Tänään tuli hankittua Gigantista 55" LG Oled B7. Se olikin tähänastisista ostelukokemuksista ylivoimaisesti vittumaisin. Tuntui, ettei myyjä usko kirveelläkään, että tarvin pelkän tuliterän B7-television enkä 300e kalliimpaa C7-mallia, kalibrointia, DNA:n nettiliittymää, 30e antenninjohtoa, 4v extratakuuta yms paskaa, joita en kaikkea muistakaan. Näitä valmiiksi kalibroituja, avattuja laatikoita näytti olevan tarjolla useampia. Liekköhän palautuksia, joille laitetaan alennuksen sijaan lisähintaa 99e kalibroinnin muodossa
Liikkeessä oli vierekkäin vertailtavana kalibroitu sekä "vakiomalli". Jälkimmäinen oli säädetty aivan selkeästi päin helvettiä ja kalibroitu näytti aika lailla samalta kuin tämä TV nyt kotona itse säädettynä. Esittelyvideossa silloin näkynyttä nurmikkoa ei kuulemma saa itse säädettyä niin tarkaksi kuin se liikkeessä oli.
Myyjä suorastaan valehteli moneen otteeseen markkinoidessaan noita hyväkatteisia paskoja. Normaali antenninjohto aiheuttaa kuulemma häiriöitä Oledeissa ja tilalle olisi ehdottomasti kannattanut hankkia Gigantin erikoisjohto, vaikka mainitsin, etten ole pitänyt kyseistä johtoa pariin vuoteen seinässä muutenkaan. Hintaa 2m johdollla oli normaalisti 30e, mutta nyt olisi irronnut edullisesti parillakympillä. Kalibrointi kehuttiin normaaliin tapaan maasta taivaisiin ja minulla kuluuu kuulemma yksi päivä siihen kun säädän asetukset joka lähdölle erikseen. Kalibrointipalveluun (vai olikohan jo eri palvelu) kuului ohjelmistopäivitys, jonka lataamiseen menee meikäläisen mokkulalla (ei kysynyt netin nopeutta) kuulemma yksi vuorokausi. No menihän siihen tosiaan lähes 10 minuuttia ja Rtingisin säätöjen laitossa vähän enemmän. Ajattelinkin, että tuskin se 200GB pakettia ehdottaa ladattavaksi. Myyjä väitti, että 4k tarvii toimiakseen vähintään 100-megasen netin, muuten ei tule katsomisesta mitään. Teki mieli antaa luunappi.
En hirveästi valehtele jos väitän sanoneeni yli 20 kertaa, että otan pelkästään television ilman mitään ylimääräistä. Myyjä kysyi lopuksi, että maksanko kerralla vai osamaksulla. Aioin maksaa saman tien, jonka jälkeen tuli taas parin-kolmen minuutin esitelmä siitä kuinka kannattaisi maksaa "aktiivirahalla" useammassa erässä. Vieressä olevat toiset asiakkaatkin hymyilivät siihen malliin, että eiköhän tuo jo riitä. Muutama vuosi sitten jonkin tietyn tuotteen ostaminen ei ollut lähellekään näin vaikeaa.
Kassalla oli minua ennen vanhempi rouva, joka oli tullut jostain syystä vaihtamaan mikroa (59e, jos näin mallin oikein) uuteen samanlaiseen. Kassatäti yritti tyrkyttää ainakin kolmeen otteeseen 5v takuuta, joka maksaa AINOASTAAN 42e ja perinteinen esittely siitä, miksi se kannattaisi ottaa. Rouva yritti toitottaa, ettei tullut ostamaan mitään vaan hakemaan uuden tuotteen ilmeisesti toimimattoman tilalle. Kyrpiintyny asiakas poistui paikalta lopulta varsin suorien kommenttien jälkeen. Kaverini raportoi kassojen takaa, että 4 peräkkäistä asiakasta painoi punaista palautenappulaa.
Itse sain asioitua kassalla suhteellisen nopeasti, mutta tämän ostotapahtuman jälkeen asioin jatkossa Verkkokaupassa ja Powerissa, mikäli tulee tarve ostaa paikan päältä. Toki se on aina tuurista kiinni millainen ihminen sattuu olemaan myymässä. Kokkolan Gigantissa tarjousläppäriä ostaessa myyjä kyllä ehdotti kaikki mahdolliset lisäpalvelut asialliseen tyyliin, mutta uskoi jokaisen kohdalla yhdestä kerrasta, ettei kiinnosta. Ehdotti tosin kalliimpaa läppäriä huonommalla prossulla ja pienemmällä näytöllä. Tajusi kuitenkin nopeasti, ettei se ollut kovin järkevä suositus ja pääsin vihdoin poistumaan tarjousläppärin kanssa kohti kassaa.
Nämä viikkotarjoustuotteet myydään ilmeisesti niin mitättömällä katteella, että pelkästään sellaisen ostaminen tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus myyjää kohtaan. Tuo on vaan jotenkin niin helvetin aneemista ja ahdistavaa kaupankäyntiä. Vähän kuin Ruudussa tai Katsomossa alkaisi pyörimään mainos 1/15. Jokaisen joutuu kuuntelemaan läpi, vaikka yrittää sanoa moneen kertaan, että ei kiitos mitään muuta kuin pelkästään tämä tuote
Ymmärrän, että noista ne tienestit revitään, mutta jotain rajaa tuon paskan tyrkyttämisessä saisi olla.
Kuitissa lukee muutes "Happy tarjottu lisäturvaa 0,00" , "Tknowhow tarjottu knowhow palveluja 0,00" sekä "Tarjottu rahoitusta". Kumma kun ei mainittu antenninjohtoa tai muita tuotteita, joita EN ostanut.