Grillit & grillaus

Sitten kyllä tiedä. Mites reversen käyttö? Ei tainnut selvitä aikaisemmista, mutta lähes valmiiksi hartaasti ja pinta vasta sitten viimeisenä.

• Tykkää
Reactions: Six
Ei mulla ole kypsyyden tai kuivuuden kanssa ongelmia, ainoastaan pinnan kanssa. Hiiligrillillä ja airfryerillä sama juttu vaikka lämmöt on erilaiset.
Jännä, kun itse tullut käärittyä pekoniin sisä, ulkofilettä ja jauhelihaa juustotäytteellä, ei ikinä ole ollut ongelmaa, että ratkeaisi.
Ethän vedä sitten liian pitkään. Jos kuivaksi asti grillaa, niin kai se halkeaa...

• Tykkää
Reactions: Six
Sitten kyllä tiedä. Mites reversen käyttö? Ei tainnut selvitä aikaisemmista, mutta lähes valmiiksi hartaasti ja pinta vasta sitten viimeisenä.
Yritetty sitäkin. Ihan sama juttu. Pinta tulee hyvännäköiseksi ja kunnon paahto mutta kuoriutuu siitä lihan päältä samantien pois. Oon myös koittanu jäähdyttää lihan koskematta siihen, käärinyt folioon ja ollut käärimättä folioon ja aina sama juttu; pinta kuoriutuu levyinä viimeistään leikatessa.

Jännä, kun itse tullut käärittyä pekoniin sisä, ulkofilettä ja jauhelihaa juustotäytteellä, ei ikinä ole ollut ongelmaa, että ratkeaisi.
Ethän vedä sitten liian pitkään. Jos kuivaksi asti grillaa, niin kai se halkeaa...
Samoin. Ei koskaan ole ollut ongelmaa noitten kanssa.

Yksi asia mitä saattaa vaikuttaa on että pinta mahdollisimman kuiva ja käyttää vaan jotain rubia pinnassa niin ei pitäisi mennä mössöksi...ja vielä "taputtaa" sitä pintaan kiinni.

Itse laitan vaihtelevasti pekonikäärön päälle joku rubi, ehkä tummaa sokeria TAI sitten valelen jotain Poppamiehen soosia eikä ongelmia. Joulukinkussa käyttänyt sinappia/hunajaa/korppujauhoa ja siitä tulee "mössöä" pinnasta jos sitä lähtee koskemaan muuten ei...:hmm:

Ja just kuten @juhaa sanoi niin savustan ensin miedolla lämmöllä pitkään ja lopuksi kärvennän pinnat.

Yritetty sitäkin. Ihan sama juttu. Pinta tulee hyvännäköiseksi ja kunnon paahto mutta kuoriutuu siitä lihan päältä samantien pois. Oon myös koittanu jäähdyttää lihan koskematta siihen, käärinyt folioon ja ollut käärimättä folioon ja aina sama juttu; pinta kuoriutuu levyinä viimeistään leikatessa.
Sun liha on liian kylmää kun laitat sen grilliin? Anna lämmetä pöydällä tunti mielellään pari jos otat jääkaapista. reverse sear auttaa myös paljon tuohon ongelmaan. Samoin se liha irtoaa paremmin ritilältä kun antaa sen vaan olla eikä ole heti kääntelemässä kun vähän ottanut väriä

Sun liha on liian kylmää kun laitat sen grilliin? Anna lämmetä pöydällä tunti mielellään pari jos otat jääkaapista. reverse sear auttaa myös paljon tuohon ongelmaan. Samoin se liha irtoaa paremmin ritilältä kun antaa sen vaan olla eikä ole heti kääntelemässä kun vähän ottanut väriä
Nokun ei ole sitäkään. Aina otan lihan huoneenlämpöön hyvissä ajoin.

Nokun ei ole sitäkään. Aina otan lihan huoneenlämpöön hyvissä ajoin.
Auttaisko pienten viiltojen teko lihan pintaan? Sitten vaan kunnolla hieroa mausteet siten että ne menee viiltoihinkin.
ja mietin että jos se kuori lähtee aina irti, voisiko sen seossuhteissa olla vikaa, eli sinappia vähemmän/sokeria vähemmän tms.
itse olen huomannut että liika rasva/läski lihan pinnassa on huonoa mausteiden tartunnalle, silloin ne lähtee juuri mainitsemallasi tavalla irti. Eli jos on läskiä paljon, trimmaa niitä enimpiä pois.

Onko kukaan löytänyt mini kamadolle sopivaa jalustaa järkihintaan? Jotain kuvan tapaista tai muuta vastaavaa, pieni ja tukeva pöytäkin toki käy. Painoa tuolla pienimmällä kamadolla on n. 30 kg.

kamadonjalusta.png

Voi helvetin kuustoista. Eiks Biltema enää myy niitä isoja brikettisäkkejä? Oli parhaita budjettiluokan brikettejä. Nyt on vaan jotain kälysiä 2,5kg säkkejä..

Mitähän sitä sitten alkais käyttämään?

Voi helvetin kuustoista. Eiks Biltema enää myy niitä isoja brikettisäkkejä? Oli parhaita budjettiluokan brikettejä. Nyt on vaan jotain kälysiä 2,5kg säkkejä..

Tokmannin halvinta, ketään kiinnosta millä grillaat.

Sori. Ei minun ymmärrys näemmä riitä mihinkään. Kysymys oli osapuilleen:

”Mitähän sitä sitten alkaisi käyttämään?”
No siis tarkoitin toki että mitä brikettejä sitä alkaisi käyttämään. Pahoittelen jos olin epäselvä.

Lämpömittarille olisi tarvetta meater taitaa olla oikea valinta mutta niitäkin useampaa tyyppiä normi, plus, 2 plus. Mikäköhän näistä olisi paras tavan takapiha grillaajalle, etäisyydet ei pitkiä, useammalle anturille ei tarvetta. Kuitenkin mielummin ostan kerralla hyvän enkä ensin huonoa.

Lämpömittarille olisi tarvetta meater taitaa olla oikea valinta mutta niitäkin useampaa tyyppiä normi, plus, 2 plus. Mikäköhän näistä olisi paras tavan takapiha grillaajalle, etäisyydet ei pitkiä, useammalle anturille ei tarvetta. Kuitenkin mielummin ostan kerralla hyvän enkä ensin huonoa.

No tuskinpa ovat nykyään se ainoa oikea valinta. Voipi olla jo nimilisää hinnoissa.

Thermoproita on kehuttu myös. Ehkä tällainen olisi hyvä sun käyttöön? 48€ tarjouksessa.

ThermoPro TempSpike

Tilasin itse tällaiset:

ThermoPro TP19

ThermoPro Bluetooth 5.0

Itsellä Plus-malli ja varsin tyytyväinen olen ollut, kantama riittää ja mittari toimii.

Oletko sä tämä reseptimikko

Vastaan edelleen että tokmannin halvinta, oliko siinä joku ongelma?

En tiedä kuinka paljon grillaat, mutta noissa briketeissä on järjettömiä eroja. Suurin osa halpiksista savuttaa niin saatanasti ja osa ei edes pala kuumalla. Ja erityisesti toi savuttaminen on huono ja jättää ruokaan pahan maun. Hyvä briketti palaa puhtaasti, kuumana ja kauan.

No tuskinpa ovat nykyään se ainoa oikea valinta. Voipi olla jo nimilisää hinnoissa.

Thermoproita on kehuttu myös. Ehkä tällainen olisi hyvä sun käyttöön? 48€ tarjouksessa.

ThermoPro TempSpike

Tilasin itse tällaiset:

ThermoPro TP19

ThermoPro Bluetooth 5.0

Luultavasti olisi vähintään riittävä mutta hieman valmis nimilisää myös maksamaan ja jotenkin arvostan ns. hipelöinti mahdollisuutta paikallisella jälleenmyyjällä.

Itsellä Plus-malli ja varsin tyytyväinen olen ollut, kantama riittää ja mittari toimii.

Plus malli ilmeisesti tarjoaa parempaa kantavuutta? 10 € lisäsijoitus perusmalliin siis perusteltavissa vähintään perhe- tai naapurikateuden nimissä.

Onko noissa siis noussut kilohinta kovasti vai miksei vaan voi ostaa useampaa pienempää säkkiä, jos niistä olet pitänyt?
Se on toki vaihtoehto, mutta jotenkin mulla on semmonen fiilis että noissa on myös valmistaja vaihtunut.. ja onhan tommoset pikkupussit rasittavia kun ennen sai 10kg säkin ja nyt pitäis ostaa monta pikkusäkkiä.

Tekniikan maailmassa oli testiä ja rupes grilli houkuttaa. Nykyinen on 249e Lidl joka siis on iha maukkaita ruokia minusta tehnyt..
Kehuivat sivulauseessa grilliä, missä on lasiluukku kannessa gillauksen vahtimiseen. Onko Weberillä tms. tollasia? Jotenki houkuttaisi tuo Weber e-415, mutta siinä on perinteinen kiinteä kansi.. Tuo lasikansi vaikuttaisi kiinnostavalta, kun voisi sen läpi katsoa miten menee, eikä tartteis kokoajan aukaista luukkua ja karkuutta lämpöä.

Grillausala on se mitä itse arvostamme, ettei tarttee "jonotella" grillatessa vaan homman sais heti maaliin.. Toimituskuluthan noissa kohtuu kovat on, verkkokaupassakin 105e jos ei noutamaan pysty.

Onko kokemuksia 800-1400e grilleistä, onko jotain mitä ottaa huomioon? Mites Mustang-merkki, onko tokmannin rihkamaa vai mitä ? TOkmannilta saattaa joskus sen -20% saada myös..

Vaiko Weberiä? Säilyykö tollanen Weber laatugrilli avoterassilla siistinä suojahupun alla talvella tms. vai pitääkö se laittaa talliin? Nyt tuo pienempi on tallissa ollut, mut se on niin pienikin ollut.. että helppo homma se..

Itse olen Weberin Smokey Mountainin kanssa käyttänyt Motonetin Roastmaster brikettejä, 10kg säkki 14,90€ ja en kyllä oo juuri mitään eroa huomannut weberin briketteihin verrattuna.

Kehuivat sivulauseessa grilliä, missä on lasiluukku kannessa gillauksen vahtimiseen. Tuo lasikansi vaikuttaisi kiinnostavalta, kun voisi sen läpi katsoa miten menee, eikä tartteis kokoajan aukaista luukkua ja karkuutta lämpöä.
iso lasikansi on hyvä jotta näkee sisälle hyvin. ongelmana on lasin rasvoittuminen yms eli sitä pitää myös putsata usein että läpi myös näkee.

Onko kokemuksia 800-1400e grilleistä, onko jotain mitä ottaa huomioon? Mites Mustang-merkki, onko tokmannin rihkamaa vai mitä ? TOkmannilta saattaa joskus sen -20% saada myös..
mielestäni kaikki kaasugrillit yli 600e ovat jo ylihintaista p*kaa :D tällä tarkoitan sitä että halvemmallakin oikeasti pärjää sillä suurin osa kalleista malleista on samaa tavaraa kuin halvemmatkin mutta sitä vain mainostetaan parempana tms..
koko rosterisesta voisinkin maksaa jo enemmän mutta en perus pata rautaisista... tosin mun ympärivuotisessa käytössä (taivasalla) ne patarauta mallitkin kestää noin kuutisen vuotta ennenkuin on läpimätä. (kerrostalo parvekkeeni halpa prisman 199e patarauta grilli on taas jo nyt noin 15v vanha ja edelleen hyvässä kunnossa)
useimmissa webereissä on valualumiininen runko joka on toisaalta kyllä hyvä mutta ei ole ainakaan minua vakuuttanut kestävyydellään (alumiini hapertuu kun se on joka viikko rasva/öljyseoksessa ja kuumenee/kylmenee useita syklejä peräkkäin)

Vaiko Weberiä? Säilyykö tollanen Weber laatugrilli avoterassilla siistinä suojahupun alla talvella tms.
säilyy ja ei säily.. suojahuppu on sinänsä hyvä idea mutta suomessa se ei toimi kuin grillin mädännyttäjänä... kosteus jää muhimaan hupun sisälle ja alle viikossa se on homeessa ja/tai umpiruosteessa.
parempana se säilyy taivasalla mutta tietenkin aina parempi jos grillille on katos tms mutta suojahuppua en ostaisisi.

ps. sivukeittimellä en ostaisi yhtäkään grilliä... pienelläkin tuulella lämpö häviää ympäriltä ja perunoiden keittämisessä voi mennä tunteja... enemmänkin vain turhake.

pss ja mainitsen itsestään selvyytenä vielä sen että jos kaasugrilli on esim "umpinaisessa" grilli kodassa tai lasitetulla parvekkeella niin siellä pärjää tehottomallakin grillillä. jos kaasugrilli on ulkona vapaassa tilassa johon voi tuulla ja sataa päälle niin kaasugrillin täytyy olla se "tehokkain malli" koska ilmavirrat/vesisateet yms jäähdyttää grilliä...

Viimeksi muokattu:
Itse olen Weberin Smokey Mountainin kanssa käyttänyt Motonetin Roastmaster brikettejä, 10kg säkki 14,90€ ja en kyllä oo juuri mitään eroa huomannut weberin briketteihin verrattuna.
Pitääkin kokeilla vaikka mielestäni olen kaikkia halpoja ja kaupan omia merkkejä kokeillut. Mutta 10kg säkkiä en kyllä ole kokeillut ja monestihan on niin että kaupan omissa merkeissä pakkauskoolla saattaa olla merkitystä ja niillä voi olla eri valmistajat vaikka tuomerkki on sama.

säilyy ja ei säily.. suojahuppu on sinänsä hyvä idea mutta suomessa se ei toimi kuin grillin mädännyttäjänä... kosteus jää muhimaan hupun sisälle ja alle viikossa se on homeessa ja/tai umpiruosteessa.
parempana se säilyy taivasalla mutta tietenkin aina parempi jos grillille on katos tms mutta suojahuppua en ostaisisi.

Hyvin on säilynyt weberi suojahupun alla talvet mädäntymättä.

Hyvin on säilynyt weberi suojahupun alla talvet mädäntymättä.
Kannattaa jättää hiukan ilmanottoaukkoja auki jos tuppaa grillit homehtumaan.
kumpikaan ei kerro että onko grilli taivasalla tms vai lasitetulla parvekkeella jolloin tilanne on eri.
itse olen tarpeeksi monta kertaa ostanut grillihupun (joskus valmistajan oman, joskus tarvikehupun joka on ollut isompi tms) vain todetakseni että taivasalla ainakaan vaikka grillistä olisi metri alaspäin tyhjää ilmatilaa eli huppu on vain yläosassa niin silti grilli menee homeeseen tms (joo aina ei ehdi polttamaan kaikkia rasvoja veke)
toki jos kesä olisi vähäsateinen ja aina paistaisi aurinko niin kaikki olisi paremmin :D

kumpikaan ei kerro että onko grilli taivasalla tms vai lasitetulla parvekkeella jolloin tilanne on eri.
itse olen tarpeeksi monta kertaa ostanut grillihupun (joskus valmistajan oman, joskus tarvikehupun joka on ollut isompi tms) vain todetakseni että taivasalla ainakaan vaikka grillistä olisi metri alaspäin tyhjää ilmatilaa eli huppu on vain yläosassa niin silti grilli menee homeeseen tms (joo aina ei ehdi polttamaan kaikkia rasvoja veke)
toki jos kesä olisi vähäsateinen ja aina paistaisi aurinko niin kaikki olisi paremmin :D

Lasittamattomalla terassilla.

Eipä mullakaan ongelmia ollut suojahupun kanssa vaikka ulottuu käytännössä maahan asti, ei se mielestäni niin tiivis ole. Grilli taivasalla. Ei ole 5 vuodessa ruostunutkaan ruuvinkantoja ja lämmönjakopeltejä (jotka tälle kesälle uusittu) lukuunottamatta. Pellit olis kestäny paremmin jos sais säilytettyä katoksessa. Noin 100 eur FXA kyseessä. Itse pidän kun grilli pysyy oikeastaan koko kesän riittävän puhtaana, kun ei pölyynny/linnunpaskastu pihassa.

Jep. Kävin hypistelee grillejä. Sivupoltin ei tosiaan joo kiiinostele, kun induktio hoitaa homman. Lasiluukku kieltämättä vaikuttaisi mielekkäältä vaihtoehdolta, mutta tuntuu tyhmältä maksaa 800e tokmannin grillistä jos weberin saa 1200e :O.
Yllättävän vaikea on mallia valita, kun joutunee säilyttämään avoterassilla (ei lasitettu). Että paljonko viitsii laittaa.

Laitoin tilaukseen Weber Master-Touch GBS E-5750 + Weberin sytytyssarjan, K-Raudasta sai koko roskan posteineen 325€ hintaan. Talosta löytyy toki neljä vuotta vanha, varsin ahkeralla käytöllä olevan Mustangin kaasugrilli mutta eihän ruuan lämmittäminen mitään grillaamista ole.. Onko tähän Weberiin nyt olemassa mitään ns. "pakollisia" lisävarusteita? Entä mitä brikettiä aletaan ostamaan kun nuo Weberit loppuu?

Jep. Kävin hypistelee grillejä. Sivupoltin ei tosiaan joo kiiinostele, kun induktio hoitaa homman. Lasiluukku kieltämättä vaikuttaisi mielekkäältä vaihtoehdolta, mutta tuntuu tyhmältä maksaa 800e tokmannin grillistä jos weberin saa 1200e :O.
Yllättävän vaikea on mallia valita, kun joutunee säilyttämään avoterassilla (ei lasitettu). Että paljonko viitsii laittaa.
Grillipeite on hyvä investointi. Ei maksa paljoa ja pysyy grilli siistinä. Itselläkin on grilli takapihalla pienen lipan alla. Mitä grilliin tulee niin oma n. 300€ Mustang on palvellut moitteettomasti, kesässä menee n. 15kg kaasua. Toki, nyt alkaa hiljalleen näyttää antautumisen merkkejä mutta jospa se vielä tämän kesän palvelee. Kyseessä siis neljän polttimon Mustang Pullman 4+1, ei toki enää saatavilla mutta eiköhän nuo muut ole kutakuinkin samanlaisia. Sanomattakin selvää että lasikansia näissä ei ole.

Viimeksi muokattu:
siinä vielä pikku vinkki että vaikka kaasugrilli sitten pikkuhiljaa mätänisi niin valurautaiset polttimot rupeaa jossakin kohtaa "hiutaloitumaan" eli pintaa kuoriutuu irti sellaisena hiutaleina ja sama tapahtuu myös siellä polttiomon sisällä eli se kannattaa ainakin keväällä ottaa irti ja puhaltaa paineilmalla tms puhtaaksi niin kaasu kulkee taas paremmin ja pinnalta harjata teräsharjalla tms rälläkällä suurimmat ruosteet veke.
toinen keino on samantien uudistaa polttimot esim rosterisiksi jolloin ne ovat jo melkeen ikuiset.
samalla lämmönjakopellit,rasvapellit, flavorizer bars millä nimellä tuota ohkasta peltiä ny kutsutaankin niin niitä saa varaosina melkein mistä vain esim bauhaussista ja itse olen myös tehnyt niitä itse veljeni grilliin kunhan pituus/leveys on likipitäen vain sama (ja taivutus keskellä) ja on rosteria niin uusituotanto pellit ovat nyt olleen 7vuotta eivätkä vielä ole edes missään määrin kulahtaneen näköiset eli sen verran sekundaa ne grillin mukana tulevat pellit ovat että itse saa tehtyä paremman :)

Mun aikaisimmissa halpisgrilleissä on olut em. ongelmaa, mutta ison showstopperi on ollut se, että polttimoiden kannakkeet takaseinästä ovat pettäneet, eli ruostunet irti seinästä. Ei siinä auta uudet rosteripolttimot enään kun koko takaseinä alkaa antautamaan.

siinä vielä pikku vinkki että vaikka kaasugrilli sitten pikkuhiljaa mätänisi niin valurautaiset polttimot rupeaa jossakin kohtaa "hiutaloitumaan" eli pintaa kuoriutuu irti sellaisena hiutaleina ja sama tapahtuu myös siellä polttiomon sisällä eli se kannattaa ainakin keväällä ottaa irti ja puhaltaa paineilmalla tms puhtaaksi niin kaasu kulkee taas paremmin ja pinnalta harjata teräsharjalla tms rälläkällä suurimmat ruosteet veke.
toinen keino on samantien uudistaa polttimot esim rosterisiksi jolloin ne ovat jo melkeen ikuiset.
samalla lämmönjakopellit,rasvapellit, flavorizer bars millä nimellä tuota ohkasta peltiä ny kutsutaankin niin niitä saa varaosina melkein mistä vain esim bauhaussista ja itse olen myös tehnyt niitä itse veljeni grilliin kunhan pituus/leveys on likipitäen vain sama (ja taivutus keskellä) ja on rosteria niin uusituotanto pellit ovat nyt olleen 7vuotta eivätkä vielä ole edes missään määrin kulahtaneen näköiset eli sen verran sekundaa ne grillin mukana tulevat pellit ovat että itse saa tehtyä paremman :)
Melkoista säätämistä tuntuu olevan?

Itse jätin viime syksynä oman weberin suojahupun alle puukatokseen puhdistamattomana. Keväällä ennen ensi grillausta putsasin grillin.
Yllätyin kuinka hyvin noista emaloiduista rasvapelleistä lähti rasvat pois, samoin grillin rungosta.

Edellistä "tokamannin" grilliä sai hangata aina hampaat irvessä, että sai sen puhtaaksi. Samoin rasvapellit olivat muutaman kesän jälkeen vaihto kunnossa. Tokihan niitä kaupasta saa varaosina, tai kaverilta taivuttettuna, jos sellaisen kaverin tuntee. Mutta näiden kokemusten varjossa en kyllä enään noita Cello yms. kaupan grillejä suosittele kenellekkään. Parempi sijoittaa pari sataa enemmän, että saa merkki grillin, missä materiaalit ovat sellaiset kuin grilleissä kuuluu olla.

Melkoista säätämistä tuntuu olevan?
Parempi sijoittaa pari sataa enemmän, että saa merkki grillin, missä materiaalit ovat sellaiset kuin grilleissä kuuluu olla.
oma kokemus on että vaikka maksat useita tonneja kaasugrillistä ja se nimellisesti olisi silloin jo rosteria tms et siltikään saa kunnollista.. edelleen ne kalliitkin ovat tehty ohkasesta materiaalista yms.. hinnalla saadaan vaan paljon vilkkuvia valoja ja kebabin pyöritys moottoreita ja polttimoita enemmän (pari kolmekin sivukeitintä jne), niin kohta pitää olla lentolupakirja grillistä kun vipua ja vipstaakia on kuin lentokoneen ohjaamossa konsanaan kun on niin paljon säädettävää ja väännettävää jne :D
katetta ne vaan saa paremmin kun myy sulle parinsadan kiiltävän rosterileikkikalun parillatonnilla ja mainostaa sitä paremmaksi kuin muut :D vielä uskottavamman saa kun lisätään ekstrapaksut valurauta parilat siihen kaveriksi että grilli painaa satoja kiloja ja silti se "pohja" on ihan yhtä p*kaa kuin ennenkin mutta vain kivemmalla kääreillä :D ja jotkut hönöt vielä myy pikkusiskonsakkin että saadaan ostettua se weberin tai jonkun muun "hifi merkin" kallein grilli :D
jos on vähäänkään metallialan koulutusta niin kannen avaamalla näkee jo heti perssilmällä että millasta patarautaa se on niissä kalleissakin malleissa.. kakka laatu vaan peitetään sillä kun keksitään kaikelle myyviä nimiä ja selitetään asiaa paremmaksi kuin onkaan.

oma kokemus on että vaikka maksat useita tonneja kaasugrillistä ja se nimellisesti olisi silloin jo rosteria tms et siltikään saa kunnollista.. edelleen ne kalliitkin ovat tehty ohkasesta materiaalista yms.. hinnalla saadaan vaan paljon vilkkuvia valoja ja kebabin pyöritys moottoreita ja polttimoita enemmän (pari kolmekin sivukeitintä jne), niin kohta pitää olla lentolupakirja grillistä kun vipua ja vipstaakia on kuin lentokoneen ohjaamossa konsanaan kun on niin paljon säädettävää ja väännettävää jne :D
katetta ne vaan saa paremmin kun myy sulle parinsadan kiiltävän rosterileikkikalun parillatonnilla ja mainostaa sitä paremmaksi kuin muut :D vielä uskottavamman saa kun lisätään ekstrapaksut valurauta parilat siihen kaveriksi että grilli painaa satoja kiloja ja silti se "pohja" on ihan yhtä p*kaa kuin ennenkin mutta vain kivemmalla kääreillä :D ja jotkut hönöt vielä myy pikkusiskonsakkin että saadaan ostettua se weberin tai jonkun muun "hifi merkin" kallein grilli :D
jos on vähäänkään metallialan koulutusta niin kannen avaamalla näkee jo heti perssilmällä että millasta patarautaa se on niissä kalleissakin malleissa.. kakka laatu vaan peitetään sillä kun keksitään kaikelle myyviä nimiä ja selitetään asiaa paremmaksi kuin onkaan.
En allekirjoita väitettä ainakaan omalla kokemuksella Weberin Spirit II E-310 GBS grillistä, toki tuo ei tuhansia maksanut vaan 550€ luokkaa tarjouksesta. Ei tuossa mitää lentolupia tartte saatikka vilkkuvia valoja katsella, mutta viides kesä alkamassa ja taivasalla talvisin huputettuna säilytettynä. Flavorbaritkin ehjinä.. Samaan hengenvetoon voin todeta, että appiukolla on edelleen käytössä minun entinen weberin q3000 joka on ostettu about 2011-2012. Hivenen likainen on, mutta siinäkin on alkuperäiset osat huppua luukuunottamatta ja huputettuna taivasalla säilytys talvisin. Toki tuokaan ei ole monen tonnin kampe ollut alkujaan.

Olen odottanut, että nuo valurautaiset polttimot hajoais, niin vois hyvin mielin pistää vanhan sulatukseen ja ostaa uuden. Mutta ei vielä 12 vuoden iässä oo tullut mitään ongelmia markettigrillille. Lämmönjakopellit nyt on hävinnyt kuumuuden johdosta, mutta liian hyvässä kunnossa on muuten, jotta luonne antaisi periksi ostaa jotain tehokkaampaa ja "parempaa" tilalle. Nyt kun on vaan kaksi valurautapoltinta, niin paistopintaa ei meinaa saada millään pihveihin.
Grilli on aika huolimattomalla huollolla ollut, mutta huppu päällä katetulla terassilla säilytetään. Viime talven seisoi samoilla sijoilla. Aikaisemmin tuli roudattua ulkovarastoon.

En allekirjoita väitettä ainakaan omalla kokemuksella Weberin Spirit II E-310 GBS grillistä, toki tuo ei tuhansia maksanut vaan 550€ luokkaa tarjouksesta. Ei tuossa mitää lentolupia tartte saatikka vilkkuvia valoja katsella, mutta viides kesä alkamassa ja taivasalla talvisin huputettuna säilytettynä. Flavorbaritkin ehjinä.. Samaan hengenvetoon voin todeta, että appiukolla on edelleen käytössä minun entinen weberin q3000 joka on ostettu about 2011-2012. Hivenen likainen on, mutta siinäkin on alkuperäiset osat huppua luukuunottamatta ja huputettuna taivasalla säilytys talvisin. Toki tuokaan ei ole monen tonnin kampe ollut alkujaan.
Samat Weberit itellä :) Tosin kumpaakaan en ole koskaan huputtanut, koska grillaan myös talvella
Q3000 mökillä ja Spirit kotona.

Tuosta Spiritistä on ainakin 2 Flavorizer baria aivan pitsinä, yksi jopa taittuu keskeltä kahtia.
Otan kohta kuvat ja vedän ne takuuseen

Onko markettien (Tokmanni, S-market, K-Supermarket) hiilissä ja briketeissä mitään käytännön eroa ns. viikonloppugrillaajalle? Sitä kun asustaa täällä susirajan takana niin vaihtoehdot on em. marketit tai sitten tilaustavarana jostain. Onko sama homma savustuslastuissa?

Onko markettien (Tokmanni, S-market, K-Supermarket) hiilissä ja briketeissä mitään käytännön eroa ns. viikonloppugrillaajalle? Sitä kun asustaa täällä susirajan takana niin vaihtoehdot on em. marketit tai sitten tilaustavarana jostain. Onko sama homma savustuslastuissa?
Hiilissä ja briketeissä on huikeita eroja. Savustuislastuissa ei.
Bulkki hiilet ja briketit ei välttämättä pala kovin kuumana mutta savuttaa senkin edestä. Monet bulkkihiilet on myös sellaista silppua että eivät edes grillissä pysy ritilän päällä vaan menevät läpi pohjalle ja lopettavat palamisen.

Rainbow-hiilet on kyllä 50% kakkaa, ihan silppua puolet pussista täynnä. Lidlin hiilet oli ihan ok.
Mustang-hiilet ihan ok. Vähän oli pientä silppua joukossa, mutta muuten kyllä syttyivät nopsaan ja paloivat hyvin.

Rainbow hiilet ja briketit never again, mutta perus Tokmannin Marienburgit ihan huippuhiiliä ja jos ei muuta niin Weberin brikettejä. Webereitä ei välttis ihan joka paikasta saa, mutta niiden perässä kannattaa jo vähän ajaakkin. Jokaisessa Tokmannissa pitäis olla Marienburgeja.

Itse asiassa laadukkaat briketit hakusessa kun tuli päivitettyä oma grilli tuohon Landmannin Smokeriin ja savustus kyllä kiinnostaa.

Saa haukkua nyt kuinka paskan ja liian halvan grillin ostinkin, mutta vinkit laadukkaisiin briketteihin ja savustamiseen ovat enemmän tervetulleita.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 865
Jäsenet
78 711
Uusin jäsen
TopiM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom