Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo ylempi kuva näyttää painelaakerilta johon on integroitu sylinteri.

Jos taas sylinteri on alemman kuvan kaltainen niin siellä on semmonen asetelman yli menevä haarukka jota tuo sylinteri tökkii.
 
Tota ylempää et saa mitenkään vaihdettua ilman laatikon irroitusta. Alemman saat kyllä vaihdettua.
Muistaakseni tossa 6v lootassa on just ylempi malli....
 
Varmaan typen annostelu ei ole niin hallittua Ridexin kaasujousissa. Täällä jouset ampuvat pienen viistoperän takaluukun ylös, että saa varoa käsiä ja päätä. Ja sulkiessa saa tehdä pienen jumpan.
Sama Newton lukema luki jousessa kuin vanhassa mutta tuskin oli todellisuudessa. Autossahan on kaksi jousta mutta jo yhdelläkin Ridexilla luukku nousi.
No edulliset olivat ja on varaa kaasun vähän haihtuakin ilman, että voima ei riitä.
Joo, itsekin otin ihan tietoisen riskin kun päätin kokeilla onko näistä halvimmista jousista mihinkään. Kuitenkin rahallinen ja ajallinen menetys on sen verran pientä, ettei nyt pahemmin harmita vaikka ovatkin huonot. Täytyy hankkia jossain vaiheessa paremmat tilalle, kun nuo alkavat ottaa päähän tarpeeksi.
 
Febin jättäsin ostamatta. Ota vaikka TRW

Itsellä samantyyppinen vika korjaantui juurikin pääsylinterin + työsylinterin vaihdolla. Kytkimen painelaakeria ei tarvinnut vaihtaa.

Eikös tässä tapauksessa työsylinteri liikuta mekaanisesti painelaakeria.

Jos ei olisi työsylinteriä, niin silloin painelaakerissa olisi hydrauliliitin ?

Seat Leon vm 2011. 6 v manuaali laatikko.
 
Audi A3 2006
BKD 2.0 tdi moottorilla ja 6 vaihteisella manuaalilla, tarvitsisi vähän kytkimen elvytystä.
jumittelee, välillä kun painaa poljinta rusahtaa vaihteet, ja päästettäessä jumittaa niin että nykäyttää. Aloitetaan nyt näillä, jotka saa vaihdettua ilman laatikon irroitusta.
mutta, mikä on hinta/laatu suhteeltaan sellainen joka olettaisi toimivan? FEBI BILSTEIN?


Sitten seuraava ihmetys.
Miten näissä toimii kytkimen painelaakeri? (laatikon sisällä) eli tuleeko kytkimen työsylinteri vain siihen "huulille"?
kuvassa näkyy olevan paineliitin?
mikä osa näiden väliin tulee?
katso liitettä 1062858
katso liitettä 1062860
En ole Audi expertti mutta luulisin että voit katsoa kumpi noista on nykyisessä vaihteistossa kiinni, ylmmän tapauksessa vaihteiston ulkopuolella näkyy vain jonkiilainen liitin jossa ilmausruuvi ja alemassa tapauksessa koko palikka on vaihtoiston ulkopuolella.

Googelista kuvia:
1678961847937.png


tai

1678961732277.png
 
Tota ylempää et saa mitenkään vaihdettua ilman laatikon irroitusta. Alemman saat kyllä vaihdettua.
Muistaakseni tossa 6v lootassa on just ylempi malli....

En ole Audi expertti mutta luulisin että voit katsoa kumpi noista on nykyisessä vaihteistossa kiinni, ylmmän tapauksessa vaihteiston ulkopuolella näkyy vain jonkiilainen liitin jossa ilmausruuvi ja alemassa tapauksessa koko palikka on vaihtoiston ulkopuolella.

Googelista kuvia:
1678961847937.png


tai

1678961732277.png


Aeromotors tosiaan tarjoaa tuota alemman kuvan kytkimen työsylinteriä.
mutta jos ei tajuakkaan että on 6 vaihteinen, ja tarjoaa vain 5 vaihteisen työsylinteriä.
tämä kyllä aiheutti suurta ihmetystä.

kiitän näistä pohdinnoista, jaa taas ollaan tietäväisempiä :)
 
Facet map anturi transitin 2.2 tdci mottiin kesti ruhtinaaliset muutaman sata METRIÄ, jonka jälkeen ilmeisesti käyttöjännite ja signaali meni oikosulkuun keskenään, jonka jälkeen livedata näytti moottori sammutettunakin 4.98v signaalia ja map arvoa oli muistaakseni noin 2250 mbar, tai jotain sitä luokkaa. Rikkinäinen orkkis takaisin, niin sitten pystyi taas jotenkuten ajamaan, tämä rikkinäinen orkkis näyttää kylmänä tasan 1015mbar eikä muuksi muutu kaasutellessa, ja siitä lämmetessään hivuttautuu pikkuhiljalleen ylöspäin, joten johtovikaan en usko.

Sopivuus oli kyllä hyvä, mutta laatua ei voi kehua. :mad::thumbsdown:
Tähän jatkoa, takuuvaihdokkina saatu vemo oli jo paketista paska, tai no sinänsä "toimiva" että ei näytä kokoajan maksimia, mutta tooooodeeeeeeeeeella hidas reagoimaan, välillä ei ahdot mukamas ehdi nousta, ja sitten kun saa ahdot päälle niin sitten ne ei meinaa laskea. Viimein sitten sain hakea ihan foorditiskiltä anturin ja jo rupesi homma pelaamaan. Ja oli vieläpä muutaman € edullisempi kuin nuo tarvikeshaibat. Ja kehtasi vielä tarvikeosaliikkeen myyjä väittää, että facet ja vemo olisi ihan oe valmistajia noille antureille, ja boschia (se oikea oe valmistaja tässä tapauksessa) ei olisi saannut edes tilaamalla. Ja rupesi tarjoamaan uutta turboa, kun ei olisi halunnut millään uskoa, että kaksi eri merkkistä anturia peräkkäin olisi rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Metzger

MB Viton (w639) liukuoven alarullat, hyvä sopivuus, kestosta ei pysty vielä sanomaan, mutta aika näyttää, tämä ei ainakaan heti hajonnut. :rofl:
 
Mooi varaosamyyjä tässä
Kaverin B7 4motion passattiin piti pyöränlaakerit uusia, sanoin että FAG tai SKF kannattaa. No ei jaksanut päivää odottaa ja osti sitten 4x SNR laakereita. Takalaakerit kesti n. 350km ennen ku olivat aivan väljät. Liekö jääny tehtaalla rasvat laittamatta. Etusetkin vähän rohisivat jo. Vaihdettiin takuuseen kaikki neljä SKFiin ja nyt toimineet 65tkm.
Aika arpapeliä on nykyään ihan merkkituotteidenkin kanssa. Listaan muutaman omaan kokemukseen perustetun suosituksen:

Suodattimet: Mann-filter ehdoton ykkönen, hyvänä kakkosena Hengst, tarvikepuolelta WIX ollut aina hyvä. Vältä kuin ruttoa-tier: AMC-filter (kavo parts), legendaarinen topran.

Alustanosissa lemförder tai meyle-HD, myös FAG tuntuu aika laadukkaalta. Nykyään sattuu susia sekaan enemmän kuin ennen, merkistä riippumatta. Vältä: kavoparts, triscan varauksin.

Jouset: bilstein, sachs, lesjöfors, kyb varauksin.
Iskarit: bilstein, sachs, kyb, (monroe)

Laturit, startit: valeo, bosch, denso sekä uudet että korjatut on skulannu hyvin. Mätämunia sattuu näillekkin kun pieni kiinalainen on aivastanu töissä. Ihan ok tieriin heittäsin hellan, REMYn ja elstockin, paska-tieriin erityisesti powermaxin.

Jarruosat: levyjen ehdottomana ykkösenä mielestäni Zimmermann, ei koskaan huonoja kokemuksia. Brembon laikoista ei ole tullut reklamaatioita, paitsi minulta itseltäni, kiinassa tehdyt brembot alkoivat ravistaa kymppitonnin jälkeen ja todettiin heittokellolla 0,2mm kieroiksi. Textar muistaakseni bemarin oe-valmistajia levyissä. Boschit ja TRW kanssa hyvää kamaa. Ok tieriin heittäsin hellat, blueprintit, febit, ridex(!), Vector(!). Paska-tieriin stark ja triscan.
Paloissa EBC, ATE, ferodo, trw ykkösiä. Kakkostasolle brembo, bosch, girling. Halppispuolelta taas hella-pagid, blueprint, LPR varauksin. Paska-tieriin menee vector ja triscan.

Anturit ym en suosittele mitään muuta ku OEta, eli VDO, Continental, Valeo, pierburg jne. Vaikka ois kuinka vanha merkki ja made in italy/vast ni pelkkää paskaa esim. FAE. Aivan ripuli-tieriin menee oikeestaan koko motonetin perus anturivalikoima, eli intermotor, topran jne kamut ihan silkkaa paskaa. Aivan tuuripeliä toimiiko ollenkaan ja jos toimii, niin kuinka kauan. 10km? 100km?

Boschin sulkia monet haukkuu nykyään, mutta omassa käytössä on kestäneet ihan yhtä hyvin (vuosia) kuin valeot tai championit, joskus jopa paremmin.
 
Kokemuksia maxgear merkkisistä vetareista? GSP merkki kestää ainakin mutta näytti olevan loppu varastosta..
 
Kokemuksia maxgear merkkisistä vetareista? GSP merkki kestää ainakin mutta näytti olevan loppu varastosta..
Halppismerkki mutta ainakin ko. merkin jarrulevyt on pysyneet suorana n. 20t matkan ja ongelmia ei ole ollut.

Riippuen lossin laadusta laittaisin ehkä vetariksi jonkun laadukkaamman merkin.
 
Maxgearin vetonivelestä kirjoittelin tänne taannoin. Mitat yms oikein, mutta boorit oli koneistettu jonkun millin kymmenyksen väärän kokoisiksi, niin ettei nivel sopinut akseliin, eikä napaan. Näitä oli vielä 2 ja molemmissa sama juttu.
 
Ensimmäistä kertaa Elringiltä huono tuote. VAG 02J-vaihteiston päätytiiviste pullahtaa ulos jos vähänkin kiristää, eli se on ikäänkuin ylisuuri. Sormikireydellä pysyy vielä paikoillaan...
 
Pitäs kaasuläppäkotelo vaihtaa autoon. Onko kokemuksia merkeistä:
Stark
Ridex
Kamoka
Engitech

Vai ostaako käytetty alkuperäinen?
 
Pitäs kaasuläppäkotelo vaihtaa autoon. Onko kokemuksia merkeistä:
Stark
Ridex
Kamoka
Engitech

Vai ostaako käytetty alkuperäinen?

Varovainen hyväksyntä Kamokalle. Stark ja Ridex kannattaa unohtaa. Jos kyse siis sähkösestä kaasuläpästä. OEM:kin voi olla vähän arpapeliä, mutta ei ehkä huono vaihtoehto sekään. Jos ostaa vähän ajetun.
 
Varovainen hyväksyntä Kamokalle. Stark ja Ridex kannattaa unohtaa. Jos kyse siis sähkösestä kaasuläpästä. OEM:kin voi olla vähän arpapeliä, mutta ei ehkä huono vaihtoehto sekään. Jos ostaa vähän ajetun.
Kiitos. Sähköisestä läpästä on kyse. Pohtiminen jatkukoon ja pitää toisessa ketjussa kysellä vähän neuvoa muutenkin.
 
Kiitos. Sähköisestä läpästä on kyse. Pohtiminen jatkukoon ja pitää toisessa ketjussa kysellä vähän neuvoa muutenkin.

Kaikki edellä mainitut kuulostaa sellaiselta ripulilta, että mieluusti käytetty alkuperäinen, jos siis alkuperäistä uutta ei harkita.
 
Pitäs kaasuläppäkotelo vaihtaa autoon. Onko kokemuksia merkeistä:
Stark
Ridex
Kamoka
Engitech

Vai ostaako käytetty alkuperäinen?
Käytetty alkup yksityiseltä purkajalta halvalla.

Kiina ja sähkö eivät sovi samaan lauseeseen yleensä näissä.
 
Halpa vetari tarvis ostaa. GSP olisi kaikista halvin mitä löysin. Lisäksi löytyisi NTY, BGA ja SKF merkkistä. Minkä valitsisit? Sinänsä riittää ettei nyt ihan vuodessa kumit hajoaisi, autolla ajetaan 5 tkm/v ja menossa mahdollisesti vaihtoon.

GSP:sta näytti ylempänä olevan hyviä kokemuksia, tässä tapauksessa halvimmasta hinnasta huolimatta.

Kannattaako maksaa yli 50 eur enemmän ja ostaa esim SKF merkkinen?

E: Itse itselleni vastaten, pistetään GSP kokeiluun. Löytyi tästä ketjusta vuodelta 2020 ihan positiivisia kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
”Testin” vuoksi ostin bemariin halvimmat jarrulevyt mitä aeromotorsin valikoimassa oli eli EGT merkkiset levyt. Olen positiivisesti yllättynyt:thumbsup:
 
”Testin” vuoksi ostin bemariin halvimmat jarrulevyt mitä aeromotorsin valikoimassa oli eli EGT merkkiset levyt. Olen positiivisesti yllättynyt:thumbsup:

Yllättynyt mistä? Halvimpien jarrulevyjen ulkonäöstä, mittatarkkuudesta, sopivuudesta, kestävyydestä vai teitkö jopa metallurgisen tutkimuksen ja totesit materiaalikoostumuksen samaksi kuin alkuperäiset?

En tiedä voiko yleistää, mutta tuntuu omat halpislevyt aina ruostuvan nopeampaa ja olevan pehmeämpää materiaalia, kuin hintavammat. Esim. Brembon levyt pysyvät kirkkaampana autossa, kuin mitä hinnat alkaen levyt toisessa autossa. Kova pamaus aina kostean kelin jälkeen liikkeelle lähtiessä, kun levyt jumissa. Saa pelätä, että kytkin antautuu joku päivä.
 
ns. hiiliteräslevyt (siis semmoset mitkä on väriltäänkin tummemmat, korkeampi hiilipitoisuus) pysyy ainakin omasta mielestänä ruostumatta pidempään. Kaikkiin autoihin ei löydy noita tarvikkeena, mutta esim tohon B6 passattiin tuli laitettua.
 
Yllättynyt mistä? Halvimpien jarrulevyjen ulkonäöstä, mittatarkkuudesta, sopivuudesta, kestävyydestä vai teitkö jopa metallurgisen tutkimuksen ja totesit materiaalikoostumuksen samaksi kuin alkuperäiset?

En tiedä voiko yleistää, mutta tuntuu omat halpislevyt aina ruostuvan nopeampaa ja olevan pehmeämpää materiaalia, kuin hintavammat. Esim. Brembon levyt pysyvät kirkkaampana autossa, kuin mitä hinnat alkaen levyt toisessa autossa. Kova pamaus aina kostean kelin jälkeen liikkeelle lähtiessä, kun levyt jumissa. Saa pelätä, että kytkin antautuu joku päivä.
Sopivat heittämällä paikalleen ja ainakin uusien jarrupalojen kanssa ei huomaa mitään tärinöitä/muuta epäsuoruutta ainakaan vielä. Normaalilla ajolla (eli jarrutuksilla) pysyneet toistaiseksi kirkkaina laidasta laitaan.
 
GSP vetonivelille suositus. En vielä kestosta tiedä mutta itse tuotteet ei juurikaan mitenkään eronnu auton alkuperäisistä. Pientä vaihtelua kyllä noissa, sillä ostin neljä vetoniveltä, kaikki GSP, yhdessä oli suojakumi laitettu jo valmiiksi laipan päälle. Sisänivelten tiivisteet oli tuplana, en toiselle löytäny paikkaa.

Sisänivelten suojakumeista puuttu klemmarit jotka tulisi renkaan puolelle.. . näkyy olevan etkan mukaan alunperinkin niin, jännä homma.

Osaatko sanoa noiden nivelten/ennemminkin kumien kestosta nyt jotain kun aikaa kulunut vaihdosta?

GSP vetarin meinasin tilata autoon jolla ajetaan n. 5 tkm/vuosi, mietin vaan kestäsköhän tuossa kumit edes sen pari vuotta vai maksaakko vähän enemmän ja ostaa SKF?
 
Mistäs porukka suosittelee auton kumimattosarja pitäs uusia ?

Tuolta on itsellä hommattuna omaan autoon ainakin tosi hyvin istuva mattosarja. Tai jostain muualta vastaava 3d-skannattu sarja. Paremmin käy nuo autoon kuin mitä itsellä tuli auton mukana alkuperäinen mattosarja.
 
Brembon osia meni V70 Volvoon eilen. Laatu vaikutti olevan varsin ok. Paikallaan olleet olivat jotain halpiskamaa ja levyt kierot niin siksi piti operaatioon ryhtyä.
 
Bosal vaimennin vastasi mitoiltaan alkuperäistä ja työn jälki näytti laadukkaalta. Jos jotain olisi toivonut, niin vaimentimen sisäänmenoputki olisi saanut olla paksummalla vahvuudella. Putkessa on lähes 90 asteen taitos ja jokainen vaimennin lahoaa siitä (Toyotan on harvinaisia virheitä).

Sparetolle iso miinus, koska lähettävät pakoputket ilman mitään suojaa, ei edes kelmua tai paperia ympärillä. Ovat sitten täynnä lommoja ja skraaduja. Eihän ne nyt auton pohjasta näy, paitsi show-autot, mutta todennäköisesti vaimennin ruostuu nopeammin kun pinta rikki.
 
Bosal vaimennin vastasi mitoiltaan alkuperäistä ja työn jälki näytti laadukkaalta. Jos jotain olisi toivonut, niin vaimentimen sisäänmenoputki olisi saanut olla paksummalla vahvuudella. Putkessa on lähes 90 asteen taitos ja jokainen vaimennin lahoaa siitä (Toyotan on harvinaisia virheitä).

Sparetolle iso miinus, koska lähettävät pakoputket ilman mitään suojaa, ei edes kelmua tai paperia ympärillä. Ovat sitten täynnä lommoja ja skraaduja. Eihän ne nyt auton pohjasta näy, paitsi show-autot, mutta todennäköisesti vaimennin ruostuu nopeammin kun pinta rikki.

Hankala tuollaista on mitenkään järkevästi paketoida.
 
Bosal vaimennin vastasi mitoiltaan alkuperäistä ja työn jälki näytti laadukkaalta. Jos jotain olisi toivonut, niin vaimentimen sisäänmenoputki olisi saanut olla paksummalla vahvuudella. Putkessa on lähes 90 asteen taitos ja jokainen vaimennin lahoaa siitä (Toyotan on harvinaisia virheitä).

Sparetolle iso miinus, koska lähettävät pakoputket ilman mitään suojaa, ei edes kelmua tai paperia ympärillä. Ovat sitten täynnä lommoja ja skraaduja. Eihän ne nyt auton pohjasta näy, paitsi show-autot, mutta todennäköisesti vaimennin ruostuu nopeammin kun pinta rikki.
Ajaa kerran soratiellä niin on varmaan yhtä paljon skraiduja ja lommoja siinä joten en oikein näe tarpeen että se suojataan niin hirveästi..
 
Hankala tuollaista on mitenkään järkevästi paketoida.

Kyllä vaimentimen päälle voisi minimissään kääriä edes pari kierrosta aaltopahvia. Ainakaan kotimaisista kivijalkakaupoista en ole yhtä murjottua pakoputkea vielä saanut.

Ja kyllä, ajan sorateillä mutta vanha putki on paremman näköinen kuin tämä uusi, jos ruostetta ei lasketa. Autossani on sentään normaali maavara, ettei se hiero tien pinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vaimentimen päälle voisi minimissään kääriä edes pari kierrosta aaltopahvia. Ainakaan kotimaisista kivijalkakaupoista en ole yhtä murjottua pakoputkea vielä saanut.

Ja kyllä, ajan sorateillä mutta vanha putki on paremman näköinen kuin tämä uusi, jos ruostetta ei lasketa. Autossani on sentään normaali maavara, ettei se hiero tien pinnassa.
Monta vuotta varaosajakelua tehnyt ja kertaakaan en ole nähnyt pahviin tai kuplamuoviin pakattua vaimenninta. Aina vaan tarra kylkeen ja matkaan.
 
Vaggineen(Fabia hb mk2) takapyörän laakeri vaihdettu.

Motonetin tiskillä OE laatuvaihtoehto oli itselle tuntematon merkki, SNR.

Ilmeisesti kuitenkin varsin iso valmistaja jonka päätoimialaa laakerit ja tekee autonvalmistajille sitten myös valmista palikkaa.

Satulan kiinnityspultit oli odotetun jumissa ja sai vääntää ihan tosissaan.
Homma oli sinänsä varsin helppo, napamutteri auki M30 12-kulmaisella hylsyllä, satulan kiinnityspultit irti, levyn kiinnitysruuvi irti ja sen jälkeen koko paketin sai käännettyä pyöränlaakerin edestä pois.

Laakeri on tuossa yhtenä pakettina ja kiinni pelkällä napamutterilla.

Kiristys napamutterille 70Nm + 30° joten momenttiavainta ja kunnon vääntövarsi niin menee helpommin.
 
Tulihan se nyt itsekin todettua että Febin tukivarret on ihan täyttä p*skaa. 50tkm oli ajossa ja vasemmalta oli alapallo jo väljistynyt ja molemmin puolin takimmainen kumipusla riekaleina. Tilalle meni ihan originaali osat.
 
Tulihan se nyt itsekin todettua että Febin tukivarret on ihan täyttä p*skaa. 50tkm oli ajossa ja vasemmalta oli alapallo jo väljistynyt ja molemmin puolin takimmainen kumipusla riekaleina. Tilalle meni ihan originaali osat.
Onkohan tuola euroopan kaupoissa enään yhtään merkkiä mikä kestäisi?

Mulla väljeni Monroen rt päät 30t sisään... Febikin taitaa olla parhaimmistoa mitä on tarjolla jossei merkkitiskille mene. Pitäskö laittaa rasvanipat seuraaviin rtpäihin ja palloihin sitten vaikka.
 
Onkohan tuola euroopan kaupoissa enään yhtään merkkiä mikä kestäisi?

Mulla väljeni Monroen rt päät 30t sisään... Febikin taitaa olla parhaimmistoa mitä on tarjolla jossei merkkitiskille mene. Pitäskö laittaa rasvanipat seuraaviin rtpäihin ja palloihin sitten vaikka.

Ehkäpä lemförder vielä kestäisi, jos sitäkin ei ole paskottu.
 
Onkohan tuola euroopan kaupoissa enään yhtään merkkiä mikä kestäisi?

Mulla väljeni Monroen rt päät 30t sisään... Febikin taitaa olla parhaimmistoa mitä on tarjolla jossei merkkitiskille mene. Pitäskö laittaa rasvanipat seuraaviin rtpäihin ja palloihin sitten vaikka.
Meyle HD
 
Onkohan tuola euroopan kaupoissa enään yhtään merkkiä mikä kestäisi?

Mulla väljeni Monroen rt päät 30t sisään... Febikin taitaa olla parhaimmistoa mitä on tarjolla jossei merkkitiskille mene. Pitäskö laittaa rasvanipat seuraaviin rtpäihin ja palloihin sitten vaikka.
Merkit ovat nykyään enemmän brändejä eivätkä niinkään valmistajia. Sama merkkivalmistaja voi myydä omassa Euroopan tehtaassa valmistettua itse suunniteltua tuotetta, omassa Aasian tehtaassa valmistettua itse suunniteltua tuotetta, alihankintana ostettua itse suunniteltua tuotetta, alihankintana ostettua ja alihankkijan suunnittelemaa tuotetta jne. Eli hyvin vaikea sanoa saako hyvää kamaa vai ei, laatikossa oleva brändi ei enää kerro juuri mitään.
 
Ehkäpä lemförder vielä kestäisi, jos sitäkin ei ole paskottu.

Juuri asensin Lemförder "Made in Taiwan" koiranluut Tojotaan. Ulkonäöltään ei olisi erottanut tuplasti halpamerkkejä kalliimmaksi. Koska palloniveletkin olivat samaa kokoa, niin tuskin kestoikäkään merkittävästi eroaa. Koiranluut ovat vähän hengen asia, joskus kestää joskus ei.

Ensimmäistä kertaa törmäsin litistettyihin muttereihin Lemförder koiranluissa. En tiedä onko se hyvä asia, koska purettua noita tuskin enää saa ehjänä, sen verran sai käyttää momenttia ruuvatessa, jopa nivelen kuusiokolo muutti muotoa.
Litistetyissä muttereissa täytyi myös käyttää kahta 16/17 mm avopää avainta, koska muoto ei ole pyöreä (lenkkipää ei sopinut). Mutta yhdenkään halpakoiranluun nylock mutteri ei ole löystynyt, vaikka nylockin kiristys on helpompi.

ps. Rasvanipat ei auta, jos nivelissä on käytetty pehmeää terästä. Eipä monessa ole tilaakaan ruuvattavalle nipalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä voisi joo piruuttaan kokeilla seuraavana.
Juuri asensin Lemförder "Made in Taiwan" koiranluut Tojotaan. Ulkonäöltään ei olisi erottanut tuplasti halpamerkkejä kalliimmaksi. Koska palloniveletkin olivat samaa kokoa, niin tuskin kestoikäkään merkittävästi eroaa. Koiranluut ovat vähän hengen asia, joskus kestää joskus ei.

Ensimmäistä kertaa törmäsin litistettyihin muttereihin Lemförder koiranluissa. En tiedä onko se hyvä asia, koska purettua noita tuskin enää saa ehjänä, sen verran sai käyttää momenttia ruuvatessa.

ps. Rasvanipat ei auta, jos nivelissä on käytetty pehmeää terästä. Eipä monessa ole tilaakaan ruuvattavalle nipalle.
Jep lemikkä tääläkin hyvän merkin maineessa mutta on kyllä paskaakin kuullut viimevuosina.

Nippojem kanssa voi tulla joo ahdasta, rasvaa lienee syytä lisätä muulla tapaa jos haluaa kätensä liata.

SKF:n hihnakiristäjä kestänyt täällä jo 70t ilman kitinöitä tai muita ongelmia, klapista ei tietoa kun ei ole toviin koskettukaan.
 
Pallonivelissä (alapallot, koiranluut yms.) on melkein merkistä riippumatta liian vähän rasvaa laitettu tehtaalla. Ennen asennusta kun aukasee ja laittaa lisää tahnaa niin voi helposti kaksin- tai kolminkertaistaa osan eliniän. Sama pätee myös esimerkiksi iskarin yläpään kääntölaakereihin. Ei ole edes suurta väliä, onko lisättävä vaseliini halvinta hammastahnaa (jos ei nyt ihan vettä ole) vai tuhdeinta ja kalleinta laakerirasvaa, kunhan sitä on riittävästi.

Hinta ei tosiaan korreloi rasvan määrän kanssa juuri mitenkään, avaamani Topranit ovat olleet lähes yhtä kuivia kuin Lemförderit. Toki se rasvattu Lemförder kestää usein aika paljon pidempään kuin Topran.
 
Klokkerholm jarrukilvet mb vitoon (w639) sopimattomat, ja muutenkin huonosti viimeistellyt.

Kaikkia neljää kiinnitysreikää täytyi hieman vingulla venyttää, että sai kilven oikeaan asentoon, ja ruuvit kiinni, lisäksi kaikki reunat ovat jätetty todella ruman rosoisiksi. EDIT: Ja lisätään, että tällä kertaa kyseessä takajarrukilvet.
 
Klokkerholm jarrukilvet mb vitoon (w639) sopimattomat, ja muutenkin huonosti viimeistellyt.

Kaikkia neljää kiinnitysreikää täytyi hieman vingulla venyttää, että sai kilven oikeaan asentoon, ja ruuvit kiinni, lisäksi kaikki reunat ovat jätetty todella ruman rosoisiksi. EDIT: Ja lisätään, että tällä kertaa kyseessä takajarrukilvet.
Samat kilvet vaihdoin ja ne kävi suoraan paikalleen
 
Ei puristustyökalulla tehdyssä kilvessä voi olla niin isoa laatuvaihtelua, ettei reiät sovi. Muuten työkalu olisi tuhannen palasina, kun leikkurit ei osu vastinreikiin. Reunat kyllä ovat normaalistikin rosoiset, kun niitä on työläs siistiä -> hinta moninkertaistuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 508 117
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom