Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Febi Bilsteinin jakohihnan ohjurirulla oli merkiltään INA, valmistettu euroopassa.
 
Tilasin Blic polttoainetankin, tuli Klokkerholmin tarroilla. Se oli mitoiltaan sama kuin auton alkuperäinen, mutta seuraavia muita eroja:
-Polttoainepumpun liitosruuvit olivat vanhassa kuusikantaiset, ja uudessa phillips tähtipäät. Uusia ei voinut kovin kiristää, kun ruuvit olivat aika pehmeää terästä. Olisin käyttänyt vanhoja mutta ruoste oli ne syönyt ja vastaavia ei ollut käsillä.
Keltapassivoituja räkäruuveja ei kai käytetä, kuin Kiinassa ja kehitysmaissa, muissa maissa on jo Torxit ja kestävät terässeokset?
-Alkuperäisen tankin sisällä oli monimutkainen muovinen pumpun imukaukalo ja laipiot, uudessa yksinkertainen peltinen kuppi. Polttoaine todennäköisesti hölskyy enemmän ja jos kovin tyhjäksi ajaa, pumppu voi hörpätä ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hengstin raitisilmasuodatin vaikutti todella jämäkän ja laadukkaan tuntuiselta ja sopivuus oli just eikä melkein, vaikka onkin Made in China. Aiemminhan nuo on ilmeisesti olleet saksalaisia?
 
Hengstin raitisilmasuodatin vaikutti todella jämäkän ja laadukkaan tuntuiselta ja sopivuus oli just eikä melkein, vaikka onkin Made in China. Aiemminhan nuo on ilmeisesti olleet saksalaisia?
Eiköhän nuitakin tehdä missä sattuu. Oma Hengst oli Puolassa valmistettu.
 
Luultavasti näitäkin valmistetaan monessa paikassa niinkuin brembojakin. Mersussa oli muuten ok, mutta jarrutuntuma selvästi kulmikkaampi kuin bremboissa.

Ei ole ainakaan itselle tullut vielä vastaan Zimmermanin levyjä jotka olisi muualla kuin Saksassa tehty. Ja heidän omat sivut puhuu, että levyt tehdään Saksassa.

Omat kokemukset levyistä on ylistäviä. Palat taas olivat paremmat kuin marketti-Brembot, mutta huonommat kun Brembo Xtremet.
 
Viimeksi muokattu:
Lemförderin prässättävä alapallonivel oli väljä reikäänsä. Tämä oli paketin mukaan valmistettu Turkissa.
Tähän autoon on vain yksi alapallonivel, eli väärä osa ei ollut kyseessä.
 
Lemförderin prässättävä alapallonivel oli väljä reikäänsä. Tämä oli paketin mukaan valmistettu Turkissa.
Tähän autoon on vain yksi alapallonivel, eli väärä osa ei ollut kyseessä.
 
Lemförderin prässättävä alapallonivel oli väljä reikäänsä. Tämä oli paketin mukaan valmistettu Turkissa.
Tähän autoon on vain yksi alapallonivel, eli väärä osa ei ollut kyseessä.

Vertasitko vanhaa ja uutta niveltä mittaamalla, kuinka suuri ero oli? Oliko vaihtotyö tukivarteen ensimmäistä kertaa? Se tukivarren reikä laajenee aika nopeasti, niin ei ihme jos nivel on väljä.
Nuo puristettavat nivelet ovat arpapeliä, pitää olla todella iso säästö, että viitsii edes miettiä vaihtotyötä.
 
Vertasitko vanhaa ja uutta niveltä mittaamalla, kuinka suuri ero oli? Oliko vaihtotyö tukivarteen ensimmäistä kertaa? Se tukivarren reikä laajenee aika nopeasti, niin ei ihme jos nivel on väljä.
Nuo puristettavat nivelet ovat arpapeliä, pitää olla todella iso säästö, että viitsii edes miettiä vaihtotyötä.

Ei se ero ollut edes milliä. Sen verran kumminkin, että pyöri reiässään. Pysyi paikallaan kun lukkorenkaan pisti paikalleen. Vedin pari hitsitäppää vielä, ettei pomppaa pois.
Siitä en tiedä oliko vaihdettu joskus, tuskin.

Taas kerran kyseessä auto jolla viimeinen katsastus menossa. Alapallo oli niin väljä, että renkaasta heiluttaessa oli välystä noin parin sentin verran. Ei tuollaisella voinut ajaa ja toisekseen nivel maksoi kymmenesosan uudesta tukivarresta. Vaihdossa meni ehkä 30 minuuttia kauemmin, niin miksen vaihda pelkkää niveltä. Eri asia, jos jonkun muun autosta kyse.
 
Niveliä ei saa nykyään hitsata, tuosta pitäisi tulla hylky jos katsastaja on yhtään hereillä.
Vaikka onkin viimeinen katsastus (tai toiseksi viimeinen jne.), niin voi tulla vaaratilanne muillekin jos nivel irtoaa tiellä vauhdista. Se lukkorengas on lähinnä koristeena nivelessä.
 
Ei se ero ollut edes milliä. Sen verran kumminkin, että pyöri reiässään. Pysyi paikallaan kun lukkorenkaan pisti paikalleen. Vedin pari hitsitäppää vielä, ettei pomppaa pois.
Siitä en tiedä oliko vaihdettu joskus, tuskin.

Taas kerran kyseessä auto jolla viimeinen katsastus menossa. Alapallo oli niin väljä, että renkaasta heiluttaessa oli välystä noin parin sentin verran. Ei tuollaisella voinut ajaa ja toisekseen nivel maksoi kymmenesosan uudesta tukivarresta. Vaihdossa meni ehkä 30 minuuttia kauemmin, niin miksen vaihda pelkkää niveltä. Eri asia, jos jonkun muun autosta kyse.

Turvallista matkaa!
 
Hieman haisee jeesustelu. Jos rakenne on sellainen, kuin kuvittelen, on riski olemassa pallonivelen pois tulemiseen reiästään ilmalennon aikana. Siinäkin tapauksessa nivel menee takaisin laskeudettaessa. En olisi hirveän huolissani ohjauksen välyksistä tai pyöräkulmista pitkissä ilmalennoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Turvallista matkaa!
kyllä.
tässä jollain motarilla pompannut :lol:
1668160786857.png
 

Liitteet

  • 1668160787184.png
    1668160787184.png
    1,3 MB · Luettu: 26
Original Imperium huohotinletku.

Ovat sitten tehneet letkun EPDM:stä.

n. 6kk + 4tkm ja on jo turvonnut alapäästä ja mennyt pehmeäksi.



1668270235408.png

1668270317580.png




Hieman haisee jeesustelu. Jos rakenne on sellainen, kuin kuvittelen, on riski olemassa pallonivelen pois tulemiseen reiästään ilmalennon aikana. Siinäkin tapauksessa nivel menee takaisin laskeudettaessa. En olisi hirveän huolissani ohjauksen välyksistä tai pyöräkulmista pitkissä ilmalennoissa.

No ei todellakaan mene takaisin reikäänsä, jos autossa on kallistuksenvakaaja kiinni tukivarressa niin ei tarvii olla mikään ilmalentotilanne että se muljahtaa jonnekkin muualle kuin takaisin reikäänsä. Toisen puolen kallistus riitää vetämään sen hetkessä irti ja se on sit arpapeliä mitä seuraavaksi tapahtuu. Mulla on kerran käyny nivelen irtoaminen - luojan kiitos että se tapahtui parkkipaikalla. Täysin yllättäen, kun oli kiristysmutteri pyörinyt auki. Vetari irtosi myös ja lootaöljyt tuli ulos - auto hinurilla korjaamolle ja vääntynyt lokasuoja jäi muistoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman haisee jeesustelu. Jos rakenne on sellainen, kuin kuvittelen, on riski olemassa pallonivelen pois tulemiseen reiästään ilmalennon aikana. Siinäkin tapauksessa nivel menee takaisin laskeudettaessa. En olisi hirveän huolissani ohjauksen välyksistä tai pyöräkulmista pitkissä ilmalennoissa.
Jos välys on jotain millin osia ja kyseessä on pallonivel niin oma veikkaus on että ilmalennon jälkeen on alle prosentin todennäköisyys että menee takaisin paikolleen.Ei tarvita kuin pieni ohjaksen tai jousituksen asennon muutos niin nivel on eri asennossa alastulossa.
 
No ei todellakaan mene takaisin reikäänsä, jos autossa on kallistuksenvakaaja kiinni tukivarressa niin ei tarvii olla mikään ilmalentotilanne että se muljahtaa jonnekkin muualle kuin takaisin reikäänsä. Toisen puolen kallistus riitää vetämään sen hetkessä irti ja se on sit arpapeliä mitä seuraavaksi tapahtuu. Mulla on kerran käyny nivelen irtoaminen - luojan kiitos että se tapahtui parkkipaikalla. Täysin yllättäen, kun oli kiristysmutteri pyörinyt auki. Vetari irtosi myös ja lootaöljyt tuli ulos - auto hinurilla korjaamolle ja vääntynyt lokasuoja jäi muistoksi.
Jos välys on jotain millin osia ja kyseessä on pallonivel niin oma veikkaus on että ilmalennon jälkeen on alle prosentin todennäköisyys että menee takaisin paikolleen.Ei tarvita kuin pieni ohjaksen tai jousituksen asennon muutos niin nivel on eri asennossa alastulossa.
En tiedä, millainen rakenne kyseisessä autossa on, mutta toisten asioiden Jeesustelu tuntuu aina pahalta. Kuitenkin kuvittelen, että nivel on tämän tyyppinen:

Kun sillä ajaa hyppyristä, saattaa nivel tulla pois tukivarren reiästä jopa 10mm:n matkan ennen, kuin alastulossa taas napsahtaa pohjaan. Onneksi kuitenkin nivelen vaihtaja oli hepannut nivelen tukivarteen, niin hän voi huoletta nauttia pitkistäkin ilmalennoista.

En tiedä sitäkään, että millaisissa olosuhteissa ja miten Jeesustelijat ajelevat, mutta kuvittelen sen näyttävän seuraavalta:
giphy.gif


kyllä.
tässä jollain motarilla pompannut :lol:
1668160786857.png
Tuossa on irronnut pallonivelen tappi olka-akselista.
 
Ja tulos on eri millä tavalla jos pomppaa tukivarresta?
Jos lopputuloksesta puhutaan, voidaan mukaan ottaa myös jousen katkeaminen, renkaan puhkeaminen, eläinkolari, polkupyörällä kaatuminen jne. Edellä mainittu asia kuitenkin liittyi pallonivelen heppaamiseen tukivarteen.
 
TMI kunnostettu turboahdin. Oli lisätiedoissa että "tiivisteillä". vähän sinnepäin tiivisteet+tarvikkeet (puuttui downpipe kiristin jota ei saanu ehjänä irti, ja pakosarjan mutterit olis mukava ollu uusia), vähän sinnepäin asennusohjeet (ei täsmänny tähän vaan johonkin vanhempiin malleihin). Peltiset laippojen tiivisteet erosi alkuperäisiin sillä tavalla että olisi yksinkertaisia, kun alkuperäisissä kaksi peltiä vastakkain. Öljyputken kupariprikka oli vääränkokoinen.

Onneksi tilasin tuon downpipe klemmarin erikseen...
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä on kelvollisia vetarin suojakumimerkkejä (tarvikeosana)? Tai vaihtoehtoisesti jos uusisin koko nivelen niin minkä merkkistä kannattaa suosia? Spidan olisi kallein tarvikekumi mitä löytyy alkuperäisnumerolla, onkohan ihan OK laatua?
 
Jaahas, täällä on kunnon kasettikekkerit lähteneet liikkeelle.
Siis siinä pallonivelessä on kaulus alapuolella, joka jo itsessään estää tukivarren putoamisen pois pallonivelestä, kuten tuossa ylempänä linkin takana olevassa. Ylöspäin se voi kyllä pompata, jos ja kun lukkorengas pettää. Siinä tukivarrella on pallonivelen suojakumin verran vapaata tilaa liikkua, eli noin 10mm, mutta silloinkin pallo on vielä tukivarren reiässä, koska olka-akselin alareuna tulee vastaan. Hitsitäpät siksi, että tätä ei pääsisi tapahtumaan.
En tiedä minkälaisesta hypystä tuo hajoaa, mutta uskon, että silloin hajoaa jotain muutakin.

Tässä ollaan jo aika kaukana ketjun aiheesta, jossa keskustellaan huonoista ja hyvistä varaosamerkeistä.
 
Mitkä on kelvollisia vetarin suojakumimerkkejä (tarvikeosana)? Tai vaihtoehtoisesti jos uusisin koko nivelen niin minkä merkkistä kannattaa suosia? Spidan olisi kallein tarvikekumi mitä löytyy alkuperäisnumerolla, onkohan ihan OK laatua?

Ainakin ennen on ollut laatua. En nyt tosin ole hetkeen aikaan kumeja tai niveliä vaihdellut.
 
Diederichsin peilinlasit hyvää laatua. Muoviklipsut joilla lasi kiinnittyy peilin runkoon on jopa jämäkämmän tuntuiset kuin alkuperäisissä. Automallissa (Alfa Romeo Giulietta) on ihan tunnettu ongelma että vanhemmiten nuo kiinnikkeet murenee ja peilin lasi alkaa sen seurauksena täristä ajon aikana.
 
WIX ja Filtron raitisilmasuodattimet taitaa tulla samalta tehtaalta, aivan identtisiä kaikkia liimasaumoja yms myöten, ja molemmissa lukee Made in Poland. Täydellinen sopivuus oli ainakin Passattiin.
 
Viimeksi muokattu:
WIX ja Filtron raitisilmasuodattimet taitaa tulla samalta tehtaalta, aivan identtisiä kaikkia liimasaumoja yms myöten, ja molemmissa lukee Made in Poland. Täydellinen sopivuus oli ainakin Passattiin.

Kummatkin ovat MANN+HUMMELin brändejä, joten todennäiköistä on että ovat samalta tehtaalta lähtöisin.
 
ABE jarruletkut oli ihan asialliset, mutta erikseen ostetut kiinnikkeet niille (alkuperäisnumerolla) oli sopimattomat. No peltisaksilla sai säädettyä sopiviksi...
 
SKF pyöränlaakeri asentui vaivattomasti, uudet pultit mukana ja on pyörinyt Opel Insigniassa jo 60 tkm moitteetta. Nyt meni toisen puolen alkuperäislaakeri, ja siihen tilattiin FAG. Päivitellään siitäkin sitten.

WIX polttoainesuodatin Opel Insigniaan passeli ja tarvittavat tiivisteet tulivat mukana.

Ja päivitys myös aiempaan viestiin seuraavista osista: Elstockin ja A.B.S:n tarvikejarrusatuloilla ja Boschin jarrupaloilla jarruteltu jo useampi tkm ongelmitta, autona Toyota Hilux.
 
Transporter t5 1.9tdi moniurahihnan kiristin: INA:n laatikossa tuli Litens made in romania, aikaisempi väljä kiristin oli saman merkkinen, ja kesto oli noin 2½vuotta/20tkm, ja tosiaan niin väljä, että rulla ei osunut enää ollenkaan hihnalinjalle. Sopivuus kyllä hyvä ja kiristää hihnaa riittävästä, mutta kestoa ei voi kehua.
EDIT: Siis kiristimen runko on väljä, rullan laakeri on edelleen ihan äänetön, ja pyöri silleen "hyvän tahmeasti" eli laakerin rasva on edelleen rasvaa, ja sitä on siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Trucktek (kirjoitusasu?) jäähdyttimen letkut sopimattomat E39:iin. Niissä aivan liian paksut tiivisteet, eli tavallaan saat ne paikalleen vanhoilla tiivisteillä, mutta....
 
Vois melkein kokeilla. Ei nuo muut vaihtoehdot (Topram, Febest, Mapco) herätä oikein luottamusta.
Tervehdys, oma otanta on melko pieni mutta omaan jo myytyyn audiin laitoin Febestin sen jälkeen kun ns. merkkiosa laukesi n. 30tkm sen vaihdon jälkeen ja tuolla Febestin vetonivelellä päästelin 90 tkm iloisesti ilman mitään ongelmia. Sen jälkeen auto meni vaihtoon vetonivel ja kumi edelleen ehjänä. Satuin tähän ketjuun törmäämään ja on varaosien laadulla tosiaan suuria eroja, Tiedä sitten kun ei sen laajempaa kokemusta, sen muistelisin että Topranilla ainakin ollut täysin sutta jarrupalaa ainakin joskus. Lisäksi esim. jarruosissa muistan kun vaihdoin serkun ostamat Bilteman jarrupalat sen Obelixiin niin tarvitsin rälläkkää että sain mahtumaan... Motonetistä ostaessa aina häiritsee kun ei oikein tiedä valmistajaa.
 
[– –] Nyt meni toisen puolen alkuperäislaakeri, ja siihen tilattiin FAG. Päivitellään siitäkin sitten. [– –]
Auto Opel Insignia A20DTJ koneella vm 2009.

FAGin laakeri meni nätisti paikoilleen ja uudet pultit tulivat mukana. Erona alkuperäisosaan: Jarrulevyä paikalla pitävälle pienelle ruuville ei ollut paikkaa (eipä sitä tarvitsekaan).

Monroe iskareista (ilmeisesti OEM) ei moittimista. KYBin iskareiden pölysuojat kaikin puolin ok. Febi Bilstein iskareiden yläpäät asiallisen oloiset. Denson raitisilmansuodatin hyvä. Mahlen ilmansuodatin tuntui menevän paikoilleen paremmin kuin edellinen Wix, Insigniassa kun on monta ruuvia ja pari muoviklipsua minkä väliin pitää ilmansuodatinta vasten ilmansuodatinkoteloa painaa, niin mittojen tarkkuus korostuu tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Motonetista haettu laturin säädin (virhe) oli merkiltään PowerMax (PowerMax) ja tämä yksilö oli ainakin paketista otettuna hajalla, kahdessa rungossa kokeiltu eikä puhu mitään. 30v vanha bosch latailee vielä, joskin hiilet alkaa olla valmiit :btooth:
 
Esen skv egr-venttiili suoraan paketista viallinen. Antaa egr-vikakoodin ja nykii, eikä auta diagboxilla sopeutus. Tuli taas väärässä paikassa säästettyä pari kymppiä :beye:
 
ODM merkkinen vetoakseli:

Muuten ihan pätevänoloinen, mutta mukana tulleet pultit oli jostain Tokmannin 8.8 kuusiokolokilopulttihyllystä.

Onneksi otin samaan tilaukseen Topran pultit, ne oli 1:1 alkuperäisten kanssa eli 12.9 XZN:t.
 
Motonetistä lyötiin käteen Topran lasinpesurinpumppu. Ei sopinut paikkaansa kunnolla ja imupilli liian väljä tiivisteeseen jolloin pesunesteet olisivat vuotaneet ulos.
Meylen pumppu sopi paikkaansa, mutta oli väärää mallia. Ajaa kuitenkin asiansa, kunnes jostain löydän oikeanlaisen pumpun.

Vanha pumppu oli 12 vuotta vanha nimetön tarvike.
 
Tekeekö näillä motonetin kumeilla mitään?

Pitäis pelkkä suojakumi uusia nivelestä. Nivelellä ajettu muutama tkm mutta kumi on jo puhki)


1676991992876.png
 
Tekeekö näillä motonetin kumeilla mitään?

Pitäis pelkkä suojakumi uusia nivelestä. Nivelellä ajettu muutama tkm mutta kumi on jo puhki)


1676991992876.png
En suosittele. Kaveri noita joskus vaihtoi useammankin kerralla. Osa niistä oli rikki alle vuoden kuluttua. Hapristuivat ihan omia aikojaan, vaikka autolla ei ajoa tullut montaakaan sataa kilometriä.
 
Esen SKV:sta jotain positiivista vaihteeksi tähän ketjuun, ~10 € parkkitutkan anturit kestäneet jo 2,5 vuotta.
 
Facet map anturi transitin 2.2 tdci mottiin kesti ruhtinaaliset muutaman sata METRIÄ, jonka jälkeen ilmeisesti käyttöjännite ja signaali meni oikosulkuun keskenään, jonka jälkeen livedata näytti moottori sammutettunakin 4.98v signaalia ja map arvoa oli muistaakseni noin 2250 mbar, tai jotain sitä luokkaa. Rikkinäinen orkkis takaisin, niin sitten pystyi taas jotenkuten ajamaan, tämä rikkinäinen orkkis näyttää kylmänä tasan 1015mbar eikä muuksi muutu kaasutellessa, ja siitä lämmetessään hivuttautuu pikkuhiljalleen ylöspäin, joten johtovikaan en usko.

Sopivuus oli kyllä hyvä, mutta laatua ei voi kehua. :mad::thumbsdown:
 
Ilmeisesti GSP:stä ollut ihan kohtalaisia kokemuksia täällä? Mazdan hydrauliöljyllä tms. täytetty moottorin tuki laski öljyt moottoritilaan. GSP:n tarvike olisi aika epäilyttävänkin edullinen, halvempi kuin muut halppikset kuten Japanparts, Febest, Maxgear, Stark. Eipä tuon yli 200tkm tarvitsisi kestää kuten alkuperäinen kesti.
 
GSPn vetareissa ei itsellä ole ainakaan ongelmaa ollut toistaiseksi. Suojakumitkin kestäneet tähän asti vaihdetuissa.
 
Ridexin takaluukun kaasujouset eivät olleet erityisen hyvät. Takaluukku nousee tehokkaasti puoleen väliin, mutta sen jälkeen todella hitaasti ylös asti. Alkuun luukku oli myös melko raskas sulkea, mutta noin kuukauden jälkeen luukku oli jo helpompi sulkea, ei kuitenkaan silti mitenkään erityisen kevyt.
 
Lemförder ja Sachs alustaosat ja pultit olivat alkuperäislaatusia niiltä osin osin kun eivät olleet alkuperäisiä. Pienenä kauneusvirheenä alatukivarsi oli valmistettu Malesiassa kun taas erilliset alapallonivelet Slovakissa. Muuten olivat Saksassa tai Espanjassa valmistettuja. Slovakiasta tuli myös Sachsin kytkinlevy.

KYB:n alustaosat olivat Intiasta, huonoja kopioita ja valuvirheellisiä. Meni palautukseen, näillä ei tehnyt mitään. INA:n jakopääsarja ja vesipumppu olivat sopivat, mutta apulaitehihnan kiristin ei sopinut (Romania, Litens). Gates:n kiristin oli taas alkuperäinen (Korea), hihna oli mallia "EU".

SKF:n (Italia) laakereista ja navoista, Zimmermanin jarrulevyistä (Saksa), Hengst öljy- ja ilmansuodattimista (Saksa) ja Bosch raitisilmasuodattimista (Saksa) ei myöskään valittamista. Kiinnitystarvikkeiden puolesta Textar ja Elring (Saksa) olleet myös sitä mitä pitää.
 
Ridexin takaluukun kaasujouset eivät olleet erityisen hyvät. Takaluukku nousee tehokkaasti puoleen väliin, mutta sen jälkeen todella hitaasti ylös asti. Alkuun luukku oli myös melko raskas sulkea, mutta noin kuukauden jälkeen luukku oli jo helpompi sulkea, ei kuitenkaan silti mitenkään erityisen kevyt.

Varmaan typen annostelu ei ole niin hallittua Ridexin kaasujousissa. Täällä jouset ampuvat pienen viistoperän takaluukun ylös, että saa varoa käsiä ja päätä. Ja sulkiessa saa tehdä pienen jumpan.
Sama Newton lukema luki jousessa kuin vanhassa mutta tuskin oli todellisuudessa. Autossahan on kaksi jousta mutta jo yhdelläkin Ridexilla luukku nousi.
No edulliset olivat ja on varaa kaasun vähän haihtuakin ilman, että voima ei riitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 508 097
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom