Mitä nyt vähän tutkin tuota
@Occelot mainitsemaa tilannetta, niin periaatteessa Powerin ehdoista on tulkittavissa, että Click&Collect tilaukset lasketaan myymäläostoiksi ja 60 päivän palautusoikeus annetaan vain verkko-ostoksille. Näemmä Gigantinkin ehdoista löytyy tälläinen kohta: "
Ne toimitustavat, joissa tilaus on noudettava myymälästä, mutta hinta on maksettu verkon välityksellä, lasketaan internet-tilauksiksi, joita sääntelevät kuluttajansuojalaki (20.7.1978/38) ja henkilötietolaki (22.4.1999/523).". Tilanne olisi siis päätynyt samoin myös kilpailijalla. Kyseessä varmaan yleinen käytäntö, että verkkokaupat määrittelevät ostokanavan sen mukaan missä maksu on tapahtunut. Sitä en tiedä onko tällainen tulkinta oikeaoppinen vai ei, kun nuo kaikenmaailman pykälät ovat aina niin tulkinnanvaraisia.
KKV:han siis määrittää etämyynnin näin: "
Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä." ja "
Tuotteen toimitustavalla ei ole merkitystä. Kyseessä on etämyynti, vaikka toimitustavaksi on sovittu nouto myymälästä, jos itse sopimus on tehty etänä.". Kauppahan ei periaatteessa tässä tapauksessa tapahdu ensimmäisen määritelmän mukaisesti kokonaan etänä, kun itse maksutapahtuma suoritetaan kasvotusten kaupassa. Toisaalta tuo jälkimmäinen määritelmä on tulkinnanvaraisempi. Syntyykö sopimus tuotteen varauksen yhteydessä vai vasta maksettaessa? Hieman kaksijakoinen tilanne minkä olisi pystynyt asiakkaan toimesta välttämään suorittamalla maksun netissä. Huono asiakaskokemushan tuosta jää jokatapauksessa ja kaupatkin saisivat pyrkiä välttämään näitä ilmoittamalla selkeämmin, jos Click&Collectia ei lasketa etämyynniksi.