Pahvi syttyy huonosti tulitikuilla, ja paperi palaa aika vähän aikaa. Ehkä vaan en osaa mutta olen aina ajatellut että piippusytyttimen kanssa käytetään jonkinlaisia sytytyspaloja ja näin teinkin. Eipä ole tullut edes kokeiltua pahvia tai sanomalehteä.Miksi piippusytytin vaatii sytytyspaloja? Aina olen saanut syttymään ihan vaan paperilla tai pahvilla.
Jottei nyt ihan amatööriksi luulla tulien kanssa niin meillä on talossa 5 tulisijaa ja jonkinlainen kokemus 40 vuoden aikana tullut siitä millä ne syttyy hyvin ja nopeasti ja millä ei. Pahvi on hyvä sytyke mutta vaatii usein avukseen kananmunakennoja, tuohta tai sanomalehtipaperia jotta syttyy kunnolla, lämpö nousee riittävän nopeasti ja hormi alkaa vetämään, eikä sytykkeet ala kytemään ja savuttamaan sisälle. Sanomalehteä on kovin huonosti nykyään tarjolla ja nykypahvikin on usein printattu täyteen jolloin on todella huonoa sytykettä. No, se kananmunakenno varmaan olisikin ihan hyvä piippusytyttimen alle.
P.S. Kyllä se hiilikeko ja sysytysneste toimii nopeiten sytyttämisessä, kun ottaa huomioon eri tekijät kuten kiire, kova tuuli, eri grillinsytyttäjät perheessä jne. Mikäänhän ei tietenkään estä käyttämästä parasta sysytystapaa kulloisessakin tilanteessa mutta kyllä piippusytytin ja pahvi kovassa tuulessa ja tihkusateessa on aikamoista värkkäämistä. Itse kun piippusytyttimen kanssa värkkäilin niin vaimo käveli kauppaan ja haki sytytysnestettä ja sanoi että sytytä millä haluat mutta hän kun grillaa niin sytyttää tällä niin ei tarvi säätää ja leikkiä ja voi senkin ajan käyttää vaikka ruuan valmisteluun

Viimeksi muokattu: