Grillit & grillaus

Liittynyt
09.08.2020
Viestejä
4
Tolla hinnalla saisi weberin master touch hiiligrillin, onko pakko olla kaasu?
Mielellään lähdetään kaasulla liikkeelle. Toki näitä 200-400€ grillejä on niin älytön määrä, että sokkona tekee varmaan yhtä hyvän valinnan kuin tutkimalla ja vertailemalla. Lähinnä ajattelin jos kollegoilla olisi kokemusta Luciferin grilleistä yleisesti.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Tolla hinnalla saisi weberin master touch hiiligrillin, onko pakko olla kaasu?
Kaasugrilli noin 10 krt kätevämpi ja nopeampi.

Mulla on molemmat, hiili ja kaasu. Kaasulla tulee grillattua 90% ajasta, mutta vkl fiilistelyyn hiiligrilli on ykkönen.
Seuraavaksi on ostoslistalla kamado grilli, jolla saisi isojakin lihanpaloja paistettua vaikka talvella.

Onko porukoilla Big Green egiä, tai Mustangin kamado grilliä?
Egi vaan reippaam tuplat kalliimpi.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Kamado Joe Classic 2:n on ollut pari vuotta, käytännössä joka päivä käytössä.

En allekirjoita kyllä kaasumikron kätevyyttä tai muutakaan verrattuna kamadoon. Nopeammin tuo lämpenee 300-350c kuin kaasumikro, eikä ole väliä millainen keli on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Jooh, en kyllä kanssa allekirjoita tuota kaasun kätevyyttä ja nopeutta.
Sen minkä siinä nyt säästää että pääsee grillaamaan niin menettää siinä helvetillisessä vuosittaisessa hommassa kun sitä pesee ja hinkuttaa puhtaaksi ja tarkistaa että letku ei vuoda ja sit raahaa sitä saatanan painavaa kaasupulloa kauppaan ja uutta kotiin...
Sen lisäksi se ruoka ei maistu samalla tavalla grilliruoalle kuin hiilillä kypsennettynä.

Itse kun ostin weberin master touchin niin myin kaasugrillin pois, eikä kyllä ole tullut kaasulla grillaamista ikävä, niin helppo ja huoleton tuo pallogrilli on, ja tekee niin pirun hyvää ruokaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sähkö on siistein, turvallisin ja kätevin, mutta samalla tunteettomin ja lopputulos pääsääntöisesti melkoisen valju. Kaasu tulee seuraavana ja lopputulos on jo oikeaa grillikamaa. Käytettävyys on loistava siihen saakka kunnes kaasu loppuu kesken grillauksen. :D

Hiili on tosimiehen valinta, mutta onhan se kovin kömpelöä ja likaista säätämistä hiilien ja tuhkien kanssa.

Sen minkä siinä nyt säästää että pääsee grillaamaan niin menettää siinä helvetillisessä vuosittaisessa hommassa kun sitä pesee ja hinkuttaa puhtaaksi ja tarkistaa että letku ei vuoda ja sit raahaa sitä saatanan painavaa kaasupulloa kauppaan ja uutta kotiin...
No jaa. Rautapullot painavat, mutta komposiittipullo on kätevämpi ja onhan niitä puolikkainakin, eli 5kg-versioina. Puhdistus hoituu pääsääntöisesti poltolla ja teräsharjalla grillauksen jälkeen ja rasvapellin voi raapata muutaman kerran kesässä.

Sen lisäksi se ruoka ei maistu samalla tavalla grilliruoalle kuin hiilillä kypsennettynä.
Tämäkin on makuasia. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että molemmissa on puolensa aika ajoin, eikä hiiligrilli ole aina ykkönen.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
219
Hiili on tosimiehen valinta, mutta onhan se kovin kömpelöä ja likaista säätämistä hiilien ja tuhkien kanssa.
Korjataan nyt pahinta virheellistä tietoasi. Tuhkien kanssa ei kovin usein tarvitse säätää, pari kertaa kesässä pitää tuhka-astia omalla tiheällä grillaustahdilla tyhjentää. Ja voin vaikka puku päällä sen tehdä, ei sotke.

Hiilet sotkee sen mitä pussista grilliin tai piippuun kaataessa onnistuu sotkemaan, eli tosi vähän. Yksi tai kaksi sytytyspalaa riittää sytyttämään Marienburgin hiilet 5-10 min. Vanhat hiilet grillissä tai sitten kippaa ne piippuun, kumpikin toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Tämäkin on makuasia. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että molemmissa on puolensa aika ajoin, eikä hiiligrilli ole aina ykkönen.
Nyt kyllä kaipaisi jo esimerkkejä. Milloin tai mikä ruoka tulee kaasugrillissä paremmanmakuiseksi, kuin hiiligrillissä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Korjataan nyt pahinta virheellistä tietoasi. Tuhkien kanssa ei kovin usein tarvitse säätää, pari kertaa kesässä pitää tuhka-astia omalla tiheällä grillaustahdilla tyhjentää. Ja voin vaikka puku päällä sen tehdä, ei sotke.

Hiilet sotkee sen mitä pussista grilliin tai piippuun kaataessa onnistuu sotkemaan, eli tosi vähän. Yksi tai kaksi sytytyspalaa riittää sytyttämään Marienburgin hiilet 5-10 min. Vanhat hiilet grillissä tai sitten kippaa ne piippuun, kumpikin toimii.
Kaasugrillin puhdistus pari kertaa vuodessa on paskaista, mutta hiiligrilli on siisti? Ok.

Kuten sanoin, nämä ovat osittain makuasioita ja kaikissa on puolensa. Omien kokemusten mukaan kaasugrilli on silti siistimpi vaihtoehto kuin hiiligrilli, olit sinä siitä mieltä mitä tahansa.

Nyt kyllä kaipaisi jo esimerkkejä. Milloin tai mikä ruoka tulee kaasugrillissä paremmanmakuiseksi?
No vaikka hernekeitto keskellä talvea, jos ei pidä siitä hiiligrillin savuisemmasta mausta, kuten kaikki eivät pidä ja syytön minä siihen olen. Vaikka itse hiiligrillin makua eniten arvostankin, niin tuttaviin mahtuu parikin tällaista tapausta, jotka pitävät enemmän muista vaihtoehdoista hieman toki grillattavasta ruoasta riippuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Kaasugrillin puhdistus pari kertaa vuodessa on paskaista, mutta hiiligrilli on siisti? Ok.

Kuten sanoin, nämä ovat osittain makuasioita ja kaikissa on puolensa. Omien kokemusten mukaan kaasugrilli on silti siistimpi vaihtoehto kuin hiiligrilli, olit sinä siitä mieltä mitä tahansa.
Hiiligrillissä se rasva yms. joka kokkauksessa syntyy valuu sinne tuhkan sekaan, joten itse grillin puhdistukselle ei ole kovin suurta tarvetta. Kaasugrillissä se useimmiten valuu muuallekkin kuin sinne rasva-astiaan. Onko sen puhdistus sitten vaikeaa riippuu grillistä ja putsaajasta. En nyt näe sitä mitenkään kovin suurena operaationa.

Mitä tuhon nopeuteen ja helppokäyttöisyyteen tulee, niin en nyt mitään kovin suurta eroa näe. Juu, kaasugrilli syttyy nappia painamalla, mutta ei se mikään hetivalmis ole. Hiiligrillin kanssa menee varmaan se viitisen minuuttia pidempi aika kaasuun verrattuna. Itsellä löytyy hiili, kaasu ja pellettigrillit ja tänä vuonna kaasugrilliä ei ole vielä käytetty. Vuotta on toki vielä jäljellä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Tuli juuri hiljattain ostettua Weberin master touch ja erittäin tyytyväinen kyllä olen ollut.
Ruoka omasta mielestä myös maukkaampaa hiilten kautta, mutta on mun pakko sanoa, että jos haluaa paistaa pikaiset iltamakkarat esim. 2 kpl niin tuo kaasurilli on siihen kyllä ihan verraton.

Tällä hetkellä kaasumikron roolia ajaa halpa marketti rilli ja kun tuosta aika jättää niin varmasti hommaan laadukkaan kaasun hiilirillin kaveriksi.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Itsellä Mustangin kamado. Ahkerassa käytössä. Todella tyytyväinen mutta olisi saanut olla hieman isompi, nyt 21". Kaasugrillillä grillattu muutaman kerran makkaraa. Sähkösavustin kerää pölyä...
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Itse kyllä tykkään hiiligrillistä ja niitä on tietenkin tullut käyteltyä jonkun kerran. Sen ajan vaan mitä mulla on ollut mahdollisuus grillata, eli hieman yli 10v niin mulla on ollut kaasugrilli koko ajan. Ja tältä pohjalta tuntuu että kaasu on paljon helpompi ja nopeampi. Jos paistan vaikka muutaman makkaran niin käyn heittämässä grillin hupun pois ja grilli täysille (menee ehkä puoli minuuttia), haen sisältä makkarat (menee muutama minuutti) ja pistän grilliin pöhisemään.. Hiilillä taas tuntuu että se paras hiillos alkaa joskus 20-30min sen jälkeen kun on alkanut lämmittämään...eikö tossa yleensäkin oo että valelet sytytysnestettä, odotat muutaman minuutin, sytytä tikuilla...odottelet...kohentelet tulta jne. Ja kun lähtee tulille niin tosiaan ainakin 10min että pystyy alkaa grillaamaan.

Oma fiilis siis tuollainen mut kuten sanottua niin oma grillaus-historia on kyl suhteessa 95/5 kaasugrillin hyväksi :D toki olen kyllä miettinyt sellaista että jos hommaisin ensi kesälle uusen kaasugrillin mutta jos kylkeen hankkisikin hiiligrillin myös? Luulen että varastossa voisin säilyttää hiiligrilliä ja sillekin olis käyttöä jonkun kerran per kesä. Ehkä kahden grillin systeemi olisi toimiva? Kun on aikaa ja haluaa kunnon pinnan eväisiin niin hiilellä ja muuten kaasulla... :hmm:
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
18
Itse kyllä tykkään hiiligrillistä ja niitä on tietenkin tullut käyteltyä jonkun kerran. Sen ajan vaan mitä mulla on ollut mahdollisuus grillata, eli hieman yli 10v niin mulla on ollut kaasugrilli koko ajan. Ja tältä pohjalta tuntuu että kaasu on paljon helpompi ja nopeampi. Jos paistan vaikka muutaman makkaran niin käyn heittämässä grillin hupun pois ja grilli täysille (menee ehkä puoli minuuttia), haen sisältä makkarat (menee muutama minuutti) ja pistän grilliin pöhisemään.. Hiilillä taas tuntuu että se paras hiillos alkaa joskus 20-30min sen jälkeen kun on alkanut lämmittämään...eikö tossa yleensäkin oo että valelet sytytysnestettä, odotat muutaman minuutin, sytytä tikuilla...odottelet...kohentelet tulta jne. Ja kun lähtee tulille niin tosiaan ainakin 10min että pystyy alkaa grillaamaan.

Oma fiilis siis tuollainen mut kuten sanottua niin oma grillaus-historia on kyl suhteessa 95/5 kaasugrillin hyväksi :D toki olen kyllä miettinyt sellaista että jos hommaisin ensi kesälle uusen kaasugrillin mutta jos kylkeen hankkisikin hiiligrillin myös? Luulen että varastossa voisin säilyttää hiiligrilliä ja sillekin olis käyttöä jonkun kerran per kesä. Ehkä kahden grillin systeemi olisi toimiva? Kun on aikaa ja haluaa kunnon pinnan eväisiin niin hiilellä ja muuten kaasulla... :hmm:
Ehdotus: Ostat weber go anywhere kaasuversion niiden muutaman pikasen lerssin polttamiseen ja kunnon hiiligrillin (kamadon?) ajan kanssa rillaamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Itse kyllä tykkään hiiligrillistä ja niitä on tietenkin tullut käyteltyä jonkun kerran. Sen ajan vaan mitä mulla on ollut mahdollisuus grillata, eli hieman yli 10v niin mulla on ollut kaasugrilli koko ajan. Ja tältä pohjalta tuntuu että kaasu on paljon helpompi ja nopeampi. Jos paistan vaikka muutaman makkaran niin käyn heittämässä grillin hupun pois ja grilli täysille (menee ehkä puoli minuuttia), haen sisältä makkarat (menee muutama minuutti) ja pistän grilliin pöhisemään.. Hiilillä taas tuntuu että se paras hiillos alkaa joskus 20-30min sen jälkeen kun on alkanut lämmittämään...eikö tossa yleensäkin oo että valelet sytytysnestettä, odotat muutaman minuutin, sytytä tikuilla...odottelet...kohentelet tulta jne. Ja kun lähtee tulille niin tosiaan ainakin 10min että pystyy alkaa grillaamaan.
Ei kannata leikkiä niillä sytytysnesteillä. Hiilet piippusytyttimeen ja ja sytyspala alle, hiilet hehkuu noin kymmenessä minuutissa. Ei sen vaikeempaa. Jotkut huonommat hiilet kestää syttyä hieman kauemmin, kun sitä silppua on seassa niin paljon ettei ilma kierrä kunnolla, mutta se on sitten toinen juttu. Mitään lisäodotteluja ei tämän jälkee tarvita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Kaasugrillin puhdistus pari kertaa vuodessa on paskaista, mutta hiiligrilli on siisti? Ok.

Kuten sanoin, nämä ovat osittain makuasioita ja kaikissa on puolensa. Omien kokemusten mukaan kaasugrilli on silti siistimpi vaihtoehto kuin hiiligrilli, olit sinä siitä mieltä mitä tahansa.


No vaikka hernekeitto keskellä talvea, jos ei pidä siitä hiiligrillin savuisemmasta mausta, kuten kaikki eivät pidä ja syytön minä siihen olen. Vaikka itse hiiligrillin makua eniten arvostankin, niin tuttaviin mahtuu parikin tällaista tapausta, jotka pitävät enemmän muista vaihtoehdoista hieman toki grillattavasta ruoasta riippuen.
Kaasugrilli on kyllä paskaisin laite ikinä, vessanpyntyssäkin on vähemmän hinkuttamista.
Sen lisäksi että itse ritilä pitää putsata ihan yhtä lailla kuin hiiligrillissä, se on usein valurautaa mitä täytyy muistaa voidella.
Itse käytössä rasva leviää joka puolelle ja jämppää kiinni, sitä kun sitten ennen talvisäilöä hinkuttaa eri aineilla irti niin silti jää kerros rasvaa vaikka miten monta tuntia sitä tekis ja ne pellit polttimoiden päällä on myös rasvan peitossa.

Hiiligrillissä ei tarvitse mitään muuta putsata kuin vähän sutasee harjalla ritilää joko heti kun ruoat otettu pois, tai juuri ennen kun ruokia pistää, loppu rasva palaa hiilien päälle, tuhkat taas nätisti valuu keruuastiaan mistä ne voi vaikka pari kertaa kesässä levittää nurmikolle.

Itsellä on ihan hanskat millä valkkaan hiilet sankoon, sit rypistän pari paperia brikettikorin pohjalle, asetan pari sytytyspalaa ja asetan hiilet päälle ja sytytän palat, 20min päästä voin ruoat iskeä kypsymään, jos on foliokypsennettävää (perunoita esim) voin pistää ne suoraan grilliin sytytyksen yhteydessä.

Ainoa sottainen asia on master touchin keskiritilän poisto ja takaisin nosto (tykkään siitä pistää hiilet), siinä onnistun aina käteni paskastamaan, onneksi sisällä voi kädet pestä saippualla.

Ei kukaan olisi muuten keksinyt onko siinä master touchissa joku säilytyspaikka ”piilossa” sille keskiritilälle? Olen tähän asti vaan nostanut sen maahan nojaamaan grillin jalkaa vasten...
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kaasugrilli on kyllä paskaisin laite ikinä, vessanpyntyssäkin on vähemmän hinkuttamista.
Sen lisäksi että itse ritilä pitää putsata ihan yhtä lailla kuin hiiligrillissä, se on usein valurautaa mitä täytyy muistaa voidella.
leviää joka puolelle ja jämppää kiinni, sitä kun sitten ennen talvisäilöä hinkuttaa eri aineilla irti niin silti jää kerros rasvaa vaikka miten monta tuntia sitä tekis ja ne pellit polttimoiden päällä on myös rasvan peitossa.
Vähän on mielestäni peiliin katsomisen paikka.

Jos kaasugrilliä käyttää grillauksen jälkeen hetken aikaa tyhjänä, jotta ritilän ja/tai parilan kuonat palavat, niin ne lähtevät teräsharjalla hetkessä (kuten hiiligrillissä) ja putoavat rasvapellille. Kun tekee tämän joka kerta ja pitää muulloin päällä suojaa, niin ei ole välttämättä pakko edes muuten putsata koko grilliä. Tai no, pitäähän se rasvapelti tietenkin tyhjentää tarvittaessa, eli yleensä pari kertaa kaudessa ja yleisen siistiyden nimissä voi putsata kauden jälkeen muutenkin, mutta se on ihan kiinni käytöstä ja tarpeista.

Tuo "kaasugrillin ritilä on usein valurautaa" oli hassu heitto, kun saahan sinne nyt ihan samalla tavalla laitettua millaisen ritilän haluaa. Minulla on toisella puolella ritilä ja toisella puolella kaksipuolinen valurautaparila ja sitten on vielä erillinen koko paisto-alueen täyttävä ritilä. Ja kakkostasolla lisäksi myös ritiä.

Ne polttimoiden päällä olevat suojat voi pestä vaikka tiskikoneessa (kuten ritilätkin) ja huonokuntoiset suojapellit voi vaihtaa.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Ainoa sottainen asia on master touchin keskiritilän poisto ja takaisin nosto (tykkään siitä pistää hiilet), siinä onnistun aina käteni paskastamaan, onneksi sisällä voi kädet pestä saippualla.

Ei kukaan olisi muuten keksinyt onko siinä master touchissa joku säilytyspaikka ”piilossa” sille keskiritilälle? Olen tähän asti vaan nostanut sen maahan nojaamaan grillin jalkaa vasten...
Ei sille oikein taida muuta paikkaa olla kuin se "alahylly" siellä grillin alla. Itse nostan sen pöydälle, jota pidän grillin vieressä. Weberin omilla grillipihdeillä tuon siirtely on kohtuu suttaamatonta touhua.

Tuohon kaasugrilli vs. hiiligrilli väittelyyn sanon sen verran, että halpojen (paskojen) 20e pallogrillien markkinoilletulo on aikoinaan ollut suurena osana siihen, että porukka ei pysty ymmärtämään sitä, että niistä nyt ei vaan voi suoraan verrata esim. 300e Weberin palloon. 90% suomalaisita on varmasti pallogrillistä juuri tuo mielikuva, että se on grilli, joka ostetaan huoltoasemmalta, matkalla sinne vuokratulle mökille, jotta saadaan pihvit ja makkarat poltettua viikonloppuna kaljaa juodessa. Grilli täyteen samalta huoltoasemalta ostettua maailman paskinta hiilisilppua ja sytysnestettä pullollinen perään. Tulitikku ja pihvit samaan aikaan grillliin ja sitten puolen tunnin päästä, kun syödään niitä sytysnesteen ja valmismarinadin sekoitukselta maistuvia ulkofileepihvejä, päivitellään ja hekotellaan, että "hoh hoh, höh höh, kun tässä käy aina niin, että hiillos on parhaimmillaan kun ruuat on jo syöty."

Eihän tuosta kokemuksesta kukaan täysijärkinen maksa 300e? Mutta sitten jos käy niin onnellisesti, että kuitenkin tekee sen järjettömältä vaikuttavan päätöksen, että ostaa esim. sen kunnollisen pallogrillin ja OPETTELEE KÄYTTÄMÄÄN SITÄ OIKEIN, niin ei voi enään muuta kuin ihmetellä, että porukka oikeasti ostaa noita 400e kaasugrillejä suu kuolassa vuodesta toiseen. Ihan järkyttäviä vehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Kaasugrilli on kyllä paskaisin laite ikinä, vessanpyntyssäkin on vähemmän hinkuttamista.
Sen lisäksi että itse ritilä pitää putsata ihan yhtä lailla kuin hiiligrillissä, se on usein valurautaa mitä täytyy muistaa voidella.
leviää joka puolelle ja jämppää kiinni, sitä kun sitten ennen talvisäilöä hinkuttaa eri aineilla irti niin silti jää kerros rasvaa vaikka miten monta tuntia sitä tekis ja ne pellit polttimoiden päällä on myös rasvan peitossa.
Eipä ole tullut kaasugrillien kanssa moisia ongelmia vastaan koskaan. Toki omassa käytössä ollut lähinnä noita ylemmän oksan webereitä, joten liekö sillä sitten vaikutusta jonkin verran. Mutta ainakin puhtaanapito on simppeliä. Eikä ole kyllä kummemmin tarvinnut ennen talvea putsailla. Omat ritilät emaloitua valurautaa jotka kyllä myös helppo puhdistaa kun antaa palaa puhtaaksi, tosin rosteriset ritilät kiinnostaisi kyllä. Saatavuus vaan tuntuu olevan tiettyihin malleihin huonoa ja ei ole jaksanut alkaa pelaamaan maahantuojan kanssa. Eikä siis tarvitse rasvata noita emaloitujakaan. Rasvauksesta nyt pääsee muutenkin eroon vaihtamalla ne valurautaiset rosterisiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eihän tuosta kokemuksesta kukaan täysijärkinen maksa 300e? Mutta sitten jos käy niin onnellisesti, että kuitenkin tekee sen järjettömältä vaikuttavan päätöksen, että ostaa esim. sen kunnollisen pallogrillin ja OPETTELEE KÄYTTÄMÄÄN SITÄ OIKEIN, niin ei voi enään muuta kuin ihmetellä, että porukka oikeasti ostaa noita 400e kaasugrillejä suu kuolassa vuodesta toiseen. Ihan järkyttäviä vehkeitä.
Niitä kaasugrillejäkin on olemassa muita kuin "järkyttävää paskaa" -kategorian markettiversioita ja myös niitä voi opetella käyttämään oikein. Ihmeen paljon tuntuu olevan tässä tällaista vastakkainasettelua. Minä ainakin tykkään käyttää molempia tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Sähkögrilli on ainoa jota käytän vain ei ole muita vaihtoehtoja. Tai no, Muurikan sähköistä kesäkeittiötä tulee käytettyä Muurikka-pannun kanssa aika usein, kun se on niin kätevä ja siisti kombo.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Niitä kaasugrillejäkin on olemassa muita kuin "järkyttävää paskaa" -kategorian markettiversioita ja myös niitä voi opetella käyttämään oikein.
Niin on. Mutta ei siinä hintaluokassa, jolla saa jo todella hyvän hiiligrillin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Itselläkin on molemmat, Weberin hiili sekä kaasu. Ei kahta sanaa että käytän arkisessa nopeassa kokkailussa kaasua, täydellinen kesäkeittiö arkeen mulle. Valmistuu hetkessä kuumaksi kun valmistelen ruoan, saa heittää safkaa kuumalle valuraudalle ja käytän myös erillistä irtoalustaa missä folio päällä, siinä menee näppärästi pienet kasvikset ja muut joita ei halua ritilälle heittää.

Itsekin teen lopuksi polton ja hinkkaan Weberin teräsharjalla ruoan jämät pois, helppoa.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Kunnollinen kaasugrilli on paikassaan erittäin näppärä laite ja ymmärrän toki oikein hyvin, että kaikilla on erilaiset tarpeet ruoanlaittovälineilleen. Mutta sitä en ymmärrä, että ostetaan laitteita, joita ei saa toimimaan halutulla tavalla edes optimaalisissa olosuhteissa (perus markettien kaasugrillit). Ja vielä vähemmän ymmärrän sitä, että samaa kaavaa toistetaan parin vuoden välein, kun se vehje ei toimi enään sitäkään vähää kuin uutena. Sitten vaan uusi yhtä onneton vehje tilalle. Käyttökelpoiset kaasugrillit vaan valitettavasti ovat n. 800e ja siitä ylöspäin.

Ja sitten on vielä se kuluttajaryhmä, joka ostaa sitä samaa paskaa lucifermustangia sillä 2000 eurolla, jos siinä vaan on pituutta 6 metriä ja 500 kpl kaasupolttimia :facepalm:

Itselle on kyllä yhdentekevää saanko ne makkarat paistettua 10min kaasugrillillä vai meneekö siihen 20min hiiligrillillä. Jos on oikeasti niin perkeleen kova kiire, niin syön vaikka kylmänä. Sekin ihmetyttää, etteikö sitä ruuanlaittoa oikeasti pysty edes esim. tuntia ennen alkaa miettimään, kuin pitäisi jo olla makkara suussa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Niitä kaasugrillejäkin on olemassa muita kuin "järkyttävää paskaa" -kategorian markettiversioita ja myös niitä voi opetella käyttämään oikein. Ihmeen paljon tuntuu olevan tässä tällaista vastakkainasettelua. Minä ainakin tykkään käyttää molempia tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Sähkögrilli on ainoa jota käytän vain ei ole muita vaihtoehtoja. Tai no, Muurikan sähköistä kesäkeittiötä tulee käytettyä Muurikka-pannun kanssa aika usein, kun se on niin kätevä ja siisti kombo.
Just vuokramökillä käytin ja tutkailin jotain Mustangin neljän polttimen kaasugrilliä ja ihan hyvin toimi. Ainoa mikä paistoi läpi, että kovaa käyttöä se tuskin kestää älyttömän pitkään. Mutta suurimmalle osalle käyttäjistä kyseessä oli varsin passeli peli. Itsellä taas kun grillaus on ympärivuotista ja kesällä useimmin jokapäiväistä, niin ei ehkä se kestävin vaihtoehto siltikään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kunnollinen kaasugrilli on paikassaan erittäin näppärä laite ja ymmärrän toki oikein hyvin, että kaikilla on erilaiset tarpeet ruoanlaittovälineilleen. Mutta sitä en ymmärrä, että ostetaan laitteita, joita ei saa toimimaan halutulla tavalla edes optimaalisissa olosuhteissa (perus markettien kaasugrillit). Ja vielä vähemmän ymmärrän sitä, että samaa kaavaa toistetaan parin vuoden välein, kun se vehje ei toimi enään sitäkään vähää kuin uutena. Sitten vaan uusi yhtä onneton vehje tilalle. Käyttökelpoiset kaasugrillit vaan valitettavasti ovat n. 800e ja siitä ylöspäin.

Ja sitten on vielä se kuluttajaryhmä, joka ostaa sitä samaa paskaa lucifermustangia sillä 2000 eurolla, jos siinä vaan on pituutta 6 metriä ja 500 kpl kaasupolttimia :facepalm:

Itselle on kyllä yhdentekevää saanko ne makkarat paistettua 10min kaasugrillillä vai meneekö siihen 20min hiiligrillillä. Jos on oikeasti niin perkeleen kova kiire, niin syön vaikka kylmänä. Sekin ihmetyttää, etteikö sitä ruuanlaittoa oikeasti pysty edes esim. tuntia ennen alkaa miettimään, kuin pitäisi jo olla makkara suussa?
Totta, mutta kaikki eivät halua ottaa sitä ihan niin tosissaan. Eikä se pihvikään tiedä millaisessa grillissä se on valmistettu. Osa hoitaa myös grillin perusteellisemman puhdistuksenkin ostamalla uuden parin vuoden välein. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Kyllä mä tosiaan joka ikinen kerta grillaamisen jälkeen ihan rautaharjalla ne ritilät putsasin, ei ne ruoanjämät olekkaan yhtään sen enempää ongelma kuin hiiligrillissä, vaan se rasva mikä ruoasta tippuu niihin lämmönjakajalevyille ja siitä sinne rasvapellille, vihasin sitä vuosittaista puhdistushommaa ihan urakalla ja jos sitä ei tehnyt kunnolla niin keväällä oli grillissä hometta ihan reilusti niissä paikoissa mitkä ei ollu kunnolla putsattu.
Tuo ongelma ei kuitenkaan poistu osti sitten satasen romun tai tonnin kunnollisen kaasugrillin, eikä ne letkujen tarkistukset ja kaasun loppumiset ja uusien pullojen hakemiset.

Sen lisäksi että omasta mielestäni se hiili vaan tekee parempaa ruokaa, siinä on myös enemmän fiilistä tehdä se ruoka, itse en ikinä (poislukien kaatosateet) käytä esim piippusytyttimiä tai litkuja vaan ihan tykkään sytyttää niitä hiiliä, se on aika helppoa kun siinä oppii vaan asettamaan ne hiilet oikein ja ompahan tullut kokeiltua esim tehdä maitotölkistä piippusytytin ja muuta hauskaa :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kyllä mä tosiaan joka ikinen kerta grillaamisen jälkeen ihan rautaharjalla ne ritilät putsasin, ei ne ruoanjämät olekkaan yhtään sen enempää ongelma kuin hiiligrillissä, vaan se rasva mikä ruoasta tippuu niihin lämmönjakajalevyille ja siitä sinne rasvapellille, vihasin sitä vuosittaista puhdistushommaa ihan urakalla ja jos sitä ei tehnyt kunnolla niin keväällä oli grillissä hometta ihan reilusti niissä paikoissa mitkä ei ollu kunnolla putsattu.
Minä olen laittanut rasvapellille hieman hiekkaa tai jotain muuta murua, johon rasva kerääntyy. Siitä sen voi kaapaista simppelisti irti sillä harjan rautapäällä aina silloin tällöin. Halvemmissa grilleissa rasvan kerääntymiseen ei ole kiinnitetty huomiota samalla tavalla kuin paremmissa, mutta tottahan se on että joskus sitä on syytä vähän puhdistella.

Tuo ongelma ei kuitenkaan poistu osti sitten satasen romun tai tonnin kunnollisen kaasugrillin, eikä ne letkujen tarkistukset ja kaasun loppumiset ja uusien pullojen hakemiset.
Letkuja en ole koskaan sen kummemmin tarkistanut, enkä muutenkaan oikein ole hoksannut, että mitä sille voi edes tapahtua jos ei koko ajan ole sitä heiluttelemassa. Kaasun loppumisen taas voi estää sillä, että kierrättää kahta pulloa, joista toinen on aina varastossa täytenä. Sitä voi säilyttää vaikka siinä hiilipussin vieressä. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Itse laitoin serkun suosituksesta kissanhiekkaa rasvapellille. Onpa pikkasen helpompaa siivota tuo rasvapelti tämän avulla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itse laitoin serkun suosituksesta kissanhiekkaa rasvapellille. Onpa pikkasen helpompaa siivota tuo rasvapelti tämän avulla.
Niinpä. Liian hienoa hiekkaa ei kannata kuitenkaan laittaa, kun se jämähtää aikojen saatossa siihen peltiin kuin betoni. Been there, done that. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Tuo hiekkavinkki on varmaan todella hyvä, harmi etten sitä mistään sillon kuullut kun kaasugrillin omistin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Ei kannata leikkiä niillä sytytysnesteillä. Hiilet piippusytyttimeen ja ja sytyspala alle, hiilet hehkuu noin kymmenessä minuutissa. Ei sen vaikeempaa. Jotkut huonommat hiilet kestää syttyä hieman kauemmin, kun sitä silppua on seassa niin paljon ettei ilma kierrä kunnolla, mutta se on sitten toinen juttu. Mitään lisäodotteluja ei tämän jälkee tarvita.
Aamen. Piippusytytin kyllä aivan loistava keksintö. Ja sytytysneste pilaa ruuan. Käytin piippusytytintä (Weberin large) jo 39€ Mustangin grillin kans. Parantaa paskagrilliäkin aika paljo ku hiilet/briketit palaa kaikki/tasaisesti.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Niinpä. Liian hienoa hiekkaa ei kannata kuitenkaan laittaa, kun se jämähtää aikojen saatossa siihen peltiin kuin betoni. Been there, done that. :D
Eikö kannata laittaa foliota ensin ja siihen hiekkaa päälle? Ihan sama miten jämähtelee... Itse olen käyttänyt pelkkää alumiinifoliota ja sekin toimii ihan ok.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eikö kannata laittaa foliota ensin ja siihen hiekkaa päälle? Ihan sama miten jämähtelee... Itse olen käyttänyt pelkkää alumiinifoliota ja sekin toimii ihan ok.
Toki voi laittaa, mutta en ole lähtenyt hifistelemään, kun toimii ilmankin.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Kaikille piippusytytinmiehille..

Miten helvetissä te saatte ne hiilet muka 5min syttymään? Briketeistä nyt puhumattakaan. Weberin briketeillä se on mulla lähempänä puolta tuntia ennen kuin piipullinen kunnolla palaa.

Onhan hiilillä välillä kiva grillailla, mutta on se silti aivan hitosti hitaampaa/työläämpää kuin kaasulla. Kaasugrilli varsinkin infrapunapolttimella on 300asteinen nopeammin kun mä saan niitä hiiliä edes piippuun.

Jynssäyksen suhteen hiiligrilli kyllä on helpompi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
Kaikille piippusytytinmiehille..

Miten helvetissä te saatte ne hiilet muka 5min syttymään? Briketeistä nyt puhumattakaan. Weberin briketeillä se on mulla lähempänä puolta tuntia ennen kuin piipullinen kunnolla palaa.

Onhan hiilillä välillä kiva grillailla, mutta on se silti aivan hitosti hitaampaa/työläämpää kuin kaasulla. Kaasugrilli varsinkin infrapunapolttimella on 300asteinen nopeammin kun mä saan niitä hiiliä edes piippuun.

Jynssäyksen suhteen hiiligrilli kyllä on helpompi.
Marienburgin hiilten sytyttämiseen piipussa menee 5-10min, ne syttyy oikeasti nopeasti.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Marienburgin hiilten sytyttämiseen piipussa menee 5-10min, ne syttyy oikeasti nopeasti.
Varmaan 20 säkillistä noitakin on tullut sytytettyä, mutta ei ne kyllä ainakaan mun piippusytyttimessä lähellekkään 5min syty.

Ei siinä ettäkö yleensä kiire edes olisi, mut pistää vaan silmään niin monen kommentit nopeudesta
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Kaikille piippusytytinmiehille..

Miten helvetissä te saatte ne hiilet muka 5min syttymään? Briketeistä nyt puhumattakaan. Weberin briketeillä se on mulla lähempänä puolta tuntia ennen kuin piipullinen kunnolla palaa.

Onhan hiilillä välillä kiva grillailla, mutta on se silti aivan hitosti hitaampaa/työläämpää kuin kaasulla. Kaasugrilli varsinkin infrapunapolttimella on 300asteinen nopeammin kun mä saan niitä hiiliä edes piippuun.

Jynssäyksen suhteen hiiligrilli kyllä on helpompi.
En nyt ole koskaan kellottanut, mutta sanoisin, että n 15 minuuttia itsellä on mennyt, kun hiilet on voinut levitellä. Useampaa merkkiä kokeiltu ja ei missään puolta tuntia ole mennyt. Olen aina käyttänyt 2 sytytys palaa hommaa nopeuttamassa. 1 palaa weberin omalla, kun ne on hiukka isompia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Varmaan, mut vähintäänkin se vaivattomuus alkaa jo vähän kärsiä..
"Vaivaton ja nopea" piippusytyttimellä sytyttäminen muuttu liukuvasta 5min->15min ja lisäksi tarvitaan kuumailmapuhallin. Vaikuttaa todellakin olevan näppärämpää kuin kaasugrillaaminen :D
Se nyt riippuu täysin olosuhteista, joku raahaa aina sen kaasugrillin tai hiiligrillin ensin autotallista tai mistä lie jne.
Itselläni kuumailmapuhallin aina grillien vieressä, kuten on myös paristokäyttöinenpuhallin minkä päälle piippusytytin laitetaan.

Youtube on täynnä noita vertailuja kauanko sytytyksessä menee milläkin tavalla.

edit: esim tässä paristopuhaltimella meni reilu 5 minuuttia piipussa. En tiedä mitä tuo piippu maksaa (varmaan ihan riittävästi), omani oli varmaan 5€ Gigantin poistoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
En nyt ole koskaan kellottanut, mutta sanoisin, että n 15 minuuttia itsellä on mennyt, kun hiilet on voinut levitellä. Useampaa merkkiä kokeiltu ja ei missään puolta tuntia ole mennyt. Olen aina käyttänyt 2 sytytys palaa hommaa nopeuttamassa. 1 palaa weberin omalla, kun ne on hiukka isompia.
Lisäksi sen hiilien kaadon jälkeenkin saa vielä odotella tovin ennen kuin päästään asiaan

Tasapuolisuuden nimissä toki kaasugrilliäkin saa lämmittää min 10min ennen kuin se on valmis..

Pitää joskus kellotella
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Lisäksi sen hiilien kaadon jälkeenkin saa vielä odotella tovin ennen kuin päästään asiaan

Tasapuolisuuden nimissä toki kaasugrilliäkin saa lämmittää min 10min ennen kuin se on valmis..

Pitää joskus kellotella
Totta tämäkin. Ehkä muutama minuutti, että saa ritilän lämpöiseksi ja putsattua edelliset rojut pois. Itsellä on täysin maun ja tunnelman takia hiili ja kaasua todennäköisesti ei koskaa enää tule vaikka olisikin jokusen minuutin nopeampi.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Kaikille piippusytytinmiehille..

Miten helvetissä te saatte ne hiilet muka 5min syttymään? Briketeistä nyt puhumattakaan. Weberin briketeillä se on mulla lähempänä puolta tuntia ennen kuin piipullinen kunnolla palaa.

Onhan hiilillä välillä kiva grillailla, mutta on se silti aivan hitosti hitaampaa/työläämpää kuin kaasulla. Kaasugrilli varsinkin infrapunapolttimella on 300asteinen nopeammin kun mä saan niitä hiiliä edes piippuun.

Jynssäyksen suhteen hiiligrilli kyllä on helpompi.
Luovutin piippusytyttimen ja hain Sieverti pienen tohon sillä on grilli kuumana n.5min... Hiilinä on Honkilahden käsintehdyt koivuhiilet.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
15 minsaa menee Weberin täydellä (isolla) piippusytkällä Biolan-hiilille, 5 minuuttia puoli sytkällistä Weber-brikettejä, max 10 min täysi annos Weber-brikettejä.

Piippusytkän alle 2 Weberin valkosta sytytyspalaa tai 3 sellasta halppis ruskeeta vihreessä pussissa olevaa puristesytytyspalaa, palat sytöksiin MasterTouchin hiiliritilälle ja piippusytkä sen jälkeen päälle. Grillin saranoitu kansi luonnollisesti auki ja pohjan veto täysillä.

Toki sitten kun sytkästä kippaa briketit koreihin, niin ritilä päälle ja kansi kiinni ja hetken odotus haluttuun lämpötilaan.

Kyllä se ainakin kaikkien tuttujen kaasugrilleissäkin kestää, että lämpenee tasaiseksi (jos edes ikinä saa tasaista lämpöä, siellä kun kantikkaassa tuppaa oleen eri lämpöisiä kohtia polttimien sijainnin ja peltien mukaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
15 minsaa menee Weberin täydellä (isolla) piippusytkällä Biolan-hiilille, 5 minuuttia puoli sytkällistä Weber-brikettejä, max 10 min täysi annos Weber-brikettejä.

Piippusytkän alle 2 Weberin valkosta sytytyspalaa tai 3 sellasta halppis ruskeeta vihreessä pussissa olevaa puristesytytyspalaa, palat sytöksiin MasterTouchin hiiliritilälle ja piippusytkä sen jälkeen päälle. Grillin saranoitu kansi luonnollisesti auki ja pohjan veto täysillä.
Paskapuhetta kunnes toisin todistetaan. Useampaa palaa on tullut joskus laitettua weberin piippuun ja weberin brikettien kanssa ja 5 minuuttia ei kyllä ilman puhallinta tai kosania riitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Paskapuhetta kunnes toisin todistetaan. Useampaa palaa on tullut joskus laitettua weberin piippuun ja weberin brikettien kanssa ja 5 minuuttia ei kyllä ilman puhallinta tai kosania riitä.
En myöskään purematta niele. Marienburgin hiilet syttyy weberin isolla piippusytyttimellä 10 min joka ei pitäisi olla kenellekkään kynnyskysymys. Brikettien kanssa menee vähintään tuplat, mutta toisaalta aika harvoin tarvii täyttä piipullista brikettejä. Ja kuten aiemmin mainitsin niin pienijakoinen hiili kestää kauemmin syttyä.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
En myöskään purematta niele. Marienburgin hiilet syttyy weberin isolla piippusytyttimellä 10 min joka ei pitäisi olla kenellekkään kynnyskysymys. Brikettien kanssa menee vähintään tuplat, mutta toisaalta aika harvoin tarvii täyttä piipullista brikettejä. Ja kuten aiemmin mainitsin niin pienijakoinen hiili kestää kauemmin syttyä.
Jep. Viis minsaa on aivan toiveajattelua.

Mutta mikäs sitä on kauniina kesäiltana palloa sytytellessä, yleensä siinä samalla kun ottaa sen sytytysoluen tai pari niin ihan sama vaikka vähän kestääkin.

Mut sit tammikuussa pimeässä ja -20c sitä kaasun ”napista käyntiin” helppoutta arvostaa vähän eri lailla. Varsinkin jos on tarkoitus vaan grillata pari minsaa pihviä/makkaraa yms.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tämä kesä on nyt tullut hiiligrilleiltyä aiempien vuosien kaasugrillailun jälkeen. En kyllä saa mitään kynnyskysymystä sytyttämisestä. Toki, jos pelkkää kabanossia lämmittelee on tuossa turhaa odottelua, mutta muutenhan tuo menee mukavasti, kun siinä syttymistä odotellessa valmistelee grillattavia ja lisukkeita. Kyllä niissä menee yleensä kauemminkin. Saati, jos tekee jotain pitkään kypsyvää, niin siinä monen tunnin grillailussa on nuo muutamat hukatut minuutit yhtä tyhjän kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom