Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Joo, tämänkin ketjun anekdooteista selviää kyllä, että ihan jokaisessa toimipaikassa ahdistelu ei ole niin tökeröä ja armotonta. Jopa myyjäkohtaisiä eroja saattaa olla samassa myymälässäkin. Todennäköisesti myös myyjän arvio asiakkaan tietotasosta ja asenteesta saattaa vaikuttaa siihen, tuputetaanko ekstroja väkisin vai ei.

Mutta yksittäiset hyvät kokemukset ei poista yksittäisiä huonoja kokemuksia eivätkä etenkään tee niitä valheellisiksi.
 
Itse ainakin arvostan sitä, jos minulle koitetaan myydä jotain. Kertaakaan ei ole ikinä missään edes tässä ketjussa mainituissa paikoissa, ollut ongelmaa sanoa ei, jos en ole halunnut jotain tuotetta tai palvelua ottaa.

Olen itse myyjä ja mua henkilökohtaisesti ärsyttää mennä paikkaan, missä minulle ei yritetä kaupata yhtään mitään.

Kannattaa oikeasti miettiä sitä omaa asennetta kun kaupoissa asioi. Mukaville asiakkaille haen vaikka kuun taivaalta jos se on mahdollista, mutta jos lähtökohtainen asenne on huono niin se sanonta: "Niin metsä vastaan, kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Siksi itse olen kaikissa asioimissani paikoissa ystävällinen. Ensimmäinen kysymys kun minulta nykyisessä paikassa kysytään neuvoa johonkin poikkeuksen tekemiseen on se, että onko se asiakas ollut mukava?

Mitä taas tulee noihin kalibrointipalveluihin, niin onhan toi nyt lähtökohtaisesti ihan hanurista jos niitä ei ole ilman lisähintaa saatavilla.
 
Pakko vähän kehuakin Poweria. Kyttäsin Black Fridayn alla AEG L99697HDW -kuivaavaa pesukonetta jota on myyty jo vuosia hintaan 1200+ euroa ja pesukoneen hankkiminen oli työlistalla tulevien asuntokauppojen takia. Onneksi tuo kyseinen malli tippuikin Black Friday alennukseen ja hinta oli noin tonnin Verkkokauppa.comissa ja Powerin hintarobotti tiputti hinnan samaan kuin Verkkokauppa.comissa, mutta Powerin verkkokaupan saldo oli nollissa.

Kävin sitten liikkeessä ja siellä pystyivät tilaamaan suoraan valmistajalta noin 4-8 viikon toimitusajalla. Power antoi vielä -20% Black Friday -alennuksen joten kone irtosi 800 eurolla. Pyysin tuotteelle toimituksen tammikuun loppuun kun silloin olimme suunnitelleet muuton uuteen asuntoon.

Ongelmat alkoivat melkein pari viikkoa tuon tilauksen jälkeen, kun Powerin sähköpostiaspa ilmoitti ettei tuotetta tulekaan ja tuote perutaan. Vaihdoin useamman viestin aspan kanssa ja yritin kertoa miten myymällässä kertoivat tuotteen tulevan suoraan tehtaalta eikä mistään Powerin omasta varastosta. Samoihin aikoihin tuote oli loppuunmyyty verkkokauppa.comista ja Powerin sivuilla kuitenkin näkyi tuotetta tulevan varastoon joulukuun aikana. Lopulta sain kaivettua myymälän oman sähköpostiosoitteen ja laitoin sinne tiedustelua asiasta. Taisi mennä muutama päivä ja alkuperäinen tuotteen myyjä soitti ja kertoi kaiken olevan reilassa. Jos tuotetta ei saadakkaan tehtaalta niin saisin vastaavaa mallia.

Vierähti puolitoista kuukautta ja pesukoneen toimitus alkoi lähestymään. Postista soitettiin ja sovittiin kuljetuskuviot helmikuun alkuun vaikka alunperin toimituksen piti olla tammikuun lopussa. Yllättäen sieltä ei toimitettukaan tilaamaani pesukonetta, vaan kyseisen mallin uudempi versio jota ei vielä edes myyty Suomessa: AEG L9WEH166A -kuivaava pesukone.

Fiilikset olivat kuin lottovoiton voittaneella, mutta sitten kun aloin avaamaan muoveja ja kuljetusstyrokseja niin huomasin koko koneen yläosan olevan vinossa ja joka kulma oli rutussa. Näytti siltä kuin kone olisi pudonnut "katolleen" kuljetuksen aikana ja suoraan sanottuna tuo on ihan roskistavaraa. Taas mailia Powerin ja tiedustelua mitenkä palautus hoidetaan. Tällä kertaa sieltä soitti myymäläpäällikkö ja hyvin vaivattomasti sovittiin korvaavan koneen toimituksesta ja rikkinäisen poiskuljetuksesta.

Uusi kone saapui helmikuun puolessa välissä ja tällä kertaa kaikki oli kunnossa. Vaikka prosessissa oli yllättävän paljon mutkia matkassa ja Powerin kannalta tämä oli varmasti yksi surkeimmista kaupoista niin silti heillä riitti ymmärrystä ja halua hoitaa kaupat nätisti loppuun. Pisteet siis Powerille ja tulen varmasti jatkossa asioimaan heidän kanssaan. ;)
 
Gigantti arpoi kaksi kuukautta tilaamaani Coffee Lake-prosessoria ja sitten peruin koko tilauksen. Aina vaan varastoontulopäivä siirtyi ja siirtyi. Siitä tuli kyllä sähköpostia, mutta ei se mieltä lämmittänyt.

Sen sijaan tilasin Gigantista 3000MHz HyperX:t, niiden sijaan tulikin 3200MHz versio, mutta ei sentään b-dieta. Toimii kuitenkin 3200MHz-profiililla lennosta Intelillä.
 
Tympäsee tuo verkkokauppa.comin tyyli että ilmoitetaan paketti lähteväksi, mutta paketti ei liikuu kolmeen päivään ollenkaan. Ajattelin että olisin saanut nopeasti tavaran, jota muualla ei ollut varastossa vastaavaan hintaan, mutta ei.. Ehkäpä ensi kerralla sitten maksan enemmän semmoseen liikkeeseen, joka postittaa paketit 1vrk sisällä.
 
Tympäsee tuo verkkokauppa.comin tyyli että ilmoitetaan paketti lähteväksi, mutta paketti ei liikuu kolmeen päivään ollenkaan. Ajattelin että olisin saanut nopeasti tavaran, jota muualla ei ollut varastossa vastaavaan hintaan, mutta ei.. Ehkäpä ensi kerralla sitten maksan enemmän semmoseen liikkeeseen, joka postittaa paketit 1vrk sisällä.
Juuri olin tulossa kirjoittamaan samasta asiasta, tosin mulla ei ole vielä takana kuin vuorokausi.
Tämä sun tekstihän vaan pahensi odotuksia. :D

Mä nyt valitan jo vähän liian nopeasti, mutta tilasin siis eilen ennen 08:00 verkkokauppa.com:ista. Tavara suoraan varastossa.
EDI sanoma tuli iltapäivällä, mutta nyt 24 myöhemmin Postin mukaan pakettia ei vielä edes ole heillä.

Verkkokauppa.com:issa toki saattaa oikeasti olla niin paljon lähetyksiä ettei niitä voida käsitellä samana päivänä. En tiedä.
Noh, odotellaan. :)
Joo tiedän, mulla on tällä hetkellä melko first world problems nillitystä. :D

EDIT: Vähän hätäilin, ja ei näemmä onneksi käynyt samoin kuten Warfella.
Juuri äsken lajiteltu paketti.
 
Viimeksi muokattu:
Voi vittu. Torstaina viesti että pakettisi on postitettu. Tänään ajattelin että käypä sen tossa hakemassa samalla kun menen kauppaan. Noh empä hakenut katoin just seurannasta. Lähetys ei ole vielä saapunut Postille... Mutta hei ainakin voivat kehua päivän toimitusaikaa!
 
Onhan se huvittavaa jos johonkin satasen tablettiin "pakkomyydään" kylkeen joku viidenkympin tietoturvahässäkkä, mistä se loppukäyttäjä ei edes hyödy mitenkään. Tälläistä kutsuisin jo melko röyhkeäksi touhuksi.
Minun mielestäni on huvittavaa, jos asiakas ei osaa sanoa "ei kiitos" sellaisen tuotteen kohdalla jota tämä ei tarvitse. En jaksa uskoa, että myyjät pakkomyyvät missään liikkeessä väkisin yhtään mitään.
 
En jaksa uskoa, että myyjät pakkomyyvät missään liikkeessä väkisin yhtään mitään.
Niih... onko sitten pakkomyyntiä vai sopiiko joku muu termi paremminn, kun myyjä käyttää myyntityössään hyväksi ostajan tietämättömyyttä ja/tai antaa virheellistä tietoa ostopäätöksen tueksi. Tuollaista toimintaahan esiintyy kiistattomasti. Kuten myös "ei kiitoksen" jälkeistä suostuttelua.

Itse ymmärrän "pakkomyynnin" juuri vähän laajemmin kuin että uhattaisiin esimerkiksi ostajan henkeä tms. :confused2:
 
Niih... onko sitten pakkomyyntiä vai sopiiko joku muu termi paremminn, kun myyjä käyttää myyntityössään hyväksi ostajan tietämättömyyttä ja/tai antaa virheellistä tietoa ostopäätöksen tueksi. Tuollaista toimintaahan esiintyy kiistattomasti. Kuten myös "ei kiitoksen" jälkeistä suostuttelua.

Itse ymmärrän "pakkomyynnin" juuri vähän laajemmin kuin että uhattaisiin esimerkiksi ostajan henkeä tms. :confused2:

Juuri näin. Valehtelua ja harhaanjohtamista on tullut nähtyä ja kuultua paljon eri myyntitilanteissa.

Taisi tulla tähän tai johonki ketjuun jo aiemmin kirjoitettua, mutta Oulun Gigantissa yritettiin myydä jollekki muorille 50-60e mikroon viiden vuoden lisätakuuta. Se olis maksanut jotain 42e ja olisi kuulemma ehdottomasti kannattanut ostaa. Kyllä tuohon jokainen järki-ihminen osaa sanoa "ei kiitos", mutta iän (tai jonkin sairauden) myötä se järki voi vähentyä. Muorin piti kolmeen kertaan mainita, ettei ole ostamassa mitään, vaan vaihtamassa viallisen tuotteen uuteen samanlaiseen. Ei paljoa kiitellyt lähtiessä, vaan painoa parin metrin päässä sijaitsevaa punaista hymiötä, kuten kolme edellistäkin asiakasta ja meikäläinen tottakai perässä.

Minun mielestä ei ole hyväksyttävää toimintaa erikseen suositella tuollaista paskaa. Sama pätee siihen, kun yritetään myydä kalliimpaa (samantasoista tai jopa huonompaa) tuotetta asiakkaalle, joka haluaa selkeästi tietyn viikkotarjoustuotteen. Eikä liene kovin reilua toimintaa ilmoittaa, ettei kannata maksaa saman tien vaan ehdottomasti osamaksulla.

Olisi mielenkiintoista jos joku palkkaisi vaikkapa oman mummonsa telkkariostoksille nauhurin kanssa ja kehottaisi suostumaan kaikkiin ehdotuksiin. Olisi mukava tutkailla äänitteestä ja kuitista mitä kaikkea on kannattanut ehdottomasti ostaa... Sitten vaan Gigantin somekanaville faktat tiskiin.

Ainahan se on henkilöstä kiinni. Samalla tavalla osa puhelinmyyjistä on aggressiivisia huijareita ja toiset uskoo välittömästi, kun kieltäytyy tarjouksesta.
 
Joku on koulutuksessa mennyt pahasti pieleen jos asiakas sanoo ei ja myyjä vielä jatkaa. Seuraavan kerran täytyy tehdä se, että sanoo eiköhän tämä ollut tässä en ole ostamassa vaihdan kauppaa/liittymää.

Puhelinmyyjän kanssa toimin joskus näin, eli kun minulle soitettiin neljännen kerran ja yritettiin myydä Roopesetää vaikka joka kerta olin kieltänyt soittamasta minulle enää uudestaa, niin ilmoitin että lopetan kaikki teidän kauttanne tulevien lehtien tilaukset.
 
Niih... onko sitten pakkomyyntiä vai sopiiko joku muu termi paremminn, kun myyjä käyttää myyntityössään hyväksi ostajan tietämättömyyttä ja/tai antaa virheellistä tietoa ostopäätöksen tueksi. Tuollaista toimintaahan esiintyy kiistattomasti. Kuten myös "ei kiitoksen" jälkeistä suostuttelua.

Itse ymmärrän "pakkomyynnin" juuri vähän laajemmin kuin että uhattaisiin esimerkiksi ostajan henkeä tms. :confused2:
Nuo esimerkit vanhuksille puolipakolla myymisestä ymmärrän ja onhan se melkoisen moraalitonta touhua, mutta kun tuntuu että täälläkin on porukkaa, jotka juoksevat liikkeestä itkien ulos kun paha myyjäsetä on myynyt väkisin vaikka mitä tarpeetonta. :D

Olen minäkin pari kertaa seurannut sivusta kun Elisan liikkeessä myyjä tuputtaa jotain F-Securen bloattisoftaa puhelinkaupan päälle saatesanoilla "en minä ainakaan uskaltaisi tehdä omalla puhelimella mitään ilman tällaista tietoturvapakettia". Kyllähän näihin "omakohtaisiin kokemuksiin" yllättävän moni lankeaa, mutta en minä siltikään tuota koe minään pakkomyyntinä. Jos kauppaan mennessä pelottaa että myyjä tekee myyjän työtä, niin sitten kannattaa melkeinpä suunnata verkkokaupan puolelle.
 
vuosia vuosia sitte kikantin naismyyjä kerto miten kalliissa HDMI johdossa on paljon parempi kuva ku halvassa. juupajuu. Kyse oli 1m piuhasta.
 
Jep kun itse nykyisen oneplus 5t kävin hakemassa elisa shopitista sehän kauppas mukaan tietoturvaa pelotteli, että tili voi tyhjetä ja anto esimerkkejä tapahtuneesta. Totesin siihen vain enköhän ihan maalaisjärjellä pärjää etten availe tai asentele mitään epämäärästä mutta koetti se silti vielä kaupata ennenkuin luovutti.

Joku on koulutuksessa mennyt pahasti pieleen jos asiakas sanoo ei ja myyjä vielä jatkaa. Seuraavan kerran täytyy tehdä se, että sanoo eiköhän tämä ollut tässä en ole ostamassa vaihdan kauppaa/liittymää.

Myyjät ei hirveästi mitään myisi, jos myynti loppuisi ekaan eihin. Eli koulutus on mennyt ihan oikein.

Mulla on pari sun kaltaista asiakasta ollut urani aikana jotka on poistunut myymälästä, niin oon aina toivottanut iloisesti kovalla äänellä hyvät päivänjatkot :)

Ajatteleppa asia näin; Jos kukaan ei sulle mitään koottaisi myydä, niin myyjä ei pitäisi sua silloin potentiaalisena asiakkaana. Haluaisitko sinä sitä?
 
Mä olen näille "pakkomyyjille" (lue: provikkasusille) kohteliaasti sanonut yhden kerran: "Osaan pyytää itsekin jos tarvitsen, kiitos" ja sen jälkeen jos myynti on jatkunut, kävellyt ulos, jopa niinkin että potentiaaliset ostokset on jäänyt siihen tiskille.

Toisaalta taas, niiden myyjien kanssa kerrasta uskovat on tullut tehtyä useamminkin kauppaa.
 
Myyjät ei hirveästi mitään myisi, jos myynti loppuisi ekaan eihin. Eli koulutus on mennyt ihan oikein.
Koulutus on varmaan mennyt oikein, mutta ehkä siinä koulutuksessa itsessään on jotain petrattavaa, sillä moni ei tykkää liiallisesta tuputuksesta. Taitava myyjä osaa suositella ja esitellä tuotteita ilman että asiakkaalle tulee tunnetta tuputuksesta. Ei tarkoittaa kuitenkin aina ei ja se pitäisi kyllä vähän yksinkertaisemmankin myyjän ymmärtää.

Jossakin muistan kuulleeni että puhelinmyyjille opetetaan ettei saa lopettaa tuputusta ennen kuin asiakas on sanonut x kertaa ei. Eipä ole ihmekään että ne ovat niin vihattuja puheluita.

Mulla on pari sun kaltaista asiakasta ollut urani aikana jotka on poistunut myymälästä, niin oon aina toivottanut iloisesti kovalla äänellä hyvät päivänjatkot :)
Se siitä vielä puuttuisikin, jos myyjä alkaisi vittuilemaan perään. :D

Ajatteleppa asia näin; Jos kukaan ei sulle mitään koottaisi myydä, niin myyjä ei pitäisi sua silloin potentiaalisena asiakkaana. Haluaisitko sinä sitä?
Tuo lausahdus on suoraan jostakin myyjien peruskurssilta. Ei kukaan tule kauppaan kokeakseen olevansa "potentiaalinen asiakas".

Jossakin autokaupassa vanhempi sukupolvi saattaa pillastua jos ei kukaan myyjistä tule kysymään että voisinko auttaa, mutta muuten nykypäivän ihmiset osaavat kyllä kysyä apua, tai vaihtoehtoisesti kieltäytyä siitä.
 
Jossakin muistan kuulleeni että puhelinmyyjille opetetaan ettei saa lopettaa tuputusta ennen kuin asiakas on sanonut x kertaa ei. Eipä ole ihmekään että ne ovat niin vihattuja puheluita.

Joskus nuorempana tuli yksi kesä tehtyä puhelinmyyntiä, ja silloin ohje oli, että vasta kolmennen ein jälkeen lopetetaan puhelu. Niillä oli ihan prosenttiosuudet siellä tiedossa, kuinka iso osa asiakkaista ostaa vielä ensimmäisen ja toisen ein jälkeen tuotteen, kolmennen jälkeen kauppaa ei käytännössä enää ikinä tullut niin siinä pistettiin peli poikki.

Se siitä vielä puuttuisikin, jos myyjä alkaisi vittuilemaan perään.

Tällainen mestarimyyjä tuli vastaan kerran New Yorkissa. Central Parkin hevosajeluja myyvä jätkä liimautui kiinni kuin takiainen vaikka heti kärkeen tehtiin selväksi, ettei kauppoja tule. Tyyppi seurasi meitä koko kadunpätkän verran seuraavalle suojatielle saakka ja yritti todella agressiivisella ja töykeällä tavalla myydä ajelua, viimein kun tajusi ettei kauppoja tule, niin jätkä ns. haistatti pitkät ja haukkui typeräksi kusipääksi koska ei lähdetty hevosajelulle. Vähän oli wtf fiilis tämän episodin jälkeen, mahtoi kauppa käydä hyvin tuolla taktiikalla :facepalm:
 
Koulutus on varmaan mennyt oikein, mutta ehkä siinä koulutuksessa itsessään on jotain petrattavaa, sillä moni ei tykkää liiallisesta tuputuksesta. Taitava myyjä osaa suositella ja esitellä tuotteita ilman että asiakkaalle tulee tunnetta tuputuksesta. Ei tarkoittaa kuitenkin aina ei ja se pitäisi kyllä vähän yksinkertaisemmankin myyjän ymmärtää.

Jossakin muistan kuulleeni että puhelinmyyjille opetetaan ettei saa lopettaa tuputusta ennen kuin asiakas on sanonut x kertaa ei. Eipä ole ihmekään että ne ovat niin vihattuja puheluita.


Se siitä vielä puuttuisikin, jos myyjä alkaisi vittuilemaan perään. :D


Tuo lausahdus on suoraan jostakin myyjien peruskurssilta. Ei kukaan tule kauppaan kokeakseen olevansa "potentiaalinen asiakas".

Jossakin autokaupassa vanhempi sukupolvi saattaa pillastua jos ei kukaan myyjistä tule kysymään että voisinko auttaa, mutta muuten nykypäivän ihmiset osaavat kyllä kysyä apua, tai vaihtoehtoisesti kieltäytyä siitä.

En ole puhelinmyyjä. Myyntiä olen tehnyt nyt kuusi vuotta ja pidän siitä. Jos asiakas kieltäytyy kerran, se ei tarkoita lähes ikinä sitä, että asiakas ei haluaisi tuotetta/palvelua. Asiakkaalla saattaa olla vaan päässään harhaluuloja/ennakkoluuloja/väärää tietoa ja on myyjän tehtävä ottaa näistä selvää ja kertoa miten asia on.

Asiakas saattaa kieltäytyä ensimmäisen kerran ja sillon tottakai hyvä myyjä kysyy miksi, huono myyjä jättää asian siihen. Jos myynti menee eipäs juupas väittelyksi, ei se ole laadukasta myyntiä.

Mitä tulee tuohon vittuiluun, niin missään vaiheessa en vittuile asiakkaalle, koska asiakkaat tuovat minulle palkkani. Mutta yleensä (eivät siis aina) nämä asiakkaat jotka suuttuvat siitä, että heille jotain tarjoaa ovat nyrpeitä ja vastahankaisia jo ostoksille saapuessaan. Hyvien päivänjatkojen toivottaminenhan vaan osoittaa hyvien tapojen mukaisuutta ;)

Ja ei, yleensä nykyihmiset eivät osaa pyytää apua kun sitä tarvitsevat. Valitettavasti. Siksi minun tehtäväni myyjänä on ottaa joka asiakas huomioon kun heidät kohtaan.

Tässäkin pitää löytää se kuuluisa kultainen keskitie. Jos asiakas antaa heti ensimmäisenä sen signaalin, että haluaa olla rauhassa, niin tottakai homma menee päin helvettiä jos myyjä hönkii niskaan.

Huonoin kysymys mitä suomalaiselle asiakkaalle voi esittää on: Voisinko auttaa? / Olisitteko apua tarvinnut?
Tähän perus suomalainen vastaa tottakai, että ei, minä vain katselen ja oman kokemukseni mukaan tämä sama asiakas haluaa palvelua viiden minuutin päästä. Siksi itse kysyn aina asiakkaalta mielummin, että ”Hyvää päivää, mitäs sinulle kuuluu?”
 
Verkkokauppa.com -Raisio
Hain eilen television ja tänään palautin "käytettynä", eli olin kokeillut ja sen tietysti asianmukaisesti kerroinkin.
Palautus meni hienosti ja rahat on kuulemma parin päivän päästä tilillä. Hienoa asiakaspalvelua :tup:
 
Verkkokauppa.com -Raisio
Hain eilen television ja tänään palautin "käytettynä", eli olin kokeillut ja sen tietysti asianmukaisesti kerroinkin.
Palautus meni hienosti ja rahat on kuulemma parin päivän päästä tilillä. Hienoa asiakaspalvelua :tup:

Noinhan sen kuuluukin mennä jos tuotteessa ei ole mitään vialla eikä osia puutu. Palautusoikeudet toimii normaaleissa tilanteissa hyvin kaikissa otsikon liikkeissä. Ongelmatilanteissa se asiakaspalvelu sitten testataan paremmin.
 
Noinhan sen kuuluukin mennä jos tuotteessa ei ole mitään vialla eikä osia puutu. Palautusoikeudet toimii normaaleissa tilanteissa hyvin kaikissa otsikon liikkeissä. Ongelmatilanteissa se asiakaspalvelu sitten testataan paremmin.
Tarkennetaan sen verran, että ainakin Powerissa käytäntö tuntuu vaihtelevan. Joka kerta siellä on tullut jotain jupinaa jo siinä vaiheessa kun ostaessa kysyy että "olihan teilläkin varmasti se palautusoikeus?" Vastaus on yleensä jotain tyyliin "onhan meillä, mutta pakkauksen pitäisi kyllä sitten olla avaamaton, kun eihän sitä muuten voi myydä enää edelleen, eikä kenenkään pitäisi muutenkaan ostaa tavaroita palautettavaksi".

Palautusta Poweriin en ole koskaan joutunut kokeilemaan, mutta ihan riittävästi on ahdistanut tuo asenne jo ostovaiheessa.

Gigantissa taas ei ole ollut koskaan mitään ongelmia palautusten kanssa, eikä ole tarvinnut myöskään selitellä koskaan mitään.
 
Huonoin kysymys mitä suomalaiselle asiakkaalle voi esittää on: Voisinko auttaa? / Olisitteko apua tarvinnut?
Tähän perus suomalainen vastaa tottakai, että ei, minä vain katselen ja oman kokemukseni mukaan tämä sama asiakas haluaa palvelua viiden minuutin päästä. Siksi itse kysyn aina asiakkaalta mielummin, että ”Hyvää päivää, mitäs sinulle kuuluu?”

Ensimmäisestä olen samaa mieltä mutta en kyllä viimeisestä. Jos et ole oikeasti valmis kuuntelemaan mitä asiakkaalle kuuluu niin älä kysy sellaista. Vai oletko valmis kuuntelemaan esim. Vuodatuksia elämän kovuudesta tai yksinäisyydestä ja sairauksista?
 
Tarkennetaan sen verran, että ainakin Powerissa käytäntö tuntuu vaihtelevan. Joka kerta siellä on tullut jotain jupinaa jo siinä vaiheessa kun ostaessa kysyy että "olihan teilläkin varmasti se palautusoikeus?" Vastaus on yleensä jotain tyyliin "onhan meillä, mutta pakkauksen pitäisi kyllä sitten olla avaamaton, kun eihän sitä muuten voi myydä enää edelleen, eikä kenenkään pitäisi muutenkaan ostaa tavaroita palautettavaksi".

Palautusta Poweriin en ole koskaan joutunut kokeilemaan, mutta ihan riittävästi on ahdistanut tuo asenne jo ostovaiheessa.

Gigantissa taas ei ole ollut koskaan mitään ongelmia palautusten kanssa, eikä ole tarvinnut myöskään selitellä koskaan mitään.
Oma käsitykseni onkin, että käytettyä tuotetta ei voi palauttaa poweriin, vaikka parista poikkeuksesta olen kuullutkin.

Myös Gigantissa näin edelliskerralla käydessäni poikkeuksellista toimintaa -asiakaspalvelija ei ottanut käytettyä imuria takaisin (ja se tosiaan oli käytetyn näköinenkin). Välillä siellä on ollutkin asiakaspalautuksena myynnissä aikamoisessa kunnossa olevia tavaroita...
 
Oma käsitykseni onkin, että käytettyä tuotetta ei voi palauttaa poweriin, vaikka parista poikkeuksesta olen kuullutkin.
Kyllä Power mainostaa palautusoikeutta tyytyväisyystakuulla:

30 pv palautusoikeus

Muutamia rajoituksia tuolla on mainittu, mutta silti tuosta saa selvästi kuvan että tuotetta saa kyllä testata. Se on sitten eri asia kuinka paljon marisevat siitä asiakkaalle.
 
Tarkennetaan sen verran, että ainakin Powerissa käytäntö tuntuu vaihtelevan. Joka kerta siellä on tullut jotain jupinaa jo siinä vaiheessa kun ostaessa kysyy että "olihan teilläkin varmasti se palautusoikeus?" Vastaus on yleensä jotain tyyliin "onhan meillä, mutta pakkauksen pitäisi kyllä sitten olla avaamaton, kun eihän sitä muuten voi myydä enää edelleen, eikä kenenkään pitäisi muutenkaan ostaa tavaroita palautettavaksi".

Palautusta Poweriin en ole koskaan joutunut kokeilemaan, mutta ihan riittävästi on ahdistanut tuo asenne jo ostovaiheessa.

Gigantissa taas ei ole ollut koskaan mitään ongelmia palautusten kanssa, eikä ole tarvinnut myöskään selitellä koskaan mitään.

Kerran olen joutunut palauttamaan telkkarin Poweriin ja kieltämättä jännitti, että meneekö kaikki mukavasti, koska luottoa ei ollut samaan tapaan kuin Gigantin ja Verkkokaupan systeemiin. Eivät edes tarkistaneet sisältöä palautustilanteessa ja kaikki sujui ongelmitta.

Myöhemmin linkittämässäsi jutussa annetaan selkeästi sellainen kuva, että avatutkin tuotteet saa palauttaa. Oma tulkinta perustuu siihen, että tuolla luetellaan tuotteet, jotka voi palauttaa ainoastaan avaamattomina tai jos niitä ei ole otettu käyttöön. Telkkari ei esimerkiksi sisälly noihin tuotteisiin, joten minusta se pitää voida palauttaa avattuna ja käyttöön otettuna huolimatta siitä, että alussa lukee "samassa kunnossa kuin ostohetkellä".

Uskoisin, että kuluttajavirasto on samaa mieltä. Suht samaan tyyliin Power tuota mainostaa kuin kilpailijansakin. Eipä tuosta oikeudesta kummoista hyötyä olisi jos niitä ei saisi kokeilla. Harvoin se uusi ostos on avaamattomassa paketissa jos iskee katumus 29 päivän jälkeen...

Giganttiin olen palauttanut pari kertaa tuotteen muovipussissa eikä ole ollut mitään ongelmaa. Kerran palautin huijatuksi tulleena telkkarin ja sen kyljessä vahingossa muistitikun, jossa oli pari jaksoa Game of Thronesia ja pari pornopätkää. Se hyvittäköön pari myyntipakkausta.

Onneksi kukaan myyjä ei ole tullut kyselemään kuulumisia :D Herranen aika. Ite menen ainakin ostoksille enkä kertomaan kuulumisiani tuntemattomalle henkilölle. Eihän se mikään psykologilla käynti ole.
 
Ostin kamaa verkkiksestä viime viikolla. Kassalla kysyi haluanko "nimen kuittiin". Mietin mitä eroa sillä on onko kuitissa nimi vai ei?

Kiinasta tilatussa lampussa jotain paskana 6kk käytön jälkeen. En todellakaan alkanut palauttelemaan ja odottelemaan 3kk postinkulkua. Vaikka olisi takuuseen saanutkin. Lampun saaminen kesti 1.5kk. Korjasin itse ja meno jatkuu.
 
Ostin kamaa verkkiksestä viime viikolla. Kassalla kysyi haluanko "nimen kuittiin". Mietin mitä eroa sillä on onko kuitissa nimi vai ei?
Tarkoittaa sitä, että ei tarvitse välttämättä itse säilyttää kuittia, vaan se löytyy myös nimellä Verkkokauppa.comin asiakasjärjestelmästä.
 
Ensimmäisestä olen samaa mieltä mutta en kyllä viimeisestä. Jos et ole oikeasti valmis kuuntelemaan mitä asiakkaalle kuuluu niin älä kysy sellaista. Vai oletko valmis kuuntelemaan esim. Vuodatuksia elämän kovuudesta tai yksinäisyydestä ja sairauksista?

Ja sitten vielä ihmetellään miksi suomalaiset eivät osaa small talkkia. :lol:

Noissa @j1h2d puheissa on kyllä hyvin paljon totta. Viikonloppuna kävin messuilla, joissa tapasi monenlaisia myyjiä. "Parhaimmat" jätti rauhaan, vaikka meni kojulle lukemaan esitteitä ja katseli myyjää.

Mutta hyvät myyjät aloittivat rauhallisesti ja hieman aiheen sivusta. Tällaisten kanssa tekee mielellään kauppaa. Ja vaikka ei kauppaa syntyisikään, on parasta jättää hyvä mielikuva kaupasta. Eli toivotella hyvät päivän jatkot yms. Jos myyjä käy agressiiviseksi, ostaja alkaa helposti levittämään tätä huonoa imagoa esim tässä ketjussa. Jos kaupassa on ollut yksi huono tuputtava ja vittuileva myyjä, on koko ketju paska.
 
Suurelle osalle suomalaisista amerikkalainen small talk tyyli ei tehoa. Niitä näitä kyl kannattaa kysyä mut ”mitä kuuluu” ei kuulu kyllä omaan käsitykseeni hyvästä aloituksesta.
 
Kun Giganttiin palauttaa ostoksen liikkeeseen, niin palautuuko rahat heti vai meneekö aikaa?
 
Kun Giganttiin palauttaa ostoksen liikkeeseen, niin palautuuko rahat heti vai meneekö aikaa?

Jos olet maksanut käteisellä niin saat rahat kassalta kouraan. Jos kortilla, menee palautus myös kortille (pitää olla sama kortti mukana millä maksettu) ja siinä yleensä menee pari päivää ennen kuin rahat ovat palautuneet kortille.
 
Jyväskylän Gigantissa nuoren TV myyjään päätä aina särkee kun katsoo 50Hz kuvaa. Melkoinen masokisti kun katsoo niitä joka päivä.

Sanoin että sun pitää mainita teidän sisäänostajalle ettei hanki näin huonoja telkkuja. Kuulemma pitää olla niillekin TV joilla ei ole varaa kuin 500€ laittaa siihen.

Joo, mulla ei ole kuin 500€ koska se on ainoa looginen selitys että mä nyt vain haluan sen tarjous telkun.
 
Niih... onko sitten pakkomyyntiä vai sopiiko joku muu termi paremminn, kun myyjä käyttää myyntityössään hyväksi ostajan tietämättömyyttä ja/tai antaa virheellistä tietoa ostopäätöksen tueksi. Tuollaista toimintaahan esiintyy kiistattomasti. Kuten myös "ei kiitoksen" jälkeistä suostuttelua.

Itse ymmärrän "pakkomyynnin" juuri vähän laajemmin kuin että uhattaisiin esimerkiksi ostajan henkeä tms. :confused2:

Kyllähän sitä saa aina tunnin briiffata ja käydä läpi mitä mikäkin tarkoittaa, jos vaikka äiti ilmoittaa jotain hankkivansa ja silloinkin on parempi pyytää, että varmista nyt takaisinpäin ensin mitä olet ostamassa.

Aina, jos on ominpäin kauppaan mennyt kyselemään niin todella harvoin sieltä on suoraan mitään järkevää tarjottu.

Luulen, että merkittävä ongelma jossain gigantissa on vain, että niiden myyjien oma tietotasokaan ei ole keskimäärin kovin kaksinen. Näitä Gigantteja ei ilmeisesti juurikaan myyjien koulutus kiinnosta ja rekrytoinnissa "myyn vaikka mummoni" moottoriturvat on ne mitä haetaan, ei tekninen asiantuntemus. Siellä sitten kaupataan kaikki mahdollinen maasta taivaaseen, eikä edes yritetä ymmärtää mitä se asiakas oikeasti tarvisi kun ei oikein itsekään ymmärretä.

Välillä sitten käy tuuri ja osuu se myyjä kohdalle, jota ihan oikeasti kiinnostaa ne vehkeet mitä on kauppaamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Huonoin kysymys mitä suomalaiselle asiakkaalle voi esittää on: Voisinko auttaa? / Olisitteko apua tarvinnut?
Tähän perus suomalainen vastaa tottakai, että ei, minä vain katselen ja oman kokemukseni mukaan tämä sama asiakas haluaa palvelua viiden minuutin päästä. Siksi itse kysyn aina asiakkaalta mielummin, että ”Hyvää päivää, mitäs sinulle kuuluu?”

No itse ainakin osaan kysyä kyllä apua kun sitä tarvin. Myyjältä riittää alkuun se ystävällinen tervehdys. Haluan ihan oikeasti miettiä rauhassa ensin ilman, että joku on "myymässä", se vain ahdistaa ja silloin ennemminkin voi olla, ettei viiden minuuin päästä palvelua enää tarvi...

Kokeneella ja hyvällä myyjällä toki on varmaan hieman pelisilmää katsoa, että kaipaisikohan se asiakas nyt oikeasti apua kun se pyörii tuolla ihan päättömänä.

Myyjät ei hirveästi mitään myisi, jos myynti loppuisi ekaan eihin. Eli koulutus on mennyt ihan oikein.

Mulla on pari sun kaltaista asiakasta ollut urani aikana jotka on poistunut myymälästä, niin oon aina toivottanut iloisesti kovalla äänellä hyvät päivänjatkot :)

Ajatteleppa asia näin; Jos kukaan ei sulle mitään koottaisi myydä, niin myyjä ei pitäisi sua silloin potentiaalisena asiakkaana. Haluaisitko sinä sitä?

Onko ne asiakkaat tulleet vielä takaisinkin? Kovin monesti tuntuu, että nykyään ollaan niin innoissaan siitä myyntipsykologiasta, että ajatellaan tasan sitä yhtä myyntitapahtumaa ja mitä saadaan juuri silloin myytyä.

Kuitenkin eniten tulee rahaa pitkistä asiakassuhteista ja siitä, että se asiakas kävelee sisään ovesta myös uudestaan. En tarvi myyjää tuputtamaan itselleni tuotetta, jota en tarvi. Tarvin myyjän siihen, että se osaa tarjota minulle hyvän ratkaisun ongelmaani. Valitettavasti jälkimmäisiä on niin harvassa, että parempi vain ratkaista ongelma itse ja tilata verkosta...

On toki totta, että osa ihmisistä ei osaa pitää päätään ja ostavat mitä vaan kun kunnolla myydään. Kolikon toinen puoli on, että ne loput ihmiset eivät sitä taktiikkaa ollenkaan arvosta.
 
Viimeksi muokattu:
No itse ainakin osaan kysyä kyllä apua kun sitä tarvin. Myyjältä riittää alkuun se ystävällinen tervehdys. Haluan ihan oikeasti miettiä rauhassa ensin ilman, että joku on "myymässä", se vain ahdistaa ja silloin ennemminkin voi olla, ettei viiden minuuin päästä palvelua enää tarvi...

Kokeneella ja hyvällä myyjällä toki on varmaan hieman pelisilmää katsoa, että kaipaisikohan se asiakas nyt oikeasti apua kun se pyörii tuolla ihan päättömänä.

Voin kuvitella kuinka tuulipuvut (eli 90% gigantin tms asiakkaista) vetää herneet nenää noin kolmessa sekunnissa jos ei saa palvelua heti.
 
Tiedoksi niin säästyy rahat:

Kävin ostamassa Gigantista SNES Classicin joka siellä 119€, mutta esim. VPD ja Verkkokauppa.com myyvät 89 euroon. Pyysin myyjää tarkistamaan hinnan, joka yllättäen sanoi että nettikauppojen hinnat ei kelpaa ja tuote pitäisi olla myynnissä jossain Porissa. Tästä yllättyneenä kysyin onko heidän linjaus hintatakuun suhteen muuttunut ja toinen myyjä tuli sanomaan, että Verkkokauppa.comin hinta kyllä kelpaa. Lopulta hinta alennettiin 119€ -> 89€ pahotteluiden kera.
 
Tiedoksi niin säästyy rahat:

Kävin ostamassa Gigantista SNES Classicin joka siellä 119€, mutta esim. VPD ja Verkkokauppa.com myyvät 89 euroon. Pyysin myyjää tarkistamaan hinnan, joka yllättäen sanoi että nettikauppojen hinnat ei kelpaa ja tuote pitäisi olla myynnissä jossain Porissa. Tästä yllättyneenä kysyin onko heidän linjaus hintatakuun suhteen muuttunut ja toinen myyjä tuli sanomaan, että Verkkokauppa.comin hinta kyllä kelpaa. Lopulta hinta alennettiin 119€ -> 89€ pahotteluiden kera.
Tarkistivatko myyjät hinnan vai uskoivatko sanaasi? Mutta hyvä että myivät "takuuhintaan".
 
Tarkistivatko myyjät hinnan vai uskoivatko sanaasi? Mutta hyvä että myivät "takuuhintaan".
Kännykästä voi näyttää esim. Hinta.fi tai kyllä ne sieltä koneelta nettiä selaa ja tsekkaa hinnan. Tämä siis siellä myymälän puolella, ei kassalla.
 
Lidlin palautus toimi moitteetta. Ostin partakoneen joka osoittautui aivan surkeaksi. Tiedä sitten toimisiko jonkun muun partaan paremmin, mutta tuotteessa ei siis sinänsä ollut vikaa eli se ei ollut rikki, mutta se oli vain houno. Paketinkin olin jo heittänyt menemään, mutta silti ottivat tuon ilman napinoita vastaan ja palauttivat rahat kouraan.

Tosin palautettu partakone muutenkin menee varmaan suoraan roskiin kun ei sitä nyt voi myydäkkään enää joten paketilla ei niin väliä. Tiedä sitten miten tavarat jotka voisi myydä.
 
Itsekin 3 vai 4 kertaa palauttanut elektroniikkaa Lidliin ja näillä kerroilla saanut kassalla vain uuden suoraan tilalle. Harmittavaahan tuossa on tuo 'säätö' kassalla, niin, että muut jonossa olovat saavat odotella aikansa kun myyjä säätää kuitteja ja hake uuden jne.

Gigantissakaan ei oikeastaan ole vielä ollut valitettavaa, mutta tällä hetkellä pc-monitori 3 viikkoa jo huollossa, muut ovat hoituneet nopeammin. Saa nähdä mitä sen kanssa käy, Gigantissakin muistaakseni 5 vaihtoa/palautusta hoituneet ongelmitta.
Tosin viime kerralla kun asioin gigantin huollossa, niin edellä oleva asiakas 'rähjäsi' myyjän kanssa ja huusi sitten loppuun, että "ikinä en tähän paska paikkaan enää tule" ja paiskasi oven lähtiessään...silleen.
 
Kuitenkin heti seuraavana päivänä on jo tilailemassa jotain sieltä gigantilta...
Lidlissä palautuskokemusta on yhden vesimelonin verran. Viime kesänä tuli sieltä ostettua ison kokoinen meloni. Kotona se meloni leikattiin ja todettiin pilaantuneeksi. Eiku puolikas meloni takaisin kauppaan hyvitystä vaatimaan. Kassalla meloni punnittiin ja rahat palautettiin melonin painon mukaan. Se toinen puolikas joka löytyis meidän roskiskorista ei laskettu mukaan hyvitykseen.
 
Kuitenkin heti seuraavana päivänä on jo tilailemassa jotain sieltä gigantilta...
Lidlissä palautuskokemusta on yhden vesimelonin verran. Viime kesänä tuli sieltä ostettua ison kokoinen meloni. Kotona se meloni leikattiin ja todettiin pilaantuneeksi. Eiku puolikas meloni takaisin kauppaan hyvitystä vaatimaan. Kassalla meloni punnittiin ja rahat palautettiin melonin painon mukaan. Se toinen puolikas joka löytyis meidän roskiskorista ei laskettu mukaan hyvitykseen.

Se on tota saksalaista tarkkuutta.Annetaan hyvitys vaan pilanntuneesta osasta.:dead:
Itse ostin aikoinaan juustopaketin,jotakin viipaloitua Milbona edamia.
Avasin paketin,niin sisimmäiset viipaleet näytti homejuustolta,vihreitä pilkkuja täynnä.
Kiikutin seuraavana päivänä paketin liiteriin,sain kyllä rahat takaisin ( Ruhtinaalliset 2€ ):geek:
 
Se on tota saksalaista tarkkuutta.Annetaan hyvitys vaan pilanntuneesta osasta.:dead:
Itse ostin aikoinaan juustopaketin,jotakin viipaloitua Milbona edamia.
Avasin paketin,niin sisimmäiset viipaleet näytti homejuustolta,vihreitä pilkkuja täynnä.
Kiikutin seuraavana päivänä paketin liiteriin,sain kyllä rahat takaisin ( Ruhtinaalliset 2€ ):geek:

Kannattaa laittaa asiakaspalveluun sähköpostia, sain vastaavassa tilanteessa 25€ lahjakortin.
 
Kuitenkin heti seuraavana päivänä on jo tilailemassa jotain sieltä gigantilta...
Lidlissä palautuskokemusta on yhden vesimelonin verran. Viime kesänä tuli sieltä ostettua ison kokoinen meloni. Kotona se meloni leikattiin ja todettiin pilaantuneeksi. Eiku puolikas meloni takaisin kauppaan hyvitystä vaatimaan. Kassalla meloni punnittiin ja rahat palautettiin melonin painon mukaan. Se toinen puolikas joka löytyis meidän roskiskorista ei laskettu mukaan hyvitykseen.
Oliko sinulla kuittia mukana? Paha palauttaa oikeaa summaa jos ei tiedä mitä meloni painaa kokonaisena?
 
@Nomber yhdestä puolikkaasta ei ole vaikea laskea kuinka paljon kokonainen painaa, jos meloni on halkaistu tasan kahteen yhtä suureen osaan :D
 
Oliko sinulla kuittia mukana? Paha palauttaa oikeaa summaa jos ei tiedä mitä meloni painaa kokonaisena?
Juu, oli kuittia kyllä. Totesin kyllä, että se kotona oleva puolikas on roskiksessa mutten alkanut sen enempää väittelee. Mitään konkurssia ei tullut molemmille puolille mutta erikoinen tapaus vaan hyvittää pilaantuneesta hedelmästä...
 
Juu, oli kuittia kyllä. Totesin kyllä, että se kotona oleva puolikas on roskiksessa mutten alkanut sen enempää väittelee. Mitään konkurssia ei tullut molemmille puolille mutta erikoinen tapaus vaan hyvittää pilaantuneesta hedelmästä...

Jooh, tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. Voisin ymmärtää sen vertaisen, että se palautettava puolikas punnittaisiin tarkistaakseen, että se suurin piirtein vastaisi puolta kuitin melonin painosta (vaikka silloinkin se olisi toki naurettava ja tarpeeton toimenpide) ja sitten korvaus kuitin mukaisesti.

Selvä asia kuitenkin, että ei kilohintaisia meloneja myydä puolikkaina vakuumipakkaamattomana, joten ihme touhua. Todellakin itse valittaisin tuollaisesta Lidlin asiakaspalveluun netissä.
 
Voihan tuon ajatella niin että asiakas olisi voinut syödä toisen puolikkaan melonista, jos meloni oli vain osittain pilaantunut.
 
Voihan tuon ajatella niin että asiakas olisi voinut syödä toisen puolikkaan melonista, jos meloni oli vain osittain pilaantunut.

Minkäänlaisella maalaisjärjellä edes tuo ei minusta perustelisi pelkkää puolikasta hyvitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 432
Viestejä
4 556 489
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom