Yritysten rahanpesun valvonnan vastuuta sysätty kirjanpitäjille, jotka nekin kai joutuvat maksamaan siitä velvollisuudesta. Pankit kyttää, verottaja kyttää, ja sitten tavalliset kansalaiset laitettu kärsijänä mukaan.
Iäkkäämille pitkäaikaisille pankkien asiakkaille jotka asioineet vielä silloin kun pankissa tunnettiin asiakas, niin nämä toimet ovat lisää rapauttanut luottamustu pankkeihin. Opiskelijalla se nyt on vain muutos siitä että ensin kysy vanhemmat, nyt kysy joku AI botti.
Kontrolli parisuhteissa kontrollin valta vain kasvaa.
Näin se todellakin menee. Asialle on juuri ne kaksi puolta, tavallinen kansalainen kärsii tästä, mutta vastapainoksi se rahanpesu on edes vähän vaikeampaa.
Kyllä tosiaan yrityksissä kirjanpitäjien ja loppuviimein tilintarkastajien on oltava täysin kartalla jokaisesta tapahtumasta. Verotarkastus tai poliisitutkinta, kun napsahtaa, niin siinä ei paljon selitykset, että "musta tuntuu, että nämä rahat..."
Giganttihan on jo vuosia tehnyt sitä että he oikeasti kysyy myymälässä vähänkin suuremmissa ja jopa pienemmissä ostoksissa, että millä nimellä tämä kirjataan heidän järjestelmään (tällä tunnistetaan asiakas ja toki voidaan kirjata myyjän tiedot tapahtumaan mukaan). Samoin myös siellä verkkokauppa.comissa tulee itse ainakin otettua kuitit tilille, vaikka ostaisi myymälästä jotain. Moni muu liike tekee tätä, Bonuskortit, Motonet, IKEA jne.. Silloin on helpompi löytää ihan viikko tai kuukausitasolla ne jotka syöttää sisään käteistä esimerkiksi isompia summia ilman mitään tunnistautumista ja ehkä puuttua asiaan, selvitellä asiaa kameroista, ilmoittaa poliisille jne.
Tässä meidän keskustelussa (
@pulatunnus) ehkä vähän infoa ja pohdittavaa alkuperäiselle kysyjälle
@Pentti setä , eli verkkokauppa.com ei tee tätä siksi, että heillä olisi tämän suhteen paska palvelu vaan riski siihen, että he rikkovat itse lakia on liian kova hyötyyn nähden. Eli Rovaniemeltä tuleva 2400€ - omat kulut, eli noin 200€-400€ kassaan tuskin on sen arvoista, että sen eteen kannattaa kyseinen kokoluokan yrityksen ottaa mitään riskejä.
Samoin myös nämä käteinen on kingi keskustelijat voi miettiä niitä syitä, miksi käteinen ei olekaan kingi. Käteinen on yritykselle heittämällä kaikkein kallein tapa vastaanottaa maksuja, kulut on tähtitieteelliset verrattuina korttimaksuihin. Seuraavaa voi ajatella vaikka siellä Prisman kassalla.
Korttimaksun hinta:
- kiinteä kulu
- provikka
Vihreällä kortilla ei niitäkään, paitsi Apple Pay + Google Pay
Käteismaksun hinta (osa siis suoraan ulkopuolisille tahoille ja osa työntekijöiden palkkoina):
- Vaihtorahan hankinta (yleensä kiinteä kulu+provikka)
- Vaihtorahan turvallinen kuljetus
- Työntekijät tarkastaa saapuneet vaihtorahat
- Näiden turvallinen säilytys (aikaviive kassakaapit)
- Vaihtorahat lasketaan kassalippaaseen
- Sisään tulevien rahojen aitous tarkastetaan yksitellen kassalla (aika + laitteet)
- Vaihtorahat annetaan kassasta (aika + virheen mahdollisuus)
- Kassa lasketaan kun työntekijä poistuu kassalta (jos täsmää, niin ok jos heittää niin alkaa selvittely)
- Lippaista otetaan "ylimääräiset" tilitystä varten (aika)
- Lasketaan tilitykset ja kirjataan niistä kuitit
- Tilityksien asianmukainen säilytys
- Tilityksien kuljetus laskentakeskukseen
- Laskenta + tilitys (kiinteä hinta + mahdollinen provikka)
Yllämainittu ei perustu mihinkään muuhun, kuin yleistietoon ja siihen mitä tuli mieleen, jotain hintaa lisäävää voi hyvinkin listasta puuttua. Jokainen "käteinen on kingi" tyyppi voi pohtia, että miten paljon tämä "kingi" nostaa sen leivän tai makkaran hintaa.
Se että kortti ei joskus toimi (yhden kerran kymmenestä tuhannesta) on kyllä todella huono peruste maksaa kaikki käteisellä.