Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
DPA merkkiset sisälokasuojat meni paikoilleen aivan täydellisesti. Lähes alkuperäistä vastaava muotoilu. Lisäks ovat mukavan pehmeää materiaalia, taipuu hyvin (alkuperäisiä sekä muita tarvikkeita huomattavasti joustavampaa materiaalia)

Jos tulee tarvetta sisälokareille niin tuota voi kyllä suositella.

BLIC sisälokasuojat tuli aiemmin tilattua toiseen autoon ja ne oli niin epämääräisen muotoiset ettei saanu paikoilleen ollenkaan. 0/5. Hintaa niillä tosin oli vain 8,17€ kappale, mutta hukkaan menivät nekin.
 
Tarttis japanin ihmeeseen männänrenkaita, jakoketjua ja kannenpultteja, mutta mitähän merkkiä uskaltais ostaa? Ihan perus Autodoc / Aeromotors jne. kamaa hakusessa, mutta suurin osa merkeistä tuntemattomia itselle. Mitähän nuo Ashika / FAI autoparts osat on, uskaltaako laittaa koneeseen vai onko perikiinalaista?

Suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:

Voi olla käytännössä mitä tahansa (myös sitä laaduttominta roskaa), on ilmeisesti vain "uudelleenpakkaaja": About - FAI Auto

Ashika = JapanParts, ei ole merkki ainakaan laadun tae.



Onkos kellään kokemusta merkeistä:


TEDGUM esim puslat, kumiset sekä uretaaniset (halpoja)

YILDIZ HORTUM Tiivisterenkaat. Ilmeisesti erikoistunut ahtoletkuihin yms. Tilasin VAG ahtoputkitiivisteet tämän merkkisenä. Juuri nuo mitkä vuotavat melkeenpä aina pikkasen vag-kulkineissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemuksia ilmastoinnin osista? Avopuolison Rellusta korkkasi ilmastoinnin lauhdutinkenno ja korjaamo suositteli tilalle Rellun omaa (300€). Aeromotors möisi murto-osan hinnalla esim. Valeota (92€) ja vähän kalliimmalla Nissensiä ja Waecoa. Toimisikohan nämä halvemmat hommassaan, vai onko tosiaan järkevä ostaa merkkituote?
 
Tiivisteistä tuli huomattua, että ERT ja Autofren ovat saman valmistajan merkkejä: Seguridad Industrial S.A.
Nettikaupoissa voi olla listattuna molemmat merkit, joten kannattaa ottaa se halvempi.

Aeromotors möisi murto-osan hinnalla esim. Valeota (92€) ja vähän kalliimmalla Nissensiä ja Waecoa. Toimisikohan nämä halvemmat hommassaan, vai onko tosiaan järkevä ostaa merkkituote?

Valeo toimittaa alkuperäisosia monelle automerkille. Ei pitäisi olla laadusta kiinni. Nissens myös hyvä mutta kun Valeo on halvempi, niin se tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä päivitystä Seatista, eli hammastanko on purettu pois autosta ja käytetty varaosa tilattu ebayn kautta Espanjasta. Sellaisen huomion tein, että korjaamon paikalleen sähläämä Topran-merkkinen raidetangon pää oli väljä. Osa siis laitettu alle kaksi vuotta/ehkä 17tkm sitten. Noista kilometreistä ehkä 90% on ollut maantietä. Välttäkää siis Toprania.
 
Motonetin tuotteet tuntuvat olevan monesti Triscania tällä hetkellä. Tukivarsissa oli pieni ero, joku ihmeen peltilipari mitä ei tarvitse olla, mutta muuten näyttivät vastaavan alkuperäisiä.
 
Mätänetistä ei tunnu saavan kuin pelkkää kuraa tällä hetkellä, kaikki on pääosin jotain tsetsuanissa tehtyä roskaa, toki aina välillä on jotain helmiäkin.

Jouduin ostamaan mätänetistä E46:seen Cabrioon etupyöränlaakerit, että sain auton pois nostimelta, tarjolla oli ainoastaan halpaa tsetsuanilaista Triscania tai samalla suunnalla tehtyä SKF:ää ja näitäkin oli PK-seudun mätäneteissä ainoastaan 1 kpl per liike, joten piti käydä sekä Vantaalla että Keravalla, jotta sai molemmille puolille uudet laakerit.

Kiinalainen SKF:än laakeri oli jo uutena huonon kuuloinen ja voideltu jollain valaanrasvalla, ehkä tuo puhdistuksen ja kunnon LE:n rasvojen laiton jälkeen kestää jonkun kesän käyttöä, tilaa sitten kunnon laakerit, kun nuo alkavat vinkumaan.
 
Mätänetistä ei tunnu saavan kuin pelkkää kuraa tällä hetkellä, kaikki on pääosin jotain tsetsuanissa tehtyä roskaa, toki aina välillä on jotain helmiäkin.

Jouduin ostamaan mätänetistä E46:seen Cabrioon etupyöränlaakerit, että sain auton pois nostimelta, tarjolla oli ainoastaan halpaa tsetsuanilaista Triscania tai samalla suunnalla tehtyä SKF:ää ja näitäkin oli PK-seudun mätäneteissä ainoastaan 1 kpl per liike, joten piti käydä sekä Vantaalla että Keravalla, jotta sai molemmille puolille uudet laakerit.

Kiinalainen SKF:än laakeri oli jo uutena huonon kuuloinen ja voideltu jollain valaanrasvalla, ehkä tuo puhdistuksen ja kunnon LE:n rasvojen laiton jälkeen kestää jonkun kesän käyttöä, tilaa sitten kunnon laakerit, kun nuo alkavat vinkumaan.
SKF:n laakereissa on takuu joten jos kuuluu ääntä heti niin kannattaa laittaa takuuseen...
 
SKF:n laakereissa on takuu joten jos kuuluu ääntä heti niin kannattaa laittaa takuuseen...

Molemmat laakerit olivat yhtä huonon oloisia, joten eiköhän se ole vain se taso, johon SKF:än kiinan tehdas pystyy.
Ehkä ne tuolla pienellä rasva elvytyksellä menevät jonkun vuoden kesäautossa.

Mielummin tilaan kelvollisen ja laitan sen paikoilleen, kun jumppaan SKF:än tsetsuanilaista roskaa edestakaisin.
 
Molemmat laakerit olivat yhtä huonon oloisia, joten eiköhän se ole vain se taso, johon SKF:än kiinan tehdas pystyy.
Ehkä ne tuolla pienellä rasva elvytyksellä menevät jonkun vuoden kesäautossa.

Mielummin tilaan kelvollisen ja laitan sen paikoilleen, kun jumppaan SKF:än tsetsuanilaista roskaa edestakaisin.

Kyllä ne Kiinan SKF:t ovat hyviä kun ei ole maanantaikappale, tottakai isompi riski että niitä tulee sieltä mutta kuitenkin. Ainakin itselle ollut hyviä ja toimivia sieltäkin...
 
Myös SKF iskariosat ovat halpaa kiinakuraa. Haitarisuojakumi oli joustamatonta kovamuovia, kun alkuperäinen oli joustavaa kumia. Sopivuuskin oli niin ja näin mm. lyhyt pituus. SKF iskarin yläpään laakerikumi alkoi vuoden kuluttua naputtamaan, oli väljä.

Seuraavat otin muistaakseni Sachs merkkiä ja suojakumi vastasi alkuperäistä sekä laakerikumi on kestänyt. Valitin toki SKF:lle mutta asia ei johtanut mihinkään. Ei ymmärrä, miksi laatumerkki on iskenyt kätensä sekundalaatuun. Toki saa Kiinasta laatua muttei näköjään SKF:n hinnalla.
 
Kyllä ne Kiinan SKF:t ovat hyviä kun ei ole maanantaikappale, tottakai isompi riski että niitä tulee sieltä mutta kuitenkin. Ainakin itselle ollut hyviä ja toimivia sieltäkin...

Eivät ne kyllä ole, SKF:än pienten teollisuuslaakereiden laatu on tippunut onnettomalle tasolle sen jälkeen, kun tuotanto siirtyi kiinaan ja näköjään sama tapahtui myös ajoneuvolaakereille.

Sen takia olenkin siirtynyt ostamaan sekä ajoneuvoihin, että teollisuussovelluksiin pääosin NTN-SNR tai INA-FAG tuoteita, joissa hinta/laatu on paljon parempi.
 
Myös SKF iskariosat ovat halpaa kiinakuraa. Haitarisuojakumi oli joustamatonta kovamuovia, kun alkuperäinen oli joustavaa kumia. Sopivuuskin oli niin ja näin mm. lyhyt pituus. SKF iskarin yläpään laakerikumi alkoi vuoden kuluttua naputtamaan, oli väljä.

Seuraavat otin muistaakseni Sachs merkkiä ja suojakumi vastasi alkuperäistä sekä laakerikumi on kestänyt. Valitin toki SKF:lle mutta asia ei johtanut mihinkään. Ei ymmärrä, miksi laatumerkki on iskenyt kätensä sekundalaatuun. Toki saa Kiinasta laatua muttei näköjään SKF:n hinnalla.

Vaihdoin tuossa joku viikko sitten kaverin Bemariin uudet etujouset ja iskarit, sekä toki samalla uudet iskarin yläpäät, kun olivat loppu.

Kaveri oli sitten ostanut mätänetistä uudet yläpäät ja toki ne olivat SKF:ät, mutta yllättäen laakeri olikin japanilainen Koyon valmiste, eikä SKF:än tuotantoa.
 
Eivät ne kyllä ole, SKF:än pienten teollisuuslaakereiden laatu on tippunut onnettomalle tasolle sen jälkeen, kun tuotanto siirtyi kiinaan ja näköjään sama tapahtui myös ajoneuvolaakereille.

Sen takia olenkin siirtynyt ostamaan sekä ajoneuvoihin, että teollisuussovelluksiin pääosin NTN-SNR tai INA-FAG tuoteita, joissa hinta/laatu on paljon parempi.
Sitten vaan olen ollut onnekas koska minulle ne ovat toimineet hyvin ja olleet hiljaisia...
 
Febest huohotinputken mukana tullu o-rengas oli liian iso :thumbsdown:

Onneksi tilasin myös erikseen Ajusan o-renkaan joka oli juuri sopivankokoinen. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Yildiz Hortum kumitiivisteet (VAG ahtoputkitiivisteet, tunnettuja siitä että vuotavat herkästi) vaikuttaa laadukkailta, valmistettu Turkissa. Tukevamman ja paksumman oloiset verrattuna muihin.

Tedgum punaiset uretaaniset kallistuksenvakaajanpuslat ovat sitten tosi jäykät (varmasti jäykemmät kuin jotkut perusmallin superflexit, ja erikoisuutena noita ei ole halkaistu valmiiks :hmm:, hintaa 7,92€ kpl.
 
Laitoin -98 Toyota Hiluxiin uudet jarrusatulat, putket, palat ja pienosat. Parista lähimmästä liikkeestä löytyi tehdaskorjatut satulat, Elstock vasemmalle ja A.B.S oikealle. Motonetista uudet jarruputket 37cm D-TX (alkup. 34cm) itse taiteltuna. Jarrupalat olivat Boschia. Pienosat Quick Brake.

N. 90 € olivat molemmat satulat kappaleelta, jarruputki 2x 8€, jarrupalat eteen 18€, pienosat 3€.

Joskus taannoin yksi A.B.S:n satula levisi heti alkuunsa, kun yhden männän tiiviste oli ilmeisesti virheellisesti asennettu. Elstockin satulan mukana tulleet "jouset" eivät pitäneet liukutappeja kunnolla paikoillaan ja pääsivät aina niille tarkoitetusta raosta pois. Quick Braken setin "jouset" vaikuttivat ok. Jousilla tarkoitan niitä metallilankoja.

Nämä nyt toimineet jo muutama kymmenen kilometriä. Korjailen alkuperäiset varalle, jos nuo pettää. Tärkeintä oli saada tämä nopeasti ajoon. Olivat niin jumissa ja ruosteessa, 4 mäntäinen kaksiosainen satula, ja välissä vielä joku neliöprofiili o-rengas jota ei edes marmorilta saa (perustelu ilmeisesti se, ettei satulaa kuulu halkaista, koska tiiveyttä ei voi taata sen jälkeen).
 
Laitoin -98 Toyota Hiluxiin uudet jarrusatulat, putket, palat ja pienosat. Parista lähimmästä liikkeestä löytyi tehdaskorjatut satulat, Elstock vasemmalle ja A.B.S oikealle. Motonetista uudet jarruputket 37cm D-TX (alkup. 34cm) itse taiteltuna. Jarrupalat olivat Boschia. Pienosat Quick Brake.

N. 90 € olivat molemmat satulat kappaleelta, jarruputki 2x 8€, jarrupalat eteen 18€, pienosat 3€.

Joskus taannoin yksi A.B.S:n satula levisi heti alkuunsa, kun yhden männän tiiviste oli ilmeisesti virheellisesti asennettu. Elstockin satulan mukana tulleet "jouset" eivät pitäneet liukutappeja kunnolla paikoillaan ja pääsivät aina niille tarkoitetusta raosta pois. Quick Braken setin "jouset" vaikuttivat ok. Jousilla tarkoitan niitä metallilankoja.

Nämä nyt toimineet jo muutama kymmenen kilometriä. Korjailen alkuperäiset varalle, jos nuo pettää. Tärkeintä oli saada tämä nopeasti ajoon. Olivat niin jumissa ja ruosteessa, 4 mäntäinen kaksiosainen satula, ja välissä vielä joku neliöprofiili o-rengas jota ei edes marmorilta saa (perustelu ilmeisesti se, ettei satulaa kuulu halkaista, koska tiiveyttä ei voi taata sen jälkeen).
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Nelimäntäisessä satulassa lienee kaksi mäntää molemmilla puolilla. Miksihän Hiluxissa on moinen satula? Mitä varten sitten vielä liukutapit on?
 
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Nelimäntäisessä satulassa lienee kaksi mäntää molemmilla puolilla. Miksihän Hiluxissa on moinen satula? Mitä varten sitten vielä liukutapit on?

Tarkoittaa varmaan niitä tappeja mitkä pitävät jarrupaloja paikoillaan. Niiden lankajousien tarkoitus on vissiin levittää paloja etteivät kahnaa jarrulevyyn? Näin ainakin ajattelin kun omaan Land Cruiseriin tein just jarrurempan ja siinä on vastaavan tyyliset jarrut kuin Hiluxissa. Laitoin vielä nohevana ne vanhat jouset toisellekin tapille kun asennussarjassa ei ole kuin yksi jousi per puoli.
 
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Nelimäntäisessä satulassa lienee kaksi mäntää molemmilla puolilla. Miksihän Hiluxissa on moinen satula? Mitä varten sitten vielä liukutapit on?
Juu sellainen, kaksi mäntää molemmmin puolin. Takana on rumpujarrut. Laitoin kuvankin kun satuin kasatessa ottamaan. Kuvasta puuttuu vielä ne lankajouset.
Tarkoittaa varmaan niitä tappeja mitkä pitävät jarrupaloja paikoillaan. Niiden lankajousien tarkoitus on vissiin levittää paloja etteivät kahnaa jarrulevyyn? Näin ainakin ajattelin kun omaan Land Cruiseriin tein just jarrurempan ja siinä on vastaavan tyyliset jarrut kuin Hiluxissa.
Jep juurikin näin. Suosittelen kyllä tuon tyylisten tappien verryttelyä aika ajoin, ovat nimittäin vähän pikkusen lujassa alkuperäsessä satulassa, ja menettäneet rakenteensa niin antavat lyönneistä periksi.

ERT satulan tiivistesarjat ostin, ei tosiaan sisällä tuonne jarrusatulan halkaisukohdan väliin tulevaa sitä neliöprofiili o-rengasta, mutta muuten istui asiallisesti mitä toiseen alkuperäseen satulaan koitin. ERT tiivistesarjoilla laittanut myös E46 320d joka nurkan jarrusatulan pari vuotta sitten ja hyvin on pitänyt.
 

Liitteet

  • IMG_2178.JPG
    IMG_2178.JPG
    1,6 MB · Luettu: 116
NRF ilmastoinninkompuran kytkimessä vääränlainen liitin, ostin sen kummemin tutkimatta kuvia. Muuten kyllä sopii paikoilleen. Uusia lukkorenkaita ei tullu mukana :/
 
Blueprintin osat olleet itsellä tähän asti hyviä hinta-ja laatusuhteeltaan. Nyt sattui kuitenkin paskaa käteen vesipumpun muodossa. P12 primerassa kesti muutaman tuhat km ja 6kk. Vuotaa nyt pahemmin kuin orkkis.

Taidan kokeilla Aisinin pumppua tilalle.
 
Tarttis japanin ihmeeseen männänrenkaita, jakoketjua ja kannenpultteja, mutta mitähän merkkiä uskaltais ostaa? Ihan perus Autodoc / Aeromotors jne. kamaa hakusessa, mutta suurin osa merkeistä tuntemattomia itselle. Mitähän nuo Ashika / FAI autoparts osat on, uskaltaako laittaa koneeseen vai onko perikiinalaista?

Suosituksia?

Kaverin autoon hommattiin muutama vuosi sitten FAIn jakoketjusarja (mazda 6 2.2 kiisseli) kiristimet yms yms oli setissä. 40tkm päästä huollosta ilmoitettiin, että ketju jälleen venynyt. Orkkista meni sitten tilalle. En itse koske kyllä mihinkään enää missä lukee FAI
 
Nissensin ilmastoinnin kuivaimen mukana ei tullut mitään muuta kuin itse kuivain. Ei tiivisterenkaita tai pultteja. Maksoi kuitenkin 25€, tohon hintaan olis olettanu tulevan...
EDIT: ei sovi paikalleen kuin vasaran avustuksella, paineputken liitoksen ohjuritapin reikä on porattu pikkasen sivuun :facepalm:
Ahtaassa paikassa asennus on mahdoton, tekemättä muutoksia joko kuivaimeen tai niinkuin itse tein, otin ohjuritapin pois,,,,

Boikottiin meni itsellä tuo merkki

ERA merkkisessä ohjaustehostimen painekytkimessä oli vääränlainen liitin.. tuli tilattua merkillä ja mallilla, tarkistamatta mikä autossa olevassa on.

Esen SKV ohjaustehostimen paineletku/putki meni ongelmitta paikoilleen, ei mitään moittimista.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoisin vielä päälle Saksan Amazonin, iPartsin ja Spareton hintavertailuun.

Jarruosista TRW, ATE, Brembo varmasti hyviä, Bosch (jos sattuu olemaan sopiva hinta), Febi ja Fedoro ok, Mintex ehkäpä jos tarpeeksi halpa. Ainoa mitä jättäisin varmasti kauppaan on Jufi, niistä vain huonoa kokemusta (palat vinkuu, levyissä toleransseja).

Isompi jarruremppa edessä Hyundai i30 Cw vm.2009. Vieläkö TRW, Bosch ja Fedoro on hintansa väärttejä?
 
Isompi jarruremppa edessä Hyundai i30 Cw vm.2009. Vieläkö TRW, Bosch ja Fedoro on hintansa väärttejä?
Varmasti jokainen toimii erittäin hyvin, vaikka Fedorosta ei itselläni kokemuksia olekaan. TRW ja Bosch on ollut alla sekä levyinä että paloina, ei mitään sanomista.
 
ERA merkkisessä ohjaustehostimen painekytkimessä oli vääränlainen liitin.. tuli tilattua merkillä ja mallilla, tarkistamatta mikä autossa olevassa on.

Lienee merkityksetöntä ilmoittaa, että jossain sähköosassa oli vääränlainen liitin. Sehän ei tarkoita, että varaosamerkki on hyvä tai huono, mutta joku saattaa vetää negatiiviset johtopäätökset merkistä.

Itsekin hankin Corollaan kerran alkuperäisen Denson sytytyspuolan ja se oli 4pin liittimella, kun autossa oli 3pin liitin. Molemmat puolat olivat samanlaisia mutta automalleja oli valmistettu eri sähköjärjestelmällä. Merkki on hyvä ja oma moka, kun en tarkastanut liitintä.
 
Viimeksi muokattu:
Triscan Smartparts kallistuksenvakaajan tanko / koiranluu antautui 20 tkm jälkeen. Samassa autossa toisella puolen edessä on vuotta vanhempi Lemförder, mikä on vielä OK. Vaihtuu tuo halppis myös Lemförderiin nyt.
 
Isompi jarruremppa edessä Hyundai i30 Cw vm.2009. Vieläkö TRW, Bosch ja Fedoro on hintansa väärttejä?

Sattuipa sopivasti, piti kysellä laadukkaita levyjä..

Vaimon farkkuun näyttäisin 4 vuotta sitten vaihtaneen TRW levyt ja Ferodo Eco Friction palat, reilun satkun ajon jälkeen paloissa näyttäisi olevan pintaa jonkun 3/4 noin silmämääräisesti, mutta levyjä ei uskalla lähteä leimalle näyttämään kun lienevät alle alamitan. Eli jostain syystä palojen sijaan kuluu levyt, tilanne sama ympäri auton. Levyt on todella ruosteiset mm. käsijarrurumpujen sisältä, luulisi että niillä on ikää vähintään tuplaten. Omassa käyttöautossa Bosch/Ferodo Eco Friction ei ole moista aiheuttanut, toki palat on menossa vaihtoon koska eivät kylmänä pidä heti jos ajetaan suolassa.

Vanhat Ferodon palat oli idioottivarma ratkaisu, piti selvitellä tilannetta em. syistä ja muutama vuosi sitten tuli tosiaan toi materiaalin päivitys.
 
Kaverin autoon hommattiin muutama vuosi sitten FAIn jakoketjusarja (mazda 6 2.2 kiisseli) kiristimet yms yms oli setissä. 40tkm päästä huollosta ilmoitettiin, että ketju jälleen venynyt. Orkkista meni sitten tilalle. En itse koske kyllä mihinkään enää missä lukee FAI
Tuliko rattaat myös vaihdettua ?
 
BGA venttiilikannentiiviste sopi hyvin paikoilleen. Aiemmin ollu ongelmia tuon merkin kanssa. Kestävyys jää nähtäväksi. Tätä merkkiä ei muuten kyllä tulisi ostettua mutta jäänyt vuosien takaa varastoon niin laitoin paikoilleen, vuoti sen verran tuo venttiilikoppa 2.0 TDI:ssä.

TEDGUM uretaaniset vakaajanpuslat oli liian tiukat/jäykät paikoilleen, millin siivu pohjasta pois ja sit meni hyvin.

Meyle HD koiranluut ja alatukivarren takapuslat on kyllä nimensä veroisia. Noissa puslissa on enemmän "tukikumia" kuin alkuperäisissä, eli ovat jäykempää, varmasti kestävempää tekoa.
 
SKF alatukivarret, koiranluut, raidetangon päät hyvät (ajettu nyt +10tkm, eikä ongelmia)
Lemförder alapallonivelet hyvät. (ajettu nyt +10tkm, eikä ongelmia)
JP Group ilmamassamittari hyvä (ajettu yli 10tkm ilman ongelmia)

VIKA Suction Jet Pump (VAG 1.8T) huono, rikki luultavasti uudesta asti, aiheutti imuvuodon. Nimensä veroinen...
VEMO N75 venttiili (VAG 1.8T) hyvä (ajettu 500km).
Febi Bilstein flekti (VAG 1.8T) hyvä (ajettu 500km).
Vaico PCV huohotinventtiili (VAG 1.8T) hyvä (ajettu +1tkm)

Lisäykset:
Valeo kampiakselin anturi (VAG 1.8T) hyvä, ajettu 500km.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeaikoina olen huomannut, että moottorin erilaiset käyntiin vaikuttavat anturit kannattaa olla mahdollisimman laadukkailta merkeiltä.
Parikin halpaa anturia on aiheuttaneet ikäviä ongelmia esim. kampiakselin asentotunnistin kesti käytössä noin 200km ja aiheutti matkan katkeamisen.
Toisessa tapauksessa halpa kampiakselin asentotunnistin antoi käydä vain tyhjäkäyntiä. Tässä tapauksessa oli merkkihuollossa tuomioksi annettu rikkinäinen ecu :facepalm:
Yhdessä tapauksessa halvin mahdollinen lämpöanturi antoi ilmeisesti väärää tietoa edulle joka aiheutti ensin käynnistysongelmaa kylmänä ja pian myös käynnissä pysyminen kävi mahdottomaksi.

Näitten osien merkkejä en tiedä, kun ei valmistaja ole kehdannut nimeään niihin painaa.
 
Hiluxiin laitoin Topranin termostaatin, kun alkuperäinen ei enää sulkeutunut ollenkaan. Nyt taas nousee lämmöt normaalisti.
 
Tuliko rattaat myös vaihdettua ?
Kaikki rattaat vaihtui. Tulivat tuossa sarjassa mukana. Remppa tehtiin Wetterillä merkkiliikkeessä. Kaikki mitä ei tullu mukana sarjassa niin wetteri laitto orkkista. Itse suosittelivat tuolloin etsimään tarvikeosat kun orkkisten hinta oli ihan posketon.
 
Kaikki rattaat vaihtui. Tulivat tuossa sarjassa mukana. Remppa tehtiin Wetterillä merkkiliikkeessä. Kaikki mitä ei tullu mukana sarjassa niin wetteri laitto orkkista. Itse suosittelivat tuolloin etsimään tarvikeosat kun orkkisten hinta oli ihan posketon.
Näitkö ne vanhat rattaat omin silmin.. mielellään jää vaihtamatta.
 
Febi bilsteinin N75:llä ei tehnyt yhtikäs mitään. maksimi ahtopaineet jäi sillä 0.7 bar, kun OEM venttiilillä suunnilleen sen mitä pitääkin, päälle 1 BAR.
 
Onko kokemuksia tai testejä eri merkkisten raitisilmasuodatinten kyvystä poistaa hajuja ja pienhiukkasia? Onko edes olemassa suodatinta, joka poistaisi edessä ajavan 2-tahtimopon käryt tai puun poltosta aiheutuvat savun hajut ja hiukkaset? Onko edes teknisesti mahdollista?

Ainakaan tämä Kamoka ei tunnu kovin hyvin suodattavan hajuja, vaikka siinä on PM 2.5 ja aktiivihiilisuodatin. https://www.autodoc.fi/kamoka/15499263
 
Onko kokemuksia tai testejä eri merkkisten raitisilmasuodatinten kyvystä poistaa hajuja ja pienhiukkasia? Onko edes olemassa suodatinta, joka poistaisi edessä ajavan 2-tahtimopon käryt tai puun poltosta aiheutuvat savun hajut ja hiukkaset? Onko edes teknisesti mahdollista?

Ainakaan tämä Kamoka ei tunnu kovin hyvin suodattavan hajuja, vaikka siinä on PM 2.5 ja aktiivihiilisuodatin. https://www.autodoc.fi/kamoka/15499263
Anti-allergen cabin air filters help passengers breathe easy parhaimpia mitä markkinoilla on tavallisiin autoihin, mutta ei nuokaan kaikkea voi suodattaa
 
Anti-allergen cabin air filters help passengers breathe easy parhaimpia mitä markkinoilla on tavallisiin autoihin, mutta ei nuokaan kaikkea voi suodattaa

Tuokin päästää mainoksen mukaan läpi 5 % PM 2.5 hiukkasista ja 10 % hajuista. Ei kovin vaikuttavaa, kun yleensä HEPA-suodattimille luvataan joku 99,97 % PM 2.5.

Vaikuttaa siltä, että markkinoilla ei ole kovin hyviä tarjolla. Bosch tekee joitakin HEPA-suodattimia, mutta ei ainakaan omalle autolle osunut saataville.
 
Tuokin päästää mainoksen mukaan läpi 5 % PM 2.5 hiukkasista ja 10 % hajuista. Ei kovin vaikuttavaa, kun yleensä HEPA-suodattimille luvataan joku 99,97 % PM 2.5.

Vaikuttaa siltä, että markkinoilla ei ole kovin hyviä tarjolla. Bosch tekee joitakin HEPA-suodattimia, mutta ei ainakaan omalle autolle osunut saataville.
Tuossa on testattu useita
 
Anti-allergen cabin air filters help passengers breathe easy parhaimpia mitä markkinoilla on tavallisiin autoihin, mutta ei nuokaan kaikkea voi suodattaa
Luultavasti vain sattumaa, mutta tämä on ollut ainoa filtteri, joka on onnistunut homehtumaan vuoden aikana. Kasvusto oli vielä ”puhtaalla” puolella suodatinta.

Vaihdan sisäilmasuodattimen vuosittain suurin piirtein samoihin aikoihin keväällä. Aikaisemmin ollut ainakin hengstiä, boschia ja mahlea käytössä.
 
TRW jarrupääsylinterissä oli ATE leimat valumuotissa, joten lie melkolailla alkuperäistä vastaava. TRW:ssä tuli kaikki tiivisteet ja hilppeet mukana, mitä varsinaisessa ATE:ssa ei ollut. Kolbenschmidt oli uusi tuttavuus, mutta saksalaisena merkkinä vaikutti laadukkaalta ja suodatin oli sopiva. Abakus merkkisenä myydyn vilkun paketissa luki Loro ja made in poland ja oli varsin sopiva ja toimiva. Edellisen omistajan asentamat Hengst suodattimet taasen olivat todella murentuneet kauan ennen vaihtoväliä ja ei varsinaisesti yllättänyt, koska made in china tekstit löytyi. Mann filterit luonnollisesti orkkista vastaavat. Ei varsinaisesti varaosia, mutta Rezaw-plast tavaratilan matto todella jämäkkää kumia ja sopiva ja Motul MULTIDCTF toiminut hyvin jo useammassa DSG-laatikossa.

huh. vai että HENGST ruvennu säästölinjalle noissa, ne on ollut yleensä laatua, ainakin raskaankaluston puolella luotettava ja tunnettu merkki...
 
Hiluxiin laitoin Topranin termostaatin, kun alkuperäinen ei enää sulkeutunut ollenkaan. Nyt taas nousee lämmöt normaalisti.
Vieläkö toimii?

Pari tuollaista ei ole kestänyt kuin vain hetken pätkää. Ei tosin vaihdettu Toyotaan mutta Ooppeliin.
 
Vieläkö toimii?

Pari tuollaista ei ole kestänyt kuin vain hetken pätkää. Ei tosin vaihdettu Toyotaan mutta Ooppeliin.

Joo hyvin tuntuu pelaavan. Muitakin Topranin osia käyttänyt silloin tällöin, esimerkiksi Opel Insigniassa pari ABS-anturia jo kymmeniä tkm. Vaikka tuntuu yleisesti olevan luokiteltu huonoksi merkiksi.
 
Joo hyvin tuntuu pelaavan. Muitakin Topranin osia käyttänyt silloin tällöin, esimerkiksi Opel Insigniassa pari ABS-anturia jo kymmeniä tkm. Vaikka tuntuu yleisesti olevan luokiteltu huonoksi merkiksi.
Tokikaan ei jokainen Topran voi olla huono. Muuten voisi kauppa loppua aika nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Audiin Motoradin termostaatin, mukana tuli käsittääkseni parhaanmallinen tiivistekumi, se ympäröi itse termostaatin molemminpuolin, ja samalla toimii myös termarikopan tiivisteenä. Useimmissa termostaateissa tulee pelkkä tavallinen o-rengas termarin ja kopan/letkulaipan väliin.

Mutta mielestäni sen pitäisi olla juuri tuollainen mikä mukana tulikin. Myös vanha oli samanlainen ja termarissa oli VW/Audi logot, eli todennäkösesti orkkiskin on tuollainen. Osanumerohaut kuitenkin tarjoaa tollasta tavallista rinkula että tiedä sitten...

Nyt lämpeää nopeasti tasan 90c:hen :)

1655141275660.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 619
Viestejä
4 552 482
Jäsenet
75 032
Uusin jäsen
Lepummi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom