Grillit & grillaus

Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
JES :slove:
Nyt on sitten aika siirtyä askel syvemmälle grillaamisen maailmaan Kamadon muodossa. Kiitos kaikille valaisevien vinkkien ja kokemuksien osalta :cool:
Onnistuin meinaan saamaan punaisen Bono Granden Bigshopin ennakkomyynnista vapun päivänä. olin toki tikkana paikalla, kun ennakkomyynti aukesi aamulla.
Siihen kyytipojaksi vielä Teak-sivupöydät ja puolikas valurautaritilä, niin pitäisi kaikki tarvittavat tylötarpeet olla ainakin aluksi mukana, nälkä tullee kasvamaan matkalla.
Eilen tuli lopullinen tilausvahvistus tuotteesta, jonka pitäisi saapua kesäkuussa Kotkan varastoon.
Celloa kävin myös aikaisemmin fyysisesti katsomassa, mutta se on 300€ kalliimpi. :hmm:

Kumpia hiiliä suosittelette sunsetcharcoalista Quebracho vai Marabu, hinta on sama 10kg säkille?
En ole oikein ollut tyytyväinen Marienburgin hiiliin.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
JES :slove:
Nyt on sitten aika siirtyä askel syvemmälle grillaamisen maailmaan Kamadon muodossa. Kiitos kaikille valaisevien vinkkien ja kokemuksien osalta :cool:
Onnistuin meinaan saamaan punaisen Bono Granden Bigshopin ennakkomyynnista vapun päivänä. olin toki tikkana paikalla, kun ennakkomyynti aukesi aamulla.
Siihen kyytipojaksi vielä Teak-sivupöydät ja puolikas valurautaritilä, niin pitäisi kaikki tarvittavat tylötarpeet olla ainakin aluksi mukana, nälkä tullee kasvamaan matkalla.
Eilen tuli lopullinen tilausvahvistus tuotteesta, jonka pitäisi saapua kesäkuussa Kotkan varastoon.
Celloa kävin myös aikaisemmin fyysisesti katsomassa, mutta se on 300€ kalliimpi. :hmm:

Kumpia hiiliä suosittelette sunsetcharcoalista Quebracho vai Marabu, hinta on sama 10kg säkille?
En ole oikein ollut tyytyväinen Marienburgin hiiliin.
Onnittelut uudesta grillistä:tup:
Marienburgit on tosiaan aika heikkoa, itsellä ollut iso osa säkistä sellaista pientä silppua.
No, nyt tilasin tuolta Sunsetcharcoalista tuota Quebrachoa 2 säkkiä.
Olin hämmästynyt kun eka kertaa sytytin ne. Isoja paloja ja hiilistä tulee todella miellyttävä savun aromi. Eli voin kyllä ainakin noita quebrachoja suositella.

edit: tuossa hyvä vertailu noiden premium hiilien kesken. Noiden kaverusten muutkin videot kannattaa katsoa, perhanan hyviä burgervinkkejä.

 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
101
Noissa Marienburgeissa tullut itsellekkin vastaan pari silppusäkkiä, ilmeisesti erän pohjasakat. Suurin osa Marienburgeista ollut kuitenkin laatukamaa, viimeseen kolmeen kesään noita poltellut varmasti ainakin 20 säkkiä, niin isoja (50l), kuin pieniäkin (30l) säkkejä.
Noista Eri hiililaatujen eroista: Marienburgit kevyttä kamaa, syttyy ja palaa nopeasti, hyvä perushiili. Black Ranchin Marabu tiivistä/painavaa kamaa joka ulkoisesti näyttää pätkityltä pajukolta, hyvä valinta pihveille ja keskipitkille vedoille, miellyttävä aromi, syttyy hitaammin kuin normihiilet, palaa pitkään ellei saatu oleen pieni oksaista sälää. Black Ranch ja Pitmaster Quabrachot eivät tosiaan ole hätäselle grillaajalle, nyrkin kokoiset moukurat syttyvät todella hitaasti, palavat pitkään, pihveille ja pitkiin vetoihin, loistava aromi. Marabut ja quabrachot hyvä valinta kamadoon, grillauksen jälkeen kansi ja lävet kiinni, jää aimo läjä hiiliä seuraavaan grillaukseen. Noita kolmea laatua tulee itse käytettyä. Onko kellään kokemusta noista (Blac Ranch) akaasia-puun hiilistä noihi muihin verrattuna?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Olen sanonut ennenkin ja sanon taas, jos tuo 349e tuntuu kovalta niin samanlaisen Weberin mutta sillä normaalilla tuhka-aluslautasella ja ilman lämpömittaria saa 159€ Motonetistä. Moni tuota karsastaa mutta käytännössä on hyvä käyttää. Ei vie tuuli tuhkia vaikka luulisi ja alailmansäätö sisäpuolelta samanlainen kuin kalliimmassa. Saa 10 vuoden takuun emaloinnille ja on tavallinen rosteriritilä ilman lisähärpäke optiota. Tuossa Weberissä on vissi ero halpiksiin, omani täyttää 10 vuotta tänä kesänä ja aivan mainiossa kunnossa. Tuhkalautasen voi tyhjentää kääntämällä yhden jousikiinnikkeen sivuun ja ottaa lautasen pois grillin alta ja kaataa muovipussiin. Mielestäni tuo 160€ Weber on paljon enemmän grilliä hintaansa kuin kalliimmat veljensä.
Jep. Ei mitään järkeä ostaa halpisgrilliä jos kuvittelee grillaavansa yhtä kesää enemmän. Weberin pallo kestää helposti 15 vuotta. Tekee 350€ grillissäkin reilu pari kymppiä vuoteen. Tuskin kaataa kenenkään taloutta. Oikeastaan grillin hinta on aika epäoleellinen grillailun kokonaiskustannuksia ajatellen, ellei nyt kovin monen tonnin grilliä hommaa. Briketteihin/kaasuun/hiiliin palaa rahaa paljon enemmän, lihoista nyt puhumattakaan.

Todetaan nyt kuitenkin että 159€ weberissä ei ole rosteriritilää, vaan pinnoitettu ritilä. Se on paska eikä kestä tuota muun grillin käyttöikää, joutuu uusimaan 5-8v välein mutta ei ole kummoinen kustannus. Weberillä taitaa vasta Summit sarjassa tulla rosteriritilät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
En nyt ole varma tuosta mallista, mutta äkkiä Motonetin sivuilta katsottuna se ritilä on sellaista ohutta lankaa.
Muutama vuosi takaperin ostin mökille ”One touch Original 47” ja oletan tuon olevan käytännössä sama, mutta isompana. Maksoi tarjouksessa 49,95€. En ostaisi enää, sen verran rimpula se on verrattuna Masteriin. Jos Master on liian tyyris, niin katsoisin suoraan muita merkkejä. GBS:lle en anna arvoa. Pelkkää markkinointia.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
En jaksanut koko lankaa tonkia uudestaan, niin itsekkäästi kyselen, että mikä olisi laadukas ja luotettava langallinen paistomittari? Ei tarvitse sinänsä mitään automaattihälytyksiä tai grillausohjeita tulla puhelimeen vaan toimintavarmuus olisi kiva. Nyt on mennyt 3 eri 'instaread' tikkua jo vuoden sisällä rikki, ehkä huonoa tuuria mutta... Hain Weberin tikun nyt ensihätään äitienpäiväksi, mutta jatkoa varten voisi tommonen langallinenkin olla varalla.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
219
En jaksanut koko lankaa tonkia uudestaan, niin itsekkäästi kyselen, että mikä olisi laadukas ja luotettava langallinen paistomittari? Ei tarvitse sinänsä mitään automaattihälytyksiä tai grillausohjeita tulla puhelimeen vaan toimintavarmuus olisi kiva. Nyt on mennyt 3 eri 'instaread' tikkua jo vuoden sisällä rikki, ehkä huonoa tuuria mutta... Hain Weberin tikun nyt ensihätään äitienpäiväksi, mutta jatkoa varten voisi tommonen langallinenkin olla varalla.
Varmaan halvin tokmannilta tai ikeasta löytyvä. Jommastakummasta hain hätävarana itelle uuden ku 10v vanha hajosi talven jälkeen. 30e tilasin itelleni langattoman inkbirdin amazonista kahdella anturilla.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Varmaan halvin tokmannilta tai ikeasta löytyvä. Jommastakummasta hain hätävarana itelle uuden ku 10v vanha hajosi talven jälkeen. 30e tilasin itelleni langattoman inkbirdin amazonista kahdella anturilla.
Ikean tikku meni jotenkin kinkunpaistossa rikki. Tai se näyttää 40 astetta täällä asunnossa ja olisin ehkä huomannut, jos asia olisi näin..

Inkbird on se merkki, jota itse ostelen. Niiltäkin hajosin yksi sensori, mutta sain uuden kympillä tilalle.


En kyllä tiedä, millä noita saan rikki, mutta nyt on taas toimineet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Ikean tikku meni jotenkin kinkunpaistossa rikki. Tai se näyttää 40 astetta täällä asunnossa ja olisin ehkä huomannut, jos asia olisi näin..

Inkbird on se merkki, jota itse ostelen. Niiltäkin hajosin yksi sensori, mutta sain uuden kympillä tilalle.


En kyllä tiedä, millä noita saan rikki, mutta nyt on taas toimineet.
niitä sensoreita hajottaa niiden pesu
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Todetaan nyt kuitenkin että 159€ weberissä ei ole rosteriritilää, vaan pinnoitettu ritilä. Se on paska eikä kestä tuota muun grillin käyttöikää, joutuu uusimaan 5-8v välein mutta ei ole kummoinen kustannus. Weberillä taitaa vasta Summit sarjassa tulla rosteriritilät.
Voi olla ettei sitten ole rosteria mutta ei ole mennyt miksikään tuo ritilä, vaikka putsaan sen vain kuumentamalla seuraavalla kerralla ja rapsaisemalla palaneet muhjut pois grillipihdeillä. Sen sijaan paksummasta langasta tehty hiiliritilä alkaa olla aika taipunut ja myös ruosteessa, mutta ajaa asiansa edelleen.

En nyt ole varma tuosta mallista, mutta äkkiä Motonetin sivuilta katsottuna se ritilä on sellaista ohutta lankaa.
Muutama vuosi takaperin ostin mökille ”One touch Original 47” ja oletan tuon olevan käytännössä sama, mutta isompana. Maksoi tarjouksessa 49,95€. En ostaisi enää, sen verran rimpula se on verrattuna Masteriin. Jos Master on liian tyyris, niin katsoisin suoraan muita merkkejä. GBS:lle en anna arvoa. Pelkkää markkinointia.
Minusta lanka oli aika samanpaksuista 10 vuotta sitten sekä Originalissa että sen aikaisessa paremmassa mallissa Master Touchissa, jossa oli käännettävät luukut reunoissa epäsuoran grillauksen tapauksessa hiilien lisäämiseen, Originalissa on kiinteät aukot molemmissa reunoissa. Nykyisissä on muutettu tuota ritilää ainakin paremmissa malleissa kun on se lisähärpäkereikä keskellä, joten niistä en osaa sanoa. Muistelisin että silloin eroa oli lämpömittari, grillausritilä, isommat renkaat ja tuhka-astia, joten ei tuo sen tukevampi ollut. Nythän voi olla homma eri kun en ole seurannut.

Hinnat oli 10 vuotta sitten luokkaa 190€ Original ja 260€ Master Touch, oli minusta aika kalliita molemmat hiiligrilleiksi kun kaikki tuntui grillaavan vain kaasulla tai sitten 20€ halpishiiligrilleillä. Kaverit ihmetteli että raaskin osta noin kalliin hiiligrillin, eihän kukaan sellaisella halunnut grillata vaan piti olla kaasugrilli. Eipä tunnu monikaan enää ajattelevan että 250€ olisi kummoinen hinta hiiligrillistä, näin ne ajat muuttuu.

P.S. Jouduin grillaamaan pari viikkoa sitten kaasulla piiitkästä aikaa kun olin porukoilla käymässä, ei se kyllä mitään grillaamista ole, ihan sama maku tulee sähköuunissa makkaraan ja lihaan. Paitsi jos grillissä on jäämiä tarpeeksi edellisiltä grillauksilta jotka savuaa ja tuo sitä kautta makua :rofl:.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
P.S. Jouduin grillaamaan pari viikkoa sitten kaasulla piiitkästä aikaa kun olin porukoilla käymässä, ei se kyllä mitään grillaamista ole, ihan sama maku tulee sähköuunissa makkaraan ja lihaan. Paitsi jos grillissä on jäämiä tarpeeksi edellisiltä grillauksilta jotka savuaa ja tuo sitä kautta makua :rofl:.
Eli karsinogeenit on paras grillausmauste . Ollut jo aikojen alusta ja on edelleen.

There are ways to minimise your exposure to PAHs from the barbecue. Part-cooking food indoors will limit the amount of time it is exposed to the smoke. Gas barbecues create fewer PAHs than charcoal or wood chips. Marinating meat also cools its surface to stop PAHs forming.

.

En vastusta tai mollaa mitään, kaikki me kuollaan joskus.
Laitoin tämän siksi , sillä jotkut eivät ehkä tule ajatelleeksi tätä. Tärkeä aihe kuitenkin.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Varmaan halvin tokmannilta tai ikeasta löytyvä. Jommastakummasta hain hätävarana itelle uuden ku 10v vanha hajosi talven jälkeen. 30e tilasin itelleni langattoman inkbirdin amazonista kahdella anturilla.
Ikean tikku meni jotenkin kinkunpaistossa rikki. Tai se näyttää 40 astetta täällä asunnossa ja olisin ehkä huomannut, jos asia olisi näin..

Inkbird on se merkki, jota itse ostelen. Niiltäkin hajosin yksi sensori, mutta sain uuden kympillä tilalle.


En kyllä tiedä, millä noita saan rikki, mutta nyt on taas toimineet.
Ok, panen Inkbirdia tilaukseen. Kiitoksia.

Tuon pesun olen itse hoitanut vain vedellä ja heti pyyhkinyt kuivaksi.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
219
Onnittelut uudesta grillistä:tup:
Marienburgit on tosiaan aika heikkoa, itsellä ollut iso osa säkistä sellaista pientä silppua.
No, nyt tilasin tuolta Sunsetcharcoalista tuota Quebrachoa 2 säkkiä.
Olin hämmästynyt kun eka kertaa sytytin ne. Isoja paloja ja hiilistä tulee todella miellyttävä savun aromi. Eli voin kyllä ainakin noita quebrachoja suositella.

edit: tuossa hyvä vertailu noiden premium hiilien kesken. Noiden kaverusten muutkin videot kannattaa katsoa, perhanan hyviä burgervinkkejä.

Kuka käyttää nykypäivänä sytytysnestettä?
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Sama kieltämättä vähän särähti silmään, mutta olihan noilla muistaakseni sen 30-40min hiillos tulilla ennen kuin alkoivat paistamaan.
itselläkin on piippusytyttimen hommaamisen jälkeen jäänyt nesteiden käyttö pois.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Mitä haittaa sytytysnesteestä on oikein käytettynä, eli että annetaan hiilloksen kunnolla kehittyä. Itselle tulee lähinnä mieleen tuo ympäristöystävällisyys, se kun on monesti mineraaliöljypohjaista eli käytännössä valopetroolia. Ne bioöljyt ovat sellaista litkua ettei niillä edes syty kunnolla joten parempi käyttää vaikka sytytyspaloja.

Piippusytytin on itsellänikin mutta minusta se on ihan turhaa säätöä hiilien kanssa ja yksi lisärihveli varastossa, vaatii kuitenkin sytytyspaloja. Nykyään kasaankin hiilistä keon ritilälle ja sytytän sytytyspaloilla (ympäristöystävällisempi) tai sytytysnesteellä (nopeampi). Ehkä olen vanhanaikainen mutta saan tyydytystä siitä kun asiat yrittää tehdä mahdollisimman yksinkertaisesti ja toimivasti ilman lisähärpäkkeitä, eikä vastaus kaikkeen ole aina uusi laite kaupasta.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Mitä haittaa sytytysnesteestä on oikein käytettynä, eli että annetaan hiilloksen kunnolla kehittyä. Itselle tulee lähinnä mieleen tuo ympäristöystävällisyys, se kun on monesti mineraaliöljypohjaista eli käytännössä valopetroolia. Ne bioöljyt ovat sellaista litkua ettei niillä edes syty kunnolla joten parempi käyttää vaikka sytytyspaloja.

Piippusytytin on itsellänikin mutta minusta se on ihan turhaa säätöä hiilien kanssa ja yksi lisärihveli varastossa, vaatii kuitenkin sytytyspaloja. Nykyään kasaankin hiilistä keon ritilälle ja sytytän sytytyspaloilla (ympäristöystävällisempi) tai sytytysnesteellä (nopeampi). Ehkä olen vanhanaikainen mutta saan tyydytystä siitä kun asiat yrittää tehdä mahdollisimman yksinkertaisesti ja toimivasti ilman lisähärpäkkeitä, eikä vastaus kaikkeen ole aina uusi laite kaupasta.
Miksi piippusytytin vaatii sytytyspaloja? Aina olen saanut syttymään ihan vaan paperilla tai pahvilla.
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
101
Kylmään Kamadoon en kyllä suosittele piippusytyttimellistä hehkuvia hiiliä heittää, saattaa tulla keramiikalle lämpöshokki mikä saa palopesän halkeamaan. Kuumaan grilliin olen kyllä piipullisen hehkuvia hiiliä lisäillyt.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Miksi piippusytytin vaatii sytytyspaloja? Aina olen saanut syttymään ihan vaan paperilla tai pahvilla.
Pahvi syttyy huonosti tulitikuilla, ja paperi palaa aika vähän aikaa. Ehkä vaan en osaa mutta olen aina ajatellut että piippusytyttimen kanssa käytetään jonkinlaisia sytytyspaloja ja näin teinkin. Eipä ole tullut edes kokeiltua pahvia tai sanomalehteä.

Jottei nyt ihan amatööriksi luulla tulien kanssa niin meillä on talossa 5 tulisijaa ja jonkinlainen kokemus 40 vuoden aikana tullut siitä millä ne syttyy hyvin ja nopeasti ja millä ei. Pahvi on hyvä sytyke mutta vaatii usein avukseen kananmunakennoja, tuohta tai sanomalehtipaperia jotta syttyy kunnolla, lämpö nousee riittävän nopeasti ja hormi alkaa vetämään, eikä sytykkeet ala kytemään ja savuttamaan sisälle. Sanomalehteä on kovin huonosti nykyään tarjolla ja nykypahvikin on usein printattu täyteen jolloin on todella huonoa sytykettä. No, se kananmunakenno varmaan olisikin ihan hyvä piippusytyttimen alle.

P.S. Kyllä se hiilikeko ja sysytysneste toimii nopeiten sytyttämisessä, kun ottaa huomioon eri tekijät kuten kiire, kova tuuli, eri grillinsytyttäjät perheessä jne. Mikäänhän ei tietenkään estä käyttämästä parasta sysytystapaa kulloisessakin tilanteessa mutta kyllä piippusytytin ja pahvi kovassa tuulessa ja tihkusateessa on aikamoista värkkäämistä. Itse kun piippusytyttimen kanssa värkkäilin niin vaimo käveli kauppaan ja haki sytytysnestettä ja sanoi että sytytä millä haluat mutta hän kun grillaa niin sytyttää tällä niin ei tarvi säätää ja leikkiä ja voi senkin ajan käyttää vaikka ruuan valmisteluun :rofl:.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Pahvi syttyy huonosti tulitikuilla, ja paperi palaa aika vähän aikaa. Ehkä vaan en osaa mutta olen aina ajatellut että piippusytyttimen kanssa käytetään jonkinlaisia sytytyspaloja ja näin teinkin. Eipä ole tullut edes kokeiltua pahvia tai sanomalehteä.

Jottei nyt ihan amatööriksi luulla tulien kanssa niin meillä on talossa 5 tulisijaa ja jonkinlainen kokemus 40 vuoden aikana tullut siitä millä ne syttyy hyvin ja nopeasti ja millä ei. Pahvi on hyvä sytyke mutta vaatii usein avukseen kananmunakennoja, tuohta tai sanomalehtipaperia jotta syttyy kunnolla, lämpö nousee riittävän nopeasti ja hormi alkaa vetämään, eikä sytykkeet ala kytemään ja savuttamaan sisälle. Sanomalehteä on kovin huonosti nykyään tarjolla ja nykypahvikin on usein printattu täyteen jolloin on todella huonoa sytykettä. No, se kananmunakenno varmaan olisikin ihan hyvä piippusytyttimen alle.

P.S. Kyllä se hiilikeko ja sysytysneste toimii nopeiten sytyttämisessä, kun ottaa huomioon eri tekijät kuten kiire, kova tuuli, eri grillinsytyttäjät perheessä jne. Mikäänhän ei tietenkään estä käyttämästä parasta sysytystapaa kulloisessakin tilanteessa mutta kyllä piippusytytin ja pahvi kovassa tuulessa ja tihkusateessa on aikamoista värkkäämistä. Itse kun piippusytyttimen kanssa värkkäilin niin vaimo käveli kauppaan ja haki sytytysnestettä ja sanoi että sytytä millä haluat mutta hän kun grillaa niin sytyttää tällä niin ei tarvi säätää ja leikkiä ja voi senkin ajan käyttää vaikka ruuan valmisteluun :rofl:.
Itse otan yleensä kourallisen paperia ja pahvia keräyksestä ja tungen sytyttimen alle, ja niillä normaalia pidemmillä tikuilla sytytän tuleen. Harvemmin grillaan kun sataa ja tuulee reilummin mutta ei tuossa ikinä mitään suurempia ongelmia ole ollut. Mulle tuo prosessi kuuluu vähän siihen säätämiseen ja leikkimiseen jota mielellään teen, vaikka toki voisin lorauttaa nesteet grilliin. Huomattavasti pienemmällä vaivalla yleensä piippusytyttimessä olevat hiilet/briketit syttyy kuin klapit tulisijassa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Itse otan yleensä kourallisen paperia ja pahvia keräyksestä ja tungen sytyttimen alle, ja niillä normaalia pidemmillä tikuilla sytytän tuleen. Harvemmin grillaan kun sataa ja tuulee reilummin mutta ei tuossa ikinä mitään suurempia ongelmia ole ollut. Mulle tuo prosessi kuuluu vähän siihen säätämiseen ja leikkimiseen jota mielellään teen, vaikka toki voisin lorauttaa nesteet grilliin. Huomattavasti pienemmällä vaivalla yleensä piippusytyttimessä olevat hiilet/briketit syttyy kuin klapit tulisijassa.
Hyvä vinkki. Eikä sitä tule itsekään juuri sateessa grillattua kuin erityistilanteissa, mutta tuo tuuli tuppaa kiusaamaan aika usein varsinkin keväällä. Ja totta sekin että tulisija on varmaan hankalampi sytytettävä kuin tuo piippusytytin. Kaivanpa sen esiin ihan kokeilumielessä ensi kerralla, onhan varakeino tulevaisuudessa jos loppuu sytytysneste :).
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Kiitos Fox-x ja Aatsipoppaa.
Hiilien sytys kamadossa, uusi aihe minulle, kun eka kamado vasta tulossa.
onko vaarana keramiikan halkeaminen, jos laitait hehkuvat hiilet kamadoon piippusytyttimen kautta ?
jos laitatte hiilet kylminä kamadoon, niin miten sytytätte ne ?
Slow and low käytössä varmaan reunasta varovaisesti, ettei lämmöt hyökkää liian ylös, vai saako lämmön oikeasti pidettyä 100 asteessa ilmoja pienellä pitäen ?
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
132
Kiitos Fox-x ja Aatsipoppaa.
Hiilien sytys kamadossa, uusi aihe minulle, kun eka kamado vasta tulossa.
onko vaarana keramiikan halkeaminen, jos laitait hehkuvat hiilet kamadoon piippusytyttimen kautta ?
jos laitatte hiilet kylminä kamadoon, niin miten sytytätte ne ?
Slow and low käytössä varmaan reunasta varovaisesti, ettei lämmöt hyökkää liian ylös, vai saako lämmön oikeasti pidettyä 100 asteessa ilmoja pienellä pitäen ?
Omasta mielestä helpoin sytytys konsti on kuumailmapuhallin ja ilman sähköä sytytyspala. Hiilet pönttöön ja tulta perään. Hetkenaikaan yläveto ja alaveto täysillä että syttyy.
Alle sadan asteen onnistuu hienosti tonne 60 asteeseen asti. (pekonin teko)

Halkeamiseen en usko vaikka piippusytytintä käytät.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Kiitos DLTW
Onko pekonin paistoon 60 astetta optimi ?
Itse olen vetänyt paljon kuumemmalla hiiligrillillä tähän saakka.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
132
Kiitos DLTW
Onko pekonin paistoon 60 astetta optimi ?
Itse olen vetänyt paljon kuumemmalla hiiligrillillä tähän saakka.
Jos sen haluaa savustaa kunnolla ja ettei se hajoa uudelleen paistaessa niin silloin 60 on fine.
Pysyy rasvas ja lihat kasassa leikatessa. Ite jäähdytä ja laitan vakuumiin päiväksi pariks / pakastimeen.

Muita tyylejä en ole koskaan kokeillut. Senevrran harvakseltaan tulee pekonia tehtyä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Mistäs tämä Kamadovillitys on oikein tullut vai oliko jo muutama vuosi sitten tälläinen buumi päällä ?

Netflixissä muuten grillausaiheinen sarja ja kyllähän tuossa välillä kuola valuu kun nälkäisenä sitä katselee.

1620457851541.png
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Mistäs tämä Kamadovillitys on oikein tullut vai oliko jo muutama vuosi sitten tälläinen buumi päällä ?

Netflixissä muuten grillausaiheinen sarja ja kyllähän tuossa välillä kuola valuu kun nälkäisenä sitä katselee.

On tuo jo muutaman vuoden ajan ollut pinnalla. Itse tein viime vuonna sellaisen peliliikkeen että myin weberin kaasugrillin ja savustimen pois, ja ostin tilalle weberin pallogrillin. Nyt on vielä haaveissa Kamado pallogrillin rinnalle, sillä pystyisi sitten vetämään pidemmät grillaukset ja savustukset helpommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mistäs porukka tilailee/ostaa nitriilikäsineitä? Vinyli hanskoja löytää joka lävestä mutta niitä ei rasvaisille safkoille suositella joten siksi olen pitäny nitriilejä. Suolaisen hintaisia vaan tuppaa olemaan..
Mihin tämmöisiä hanskoja tarvitaan kotikeittiössä?
Joo tuo e-310 avonainen alaosa on kyllä aika iso miinus. Muksu alkaa kävellä parin kk sisällä niin pelkona on, että menee sörkkimään sinne.
Ja mitä sitten, meinaatko että siitä saa syövän tai jotain? Eiköhän sille samalle kipalle nyt oravien ja hiirien/rottien kanssa yksi lapsikin mahdu...

Kertokaas mihin lämpöön tehdään ibericon possun 4,3kg kinkku? 60-62 ja kauanko tuohon voisi mennä, seuraako tavallisen kinkun lämpötilan nousua?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Nyt ei mitään hifistelyä tällä kertaa.

700g talouskyljyksiä omilla mausteilla ja hivelin clili neitsytöljyllä piffejä ettei pala ritilään partsin sähkögrillissä.

Makkaroista en ennättänyt ottamaan kuvaa, mutta Sinep on hyvää sinappia (lue se toisinpäin).

talous.jpeg

sinep.jpeg
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Mihin tämmöisiä hanskoja tarvitaan kotikeittiössä?
Ja mitä sitten, meinaatko että siitä saa syövän tai jotain? Eiköhän sille samalle kipalle nyt oravien ja hiirien/rottien kanssa yksi lapsikin mahdu...

Kertokaas mihin lämpöön tehdään ibericon possun 4,3kg kinkku? 60-62 ja kauanko tuohon voisi mennä, seuraako tavallisen kinkun lämpötilan nousua?
Hoksattiin tuossa kun meillä on aivokasvainlapsi niin marketin perus hanskat jättää vähän väriä kun käyttää käsidesiä/vahvempaa puhdistusainetta.

En ole kokeillut kuumien paistien kanssa että reagoiko vastaavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kuka käyttää nykypäivänä sytytysnestettä?
Tyhmä kysymys, mutta mikä sitten on semmoinen halpa, helppo ja nopea tapa hoitaa tämä? Prismaa pidemmälle en lähde kauppoihin tämän takia ja sytytysnestettä on siellä hyllyssä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Piippusytytin. Sytytyspalat. Kuumailmapuhallin.
Sytytyspalat on se de facto. Sit jos haluaa hifistellä niin vaikka kuumailmapuhallin.
Kiitos. Pitää koettaa.

Hifistely menee lihaan, ja grilli saattaa olla se parinkympin pallohiiligrilli vieläkin. Jos innostun, ostan uuden grillin kesäksi, mutta budjetti on maksimissaan satasen. Maksan lihalähetille taas todennäköisesti enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ja sitten tarkkana kun noita sytytyspaloja ostatte, osa ainakin noista halvemmista haiseen niin hirveesti petroolilta että ei toivoaakaan mitään ruokaa sillä sytytetyssa hiilloksessa tehdä. Sitten rupesin käyttämään niitä takan sytytyksessä mutta sekin piti lopettaa koska jos se paketti jäi auki niin koko takkahuone haisi petroolilta. Kauheeta kamaan. Olisko ollu Mustang merkkisiä..?

Sen jälkeen oonkin käyttänyt niin grillissä kuin takassakin sytytyspusseja.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Tyhmä kysymys, mutta mikä sitten on semmoinen halpa, helppo ja nopea tapa hoitaa tämä? Prismaa pidemmälle en lähde kauppoihin tämän takia ja sytytysnestettä on siellä hyllyssä..
Varmaan se piippusytytin tai sytytyspalat. Testasin muuten viikonloppuna pitkästä aikaa piippusytytintä kun uhkasin. On se ihan jees olla takataskussa tuokin keino, mutta ei se mikään nopein tapa ole, ja kaiken lisäksi ei mahtunut niin paljon hiiliä että olisi saanut kaiken sytytettyä kerralla 58cm grilliin, vaan kun kippasin syttyneet hiilet grilliin niin piti kaataa lisää hiiliä päälle ja odotella vielä jonkin aikaa että syttyvät.

Sytytyspaloilla voi sytyttää niin että tekee hiilistä keon grilliin, ja laittaa sinne sekaan 4-5 sytytyspalaa jotka sytyttää sitten hiilet pikkuhiljaa. Kun alkaa olla valmista levittää hiilet grillissä vaikka grillipihdeillä. Teen tuon saman mutta käytän sytytysnestettä koska sytyttää nopeammin ja tasaisemmin.

Edit: täällä tulikin useampi vinkki samaan aikaan. Olen käyttänyt niitä Mustangin sytytyspaloja jotka on sellaista puukuitulevyn tyyppistä ruskeata, ei raapaisupintaa. Ne ei ainakaan haise petroolille, mutta Espanjassa oli sellaista valkoista murenevaa rasvapintaista ainetta joka haisi todella paljon sytytysnesteelle, eikä haju lähtenyt saippualla käsistä.

Kuumailmapuhallin toimii aika nopeasti ihan sytyttämiseen ilman tulitikkujakin, tekee vastaavan hiilikeon kuin sytytyspaloilla/sytytysnesteellä ja alkaa hönkimään sinne keskelle niin 5 min ja on täysi hiillos valmis.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Ja sitten tarkkana kun noita sytytyspaloja ostatte, osa ainakin noista halvemmista haiseen niin hirveesti petroolilta että ei toivoaakaan mitään ruokaa sillä sytytetyssa hiilloksessa tehdä. Sitten rupesin käyttämään niitä takan sytytyksessä mutta sekin piti lopettaa koska jos se paketti jäi auki niin koko takkahuone haisi petroolilta. Kauheeta kamaan. Olisko ollu Mustang merkkisiä..?

Sen jälkeen oonkin käyttänyt niin grillissä kuin takassakin sytytyspusseja.
Edit:
En muista itsekään oliko Mustang merkkisiä, mutta sellaisia valkoisia paloja. Kauhean hajuisia ja tahmasi kädet aina kun otti paketista poi. Nyt on itsellä weberin palat käytössä ja ne ei tuoksu lainkaan.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Mustangilla on myös noita pyöreässä 100kpl pöntössä olevia sytytyspaloja, jotka on jotain kuitua tms. prässättyä silppua. Niitä käytän yleensä, eivät tuoksu millekään oikeastaan ja palavat ihan ok. Noilla on hyvä sytyttää piippusytytin (jostain syystä en ole onnistunut paperilla järkevästi tuossa).

On myös noita Mustangin "puunarusykkyröitä", joissa on jotain ainetta seassa, näyttävän puisesta narusta kerityiltä. Nekin pelaa ihan hyvin eivätkä haise. Noita petroolin hajuisia on kans, käytän niitä vaan ulkona savustuspöntön alle tulia tehdessä, siinä ei haju häiritse.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tyhmä kysymys, mutta mikä sitten on semmoinen halpa, helppo ja nopea tapa hoitaa tämä? Prismaa pidemmälle en lähde kauppoihin tämän takia ja sytytysnestettä on siellä hyllyssä..
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan kun on kyse grillauksesta. :tup:
Kuten tuossa jo muutama vastaus tuli, sytytyspalat ja piippusytytin.
itse olen sillä yhdistelmällä mennyt vuoden verran ja toimii kuin junan vessa.
piippuun hiilet, grillin alemmalle ritilälle kaksi sytytyspalaa, piippu päälle ja noin 5-10 min odottelua ja hiillos on valmis. Tuossa välissä voi tehdä esivalmisteluja / juoda vaikka oluen:whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Edit:
En muista itsekään oliko Mustang merkkisiä, mutta sellaisia valkoisia paloja. Kauhean hajuisia ja tahmasi kädet aina kun otti paketista poi. Nyt on itsellä weberin palat käytössä ja ne ei tuoksu lainkaan.
Tais olla. Joo ja sormet haisi petroolilta loppupäivän jos niihin erehty koskemaan.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Tais olla. Joo ja sormet haisi petroolilta loppupäivän jos niihin erehty koskemaan.
Varmaan samaa kamaa kuin tuolla etelässä. Sekä Italiassa että Espanjassa ei ollut tarjolla mitään muuta tapaa sytyttää kuin näitä valkoisia pahanhajuisia "saippuapaloja". Ne Mustangin ruskeat puukuitulevyä olevat on tosiaan sellaisessa lieriön mallisessa mustassa pahvitönikässä sisätäen 100kpl paloja, suosittellen. Löytyy ainakin Tokmannilta.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
1kpl sytytyspussia (esim. Sytytyspussit 100 kpl , omat saattoi olla myös Mustangin mutta näyttää samalta) piippusytyttimen alla on toiminut täällä joka kelissä ilman hajua/ongelmia. Todella näppärä tapa sytyttää hiilet.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
482
Sytytyspussit on mun mielestä todella paljon parempi ratkaisu kun sytytyspalat tai sytytysneste. Nykyään aina vaan sytytyspusseilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Pizzakivi vähän himottaisi. Mitään en aiheesta tiedä joten mitä kivestä tulis löytyä?
Lidlissä ja tokmannilla näyttää olevan 10e kiviä, tekeekö näillä mitään? Tai miksi kannattaisi maksaa 3-4x enemmän?
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
482
Ite maksoin 6x enemmän että sain sen sopimaan Weberin GBS slottiin :S Ja kivat kantokahvat

Eikai noissa paljoa ole, varmaan siinä voi vähän olla kestävyydessä tj eroa tai paksuudessa, mutta epäilen että suht samanlaista kiveä kaikki lopulta ovat.
Noissahan voi vielä käyttää leivinpaperia pitsan ja kiven välissä niin säästyy siivoukselta vaikka menettää ehkä muutaman tumman läiskän pitsan pohjassa. Tokkopa tuolla 10e kivellä metsään menee vaikka joutuis vuoden päästä ostaa sit kalliimman jos homma maittaa

Mutta mä kyllä tykkään, pitsaa pitää muutenki vetää vähintää viikottain niin kiva vaihtelun vuoks tehä myös omia räpellyksiä.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
219
Sanomalehteä piipun alle jos ei halua sytytyspaloja käyttää. Savuttaa, mutta ei tule sivumakuja/hajuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 498
Viestejä
4 164 372
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom