Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Gigantin asiakaspalvelu ja muukin toiminta on erittäin heikkoa, tuli pyykinpesukone sieltä ostettua ja kone alkoi vaan jättämään pesun kesken aina välillä ja uudestaan se ohjelma tietysti piti aloittaa silloin kun se oli kesken jäänyt.
Ensin Gigantista sanoivat että korjaaja tulee katsomaan sitä ja otta sinuun yhteyttä, no melkein viikko meni eikä mitään kuulunut ja pitkän vänkäämisen jälkeen suostuivat vaihtamaan koneen, no uusi kone lopulta tuli lähes 2 viikon jälkeen yhteydenotosta Giganttiin ja eikös tämän uuden koneen etupaneli missä nämä nappulat on niin irti oikeasta reunasta, eli selkeästi ruuvi/kiinnike sieltä puuttui kun 5-10mm rako, no sama homma alusta, korjaaja tulee katsomaan .................................

Kodinkoneiden kanssa olen aina suoraan valmistajaan yhteydessä. Siellä on aina ohjeet miten toimitaan, koskaan ei ole ongelmia ollut huoltojen tai vaihtojen kanssa. En näe syytä olla myyjäliikkeeseen yhteydessä.

Kodinkoneiden kanssa olen aina suoraan valmistajaan yhteydessä. Siellä on aina ohjeet miten toimitaan, koskaan ei ole ongelmia ollut huoltojen tai vaihtojen kanssa. En näe syytä olla myyjäliikkeeseen yhteydessä.
Ensisijaine vastuu on aina laitteen myynyt liike, joten heidän tehtävä on hoitaa asia jollain keinolla kuntoon.

Ensisijaine vastuu on aina laitteen myynyt liike, joten heidän tehtävä on hoitaa asia jollain keinolla kuntoon.
Toki jos haluaa omaa elämäänsä hankaloittaa. Veli oli ostanut Gigantista LG:n pyykkitornin, ja pyykkikone oli alkanut vuotaa vettä. Laittoi suoraan LG:lle tuosta viestiä, parissa päivässä tuli viestiä, että huoltomies on yhteydessä lähipäivinä. Olikohan kolme arkipäivää myöhemmin, kun huoltomies tuli korjaamaan koneen.

Tuossa jos olisi ollut Giganttiin yhteydessä, niin liekö olisi huoltomies vielä kahden viikonkaan kohdalla tullut käymään.

e. Kaverilla sama kokemus LG:n televisiosta, joskin oli ostettu Verkkokaupasta. LG:lle viankuvaus, ja jossain viikossa oli huoltomies paikalla.

Toki jos haluaa omaa elämäänsä hankaloittaa. Veli oli ostanut Gigantista LG:n pyykkitornin, ja pyykkikone oli alkanut vuotaa vettä. Laittoi suoraan LG:lle tuosta viestiä, parissa päivässä tuli viestiä, että huoltomies on yhteydessä lähipäivinä. Olikohan kolme arkipäivää myöhemmin, kun huoltomies tuli korjaamaan koneen.

Tuossa jos olisi ollut Giganttiin yhteydessä, niin liekö olisi huoltomies vielä kahden viikonkaan kohdalla tullut käymään.

e. Kaverilla sama kokemus LG:n televisiosta, joskin oli ostettu Verkkokaupasta. LG:lle viankuvaus, ja jossain viikossa oli huoltomies paikalla.
Ensiinkin sanoisin jos huoltoa tai sen yhteydenottoa pitää viikko odottaa, niin se on mielestäni aivan liikaa ja tämä huollon saaminen liittyy myös tähän minun tapaukseen, koska en olisi uutta konetta edes ostanut jos huollosta olisi otettu yhteyttä järkevässä ajassa, mutta kävi silleen että jostain syystä yhteydenottoni oli mennyt huollolta jotenkin ohi ja ottivat yhteyttä yli kuukausi minun yhteydenotosta, joten siksi jäi korjaamatta yli 15 vuotta vanha erinomaisesti palvellut Cylinda pesukone.

"Toki jos haluaa omaa elämäänsä hankaloittaa", tähän sanoisin ettei yksittäiset tapaukset tee niistä parempia/oikeampia tai huonompia/väärempiä tapoja toimia, vai onko jotain faktaa että olemalla suoraan yhteydessä valmistajaan osiat hoituu paremmin.

Ensiinkin sanoisin jos huoltoa tai sen yhteydenottoa pitää viikko odottaa, niin se on mielestäni aivan liikaa ja tämä huollon saaminen liittyy myös tähän minun tapaukseen, koska en olisi uutta konetta edes ostanut jos huollosta olisi otettu yhteyttä järkevässä ajassa, mutta kävi silleen että jostain syystä yhteydenottoni oli mennyt huollolta jotenkin ohi ja ottivat yhteyttä yli kuukausi minun yhteydenotosta, joten siksi jäi korjaamatta yli 15 vuotta vanha erinomaisesti palvellut Cylinda pesukone.

"Toki jos haluaa omaa elämäänsä hankaloittaa", tähän sanoisin ettei yksittäiset tapaukset tee niistä parempia/oikeampia tai huonompia/väärempiä tapoja toimia, vai onko jotain faktaa että olemalla suoraan yhteydessä valmistajaan osiat hoituu paremmin.
Itsellä ainakin kävi niin, että valmistaja maksatti minulla huoltokäynnin "kun ei ole takuuseen kuuluva vika". Vaikka varmasti oli takuuasia, kun kone lakkasi vaan toimimasta takuuaikana. Se että sisällä on tukos, joka ok syntynyt ohjeenmukaisella käytöllä ja jota ei pysty itse poistamaan, on koneen, eikä käyttäjän vika. Jos olisin ollut yhteydessä myyjään, olisi asiaa voinut riitauttaa paremmin. Nyt minulle jäi rikkinäinen kone ja "huollosta" lasku. Onneksi naapuri maksoi koneesta parikymppiä ja korjasi koneen itselleen toimivaksi. Mutta eipä tule enää AEG koneita ostettua

No tuossa sinun tavassasihan tulee vain yksi ylimääräinen välikäsi, kun muuten voisit laittaa suoraan vaikka chatissa viestiä LG:lle, josta se asia hoidettaisiin heti eteenpäin. Nyt käyt jossain myymälässä (vai soititko), jossa työntekijällä voi olla muitakin asiakkaita heti perään, ja asia jää hoitamatta. Tai sitten se sähköposti lähetetään, mutta sen vastausta ei kukaan huomaa (jos huoltoliike kysyy tarkennusta) tai siihen reagointi venyy jne.

Mutta toki oikeus on hoitaa ne myyjäliikkeen kanssa, itse vain pyrin hoitamaan kaiken ilman välikäsiä, ja sitten jos jotain ongelmia syntyy, niin sitten myyjäliikkeen kanssa hoitamaan asiaa.

No tuossa sinun tavassasihan tulee vain yksi ylimääräinen välikäsi, kun muuten voisit laittaa suoraan vaikka chatissa viestiä LG:lle, josta se asia hoidettaisiin heti eteenpäin. Nyt käyt jossain myymälässä (vai soititko), jossa työntekijällä voi olla muitakin asiakkaita heti perään, ja asia jää hoitamatta. Tai sitten se sähköposti lähetetään, mutta sen vastausta ei kukaan huomaa (jos huoltoliike kysyy tarkennusta) tai siihen reagointi venyy jne.

Mutta toki oikeus on hoitaa ne myyjäliikkeen kanssa, itse vain pyrin hoitamaan kaiken ilman välikäsiä, ja sitten jos jotain ongelmia syntyy, niin sitten myyjäliikkeen kanssa hoitamaan asiaa.
Et ilmeisesti ymmärrä ettei valmistajan organisaatiota rakenneta siten että sen tehtävä olisi palvella jokaista ostajaa erikseen, koska se on jokaisen jälleenmyyjien tehtävä.
Niin kauan kun suoraan yhteydenottavien määrä on pieni niin homma vielä toimii.

Et ilmeisesti ymmärrä ettei valmistajan organisaatiota rakenneta siten että sen tehtävä olisi palvella jokaista ostajaa erikseen, koska se on jokaisen jälleenmyyjien tehtävä.
Niin kauan kun suoraan yhteydenottavien määrä on pieni niin homma vielä toimii.
Ainakin LG ja Samsung kannustavat hoitamaan nuo takuuasiat suoraan heidän kauttaan, eikä jälleenmyyjien kautta. Nämä valmistajat hoitavat huoltopyynnöt suoraan valtuutetuille huoltoliikkeilleen, jolloin asiakas saa palvelun nopeammin. Eli olet väärässä.

E. Kyse siis isoista kodinkoneista ja televisioista, eli tuotteista jotka tullaan huoltamaan kotiin. Puhelimet yms. sitten asia erikseen.

E. Ja omakohtainen esimerkki Samsungin varsi-imurista, ostettu Gigantista. Menin chattiin sarjanumeron kanssa, ohjasivat asian suoraan Gosselle (hoitaa Pirkanmaalla takuuasiat), ja sieltä tuli muutamassa päivässä ilmoitus korvaavan varaosan saapumisesta, jonka kävin sitten hakemassa Gossen toimipisteeltä. Ei tulisi mieleenkään ensin raahautua Giganttiin, sitten odotella viikko tolkulla näiden keskustelua valmistajan/huollon kanssa.

E. Ja oma esimerkki on kuukauden sisältä. Imurin lattiasuulakkeen pehmuste irtosi, eikä sitä saanut enää takaisin kiinni.

"Ainakin LG ja Samsung kannustavat hoitamaan nuo takuuasiat suoraan heidän kauttaan", missä kannustetaan ja missä olen väärässä?
"Kyse siis isoista kodinkoneista ja televisioista, eli tuotteista jotka tullaan huoltamaan kotiin. Puhelimet yms. sitten asia erikseen.", vain sinä olet puhun puhelimista.
"Ja omakohtainen esimerkki Samsungin varsi-imurista, ostettu Gigantista. Menin chattiin sarjanumeron kanssa, ohjasivat asian suoraan Gosselle (hoitaa Pirkanmaalla takuuasiat), ja sieltä tuli muutamassa päivässä ilmoitus korvaavan varaosan saapumisesta, jonka kävin sitten hakemassa Gossen toimipisteeltä. Ei tulisi mieleenkään ensin raahautua Giganttiin, sitten odotella viikko tolkulla näiden keskustelua valmistajan/huollon kanssa.", kuka on raahautunut yhtään mihinkään?
"Ja oma esimerkki on kuukauden sisältä. Imurin lattiasuulakkeen pehmuste irtosi, eikä sitä saanut enää takaisin kiinni.", älä osta Samsungia jos haluat kestävää ja hyvää, no ehkä Samsungin SSDn voisin ostaa, jos ei olisi vähintään tasavertaisia valmistajia kuten Crucial, mitään muuta en Samsungilta ostaisi.

Viimeksi muokattu:
Haluatko mainita, että kenen valmistajan pesukoneesta on kyse?
Oli Beko ja käsittäkseni se on halpismerkki, pientä luottoa antoi että moottorilla oli 10 vuoden takuu, tämä pesukone tuli tyttären ensimmäiseen kämppään, eli en tämmöistä rimpulaa kyllä kotiin pitkäaikaiseen käyttöön ostaisi, mutta tässä tapauksessa ei ollut järkevää ostaa 10-20 vuotta kestävää pesukonetta, koska käyttö todennäköisesti olisi max. 3-5 vuotta.

Mä olisin asioinut suoraan valtuutetun huollon kanssa ja ohittanut jälleenmyyjän kokonaan. Yleensä saa huollon paikalle ihan muutamassa päivässä.

Mä olisin asioinut suoraan valtuutetun huollon kanssa ja ohittanut jälleenmyyjän kokonaan. Yleensä saa huollon paikalle ihan muutamassa päivässä.
Et ilmeisesti lukenut mitä aikaisemmin kirjoitin, kun ei tätä uutta konetta olisi edes tarvinnut ostaa, jos valtuutte huolto olisi jotain järkevässä ajassa vastannut, mutta kun vastauksaeen menee yli kuukausi niin jotain ratkaisuja on luonnollisesti pakko tehdä.
Oli myös aika operaatio saada vanhasta Cylindasta pyykit ulos, kun siinä oli sähköisesti avautuva luukku, mikä olikin sen ainoa ongelma, muuten tämä yli 15 vuotias kone toimi loistavasti ja olisin sen pitänyt enemmän kuin mielelään.

Mä en ole koskaan odottanut yli kahta päivää kun pyykinpesukone on ollut rikki tai rouvan kaaritukia on ongittu koneiden uumenista.

Kerros nyt vielä siis selkeästi aikajana. Vanha Cylinda ja uusi Beko. Huolto koski siis Cylindaa mutta miten Gigantti tähän liittyy?

Mä en ole koskaan odottanut yli kahta päivää kun pyykinpesukone on ollut rikki tai rouvan kaaritukia on ongittu koneiden uumenista.

Kerros nyt vielä siis selkeästi aikajana. Vanha Cylinda ja uusi Beko. Huolto koski siis Cylindaa mutta miten Gigantti tähän liittyy?
Tämä "huippu" Cylinda oli minun ostos Markantalosta, noin vuonna1997-1998 kun kivijalka oli vielä kukoiostuksessaan ainakin Suomessa, Cylindassa oli ongelmia loppuvuosina luukun avauksen kanssa, mitkä sitten ajallisesti liittyy tähän pas.. Bekon hankkimiseen, eli piti hankkia loppujen lopuksi kaksi pesukonetta kun aluperin luoteetava Cylinda piti mennä tyttärelle, mutta paska huolto pilasi tämän suunnitelman.
Huonosti selitetty, huonosi ymmärretty?

Viimeksi muokattu:
Missä kaupoissaa on enää aito kuluton palautus oikeus jos tuotetta on testannut? Verkkokauppa.com pelkästään? Sielläkin rajoitetut tuotteet.

Missä kaupoissaa on enää aito kuluton palautus oikeus jos tuotetta on testannut? Verkkokauppa.com pelkästään? Sielläkin rajoitetut tuotteet.
Ihan hyvä niin. Nykypäivänä on helposti löydettävissä etukäteen tuotearvioita ja -kokemuksia ennen ostopäätöstä.

En minä ainakaan haluaisi jonkun avaamaa ja testaamaa/palauttamaa tuotetta täyteen hintaan, tai edes ihan lähelle. Käytetty on aina käytetty, ja tällaiset palautustuotteet ovat aina myyjälle riesa.

--

Edit:

Paras ratkaisu olisi, että ostaja tekee etukäteen päätöksen haluta testata kotona tuotetta. Tällöin myyjä ei anna bränikkää vaan jo aiemmin testikierrossa olleen tuotteen. Jos ostaja haluaa kokeilujakson aikana/päätteeksi pitää tuotteen, hän palauttaa testituotteen ja saa tilalle bränikän. Kuljetuksista vastaa ostaja (tai palautuskuluista postitse, jos ei ole autoa tai ei muuten voi itse palauttaa)

Lisäksi optiona, jos hän tyytyy testiyksilöön, hän voi pitää sen suoraan itsellään ilman lisäkuluja.

Jos taas ostaa suoraan bränikän, hyväksyy sen, että pakkauksen avaaminen on sitova ostopäätös.

Viimeksi muokattu:
Itsellä ainakin kävi niin, että valmistaja maksatti minulla huoltokäynnin "kun ei ole takuuseen kuuluva vika". Vaikka varmasti oli takuuasia, kun kone lakkasi vaan toimimasta takuuaikana. Se että sisällä on tukos, joka ok syntynyt ohjeenmukaisella käytöllä ja jota ei pysty itse poistamaan, on koneen, eikä käyttäjän vika. Jos olisin ollut yhteydessä myyjään, olisi asiaa voinut riitauttaa paremmin. Nyt minulle jäi rikkinäinen kone ja "huollosta" lasku. Onneksi naapuri maksoi koneesta parikymppiä ja korjasi koneen itselleen toimivaksi. Mutta eipä tule enää AEG koneita ostettua

OT: Millainen tukos? Itsellä 8-sarjan Boschi ja just reilun 2 vuoden jälkeen sisäisesti tukkeutui viemärin poistoletku ja sisäinen lappoventtiili ja rupes haluumaan seinän viemärikulman lappoventtiilistä hirveesti ilmaa -> Olin yhteydessä Boschiiin ja väittivät videon perusteella (huonosuomisia virolaisia siellä aspassa eli eiköhän se jossain jorpikon takana ole) tehoyksikköviaksi (kun vänkäsin aikani, niin olisivat antaneet 265 € tehoyksikön ja kaikki osat mulle ilmatteeks mut työ laskutetaan), mut ei se nyt siihen liittyny mitenkään ja siitä johdosta kodinkonehuollon puolen tunnin käynti nyt vielä laskuttamatta (minulta). Laskeskelin kuumaa vettä vastavirtaan tunnin verran ja puhaltelin perään, niin sai paskat ulos siitä sisäisestä KURTTUpoistoletkusta (miks sisäinen poistoletku kurttupaskaa vs. sileetä Made in Germany -kalliissa ja painavassa koneessa? Pitäis vetää klemmarilla teollisuusmallin paksua sileää "puutarhaletkua" tilalle :D). Täyttyi toki tulva-allas, kun auennut lappoventtiili vastavirtahuuhtelulla + puhaltelulla kusi hanasta johdetut vedet rummun päälle ja E35:10 vikakoodia eli tulva-anturi laukes heti ku sain virrat kytkettyä -> sai kuivailla pohja-altaan ja sitä rataa ja homma rokkaa taas (varmaan muutaman vuoden). Mut on selkee suunnitteluvika tossa covid-loppuajan järeimmässä 8-sarjassa. Eiköhän AEG oo ihan samaa. Onhan noissa toki hyvin tehty noi et letkut ja pumput yms. saa irtikin ja jopa vaihdettua.

Ja tosiaan. Mielet ostan kyllä seuraavaks sit kun tää joskus antautuu (toki hiton hyvä osasaatavuus ja -vaihdettavuus olis...) mut covidiaikaan ne oli loppu. Harmittaa vaan toi Boschin kuivausrumpu, mikä kuivaa hyvin välttävästi.

Eräänä kauniina kevätpäivänä palautin IKEAan neljä hajonnutta LED lamppua. Palautustiskin eukko oli erittän happamana, eikä hän halunnut millään ottaa tuotteita vastaan ja palauttaa rahoja, vaikka alkuperäinen kuitti löytyi. Eukko suorastaan tiuski ja sanoi kiertoilmauksin ettei kukaan normaali ihminen kehtaisi palauttaa mitään halpoja LED lamppuja. Vetosin useamman kerran kuluttajan oikeuksiin ja virhevastuuseen, jonka jälkeen tarjosi ensin puolet hinnasta lahjakorttina, ja väittelyn jatkuttua sain koko ostohinnan takaisin lahjakorttina. Tilanteen kruunasi eukon väkinäisesti väännetty Kiitos ja tervetulos uudelleen lausahdus :hmm:
Laitoin palautetta..

OT: Millainen tukos? Itsellä 8-sarjan Boschi ja just reilun 2 vuoden jälkeen sisäisesti tukkeutui viemärin poistoletku ja sisäinen lappoventtiili ja rupes haluumaan seinän viemärikulman lappoventtiilistä hirveesti ilmaa -> Olin yhteydessä Boschiiin ja väittivät videon perusteella (huonosuomisia virolaisia siellä aspassa eli eiköhän se jossain jorpikon takana ole) tehoyksikköviaksi (kun vänkäsin aikani, niin olisivat antaneet 265 € tehoyksikön ja kaikki osat mulle ilmatteeks mut työ laskutetaan), mut ei se nyt siihen liittyny mitenkään ja siitä johdosta kodinkonehuollon puolen tunnin käynti nyt vielä laskuttamatta (minulta). Laskeskelin kuumaa vettä vastavirtaan tunnin verran ja puhaltelin perään, niin sai paskat ulos siitä sisäisestä KURTTUpoistoletkusta (miks sisäinen poistoletku kurttupaskaa vs. sileetä Made in Germany -kalliissa ja painavassa koneessa? Pitäis vetää klemmarilla teollisuusmallin paksua sileää "puutarhaletkua" tilalle :D). Täyttyi toki tulva-allas, kun auennut lappoventtiili vastavirtahuuhtelulla + puhaltelulla kusi hanasta johdetut vedet rummun päälle ja E35:10 vikakoodia eli tulva-anturi laukes heti ku sain virrat kytkettyä -> sai kuivailla pohja-altaan ja sitä rataa ja homma rokkaa taas (varmaan muutaman vuoden). Mut on selkee suunnitteluvika tossa covid-loppuajan järeimmässä 8-sarjassa. Eiköhän AEG oo ihan samaa. Onhan noissa toki hyvin tehty noi et letkut ja pumput yms. saa irtikin ja jopa vaihdettua.

Ja tosiaan. Mielet ostan kyllä seuraavaks sit kun tää joskus antautuu (toki hiton hyvä osasaatavuus ja -vaihdettavuus olis...) mut covidiaikaan ne oli loppu. Harmittaa vaan toi Boschin kuivausrumpu, mikä kuivaa hyvin välttävästi.
Oli kuivaava pesukone ja ongelma kuivausnukkasihdin takana. Siellä oli myös kurttuputkea, johon yllättävää kyllä -kerääntyi nukkaa enemmän kuin sihtiin ja kone meni siksi tukkoon. Eli kuivaus lakkasi toimimasta

Eräänä kauniina kevätpäivänä palautin IKEAan neljä hajonnutta LED lamppua. Palautustiskin eukko oli erittän happamana, eikä hän halunnut millään ottaa tuotteita vastaan ja palauttaa rahoja, vaikka alkuperäinen kuitti löytyi. Eukko suorastaan tiuski ja sanoi kiertoilmauksin ettei kukaan normaali ihminen kehtaisi palauttaa mitään halpoja LED lamppuja. Vetosin useamman kerran kuluttajan oikeuksiin ja virhevastuuseen, jonka jälkeen tarjosi ensin puolet hinnasta lahjakorttina, ja väittelyn jatkuttua sain koko ostohinnan takaisin lahjakorttina. Tilanteen kruunasi eukon väkinäisesti väännetty Kiitos ja tervetulos uudelleen lausahdus :hmm:
Laitoin palautetta..

Olen eräässä yrityksessä (Iso erikoisliike, ei kodinkone eikä ikea) myyjänä. Myytävät tavarat ovat alle eurosta tuhansiin euroihin. Usein tulee asiakkaiden kanssa puhetta ostohetkellä kestääkö joku halpa (eurojen-parinkympin) tuote käyttöä ja kannattaako sellainen ostaa.

Vastaukseni on aina sama, jos ei kestä palauta ihmeessä vaikka kyse olisi euron kilkkeestä. Kun paskalle tuotteelle tulee tarpeeksi paksutuksia se vedetään myynnistä pois. Kun paskaa tuotetta myydään paljon mutta ei palauteta niitä tulee vaan myyntiin lisää.. tästä kärsii sekä kuluttaja (rahallinen menetys ei Iso mutta vituttaa), liike (maine kärsii) että luonto (tuotetaan turhaa romua).

Valitettavasti halvoissa private label- tuotteissa on paras kate. Kalliissa merkkituotteissa on todella tiukka hintakilpailu ja onnettoman huono kate. Näillä tuotteilla maahantuojan takuu- ja huoltovastimukset ovat vielä ihan persiistä. Mitään ei saa vaihtaa ilman maahantuojan huollon käsittelyä tai korjausta.. missä käsittelyajat ovat varsinkin kausituotteissa älyttömän pitkät.

Kuluttaja saa aina olla yhteydessä suoraan maahantuojaan vaikka myyjäliikkeellä on velvollisuus hoitaa reklamaatiot. Usein kun asiakas on ollut suoraan yhteydessä maahantuojaan hän saa hoidettua reklamaation paljon nopeammin kuin myyjäliikkeen kautta. Tämäkin riippuu tosin valmistajasta/maahantuojasta.

Itsellä kyykkäs Quest 3 lasit mitkä olin ostanut gigsusta, ei tullu kyllä mieleenkään että olisin gigsun kanssa alkanut säätämään mitään.

Meta tukeen koodia torstaina, tuen kanssa pakolliset olitko vetänyt factory resetit ym temppuilut ja sain DHL:n palautuslaput. Perjantaina duunissa pakkasin lasit ja heitin duunin DHL:n lähtevien lavalle. Maanantaina saivat lasit tsekkeihin, lähettivät uudet tehdaskorjatut mulle, tiistaina lasit mulla kädessä.

Näin pitää takuun toimia.

Olen eräässä yrityksessä (Iso erikoisliike, ei kodinkone eikä ikea) myyjänä. Myytävät tavarat ovat alle eurosta tuhansiin euroihin. Usein tulee asiakkaiden kanssa puhetta ostohetkellä kestääkö joku halpa (eurojen-parinkympin) tuote käyttöä ja kannattaako sellainen ostaa.

Vastaukseni on aina sama, jos ei kestä palauta ihmeessä vaikka kyse olisi euron kilkkeestä. Kun paskalle tuotteelle tulee tarpeeksi paksutuksia se vedetään myynnistä pois. Kun paskaa tuotetta myydään paljon mutta ei palauteta niitä tulee vaan myyntiin lisää.. tästä kärsii sekä kuluttaja (rahallinen menetys ei Iso mutta vituttaa), liike (maine kärsii) että luonto (tuotetaan turhaa romua).

Valitettavasti halvoissa private label- tuotteissa on paras kate. Kalliissa merkkituotteissa on todella tiukka hintakilpailu ja onnettoman huono kate. Näillä tuotteilla maahantuojan takuu- ja huoltovastimukset ovat vielä ihan persiistä. Mitään ei saa vaihtaa ilman maahantuojan huollon käsittelyä tai korjausta.. missä käsittelyajat ovat varsinkin kausituotteissa älyttömän pitkät.

Kuluttaja saa aina olla yhteydessä suoraan maahantuojaan vaikka myyjäliikkeellä on velvollisuus hoitaa reklamaatiot. Usein kun asiakas on ollut suoraan yhteydessä maahantuojaan hän saa hoidettua reklamaation paljon nopeammin kuin myyjäliikkeen kautta. Tämäkin riippuu tosin valmistajasta/maahantuojasta.
Ainakin joskus jossain, olikohan emännän läppärin tapauksessa Gigantin kanssa Gigantti itse suositteli takuuhuollon hoitamista itse, juurikin sen takia että vasteajasta jää pois monta päivää. Antoivat kyllä mahdollisuuden hoitaa asian heidänkin kautta mutta totesin että huoltoliike oli parin kilsan päässä työpaikasta (Gigantti olisi tehnyt varmaan 10km lisää lenkiä) niin oli fiksumpi viedä työmatkalla laite itse paikanpäälle ja hakea sitten huollon jälkeen itse pois. Gigantti muistaakseni lähetti sähköpostiin jonkun kuitin/ostotodistuksen laitteesta sekä huollon yhteystiedot. Homma meni aikalailla täydellisesti maaliin. (Muusta Gigantin toiminnasta muissa tapauksissa en olekaan ihan samaa mieltä...)

Kyllähän tuo välikäsien poispudottaminen nopeuttaa takuutoimintaa, muuta siinä vaiheessa kun tulee vaikka lasku tarpeettomasta huollosta tai laite katoaa postissa on mukava alkaa vääntämään asiasta jonkun huoltoliikkeen kanssa.

Joo, kyllä on ollut tapana nimenomaan hoitaa ensin valmistajan tukipalveluiden kautta asiaa ja yleensä vielä niin että vian kuvaus sisään ja sitten odotellaan tuomiota ilman että itse alkaisi kertomaan mitä seuraavaksi tulisi tapahtua. Useimmiten asia hoituu ihan luontevasti ja tilalle tulee uutta tavaraa tai huolto järjestetään valmistajan toimesta. Jos taas tuki ohjaa hoitamaan asiaa myyjäliikkeen kanssa (tapahtunut ehkä kerran-kaksi) niin sitten sinne yhteys. Monilla, ainakin verkkis ja Telia on ihan tukisivuilla ohjeet mihin kannattaa olla yhteydessä minkäkin tuotteen kanssa.

Oletan, että tässä keskustelussa usein mainitulla "tuotteiden testauksella" tarkoitetaan käytännössä sitä tyytyväisyys tms. myyjän vapaaehtoisesti tarjoamaa etua.

Ihan hyvä niin. Nykypäivänä on helposti löydettävissä etukäteen tuotearvioita ja -kokemuksia ennen ostopäätöstä.

Totta, ainakin lukumääräisesti tuotearvioita on varmasti enemmän kuin koskaan. Ikinä ei ole ollut yhtä helppoa hypätä asiantuntijaksi ja suositella jotain, affilinkin kera. Minusta luotettavia ja uskottavia tuotearvioita on usein todella vaikea löytää. Lisäksi luotettavatkin arvostelut ovat usein hyvin lyhyen testauksen tuloksia. Subjektiivisistä seikoista puhumattakaan. Erityisesti kaikki ergonomiaan tai äänentoistoon liittyvät seikat.

En minä ainakaan haluaisi jonkun avaamaa ja testaamaa/palauttamaa tuotetta täyteen hintaan, tai edes ihan lähelle. Käytetty on aina käytetty, ja tällaiset palautustuotteet ovat aina myyjälle riesa.

En minäkään. Siksi en niitä ostakkaan. Ehdottomasti "myyjän riesa" jos vaihtoehtona on "oma riesa" ja huono hankinta avatussa laatikossa muistuttamassa itsestään. Tässähän "myyjän riesa" = "myyjän kulu". Ei mitään sen ihmeellisempää kun vaikka henkilöstölle tarjottavat lisäedut. Ainakin yksi tämän otsikon toimijoista on kunnostautunut tämän riesan minimoinnissa kiitettävästi.

Paras ratkaisu olisi, että ostaja tekee etukäteen päätöksen haluta testata kotona tuotetta. Tällöin myyjä ei anna bränikkää vaan jo aiemmin testikierrossa olleen tuotteen. Jos ostaja haluaa kokeilujakson aikana/päätteeksi pitää tuotteen, hän palauttaa testituotteen ja saa tilalle bränikän. Kuljetuksista vastaa ostaja (tai palautuskuluista postitse, jos ei ole autoa tai ei muuten voi itse palauttaa)

Lisäksi optiona, jos hän tyytyy testiyksilöön, hän voi pitää sen suoraan itsellään ilman lisäkuluja.

Jos taas ostaa suoraan bränikän, hyväksyy sen, että pakkauksen avaaminen on sitova ostopäätös.

Vähän sellainen käänteinen tyytyväisyystakuu, niinku :D Pakotettaisiinko kaupat lailla tähän malliin, ettei kävisi taas niin ikävästi, että jotkut liikkeet alkaisivat sooloilla tarjoamalla uusille tuotteille palautusoikeutta. Kartellivapaus kodinkoneliikkeille voisi myös toimia. Tai kartellipakko.

Kukin tietysti tekee minkä parhaakseen näkee. Itse teen (euroissa) isoimmat hankinnat jatkossakin niissä liikkeissä, jotka tarjoavat joustavia palautusehtoja. Joskus tästä maksaa vähän korkeampaa hintaakin harhaostoksen välttämiseksi. Eipähän ainakaan ole hidastelevaa tablettia, keskinkertaista soundbaria tai epäkäytännöllistä tv-standia nyt riesana. Muutamia palautuksia mainitakseni. Kaikki olivat muuten tarkkaan harkittuja ostopäätöksiä.

Viimeksi muokattu:

Ihan samallalailla olin Mielen pesukoneissa yhteydessä suoraan valmistajaan. Kolme kertaa kun Mielen pesukone hajosi (eri mallit), niin vaihdoin merkkiä. Edelleenkään en ymmärrä miksi kukaan haluaa asioida ylimääräisten käsien kanssa huoltojen kanssa.

Muistaakseni täällä (tai muropaketissa) oli joskus case jossa ostaja lähetti tuotteen suoraan huoltoon, mutta matkalla sinne se sai osumaa jonka seurauksena myyjä ja huolto pesivät kätensä siitä, koska ostaja oli lähettänyt sen itse suoraan. Jos paikkakunnalla löytyy myyjän liike jossa asioida niin itse yleensä suosin sitä - toki isot kodinkoneet ja vastaavat ovat eri asia, mutta niissäkin voi tulla vastaan, että valmistajan huolto katsoo, että "ei ole takuuseen kuuluva vika" jolloin kuluttajana voi olla helpompaa riidellä myyjän kanssa jos myyjä on hoitanut huollon tilaamisen.

Itsellä oli hiljattain nettitilauksen palautustapaus Giganttiin, josta tuli ihan ihmeellinen sotku. En vielä syytä Giganttia kun ei ole vielä selvinnyt että mitä siellä on oikein tapahtunut. Mutta ei se ainakaan auta että Gigantin palautukset pitää lähettää (Ruotsiin? Norjaan?) keskusvarastolle, jonne pakettien kulku tuntuu kestävän 9-10 arkipäivää jonka jälkeen paketin seuranta katoaa kuin tuhka tuuleen, ja asiakaspalvelusta ei saa mitään irti.

Törmäsin sitten tähän tilikauden tulokseen:

Onko totta että Gigantin tulos on näin pahasti negatiivinen viime vuonna?

Mietin vaan että jos monella on tavallista enemmän ollut huonoa asiakaspalvelukokemusta Gigantin suunnalta, voiko olla että siellä on kiristynyt politiikka jälkimarkkinoinnin puolella justiinsa pennosten säästämisen takia? Vai onkohan vaan sattumaa.

Soitin viime viikolla viime pari viikkoa sitten DNA:n yöpäivystykseen kun Viaplayssa oli vikaa ja sieltä vastasi sellainen, joka ei sanonut "DNA:n yöpäivystykessä hei. Miten voin auttaa?" vaan ensin oli pitkä hiljaisuus ennen kuin se sanoi "moi.........". Tämä kävi myös viime kuussa. Viimeksi kun soitin sinne ja kysyin, että onko netistä alueellista vikaa niin tämä löi luurin korvaan. Eikä se ollut aiemmin mitään kirjattu vaan jätti kaikki tekemättä. Silloin kun oli netissä vikaa niin piti oikein vaatia että se katsoo modeemista, että onko kaikki kunnossa. Pyysin tästä kaikesta viikolla korvauksia ja eilen sain tietää, että mitään ei ole tulossa korvauksia. Kannattaa välttää sinne yöpäivystykseen soittamista kun tämä on heidän asenne johdosta asti. Tästä sain sellaisen kuvan, että heidän mielestään asiakkaille saa puhua miten huvittaa ilman että joutuvat mihinkään vastuuseen tästä.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 447
Jäsenet
77 616
Uusin jäsen
Goist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom