Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Gigantin keskusvarasto on Jönköpingissä melko eteläisessä Ruotsissa, ja Powerin varasto siitä vielä hiukan etelään Skillingarydissä - tai on ainakin ollut, koska joskus on mm. astianpesukone lähtenyt nimenomaan sieltä. Ongelma ei tunnu pääsääntöisesti olevan logistiikassa ja etäisyydessä, koska tavara on kyllä saapunut Suomeen aika nopeasti, kunhan se vain on saatu varastosta lähtemään. Joulun jälkeen tilattu sykemittari lähti Gigantilla vasta sen 7. päivän aikana mikä oli toimituslupaus, mutta laskettakoon joulun jälkeisten alennusmyyntien kiireeksi.

Enemmänkin tuntuu että Suomen päässä tavaran liikkuminen on ollut joskus aivan arpomista, onneksi viime aikoina Posti ja Matkahuolto ovat toimittaneet paketit kohtuullisen ripeästi. Tosin Postin kuljetus ohitti tilatun kotiintoimituksen, ja vei paketin kaupan automaattiin kysymättä tai ilmoittamatta ennakkoon.
Gigantin ja Powerin hitaus tuntuu tosiaan olevan ihan heidän omaa hitautta. Kustannuskysymys se on, ja noilla kummallakkin on laaja myymäläverkko joka palvelee heti nyt asiakkaita. He jotka tarvitseva pikatoimituksia niin hankkivat muualta.
 
Itse olen odottanut liettä Gigantista nyt 2kk :D No maanantaina pitäisi viimein tulla. Saapa nähdä.
 
Juu, onhan tuo älytöntä että ulkomaisilta toimittajilta saa samassa ajassa tai nopeamminkin kuin kotimaisilta liikkeiltä jotka vielä kertovat että tuotetta on varastossa. Ja monesti ainakin pienemmissä tavaroissa ulkomailta saa jopa edullisemminkin.

Joskus oli kyllä sellainen fiilis että ihan kuin nuo jotkut kotimaiset firmat keräilisivät tilauksia viikon ajalta ja sitten yhtenä päivänä pistäisivät koko kasan postille/kuljetusliikkeelle.
Viestisi tuli vähän koomiseen väliin, siis heti Gigantin ja Powerin etämyynnin hitaus haukkumisen perään, johon verrattuna esim Verkkokauppa.com on nopea, ja kuluttaja toimitus ajoissa ihan "nopea", kilpailukykyinen.
 
Oikeastaan tarkemmin ajateltuna malli, jossa kodinkoneliikkeeseen tehdään tilauksia ja ne maksetaan etukätren, mutta tuotteita ei koskaan toimiteta on ihan jees. Siinä saa kuitenkin ostaja sen ostamisen fiiliksen. Ja ylipäänsä pitäisi ihan lakisääteisesti olla myyjällä täysi oikeus olla toimittamatta tuotetta.
 
Mites pitkään Gigantilla on yleensä kestänyt rahojen palautus? Laitoin siis tuotteen palautukseen postin kautta ja reilu viikko sitten meni perille eikä ole kuulunut mitään.

Omalla kohtaa paketti palautui giganttiin 18.1. ja tänään tuli tieto, että rahat on laitettu maksuun. Varmaan huomenna näkyy tilillä.

Joskus kolme neljä vuotta sitten edellinen palautus ja silloinkin rahat tulivat parissa viikossa.

Huomattavasti paremmin tämä toimii mitä esim Eve Spectrumin ennakkomaksun palautus, siinä taisi mennä kuukaudesta kahteen ja aina arvoasteikossa seuraavana oleva kaveri vastaili, miksi rahat ei tule ja mitä kannattaisi vielä tehdä.
 
Onko kokemuksia tuleeko Verkkokauppa.com vastaan jos tuotteen hinta putoaa reilusti palautusajan sisällä? Vajaa kaksi viikkoa sitten tarjouksesta ostettu tuote on nyt ~300 euroa halvemmalla poistomyynnissä +10 kpl varastosaldolla, melkein tekisi mieli palauttaa ja ostaa uusiksi.
 
Onko kokemuksia tuleeko Verkkokauppa.com vastaan jos tuotteen hinta putoaa reilusti palautusajan sisällä? Vajaa kaksi viikkoa sitten tarjouksesta ostettu tuote on nyt ~300 euroa halvemmalla poistomyynnissä +10 kpl varastosaldolla, melkein tekisi mieli palauttaa ja ostaa uusiksi.
Jos tuote on myyntikuntoinen eli pakkaus ym tallella niin palautat sen ja laitat uuden tilauksen vetämään ja toivoa että tavaraa on jäljelllä. Ei kaupalla ole mitään velvollisuutta takautuvasti alkaa rahoja palauttelemaan vain sen takia, että sitä myyvät nyt kampanjahintaan.
 
Ei kaupalla ole mitään velvollisuutta takautuvasti alkaa rahoja palauttelemaan vain sen takia, että sitä myyvät nyt kampanjahintaan.

Tuskin sitä on kukaan epäillytkään. Kysymys oli, että palauttaavatko, eikä että onko niillä velvollisuus palauttaa. Varmaan tosin verkkokaupan asiakaspalvelusta saisi siihen parhaan vastauksen, hieman hämäräksi jää, että mitä hyötyä täältä sitä on kysellä. Vaikka joku sanois että on kokemus että tuleevat vastaan, niin joka tapauksessa siinä seuraava askel olisi lähestyä asiakaspalvelua sillä samalla kysymyksellä...
 
Jos tuotteessa ei ole jotain IMEItä tms, niin voithan ostaa uuden, ja käydä palauttaa sen käytetyn kuitilla sen uuden ostetun. Jos ei pysty siis seuraamaan, kumpi tuote on kumpi.
 
Jos tuotteessa ei ole jotain IMEItä tms, niin voithan ostaa uuden, ja käydä palauttaa sen käytetyn kuitilla sen uuden ostetun. Jos ei pysty siis seuraamaan, kumpi tuote on kumpi.

Mikäs helvetin järki tämmöisessä kikkailussa olisi? Ensinnäkin tuo kuulostaa rikolliselta, toisekseen se on joka tapauksessa kusettamista (mutta eihän valehtelusta ole mitään haittaa?), kolmannekseen, mikä hyöty tuossa on verrattuna siihen, että palauttaa käytetyn kuitilla sen käytetyn?
 
Mikäs helvetin järki tämmöisessä kikkailussa olisi? Ensinnäkin tuo kuulostaa rikolliselta, toisekseen se on joka tapauksessa kusettamista (mutta eihän valehtelusta ole mitään haittaa?), kolmannekseen, mikä hyöty tuossa on verrattuna siihen, että palauttaa käytetyn kuitilla sen käytetyn?
Rikollista? Ensinnäkin järki 1, kauppa saa myydä edelleen sen käyttämättömän tuotteen, etkä siten aiheuta heille tappiota. Järki2, tiedät että oldt saanut toimivan tuotteen aluksi, niin jos vaihdat sen, niin saatat saada viallisen. Onkohan vielä muita järkisyitä?
 

Luultavasti, ja valehtelua joka tapauksessa.

Ensinnäkin järki 1, kauppa saa myydä edelleen sen käyttämättömän tuotteen, etkä siten aiheuta heille tappiota. Järki2, tiedät että oldt saanut toimivan tuotteen aluksi, niin jos vaihdat sen, niin saatat saada viallisen. Onkohan vielä muita järkisyitä?

Eli järki neuvossasi rikkoa omaa integriteettiä on siinä, että sillä välttää riskin, että voisi joutua hoitamaan takuukorjausta? Mikäs siinä, halvalla on sielu myynnissä.
 
Kaikki pakkaukset ja oheistuotteet ovat tallella eikä laitteessa ole mitään näkyviä käytön jälkiä, joten sen pitäisi olla Verkkokaupan 32 päivän palautuoikeuden ehtojen mukainen eikä mihinkään kikkailuihin ole siis tarvetta. Mutta katsotaan nyt mitä asiakaspalvelu on asiasta mieltä, haluavatko säästää molemmilta aikaa ja kustannuksia ja pitää asiakkaana jatkossakin.
 
@ttm Täh? Eikö Verkkikselle ole paljon mukavempi, kun heidän ei tarvitse ottaa vastaan yhtään käytettyä tuotetta? Eli vaihtoehto 1, palautat vanhan ja ostat uuden --> Verkkokaupalla yksi käytetty tuote. Vaihtoehto 2, ostat uuden ja palautat sen vanhan kuitilla --> Verkkokaupalla 0 käytettyä tuotetta.
 
@ttm Täh? Eikö Verkkikselle ole paljon mukavempi, kun heidän ei tarvitse ottaa vastaan yhtään käytettyä tuotetta? Eli vaihtoehto 1, palautat vanhan ja ostat uuden --> Verkkokaupalla yksi käytetty tuote. Vaihtoehto 2, ostat uuden ja palautat sen vanhan kuitilla --> Verkkokaupalla 0 käytettyä tuotetta.

Jos verkkikselle on paljon mukavampi kun heidän ei tarvitse ottaa vastaan yhtään käytettyä tuotetta, he varmasti tarttuvat mielellään vaihtoehtoon 3: verkkis palauttaa hinnan erotuksen -> verkkokaupalla 0 käytettyä tuotetta.
 
Itsellä kävi Elisan kanssa sama n. vuosi sitten.. Hintaeroa oli vain kymppejä + kaupanpäälliset kun OnePlus tuli tarjoukseen n. viikko luurin oston jälkeen.. Ehdin jo siirtää kaiken mahdollisen uuteen puhelimeen ja ottaa luurin käyttöön joten en halunnut edes yrittää palautusta.. Elisa mielummin menetti asiakkaan (ja kolme liittymää) kuin olisi antanut alennuksen.
 
Eli järki neuvossasi rikkoa omaa integriteettiä on siinä, että sillä välttää riskin, että voisi joutua hoitamaan takuukorjausta? Mikäs siinä, halvalla on sielu myynnissä.
En minä tuota neuvoa äsken antanut. Yritin vain avata mitä siellä neuvon taustalla voidi olla. Tietenkin paras tapa toimia on kirjoittamasi tapa 3, suoraselkäisesti ja molempia osapuolia kunnioittaen
 
@ttm Täh? Eikö Verkkikselle ole paljon mukavempi, kun heidän ei tarvitse ottaa vastaan yhtään käytettyä tuotetta? Eli vaihtoehto 1, palautat vanhan ja ostat uuden --> Verkkokaupalla yksi käytetty tuote. Vaihtoehto 2, ostat uuden ja palautat sen vanhan kuitilla --> Verkkokaupalla 0 käytettyä tuotetta.
Ei noin.

Kaippa laskeneet,että joku prosentti hakisi hyvitystä, ja niistä vain joku prosentti jaksaa palautus kuvion.

Eli jos tuhannesta alennetusta tuotteesta tulee jokunen palautus joka kustannuksiltaan murto-osa vs hyvittely.

Mutta normi kuvio on kysyä hyvitystä, jos ei saa niin kertoa palauttavansa ja ostavan uuden, ja palautusta tehdessä voi kysyä kumman mielummin ottavat takaisin, ei siinä tarvi valehdella.
 
Eiköhän toi nyt jonkinmoinen petos ole. Toki jos moraali kestää, niin mikäs siinä, tuskin siitä kovin helposti kiinni jää, mutta joillakin tosiaan moraali on sellainen ettei tuollaiseen halua ryhtyä.
Niin no, voihan ton petokseksikin luokitella, tosin mikä tuo saatava hyöty tuossa on, joka petoksen määritelmä on, jos saisit palautettua käytetyn tuotteen yhtälailla? Itse lähinnä ajattelin firman parasta tuossa, koska jos on päättänyt tuotteen palauttaa, niin tällöin se olisi firmalle parempi, ettei jää avaamattomia.
 
Niin no, voihan ton petokseksikin luokitella, tosin mikä tuo saatava hyöty tuossa on, joka petoksen määritelmä on, jos saisit palautettua käytetyn tuotteen yhtälailla? Itse lähinnä ajattelin firman parasta tuossa, koska jos on päättänyt tuotteen palauttaa, niin tällöin se olisi firmalle parempi, ettei jää avaamattomia.
Tai sitten vain kysyy, niin on selvä homma. Ja varmistuu että saa sitten sen kalliimman hinnan palautettua.

Jos tässä yleisesti puhutaan, niin ei tuleesim. sitä mokaa että tuotteet eroaa toisesta, vaikka sama kauppanimi.

Tietenkin jos taustalla on se idea että se ns palautettava tuote onkin saanut reilusti runtua, ja tai vähän jotain puuttuu ja ei ole syystä tai toisesta palautuskelpoinen täydestä hinnasta. Eli motivaatio on vedättää myyjää.
 
Rikollista? Ensinnäkin järki 1, kauppa saa myydä edelleen sen käyttämättömän tuotteen, etkä siten aiheuta heille tappiota. Järki2, tiedät että oldt saanut toimivan tuotteen aluksi, niin jos vaihdat sen, niin saatat saada viallisen. Onkohan vielä muita järkisyitä?

Ei ole asiakaspalautus joten ei sitä kautta pitäisi olla viallinen, ne on aina yksittäiskappaleita. Kysehän oli outlet tuotteesta jota oli yli 10 kappaletta. Silloin se on poistoerä tuote eli tavallinen jolle vaan annetaan lopullinen, kova alennus. 300 euroa on aika kova hinnanalennus.
 
verkkiksessä sujui mallikkaasti palautus ja vaihto. Logitech MX-Keys toimi aluksi mallikkaasti mutta rupesi sittemmin vilkuttelemaan sekä yhteys- että näppisvaloa vaikka kaikki tietämyslaitteet ympäristössä olivat kiini. Tämä söi akkua. Lopulta myös näppisvalot lakkasivat toimimasta. Palautin, sain hyvityslapun alkuperäiselle hinnalle, hinta oli tällä välin laskenut kympin ja homma hoitui tällä kertaa pitemmittä jonotuksitta. Lisäksi kahden vuoden takuu käynnistyi uudestaan alusta. Tästä pisteet, yleensähän takuun voi saada lähinnä alkuperäiselle tuotteelle.

Tosin myös uusi näppis vilkuttelee samalla tavalla - se ei ole verkkiksen vika, koska vilkuttelu näyttikin olevan uusi ominaisuus ja johtuu Logitechin mukaan päivityksen puutteesta, kun löydän windows-koneen johon saan asennettua Logitechin ohjelman niin kokeilen uudelleen. Näppisvalot kuitenkin toimivat tässä uudessa laitteessa.
 
verkkiksessä sujui mallikkaasti palautus ja vaihto. Logitech MX-Keys toimi aluksi mallikkaasti mutta rupesi sittemmin vilkuttelemaan sekä yhteys- että näppisvaloa vaikka kaikki tietämyslaitteet ympäristössä olivat kiini. Tämä söi akkua. Lopulta myös näppisvalot lakkasivat toimimasta. Palautin, sain hyvityslapun alkuperäiselle hinnalle, hinta oli tällä välin laskenut kympin ja homma hoitui tällä kertaa pitemmittä jonotuksitta. Lisäksi kahden vuoden takuu käynnistyi uudestaan alusta. Tästä pisteet, yleensähän takuun voi saada lähinnä alkuperäiselle tuotteelle.

Tosin myös uusi näppis vilkuttelee samalla tavalla - se ei ole verkkiksen vika, koska vilkuttelu näyttikin olevan uusi ominaisuus ja johtuu Logitechin mukaan päivityksen puutteesta, kun löydän windows-koneen johon saan asennettua Logitechin ohjelman niin kokeilen uudelleen. Näppisvalot kuitenkin toimivat tässä uudessa laitteessa.
Joo, voihan se mennä myös noin päin että tuotteen hinta on laskenut sillä välin.
Itsellä oli noin 3,5 vuotta sitten tapaus että ostin ale hintaan (89,90€) corsairin K90 näppiksen (ovh muistaakseni 169,90€) ja siinä alkoi puolen vuoden käytön jälkeen tulla useammassa painikkeessa tupla tai tripla painalluksia. Muistaakseni siinä oli cherryn mx speed kytkimet.
No palautin sen verkkokauppaan ja sanoivat että ei ole korvaavaa näppistä tilalle. Kun silloin vastaavat maksoi luokkaa 160-180€, mutta siis ei ollut täysin samaa näppistä heillä varastossa, kun tuo K90 oli vissiin EOL tuote.
No ei siinä auttanut kuin ottaa alkuperäinen summa tilille ja uutta näppistä ostamaan.
Ei mulla mikään paha maku tuosta jäänyt koska se palautus hoitui noin 5 minuutissa, kun verkkiksen asiakaspalvelija seinän takana testasi sitä näppistä muutaman minuutin tai varmaan vain katsoi että kaikki oheissälä on mukana paketissa yms. Ja rahat palautuivat tilille parissa päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
Verkkis mokasi takuuaikana rikkoutuneen ilmankostuttimen korjaamisen / korvaamisen. Ostin itse vehkeen torista JA sain mukana verkkiksen kuitin! Kun palautin rikkoutuneen laitteen oli mukana kopio kuitista (alkuperäisen ostajan nimi ja tilausnumero) ja minun tiedoillani varustettu takuupalautuslappu.

Keskeinen moka oli se, että alkoivat palauttamaan rahoja alkuperäiselle ostajalle (tilausnumeron perusteella) eivätkä minulle. Noh, tekevälle sattuu. Tajusin itse kysellä huollon perään ja halusin uutta tuotetta. Kommunikointi oli kyllä järkyttävää ja yrittivät useampaan kertaan saada minua ottamaan rahoja, ei uutta tuotetta. Vielä ihan viimevaiheessa tuli sähköpostiin outo kysymys: "ootko nyt sopinut että palautetaanko rahat alkuperäiselle ostajalle vai sinulle?" Tämä meni tunteisiin.. olin kokoajan pyytänyt uutta tuotetta (sama malli on vielä myynnissä tilaustuotteena) ja alkuperäinen ostaja ei mitenkään liity enää asiaan.

Loppuarvosana: aspan ja huoltotiimin viestinnän ja toiminnan laatu erittäin heikko. Tuskin pahuuttaan, varmaankin ovat alipalkattuja ja ylityöllistettyjä. Asiakkaan kannalta täyttä paskaa, kun pitää huolehtia viestinnän onnistumisesta ja yleensäkin, että viesti kohdistuu omistajalle, eikä alkuperäisen tilauksen tekijälle.
 
Eikös korvaamisen osalta Verkkokauppa toimi täysin oikein? Jos joudutaan palauttamaan tuote, palautetaan rahat alkuperäiselle ostajalle.
 
Eikös korvaamisen osalta Verkkokauppa toimi täysin oikein? Jos joudutaan palauttamaan tuote, palautetaan rahat alkuperäiselle ostajalle.

Ei. Takuuoikeus on siirtynyt minulle, kun alkuperäinen ostaja on myynyt tuotteen minulle. Osoitin takuun voimassaolon kuitilla, josta nappasivat virheellisetsi alkuperäisen ostajan tiedot. Palautus- ja takuuhuoltolomakkeessa huollon hakija olin minä, nimelläni ja osoitteellani.
 
Eikös korvaamisen osalta Verkkokauppa toimi täysin oikein? Jos joudutaan palauttamaan tuote, palautetaan rahat alkuperäiselle ostajalle.

Millä ihmeen perusteella jos alkuperäinen ostaja on myynyt tuotteen edelleen jollekin toiselle? Tuote takuineen on vaihtanut omistajaa eikä alkuperäisellä ostajalla ole asiaan enää osaa eikä arpaa.
 
Rahallidrt palautukset tehdään aina samalle maksuvälineelle millä ne on maksettukin. Ei ole olemassa mitään "takuuoikeuden siirtoa" muutenkaan.
 
Rahallidrt palautukset tehdään aina samalle maksuvälineelle millä ne on maksettukin. Ei ole olemassa mitään "takuuoikeuden siirtoa" muutenkaan.
Totta. Rahahyvitystä ei tarvitse antaa uudelle omistajalle, mutta silloin voi saada mm. lahjakortin
 
Totta. Rahahyvitystä ei tarvitse antaa uudelle omistajalle, mutta silloin voi saada mm. lahjakortin
Onko faktaa ?

Tai no, jos takuu on oikeasti lisäarvo ja sen ehdoissa sovittu että jaellaan lahjakortteje, niin sitten ei kai mitään mutistavaa.

Mutta tässä t ei kai sellaisesta kyse, joten en ihan ilman uskottavaa selitystä niele sitä että rahalliset hyvitykset voisi maksaa lahjakorteilla, muistelen että virhevastuu tasoisen takuun kanssa, nimenomaan ei tarvi hyväksyä lahjakortteja.

Asiat voi olla muuttuneet, tai muista väärin.
 
Onko faktaa ?

Tai no, jos takuu on oikeasti lisäarvo ja sen ehdoissa sovittu että jaellaan lahjakortteje, niin sitten ei kai mitään mutistavaa.

Mutta tässä t ei kai sellaisesta kyse, joten en ihan ilman uskottavaa selitystä niele sitä että rahalliset hyvitykset voisi maksaa lahjakorteilla, muistelen että virhevastuu tasoisen takuun kanssa, nimenomaan ei tarvi hyväksyä lahjakortteja.

Asiat voi olla muuttuneet, tai muista väärin.
Tässä ketjussa ei ole kauaa kun asiaa puitiin viimeksi. En itse tiedä mihin perustuu ja itse vuosia sitten eri liikkeessä myyjänä toimiessani palautin asiakkaan haluamalla tavalla, kun ei muita ohjeita ollut annettu.

Luulisin että jotenkin tuossa, että rahapalautus pitää tehdä samalle maksutavalle jolla on maksettukin, on takana jokin sääntö. Lieköhän luottoyhtiön "sääntö" tai sitten kauppa saa luottoyhtiöltä hyvityksen maksun kuluista tms. Verkkis kuitenkin toimii noin. Käteiskaupassa tietty eivät tiedä kenen rahoja on olleet ja voi saada hyvityksen rahanakin ilman mutinoita, mutta selvästi tässä tapauksessa oli jokin muu maksutapa kyseessä
 
Rahallidrt palautukset tehdään aina samalle maksuvälineelle millä ne on maksettukin. Ei ole olemassa mitään "takuuoikeuden siirtoa" muutenkaan.

Nyt kyllä puhut puutaheinää. Takuu on nimenomaan tuotteella, ja se takuu siirtyy tuotteen mukana uudelle omistajalle jos tuote myydään. Tuossa edellä sulle annettiinkin linkki KKV:n sivuille mistä voit asian tarkistaa. Toki jotkut firmat yrittää takuuehdoissaan muuttaa tätä ja rajata takuun voimassaolon vain ensimmäiselle omistajalle, mutta Suomessa kuluttajan laillisia oikeuksia heikentävä takuuehto ei ole voimassa.

Tämä myös luo tarpeen ja syyn tehdä hyvitys muulla maksutavalla kuin millä tuote on alun perin ostettu, koska siinähän ei olis mitään vitun tolkkua, että hyvitys korjauskelvottomasta tuotteesta menisi sen pois myyneelle henkilölle ja uudelle omistajalle jäisi musta pekka käteen.

Vaikka hyvitys lähtökohtaisesti tehdäänkin aina sille maksuvälineelle jolla tuote on ostettu, ei tämäkään asia voi poistaa kuluttajalta laillisia oikeuksiaan tuotteen takuun suhteen. Jos tuote on myyty edelleen, ei hyvitystä mahdollisessa kaupan purkutilanteessa voida suorittaa alkuperäiselle ostajalle vaan se suoritetaan uudelle omistajalle.

Edit: tuo rahojen palautus samalle välineelle koskee enemmän palautustilanteita kuin takuusta johtuvia kaupan purkuja. Kuluttajallahan saattaa maksuvälineet vaihtua muutenkin välissä, esim. kahden vuoden päästä ei välttämättä enää ole samaa luottokorttia käytössä kuin millä tuotteen on ostanut jne...
 
Tässä ketjussa ei ole kauaa kun asiaa puitiin viimeksi. En itse tiedä mihin perustuu ja itse vuosia sitten eri liikkeessä myyjänä toimiessani palautin asiakkaan haluamalla tavalla, kun ei muita ohjeita ollut annettu.

Luulisin että jotenkin tuossa, että rahapalautus pitää tehdä samalle maksutavalle jolla on maksettukin, on takana jokin sääntö. Lieköhän luottoyhtiön "sääntö" tai sitten kauppa saa luottoyhtiöltä hyvityksen maksun kuluista tms. Verkkis kuitenkin toimii noin. Käteiskaupassa tietty eivät tiedä kenen rahoja on olleet ja voi saada hyvityksen rahanakin ilman mutinoita, mutta selvästi tässä tapauksessa oli jokin muu maksutapa kyseessä
Kkv sivuilla on pitkät lätinät, mutta ne on vähän mitä on, ja koskeeko edes tänävuonna tehtyjä kauppoja.

Mutta silmiin pistävää on se että heidän sivuilla puhutaan paljon ostajasta, ja sitä tukee myös se että kyse ostajan ja myyjän välisestä sopimuksesta.. tosin joskus viimevuosisadalla on ratkottu riitoja takuun siirtymisestä tuotteen mukana, (kielletty markkinointi missä takuu voimassa vain ensimmäisellä omistajalla, tänä päivänä on takuu ehtoja jotka voimassa vain ensimmäisellä käyttäjällä)

Erityisesti kkv sivuilla puhutaan hyvitysten, korvausta palauttamisesta ostajalle, en tiedä onko otettu kantaa kuka valitsee palautuksen siirtotavan, ja voiko kauppa kieltäytyä palauttamasta virheestä kärsineelle. Jos käytettynä ostettu, niin tuo lisä ulottuvuuksia summien määrittämiseen. vertaa, näyttis josta maksettu enemmän, tai päinvastainen, joku muutaman satkun maksanut rikka imuri ostettu muutamalla kympillä.

Mutta jos myyjä ei suostu palauttamaan kuin sille kortille millä maksettu, niin kivat sitten kun korttia ei enään ole. Lähetteleekö kortti yhtiö rahat miten ? tai esim ärrä kortti, virtuaalikortti.
 
Kkv sivuilla on pitkät lätinät, mutta ne on vähän mitä on, ja koskeeko edes tänävuonna tehtyjä kauppoja.

Mutta silmiin pistävää on se että heidän sivuilla puhutaan paljon ostajasta, ja sitä tukee myös se että kyse ostajan ja myyjän välisestä sopimuksesta.. tosin joskus viimevuosisadalla on ratkottu riitoja takuun siirtymisestä tuotteen mukana, (kielletty markkinointi missä takuu voimassa vain ensimmäisellä omistajalla, tänä päivänä on takuu ehtoja jotka voimassa vain ensimmäisellä käyttäjällä)

Erityisesti kkv sivuilla puhutaan hyvitysten, korvausta palauttamisesta ostajalle, en tiedä onko otettu kantaa kuka valitsee palautuksen siirtotavan, ja voiko kauppa kieltäytyä palauttamasta virheestä kärsineelle. Jos käytettynä ostettu, niin tuo lisä ulottuvuuksia summien määrittämiseen. vertaa, näyttis josta maksettu enemmän, tai päinvastainen, joku muutaman satkun maksanut rikka imuri ostettu muutamalla kympillä.

Mutta jos myyjä ei suostu palauttamaan kuin sille kortille millä maksettu, niin kivat sitten kun korttia ei enään ole. Lähetteleekö kortti yhtiö rahat miten ? tai esim ärrä kortti, virtuaalikortti.

Mitään lisäulottuvuuksia tai ongelmia ei aiheuta se, että takuuseen perustuvia vaatimuksia esittämässä on tuotteen käytettynä ostanut, koska esinekohtainen takuu on edelleen voimassa. Tuotteen alkuperäisen myyjän pitää korjata tuotteen vika, vaihtaa tuote ehjään, antaa hinnanalennus tai purkaa kauppa. Jos kaupan purkamisen tuloksena on se että uusi omistaja saa enemmän rahaa kuin mitä itse siitä käytettynä ostaessa maksoi, niin varmaan on oikein tyytyväinen lopputulokseen, mutta alkuperäiselle myyjälle se ei kuulu koska sillä olisi ollut mahdollisuus antaa ehjä tuote tilalle tai korjata tuote, eikä se kuulu myöskään ensimmäiselle omistajalle joka on itse päättänyt luopua sopimallaan hinnalla takuunalaisesta tuotteesta.

Sitten jos yksityishenkilö on ostanut toiselta yksityishenkilöltä tuotteen, jossa takuu ei ole voimassa, tilanne on siinä mielessä erilainen, että uusi omistaja ei voi vaatia alkuperäiseltä myyjältä, kuten verkkokauppa.comilta enää mitään jos tuote hajoaa ennen aikojaan. Vaan siinä tilanteessa pitää asiaa käsitellä sen edellisen omistajan kanssa, jolta tuote ostettiin käytettynä. Ostos lakkasi olemasta kuluttajankauppaa siinä vaiheessa kun kuluttaja osti sen joltain muulta kuin elinkeinonharjoittajalta. Sama tietysti aina silloin kun uusi omistaja on yritys tai elinkeinonharjoittaja.
 
Kuinkas helposti Gigantilta saa rahaa takaisin jos tulee tarjous alle ostohinnan tuohon 50pv sisään? Tv kyseessä niin ei välttämättä haluaisi oikeasti palauttaa, eli ts. riittääkö jos mainitsee asiasta. Ainakin Gigantin omaan tarjoukseen luulisi riittävän, entä kilpailijan? Gigantin sivuilla lukee, että isoissa tavaroissa sähköpostia palautuksen yhteydessä, varmaan menee sitten normi kotiinkuljetus hinnoilla (?) jos pitää oikeasti palauttaa, eli sekin onnistuu tarvittaessa.
 
Kuinkas helposti Gigantilta saa rahaa takaisin jos tulee tarjous alle ostohinnan tuohon 50pv sisään? Tv kyseessä niin ei välttämättä haluaisi oikeasti palauttaa, eli ts. riittääkö jos mainitsee asiasta. Ainakin Gigantin omaan tarjoukseen luulisi riittävän, entä kilpailijan? Gigantin sivuilla lukee, että isoissa tavaroissa sähköpostia palautuksen yhteydessä, varmaan menee sitten normi kotiinkuljetus hinnoilla (?) jos pitää oikeasti palauttaa, eli sekin onnistuu tarvittaessa.
Soittaisin aspaan tai menisin myymälään käymään, ainakin joskus aiemmin onnistui Gigantin oman kamppiksen kohdalla helposti myymälässä käymällä. En tiedä sitten jos tarjous jollain toisella firmalla.
 
Rahallidrt palautukset tehdään aina samalle maksuvälineelle millä ne on maksettukin.

Tätä on toistettu monta kertaa aika monessa ketjussa. Se on ehkä periaate.

Kuitenkin ihan omakohtaisesti omien kokemusten perusteella fakta se ei ole. Niin Verkkokauppa, Jimms kuin mahdollisesti Giganttikin palauttaa rahat miten haluaa.

Edit: tästä täytyy kyllä ehkä erikseen mainita että tähän asti mun kokemukset koskee ostoksen palautusta peruutusoikeuden perusteella. Luulisin toki että samanlaiset käytännöt pätee.

Esim. Jimms ei enää ota vastaan käteismaksuja, riippumatta siitä onko se laillista, kuitenkin sillä perusteella miksi Jimmsillä olisi enää edes käteistä. Jos puhutaan siis takuuasioiden käsittelystä, kaupan purkua ostoksista jotka on tehty ennen tuota.

"Ei ole olemassa mitään "takuuoikeuden siirtoa" muutenkaan."

Ja tällä sä tarkoitat mitä?

edit tätäkin voisi tarkentaa.
Tarkoitin siis että oliko tuo saivartelua vai jotain jolla on merkitystä. Takuu koskee tuotetta, joten se pääsääntöisesti "nököttää" siinä tuotteessa sen elinkaaren loppuun asti. Riippumatta siitä kuka sen tuotteen kulloinkin omistaa. Tämä on Suomessa itsestäänselvyys vaikka Jenkkifirmat yrittävät muuta väittää. Samalla tavoin lähes jokaisen nyt pitäisi tietää että takuuvaihdetun tuotteen takuu on alkuperäisen ostoksen mukainen. Jossain tapauksissa se voi uusiutua.



Edit: tuo rahojen palautus samalle välineelle koskee enemmän palautustilanteita kuin takuusta johtuvia kaupan purkuja. Kuluttajallahan saattaa maksuvälineet vaihtua muutenkin välissä, esim. kahden vuoden päästä ei välttämättä enää ole samaa luottokorttia käytössä kuin millä tuotteen on ostanut jne...

Tosiaan katso yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on powerin kanssa pieni vääntö tällä hetkellä kun palauttivat kortille mikä suljettu 3kk sitten. Korttiyhtiö sanoo ettei palautusta näy ja Power taas laittaa kuvakaappauksia, että palautunut...

Sanoin jo peruutus tilanteessa, että annako tilinumeron vai uuden kortin numeron ja ilmoitin, että vanha kortti ei ole enää toiminnassa.

Eiköhän se sieltä onnistu. Muuten kyllä powerin kanssa hommat hoituneet paremmin kuin hyvin.
 
Ja toisaalta vaikka takuu ei siirtyisi ei se mitenkään poista virhevastuuta ja oikeutta saada se aikaisemmasta myyntiportaasta. Korjaus tai tavaran vaihto ovat ensisijaiset keinot jos nämä eivät aiheuta kohtuuttomia kustannuksia.
 
Ja toisaalta vaikka takuu ei siirtyisi ei se mitenkään poista virhevastuuta ja oikeutta saada se aikaisemmasta myyntiportaasta. Korjaus tai tavaran vaihto ovat ensisijaiset keinot jos nämä eivät aiheuta kohtuuttomia kustannuksia.
Yksityisten välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia jossa ei ole tuota kuluttajansuojalaista löytyvää aikasemman myyntiportaan virhevastuuta. Virheestä vastaa tällöin se yksityinen myyjä.
 
Noin kuukausi sitten vein Giganttiin PS5 -ohjaimen koska X-nappula alkoi jumittelemaan satunnaisesti. Viikko tästä soittivat ja kertoivat että takuukäsittely oli pantu väärin järjestelmään, tässä sinulle uusi viitenumero tapahtumalle. Fast forward kolme viikkoa eteenpäin eiliseen, eli kuukausi ohjaimen reklamaatiosta: tekstiviesti kilahtaa luuriin, tule hakemaan uusi ohjain hyllystä. Valkoisia pleikkarin mukana tulleita ohjaimia ei ollut hyllyssä, joten sain samaan hintaan valita toisenvärisen. Vähän kauan kesti keississä, mutta muuten kyllä jäi hyvä mieli. Arvasin tämän etukäteen ja olin jättöpäivänä käynyt ostamassa varaohjaimen muualta...
 
Nyt itellä kyllä loksahti leuka auki asiakaspalveluksen vastauksesta :hmm:

Eli mulla alkanu rx 5500 xt msi gaming x temppuileen nyt tämän vuoden puolella. Ongelmana on satunnainen kaatuilu nettiä selatessa ja youtubea kuluttaessa. Tajusin että mullahan on vielä alle 1kk takuuta tässä jäljellä, että eiköhän vielä katota saadaanko homma kuntoon ennen ku takuu loppuu. Tässä siis lainattu teksti asiakaspalvelun vastauksesta:

"Hei, X
kiitos yhteydenotostasi.

Näytönohjaimella tosiaan on 2 vuoden takuu. Tässä takuu vielä hetken voimassa. Tietokoneissa vika voi olla monen asian summa, tämän vuoksi huoltoon tulisi viedä tietokone, ei vain näytönohjain."

Kone on siis itse koottu erillisistä komponenteista ja ainoastaan näytönohjain on hankittu Gigantista. En ole ikinä kuullut että kukaan lähettäisi koko helahoitoa huoltoon jos kyseessä on yksi komponentti missä vika piilee (amd:n ohjauspaneeli siis tunnistaa häiriön näytönohjaimessa jne. laitoin tästä kans tiedon ensimmäiseen viestiini asiakaspalveluun).

Kuinka yleistä tämä on? Onko tämä edes laillista? Kuka mulle hommaa uudet komponentit jos ne siellä huollossa kusee loputkin osat vahingossa? Tai paketti menee hukkaan? :lol:

Hitto ku tuli muutama vuosi sitten purettua vanha kokoonpano atomeiksi sitä tutkiessa, geforce gtx 260 black edition jne. ois voinut sen ikäisen kokoonpanon laittaa sinne läpällä testi kokoonpanoksi ja katsoa kauanko menee että tulee vastaus :rofl:.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kuinka yleistä, että näytönohjaimen takia kone kaatuilee nettiä selatessa tai youtubea katsellessa? Itse en näyttistä epäilisi ensimmäisten joukossa. Toki, jos olet toisella näyttiksellä kokeillut ja ei mitään ongelmia, niin sitten syy on todennäköisemmin näytönohjaimessa.
 
Kuinka yleistä tämä on? Onko tämä edes laillista? Kuka mulle hommaa uudet komponentit jos ne siellä huollossa kusee loputkin osat vahingossa? Tai paketti menee hukkaan? :lol:

Eipä ne voi millään muotoa vaatia sulta koko tietokonetta sinne jos ei se ole sieltä ostettu pakettikone. Pakettikoneen tapauksessa tuo olis ihan normaalia ja järkeenkäypää koska takuu koskee konetta kokonaisuutenaan, mutta itse kootussa josta vain yksi komponentti ostettu heiltä siinä ei ole järjen häivääkään.

Mahtaakohan kyse olla siitä ettei niillä ole mitään testipenkkiä siellä itsellään ja haluavat testata sun koneella siellä..?

Jos sulla on joku kakkoskortti jonka voi heittää koneeseen sökön tilalle ja testata sen kanssa niin sillä ainakin helposti vois rajata ongelmaa itsekin, voisit Gigantillekin sanoa että testattu on toisella ohjaimella eikä ongelmaa joten vika rajattu näytönohjaimeen.
 
Lähinnä herää kysymys, että miten lähdit asiaa ajamaan? Olisiko asiakaspalvelu saanut jostain käsityksen, että koko tietokone olisi ostettu Gigantista eli ymmärtänyt asiaa hieman väärin?

Mutta oletko tosiaan kokeillut muulla näytönohjaimella? Kuulostaisi kyllä erikoiselta, että näytönohjain kaataisi konetta vain nettiä tai youtubea katsellessa muttei muissa sovelluksissa.
 
Kuulostaisi kyllä erikoiselta, että näytönohjain kaataisi konetta vain nettiä tai youtubea katsellessa muttei muissa sovelluksissa.
En tiedä liittyykö kysyjän ongelmaan mutta itselläni oli joku aika sitten vastaavanlainen ongelma. Nvidian näytonohjain ja Firefox -yhdistelmä kaatoi konetta selaimella videoita (youtube, vimeo, ...) katsellessa ja esimerkiksi jotain selainpelejä pelatessa. Muissa yhteyksissä en huomannut mitään ongelmia. Toisella selaimella vikaa ei esiintynyt eikä silloin kun downgradesin näytönohjaimen ajureita pykälän verran vanhempaan. Oli siis joku mystinen firefoxin ja näytönohjainajureiden yhteensopivuusongelma. Eli kannattaa ainakin alkajaisiksi kokeilla toisia ajureita ja/tai toista selainta, en ollenkaan ihmettelisi jos olisi esim ajuriongelma.
 
Ei ne minusta tuossa VAADI tuomaan koko konetta vaan suosittelevat kun se vika voi olla jossain muuallakin.
Kuvittelisin että olis kiva testata se muu konekin toisella näytönohjaimella jos pelkän näytönohjaimen testit menee ongelmitta läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 416
Viestejä
4 550 629
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom