Grillit & grillaus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Päädyitko mihin grilliin?

Olen itse ostamassa elämäni ensimmäistä grilliä. Mielessä oli sähkögrilli sähkön helppouden vuoksi (eikö nykyisin sähkö ole kaikissa jo se paras valinta?), mutta suurin osahan näyttäisi olevankin kaasugrillejä ja sähköisten valikoima olevan aika kökkö.

En usko näillä vähäisillä grillausmäärillä olevan tarvetta Weberille tai millekään kalliimmalle, eikä grillin tarvitse kestää 10 vuotta.

Onko mikään näistä vaihtoehdoista hyviä?




No on tossa näköjään joku sähköinenkin Landmann


Itseasiassa tää valikoima onkin aika laaja nyt kun muita sivuja vielä lähti selaamaan. Verkkokaupassa on vaikka mitä. Tuskinpa noissa paljoa eroja? Polttimien tehot about samaa, haluaako sivukeittimen tai lämpölevyn jne.
Siihen on ihan looginen syy miksi sähkögrillit ei ole pop. Kun katsot kaasugrillien tehoja niin nopeasti ymmärrät. Pienessäkin kaasugrillissä tehoa on n. 11kw. Tämän sähkön siirrossa vaatii 5x2,5mm2 kaapeloinnin sekä 3x16A suojat. Monelta ei löydy edes tälläistä kaapelointia kotoota, joillain on autotalliin asennettuna ja joillain sähköauton latausta varten. Eli uskallan väittää että suomesta ei löydy yhtään terassia kotipihalta mistä vastaava sähköliitäntä löytyisi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 195
Eli uskallan väittää että suomesta ei löydy yhtään terassia kotipihalta mistä vastaava sähköliitäntä löytyisi.
Aika monessa 2000-luvun talossa on sähkökaappi ulkoseinällä, niissä useimmiten on 3x16A voimavirtapistorasia ja näistä taloista isossa osassa terassia on samalla sivulla kuin sähkökaappi. Täten terassilta löytyy soveltuva syöttö. Esimerkkinä nyt vaikka mun oma talo ja iso osa naapureista.

Tosin eipä taida kovin montaa 11 kW sähkögrilliä löytyä markkinoilta, ne taitaa useimmiten olla sellaisia pieniä "parvekegrillejä", vähän sama ku paistelis makkaraa paistinpannulla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Aika monessa 2000-luvun talossa on sähkökaappi ulkoseinällä, niissä useimmiten on 3x16A voimavirtapistorasia ja näistä taloista isossa osassa terassia on samalla sivulla kuin sähkökaappi. Täten terassilta löytyy soveltuva syöttö. Esimerkkinä nyt vaikka mun oma talo ja iso osa naapureista.

Tosin eipä taida kovin montaa 11 kW sähkögrilliä löytyä markkinoilta, ne taitaa useimmiten olla sellaisia pieniä "parvekegrillejä", vähän sama ku paistelis makkaraa paistinpannulla...
Nooh, vähintään sähköluvat vaativan henkilön tarvitsee grillin kytkentään. Vai löytyykö kaapista 16A kolmivaiheliitin?
Joka tapauksessa sähkögrilli on sähkön syötön takia hyvin hankala. Kun sen sähkön syötön saa järkättyä niin sittenhän käyttö on hyvin helppoa, kunhan vaan ei polta talon pääsulakkeita liialla kuormalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 627
Monesti grillaukseen assosioituu se sellainen pinnan paahtuminen säteilylämmöstä, sekä grillattavista tuotteista valuvan ylimääräisen rasvan aiheuttaman palamisen pienet liekit yms, jotka tekee ruokaan vähän niitä kuuluisia karsinogeenejä. Sähkögrillit on ennemmän jo sellasia parilapannuja ainakin niiltä osin mitä on tullut nähtyä. Toki monella vähän bulkimmalla kaasugrillilläkin lähestytään tuota ilmiötä Oon itse tyytynyt komboon kamado + perus kaasugrilli ja kaasugrilli on tossa yhtälössä enemmänkin sellanen uunin ja parilapannun kombo, jolla voi vetästä jotain perustuotetta lämpimäksi esim vähän kanafilettä, maissia tms, jos haluaa vaan esim duunipäivän jälkeen jonkun pikasetin "grillattavaa", mutta ainoaksi grilliksi suosittelisin silti hiilivehkeitä.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
114
Täällä puhutaan paljon grilleistä ja vähempi grillaamisesta. Onkos kellään jakaa hyviä uusia reseptejä tai ideoita?
Itse ostin tarjouksesta naudan chuck roastia ja ajattelin tehdä tuosta pitkällä kaavalla nyhtönautaa. Kaveriksi leivon jotain leipää minkä väliin tuota voi pistää ja lisäkkeeksi ehkä jotain salsan tapaista tai sitten jotain coleslaw-tyyppistä. Onks kukaan tehnyt? Varmaan suht sama meininki ku nyhtöpossun kanssa?
Tehnyt useasti tuosta nyhtönauta tacoja. Kylkeen tehnyt parit eri salsat.

Salsa verde:
Purkki tomatilloja
Sipuli
Jalapenoa
Valkosipulia
Korianteria
suolaa
Limeä

Paahda sipulit ja jalapeno esim grillissä tai uunissa ja sitten vain kaikki blenderiin. Säädä maut kohdalleen maistaen.

Sitten tyyliin perus pico de gallo toimii hyvin tai guacamole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 627
Itellä on grillaushommiin syntynyt muutamia sellasia kylkiäislisukkeita, joita tulee tehtyä. Erilaiset salsat kuten pico de gallo on aika tyypillisiä, mutta teen myös tollasia kylkiäissalaatteja esimerkiksi avokadoista, grillatusta maissista, sipulista, korianterista, tomaateista, limemehusta yms. Tollasia kannattaa rohkeasti vaan kokeilla, yleensä lopputulokset on aika maukkaita ja perusterveellisiä kylkiäisiä.

Lähtökohtana voi vaikkapa ajatella, että jos on tollasta rasvasempaa bbq lihaa, niin silloin kannattaa pysyä hapokkaan ja raikkaan puolella ja mahdollisesti esimerkiksi skipata toi avokado, jos taas tekee jotain enemmän perusgrillattavaa, kanoja, makkaroita tms, niin ton lisukesetin voi pitää vähän ruokaisampana just buustaamalla maissia ja avokadoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Monesti grillaukseen assosioituu se sellainen pinnan paahtuminen säteilylämmöstä, sekä grillattavista tuotteista valuvan ylimääräisen rasvan aiheuttaman palamisen pienet liekit yms, jotka tekee ruokaan vähän niitä kuuluisia karsinogeenejä. Sähkögrillit on ennemmän jo sellasia parilapannuja ainakin niiltä osin mitä on tullut nähtyä. Toki monella vähän bulkimmalla kaasugrillilläkin lähestytään tuota ilmiötä Oon itse tyytynyt komboon kamado + perus kaasugrilli ja kaasugrilli on tossa yhtälössä enemmänkin sellanen uunin ja parilapannun kombo, jolla voi vetästä jotain perustuotetta lämpimäksi esim vähän kanafilettä, maissia tms, jos haluaa vaan esim duunipäivän jälkeen jonkun pikasetin "grillattavaa", mutta ainoaksi grilliksi suosittelisin silti hiilivehkeitä.
Mulla on Weberin MT hiilirilli ja pitkään ajattelin että näinköhän sitä enää tulee ns. "pikagrillailtua" esim arkisin kun pitää hehkotta hiilet jne ja se ottaa oman aikansa.
Mutta yllättävän nopeaa ja passiivista puuhaa piippusytyttimen kanssa. Pistän hiilet piippuun ja tulet päälle ja käyn valmistelemassa muut ruuat ja grillattavat niin sitten pääseekin jo grillaamaan. Ei mene juurikaan kauempaa kuin normiruuanlaitossa.
Brikettejä on sitten kun ruvetaan oikein kunnolla ruokaa laittamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Itsellä alkupalat on rapeaks paistetut siankylkiviipaleet :D
Tai sitten paahdettuja padroneita tai pekoniparsaa. Myös esikeitetty maissi on ikisuosikki. Nykyään myös paistetut perunat kuuluu repertuaariin. Ja yllättävää kyllä höyrytety vihannekset toimii myös, kuten pitkäpapu tai parsa. Tai paistetut vihannes-sekoitukset kuten Katalonian kasvikset ja Texas kasvikset sun muut. Nää on niitä vakkareita. Sitten kuumalla keskikesällä ja juhannuksena hölskypotut on herkkua.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Olis possun sisukkaa jääkaapissa. Mitähän siitä keksis grillata..
Halki, litteäksi, juustoo ja kinkkuu päälle, kääritään rullalle, (sidotaan)peitetään pekonilla, pintaan maustekastike ja grilliin/savustimeen.... :thumbsup: . Vaikka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Halki, litteäksi, juustoo ja kinkkuu päälle, kääritään rullalle, (sidotaan)peitetään pekonilla, pintaan maustekastike ja grilliin/savustimeen.... :thumbsup: . Vaikka.
Mä oon yrittäny mutta en osaa tehdä tota. Aina pekonit kuoriutuu pois ja file aukeaa ja juustot valuu grilliin. Lopputulos on siellä täällä pekonin riekaleita ja juusto jossain grillin syövereissä. Yleisesti kaikki juustoon viittaavat ja pekoniin käärityt asiat grillissä päätyy mulla aina jonkilaiseen katastrofiin. Pitää harjoitella noiden käyttöä mutta en oikein tiiä mitä teen väärin kun yritän samalla tavalla kun esmes juutuupi videoissa mutta ei niin ei.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Mä oon yrittäny mutta en osaa tehdä tota. Aina pekonit kuoriutuu pois ja file aukeaa ja juustot valuu grilliin. Lopputulos on siellä täällä pekonin riekaleita ja juusto jossain grillin syövereissä. Yleisesti kaikki juustoon viittaavat ja pekoniin käärityt asiat grillissä päätyy mulla aina jonkilaiseen katastrofiin. Pitää harjoitella noiden käyttöä mutta en oikein tiiä mitä teen väärin kun yritän samalla tavalla kun esmes juutuupi videoissa mutta ei niin ei.
No höh...onnistunut joka kerta, helppoa ku heinäteko, ainakin omasta mielestä. Pötköä voi sitoa narullakin jos haluaa. Päädyt kireelle nii ei pääse valuu juustot ulos. Rohkeasti yrittämään vaan!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
No höh...onnistunut joka kerta, helppoa ku heinäteko, ainakin omasta mielestä. Pötköä voi sitoa narullakin jos haluaa. Päädyt kireelle nii ei pääse valuu juustot ulos. Rohkeasti yrittämään vaan!
Emmä taida. Päättyy vaan pettymykseen ja vitutukseen niinkuin joka kerta. Taidan vaan laittaa rubin päälle ja grillaa normaalisti, hyvää se on niinkin.
Sen sijaan vois kokeilla grillata pottuja. Laittaa puoliks ja esikeittää ja sitten pyöritellä ankarasvassa ja grillillä paahto pintaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Mitä mä teen väärin kun mulla ei suurimmassa osassa grillauksista pysy pinta lihassa kiinni?
Mulla on vaikka possun ulkofilepala ja laitan pintaan rubin ja aloitan grillaamisen/airfryerin käytön. Pinta karamellisoituu ja paahtuu mukavasti, mutta kun yrittää sivellä siihen lisää kastiketta tai grilliöljyä tai mitä vaan, niin pelkästään jo sudin kanssa pinnasta lähtee isoja paloja sitä pintapaahtoa pois tai jos lihaa kääntää niin pinta irtoaa. Ja viimeistään siinä vaiheessa kun liha on pöydässä ja sitä pitäis viipaloida niin kaikki pinta irtoaa ja "kuoriutuu" pois niin että jää pelkkä paljas liha. Mä en ole yhdessäkään videossa tai missään nähnyt samaa ongelmaa vaan niissä lihaa pystyy ihan hyvin sutimaan ja leikkaamaan ja pinta pysyy kiinni hyvin lihassa.
Rupee pikkuhiljaa vituttamaan kun aina sama juttu ja pinta on hyvä ja paahtunut mutta aina irtoaa miten sattuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 047
Mitä mä teen väärin kun mulla ei suurimmassa osassa grillauksista pysy pinta lihassa kiinni?
Mulla on vaikka possun ulkofilepala ja laitan pintaan rubin ja aloitan grillaamisen/airfryerin käytön. Pinta karamellisoituu ja paahtuu mukavasti, mutta kun yrittää sivellä siihen lisää kastiketta tai grilliöljyä tai mitä vaan, niin pelkästään jo sudin kanssa pinnasta lähtee isoja paloja sitä pintapaahtoa pois tai jos lihaa kääntää niin pinta irtoaa. Ja viimeistään siinä vaiheessa kun liha on pöydässä ja sitä pitäis viipaloida niin kaikki pinta irtoaa ja "kuoriutuu" pois niin että jää pelkkä paljas liha. Mä en ole yhdessäkään videossa tai missään nähnyt samaa ongelmaa vaan niissä lihaa pystyy ihan hyvin sutimaan ja leikkaamaan ja pinta pysyy kiinni hyvin lihassa.
Rupee pikkuhiljaa vituttamaan kun aina sama juttu ja pinta on hyvä ja paahtunut mutta aina irtoaa miten sattuu.
Jos grillaat isoa könttiä, niin kaasugrillin yläritilälle, ettei lämmöt ole mitään 300astetta.
Kevyellä lämmöllä ja pitkään tarvii osommat lihat valmistaa.
Itse olen laittanut vielä folion alle, ettei pääse kuivumaan.

Jos suoraan ritilälä tekee isoa könttiä, niin palaa päältä ja on sisältä raaka.

Joskus kun savustin kinkun, niin lämpö oli savustimessa alle 100c ja aikana 26h. Oli hyvää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Jos grillaat isoa könttiä, niin kaasugrillin yläritilälle, ettei lämmöt ole mitään 300astetta.
Kevyellä lämmöllä ja pitkään tarvii osommat lihat valmistaa.
Itse olen laittanut vielä folion alle, ettei pääse kuivumaan.

Jos suoraan ritilälä tekee isoa könttiä, niin palaa päältä ja on sisältä raaka.
Ei mulla ole kypsyyden tai kuivuuden kanssa ongelmia, ainoastaan pinnan kanssa. Hiiligrillillä ja airfryerillä sama juttu vaikka lämmöt on erilaiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 174
Kokeile ns. binderiä. Sinappia, majoonesia tai vaikka öljyä siihen lihaan ”liimaksi” ennen mausteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 174
Sitten kyllä tiedä. Mites reversen käyttö? Ei tainnut selvitä aikaisemmista, mutta lähes valmiiksi hartaasti ja pinta vasta sitten viimeisenä.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 047
Ei mulla ole kypsyyden tai kuivuuden kanssa ongelmia, ainoastaan pinnan kanssa. Hiiligrillillä ja airfryerillä sama juttu vaikka lämmöt on erilaiset.
Jännä, kun itse tullut käärittyä pekoniin sisä, ulkofilettä ja jauhelihaa juustotäytteellä, ei ikinä ole ollut ongelmaa, että ratkeaisi.
Ethän vedä sitten liian pitkään. Jos kuivaksi asti grillaa, niin kai se halkeaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Sitten kyllä tiedä. Mites reversen käyttö? Ei tainnut selvitä aikaisemmista, mutta lähes valmiiksi hartaasti ja pinta vasta sitten viimeisenä.
Yritetty sitäkin. Ihan sama juttu. Pinta tulee hyvännäköiseksi ja kunnon paahto mutta kuoriutuu siitä lihan päältä samantien pois. Oon myös koittanu jäähdyttää lihan koskematta siihen, käärinyt folioon ja ollut käärimättä folioon ja aina sama juttu; pinta kuoriutuu levyinä viimeistään leikatessa.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Jännä, kun itse tullut käärittyä pekoniin sisä, ulkofilettä ja jauhelihaa juustotäytteellä, ei ikinä ole ollut ongelmaa, että ratkeaisi.
Ethän vedä sitten liian pitkään. Jos kuivaksi asti grillaa, niin kai se halkeaa...
Samoin. Ei koskaan ole ollut ongelmaa noitten kanssa.

Yksi asia mitä saattaa vaikuttaa on että pinta mahdollisimman kuiva ja käyttää vaan jotain rubia pinnassa niin ei pitäisi mennä mössöksi...ja vielä "taputtaa" sitä pintaan kiinni.

Itse laitan vaihtelevasti pekonikäärön päälle joku rubi, ehkä tummaa sokeria TAI sitten valelen jotain Poppamiehen soosia eikä ongelmia. Joulukinkussa käyttänyt sinappia/hunajaa/korppujauhoa ja siitä tulee "mössöä" pinnasta jos sitä lähtee koskemaan muuten ei...:hmm:

Ja just kuten @juhaa sanoi niin savustan ensin miedolla lämmöllä pitkään ja lopuksi kärvennän pinnat.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
754
Yritetty sitäkin. Ihan sama juttu. Pinta tulee hyvännäköiseksi ja kunnon paahto mutta kuoriutuu siitä lihan päältä samantien pois. Oon myös koittanu jäähdyttää lihan koskematta siihen, käärinyt folioon ja ollut käärimättä folioon ja aina sama juttu; pinta kuoriutuu levyinä viimeistään leikatessa.
Sun liha on liian kylmää kun laitat sen grilliin? Anna lämmetä pöydällä tunti mielellään pari jos otat jääkaapista. reverse sear auttaa myös paljon tuohon ongelmaan. Samoin se liha irtoaa paremmin ritilältä kun antaa sen vaan olla eikä ole heti kääntelemässä kun vähän ottanut väriä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Sun liha on liian kylmää kun laitat sen grilliin? Anna lämmetä pöydällä tunti mielellään pari jos otat jääkaapista. reverse sear auttaa myös paljon tuohon ongelmaan. Samoin se liha irtoaa paremmin ritilältä kun antaa sen vaan olla eikä ole heti kääntelemässä kun vähän ottanut väriä
Nokun ei ole sitäkään. Aina otan lihan huoneenlämpöön hyvissä ajoin.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
Nokun ei ole sitäkään. Aina otan lihan huoneenlämpöön hyvissä ajoin.
Auttaisko pienten viiltojen teko lihan pintaan? Sitten vaan kunnolla hieroa mausteet siten että ne menee viiltoihinkin.
ja mietin että jos se kuori lähtee aina irti, voisiko sen seossuhteissa olla vikaa, eli sinappia vähemmän/sokeria vähemmän tms.
itse olen huomannut että liika rasva/läski lihan pinnassa on huonoa mausteiden tartunnalle, silloin ne lähtee juuri mainitsemallasi tavalla irti. Eli jos on läskiä paljon, trimmaa niitä enimpiä pois.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
876
Onko kukaan löytänyt mini kamadolle sopivaa jalustaa järkihintaan? Jotain kuvan tapaista tai muuta vastaavaa, pieni ja tukeva pöytäkin toki käy. Painoa tuolla pienimmällä kamadolla on n. 30 kg.


kamadonjalusta.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Voi helvetin kuustoista. Eiks Biltema enää myy niitä isoja brikettisäkkejä? Oli parhaita budjettiluokan brikettejä. Nyt on vaan jotain kälysiä 2,5kg säkkejä..

Mitähän sitä sitten alkais käyttämään?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 643
Voi helvetin kuustoista. Eiks Biltema enää myy niitä isoja brikettisäkkejä? Oli parhaita budjettiluokan brikettejä. Nyt on vaan jotain kälysiä 2,5kg säkkejä..

Mitähän sitä sitten alkais käyttämään?
Tokmannin halvinta, ketään kiinnosta millä grillaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Sori. Ei minun ymmärrys näemmä riitä mihinkään. Kysymys oli osapuilleen:

”Mitähän sitä sitten alkaisi käyttämään?”
No siis tarkoitin toki että mitä brikettejä sitä alkaisi käyttämään. Pahoittelen jos olin epäselvä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
872
Lämpömittarille olisi tarvetta meater taitaa olla oikea valinta mutta niitäkin useampaa tyyppiä normi, plus, 2 plus. Mikäköhän näistä olisi paras tavan takapiha grillaajalle, etäisyydet ei pitkiä, useammalle anturille ei tarvetta. Kuitenkin mielummin ostan kerralla hyvän enkä ensin huonoa.
 

Henesuo

Tukijäsen
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
206
Lämpömittarille olisi tarvetta meater taitaa olla oikea valinta mutta niitäkin useampaa tyyppiä normi, plus, 2 plus. Mikäköhän näistä olisi paras tavan takapiha grillaajalle, etäisyydet ei pitkiä, useammalle anturille ei tarvetta. Kuitenkin mielummin ostan kerralla hyvän enkä ensin huonoa.
No tuskinpa ovat nykyään se ainoa oikea valinta. Voipi olla jo nimilisää hinnoissa.

Thermoproita on kehuttu myös. Ehkä tällainen olisi hyvä sun käyttöön? 48€ tarjouksessa.

ThermoPro TempSpike

Tilasin itse tällaiset:

ThermoPro TP19

ThermoPro Bluetooth 5.0
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
Lämpömittarille olisi tarvetta meater taitaa olla oikea valinta mutta niitäkin useampaa tyyppiä normi, plus, 2 plus. Mikäköhän näistä olisi paras tavan takapiha grillaajalle, etäisyydet ei pitkiä, useammalle anturille ei tarvetta. Kuitenkin mielummin ostan kerralla hyvän enkä ensin huonoa.
Itsellä Plus-malli ja varsin tyytyväinen olen ollut, kantama riittää ja mittari toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Oletko sä tämä reseptimikko

Vastaan edelleen että tokmannin halvinta, oliko siinä joku ongelma?
En tiedä kuinka paljon grillaat, mutta noissa briketeissä on järjettömiä eroja. Suurin osa halpiksista savuttaa niin saatanasti ja osa ei edes pala kuumalla. Ja erityisesti toi savuttaminen on huono ja jättää ruokaan pahan maun. Hyvä briketti palaa puhtaasti, kuumana ja kauan.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
872
No tuskinpa ovat nykyään se ainoa oikea valinta. Voipi olla jo nimilisää hinnoissa.

Thermoproita on kehuttu myös. Ehkä tällainen olisi hyvä sun käyttöön? 48€ tarjouksessa.

ThermoPro TempSpike

Tilasin itse tällaiset:

ThermoPro TP19

ThermoPro Bluetooth 5.0
Luultavasti olisi vähintään riittävä mutta hieman valmis nimilisää myös maksamaan ja jotenkin arvostan ns. hipelöinti mahdollisuutta paikallisella jälleenmyyjällä.

Itsellä Plus-malli ja varsin tyytyväinen olen ollut, kantama riittää ja mittari toimii.
Plus malli ilmeisesti tarjoaa parempaa kantavuutta? 10 € lisäsijoitus perusmalliin siis perusteltavissa vähintään perhe- tai naapurikateuden nimissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Onko noissa siis noussut kilohinta kovasti vai miksei vaan voi ostaa useampaa pienempää säkkiä, jos niistä olet pitänyt?
Se on toki vaihtoehto, mutta jotenkin mulla on semmonen fiilis että noissa on myös valmistaja vaihtunut.. ja onhan tommoset pikkupussit rasittavia kun ennen sai 10kg säkin ja nyt pitäis ostaa monta pikkusäkkiä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 304
Tekniikan maailmassa oli testiä ja rupes grilli houkuttaa. Nykyinen on 249e Lidl joka siis on iha maukkaita ruokia minusta tehnyt..
Kehuivat sivulauseessa grilliä, missä on lasiluukku kannessa gillauksen vahtimiseen. Onko Weberillä tms. tollasia? Jotenki houkuttaisi tuo Weber e-415, mutta siinä on perinteinen kiinteä kansi.. Tuo lasikansi vaikuttaisi kiinnostavalta, kun voisi sen läpi katsoa miten menee, eikä tartteis kokoajan aukaista luukkua ja karkuutta lämpöä.

Grillausala on se mitä itse arvostamme, ettei tarttee "jonotella" grillatessa vaan homman sais heti maaliin.. Toimituskuluthan noissa kohtuu kovat on, verkkokaupassakin 105e jos ei noutamaan pysty.

Onko kokemuksia 800-1400e grilleistä, onko jotain mitä ottaa huomioon? Mites Mustang-merkki, onko tokmannin rihkamaa vai mitä ? TOkmannilta saattaa joskus sen -20% saada myös..

Vaiko Weberiä? Säilyykö tollanen Weber laatugrilli avoterassilla siistinä suojahupun alla talvella tms. vai pitääkö se laittaa talliin? Nyt tuo pienempi on tallissa ollut, mut se on niin pienikin ollut.. että helppo homma se..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
8
Voi helvetin kuustoista. Eiks Biltema enää myy niitä isoja brikettisäkkejä? Oli parhaita budjettiluokan brikettejä. Nyt on vaan jotain kälysiä 2,5kg säkkejä..

Mitähän sitä sitten alkais käyttämään?
Itse olen Weberin Smokey Mountainin kanssa käyttänyt Motonetin Roastmaster brikettejä, 10kg säkki 14,90€ ja en kyllä oo juuri mitään eroa huomannut weberin briketteihin verrattuna.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
537
Kehuivat sivulauseessa grilliä, missä on lasiluukku kannessa gillauksen vahtimiseen. Tuo lasikansi vaikuttaisi kiinnostavalta, kun voisi sen läpi katsoa miten menee, eikä tartteis kokoajan aukaista luukkua ja karkuutta lämpöä.
iso lasikansi on hyvä jotta näkee sisälle hyvin. ongelmana on lasin rasvoittuminen yms eli sitä pitää myös putsata usein että läpi myös näkee.

Onko kokemuksia 800-1400e grilleistä, onko jotain mitä ottaa huomioon? Mites Mustang-merkki, onko tokmannin rihkamaa vai mitä ? TOkmannilta saattaa joskus sen -20% saada myös..
mielestäni kaikki kaasugrillit yli 600e ovat jo ylihintaista p*kaa :D tällä tarkoitan sitä että halvemmallakin oikeasti pärjää sillä suurin osa kalleista malleista on samaa tavaraa kuin halvemmatkin mutta sitä vain mainostetaan parempana tms..
koko rosterisesta voisinkin maksaa jo enemmän mutta en perus pata rautaisista... tosin mun ympärivuotisessa käytössä (taivasalla) ne patarauta mallitkin kestää noin kuutisen vuotta ennenkuin on läpimätä. (kerrostalo parvekkeeni halpa prisman 199e patarauta grilli on taas jo nyt noin 15v vanha ja edelleen hyvässä kunnossa)
useimmissa webereissä on valualumiininen runko joka on toisaalta kyllä hyvä mutta ei ole ainakaan minua vakuuttanut kestävyydellään (alumiini hapertuu kun se on joka viikko rasva/öljyseoksessa ja kuumenee/kylmenee useita syklejä peräkkäin)

Vaiko Weberiä? Säilyykö tollanen Weber laatugrilli avoterassilla siistinä suojahupun alla talvella tms.
säilyy ja ei säily.. suojahuppu on sinänsä hyvä idea mutta suomessa se ei toimi kuin grillin mädännyttäjänä... kosteus jää muhimaan hupun sisälle ja alle viikossa se on homeessa ja/tai umpiruosteessa.
parempana se säilyy taivasalla mutta tietenkin aina parempi jos grillille on katos tms mutta suojahuppua en ostaisisi.

ps. sivukeittimellä en ostaisi yhtäkään grilliä... pienelläkin tuulella lämpö häviää ympäriltä ja perunoiden keittämisessä voi mennä tunteja... enemmänkin vain turhake.

pss ja mainitsen itsestään selvyytenä vielä sen että jos kaasugrilli on esim "umpinaisessa" grilli kodassa tai lasitetulla parvekkeella niin siellä pärjää tehottomallakin grillillä. jos kaasugrilli on ulkona vapaassa tilassa johon voi tuulla ja sataa päälle niin kaasugrillin täytyy olla se "tehokkain malli" koska ilmavirrat/vesisateet yms jäähdyttää grilliä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Itse olen Weberin Smokey Mountainin kanssa käyttänyt Motonetin Roastmaster brikettejä, 10kg säkki 14,90€ ja en kyllä oo juuri mitään eroa huomannut weberin briketteihin verrattuna.
Pitääkin kokeilla vaikka mielestäni olen kaikkia halpoja ja kaupan omia merkkejä kokeillut. Mutta 10kg säkkiä en kyllä ole kokeillut ja monestihan on niin että kaupan omissa merkeissä pakkauskoolla saattaa olla merkitystä ja niillä voi olla eri valmistajat vaikka tuomerkki on sama.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 087
Viestejä
4 226 430
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom