Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Yleensä autoon ku autoon suositellaan Gatesin hihnoja, jos jotain pitäisi laittaa jakopäähän.
Samaa mieltä. Gates on aina ollut luottomerkki. Siksi huolestuinkin, jos tuolla samalla merkillä olisi myyty myös jotain lyhyemmän käyttöiän versiota, jonka paketissa lukee millin korkuisella Roadmax.
Roadmax on siis selvästi oma merkkinsä, eikä erehdyksen vaaraa ole.
Nämä ison merkin maineella tehtävät huokeammat tuotteet markkinoidaan pahimmillaan hyvän maun rajoja hipoen. Esimerkiksi työkalupuolelta tulee mieleen Gedore Red, joka on eri laatutasoa kuin varsinainen Gedore. Parempi tietysti tämäkin, kuin laskea laatua samalla nimellä.
 
Yleensä autoon ku autoon suositellaan Gatesin hihnoja, jos jotain pitäisi laittaa jakopäähän.
IMG_20210831_162607~01.jpg

:tup:
 
Kyllähän kiristimet, huonokuntoiset rullat ym. voivat syödä hihnaa. Itselläni Gatesin hihna rupesi kitisemään S8:ssa käynnistysten yhteydessä, toki hihna on jotan yli 2m pitkä. Ensihoidoksi paja ehdotti Continentalin hihnan vaihtoa, joten se tehtiin, kun hihnan sai vaihdettua ilman keulan purkua. Täytyy seurailla asiaa. A6:ssa Gatesin hihnat toimivat ihan hyvin aina.
 
Kyllähän kiristimet, huonokuntoiset rullat ym. voivat syödä hihnaa. Itselläni Gatesin hihna rupesi kitisemään S8:ssa käynnistysten yhteydessä, toki hihna on jotan yli 2m pitkä. Ensihoidoksi paja ehdotti Continentalin hihnan vaihtoa, joten se tehtiin, kun hihnan sai vaihdettua ilman keulan purkua. Täytyy seurailla asiaa. A6:ssa Gatesin hihnat toimivat ihan hyvin aina.
Joo, mietin myös, että kuinka todennäköisesti hihna pettää omia aikojaan, jos rullat ja kiristimet ovat ok?

Jotkut 70-luvun hihnat kyllä porsivat omia aikojaan, mutta mites vaikka nämä nykyiset jakopään remmit, tuskin niitä ajamalla paskaksi saa, jos rullissa ei ole vikaa ja speksattua kestoa ei ylitä 3x... Vois veikkailla, että suurin osa hihnojen porsimisesta liittyy juurikin näiden rullien/kiristimien laakeroinnin pettämiseen, mutta en kyllä tiedä.
 
@renee Opelihan oli tunnettu -80/90 luvulla, kun nostovat jakopään vaihtovälin 60tkm -> 120tkm, niin rupesi hihnoja katkeamaan ja moottoreita menemään. Laskivat aika nopsaan takaisin max 60tkm vaihtoväliin. Ja relluissa on ainakin 1.9l dieselissä ollut sellaista ongelmaa, jos et vaihda samalla kertaa lisälaitehihnaa eli se saattaa katketa ja hihna mennä jakopäänhihnan väliin yms...

Ihmettelen miksi firmat jättävät vesipumpun vaihtamatta, kun menisi melkein samalla työllä ja taitaa olla nykyään jopa takuun ehto, jos jakopäänhihna pyörittää vesipumppua.
 
Itse olen vaihdattanut aina kaiken. Termari, vesipumppu, rullat, kiristimet, hihnat. Vittu mikä työmaa Audeissa purkaa sitä keulaa jonkun prakaavan vesipumpun/termarin tms. vuoksi. Huolto-ohjelmaanhan ei mitään kuulu tyyliin.
 
Itse olen vaihdattanut aina kaiken. Termari, vesipumppu, rullat, kiristimet, hihnat. Vittu mikä työmaa Audeissa purkaa sitä keulaa jonkun prakaavan vesipumpun/termarin tms. vuoksi. Huolto-ohjelmaanhan ei mitään kuulu tyyliin.
Kai tää riippuu Audista, mulla sama termari ja vesipumppu ~15v / 240tkm ketju-A6:ssa.

Edelliseen Passattiin olisi mennyt noilla kilsoilla jo 3-4 pumppua ja pari termaria... :D
 
Tein juuri toyotaan jakopäärempan, eli hihna ja hilut. Ei siinäkään vesipumppu tullut mukana vaan se ostettiin erikseen. 190tkm oli ajettu vesipumpulla ja oli vielä ihan hyvässä iskussa. Laakerissakaan ei välyksiä.
 
Itse olen vaihdattanut aina kaiken. Termari, vesipumppu, rullat, kiristimet, hihnat. Vittu mikä työmaa Audeissa purkaa sitä keulaa jonkun prakaavan vesipumpun/termarin tms. vuoksi. Huolto-ohjelmaanhan ei mitään kuulu tyyliin.
Minusta keulan purkamista pelätään vähän turhaan. Paljon mieluummin purkaa keulan kuin ährää jostain ahtaasta raosta

Toki jakopääremontin kanssa tulee vaihdettua about kaikki mikä siellä liikkuu tai pyörii.
 
Totta kai, on se keula suunniteltukin purettavaksi. Ns. "huoltoasento". Kyllä siinä silti aikaa menee, ja korjaamo laskuttaa joka tunnista. Tuntihinnoiteltuna on halvempaa vaihtaa kaikki hilut, kuin ottaa riski, että kesken huoltovälin joutuu tekemään ylimääräistä tuntityötä.
 
Totta kai, on se keula suunniteltukin purettavaksi. Ns. "huoltoasento". Kyllä siinä silti aikaa menee, ja korjaamo laskuttaa joka tunnista. Tuntihinnoiteltuna on halvempaa vaihtaa kaikki hilut, kuin ottaa riski, että kesken huoltovälin joutuu tekemään ylimääräistä tuntityötä.
Lähinnä kommentti oli suunnattu kotitarve remontoijille. Välillä näkee surkuhupaisaa räpellystä olemattomassa tilassa kun kerran harjoittelemalla audin/passatin keula aukeaa huoltoasentoon n. vartissa.
 
Lpr käsijarruvaijereissa ainoat oikeat osat oli pusseissa olevat tarrat

Vaijerit oli joihinkin muihin autoihin
 
@Ratty Mikähän auto tarkalleen oli kyseessä? Et sen puoleen, että menikö yliajalla. Ja hihnahan venyy tietysti vanhetessaan. Siis oliko vaan poikki vai oliko hihnasta puuttunut hampaita?
 
Tuo Kamokan jarrusatula, tai siis toinen niistä kitisee ja vinkuu edelleen ajoittain.

Sen sijaan Kamoka -merkkinen pyyhkijänsulka tuli nyt vasta tiensä päähän. Oisko vuodesta 2017 ollut kiinni autossa. Ihan hyvä saavutus.
 
QAP on pieni Puolalainen valmistaja joka antaa 6kk takuun ainakin sähköosille (ilmeisesti voi lähettää mukana tulleen lomakkeen kanssa Gdyniaan, Puolaan).

Kampiakselin anturissa on QAP:n logo ja äkkiseltään näyttää ihan ok-laatuiselta.

Aika näyttää miten kestää, mutta ennemmin kokeilee vaikka tämmöistä kuin jotain täysin Kiinalaista.
 
Joo ei ole kyllä muita nostureita kuin tunkki :D No täytyy iskarirempassa vaikka mitata ennen ylös tunkkausta navan keskeltä mitta kaareen ja tunkata sitten pullotunkilla akselia ylöspäin sen verta että tulee about samalle kohdalle. Tuskin sekään sentistä kiinni on (?)

Tuo ohje koskee osia joihin tulisi kiertoa normaali asennossa, esim tukivarren kumipuslia yms. Jokin iskarin yläpään kiinnitys on pelkästään puristuksessa, eikä juurikaan kierry jousituksen liikkuessa. Mutta esim alatukivarren sisäpään kiinnitys on monesti semmoinen että sen kiristys kannattaa tehdä tukivarren ollessa "ajo" asennossa, muuten puslan kumiosa on kokoajan voimakkaasti jännitetty ja varmasti kärsii siitä.
 
Edellisen omistajan asentama Daycon remmi näyttää kahden vuoden jälkeen tältä. Ei ole juurikaan kulunut, mutta pykimää on niin maan perkeleesti koko matkalla. Syytä siis jatkossakin välttää tätä merkkiä.

Ja tämähän oli oikeasti vaihdettu.. :D Vai näkyykö tuossa vuosilukua tms, tai onko kuittia?
 
Onko tuo Roadmax joku Gatesin halpismalli? Alkaa jo kuumottamaan, kun Gatesin jakoremmejäkin laittanut ihan hyvällä omallatunnolla. Tietysti apulaitehihnakin saa joissain autoissa ihmeitä aikaan katketessaan, enkä ole nyt varma, olisinko huomannut poikkeavaa urasyvyyttä asentaessa.
Piti itsekin tarkastaa mitä on tullut tilailtua, on sentään ollut aitoa Gates kamaa. Tarkkana täytyy näköjään olla. Roadmax® Timing Belts | Gates Corporation
 
Onko porukka tilaillut tuolta AK24:stä? Otin sieltä vauhtiksen, kun oli useita kymppejä halvempi, mutta ei ole vielä parin päivän jälkeen ainakaan mitään toimitusinfoa tullut. Ei tullut edes mitään linkkiä, mistä olisi tuon tilauksen tilaa voinut seurata saati seurantanumeroita. Ei taida tuo 3-4 päivän toimitus ainakaan paikkaansa pitää.


Kaupoista on oma ketjunsa, mutta vastataan nyt silti.

On tullut tilattua, asiallinen ja halpa kauppa, mutta toimitusajat hieman vaihtelevat. Useimmiten 4 arkipäivää, eli kerkeää saada osat viikonlopuksi jos tilaa su-ma -aikana. Välillä sit menee seuraavan viikon puolelle tilauksen kanssa.

Ja sellanen miinus että pakkaavat usein tuotteet huonosti. On kyllä toistaseks ehjänä tullu perille mutta välillä tullu esim pelkkään elmukelmuun ja teippiin pakattuna.
 
Zimmerman merkkiset jarrulevyt vaikuttavat asialliselta kamalta. ABS merkkiset jarrupalat kaveriksi ja nekin vaikuttavat oikein hyviltä.
 
Edellisen omistajan asentama Daycon remmi näyttää kahden vuoden jälkeen tältä. Ei ole juurikaan kulunut, mutta pykimää on niin maan perkeleesti koko matkalla. Syytä siis jatkossakin välttää tätä merkkiä.
Tai sitten joku tai jotkut hihnapyörät on niin kuluneet että remmi ylikuumenee
 
Motonetistä PowerMax laturi vanhaan kulkineeseen. Tuntematon merkki ainakin minulle. Päällepäin hyvän näköinen, mutta aika näyttää miten tuo kestää.

Pikaisella googlettelulla (Kaha):
Täydennämme sähkölaitteiden tuotelinjaa PowerMax-starteilla ja -latureilla. Kaikki PowerMax-tuotteet ovat uusia ja runkopantittomia. Tuotteissa on kaksi tuoteluokkaa: PowerMax (perustaso) sekä PowerMax+ (OE-taso)... Kaha 3 vuoden takuu.
Ilmeisesti Tanskalainen firma ja laturin kyljessä luki Made In China. Takuu jopa 3 vuotta :thumbsup: Kumma kyllä Motonet veloitti runkopantin ja vaati sitä myötä vanhan laturin takaisin. Mitähän tekevät vanhoilla latureilla, jos kerta halppisvalmistaja ei vaihtorunkoa halua?
 
Viimeksi muokattu:
Motonetistä PowerMax laturi vanhaan kulkineeseen. Tuntematon merkki ainakin minulle. Päällepäin hyvän näköinen, mutta aika näyttää miten tuo kestää.

Pikaisella googlettelulla (Kaha):

Ilmeisesti Tanskalainen firma ja laturin kyljessä luki Made In China. Takuu jopa 3 vuotta :thumbsup: Kumma kyllä Motonet veloitti runkopantin ja vaati sitä myötä vanhan laturin takaisin. Mitähän tekevät vanhoilla latureilla, jos kerta halppisvalmistaja ei vaihtorunkoa halua?

Eri yrityksillä on eri käytänteitä. Motonetillä on oma keskitetty keskushankintakanava, jota kautta esim. nuo laturit tulee. Eivät siis tule Kahan kautta.
 
LCC / LCC PRODUCTS


välttäkää


Ostin Fiestaan rumpujarrujen säätömekanismin eli sen mikä säätää automaattisesti jarrukengät lähelle rumpua.

Nuo oli aivan fiaskot, ensinnäkin ei toimineet ollenkaan ennenkuin taivuttelin peltilipareen oikeaan kulmaan. No sitten huomasin että jos itse säätää ruuvimeisselillä siitä rullasta sitä pötköä lyhyemmäksi, menee taas peltilipare vinoon ja sen saa säätää uusiksi, koska muuten automaattisäätö ei toimi.
Jossain kohtaa lakkas sitten kokonaan toimimasta, koska siitä hammasrullasta meni ne hampaat tylsäksi, eli koko paska on tehty jostain mistälie uudenvuodentinasta, ja säätömekanismi tai ruuvarilla kääntely jauhaa sen paskaksi. EI VITTU. Olispa edes joku Fordissa reikä mistä vois jälkikäteen ruuvata säädön kohdalleen, mutta ei, käsijarrun toimivuus perustuu näihin suunnittelun kukkasiin.


1638266233271.png
 

Liitteet

  • 1638266234133.png
    1638266234133.png
    229,3 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Onko näkemystä hyvästä pyyhkijänsulkamerkistä? Volkkari on hätäisesti 2.5v ikäinen ja originaalipyyhkijöistä jää jo ikäviä rantuja ja etenkin takalasin pyyhkijä pitää aivan hirveää ääntä.

Auto on ollut vielä ison osan elämästään maan alla parkkiluolassa 10-15C lämmöissä auringolta suojattuna, niin olisi luullut kumin kestävän hyvänä edes vähän.
 
Onkohan Hellan anturitkin alkuperäislaatua? Epäilyttävän "halpoja". Ilmamassamittaria tässä katselen.
 
Onko näkemystä hyvästä pyyhkijänsulkamerkistä? Volkkari on hätäisesti 2.5v ikäinen ja originaalipyyhkijöistä jää jo ikäviä rantuja ja etenkin takalasin pyyhkijä pitää aivan hirveää ääntä.

Auto on ollut vielä ison osan elämästään maan alla parkkiluolassa 10-15C lämmöissä auringolta suojattuna, niin olisi luullut kumin kestävän hyvänä edes vähän.

Bosch. Mitään muuta en ainakaan henk.koht osta.
 
Onko näkemystä hyvästä pyyhkijänsulkamerkistä? Volkkari on hätäisesti 2.5v ikäinen ja originaalipyyhkijöistä jää jo ikäviä rantuja ja etenkin takalasin pyyhkijä pitää aivan hirveää ääntä.

Auto on ollut vielä ison osan elämästään maan alla parkkiluolassa 10-15C lämmöissä auringolta suojattuna, niin olisi luullut kumin kestävän hyvänä edes vähän.
Trico. Ainakin itsellä ollut parempi kuin Bosch.
 
Ensimmäistä kertaa varaosa oli alkuperäistä parempi. Merkki Corteco. Ostettu osanumerolla, mutta tässä kumminkin on tommonen kuminen tiiviste, joten ei tarvii laittaa alle paperitiivistettä. Vissiin uus revisio, varmaan oikeasti vastaisi jotain toista osanumeroa, mutta eipä tuo haittaa. Mukana tuli myös asennusholkki ja käyttöohjeet sille.

'

Viimekertainen kokemus Cortecosta oli huono, olin vissiin unohtanut kun ostin. Saa nähdä miten toimii. Kaippa sitä voisi uskoa että tämä kampuran tiiviste on ihan asiallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kamoka pyöränlaakerisarjassa ne metallikupit ei pysy paikoillaan kun laittaa kiinni siihen napaan... Piti käyttää vanhat.
 
Tulipa nyt kumminkin haettua Motonetistä. Maksoihan tuo tuplahinnan viron/saksan hintoihin verrattuna, 18 eurolla sain Gatesin laatuhihnan sieltä.
 
Käsijarrumoottoreista Kamoka oli ABE:a parempi, Kamokassa on sähköliittimelle ylimääräiset nystyt jotka pitää liittimen tiukasti paikoillaan silloinkin kun vaikka varsinainen lukitus olisi rikki. Pysyy myös tiiviimpänä kun on extra lukitus. Huonona puolena Kamoka kesti vaan vuoden, kunnes väänsi mekanisminsa rikki. Pakkasella oli varmasti osansa asiaan mutta tuon takia auton joutui hinaamaan korjattavaksi.
 
Onko venttiilikopan tiivisteessä väliä onko se alkuperäinen vai tarvikeosa? Onkos niissä jotain merkkejä joita suosia/välttää?
 
Onko venttiilikopan tiivisteessä väliä onko se alkuperäinen vai tarvikeosa? Onkos niissä jotain merkkejä joita suosia/välttää?

Kyllä todellakin on. Huonolaatuiset ei asetu kunnolla paikoilleen. Tai joissain koneissa paksuudella on väliä, ainakin 1.8T, jos tiiviste on paksumpi kuin kuuluisi niin sytytyspuolat ei mene paikoilleen niinkuin kuuluisi. Jos jostain verkkokaupasta olet tilaamassa, katso mitä merkkejä löytyy ja vertaa niitä tän ketjun aloituspostaukseen, ettet ota huonoksi merkattua merkkiä.
 
Jos ei ole tarvikkeena Elringiä tai Victor Reinziä niin ottaisin orkkiksen. Riippuu myös automerkistä, kun jotkut osavalmistajat erikoistuu tiettyihin autoihin.

Justiinsa tilasin Aeromotorsista BMW:n M54B22:seen Elringin venttiilikopan tiivisteen, enkä olisi ottanut, jos ei olisi ollut ko. merkkejä tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Viestejä
4 552 557
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom