk2.5:een)? Puolet halvempi kuin esim. febestin osa.
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaako ostaa Ridex merkkistä hydrolaakeria (siis moottorin tukikumi ford focus mk2.5:een)? Puolet halvempi kuin esim. febestin osa.
Oman kokemuksen mukaan Ridexin osat olleet hintaansa nähden hyviä, esim. jarrupaloissa ei tuntunut olevan eroa verrattuna OE-laatuisiin. Tosin vasta puoli vuotta olleet käytössä, joten jos käyttöikä jää huomattavasti lyhyemmäksi niin perun puheeni :D
 
Maxgear jäähdytin oli yllättäen sopiva, vain automaattivaihteistoöljyn liittimet oli vanhempaan malliin sopivat, vaikka piti olla uudemmat.
Seurataan, miten tuo kestää.
 
Tilailin A.B.S. -merkkiset alapallonivelet sillä perusteella et niissä näytti kuvien mukaan olevan kuusiokolo jyrsitty niveltapin päähän (tietysti ottaen riskin ettei kuva vastaa tuotetta). Ihan sen vuoksi että kuusiokololla on kätevä sitten irrotettaessa pitää kiinni sieltä yläpäästä, samalla kun vääntää mutteria auki.



Noh sieltä tuli eriparinivelet :D

vasen ja oikea on erilaiset, toisessa on torx tapin päässä ja toisessa ei ole mitään. Kuusiokolo on siitä hyvä että ne perus kuusiokoloavaimet on niin halpoja että niistä voi leikellä erikoisia ahtaanpaikan työkaluja just tämmösiin (kun laiskottaa eikä viitsi irrottaa vetoniveltä ...)

Kaikki mutteritkin ovat erilaisia jne. Taitaa olla eri valmistajien osia. Selvästi joku tokmannin kilopulttihyllyn 8.8 nylockki toisessa vielä mukana :D Toisessa taas jäätävän korkea laippalukkomutteri, mitä en käyttänyt koska mitä korkeampi mutteri sen hankalampi se on saada pois vetonivelen alta, tai paikoilleen (jos sitä ei irrota).

1660067430658.png


1660067491026.png

Saa nähä miten kestävät. Tulee farkku 4motion Passattiin mikä on jo suht raskas auto, tosin kyllä oem nivelet on kestäny. Jousia kyllä menee senkin edestä..

Samalla pistin Lesjöforsin jouset ja SWAG yläpäänkumit+laakerit (ne olivat täysin alkuperäisiä vastaavat).
 
Viimeksi muokattu:
4x Gatesin ja 1x Boschin V-hihnat vaihdoin Valmetin traktoriin, metsäkoneeseen ja Toyota Hiluxiin.

Todella edullisesti, etenkin työkoneisiin, Aeromotorsilta kaikki 5 hihnaa noin 30 €. Ei moitteita. Aika näyttää kuinka kestää.
 
MOOG kallistuksenvakaajan korihelat sopivat täydellisesti paikoilleen.

Vaggilaisissa itellä ollut aina näiden tarvikemallien kans ongelmaa kun niitä vakaajia on yleensä 7:llä eri paksuudella samassa automallissa ja ne kumit sitten sopii miten sopii, jos uskoo listattuihin sopivuuksiin.
 
Stark moniurahihna näyttää tältä muutaman tuhannen km jälkeen
IMG_20220816_162257~01.jpg
Starkin osat omalla kokemuksella huonoimpia merkkejä autodocissa, tullut jopa vanhaa osaa huonompaa uuden paketissa vaikka vanha on ollut loppu, eli siis toiminut huonommin kuin vanha.
Ridexin osat on olleet itsellä yllättäen aina parasta a-laatua, muuta en enää tilaakaan, paitsi pallonivelet ja muut alustan tuennan osat pitää olla 555 merkkiä, ettei tarvi enää auton eliniän aikana vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Koivusen myymä K27 vetoakseli oli hintansaa arvoinen, kesti n. vuoden ja 35tkm
 
Triscan-merkkinen käsijarruvaijeri oli tuotannossa koottu väärin. Kuminen läpivientikaulus oli väärinpäin alkuperäiseen vaijeriin nähden.

Kauluksen sai juuri ja juuri pujotettua pois ja käännettyä toisinpäin, mutta vaikutti, että kaulus valitettavasti hieman venyi ja välijistyi.
 
Meyle (jarruosat, hyvä | iskarin yläpäänlaakeri, huono | lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat OK, KESTÄVIÄ!

En suosittele Meylen Kardaanin tukikumia, ääntävät tosi paljon.
 
Kuluneet hihnapyörät aiheuttaa tuota myös, hihna pääsee luistamaan aavistuksen ja ylikuumenee.
 
Dolzin vesipumpussa tuli aivan yllättäen ja pyytämättä mukana pari o-rengasta, ilmeisesti termostaatille ja termarikopalle. Sinänsä jännä kun noitahan ei tarvii irrottaa/avata edes vesipumpun vaihdossa.
 
Dolzin vesipumpussa tuli aivan yllättäen ja pyytämättä mukana pari o-rengasta, ilmeisesti termostaatille ja termarikopalle. Sinänsä jännä kun noitahan ei tarvii irrottaa/avata edes vesipumpun vaihdossa.

Oliko se itse tuote nyt hyvä vai huono?
 
Meylen hihna kävi hyvin paikoilleen. Otin tietoisen riskin kun tilasin Meyle -merkkisenä paikkaan jossa ei ole hihnakiristintä vaan hihna laitetaan venyttämällä paikoilleen. Sopivuus täydellinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 017
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom