Kokemuksia Powerin ennakkotilauksista ja "ennakkotilauksista".
Xbox Series X:n ennakkotilauksessa tuote ostoon ja maksuun etukäteen. 22.9 kello 10:16, Gigantista tuli tilattua sama ~09:58 kun lipsahti sinne ennen kymppiä jo myyntiin. Ilmoitin kaverille että nyt on Xbox Series X ennakkotilattu, niin käski ennakkotilaamaan hänellekin siksi 2 tilausta (en trokannut
).
Gigantin Xbox Series X saapui peräti päivän myöhässä ja sitten antoivatkin kaikille valittajille noita 50€ lahjakortteja ja tällaista tarjottiinkin heti itselle, vaikka vain mainitsin ettei taida keretä nyt sitten julkaisupäiväksi. Annoin tämän oman sitten kaverille ja lupasin ottaa itelleni hänen Power tilauksensa, kun lupasi toimittaa viereiseltä paikkakunnalta minulle kotiovelle kun saapuu, kun itellä ei mikään kiire ollut. Noh Powerista ei kuulu mitään ja 3 päivää julkaisupäivän jälkeen saan kuitin sähköpostiin ja ajattelin, että noh tämä tarkoittaa, että nyt varmaan lähtee tulemaan. Seuraavana päivänä sitten kuitenkin viesti, että toimitus viivästyy 20.11 ja taisi lopulta tulla joku 24.11. Powerin aspaan valittamalla, kun ilmoitti että Gigantti tarjonnut 50€ lahjakortteja niin nöyrtyi antamaan 20€ lahjakortin, jonka kaveri sitten pääsi käyttämään peliä hakiessa. (About noin meni en nyt ihan kaikkia faktoja 100% tarkistanut, mutta taisin tuolla Xbox Series ketjussa valitella jo aikasemmin)
Noh eiköhän muutakuin eteenpäin. Ryzen 5900X myynnin aloittaessa ajattelin että kokeillaan Proshopin ohella kanssa Poweria, kun kaikki kyttää kuitenkin Jimmsiä ja Verkkokauppaa. Tässä vaiheessa ei tosiaan ollut kokemusta tosta xboxinkin myöhästymisestä. 5.11 tilaus sisään minuutti myyntiintulon jälkeen ja rahat Powerille. Tilausta tehdessä tuli huomattua, että jaa lupaavat saada tuotteita tukkurilta vasta 16.12, noh ajattelin että eipä ole tämänkaan asian kanssa kiire ja varmasti viimeistään ainakin tuolloin saa, kun muualta sai jo hyllystä. Eilen sitten ilmoittivat sähköpostilla että eivät ole saaneet yhtään kappaletta tuotetta ja jos haluan perua niin yhteys asiakaspalveluun. (Thank God verkkokauppa.comista pamahti tänään viesti että noudettavissa)
Kyselin sitten noiden saatavuudesta ihan mielenkiinnosta ja jos olisin jollekin kaverille tarjonnut niin chatissä tosiaan ilmoitettiin että about tyyliin: "Tuotetta ei ole saatu tukkurilta ja minkäänlaista arviota ei ikävä kyllä ole antaa tuleeko näitä ja koska tulee." Valittelin sitten näistä ennakkotilauksista oikein asiallisesti, että eipä nää tunnu teiltä putkeen menevän, kun lyhyen ajan sisään jo toinen tällainen kokemus ja jos tilanne on tosiaan tollainen niin siinä tapauksessa haluan peruuttaa tilauksen. (Vähän siinäkin toivossa, että tarjoaisiko tällä kertaa edes pahoitteluja tai lahjakorttia edelliseen tapaan). Asiakaspalvelija ilmoitti, että:
"Pieni hetki. Tilaus on nyt peruutettu. Hyvää päivänjatkoa!" ja poistui samantien linjoilta ennenkuin ehdin edes kysymään milloin rahat mahtaa palautua.
Tilaus katosi käyttäjätilin tilauksista ja minkäänlaista sähköpostia yms. en peruutuksesta saanut ja saa nähdä koska rahat palautetaan. Pitää varmaan uudemman kerran kysyä.
Paljon on Jimmsikin saanut lokaa niskaan elektroniikan saatavuuden suhteen, mutta kyllä nää kokemukset Powerista alkaa oleen jo omaa luokkaansa.
Jatkossa asioinnit kyllä tietokonekomponenttien yms. kanssa kyllä vain Verkkiksessä ja Jimmsissä.
TLDR:
-Powerista ennakkotilattu Xbox Series X saapui 2 viikkoa myöhässä. Hyvityksenä 20€ lahjakortti. vs. Gigantti tarjosi päivän myöhästymisestä 50€ lahjakortin.
-1,5kk päähän saatavuudelta arvioitu 5900X ilmoitettiin päivä arvion jälkeen, että ei olla mitään saatu eikä tietoa tulevaisuudesta + peruutuksen jälkeen en kerennyt edes kysymään, koska rahat ilmestyy takaisin tilille.
-> Jatkossa asioin muualla.